بسم الله الرحمن الرحیم
ان شاء الله نکته هایی از قرآن کریم صفحه 590
1* از قیامت غافل نباشید كه میعادگاه همه است. «الیوم الموعود»
2* شما وكارهایتان، همه زیر نظر است، آن هم زیر نظر خدا. «و شاهد و مشهود»
3* اعلام برائت و اظهار تنفّر از ستمگر لازم است. «قتل اصحاب الاخدود»
4* در نقل تاریخ، عبرتها مهم است نه جزئیات. (از مكان اخدود، زمان حادثه، نام و تعداد ستمگران و تعداد شهدا و... سخنى به میان نیامده است، چون اثرى در گرفتن عبرت ندارد.) «قتل اصحاب الاخدود»
5* تفكّر ظلم ستیزى و ظالمكوبى ارزش است، گرچه ظالم وجود نداشته باشد. (اصحاب اخدود امروز حضور ندارند، چنانكه ابولهب امروز نیست، روحیه تنفّر از آنان باید همچنان زنده باشد. «تبّت یدا ابى لهب و تبّ») «قتل اصحاب الاخدود»
6* نقل ظلمها و مظلومیّتها و ذكر مصیبت و روضه خوانى، سابقه قرآنى دارد. «اصحاب الاخدود النار ذات الوقود اذ هم علیها قعود...»
7* ارتكاب گناه یك مسئله است، ولى سنگدلى و نظارهگرى و رضایت بر آن، مسئله دیگر. «و هم على ما یفعلون بالمؤمنین شهود»
8* منطق كافر، تهدید و انتقام است. «و ما نقموا منهم»
9* در نزد كفّار، ایمان بزرگترین جرم است و جز با دست برداشتن از ایمان به چیز دیگرى راضى نمىشوند. «و ما نقموا منهم الاّ أن یؤمنوا...»
10* زنان با ایمان در كنار مردان، آزار و شكنجهها را به جان مىخریدند. «فَتنوا المؤمنین و المؤمنات»
11* در دفاع از مظلوم، تفاوتى میان زن و مرد نیست. «فَتنوا المؤمنین و المؤمنات ...»
12* راه توبه همواره باز است و براى هیچ كس بنبست وجود ندارد و لذا یأس از رحمت خدا ممنوع است. (آرى، خداوند حتّى شكنجهگرانى كه مؤمنان را مىسوزاندند، دعوت به توبه كرده است.) «فتنوا... ثمّ لم یتوبوا»
13* خداوند هم قهر و غلبه دارد و هم بخشش و محبّت. «بطش ربّك لشدید... و هو الغفور الودود»
14* ابتدا شنونده را تشنه كنیم، سپس سخن خود را بگوییم. «هل اتاك حدیث الجنود»
15* باید از تاریخ گذشتگان آگاه بود و از برخورد خداوند با آنان عبرت گرفت. «هل اتاك حدیث الجنود فرعون و ثمود»
16* قرآن، از هر گونه تهدید و تحریف بیمه است. «قرآن مجید فى لوح محفوظ»
#تفسیر_آسان_قرآن
#صفحه_590
#قیامت
#برائت
#عبرت
#روضه_خوانی
#منطق
#زنان
#راه_توبه
#خداوند
#قرآن
#کانال تفسیر آسان قرآن
https (https://eitaa.com/tafser_asan_quran)
بسم الله الرحمن الرحیم
ان شاء الله نکته هایی از قرآن کریم صفحه 591
1* چگونگى تولّد فرزند، از انعقاد نطفه تا خروج از شكم مادر، باید مورد مطالعه و دقّت قرار گیرد كه هم زمینه خداشناسى است و هم معادشناسى. «فلینظر الانسان ممّ خلق...»
2* توجّه به آفرینش انسان، زمینه ایمان به معاد است. «على رجعه لقادر»
3* براى زدودن شك، هم باید منطقى سخن گفت و هم قاطع. سوگندهاى پى در پى خداوند، براى رفع هرگونه شك و تردید از مخالفان و تقویت اعتقاد و باور مؤمنان است.
4* پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله فرمودند: به زودى فتنهها در میان شما ظاهر خواهد شد. پرسیدند راه نجات چیست؟ فرمود: «كتاب اللّه فیه نبأ من قبلكم و خبر ما بعدكم و حكم ما بینكم هو الفصل» قرآن كه اخبار پیشینیان و آیندگان و داورى شما در آن است. آن كلامى است كه حق را از باطل جدا مىكند. در ادامه فرمودند: «و من ابتغى الهدى فى غیره اضلّه اللّه» هر كس هدایت را در غیر قرآن جستجو كند، خداوند او را گمراه مىكند.(تفسیر نمونه)
5* قیامت، روز بروز و ظهور افكار و كردار آدمیان است. «یوم تبلى السرائر»
6* قیامت، روز افشاى اسرار و شرمندگى است: «تبلى السرائر» و انسان نیز براى كتمان یا جبران گذشته خود نمىتواند كارى بكند. «فما له من قوّة و لا ناصر»
7* در برخورد با دشمن، نه خود عجله كنید و نه از خدا عجله بخواهید. «فمهّل الكافرین»
8* غفلت از دشمن هرگز، ولى مهلت دادن مانعى ندارد. «امهلهم»
9* سعه صدر، شرط لازم براى رهبرى است. «امهلهم»
10* تسبیحِ نام خدا، یعنى نه فقط براى ذات خداوند، شریك قائل نشویم، بلكه حتّى براى نام او نیز شریك نیاوریم و نام دیگران را هم ردیف نام خداوند قرار ندهیم. چنانكه برخى گروههاى التقاطى مىگفتند: «به نام خدا و به نام خلق قهرمان ایران»
11* نام خداوند مقدّس است. از هرگونه بى احترامى به نام او پرهیز كنید. «سبّح اسم ربّك»
12* خداوند، از هرچه گفته و نوشته و تصور شود، برتر است. او در همه كمالات برتر است. «ربّك الاعلى»
13* خداوند، فقط خالق نیست، بلكه علاوه بر آن نظام بخش هستى و موجودات نیز مىباشد. «خلق فَسَوّى»
14* رسول خدا صلى الله علیه وآله از هرگونه نسیان، مصون است. «فَلا تَنسى»
15* تبلیغ دین و دعوت مردم به سوى خدا، مشكلات و سختىهاى فراوانى در پیش دارد كه خداوند وعده داده است، مبلّغ دین را یارى دهد و تحمّل سختىها را بر او آسان سازد. «نیسرك للیسرى»
16* به هر كس مأموریّتى مىدهید، گره كارش را باز كنید. «نیسرك للیسرى فذكّر»
17* نزول وحى براى تذكّر به مردم است. «سنقرئك... فذكّر»
18* شرط تذكّر، پند پذیرى است و پیامبر نسبت به افراد پندناپذیر مسئولیّتى ندارد. «فذكّر اِن نفعت الذكرى»
19* تنها افراد خداترس تذكّر را مىپذیرند. «سیذكّر من یخشى»
20* به مُبلّغ باید دلدارى داد كه كارش بیهوده نیست. «فذكّر... سیذكّر...»
21* دورى از پند و پیام قرآن، مایه شقاوت است. «یتجنّبها الاشقى»
22* دوزخ براى گروهى ابدى و همیشگى است. «لایموت فیها و لایحیى»
23* تزكیه، آن است كه فكر از عقاید فاسد و نفس از اخلاق فاسد و اعضاء از رفتار فاسد، پاك شود و زكات پاك كردن روح از حرص و بخل و مال از حقوق محرومان است.
