eitaa logo
تاریخ حوزه طهران
1.2هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
61 ویدیو
5 فایل
✍️به پژوهش و نگارش حمید سبحانی صدر ارتباط با ما: https://eitaa.com/hamid_sobhani_sadr
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 تاریخ حوزه تهران صفحه‌ای برای آشنایی با: ▫️مفاخر ▫️تاریخ مدارس تهران ▫️جریان شناسی حوزه تهران ▫️سنت‌های تاریخی حوزه تهران ▫️آثار مرتبط با حوزه تهران ▫️نکات آموزنده از تاریخ معاصر و سیره علما ▫️اسناد و تصاویر ناب و کم‌تر دیده شده ▫️و حوادث تاریخی... نشانی در پیام‌رسان‌های: 🔹ایتا: 🕌 @tarikh_hawzah_tehran 🔹بله: https://ble.ir/tarikh_hawzah_tehran 🔹روبیکا: https://rubika.ir/tarikh_hawzah_tehran 🔹 روبینو: https://rubika.ir/tarikh_hawzah_tehran
📷محی‌الدین انواری در کنار سید رضی شیرازی در سنین جوانی، در حضور آیت‌الله کاشانی 🗓 ۲۳ مهر ۹۱ درگذشت آیت‌الله محی‌الدین انواری ✍ آیت‌الله از اعضای شورای روحانیت هیئت‌های موتلفه اسلامی بود و بعد از اعدام انقلابی منصور، در اسفند ۴۳ بازداشت شد و ۱۳ سال در زندان به سر برد. ایشان از فضلای و از دوستان نزدیک آیت‌الله بود که در اقامه جماعت می‌کرد. آیت‌الله انواری در زندان از فعالیت تبلیغی دست برنداشت. فعالیت‌هایی که اسناد ساواک آن را چنین گزارش می‌کنند: 📃 «موضوع: حاج مهدی ابراهیم عراقی فرزند غلامعلی مشارالیه که محکوم به حبس ابد بوده، در اتاق ۴ بند ۶ به اتفاق محی‌الدین انواری، مکانی را برای رفع اشکالات مذهبی‌ها به وجود آوردند و کلیه افراد مذهبی اشکالات خود را در هنگام مطالعه کتاب، یادداشت [کرده] و پیش محمد مهدی ابراهیم عراقی و محی‌الدین انواری می‌برند و آنها هم این اشکالات را از طریق مباحثات ایده‌آلیستی و ضد ماتریالیستی بر طرف می‌کردند؛ تا جایی که حتی سعی کردند شخص کمونیستی همچون حسین مراد دزفولی را که کتابی در مورد زبان، تفکر و شناخت مطالعه می‌کرد تحت تاثیر قرار دهند و به سوی خود جذب کنند که تا حدودی در این کار موفق شدند. محمد مهدی ابراهیم عراقی و محی‌الدین انواری که عضو حزب ملل اسلامی بودند، دو نفر از معتصبین مذهبی می‌باشند که کلیه اخبار و اطلاعات مربوط به داخل و خارج زندان را جمع‌آوری و پیرامون مسائل سیاسی به خصوص درباره مارکسیست‌ها بحث و تبادل نظر می‌نمایند.» 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🔰 دعوت به همکاری باسمه تعالی حوزه تهران؛ حوزه‌ای که علاوه بر پیشران بودن در عرصه حکمت و فلسفه نسبت به سایر مراکز علمی جهان اسلام در دو قرن گذشته، نقش بسیار مهمی در تحولات سیاسی و اجتماعی ایران اسلامی از زمان سلطنت قاجار به این‌سو داشته است. با این حال هرگز تلاش درخوری جهت حراست از آثار و اسناد برجای مانده‌ی این پیشینه سترگ صورت نگرفته است، تا آنجا که هویت تاریخی حوزه تهران را از نظر همگان اعم از حوزویان و توده مردم، دور داشته است. امروز که سرمایه انسانی حوزه تهران رو به سالخوردگی نهاده و بسیاری از فقیهان و حکیمان این حوزه دیرینه سال را از دست داده‌ایم، بیش از هر زمان دیگری به حفظ آثار و اسناد ایشان و معرفی هویت تاریخی حوزه تهران نیازمندیم. جبران این خسارت و تلاش برای احیاء نام و نشان و آثار این مفاخر علمی و معنوی، ما را بر آن داشت تا در قالب تشکیلاتی منسجم و هدفمند، نسبت به گردآوری، حفظ و نشر آثار برجای مانده از گذشتگان حوزه و روحانیت گامی مهم و اثرگذار برداریم. این مرکز علاوه بر حفظ و حراست و نشر آثار و اسناد حوزه و