بسم الله الرحمن الرحیم
چند نکته از صفحه 93 قرآن کریم
1* پرداخت دیه آثاری دارد:
الف: مرهمی برای بازماندگان مقتول است.
ب: جلوگیری از بی مبالاتی است، تا نگویند قتل خطایی، بها ندارد.
ج: احترام ببه جان افراد و امنیت اجتماعی است.
د: جبران خلأ اقتصادی است که در اثر قتل پیدا می شود.
2* قتل بی گناه، در اسلام حرام است. {و ما کان لمؤمن ان یقتل}
3* قتل، با ایمان سازگار نیست. {و ما کان لمؤمن ان یقتل}
4* احترام جان مسلمان تا حدّی است که از قتل خطایی هم نمی توان به آسانی گذشت. {و من قتل مؤمناً خطأ فتحریر}
5* در برخورد با قاتل هم، عواطف انسانی نباید فراموش شود. عفو از خطاکار، یک صدقۀ پسندیده است. {الا ان یصدقوا}
6* در اسلام و قوانینش، بن بست نیست. احکام اسلامی تعطیل نمی شود، ولی تخفیف دارد. {فمن لم یجد}
7* جریمه باید به مقدار توان جسمی و مالی افراد باشد. {فمن لم یجد...}
8* روزه های پیاپی، وسیله ای برای پاکسازی روح است. {صیام شهرین متتابعین}
9* جان مؤمن بسیار مهم است، و کفارات، نوعی تخفیف و ارفاق الهی است. {توبه من الله}
10* قتل غیر عمدی نیز اسنان را از لطف خدا دور می کند و پرداخت دیه و آزاد کردن برده راهی برای برگرداندن لطف الهی به قاتل است. {توبه من الله}
11* در کیفر، حساب لغزشهای آگاهانه و مغرضانه جداست. {متعمداً}
12* مجازات و کیفر سنگین، از عوامل بازدارنده فساد در جامعه و عامل ایجاد و حفظ امنیت اجتماعی است. {من یقتل ...فجزاؤه جهنم}
13* کسانی را که اظهار اسلام می کنند، با آغوش باز بپذیرید. {لا تقولوا ...لست مؤمنا} از قدرت خود سوء استفاده نکنید.
14* برچسبِ بی دینی به دیگران زدن و عجله در نسبت دادن کفر به افراد مشکوک ممنوع. {لا تقولوا...لست مؤمناً}
15* نه تنهار ادعا دلیل می خواهد، بلکه رد مطلب نیز دلیل می خواهد. {لا تقولوا...لست مومنا}
16* با انگیزه های مادی دیگران را تکفیر نکنید. {تبتغون عرض الحیاة الدنیا}
17* خطر عوض شدن انگیزه ها در جهاد، بسیار مهم است. {تبتغون}
18* یاد پاداش های الهی، دنیا را در نظر انسان کوچک می کند. {فعندالله مغانم کثیرة}
19* خود را به جای دیگران بگذارید، بعد قضاوت کنید. شما هم روزی چنین بودید. {کذلک کنتم من قبل}
20* هدایت های الهی، منت خداوند بر ماست. {فمن الله علیکم}
21* نه ساده اندیش باشید، نه زودباور. نه بد اندیش و نه کینه توز. {فتبیّنوا}
22* آنجا که زمینه قتل بی گناهان است، با عقل و حوصله برخورد کنید، نه با احساسات، که خداوند، آگاه و بیناست. {ان الله کان بما تعملون خبیرا}
#تفسیر_آسان_قرآن
#صفحه_93
#دیه
#قتل
#اسلام
#روزه
#جان_مومن
#قضاوت
#انگیزه
#جهاد
#هدایت
کانال تفسیر آسان قرآن
(https://eitaa.com/tafser_asan_quran)
بسم الله الرحمن الرحیم
چند نکته از صفحه 94 قرآن کریم
1* کسانی که به جبهۀ جهاد نمی روند، چند گروهند: منافقان بی ایمان، مسلمانان ترسو، رفاه طلبان، شکّاکان، بی همتان، که می گویند: با مال و بیان و قلم، رزمندگان را دعا و حمایت می کنیم، و جهاد واجب عینی نیست.