24* تزكیه خود به خود حاصل نمىشود، باید به سراغ آن رفت. «تزكىّ»
25* تزكیه بدون نماز و عبادت نمىشود. «تزكّى، ذكر اسم ربّه فصلّى»
#تفسیر_آسان_قرآن
#صفحه_591
#تولد
#معاد
#شک
#فتنه
#قیامت
#دشمن
#سعه_صدر
#تسبیح
#خداوند
#رسول_خدا_صلی_الله_علیه_و_آله
#تبلیغ
#وحی
#تذکر
#پند
#دوزخ
#کانال تفسیر آسان قرآن
https (https://eitaa.com/tafser_asan_quran)
بسم الله الرحمن الرحیم
ان شاء الله نکته هایی از قرآن کریم صفحه 592
1* در روایات، علاقه به دنیا سرچشمه تمام خطاهاست. «حبّ الدنیا رأس كل خطیئة»(كافى، ج2، ص130) دنیا پل عبور است، نه توقفگاه، باید از آن عبور كرد و به اقامتگاه رسید. «خذوا من ممرّكم لمقرّكم»(نهجالبلاغه، خطبه 203)
2* آخرت بهتر از دنیا است، زیرا ویژگىهاى زیر را دارد:
1. جاودانگى زمانى: «خالدین فیها»( آلعمران، 15)
2. وسعت مكانى: «عرضها كعرض السماء و الارض»(حدید، 21.)
3. تنوع در خوراكى: «انهار من عسل»(محمّد، 15)، «فاكهة كثیر»(زخرف، 73)
4. دورى از ترس و اندوه: «آمنین»(حجر، 46)
5. دوستان وفادار: «اخواناً على سرر متقابلین»(حجر، 47)
6. همسران زیبا: «كامثال اللؤلؤ المكنون»(واقعه، 23)
3* مانع تزكیه، علاقه به دنیاست. «بل تؤثرون»
4* دنیا بد نیست، آنچه مورد انتقاد است ترجیح آن بر آخرت است. «تؤثرون»
5* هرگاه از چیزى انتقاد مىكنید، نمونه خوب و راهكار آن را نشان دهید. «تؤثرون... و الاخرة خیر»
6* كتب آسمانى، همسو و هماهنگ با یكدیگر هستند. «انّ هذا لفى الصحف الاولى»
7* كارهاى پر زحمت فراوانى در دنیا انجام مىشود ولى به خاطر آنكه اخلاص در آن نیست یا طبق دستور الهى انجام نشده است و یا با عجب و غرور و منت و گناه و شرك همراه بوده، حبط مىشود و هدر مىرود و در قیامت مورد بهره قرار نمىگیرد.
8* حادثه قیامت چنان فراگیر است، كه همه باید به فكر آن باشند. «هل اتاك حدیث الغاشیة»
9* هر تلاش و زحمتى، در قیامت مفید نخواهد بود. «عاملة ناصبة»
10* تنها گروه مخلص از تلاشهاى خود بهره خواهند گرفت. «لسعیها راضیة»
11* نعمتهاى بهشت و الطاف خاص الهى، از نتایج سعى و تلاش است. «ناعمة لسعیها»
12* سختى كار در دنیا زودگذر است ولى شادمانى و كامیابى دائمى در آخرت را به همراه دارد. «لسعیها راضیة»
13* اگر روحیه تفكر در انسان باشد، همه هستى كلاس درس است. یك چوپان در بیابان هم گویى در بزرگترین كتابخانههاى دنیاست؛ زیر پایش زمین است، بالاى سرش آسمان، در اطرافش كوهها و جلوى رویش شترها، و اگر در هر یك دقت كند، اسرار بسیارى را كشف مىكند. مثلاً شتر از اسب بیشتر مىدود، از الاغ بیشتر بار مىبرد. در میان حیوانات بعضى براى سوارى، بعضى براى گوشت و بعضى براى شیر مورد استفاده قرار مىگیرند، ولى شتر همه چیزش قابل استفاده است. پلكهایش در برابر باد و خاك بیابان مقاوم است، در كوهان خود چربى و غذا را ذخیره كرده و در برابر گرسنگى مقاوم است. در بدنش آب را نگهدارى كرده و در برابر تشنگى مقاوم است، راه را مىداند، چنان رام است كه صدها شتر تسلیم یك ساربان مىشوند، كف پاى او براى ریگزار آفریده شده، گردن او پله سوار شدن و اهرم بار برداشتن و خلاصه به قول عربها، شتر كشتى بیابانهاست. قوىترین، كم خرجترین، پرفایدهترین و آرامترین و بردبارترین حیوان است.