روحانیت تهران، می‌تواند به عنوان بانک اطالعاتی ارزشمندی، به پژوهشگران این عرصه خدمات رسانی کند. از این‌رو با گذشت حدود شش سال از فعالیت «مرکز اسناد حوزه و روحانیت» در قم که جنبه ملی دارد، نخستین دفتر استانی این مرکز در استان تهران، مستقر در مدرسه مروی، ساختمان مروی۲، آغاز به کار کرد. یکی از اهداف این مرکز، اهتمام به شناسایی و گردآوری جامع و فراگیر اسناد حوزه و روحانیت در تهران، در تعامل با بیوت علما، مراکز اسنادی و مجموعه داران، با هدف حراست از این میراث ارزشمند می‌باشد. از همه علاقمندان و دلسوزان درخواست می‌شود جهت حفظ و حراست از تراث تاریخی حوزه و روحانیت و هرچه غنی‌تر شدن مرکز اسناد حوزه تهران جهت بهره‌مندی پژوهشگران، اسناد، تصاویر، فیلم‌ها و صوت‌های مرتبط به حوزه و روحانیت را در اختیار ما گذاشته و یا به ما معرفی نمایند. باتشکر مسئول مرکز اسناد حوزه و روحانیت دفتر استان تهران 🌐 راه ارتباطی: https://eitaa.com/hamid_sobhani_sadr 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
💠 توفیق دیداری دوباره با آقای دست داد و همراه با مدیر و کارشناسان مرکز اسناد حوزه و روحانیت به محضرشان شرفیاب شدیم. اسناد و تصاویر خاندان ایشان را دیدیم و خاطرات ارزشمندشان را مرور کردیم. از جمله این کلمات: 🔹«یکی از استادان ما بود. در حجره داشت و شب‌های جمعه در سخنرانی می‌کرد و مطالب علمی را برای عوام بیان می‌کرد. حافظه عجیبی داشت، اما در نهایت فقر و بیماری به سر می‌برد. یکبار که به منزلشان رفتم دیدم زن صاحبخانه برای زیاد کردن اجاره، به ایشان فحاشی می‌کرد و می‌گفت: «اگر اجاره را زیاد نکنی آشغالهایت را میریزم توی زباله». آشغالهای ایشان چه بود؟ مثلا ترجمه اسفار ملاصدرا، یا شفای ابن سینا!» 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
عالم سالک آیت‌الله توسلی دو سال پایانی حیات خود را در تهران به‌سر بردند. 📘 بریده ای از کتاب... ✍🏻 از عباراتی که دوستان و ملازمان مرحوم آیت الله توسلی از ایشان زیاد می شنیدند جمله این مطلب را "عارفانه می گویم" و یا این مطلب را "سیرا می گویم" بود،که نگارنده از آن تعبیر به سیر عارفانه می کنم. این سیر نتیجه مجاهدت و عبادت و بندگی و پرهیزکاری ایشان بود. پرهیز از محرمات که قرآن از آن به تقوا تعبیر میکند مهمترین وسیله برای سیر و سلوک و تقرب به پروردگار است. ترک محرمات یا همان تقوا دارای آثار و برکات فراوانی می باشد که یکی از آن ها تشخیص حق و باطل و به تعبیر قرآن فرقان است. در واقع همانطور که فکر وسیله ایست که انسان را با حقایق جهان هستی آشنا می کند تقوا هم راهی است که انسان از طریق آن توانایی مشاهده حقایق و اسرار عالم هستی را پیدا خواهد کرد. سیری که حاج آقای توسلی از آن سخن می گفتند سیر در مراتبی است که بر اساس آن سالک بنا بر درجه و مرتبه سلوکی خویش و در اثر توجه به باطن عالم پرده های ظاهر را کنار می زند و آنچه میخواهد را می بیند... 💠 کتاب عالم سالک شرح احوال مرحوم آیت الله شیخ جعفر توسلی تبریزی اثر استاد محمدباقر ادیبی لاریجانی 🔷جهت سفارش👇🏻 🌸 @Aghayabnalhasan 📍 "کانال اطلاع رسانی و نشر آثار استاد ادیبی لاریجانی" 🔗 eitaa.com/adibi_larijani
