📷تصویر: ردیف اول نشسته در وسط: آیتالله #سید_محمود_طالقانی در سنین نوجوانی
ردیف دوم، نشسته در وسط: آیتالله سید ابوالحسن طالقانی پدر آقا سید محمود
🗓 به مناسبت درگذشت آیتالله #سید_ابوالحسن_طالقانی در ۶ دی ۱۳۱۰س
🕌 @tarikh_hawzah_tehran 👇👇👇
تاریخ حوزه طهران
📷تصویر: ردیف اول نشسته در وسط: آیتالله #سید_محمود_طالقانی در سنین نوجوانی ردیف دوم، نشسته در وسط: آ
📷تصویر: ردیف اول نشسته در وسط: آیتالله #سید_محمود_طالقانی در سنین نوجوانی
ردیف دوم، نشسته در وسط: آیتالله سید ابوالحسن طالقانی پدر آقا سید محمود
🗓 به مناسبت درگذشت آیتالله #سید_ابوالحسن_طالقانی در ۶ دی ۱۳۱۰س
✍سید ابوالحسن طالقانی در محلۀ قناتآباد تهران در اتاقکی محقر زندگی میکرد و در مسجد آن که #مسجد_مقدس نام گرفته بود، به اقامۀ جماعت میپرداخت و با وجود آنکه وجوهات شرعی بسیاری به دستش میرسید، اما تنها با دسترنج خود از ساعتسازی و حقالتدریس #مدرسه_مروی امرار معاش میکرد.
🔹درباره تدریس ایشان نوشتهاند: «اولین عالم فقیهی که در تهران به درس خارج پرداخت، آیتالله حاج سید ابوالحسن طالقانی بود که در یکی از مدرسهای بزرگ مدرسه مروی، منبر کوچکی در وسط میگذاشتند و گرداگردش علما و طلاب مینشستند تا از درس و بحث این عالم بزرگ کسب فیض کنند.»
🔹در حدود سال 1303ش، آیتالله سید ابوالحسن طالقانی با کمک آیتالله شیخ علی مدرّس تهرانی و همراهی و مساعدت مالی برخی از تجار متدین همچون #عباسقلی_بازرگان (پدر #مهندس_بازرگان )، اقدام به تأسیس «مؤسسۀ بحث و مناظرۀ دینی» در فضای مدرسۀ مروی نمود تا از ظرفیت علمی فقها و حکمای بزرگوار این مرکز علوم دینی برای پاسخگویی به شبهات دینی استفاده نماید. البته ظاهراً این جلسات در ابتدا بیشتر جنبه سیاسی و مبارزاتی علیه دیکتاتوری رضاخان داشته و بهصورت سری در مدرسه مروی و محله قناتآباد برگزار میشده، اما چون به خیانت برخی از اطرافیان لو رفته و رضاخان مطلع میشود، آیتالله طالقانی این جلسات مخفی و سیاسی را به جلسات بحث و مناظره دینی تغییر میدهد ...
🔹این مؤسسه اقدام به انتشار نشریهای به اسم «بلاغ» نمود تا محتوای جلسات خود و پاسخهایی که به شبهات مسیحیان و بهائیان داده میشود، در اختیار عموم قرار گیرد. اما با فشار تیمورتاش، وزیر دربار رضاشاه، هم نشریۀ بلاغ توقیف شد و هم جلسات مدرسۀ مروی متوقف گردید.
📖برگرفته از کتاب: #فیضیه_تهران
🕌@tarikh_hawzah_tehran
🔰تصویر: #پروفسور_فلاطوری در لباس روحانیت، نشسته بر بالین استادش #حکیم_شرق #میرزا_مهدی_آشتیانی
✍️ پروفسور #عبدالجواد_حکیمی مشهور به #فلاطوری در سال ۱۳۰۳ش در اصفهان متولد شد و در ۲۰ سالگی برای تحصیل علوم دینی به تهران آمد. پس از فراگیری مقدمات در سال ۱۳۲۶ به حوزه مشهد رفت و در تحصیل علوم نقلی تا رتبه اجتهاد پیش رفت و در معقول نیز از اساتید آن دیار مقدس بهره فراوانی برد.
در همان زمان بود که وقتی آیتالله #میرزا_مهدی_آشتیانی اواخر عمر شریفش و در دوران کسالت، برای مدتی کوتاه در مشهد اقامت و تدریس داشت، عبدالجواد حکیمی نیز با ایشان آشنا شد و از محضرش استفاده کرد.