14* كسانى كه در كشف حقایق هستى عمیق نمىشوند، مورد سرزنش خداوند هستند. «افلا ینظرون»
15* پیامبر، مأمور به وظیفه است نه نتیجه. «انّما انت مُذكّر» (پیامبرصلى الله علیه وآله براى هدایت مردم اهتمام وحرص داشت و خداوند به او فرمود: وظیفه تو فقط تذكّر است.)
16* وظیفه پیامبران، تذكّر است نه تسلط و تحمیل عقیده. «لَسْت علیهم بمصیطر»
17* قهر خدا درجاتى دارد. «العذاب الاكبر»
18* فرار از قهر الهى براى هیچكس امكان ندارد. «انّ الینا ایابهم»
#تفسیر_آسان_قرآن
#صفحه_592
#حب_الدنیا
#آخرت
#تزکیه
#انتقاد
#قیامت
#مخلص
#تفکر
#شتر
#وظیفه
#تذکر
#قهر_خدا
#کانال تفسیر آسان قرآن
https (https://eitaa.com/tafser_asan_quran)
بسم الله الرحمن الرحیم
ان شاء الله نکته هایی از قرآن کریم صفحه 593
1* زمان خیلى ارزشمند و بلكه مقدّس است و نباید آن را بیهوده از دست دهیم. خداوند به تمام بخشهاى زمان سوگند یاد كرده است؛
«والصبح»( مدثّر، 34) به صبح سوگند، «والضُحى»( ضحى، 1) به چاشت سوگند، «والنهار»(شمس، 3) به روز سوگند، «والعصر»( عصر، 1) به عصر سوگند.
جالب آنكه به سحر سه بار سوگند یاد كرده است؛ «والّیل اذا یَسر»(فجر، 4)، «والّیل اذا عَسعس»(تكویر، 17)، «والّیل اذ أدبر»(مدثّر، 33) (به شب سوگند آنگاه كه رو به آخر مىرود، یعنى به هنگام سحر سوگند.)
2* ساعات پایان شب كه سالكان در آن سیر معنوى دارند، از قداست خاصّى برخوردار است. «و الّیل اذا یسر»
3* نشانه خرد و عقل، عبرت گرفتن از تاریخ است. «لذى حجر الم تَر كیف فعل ربّك»
4* ابتكار در معمارى با استفاده از سنگ، در آن قوم عاد بوده است. «لم یخلق مثلها فى البلاد»
5* اختلاف و تضاد فكرى، مانع از بیان هنر و ابتكارات دیگران نشود. «لم یخلق مثلها فى البلاد»
6* قدرت بدون معنویّت، عاملى است براى بر هم زدن امنیّت. «جابوا الصخر...ذى الاوتاد....طغوا فى البلاد»
7* سرچشمه تباهى و فساد، طاغوتها هستند. «طغوا فى البلاد فاكثروا فیها الفساد»
8* تمدن و پیشرفت، اگر همراه با تقوا و صلاح نباشد عامل سقوط و هلاكت است. «فصب علیهم ربّك سوط عذاب»
9* رسول خداصلى الله علیه وآله فرمود: من و هر كسى كه یتیمى را تحت تكفّل خود قرار دهد، در بهشت در كنار هم هستیم.( تفسیر نور الثقلین)
10* آزمایش، وسیله تربیت و رشد انسان است. «الانسان ابتلاه ربّه»
11* دریافتهاى انسان بر اساس لطف اوست نه استحقاق ما. پس گرفتار غرور و عجب نشده و از آزمایش غفلت نكنید. «اكرمه و نعّمه»
12* نه فقر نشانه اهانت است و نه دارایى نشانه كرامت؛ بلكه هر دو وسیله آزمایش است. «ابتلاه... فاكرمه، ابتلاه فقدر علیه رزقه»
13* مهمتر از جسم یتیم روح اوست كه باید گرامى داشته شود. «تكرمون»
14* كمبودهاى روحى را با احترام و محبت جبران كنید. (اولین انتظار یتیمان احترام به شخصیّت آنان است) «تكرمون الیتیم»
