eitaa logo
یادداشتها
543 دنبال‌کننده
52 عکس
48 ویدیو
0 فایل
یادداشتهایی پیرامون‌ مسائل اعتقادی فرهنگی اجتماعی و بازنشر یادداشتهای برگزیده. سید مهدی مرتضوی، عضو هیات علمی دانشگاه و علاقمند به پژوهشهای اعتقادی در قرآن و حدیث. لطفا نظر خود را درباره مطالب کانال به این آدرس ارسال فرمایید: @s_m_mortazavi
مشاهده در ایتا
دانلود
آيات ١١٨ تا ١٢٠ سوره آل عمران: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا بِطَانَةً مِنْ دُونِكُمْ لَا يَأْلُونَكُمْ خَبَالًا وَدُّوا مَا عَنِتُّمْ قَدْ بَدَتِ الْبَغْضَاءُ مِنْ أَفْوَاهِهِمْ وَمَا تُخْفِي صُدُورُهُمْ أَكْبَرُ قَدْ بَيَّنَّا لَكُمُ الْآيَاتِ إِنْ كُنْتُمْ تَعْقِلُونَ اى اهل ايمان، غير مومنان را دوست صميمي خود مگيريد. آنان از هيچ اقدامي براي صدمه زدن به شما كوتاهى نمى ‏ورزند و آرزو دارند كه روي آسايش را نبينيد. دشمنى و بغض از لحن و سخنشان آشكار است و آنچه سينه‏ هايشان نهان مى دارند بزرگتر است. ما اين آيات را براى شما بيان كرديم اگر تعقل كنيد. هَا أَنْتُمْ أُولَاءِ تُحِبُّونَهُمْ وَلَا يُحِبُّونَكُمْ وَتُؤْمِنُونَ بِالْكِتَابِ كُلِّهِ وَإِذَا لَقُوكُمْ قَالُوا آمَنَّا وَإِذَا خَلَوْا عَضُّوا عَلَيْكُمُ الْأَنَامِلَ مِنَ الْغَيْظِ قُلْ مُوتُوا بِغَيْظِكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ شما آنان را دوست داريد اما آنان شما را دوست ندارند و شما به همه كتابهاي آسماني ايمان داريد و چون با شما برخورد كنند مى‏ گويند ايمان آورديم و چون تنها شوند، از شدت خشم بر شما سر انگشتان خود را مى‏ گزند بگو به خشم خود بميريد كه خداوند به راز درون سينه‏ ها داناست. إِنْ تَمْسَسْكُمْ حَسَنَةٌ تَسُؤْهُمْ وَإِنْ تُصِبْكُمْ سَيِّئَةٌ يَفْرَحُوا بِهَا وَإِنْ تَصْبِرُوا وَتَتَّقُوا لَا يَضُرُّكُمْ كَيْدُهُمْ شَيْئًا إِنَّ اللَّهَ بِمَا يَعْمَلُونَ مُحِيطٌ اگر به شما خوشى رسد ناراحت مي‌شوند و اگر به شما گزندى رسد خوشحال مي‌شوند و اگر صبر كنيد و تقوا پيشه كنيد، نيرنگشان هيچ زيانى به شما نمى ‏رساند. خداوند به آنچه مى كنند احاطه دارد. دشمنان انسانيت كه وجود نازنين را نتوانستند تحمل كنند از شركت مردم خوب ايران در انتخابات بيش از هر چيزي ناراحت و عصباني خواهند شد. همراه همه دوستان و علاقمندان انسانيت و ايران و اهلبيت و به نيابت «او» در انتخابات دوم اسفند شركت مي‌كنيم و به آنها مي‌گوييم: از دست ما عصباني باشيد و از اين عصبانيت بميريد. ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
✍ سید مهدی مرتضوی 🔹 عصر پنجشنبه اول اسفند ۹۸، با دانشجویان برادر کلاس داشتم. پس از پایان درس، برای گشودن بحث درباره انتخابات مجلس، به دانشجویان گفتم: خب در انتخابات که شرکت می کنید؟ توقع داشتم دانشجویان به بحث درباره گزینه ها و نامزدها بپردازند. 🔹 دو نفر از دانشجویان یکی جوانتر و دیگری بزرگتر با سرعت و صراحت گفتند به هیج وجه شرکت نخواهند کرد. احساس کردم در خودم فرو می ریزم. باور نمی کردم. اما آنها با هیجان دلایلشان را توضیح می‌دادند. 🔹 گفتم: شرکت در انتخابات، رای به حاج قاسم و "نه" گفتن به دشمنان انسانیت و قاتلان اوست. دانشجوی جوانتر گفت حساب حاج قاسم جداست. در تشییع او شرکت کردم؛ اما جمهوری اسلامی را قبول ندارم. 