هنگامی که مرحوم میرزا مهدی آشتیانی به تهران بازگشت، میرزا عبدالجواد نیز به تهران آمد و در آن آخرین سالها و ماههای حیات استاد، ملازم، بلکه پرستار ایشان بود و در منزل، از محضر میرزا مهدی آشتیانی بهره میبرد.
او در تهران در #مدرسه_مجد ساکن شد و به تحصیل نزد آیتالله حاج #شیخ_محمدتقی_آملی، آیتالله #سید_احمد_خوانساری و #آیت_الله_شاه_آبادی پرداخت.
پروفسور فلاطوری در سال ۱۳۳۱/ ۱۹۵۴م به آلمان رفت و در شهرهای ماینز، کلن و بُن به تحصیل فلسفه، روانشناسی، جامعهشناسی، فلسفۀ حقوق، علوم دینی تطبیقی و... مشغول شد، تا آنکه در سال ۱۹۷۳م رسالۀ استادی خویش را با عنوان «دگرگونی بنیادین فلسفۀ یونانی در اثر برخورد با اندیشۀ اسلامی» نگاشت و به درجۀ پروفسوری نائل آمد.
🔺این اندیشمند برخاسته از حوزه تهران در تاریخ ۹ دی ۷۵ در آلمان دار فانی را وداع گفت و پیکرش در #قبرستان_تخت_فولاد اصفهان به خاک سپرده شد.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷 از چپ: حاج شیخ حسین خندق آبادی؛ آیة الله حاج شیخ جعفر خندق آبادی؛ حاج شیخ محمد خندق آبادی.
✍ #شیخ_حسین_خندق_آبادی فرزند مرحوم آیتالله #شیخ_محمد_خندق_آبادی در سال ۱۲۹۶ش در محله #چاله_میدان تهران متولد شد.
تحصیلات مقدماتی را در تهران پشتسر گذاشته و سپس به قم عزیمت میکند و در مدت ده سال دروس عالیه را از محضر اساتید حوزه قم فرامیگیرد و در همین مدت با #امام_خمینی ره نیز انس مییابد.
🔹در همان سالها، پی از آنکه برادر وی حاج میرزا خلیل خندقآبادی که امامت جماعت
مسجد خندقآباد را برعهده داشت، مرحوم میشود، به دعوت مردم محل و به توصیه عموی بزرگوارش مرحوم حاج #شیخ_جعفر_خندق_آبادی به تهران بازمیگردد و امامت جماعت مسجد خندقآباد را برعهده گرفته و در زمره یکی از وعاظ توانای تهران جای میگیرد و در هیئتهای مختلفی از جمله صنف لباسفروشها، صنف کفاشها، و مساجدی همچون #مسجد_لرزاده و #مسجد_حاج_ابوالفتح به منبر میرود.
🔹شیخ حسین خندقآبادی در جریان مبارزات روحانیون مبارز تهران در حوادث مختلفی همچون مخالفت با طرح #انجمن_های_ایالتی و ولایتی و #قیام_۱۵_خرداد حضوری فعال داشت و در کنار دیگر وعاظ و روحانیون، بارها به زندان افتاد.
🍃مرحوم حاج شیخ حسین خندقآبادی سرانجام در شب ۲۱ ماه رمضان برابر با ۱۳ دی ۱۳۴۵ در حالی که بر روی منبر #مسجد_خندق_آباد مشغول سخنرانی بود دار فانی را وداع میگوید.
او که خود از روحانیون مبارز تهران بود، مراسم تشییع پیکرش تا شهرری نیز به عرصه مبارزه علیه رژیم شاه تبدیل شد.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠مرجعیت به کنار...
🎥 نوحهخوانی بهیادماندنی مرحوم آیتالله #حاج_آقامجتبی_تهرانی برای #حضرت_زهرا(س)
🗓۱۳ دی سالگرد رحلت #آیت_الله_مجتبی_تهرانی
🏴 شب شهادت حضرت فاطمه زهرا (س)
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 انتشار برای نخستین بار
📽 تشرف مرحوم #علامه_سید_مرتضی_عسگری به محضر حضرت زهرا (س) و بشارت آن حضرت به ایشان
✨دیدم اتاق روشن شد؛
حضرت زهرا(س) آمد؛
خودم را روی پاهایش انداختم که ببوسم، اما نگذاشت؛ دستش را داد بوسیدم؛
گفتم: اماه! خذینی الیک؛ مرا با خودت ببر.