2*در روایات آمده است، کسانی که به خاطر بیماری نمی توانند بجنگند ولی دلشان همراه رزمندگان است، با آنان در ثواب جهاد برابرند.
3* شیوۀ تبلیغ و تشویق، باید مرحله ای باشد. {ابتدا فرمود: {لایستوی}، سپس فرمود: {درجة} و در آخر: {اجراً عظیما}
4* آنان که مشکلات جسمی دارند از جهاد معافند. {غیر اولی الضرر}
5* جهاد مالی در کنار جهاد با جان مطرح است، چون بدون پشتوانۀ مالی، جبهه ضعیف می شود. {باموالهم و انفسهم}
6* هر کس در هر موقعیّت و مقام و خدمتی که باشد، باید بداند مقام رزمندگان مخلص از او بالاتر است. {فضّل الله المجاهدین}
7* شرط دریافت و برخورداری از رحمت الهی، پاک بودن و پاک شدن است. ابتدا {مغفرة} آمده، سپس {رحمة}
8* خداوند غفور و رحیم است، اما شرط برخورداری از این غفران و رحمت، جبهه رفتن و جهاد است. {مغفرة و رحمة ...غفوراً رحیما}
9* فرشتگان به کارهای انسان آگاهند. {الملائکة...قالوا فیمَ کنتم قالوا}
10* هجرت از محیط کفر واجب و سیاهیِ لشکر کفّار شدن حرام است. {کنا مستضعفین... الم تکن ارض الله واسعة}
11* اگر می توانید، محیط را تغییر دهید، وگرنه از آنجا هجرت کنید تا مؤاخذه نشوید. {الم تکن ارض الله واسعة فتهاجروا فیها}
12* اصل، خداپرستی است نه وطن پرستی. {ألم تکن ارض الله واسعة فتهاجروا}
13* قدرت شرط تکلیف است. {الا المستضعفین...}
14* هجرت حتی بر زنان و کودکانی که در سیطره کفرند و توان هجرت دارند، واجب است. {و النساء و الولدان لا یستطعیون}
15* مستضعف واقعی کسی است که توانایی هجرت و گریز از سیطره کفار و مشرکان را نداشته باشد. {لا یستطیعون حیلة و لا یهتدون}
16* ناآگاهی از معارف دینی با وجود امکان یادگیری، گناه و ظلم به خویشتن است. {ظالمی انفسهم...الا المستضعفین...لا یهتدون سبیلا}
17* ترک هجرت، به قدری مهم است که بخشوده شدن این گونه افراد، با (شاید) مطرح شده است، نه به صورت قطعی. {عسی الله}
18* ما مکلف به وظیفه ایم، نه نتیجه. مهم خروج از منزل است، نه وصول به مقصد. {و من یخرج من بیته}
19* واقع بینی و انعطاف پذیری، یک اصل در قوانین الهی است. {تقصروا من الصلاة ان خفتم...}
20* در حال نماز هم از دشمن غافل نباشید. سیاست و دیانت، عبادت و فطانت از هم جدا نیست. {ان خفتم أن یفتنکم}
*فطانت = دانا بودن، زیرکی، هوشیاری
21* در مواردی یقین لازم نیست، احتمال توطئه و فتنه برای تصمیم و تغییر برنامه کافی است. {ان خفتم أن یفتنکم}
22* حتی به هنگام احتمال خطر، اقامه نماز واجب است. {ان خفتم أن یفتنکم...}
23* کفر و ایمان با هم در تضادّند. {ان الکافرین کانوا لکم عدوّا}
24* دشمنی کفّار با شما ریشه دار و پرسابقه و دائمی است. {کانوا لکم عدوّا}
#تفسیر_آسان_قرآن