📷 مرحوم حاج 🔹مؤسس 🔹و از وعاظ درجه اول تهران در دوران پهلوی 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📄 سخنرانی مهم در سال ۱۳۳۷ش در توصیف فضای فرهنگی ایران و وضعیت حوزه و روحانیت در دوران پهلوی «دیگر به علماء اعتنائی نمی‌کنند آقایان در همین تهران مشاهده کردید با سرنیزه آمدند عبا و عمامه های ما را برداشته با سرنیزه چادر را از سر زنهای شما و دخترها برداشته و به حدی زمینه علماء در ایران بد شد که تبلیغ کرده بودند که هر کسی علماء و سید را در ماشین بنشاند ماشین پنچر خواهد شد... آقایان این نحوه سلوک با ما کردند ولی خداوند در مقابل این تبلیغات شوم ماها را حفظ کرد. آقایان امروز علماء [در] نهایت سختی دارند زندگی می کنند. بروید منازل اغلب این روحانیون را ببینید که چه وضع ناهنجاری را دارند و به مدارس دینیه سر بزنید ببینید با چه وضع فقری طلاب علوم دینیه دست به گریبان هستند. ... [به دکتر اقبال] گفتم: آقای دکتر اقبال! با سرنیزه عبا و عمامه‌های ما را برداشتید و دست علماء را از اوقاف کوتاه کردید و بیشتر پول ها را صرف مدارس امروز کردید که امروز همه شما اذعان دارید که صدی هشتاد این محصلین توده‌ای و کمونیست هستند ولی این طلاب و علماء با این تنگی معیشت ساختند و کمونیست نشدند. آقایان هر روز بر تعداد صفوف دینی شما کم می شود و طلاب می آیند می‌روند در دانشکده ها درس می‌خوانند و با ماهی دویست و پنجاه تومان استخدام می‌شوند و تا چنانچه سال دیگر اثری از این لباس نخواهد ماند... ای بازاری ها امروز از پول اوقاف در این مملکت دستگاه تبلیغات شما را یک عده فاحشه امثال مرضیه و دلکش اداره می‌کنند و پول ها را می‌خورند؛ ما مجبور هستیم حقایق دینی را بگوییم.» 📚 حجت‌الاسلام حاج شیخ عباسعلی اسلامی به روایت اسناد ساواک صفحه ۴۹ 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
💠 افضل الملک در وصف تهران، شهر هزار حکیم و جناب می‌نویسد: «در دوره‌ى ناصرى، كه هزار حكيم و فيلسوف در تهران بود، سه استاد كامل داشتند: يكى مرحوم آقا رضاى قمشه، و يكى مرحوم آقا على [حکیم]، و يكى مرحوم آقا ميرزا ابو الحسن جلوه بود، كه همه‌كس از حوزه‌ى تدريس و افاضت ايشان استفاده مى‌كرد. آن دو تن در همان دوره‌ى ناصرى، به سفر بقا رحلت كردند؛ اشاعه‌ى علوم عقليه منحصر به مجلس درس مرحوم ميرزا ابو الحسن جلوه شد، كه طلاب علوم صبح و عصر در آن محضر شريف ازدحامى داشتند و استفاضت‌ها مى‌كردند، و آن‌جناب همه‌وقت به اشاعه‌ى علوم و نشر دلايل حكميه مى‌پرداخت. الحق! وجود كاملى بودند. شعر را نيكو مى‌سرودند. اقوال ايشان در شعر، محل اعتناى اساتيد بود. به سبك ناصرخسرو علوى از خود ايشان، كه با بنده الطافى بى‌اندازه داشت، اشعارى شنيدم كه نظير آن را كمتر شنيده بودم. هريك از حكماى بزرگ كه در تهران بودند، گاهى بعضى عقايد از خود اظهار مى‌كردند كه علماء ايشان را تكفير مى‌كردند. اين حكيم دانشمند طورى تدريس مى‌كرد و به قسمى در حفظ زبان و اظهار رأى خود متانت داشت، كه ريبى در او نديدند و عيبى در او نگرفتند. نزد مجتهدين و علماء بزرگ فقه و اصول، فوق العاده محترم بود. بر كلمات قوم اطلاعى كامل داشت. عين عبارات هريك از اساتيد سابق را از حفظ مى‌خواند.» 📚 افضل الملک، غلامحسین، افضل التواریخ، صفحه: ۱۰۶ 📷 مزار حکیم جلوه در قبرستان ابن بابویه 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