فرمود: کلا، ان لک اجلا ستقضی؛ عمری داری باید طی کنی؛ و اعمالا ستقوم بها؛ ثم یصیر آخر امرک الینا؛ [و کارهایی که باید انجام دهی؛ سپس در پایان به سوی ما میآیی].
شروع کردم به گریه کردن...
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷 حاج شیخ حسن سعید تهرانی، نفر اول از چپ، در محضر حضرت آیتالله خامنهای و امام خمینی(ره)
▫️آیتالله حاج شیخ حسن سعید تهرانی
متولد ۱۲۹۸ ش در تهران
متوفای ۱۹ دی ۱۳۷۴ در تهران
مدفون در #قبرستان_شیخان_قم
▫️تحصیل مقدمات و سطح در حوزه تهران و علوم دانشگاهی تا مقطع کارشناسی در رشتهی الهیات
▫️از شاگردان آیات عظام: سید محسن حکیم، سید ابوالقاسم خویی و شیخ حسین حلّی در حوزه علمیه نجف
▪️آیتالله شیخ حسن سعید در سال ۱۳۴۴ش به تهران بازگشت و طبق دستور پدر بزرگوراش آیتالله #میرزا_عبدالله_چهل_ستونی به اقامه نماز جماعت در #مسجد_چهلستون مسجد جامع بازار پرداخت.
🔹وی به عنوان یکی از روحانیون همراه با نهضت امام خمینی ره شناخته میشود.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
تاریخ حوزه طهران
📷 حاج شیخ حسن سعید تهرانی، نفر اول از چپ، در محضر حضرت آیتالله خامنهای و امام خمینی(ره) ▫️آیتال
💠 آیتالله سعید تهرانی در مورد فعالیتهای فرهنگی خود مینویسد:
« ... از نجف اشرف مراجعت نموده و دورانی را در قم و تهران و نجف در دانشگاه و حوزه گذراندم... در ضمن انجام وظیفه از نماز و تبلیغ، به رفع احتیاجات مسجد [جامع تهران] از برق و آب لوله و حوض و حوض خانه و سایر نیازها پرداخته و به فضل خدای متعال در همه موارد موفقیت حاصل شد. پس از بررسیهایی [در]یافتم که در دنیای کنونی که پیشرفت علوم روز، برقآسا افکار همه جهان را به خود متوجه ساخته و مغزهای کشور ما را هم تاحدی تصرف نموده، باید تا حد امکان در جلوی این سیل خانمان برافکن ایستادگی نمود، لذا مدرسهای در کنار مسجد با کتابخانهای بنا نموده و از سال 1386 ق[1345 ش] شروع بهکار [نمود] و از بهترین مدّرسهای تهران و قم دعوت نمودم برای همکاری [تا] در این امر حیاتی مساعدت فرمایند تا دستهای از طلاب جوان و جوانان دانشگاهی با مبانی اسلام آشنا شوند...
دروسی که در مدرسه داده میشد به صورت پلیکپی بین دانشجویان و طالبان دروس پخش و ارسال میگردید. سالیانی به همین منوال ادامه خدمت داده شد و دروسی را که فرا میگرفتند به وسیله طلاب در قراء و قصبات، شبهای جمعه با اقامهی نماز برای علاقهمندان پیاده میگردید...».
« ... متوجه شدم که وظیفهی بزرگی را باید انجام دهم تا برای نسل جوان و آینده طرحی ریخته شود، لذا با کمک مردان صالح و علاقهمندان به مکتب تشیع مدرسهای در جنوب شرقی مسجد جامع تأسیس نموده و به تعمیر چهلستون همت گماردم... طلاب هم در ماه رمضان و محرم و شبهای جمعه به اطراف اعزام میشدند و برای کسانی که در خارج بودند کتابهایی تألیف و یا تهیه نموده و به آدرسی که به دست رسیده بود، تقدیم میگردید....»
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🗓 به مناسبت ۲۰ دی سالروز شهادت #میرزا_تقی_خان_امیرکبیر
✍ #امیرکبیر موقعی که به صدارت رسید دوائر قضائی صحیح در تمام کشور موجود نبود.