🔹 یکی از دانشجویان از سر ملامت به این دو دانشجوی معترض اشاره کرد و گفت همین‌ها بودند که به این دولت رای دادند. دانشجوی جوانتر بلافاصله و با چهره برافروخته گفت اگر دوباره آقایان رئیسی و روحانی کاندیدای ریاست جمهوری شوند باز هم به آقای روحانی رای خواهم داد. 🔹 دانشجوی دیگری گفت، اگر جمهوری اسلامی نبود امروز ما و خانواده هایمان از دست داعش در امان نبودیم. 🔹 برای آرام کردن فضای کلاس گفتم: مشکل دوست جوان ناراضی ما چیز دیگری است. اگر پدری، از سر خیرخواهی، نماز یا حجاب یا درس را بر دخترش تحمیل کند و اگر دختر کوتاهی کرد، ملامتش نماید، دختر کم کم در برابر پدر، مقاومت می‌کند. در مراحل بعد، جبهه گیری کرده و در صورت اصرار پدر بر تحمیل و سرزنش، از پدر و دین او متنفر می‌شود. 🔹 جمهوری اسلامی و خدماتش نیز مانند نماز و حجاب است. اگر دوست جوان ما احساس کند که: اولا نزد ما کرامت و احترامی ندارد مگر آنکه تابع نظر ما باشد؛ ثانیا ما اعتقاد خود را بر او تحمیل می کنیم؛ ثالثا در صورت اختلاف نظر با ما، مورد سرزنش قرار می گیرد؛ در این صورت در برابر ما مقاومت و جبهه گیری کرده و در نهایت از ما و جمهوری اسلامی نفرت پیدا می کند تا آنجا که حاضر خواهد شد از سر لجاجت با ما، به دلخواه غریبه هایی مثل عمل کند. 🔹 چه باید کرد؟ اگر جوان عزیز ما، از دوست داران انقلاب، تکریم و احترام و محبت ببیند و در صورت اختلاف نظر، به خیانت یا نفوذی و ضد انقلاب بودن متهم نشده و برچسب بی بصیرتی به او اعطا نگردد، دیگر از سر لجاجت با نظام پرخاش نکرده و با صندوق رای قهر نخواهد کرد. 🔹 پس از کلاس در این اندیشه بودم که چه کاری می توانم انجام دهم. متن زیر را برای دانشجوی بزرگتری که گفته بود شرکت در انتخابات فایده ندارد، فرستادم: 🔹 سلام و عرض ارادت امروز وقتی شنیدم در انتخابات شرکت نمی کنید خیلی ناراحت شدم. به شما ارادت ویژه دارم و قلبا شما را دوست دارم؛ چه در انتخابات شرکت کنید و چه شرکت نکنید. می دانم اگر بود، حاضر بود دست شما را ببوسد تا راضی شوید در انتخابات شرکت کنید. امیدوارم خبر خوش شرکت خود و بستگان‌تان در انتخابات را به بنده ابلاغ فرمایید تا . 🔹 امیدوارم دانشجوی عزیز و جوانتر من نیز به حاج قاسم رای دهد؛ نه به دشمنانش. اگر می‌پسندید به اشتراک بگذارید از طريق لينك زير مي‌توانيد به كانال يادداشتها بپيونديد ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
✍ سید مهدی مرتضوی ان شاءالله با مشارکت بالای مردم، فردا جشن بزرگ ایرانیان برپا شده و موجب ناراحتی دشمنان انسانیت گردد. 🔹 در خیرخواهی بزرگوارانی که طرفدار رای به یک فهرست خاص هستند، شکی نیست. اما اگر اصرار ایشان برای رای به فهرست به شکل غلط انجام شود، چند آسیب خواهد داشت: 🔹 اولا ممکن است برخی مخاطبان احساس کنند که فهرستی رای دادن، دارد به آنها تحمیل میشود و اگر به فهرست رای ندهند به بی بصیرتی و ... متهم می شوند. این احساس در آنها مقاومت ایجاد کرده و هر چه اصرار و تاکید دوستان بر رای به فهرست بیشتر شود، مقاومت اینان نیز افزوده میشود. حتی ممکن است برخی از اصل شرکت در انتخابات منصرف شوند تا مخالفت خود را با تحمیل نشان دهند. 