☑️ درگذشت. 🔸«علی مرادخانی ارنگه» معروف به شیخ علی تهرانی در سن ۹۶ سالگی درگذشت. 🔸وی بعد از پیروزی انقلاب به‌دلیل سابقه مبارزاتی‌اش به عضویت مجلس خبرگان قانون اساسی در آمد اما در همان سال‌ها به‌دلیل گرایشات کمونیستی خود که در آثار اقتصادی‌‌اش مشهود بود، به هواداری از مجاهدین خلق و بنی‌صدر پرداخت. 🔸با عزل بنی‌صدر از ریاست‌جمهوری و شورش مسلحانه منافقین علیه نظام و مردم، وی مدتی بازداشت بود . 🔸در سال ۶۳ همزمان با حضور منافقین در عراق، به این کشور رفت و پناهنده حکومت صدام شد و در رادیوی فارسی بغداد به تبلیغ علیه نظام می‌پرداخت و با حضور در اردوگاه‌های اسرا به فحاشی علیه مسئولان نظام و انقلاب می‌پرداخت. 🔸با از بین رفتن کارکرد تبلیغاتی او برای صدام و منافقین، وی را در مرز ایران و عراق رها کرده و به مرزبانی ایران تحویل دادند! 🔸شیخ علی تهرانی بعد از چند سال زندانی بودن، به‌دلیل کهولت سن و بیماری مشمول رأفت اسلامی گشته و آزاد شد. ▫️ارسال شده توسط همراهان تاریخ حوزه تهران ...................؛ شیخ علی تهرانی اهل ارنگه بود و به این خاطر با آیت‌الله حاج شیخ علی‌اکبر برهان هم‌ولایتی بود و از این‌رو دوران تحصیلات مقدماتی خود را در سپری کرد. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
▪️۲۹ مهر، سالروز درگذشت آیت‌الله مهدوی کنی 📷آیت‌الله مهدوی کنی در خانه پدری در کنار پدر و فرزند خود. 💠 در خاطرات خود از دوران کودکی، خانه پدری و روزگار رضاخان می‌فرمود: «از جنایاتی که من خودم به چشم دیدم همین مسئله برداشتن چادر از سر زنان بود. آن زمان زنها برای اینکه چادرشان را حفظ کنند روزها از منزل بیرون نمی‌آمدند و اگر می‌خواستند به حمام و یا دیدن اقوام بروند شبها می‌رفتند. علاوه بر این چون می دیدند در شب نیز ممکن است مشکلاتی پیدا شود خانه‌ها را به هم ارتباط داده و به یکدیگر در باز کرده بودند که آثار آن در همین منزلی که ما الان در کن داریم هنوز باقی است. خانه‌ها تا حمامی که در بالای ده بود به هم راه داشتند. واقعا اگر از نظر تاریخی بررسی شود که این درها برای چیست معلوم می‌شود حادثه‌ای بوده که اینها از در معمولی نمی‌رفتند. این آثار تاریخی به وضوح جنایات رژیم پهلوی را آشکار می سازد. آن ایام قبل از اینکه رضا شاه عزاداری را منع کند همیشه یک دهه روضه‌خوانی داشتیم. بعد که روضه خوانی تعطیل شد در خانه صحبت می‌شد که چرا روضه خوانی که ما هر سال داشتیم تعطیل شد؟ گفتند که دولت جلوگیری می‌کند و نمی‌گذارد روضه خوانده شود. ما در کن چند تا معمم داشتیم. اما دولت به غیر از یکی از آنها به دیگران اجازه نداد معمم باشند. این‌ها با وضع خاصی زندگی می کردند. معمولاً در خانه بودند و از خانه بیرون نمی‌آمدند و در محاصره قرار گرفته بودند. اینها چیزهایی بود که خودم دیده بودم.» 📚خاطرات آیت‌الله مهدوی کنی، ص ۴۱_۳۹ 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷 دیدار با حضرت آیت‌الله حاج سید هاشم حمیدی همدانی از فقها و اساتید اخلاق تهران 🔹در راستای برنامه همیشگی‌ دیدار با و البته اینبار به عنوان تهران، به محضر مشرف شدم و ضمن تقدیم آلبومی از اسناد دوران تحصیل ایشان، خاطرات ارزشمندی از معظم‌له از دوران تحصیل در همدان، قم و سالهای حضور در تهران شنیدم‌. 🔸آیت‌الله حمیدی همدانی متولد ۱۳۰۹ش، سالها در مدارس علمیه مروی، آیت‌الله مجتهدی، سپهسالار جدید (شهید مطهری)، کاظمیه و... به تدریس فقه و اصول و اخلاق و در منزل به تدریس دروس خارج اشتغال داشتند. معظم له از دهه ۴۰ در مسجد انصار الحسین علیه السلام خیابان نیروی هوایی و حدود سی سال ظهرها در دانشگاه علم و صنعت به اقامه جماعت می‌پرداختند. ایشان از نخستین اعضای جامعه روحانیت مبارز و اولین مدیر حوزه علمیه تهران می‌باشند. 