#صفحه_94
#جهاد
#بیماری
#تبلیغ
#رحمت_الهی
#فرشتگان
#هجرت
#وطن_پرستی
#تکلیف
#مکلف_به_وظیفه
#نماز
#ایمان
کانال تفسیر آسان قرآن
(https://eitaa.com/tafser_asan_quran)
بسم الله الرحمن الرحیم
چند نکته از صفحه 95 قرآن کریم
1* نماز، حتی در صحنۀ جنگ تعطیل نمی شود و رزمنده، بی نماز نیست. {اقمت لهم الصلاة...و لیأخذوا اسلحتهم}
2* در همه حال، هشیاری لازم است، حتی نماز نباید مسلمانان را از خطر دشمن غافل کند. {و لیأخذوا اسلحتهم}
3* رهبر، محور وحدت و عبادت است. {کنت فیهم...اقمت لهم الصلاة}
4* عبادت، وسیلۀ غفلت از دشمن نشود. {تغفلون}
5* با هوشیاری، باید از امکاناتت نظامی و اقتصادی حفاظت کرد. {اسلحتکم و امتعتکم}
6* غفلت امّت اسلامی، شبیخون کفّار را در پی خواهد داشت. {میلة واحدة}
7* هر سخن و برنامه و حرکتی که مسلمانان را غافل کند، گامی است در جهت اهداف و خواسته های دشمن. {ودّ الذین کفروا لو تغفلون}
8* نماز و یاد خدا در هر حال لازم است. در جبهۀ جنگ یا بستر بیماری. {قیاماً و قعوداً و علی جنوبکم}
9* مسلمانان باید روحیۀ قوی داشته باشند و شکست های موردی (مثل جنگ اُحد} آنان را سست نکند. {و لا تهنوا}
10* به جای موضع تدافعی، در تعقیب دشمن و در حالت تهاجمی باشید. {لا تهنوا فی ابتغاء القوم}
11* از عوامل روحیّه گرفتن مؤمنان، مقایسۀ دردهای خود با رنج دیگران و توجّه به امدادهای الهی است. {فانّهم یألمون کما تألمون}
12* امید، بزرگ ترین اهرم حرکت و سرمایۀ روحی رزمنده است. یا شهادت و سعادت، یا پیروزی. {ترجون من الله ما لا یرجون}
13* رفتار به عدالت، حتّی نسبت به غیر مسلمانان هم ضروری است.
14* قضاوت، از شئون انبیاست. تنها ابلاغ احکام کافی نیست، اجرای احکام نیز وظیفه است. {لتحکم بین الناس}
15* دفاع و حمایت از خائن ممنوع است. {و لا تکن للخائنین خصیماً}
#تفسیر_آسان_قرآن
#صفحه_95
#نماز
#رهبر
#غفلت
#دشمن
#یاد_خدا
#امید
#عدالت
#قضاوت
#خائن
کانال تفسیر آسان قرآن
(https://eitaa.com/tafser_asan_quran)
بسم الله الرحمن الرحیم
چند نکته از صفحه 96 قرآن کریم
1* قضاوت، مقامی است که متصدی آن، اگر معصوم هم باشد باز استغفار می طلبد. {و استغفر الله}
2* قاضی باید همواره برای دوری از هوای نفس استغفار کند. {استغفر الله}
3* خداوند علاوه بر بخشیدن گناه مهربان است. {غفوراً رحیماً}
4* ظلم و خیانت به مردم، خیانت به خود است. زیرا آثار سوء زیر را بدنیال دارد:
الف: سبب از دست دادن روحیۀ صفا و عدالتخواهی است.
ب: عامل محروم کردن مظلومی است که فردا به پا خواهند خواست.
ج: موجب آماده کردن قهر و دوزخ الهی برای خود است.
د: جامعه را آلوده می کند و این آلودگی دامن خود خائن را هم می گیرد.