ناگزیر در بدو امر با کمال تأمل و متانت به اصلاح برخی از محاضر شرع پرداخت و با این طریقه عدهای از نااهلان را که استحقاق مداخله در شئون قضایی نداشتند دور ساخت و اشخاص متقی و فقهای پرهیزکار را متصدی امور قضایی کرد.
چنانکه #شیخ_عبدالحسین_تهرانی را که از روحانیون باتقوای اصفهان به شمار میرفت و امیرکبیر به کرّات وصف درستی و علم و پرهیزکاری او را شنیده بود، از اصفهان به تهران طلبیده حاکم شرع گردانید.
🔹 مرحوم #شیخالعراقین در زمان اقامت خویش در تهران مورد توجّه میرزا تقیخان امیرکبیر قرار گرفت و در موارد متعدّدی ارباب رجوع را برای فصل خصومات و بازنگری در پروندههای قضایی به ایشان ارجاع میداد و به قدری مورد اطمینان امیرکبیر قرار گرفت که او را به عنوان وصیّ خویش انتخاب نمود و وصیّت کرد که از ثلث اموالش مدرسه و مسجدی بنا کند.
شیخ عبدالحسین تهرانی هم با جدیت تمام به وصیت امیرکبیر عمل کرده و مسجد و مدرسهای را در بازار تهران احداث مینماید اما بهواسطه غضب خاندان #ناصرالدین_شاه قاجار نسبت به امیرکبیر و عدم قبول نامگذاری آن به اسم امیرکبیر، این مدرسه به نام آیتاللّه شیخ عبدالحسین تهرانی مشهور میگردد.
🔹پیکر امیرکبیر پس از شهادت به کربلایی معلی تشییع و در در حجره جنوب شرقی صحن امام حسین (ع) به خاک سپرده شد.
📚ر.ک: زندگانی میرزا تقیخان امیرکبیر (مکی) ص146؛ تاریخ رجال ایران، ج2، ص244
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
تاریخ حوزه طهران
🗓 به مناسبت درگذشت آیتالله میرزا عبدالله سعید تهرانی در تاریخ ۲۲ دی ۱۳۵۰ میرزا عبدالله سعید در کنا
🗓 به مناسبت درگذشت آیتالله میرزا عبدالله سعید تهرانی در تاریخ ۲۲ دی ۱۳۵۰
✍آیتالله میرزا عبدالله سعید مشهور به چهلستونی فرزند میرزا آقا بزرگ در سال 1254 ش (1292 ق) در تهران متولد شد.
میرزا عبدالله علاوه برکسب فیض از پدرش از محضر آقا #شیخ_علی_نوری، #سید_محمد_تنکابنی، #میرزا_مسیح_طالقانی و میرزا هاشم شفتی (از شاگردان حکیم سید ابوالحسن جلوه) و #حاج_آقابزرگ_ساوجی و #شیخ_باقر_معزالدوله، در تهران بهرهمند شد.
🔹در سال 1329 ق به نجف رفت و از آیات عظام: میرزا محمدحسین نائینی، شریعت، ضیاءالدین عراقی و سید احمد کربلایی کسب علم نموده و در سال 1333 ق به تهران بازگشت. بعد از فوت پدرش در سال 1334 ق چند سالی به جای وی در #شبستان_چهلستون مسجد جامع به اقامه نماز جماعت و ارشاد مردم پرداخت.
🔹همزمان با تبعید آیات عظام شیعه از عراق به ایران در سال 1342 ق (1302ش) به استقبال آنان رفته و همراه آنان به قم عزیمت کرد و حدود 13 سال در آن شهر ساکن شده و از محضر آیتالله شیخ عبدالکریم حایری و شیخ ابوالقاسم کبیر بهره گرفت. پس از رحلت آیتالله حایری در سال 1315 ش به تهران بازگشت و تا آخر عمر در شبستان مذکور عهدهدار امامت جماعت بود. آثار قلمی او عبارت است از: حاشیه بر مکاسب، اصول فلسفه، رسالهای در مشتق، سنن النبی(ص)، هفت رساله در مبداء و معاد.
آیتالله میرزا عبدالله همچنین دارای حوزه درس در مسجد جامع بود و عدهای از طلاب تحت سرپرستی او درس میخواندند.