📚 آیت‌الله حمیدی تقریرات ارزشمندی از درس آیت‌الله بروجردی و امام خمینی دارند که با خطی خوش به رشته تحریر درآورده‌اند که در آستانه انتشار است. از دیگر اساتید وی، علامه طباطبایی در تفسیر و حکمت متعالیه (کتاب اسفار)، حاج آقا حسین فاطمی قمی در اخلاق، و آخوند ملا علی معصومی همدانی در فقه می‌باشند. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🥀 شهادت جمعی از زائران و مجاوران حضرت احمد بن موسی شاه چراغ(ع) به دست عناصر تروریستی تکفیری را تسلیت می‌گوییم. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🥀نسأل الله منازل الشهداء 🎙 بیانات قدیمی با موضوع: و ▫️حجاب، ارزشی بزرگ که به برکت انقلاب اسلامی به‌دست آمد! 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷دیدار معاون پژوهش مرکز مدیریت و مسؤول مرکز اسناد حوزه و روحانیت حوزه علمیه تهران با حضرت آیت‌الله امامی کاشانی 🔸در این دیدار ضمن ارائه اسناد دوران تحصیل معظم له از سوی مرکز اسناد، پیرامون چگونگی همکاری مدرسه عالی شهید مطهری با این مرکز و ضرورت نگارش و تدوین کتابی جامع با موضوع تاریخ و مفاخر مدرسه عالی سپهسالار گفتگو شد. 🔹ضمنا با موافقت آیت‌الله امامی کاشانی مقرر شد مرکز اسناد حوزه و روحانیت نسبت به ضبط و تدوین خاطرات ایشان از دوران تحصیل، تدریس، مبارزه و خاطرات مربوط به مدرسه عالی اقدام نماید. 🔸در این جلسه گفتگوهایی نیز درباره برخی مسائل آموزشی و پژوهشی مدرسه عالی شهید مطهری از جمله جلسه درس خارج حضرت آیت‌الله امامی کاشانی و تأسیس مرکز تخصصی مهدویت در مدرسه عالی از سوی معاونت پژوهش مرکز مدیریت صورت پذیرفت. 🔹این دیدار به عنوان نخستین بازدید و دیدار دست‌اندرکاران مرکز اسناد حوزه و روحانیت تهران با متولیان و مدیران مدارس علمیه تهران انجام شد. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷 شیخ عبیداء نهری از سران کُرد که در دوران سلطنت قاجار و دولت عثمانی دست به شورش زد. ✨ماجرای عنایت امام زمان علیه السلام به ایرانیان در برابر لشگر بزرگ شیخ عبیداء را در زیر بخوانید 👇👇 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
ماجرای عنایت امام زمان علیه السلام به ایرانیان در برابر لشگر بزرگ شیخ عبیداء 💠 مرحوم مجد الذاکرین (از ذاکرین تهران در زمان قاجار، پدر مرحوم شیخ مرتضی زاهد و جد آیت‌الله جاودان) در سفرنامه خود حکایتی نقل می‌کند که خلاصه آن چنین است: ▫️شیخ عبیداء یکی از اشرار کُرد در زمان ناصرالدین شاه بود و با ۶۰ هزار نفر سر به طغیان گذاشت و هرجا می‌رفت قتل عام می‌کرد. بچه‌های کوچک را به هوا پرتاب و با شمشیر دو نیم می‌کرد. او مردم میاندوآب را قتل عام کرد و اعلام کرد قصد تصرف تهران را دارد. او با خاطرجمعی می‌گفت: روز جمعه وارد تهران میشوم و در تکیه دولت نماز جمعه می‌خوانم و بر تخت سلطنت خواهم نشست. مرحوم وقایع نگار در پی من فرستاد و در حالی که گریه می‌کرد، ماجرا را تعریف کرد و گفت اگر چنان که شیخ عبیداء گفته شود تکلیف ما چیست؟ گفتم: خاطرت جمع باشد؛ امام زمان(عج) خودش در چنین مواردی اسلام و دین و مذهب را حفظ می‌کند. گفت: شما شب را با اطمینان خاطر می‌خوابی؟ گفتم: بلی؛ کسی که چنین صاحب و حافظی داشته باشد چرا آسوده خاطر نخوابد؟! ▫️روز بعد سپاهی سه هزار نفره از تهران برای مقابله رفت و یک هفته بعد خبر فرار شیخ عبیداء رسید. وقایع نگار شخصی را در پی من فرستاد. رفتم و دیدم شخص چاق و خوشرویی نزد او و دیگر رجال حکومتی نشسته است و دانستم که وی یکی از سرداران لشگر عبیداء است. ▫️این سردار ماجرای شکست سپاه ۶۰ هزار نفری عبیداء از ۳ هزار نفر را چنین تعریف کرد: وقتی شیپور جنگ زده شد ناگهان دیدیم سوار سفید پوشی در میان سواران شما ایستاده و بر هر سمتی که اشاره میکند سوارهای ما مثل برگ درخت به زمین می‌ریزند و کشته می‌شوند. حساب کردیم که اگر به جنگ ادامه دهیم یک نفر از ما باقی نمی‌ماند. این بود که لشگر شیخ عبیداء پا به فرار گذاشت و من به سوی تهران آمده و شیعه و پناهنده به این ملت شدم. 