5* دفاع از خائن، حرام و رضایت به خیانت، به معنای شرکت در جرم است. {لا تجادل..}
6* حاکم اسلامی باید پشتیبان مظلوم باشد، نه حامی ظالم. {و لا تجادل...}
7* در فرهنگ قرآن، افراد جامعه به منزلۀ اعضای یک پیکرند و خیانت به جامعه به منزلۀ خیانت به خود است. {یختانون انفسهم}
8* حساب خیانت های جزئی و نا آگاهانه، از خیانت توطئه گران فساد انگیز، جداست. {یختانون، خوّان، اثیم}
9* مهم ترین عامل تقوا، ایمان به حضور و آگاهی خداوند و احاطۀ او به همۀ گفته ها و کارهاست. {هو معهم، محیطا}
10* خداوند از نزدیک، ناظر بر اعمال ماست. {هو معهم}
11* حکم دادگاه در دنیا نافذ است، ولی مجرم، حساب کار خود را برای قیامت بکند که آن روز تنهاست. {فمن یجادل الله عنهم یوم القیامة}
12* وکیل مدافع خائن نشویم و فریب حق الوکالۀ او را نخوریم. {فمن یجادل الله عنهم}
13* مظلومانی که در دنیا نتوانند حقشان را بگیرند، دلگرم باشند که در قیامت، به حساب ظالم رسیدگی می شود. {فمن یجادل الله عنهم...}
14* انسان حق ندارد حتی به خودش ظلم کند و گناه در حقیقت ظلم به خویشتن است. {یظلم نفسه}
15* راه بازگشت برای خطاکاران باز است. {یستغفر الله}
16* میان استغفار بنده و مغفرت الهی، فاصله ای نیست. {یستغفر الله یجد الله غفورا}
17* توبۀ واقعی چنان شیرین است که انسان، رحمت الهی را در درون خود احساس می کند. {یجد الله غفورا رحیما}
18* هر گناهی در روح و جان انسان، اثر مستقیم دارد. {یکسبه علی نفسه}
19* انسان در انجام گناه مجبور نیست و گناه را با اختیار و اراده خود انجام می دهد. {یکسب}
20* تهمت، از گناهان بسیار بزرگ است که موجب ذوب شدن ایمان و محو عدالت و اعتماد و سبب عذاب اخروی است.
21* بُهتان، دروغی است که انسان از شنیدن آن بهت زده می شود.
22* امام صادق علیه السلام فرمود: (غیبت آن است که دربارۀ برادر دینی خود چیزی را که خدا بر او پوشانده ابراز کنی، و اگر دربارۀ او چیزی بگویی که در او نیست، بُهتان است.)
23* تهمت به بی گناه از هر نژاد و مکتب و در هر سن و شرایطی که باشد، حرام است. {یرم به بریئا}
24* دشمنان، حتی برای پیامبر و لغزاندن او طرح و برنامه دارند، پس رهبران جامعه باید به هوش باشند. {یضلوک}
25* منحرف ساختن دیگران، در حقیقت منحرف کردن خود است. {و ما یضلون الا انفسهم}
#تفسیر_آسان_قرآن
#صفحه_96
#قضاوت
#قاضی
#استغفار
#خیانت
#عامل_تقوا
#دادگاه
#مظلوم
#ظالم
#توبه
#گناه
#تهمت
#بهتان
#غیبت
کانال تفسیر آسان قرآن
(https://eitaa.com/tafser_asan_quran)
بسم الله الرحمن الرحیم
چند نکته از صفحه 97 قرآن کریم
1* در اظهار نظر، باید منصفانه رفتار کرد. همۀ نجواها را زیر سؤال نبریم. {فی کثیر من نجواهم}
2* گاهی امر به معروف یا صدقه آشکار، سبب شرمندگی و لجاجت طرف می شود، باید با نجوا و پنهانی عمل کرد. {او معروف}
3* ارزش کارها به اخلاص است. {ابتغاء مرضات الله}
4* مخالفت با پیامبر انواع مختلفی دارد، مانند: انکار کل دین، ایمان به بعضی و کفر به بعضی، تحریف، توجیه و حیله های شرعی.
5* تفرقه افکنی در صفوف مسلمانان سبب دوزخ است. {یتبع غیر سبیل المؤمنین...نصله جهنم}
6* حساب افراد قاصر که صدای حق را نمی شنوند، یا قدرت تشخیص ندارند، از حساب افراد آگاه و لجوج، جداست. {بعد ما تبین له الهدی}
7* در هدایت و تربیت تکرار لازم است.
8* تا ریشۀ شرک که یک مرض روحی عمیق است قطع نشود، اخلاق و اعمال صالح سودی ندارد. مشرک باید از مدار شرک بیرون آید تا عفو و رحمت الهی شامل او شود.