🔹آیتالله میرزا عبدالله هر چند فردی آرام و به دور از مسایل سیاسی بود ولی از شروع نهضت امام خمینی(ره)، با نظر موافق در برخی از وقایع آن دوران تا سال 1347 همکاری و مشارکت داشت.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷 از راست: #دکتر_احمد_مهدوی_دامغانی ، #دکتر_سید_جعفر_شهیدی ، #آیت_الله_مصباح_یزدی ، #صادق_خرازی / واشنگتن، دهه ۷۰
🗓 به مناسبت ۲۳ دی سالروز درگذشت علامه #سید_جعفر_شهیدی
۱۲۹۷ تولد در بروجرد
۱۳۲۰ عزیمت به عراق برای ادامه تحصیلات حوزوی
۱۳۲۷ بازگشت به ایران، تألیف کتاب جنایات تاریخ.
۱۳۲۸ شروع همکاری با دهخدا در لغتنامه.
۱۳۳۰ تدریس در دبیرستانهای تهران، انتشار مجله فروغ علم، ترجمه و انتشار ابوذر غفاری، نخستین انقلابی اسلام.
۱۳۳۲ اخذ لیسانس از دانشکده معقول و منقول، ترجمه و انتشار شیرزن کربلا اثر بنت الشاطی، بروجرد، ۱۳۳۲.
۱۳۳۵ اخذ لیسانس ادبیات فارسی، تألیف چراغ روشن در دنیای تاریک (یا زندگانی امام سجاد).
۱۳۴۰ آغاز تدریس در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران، اتمام دوره دکتری زبان و ادبیات فارسی.
۱۳۴۲ معاونت مؤسسه لغتنامه دهخدا.
۱۳۴۶ همکاری با دکتر محمد معین در تهیه فرهنگ فارسی معین، ریاست مؤسسه لغت نامه دهخدا.
۱۳۴۹ تا ۱۳۵۶سفر به مصر، الجزایر و عراق جهت ایراد سخنرانی.
۱۳۵۸ تألیف پس از پنجاه سال، پژوهشی تازه پیرامون قیام امام حسین علیهالسلام.
۱۳۶۰ تألیف تاریخ تحلیلی اسلام، تاریخ تحلیلی اسلام تا پایان امویان.
۱۳۶۸ تأسیس مرکز بین المللی آموزش زبان فارسی، سفر به چین به دعوت دانشگاه پکن، سفر به امریکا، شرکت و سخنرانی در کنفرانس شیعه در دانشگاه تمپل، فیلادلفیا، انتشار ترجمه نهج البلاغه.
۱۳۷۳ سفر به چین، دریافت استاد افتخاری از دانشگاه پکن.
یکشنبه ۲۳ دی ۱۳۸۶ش درگذشت.
مدفون در امامزاده عبدالله شهرری
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🗓 ۲۳ دی سالگرد رحلت آیتالله حاج شیخ احمد مجتهدی تهرانی
📖 برشهایی از کتاب #حاج_آقا_مجتهدی
نویسنده: #حمید_سبحانی_صدر
👇👇👇👇
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
۲۴ دی سالروز درگذشت جامع معقول و منقول #علامه_رفیعی_قزوینی
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
تاریخ حوزه طهران
۲۴ دی سالروز درگذشت جامع معقول و منقول #علامه_رفیعی_قزوینی 🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🗓۲۴ دی سالروز درگذشت #علامه_رفیعی_قزوینی
🔻آیتالله #سید_حسن_مصطفوی:
«من چون مجرد و فارغ البال بودم، صبح زودتر از همه مىرفتم. درس صبح ايشان كه اول فقه مىگفت در آن درس فقه يك عده مىآمدند مثل مرحوم صادقى تهرانى، بچههاى حاج آقا صدر خواهرزادههاى آقاى ميلانى كه بعداً مرحوم شدند، آقا شيخ فضل الله محلاتى بود، آقاى آقانصرالله پسر آقاى شاه آبادى بود. بنابراين ما هفت سال در درس ايشان شركت كرديم صبحها فقه و بعدازظهرها هم اسفار و فلسفه و امور عامه كه امور كلى است و مباحث وجود احكام وجود و لوازم وجود.