📚روزنه‌هایی از عالم غیب ص۱۰ و ۱۱ ▪️شیخ عبیدالله نهری در میان ایل‌های کرد ایران و عثمانی نفوذ کلام زیادی داشت و سرانجام از طرف دولت عثمانی دستگیر و به استانبول اعزام و پس از فرار از استانبول دوباره دستگیر و به مکه تبعید گردید؛ تا این‌که در سال ۱۸۸۲م مُرد. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
💠 مجتهدی مخترع در تهران ✍ حاج شیخ علی مجتهد استرآبادی فرزند فقیه مجاهد حاج ملا محمد جعفر استرآبادی متولد ۱۲۴۲ق و متوفای ۱۳۱۵ق، از شاگردان و که در سال ۱۲۷۲ق و در زمان به تهران بازگشت. از تشکیلات مرجعیت دوری کرد و در خانه و باغ خود در که آن روز، روستایی در شمیران به شمار می‌آمد خلوت گزید و به نگارش آثاری ارزشمند (۸۰ اثر) دست زد و به خاطر استعداد فوق العاده‌اش اختراعاتی کرد. 📖 ناظم الاسلام کرمانی در اینباره می‌نویسد: «از مخترعات آن مرحوم تفنگ ته‌پر و ساعت دزدبگير و كالسكه خودرو جنگى و قبله‌نماى معروف كه هم قطب و قبله را نشان ميداد و هم ظهر و درجات را معين مينمود و هم خواص ديگر داشت. ديگر تختى بود كه وصيت كرد روى همان تخت او را غسل دهند. اين تخت هم تختخواب و هم درشگۀ خانگى و هم ذخيره و صندوق و هم محل مأكول و مشروب و هم در گرما و سرما آدمى را حفظ مينمود. ديگر آنكه مدعى شد اگر از او همراهى كنند اسبابى اختراع كند كه آب طهران را به كوه توچال برساند و يخ آن را بشهر طهران بياورد.» 📚 (تاریخ بیداری ایرانیان ج1 ص114) 🔸البته شاه بی‌کفایت ایران (ناصرالدین شاه) به دانش و اختراعات این فقیه دانشمند وقعی نگذاشت. چنانکه به کتاب که شیخ علی به توصیه شخص شاه به عنوان قوانین حکومت قاجار نوشته بود هم (از ترس تضعیف سلطنتش) اعتنایی نکرد. 🔹 مسجد حاج شیخ علی واقع در خیابان دزاشیب، در واقع نمازخانه باغ حاج شیخ علی شریعتمدار بود که به صورت کنونی درآمده است. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
▪️آیت‌الله عباسعلی اختری، از اساتید ، امام جماعت و نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان دار فانی را وداع گفت. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
💠 درباره فقیه، حکیم، دانشمند مجاهد، ملقب به ، از دانش‌آموختگان و اساتید که در حوادث مشروطه در شیراز به شهادت رسید. 👇 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍ شیخ محمدباقر اصطهباناتی در سال ۱۲۸۳ق در سن ۳۰ سالگی به تهران آمد و به درخواست به مدت ۱۲ سال در تدریس کرد. پس از آن به سامرا رفت و در زمره اصحاب جای گرفت و در سال ۱۳۱۳ق در حوزه نجف به تدریس پرداخت و در صحن امیرالمؤمنین (ع) اقامه جماعت می‌کرد. او را که از شاگردان ، و بود، پایه‌گذار تدریس حکمت متعالیه در حوزه نجف می‌دانند. 🔹وی علاوه بر مقام فقاهتی و حکمی، در ریاضیات و نجوم هم صاحب نظر بود و اختراعاتی چند انجام داد: ساعت آبی، بادزن دوار، تلمبه ناعوری‌و... علامه اصطهباناتی در سال ۱۳۲۳ق به شیراز هجرت کرد و در رأس اداره امور دینی شهر جای گرفت. با آغاز نهضت مشروطه، وی نیز در زمره عالمان مشروطه‌خواه جای گرفت و مستقلات و گاه در کنار مجاهدت بسیاری در این راه کرد. اما شیخ محمدباقر اصطهباناتی نیز از گزند جریانات معاند دور نماند و عاقبت او را در زمره جای داد. 