9* شیطان، دشمن دیرین انسان است، به هوش باشیم در دام او نیفتیم. {لا تّخذن}
10* آرزوهای طولانی از القائات شیطان است. {لاُمنّینّهم}
11* شیطان، ابتدا در فکر و روح انسان اثر می گذارد، سپس او را تسلیم خود می گرداند.
12*هم خدا و هم شیطان وعده داده اند، ولی وعدۀ الهی راست است: {و لن یخلف الله وعده} (حج،47) و وعده های شیطان جز دروغ و فریبنیست. {و ما یعدوهم الشیطان الا غرورا}
13* آنان که به دیگران وعدۀ دروغ می دهند، کاری شیطانی می کنند. {و ما یعدهم...}
14* در آخرت، برگشت امکان ندارد، پس تا از دنیا نرفته ایم از بدی ها برگردیم. {لا یجدون...}
#تفسیر_آسان_قرآن
#صفحه_97
#اخلاص
#تفرقه_افکنی
#قاصر
#تربیت
#هدایت
#شرک
#شیطان
#آرزو
#وعده_دروغ
کانال تفسیر آسان قرآن
(https://eitaa.com/tafser_asan_quran)
بسم الله الرحمن الرحیم
چند نکته از صفحه 98 قرآن کریم
1* ایمان از عمل جدا نیست. {آمنوا و عملوا}
2* تشویق در کنار تهدید، از شیوه های تربیتی قرآن است. {مأواهم جهنم...سندخلهم جنات}
3* لذت های دنیا، نگرانی از دست دادن دارد، اما نعمت های بهشت، جاودانه است. {خالدین فیها}
4* برخی مسلمانان انتظار داشتند که پیامبر صلی الله علیه و آله در مشاجره آنها با اهل کتاب، از مسلمانان جانبداری کند، در حالی که اصل بر عدالت است، نه حمایت.
5* در هر گروه و قشری افراد پر توقّع و امتیاز طلب پیدا می شود. {لیس بامانیکم، اهل الکتاب}
6* در انتقاد از خودتان شروع کنید، جمله {لیس بأمانیّکم}قبل از جمله {أمانی اهل الکتاب} است.
7* در مکتب وحی، همه در برابر قانون برابرند. {من یعمل} (سوء استفاده و امتیاز طلبی از نام و آرم ممنوع است)
8* اصل، عمل است نه شعار، ضابطه است نه رابطه! {من یعمل}
9* عامل ورود به بهشت، ایمان و عمل صالح است، نه نژاد و ادّعا و آرزو. {لیس بأمانیّکم...من یعمل من الصالحات...}
10* زن و مرد، در رسیدن به کمالات معنوی برابرند. {من ذکر و أنثی}
11* ایمان، شرط قبولی اعمال است و خدمات انسان های بی ایمان، در دنیا جبران می شود و ارزش اخروی ندارد. {من یعمل...و هو مؤمن}
12* کارهای نیک، گر چه اندک باشد ارزش دارد. {و لا یظلمون نقیرا}
13* تسلیم خدا بودن، از رضا به قضای او بالاتر است. چون در مقام رضا، انسان خود را کسی می داند ولی در تسلیم، انسان برای خود ارزشی در برابر خدا قائل نیست.
14* (حَنیف) یعنی کسی که از راه انحرافی به حق گرویده است، بر عکس (جنیف) که کسی را گویند که از حق به باطل گرویده است.
15* طبق روایات، مقام خلیل اللهی ابراهیم، به خاطر سجده های بسیار، اطعام مساکین، نماز شب، رد نکردن سائل و مهمان نوازی بوده است.
16* مکتب، بر پایۀ ایمان و عمل استوار است و هر کدام بدون دیگری ناقص است. {اسلم...و هو محسن}
17* چون همه چیز از آنِ خداوند است، پس باید تنها در مقابل ارادۀ حکیمانۀ او تسلیم بود. {و من اسلم وجهه الله...لله ما فی السموات}
18* تشریع حکم از جانب خداوند است و بیان بر عهده پیامبر. {قل الله یفتیکم}
19* حفظ حقوق یتیمان وظیفه همگان است. {و ان تقوموا للیتامی}
20* باید جامعه اسلامی برای اجرای عدالت در میان یتیمان قیام کند. {تقوموا للیتامی بالقسط}
21* برخورد عادلانه با یتیم، نمونه کار خیر است. {و ما تفعلوا من خیر}
22* خدمت و حمایت از محرومان، در پیشگاه الهی فراموش نمی شود.