آن وقت كتاب اسفار خيلى كم بود. اسفار در آن تاريخ جلدى 200 تومان بود و غالباً چاپ سنگى بود. نداشتم؛ مدرسه مروى مىرفتم و از برادر اين معزّىها [حاج شیخ حسن معزی]، كه رفيقم بود از ايشان خواهش كرده بودم كه از كتابخانه مدرسه مروى كتاب اسفار را بگيرد و مىرفتم آنجا و شب مطالعه مىكردم چه قبل از درس و چه بعد از درس.»
🔻#دکتر_دینانی :
«وقتى كه ايشان [حدود سال ۱۳۴۰] از قزوين به تهران منتقل شد، در اين مسجد جامع اول بازار تهران نماز مىخواند و منبر مىرفت؛ ديگر قزوين را رها كرده بود و حالا آخوند موجه تهران بود. يك شب، بعد از نمازش، ما رفتيم براى شنيدن منبر ايشان. مسجد مملو از جمعيت بود، تمام بازارىها مىآمدند، ما هم در همين دهانه درِ مسجد نشستيم. اين اواخر، خود من هم از قم مىآمدم تهران، مىرفتم دانشگاه. آن وقت كه مىرفتم قزوين، از قم مىرفتم و كارى به تهران نداشتم ولى اين سال كه مرحوم رفيعى آمده بود تهران، من هم در دانشگاه تهران قبول شده بودم و در مدرسه مروى يك اتاق داشتم. آن شب رفتيم ببينيم آقا چه فرمايشاتى مىكنند؛ روى منبر مطالب خوبى فرمودند و درباره معاد صحبت مىكردند.»
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
تاریخ حوزه طهران
🔰۲۷ دی سالروز شهادت شهید نواب صفوی مبنای فدائیان اسلام در اقدامات مسلحانه خود چه بود؟ 👇👇👇👇
.
🔰۲۷ دی سالروز شهادت شهید نواب صفوی
🔻پاسخ مكتوب #شهید_نواب_صفوی پس از دستگیری، به سرتیپ كیهان خدیو درباره دلایل اقدام به ترور:
«چون #قانون_اساسی ایران متكی بر قوانین قرآن و اسلام است و تصریحات اكیدی دارد بر اینكه مملكت ایران، مملكت رسمی اسلامی است و نیز شاه باید مروج مذهب شیعه باشد و قوانین مصوبه مجلس بایستی هیچگونه مباینت و مخالفتی با قوانین اسلام نداشته باشد، بنابراین هر قانونی كه برخلاف اسلام باشد ملغی و غیر قانونی است و وظیفه هیأت حاكمه، اجرای قوانین اسلام در مملكت بوده و در غیر این صورت رسمیت و قانونیت ندارد. و میبینیم كه شعائر اسلامی همگی از میان رفته و شدیدترین هجوم علیه اسلام رایج است و این هجوم سالهاست از طرف هیأت حاكمه رایج شده كه هیچ سابقه نداشته است. بنابراین شخص شاه و هیأت حاكمه عموماً مهاجمین شدیدی علیه اسلام بودهاند و بنابراین از نظر قانون اساسی، قانونی نیستند و رسمیت ندارند. در مقابل این هجوم همه جانبه هیأت حاكمه، اسلام و قانون اساسی دفاع را بر هر مسلمان عاقل و مكلفی واجب نموده است و از اول و آغاز هم جزو ضروریات اسلام، دفاع را قرار داده است و «ضروری» هم آن حكمی است كه احتیاجی به فتوای مجتهد نداشته و به استنباط و فتوا ابداً بستگی ندارد. پس كسی كه برای دفاع از قوانین اسلام، علیه حكومت یا شخص شاه، فعلی انجام داده، انجام وظیفه واجب نموده است. بنابراین من و برادران دینی نزدیكم با كمال وضوح و روشنی، سالها و ماهها و هفتهها تذكر داده و كتابها نوشته و گفتهایم قوانین اسلام را اجرا كنید و هرچه بیشتر گفتیم، كمتر نتیجه گرفتیم. به ناچار برای انجام وظیفه دفاعی واجب، قدمهای خیلی كوچكی برداشتیم. سید مجتبی نواب صفوی.»
#ترور
#اعدام_انقلابی
#رزم_آرا #هژیر #کسروی #فدائیان_اسلام
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🔹به مناسبت ۲۸ دی سالروز رحلت آیتالله #سید_علی_هاشمی_گلپایگانی فرزند عارف عظیمالشأن آیتالله #سید_جمال_الدین_گلپایگانی
✍کنت لوکا گائتانی لاواتلی از خانوادهای اشرافی و از دوستان شهید #ادواردو_آنیلی فرزند سوپر میلیاردر ایتالیایی و صاحب فیات و باشگاه فوتبال یوونتوس بود.