🔸بعد از کشته شدن در شیراز، خون او را به گردن مشروطه‌خواهان و در رأس آنها علامه اصطهباناتی انداختند در حالی که وی نقشی در آن نداشت. 🔹در برخی گزارش‌ها آمده: «تفنگچی از دهات شخصی و ایلات خود در شهر حاضر کرده، شاهچراغ، سید علاءالدین تلگرافخانه، مدرسه خان و اماکن رفیعه شهر را سنگر بسته، تهیه قتل عموم مشروطه طلبان را می‌بندند. طرق و شوارع را مغشوش و نوکرهای خود را به راهزنی و غارتگری وامی‌دارند.» روزی که ایشان همراه با سید احمد معین الاسلام در مجلس ختم قوام الملک شرکت کرد، افرادی مسلح از روی بام‌ها وی را نشانه گرفتند. معین الاسلام که از معرکه گریخت، بدنش سلاخی شده و در آخر سوزانده شد. آیت‌الله اصطهباناتی هنگام خروج با ضرب گلوله بر زمین افتاد. میرزا خلیل صباغ او را بر دوش گرفت اما تیری به کمر آیت‌الله اصطهباناتی می‌زنند که از سینه میرزا خلیل خارج می‌شود و بر زمین می‌افتند. تفنگچی‌ها دور ایشان را گرفته و پیکر خونین این عالم هفتاد ساله را زیر ضربات قداره، قنداق تفنگ و طپانچه می‌گیرند. 🥀شیخ محمدباقر اصطهباناتی در حالی ۱۸ زخم برداشته بود در ۷ صفر ۱۳۲۶ق به شهادت رسید. 📚برگرفته از کتاب: 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
👇 💡«این ترورها و تخریب‌ها نشانه ناامید شدن دشمن است» 💠 بیانات مهم امام خمینی (ره) در پی ترور آیت‌الله توسط نوجوانی ۱۶_۱۷ ساله از گروهک فرقان: «من این‌طور احساس می‌کنم که باقیماندۀ رژیم [سابق] مأیوس شدند. مأیوس شدند از اینکه بتوانند دیگر یک کاری انجام بدهند. دلیل مأیوس‌شدن، این دست‌زدن به این ترورها و به این کارهای خرابکاری است. لابد شنیدید که امروز هم یکی از علمای تهران را ترور کردند، لکن موفق نشدند. سه تا گلوله اصابت کرده است به یکی از علمای تهران. این‌ها دلیل بر ضعف است. کسی که خودش را دیگر ضعیف می‌داند و از بین رفته می‌داند به این امور تخریبی دست می‌زند، و در اطراف کشور می‌خواهند یک شلوغ‌کاری‌هایی بکنند و اذهان مشوش کنند و به خیال خودشان ارعاب کنند. در صورتی که ملت ما دیگر از این‌ها نمی‌ترسند. خود آن‌ها که بودند، با همه قوایشان، ملت ما از آن‌ها نترسید! در خیابان‌ها، از بچه‌های کوچک تا مردهای بزرگ، زن‌ها، مردها، رفتند در کوچه‌ها و در خیابان‌ها و فریاد کشیدند. با فریاد الله‌اکبر و اسلامی آن‌ها را شکست دادند. بنابراین، یک خیال باطلی است که این‌ها می‌کنند که با یک پایگاهی را یک وقت یک تخریبی بکنند، دیگر کاری می‌توانند انجام بدهند. این‌ها مأیوس از این مسائل‌اند، از این جهت، یک همچو خراب‌کاری‌هایی می‌کنند. و باید ملت قوی باشد و با قوت نفس، با اراده مصمم، پیش برود.» 📚 ۲۴ تیر ۱۳۵۸؛ صحیفۀ امام، ج۹، ص۸۶. ✊ وعده ما راهپیمایی ۱۳ آبان 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🏴 ألسَّلاَمُ عَلَیکِ یَا فَاطِمَةَ المَعصُومِه سلام الله علیها ▪️ای که موسی الرضا را خواهری در سما و کهکشان ها اختری بــاب حاجات تمــــام شیعیــان در میـان شهر قم تو گوهری▪️ 🏴 وفات شهادت‌گونه کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها را تسلیت عرض می کنیم. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍در زمان فتحعلی شاه قاجار عالمی یهودی به نام ملا آقا بابا پیشوایی بخشی از یهودیان تهران را برعهده داشت. وی در سال ۱۲۳۷ق در حضور جمعی از رجال حکومتی و علمای عصر از جمله و اسلام آورد و از آن پس ملا محمدرضا نامیده شد. 