#تفسیر_آسان_قرآن
#صفحه_98
#ایمان
#تشویق
#نعمت
#امتیازطلب
#انتقاد
#قانون
#شعار
#زن_و_مرد
#تسلیم
#یتیم
کانال تفسیر آسان قرآن
(https://eitaa.com/tafser_asan_quran)
بسم الله الرحمن الرحیم
چند نکته از صفحه 99 قرآن کریم
1* (شُحّ) در زن، نپوشیدن لباس خوب و ترک آرایش برای همسر است. و در مرد، نپرداختن مهریه و نفقه و نشان ندادن علاقه است.
2* علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد. در مسائل خانوادگی قبل از آنکه کار به طلاق بکشد باید چاره ای اندیشید. {خافت}
3* گذشت از حق خود برای رسیدن به مصلحت بالاتر و حفظ خانواده، مانعی ندارد. {فلا جناح}
4* در مسائل خانوادگی، مرحلۀ اول اصلاح خود زوجین، بدون دخالت دیگران است. اگر نشد، دیگران دخالت کنند. {ان یصلحا بینهما}
5* حقّ خانواده بیش از حق شخصی زن یا مرد است. به خاطر حفظ خانواده، گاهی باید از حق شخصی گذشت. {و الصلح خیر}
6* گذشت مرد از تمایلات جنسی و رعایت عدالت میان همسران، از نمونه های تقوا و احسان است. {ان تحسنوا و تتّقوا}
7* بلاتکلیف گذاشتن زن، حرام است. {فتذروها کالمعلّقة}
8* با پیدایش گره در زندگی، نباید مأیوس شد. بلکه مسیر را باید عوض کرد. {و ان یتفرقا یغن الله...}
9* گام اول، اصلاح و تقوا است. گام آخر، جدایی و طلاق. {و ان یتفرقا}
10* طلاق و جدایی همه جا بد نیست، گاهی راهگشاست. چه بسا اختلافات خانوادگی که به خودکشی یا روابط نامشروع بیانجامد. طلاق، تشکیل زندگی مجدّد را نوید می دهد. {یغن الله کلاً من سعته}
11* از او که مالک آسمان ها و زمین است باید پروا داشت، نه دیگری. {و لله ما فی السموات...اتقوا الله}
12* بی تقوایی زمینه ساز کفر است. {ان اتقوا الله و ان تکفروا}
13* کفر، مردم را از تحت قدرت خدا خارج نمی کند. {ان تکفروا فان لله ما فی السموات}
14* چون خدا بی نیاز است پس شایسته ستایش است. {غنیا حمیدا}
15* خداوند به ایمان و تقوای مردم نیازی ندارد. {ان اتقوا الله و ان تکفروا...کان الله غنیا}
16* چون آیه 133 نازل شد، رسول خدا صلی الله علیه و آله دست مبارک خود را بر پشت سلمانِ فارسی زد و فرمود: آن جمعیّت که خدا می آورد، از قوم فارس هستند. پیامبر صلی الله علیه و آله با این سخن خود، هم اسلام ایرانیان را پیشگویی کرد و هم خدمات آنان را به اسلام.