🔹 ثانیا گاهی دوستان برای تقویت رای به یک فهرست، ناخواسته سایر نامزدهای انتخابات را مورد سرزنش قرار داده یا تخریب می کنند و این نوعی بداخلاقی است و در نهایت موجب میشود برخی در انتخابات شرکت نکرده یا به ان فهرست رای ندهند. 🔹 ثالثا گاهی از سایر نامزدها درخواست میشود برای پیروزی یک فهرست، انصراف دهند. انصراف برخی از کاندیداتوری اشکالی ندارد. اما انصراف همه موجب بی رونق شدن انتخابات و لطمه به جمهوریت نظام می شود. 🔹 رابعا برخی دوستان برای رای دادن به یک فهرست کامل، از سخنان و توصیه های رهبر انقلاب استفاده می کنند که ممکن است سبب سوءتفاهم برای برخی شود. بدیهی است رهبر انقلاب و کسانی که در مناصب ملی کلان هستند نباید در انتخابات عملکرد جناحی پیدا کنند. 🔹 ضمن آنکه سفارش رهبر انقلاب آن است که با آگاهی رای داده شود و اگر کسی نمیتواند به اندازه ۳۰ نفر نامزد مطلوب را بیابد و بشناسد، بدین بهانه برگه رای خود را ناقص به صندوق نیندازد. در چنین شرایطی می تواند به کسانی که فهرستهای انتخاباتی منتشر می کنند مراجعه کند و به توصیه کسانی که به آنها اعتماد دارد عمل کند و به بهانه نشناختن نامزدها، برگه رای را ناقص به صندوق نیندازد. 🔹 اصرار برخی دیگر از دوستان بر رای ندادن به فهرست واحد نیز به کشمکش دامن می زند و موجب کسالت و دلزدگی ناظران و گاهی تخریب و بد اخلاقی می گردد. https://eitaa.com/yad_dashtha
✍سید مهدی مرتضوی شنبه ۳ اسفند پس از مشاهده احساس شعف فوق العاده برخی دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاه معارف از پیروزی فهرست مجمع نیروهای انقلاب در انتخابات مجلس، متن زیر را با لحنی که اندکی متفاوت و تندتر بود در گروه دانش آموختگان قرار دادم: 🔹 به همه کسانی که به هر نحوی به رونق انتخابات کمک کردند تبریک می گویم و بر آنها درود می فرستم. 🔹 جوانان انقلابی در کنار خوشحالی از پیروزی در کسب کرسی های مجلس، باید نگران نیز باشند. 🔹 نحوه تعامل ما با عزیزانی که در اطراف ما هستند اما گرایشهایی متفاوت با ما دارند چگونه بود؟ آیا توانستیم نظر آنها را به مشارکت در انتخابات و حسن ظن نسبت به نظام و انقلاب و رهبر عزیز جلب کنیم؟ برای اینکار چه کرده ایم؟ گاهی تبلیغها و دفاعهای ما، ضد تبلیغ بوده و موجب رنجش آنان شده است. 🔹 نحوه ابراز خوشحالی ما از نتیجه انتخابات نیز یکی از بزنگاههایی است که میتواند موجب دوری برخی از هم وطنان مان از ما شود. 🔹 ابراز خوشحالی فوق العاده به نحوی که انگار بر کفر غلبه کرده ایم، در دوستانی که به رقبای ما رای داده اند چه حسی ایجاد میکند؟ یکی از اعضای گروه، در اعتراض به تذکر بالا، نوشته زیر را در گروه قرار دادند: واقعا این گروه جای تامل داره. استاد گرانقدر که دایم از محبت و مهربانی صحبت میکنن در اولین ساعات اعلام نتایج، به جای تبریک به جبهه انقلاب صرف نظر از اشخاص آن، یادآور میشن که خیلیها رای ندادن. آیا سردار سلیمانی هم اگه بودند همینطور برخورد می کردند؟ در پاسخ به گله ایشان چنین پاسخ دادم: سلام علیکم تذکر شما کاملا بجاست. این ماجرا هم برای من درس آموز است و هم برای شما. 🔹 درسی که برای من دارد این است که شما را به قول لین و مهربانی و مدارا با کسانی که هم فکر شما نیستند دعوت می کنم اما خودم با لحنی به شما تذکر می دهم که برای شما آزار دهنده است. 