📚جدید الاسلام دو سال قبل از اعلام مسلمانی کتابی با عنوان در رد بر آئین یهود به نوشت که بعدها ترجمه فارسی آن به نام چاپ سنگی شد. ▪️جدید الاسلام در سال ۱۲۶۶ق وفات کرد و در قبرستان ضلع غربی مقبره امام جمعه تهران به خاک سپرده شد. بعدها که این قبرستان تخریب شد، قبر وی به در همان منطقه (خیابان مولوی، خیابان رئیس عبداللهی) منتقل شد و هم‌اکنون نیز سنگ قبر او بر دیوار داخلی مسجد نصب شده است و نگارنده در روزهای گذشته توفیق زیارت قبر وی را یافت. 📖آیت‌الله سید محمدحسین حسینی طهرانی درباره آقا محمدرضا جدید الاسلام می‌نویسد: «اين عالم خبير چنانچه از كتاب مؤلَّف وى بر مى‏آيد، مهارتى عظيم، و اطّلاعى وسيع بر كتب عهد عتيق داشته؛ و با ادلّه و شواهد و براهين قاطع، اثبات نبوّت حضرت ختمى مرتبت را از روى آن كتب ميكند. اين مرد بزرگ كتابش را به زبان عبرى و خطّ عبرى نگاشته است؛ و در سنه ۱۲۶۶ق بجهان ابدى شتافت. قبرش در طهران، خيابان مولوى، محلّه باغ فردوس، جنب بيمارستان، در زاويه مسجدى است؛ و به بيرون شبّاك دارد. و مردم براى زيارت قبر شريفش بدانجا ميروند، و حقير هم به زيارت قبرش نائل آمده‏ام.» (نور ملکوت قرآن ج۴ ص۳۰۴) 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
مسجد حاج رجبعلی واقع در محله درخونگاه، کوچه شهید اکبرنژاد، از بناهای ارزشمند بازمانده از دوره قاجار است که در سال ۱۲۵۲ق توسط حاج رجبعلی کدخدای محله درخونگاه ساخته و وقف شده است. حاج رجبعلی پس از تکمیل بنای مسجد و مدرسه، به خاطر ارادتی که به حاج ملا محمدجعفر شریعتمدار استرآبادی داشته، امامت جماعت مسجد را به وی واگذار می‌کند. 🔹شیخ علی شریعتمدار استرآبادی فرزند ملا محمدجعفر با دختر حاج رجبعلی ازدواج می‌کند و پس از پدرش اداره امور مسجد در اختیار وی قرار می‌گیرد. بعد از شیخ علی، برادرش شیخ حسن شریعتمدار به این امر می‌پردازد. 🔸 سید محمد طباطبایی از رهبران مشروطه، همه روزه درس فقه و اصولی در مدرسه حاج رجبعلی داشته و روزهای پنجشنبه هم در اینجا به تدریس حکمت می‌پرداخته است. 🔹در آستانه پیروزی انقلاب، در درگیری‌های سال ۵۷ میان مبارزین و رژیم شاه، مسجد حاج رجبعلی یکی از مراکز مبارزه بود و کاشی‌ها و آجرهای مسجد مورد اصابت گلوله قراگرفت و تخریب شد. 🔸اخیرا که از این مسجد و مدرسه دیدن کردم، از خادم مسجد درباره مدرسه علمیه این مسجد پرسیدم، گفت: ده‌ها سال است تعطیل است. گرچه در و دیوار مسجد، چه بنای قدیم و کهن آن که از دسترس ما دور است و چه بنای جدید، خوش آب و رنگ و پر جلوه است، اما هنگام ظهر، بیش از ده پانزده فرد سالخورده که به پیرمردی از اهالی محل (غیر روحانی) اقتدا کردند در مسجد ندیدم! با اینکه این مسجد در میان محله‌ای مرکب از مسکونی و تجاری قرار دارد. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
از مدارس قدیمی تهران بود که در نقشه‌های تهران قدیم نام آن آمده است. قرار گرفتن این در بخشی از که در زمان پهلوی تخریب و به تبدیل شد، موجب از بین رفتن این بنای ارزشمند گردید. اکنون محوطه بازی کودکان در پارک شهر، در محل مدرسه میرزا زکی قرار دارد. ✨ یکی از مساجدی است که شهید آیت‌الله در آن اقامه جماعت می‌کرد و جمعیت قابل توجهی در نماز ایشان شرکت می‌کردند. 📷 تصویر کمتر دیده شده بالا، نماز جماعت شیخ فضل‌الله نوری در مدرسه میرزا زکی در سال ۱۳۱۰ق (بیش از یک دهه قبل از مشروطه) را نشان میدهد که از انتهای صفوف عکس‌برداری شده است. 🕌 @tarikh_hawzah_tehran