17* مهلت دادن خداوند به کافران از عجز او نیست، بلکه از حکمت اوست. {ان یشأ یذهبکم}
18* امکانات و موقعیتی که دارید همیشگی نیست، بلکه مربوط به اراده خداست. به خود مغرور نشوید. {ان یشأ یذهبکم و یأت بآخرین}
19* اگر دنیا هم می خواهیم، از خدا بخواهیم، که همه چیز به دست اوست. {فعندالله ثواب الدنیا و الآخرة}
20* باید به حقیقت، مؤمن و مخلص بود نه به ظاهر، چرا که خداوند، شنوا و بیناست. {کان الله سمعیا بصیرا}
#تفسیر_آسان_قرآن
#صفحه_99
#خانواده
#گذشت
#طلاق
#کفر
#ستایش
#ایران
#فارس
#مغرور
#مومن
کانال تفسیر آسان قرآن
(https://eitaa.com/tafser_asan_quran)
بسم الله الرحمن الرحیم
چند نکته از صفحه 100 قرآن کریم
1* امام صادق علیه السلام فرمود: مؤمن بر مؤمن هفت حق دارد که واجب ترین آنها گفتن حق است، گرچه به زیان خود و بستگانش تمام شود.
2* به پاداشتن عدالت هم واجب است، هم لازمۀ ایمان است. {یا ایها الذین آمنوا کونوا قوامین بالقسط}
3* عدالت، حتی نسبت به غیر مسلمان نیز باید مراعات شود. به اقتضای اطلاق {کونوا قوامین بالقسط}
4* گواهی دادن به حق، واجب است. {کونوا...شهداء الله}
5* نباید هدف از گواهی دادن، اغراض دنیوی باشد. {شهداء الله}
6* اقرار انسان علیه خودش معتبر است. {شهداء الله و لو علی انفسکم}
7* رعایت مصالح خود و بستگان و فقرا، باید تحت الشعاع حق و رضای خدا باشد. {شهداء الله و لو علی انفسکم...}
8* همه در برابر قانون مساویند. {غنیا او فقیرا}
9* پیروی از هوای نفس مانع اجرای عدالت است و ملاحظه فامیل نشانۀ هوی پرستی است. {فلا تتّبعوا الهوی ان تعدلوا}
10* ادای شهادت واجب است و کتمان و تحریف آن ممنوع. {ان تلووا او تعرضوا}
11* مؤمن، باید تلاش کند تا خود را به بالاترین مرتیۀ ایمان برساند. {یا ایها الذین آمنوا آمِنوا}
12* ایمان به همۀ پیامبران و کتاب های آسمانی، لازم است.{آمنوا...و من یکفر...فقد ضل}
13* خطر ارتداد و بازگشت از دین، هر مؤمنی را تهدید می کند. {آمنوا ثم کفروا}
14* عزّت تنها به دست خداست.
15* عزّت را در وابستگی به کفّار جستن، خصلتی منافقانه است. {الذین یتخذون الکافرین اولیاء...}
16* در سیاست خارجی، به جای گسترش روابط با کشورهای کفر، در فکر برقراری روابط با کشورهای اسلامی باشیم. {یتخذون الکافرین اولیاء من دون المؤمنین}
17* انسان، در برابر گفته های ناحق دیگران نباید بی تفاوت باشد. {اذا سمعتم...فلا تقعدوا معهم}
18* سکوت در جلسه گناه، گناه است.
19* یا محیط فاسد را عوض کنید، یا از آن محیط خارج شوید. {فلا تقعدوا معهم}
20* تنها گناه نکردن کافی نیست، باید بساط گناه را به هم زد. {فلا تقعدوا معهم حتی یخوضوا فی حدیث غیره}
21*نباید به بهانه آزادی بیان، سعۀ صدر، تسامح، مدارا، مردم داری، در مقابل تمسخر دین سکوت کرد. {سمعتم...یستهزأ بها فلا تقعدوا معهم}
22* شرط مصابحت با دیگران، آن است که ضرر فکری و مکتبی نداشته باشد. {سمعتم...یکفر بها یستهزأ بها فلا تقعدوا معهم}
23* راضی به گناه دیگران، شریک گناه است. {انکم اذا مثلهم}
24* سکوت در برابر یاوه گویی های کفار، نوعی نفاق است. {ان الله جامع المنافقین}
#تفسیر_آسان_قرآن
#صفحه_100
#مومن
#عدالت
#هوای_نفس
#قانون
#ایمان
#ارتداد
#عزت
#کفار
#سیاست_خارجی
#گناه
#سکوت
#محیط_فاسد
#راضی_به_گناه
کانال تفسیر آسان قرآن
(https://eitaa.com/tafser_asan_quran)