🔹 به همین دلیل از شما و همه دانشجویانی که سخنم موجب رنجش و دلخوری آنان شده عذرخواهی می کنم.☺️ 🔹 اما درسی که برای شما دارد این است که همانگونه که لحن من، شما را آزار داد و شرمنده شما شدم گاهی لحن شما نیز میتواند بعضی از دانشجویانی که در این گروه هستند را آزار دهد. 🔹 همان طور که قصد من آزار دادن شما نبود مسلما قصد شما هم آزار دادن همراهان دیگر ما در این گروه نیست اما ناخواسته ممکن است به گونه‌ای حرف بزنید که برخی از اطرافیان را اذیت کند. از شما خواهش میکنم شما هم هوای دلهای دوستان کمتر انقلابی را داشته باشید.☺️ 🔹 من خودم را متعلق به جریان انقلابی می دانم اما نقد کوچکی هم نسبت به دوستان انقلابی ام دارم. نقدی بظاهر کوچک اما به شدت تاثیرگذار. 🔹 نقد من نسبت به جریان انقلابی این است که گاهی ادبیات ما نسبت به دیگران خیرخواهانه و دوستانه نیست. 🔹 مسلماً کسی مثل من که همگان را به خیرخواهی و مهربانی نسبت به دیگران دعوت می‌کند خودش بیش از همه باید هنگام نقد دیگران، خیرخواه و مهربان بوده و هوای دلها را داشته باشد. 🔹 می پذیرم که گاهی از این نکته غفلت می کنم و به تذکر خیرخواهانه شما محتاجم. 🔹 شاید برای ادای تبریک دیر شده باشد. آن را قضا می کنم و به شما و همه کسانی که دغدغه انقلاب و ارزشهای آن را دارند تبریک می گویم.🙏 ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
✍️سيد مهدي مرتضوي 🔹 هر اتفاق و خوب و بدي مي‌تواند مايه همدلي و نزديك شدن ما به يكديگر شود. در شادي ديگران شريك شويم و به آنان تبريك بگوييم و در غمشان از آنان دلجويي كنيم. در پيروزي و شكست هواي دل همديگر را داشته باشيم. 🔹 هر اتفاق خوب يا بدي مي‌تواند بهانه دلخوري و رنجش خاطر و دوري ما از يكديگر شود. رفاقتها را فراموش كنيم و پيروزي‌مان را مايه تمسخر و ريشخند رقيبمان كنيم و او نيز از شكست و ناراحتي ما، خوشحال شود. 🔹 ما در حال امتحان شدن هستیم. 🔹 وقتي كرونا مي‌آيد مي‌توانيم به هم دلداري بدهيم. يكديگر را به ياد خدا بيندازيم. آن را بهانه جوك و طنز و خنده بندگان خدا كنيم و لبخند شادي بر لبها بنشانيم. مي‌شود كرونا بهانه‌اي شود براي نزديكتر شدن ما به خانواده و در كنار هم بودني خاطره انگيز. مي‌شود با پيامهايمان به يكديگر يادآوري كنيم تا قدر زندگي و محبت و دوستي را بهتر بدانيم؛ قدر پرستاران و پزشكاني كه به بندگان بيمار خدا خدمت مي‌كنند. 🔹 مي‌توانيم كرونا را بهانه‌اي براي تحقير و تضعيف ايران و جمهوري اسلامي و تبديل آن به يك بحران و آشوب و شورش كنيم يا با زباني تلخ، به القاء حس نااميدي يا تشديد آن كمك كنيم و گرد مرگ بر دلها بپاشيم. مي‌توانيم كرونا را بهانه‌اي كنيم براي سودجويي و احتكار و گران فروشي. 🔹 به انسانهاي نيك انديشي كه در كنار ما تلاش كردند كرونا را به فرصتي براي همدلي و مهرباني و شادي تبديل كنند و مطالبي زيبا نوشتند و منتشر كردند، اداي احترام مي‌كنم. گزيده‌هايي از آثار آنها را در اينجا مي‌گذارم تا به يادگار بماند. شما هم کمک کنید و مطالب زیبای خود یا دیگران را برایم ارسال فرمایید. ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
هدایت شده از برداشت‌ها