15* در مورد كارهاى خداوند، قضاوت نابجا نكنید. دلیل تنگى رزق را بىاعتنائى خداوند نپندازید، بلكه نتیجه عملكرد خودتان بدانید.«كلاّ بل لاتكرمون الیتیم»
16* احسان به دیگران، در رزق و روزى انسان نقش مهمى دارد. «لاتكرمون - فقدر علیه رزقه»
17* بینوایان نباید گرسنه بمانند. با انفاق خود، با تشویق دیگران باید به آنان رسیدگى كرد. «تحاضّون على طعام المسكین»
18* در درآمدهاى خود دقّت كنید؛ هر نانى مصرف كردنى نیست. «اكلاً لّما»
19* علاقه به مال فطرى است، آنچه مذموم است، علاقه شدید است «حُبّاً جمّاً»
20* تكریم خداوند از شما، باید سبب تكریم شما از یتیمان باشد. «اكرمه... لا تكرمون»
21* داروى حرص و حب مال، یاد قیامت است.«تأكلون التراث... تحبّون المال... كلاّ اذا دكّت الارض»
22* قیامت، روز حاكمیت مطلق فرمان الهى است. «جاء ربّك»
23* تذكّر و پشیمانى در قیامت سودى ندارد. «و انّى له الذّكرى»
#تفسیر_آسان_قرآن
#صفحه_593
#زمان
#شب
#عبرت
#ابتکار
#قدرت
#تمدن
#یتیم
#تکفل
#آزمایش
#فقر
#انفاق
#تکریم
#داروی_حرص_و_حب_مال
#قیامت
#کانال تفسیر آسان قرآن
https (https://eitaa.com/tafser_asan_quran)
بسم الله الرحمن الرحیم
ان شاء الله نکته هایی از قرآن کریم صفحه 594
1* آرزو كارساز نیست، تلاش لازم است. «یا لیتنى قدّمت»
2* زندگى واقعى و ابدى، زندگى قیامت است. «لحیاتى»
3* خداى رحیم، در جاى خود شدید است. «لایعذّب عذابه احد»
4* راضى بودن و مرضى بودن، نشانه نفس مطمئنه است كه او از خدا راضى است و خدا نیز از او راضى است.
5* اصالت انسان با روح است و بدن، مركب آن است. «یا ایّتها النفس» (خطاب خداوند به نفس است)
6* اینكه انسان در دل رنج و سختى آفریده شده، یعنى كامیابىهاى دنیوى آمیخته با رنج و زحمت است. «لقد خلقنا الانسان فى كبد» حضرت على علیه السلام مىفرماید: دنیا خانهاى است كه با سختىها عجین شده است. «دار بالبلاء محفوفة»(نهجالبلاغه، خطبه 226)
7* نتیجه هر محاسبهاى كه جاى خدا در آن خالى باشد، پوچى و زیانكارى است. «ایحسب... ایحسب»
8* چشم، راه نفوذ در دیگران است. تفاوت شاگردى كه استاد را ببیند و در چشم او نگاه كند با شاگردى كه از طریق بلندگو یا نوار سخنى را بشنود، بسیار است.
9* چشم و زبان و لب، هم مىتوانند ابزار خیر باشند و هم ابزار شرّ، لذا خداوند هر دو راه را به ما نشان داده است.
10* نجات دیگران از فقر و اسارت، لازم است، حتّى اگر كافر باشند. لذا در آیه، شرط آزاد كردن برده و سیر كردن فقیر، ایمان داشتن برده و فقیر نیست.
11* یتیم نوازى با ارزش است، ولى یتیمى كه فامیل باشد اولویّت بیشترى دارد. «ذا مقربة»
12* دل كندن از مال به نفع فقرا همچون عبور از گردنههاست، و راه بهشت از میان این گردنهها مىگذرد.