پدر لوکا مالک کارخانه بزرگ و قدیمی تولید مشروبات الکلی به نام #مونتالچینو Montalcino میباشد.
لوکا از زمان کودکی از دوستان ادواردو آنیلی بود. وی در سال ۱۹۸۸ به همراه ادواردو به ایران آمد.
قدیری ابیانه از دوستان ادواردو در جلسهای به مدت دو ساعت با لوکا در هتل آزادی صحبت میکند و این جلسه منجر به اسلام آوردن وی و پذیرش تشیع میشود، سپس به اتفاق هم به منزل آیتالله سید علی گلپایگانی واقع در یوسفآباد میروند و آنجا مراسم تشرف لوکا به تشیع برگزار میگردد. لوکا در این سفر به همراه ادواردو به مناطق جنگی جنوب کشور سفر میکند.
دکتر قدیری ابیانه میگوید در ملاقاتی در هتل آزادی تهران با او داشتم به این نتیجه رسیدم که او در کلیات اسلام مشکلی ندارد، اما عاملی باعث میشود که از پذیرش اسلام امتناع کند. با شناختی که از تبلیغات ایتالیا در مورد اسلام و حجاب و وضعیت زن در اسلام داشتم، متوجه شدم مشکل او فلسفه حجاب در اسلام است.
لوکا پس از گفتگو پیرامون سؤالات و شبهات خود در منزل آیتالله سید علی هاشمی گلپایگانی به دین اسلام میگراید.
پی از شهادت ادواردو، لوکا از بیم فشارها و تهدیدات صهیونیستها اسلام آوردن خویش را پنهان نمود، اما او نیز سرانجام به نحوی مشابه ادواردو در تاریخ دوم آپریل ۲۰۰۷ به شهادت رسید.
🕌@tarikh_hawzah_tehran
🗓 به مناسبت ۲۹ دی سالروز درگذشت آیتالله سید احمد خوانساری
✍️ سال ۱۳۳۱ ش که #حاج_آقا_یحیی_سجادی وفات کرد، اهالی تهران از آیتاللهالعظمی بروجردی(ره) تقاضا کردند که شخصیت با کفایتی را به تهران اعزام دارند تا در #مسجد_حاج_سید_عزیزالله اقامه نماز کرده و به امور دینی مردم بپردازند و مرحوم آیتالله بروجردی آیتالله #سید_احمد_خوانساری را به تهران میفرستد. ایشان بلافاصله تمام اشتغالات علمی خود را قطع و به تهران عزیمت کرد و در آنجا علاوه بر امامت جماعت مسجد سید عزیزالله و رفع گرفتاریهای مردم، به تدریس خارج فقه نیز پرداخت.
✨از جمله بازاریانی که در آمدن آیتالله خوانساری به تهران نقش داشتند باید به مرحوم حاج محمدحسن اخوان اشاره کرد. آیتالله خوانساری هر از گاه به دیدن بازاریان متدین میرفت و لحظاتی در حجره آنها و با ایشان گفتگو میکرد. از جمله این بازاریان، حاج محمدحسن اخوان بود که آقای خوانساری زیاد به حجره او میرفتند تا آنکه عدهای کرارا به ایشان خرده گرفتند که در شأن شما نیست که در دکان بازاریان مینشینید و کار را به آنجا رساندند که آیتالله خوانساری رفتن به مغازه بازاریان را ترک کرد.
💡آقای مصطفی اخوان برایم نقل میکرد که پدرش مرحوم #حاج_محمود_اخوان ماجرای بالا را برای #شهید_مطهری تعریف کرد و استاد مطهری [قریب به این مضمون] فرمودند: من شک ندارم این اتفاق با چند واسطه به استعمار [و دستگاه پهلوی] برمیگردد که میخواستند ارتباط آیتالله خوانساری را با بازار قطع کنند.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
تاریخ حوزه طهران
🗓 به مناسبت ۲۹ دی سالروز درگذشت آیتالله سید احمد خوانساری ✍️ سال ۱۳۳۱ ش که #حاج_آقا_یحیی_سجادی وف
🔻پینوشت:
۱. آیتالله خوانساری که در عداد مراجع تقلید بود، وقتی تکلیف خود را در هجرت به پایتخت میبیند، بدون تردید و معطلی به تهران میآید. نه اینکه تا پایان عمر به تدریس و افتاء در حوزه قم اکتفا کند.
۲. بازار یک مرکز کاملا راهبردی است و پیوند آن با حوزه و روحانیت در سلامت و ساماندهی بازار و در نتیجه اقتصاد کشور و همچنین اقتدار جریان دین مؤثر است. اگر امروز شاهد ضعف تقیدات دینی و گسست میان بازار و حوزه هستیم نتیجه سیاستهای مخفی و غفلت حوزه و روحانیت است.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
تاریخ حوزه طهران
🔸«این حوزه قرار بود ناظر بر سیاست باشد، نه متصدی سیاست و موفقیتهایی نیز کسب کرد، اما از آنجا که این شرط عمل نشد، دچار آسیب شدیم.»
این قسمتی از بیانات آیتالله محقق داماد در نشست صد سالگی حوزه علمیه قم است.
💡اما آنچه به نظر میرسد:
✍ حوزه و روحانیت را که نمیتوان از سیاست جدا کرد؛ همانگونه که سیره پیامبر(ص) و امیرمؤمنان(ع) صرفا نظارت بر سیاست نبود!
شکلگیری حوزه قم در آن مقطع، اقدامی بسیار هوشمندانه و موفق بود و سیره امام خمینی(ره) هم حرکتی در امتداد روش حاج شیخ و آیتالله بروجردی، و متناسب با مقتضیات زمان بهشمار میآید.
اما به باور من مشکل امروز روحانیت، تمرکز حوزه در قم است! وقتی روند حوزه قم در طول چند دهه به خالی شدن #حوزه_تهران به عنوان #حوزه_عاصمه انجامید، حوزه و روحانیت به وضع فعلی دچار شد.
راه حل در کنار کشیدن حوزه از عرصه سیاست نیست که این برخلاف سیره معصومین(ع) است، بلکه راه حل (با حفظ عظمت و بلندای حوزه قم) در احیاء و به اوج رساندن دوباره حوزهی پایتخت است تا مناسباتش با بدنه مردم مجددا شکل بگیرد؛ تا کارکردش در عرصه حکمرانی و پیوندش با دانشگاه، بازار و ... ترمیم شود و گرنه تمرکز حوزه در قم، به انزوای بیشتر حوزه از بدنه اجتماع میانجامد.
چرا فکر میکنیم دلیل محبوبیت بیشتر روحانیت در گذشته عدم تصدیگری سیاسی بوده؟ چرا به این نمیاندیشیم که در چند قرن گذشته، هرجا دارالخلافه و پایتخت بود، تمرکز حوزه و روحانیت در آن بیشتر میشد و در این سالهای اخیر همه چیز برعکس شده؟ چرا به سیره آیتالله بروجردی و حاج شیخ عبدالکریم حائری نمینگریم که مجتهدینی توانمند را به تهران میفرستادند تا با استقرار در محلههای مختلف پایتخت، مستقیما در پیوند با مردم به ترویج دین بپردازند؟ چند مسجد در گوشهگوشه تهران نام ببریم که بانی یا نخستین امام آن مجتهدی از فرستادگان این دو مرجع بزرگ بوده است تا در کنار مردم و با آنها زندگی کنند و حجت زندگیشان باشند؟ چقدر از شاگردان حضرت امام در مساجد و حسینیههای تهران پخش شدند تا مردم را از ظلمات طاغوت نجات دهند؟
روزگاری که حوزه تهران در فقه و حکمت در نقطه اوج قرار داشت، هم در عرصه حکمرانی فعال بود، هم علما ملجأ و پناه مردم هر محله بودند، هم گردانه اقتصاد بازار بر مدار دیانت و انصاف میچرخید، هم اینقدر بار بر دوش دستگاه قضا نبود.
امروز به یک حاج شیخ عبدالکریم دیگری نیاز هست تا با همه وزانت علمی و معنوی خود، با هجرت به تهران، پرچم احیاگری حوزه و روحانیت را در عاصمه شیعه بلند کند.
#حمید_سبحانی_صدر
🕌 @tarikh_hawzah_tehran