13* بهترین راه خداشناسى، دقّت و مطالعه در آفریدههاى حكیمانه خداوند است. «الم نجعل له...»
14* همه انسانها از طریق عقل یا فطرت یا راهنمایى انبیا و اوصیا و علما، خیر و شر را مىشناسند. «هدیناه النّجدین»
15* براى تحریك عواطف مردم و بیدارسازى وجدانها دردها را مطرح كنید. «مسغبة... مقربة... متربة»
16* براى تشویق مردم به كارهاى خیر، ابتدا الطاف خدا را یادآور شوید. «عینین - لساناً شفتین - یتیما ذا مقربة»
17* مؤمنانى كه به سیر كردن گرسنه و آزادى برده موفق شوند، هم براى جامعه، مایه خیر و بركت هستند و هم آخرت خود را آباد كردهاند و چه میمنت و بركتى بالاتر از این؟ «اصحاب المیمنة»
18* هركارى با بردبارى و پایدار به نتیجه مىرسد و لذا سفارش به صبر، مقدّم بر هر امرى است. «تواصوا بالصبر»
#تفسیر_آسان_قرآن
#صفحه_594
#آرزو
#قیامت
#زندگی
#اصالت_انسان
#رنج
#سختی
#چشم
#یتیم_نوازی
#خداشناسی
#گرسنه
#صبر
#کانال تفسیر آسان قرآن
https (https://eitaa.com/tafser_asan_quran)
بسم الله الرحمن الرحیم
ان شاء الله نکته هایی از قرآن کریم صفحه 595
1* در قرآن، گاهى به خورشید بزرگ سوگند یاد شده و گاهى به انجیر و زیتون كوچك و این شاید به خاطر آن باشد كه براى قدرت خداوند فرقى میان خورشید و انجیر نیست. همانگونه كه دیدن كاه و كوه براى چشم انسان یكسان است و دیدن كوه براى چشم، زحمتى اضافه بر دیدن كاه ندارد. البتّه بالاترین سوگندها، سوگند به ذات خداوند است، آنهم درباره تسلیم بودن مردم در برابر رهبرى آسمانى. «فلا و ربّك لا یؤمنون حتّى یحكموك»(نساء، 65)
2* پرسوگندترین سورهها، همین سوره شمس است كه طبیعتاً باید در مورد مهمترین مسائل باشد و آن تزكیه روح از هرگونه پلیدى و آلودگى است. شاید این همه سوگند براى بیان اینكه رستگارى در سایه تهذیب است، به خاطر آن باشد كه خداوند به انسان بفهماند كه من تمام مقدّمات را براى تو آماده كردم، با نور آفتاب و ماه صحنه زندگى را روشن و با گردش شب و روز، زمینه تلاش و استراحت شما را فراهم كردم. زمین را براى شما گستردم و آسمان را برافراشتم و درك خوبىها و بدىها را به روح شما الهام كردم تا به اختیار خود، راه تزكیه نفس را بپیمایید.
ابر و باد و مه و خرشید و فلك در كارند
تا تو نانى به كف آرى و به غفلت نخورى
همه از بهر تو سرگشته و فرمانبردار
شرط انصاف نباشد كه تو فرمان نبرى
3* گناه، نوعى شكافتن پرده عفّت و دیانت است. «فجورها»
4* فهم و درك خوبیها و بدیها به صورت فطرى، در عمق روح انسانها نهاده شده است. «فالهمها فجورها وتقواها»
5* در انجام كارهاى خیر، امید رستگارى است. «و افعلوا الخیر لعلّكم تفلحون»(حج، 77) در حالى كه در تزكیه نفس و خودسازى، رستگارى قطعى است. «قد افلح من زكّاها»
6* تزكیه نفس، شامل دورى از عقائد و اخلاقیات و رفتارهاى ناپسند و كسب عقائد و اخلاقیات و كردارهاى پسندیده است.
7* در قرآن، براى رستگارى انسانها دو عامل مطرح شده است: یكى ایمان و دیگرى تزكیه. «قد افلح من زكاها»، «قد افلح المؤمنون»
بنابراین حقیقت ایمان و تزكیه یكى است و هر كس مىخواهد خودسازى كند، باید مؤمن واقعى باشد. آرى مؤمن واقعى كسى است كه خود را تزكیه كند و تزكیه شده واقعى، كسى است كه ایمان داشته باشد و احكام و تكالیف دینى را به دقت انجام دهد كه در آغاز سوره مؤمنون آمده است.
8* در تفسیر اطیبالبیان مىخوانیم، جنایتكاران تاریخ و قاتلان زیاد بودند امّا نوعاً به خاطر حفظ حكومت یا گرفتن حكومت یا محو رقیب و یا طمع به رسیدن چیزى، دست به جنایات مىزدند امّا قاتل ناقه صالح و حضرت على علیه السلام مرتكب جنایت عظیم شدند، در حالى كه هیچ یك از انگیزهها و عوامل فوق در كار نبود، فقط و فقط شقاوت بود.
9* در روایات متعددى از شیعه و اهل سنّت از جمله احمد حنبل، طبرى و قرطبى، آمده كه «اشقى الاولین» عاقر ناقه و «اشقى الاخرین» قاتل علىبن ابیطالب است.(تفسیر نمونه)
10* سوگند به خورشید و ماه و شب و روز و زمین و آسمان و روح انسان كه سعادت انسان در گرو رشد معنوى است نه زندگى مادّى. «والشمس... قد افلح من زكّاها»
11* اگر نفس را رها كنیم، انسان را به سقوط مىكشاند. لذا نفس را باید كنترل كرد. «زكّاها»
12* تزكیه و خودسازى، محروم كردن نیست، رشد دادن است.«زكّاها»
13* هر چه به خدا منسوب باشد، مقدّس است و باید مورد احترام قرار گیرد و اهانت به آن، كیفر الهى را به دنبال دارد. «ناقة اللّه، فعقروها، فدمدم»
14* هر كس به گناه دیگرى راضى باشد شریك جرم است. شتر را یك نفر كشت ولى قرآن مىفرماید: جمعى آن را كشتند. «فعقروها»
15* در حدیث مىخوانیم: خداوند به هر چه از مخلوقاتش كه بخواهد، حق دارد سوگند یاد كند ولى مردم باید تنها به خدا سوگند یاد نمایند.(تفسیر نورالثقلین)
16* اگر خداوند براى برخى راه خیر را باز مىكند، «فسنیسّره للیسرى» و براى برخى راه شر را «فسنیسّره للیسرى» به خاطر تفاوت تلاش خود انسانها است. «انّ سعیكم لشتّى»
17* شیوه تبلیغ صحیح این است كه بعد از كلیات، نمونهها و مصادیق بیان شود. «انّ سعیكم لشتّى فامّا مَن اعطى»
18* عطا همراه با تقواكار ساز است. «اعطى واتقى»
19* عطا باید بدون ریا و غرور و منت و آزار باشد.«اعطى و اتقى...»
20* آنچه عطا مىكنید مهم نیست، چگونه و با چه انگیزه و حالت عطا كردن مهم است. «اعطى و اتقى»
21* بخل و مغرور شدن به مال، نشانه بىتقوایى است. «من بخل واستغنى»
22* گشایش یا گره خوردن كارهاى انسان، نتیجه سخاوت یا بخل انسان نسبت به دیگران است. «اعطى... للیسرى، بخل... للعسرى»
23* پاداش و كیفر الهى متناسب با رفتار انسانهاست، اگر گره از كار فقرا باز كنیم، خداوند گره از كار ما باز مىكند. «فسنیسره للیسرى» و اگر فقرا را در عُسرت گزاریم، خداوند هم عسرت را پیش پاى ما مىگذارد. «فسنیسره للعسرى»
24* پذیرش هدایت، به نفع خود شماست، وگرنه خداوند بىنیاز است. «و انّ لنا للآخرة و الاولى»
#تفسیر_آسان_قرآن
#صفحه_595
#سوگند