ای فرشتگان نجات اکنون که دانشگاه‌ها تعطیل شده و من و مانندهای‌من،از بیم ویروس، در کُنجِ "خود مُراقبتی" خزیده‌ایم، مردان و زنانی مهربان‌، در مراکز درمانی و بهداشتی، در خطِ‌خطر قرار دارند و جان هم‌نوعان خود را پاس می‌دارند. این فداکارانِ وظیفه شناس، به‌حق‌ شایسته ستایش‌اند. منِ کوچک‌، از صمیم قلب، و با تمام اخلاص‌ و احساس، به همه این دست‌اندر‌کاران، درود و دست‌مریزاد، نثار می‌کنم و فروتنانه به پیشگاه نیروهای خدماتی، بهیاران،فوریت‌های‌پزشکی، پرستاران،سرپرستاران،کارآموزان، کارورزان،دستیاران، پیراپزشکان، تکنسین‌ها، پزشکانِ‌عمومی، متخصص ‌و فوق‌تخصص، مدیران و کارمندان حوزه بهداشت و درمان و همه امدادگران داوطلب و مراقبان خانگی، سرِ تعظیم فرود می‌آورم. جان می‌دهید تا که به بیمار جان دهید جان‌ها نثارِ جانِ شما ای فرشتگان ۹۸/۱۲/۶  سید زین‌العابدین‌صفوی @zeinoddin43
پیام یکی از جوانان خوشفکر و پرشور درباره آسیبهای رای به فهرست واحد را با هم می خوانیم. دغدغه هایشان قابل درک است. رای به فهرست واحد می تواند با آسیبهایی جدی همراه شود. اما می توان الگویی از رای به فهرست را نیز تصور کرد که آسیبهای ذکر شده در این نوشته را نداشته باشد. این الگو را در مطلب بعدی با عنوان معرفی خواهم کرد. ✍ ؟؟؟؟؟ یه بحثی هست خیلی فکر من رو مشغول کرده . مگه ما نمیگیم رأی ملت؛ یعنی قائل شدن دموکراسی و حق رأي برای تمامی‌ آحاد مردم. پس هر کس حق داره بدون نیاز به دخالت شخص یا نهادی، فرد مورد نظر خودش رو انتخاب کنه. همون طور که رهبر انقلاب، روز انتخابات مجلس ۹۸ فرمودن. حالا، چیزی که در چند انتخابات اخير شاهدش بودیم گرایش جریان ها و گروه ها به لیستی رای دادن بود. افرادی که من باهاشون صحبت کردم و موافق لیستی رای دادن بودن این اتحاد و تشکیل ائتلاف برای دادن لیست واحد رو یک پیشرفت برای جریان انقلابی میدونستن و اون رو یک نقطه عطف برای انتخابات بعدی بیان میکردن. آيا لیستی رای دادن و ارائه لیست واحد با حق رای آزاد افراد تعارض نداره؟ یعنی ما از یه طرف به مردم میگیم شما آزاد هستید به هر شخصی که به نظرتون اصلح هست رای بدید ولی از طرف دیگه میگیم اون لیستی که ۲۰۰ نفر برگزیدن رو بهش رای بدین. تازه یه عده که انگ ضد وحدت رفتار کردن رو هم به اونایی که نمیخواستن لیستی رای بدن میچسبوندن. وقتی این رویکرد یک رویکرد پسندیده در جريان انقلابي تلقی میشه، اوضاع به سمتی پیش میره که یک عده میشینن برای ما فهرست انتخاب میکنن و ما هم برای این که مخالفینمون نرن تو مجلس و برچسب ضد وحدت و ضد انقلاب نخوریم، مجبور میشیم به اون لیست رای بدیم. نتیجه نهایی میشه دموکراسی حزبی(اسم رو خودم روش گذاشتم). یعنی کاندیدایی که میره مجلس میشه نماينده اون ۲۰۰ نفر، نه نماينده مردم؛ مردمی که اگر میخواستن اصلح واقعی رو انتخاب کنن شاید اصلا به هیچ کدوم از افراد اون لیست رای نمیدادن. ولی حالا به خاطر مصلحت انقلاب مجبورن از حق آزادی رایشون بگذرن به خاطر این که به فرض فلان نماینده نره تو مجلس. من به شخصه این رویکرد رو پیشرفت نمیدونم. چه بسا که پسرفت هم میدونم. ما باید به مردم یاد بدیم که خودشون تو هر شرایطی بتونن اصلح رو انتخاب کنن. اگر این طور شد از اون طرف مجبور میشیم تحقیق کنیم و فرد اصلح رو پیدا کنیم. در ادامه افراد بیشتر سعی میکنن کارامدیشون رو به مردم اثبات کنن؛ نه این که مردم یاد بگیرن که لقمه رو آماده بذارن دهنشون. من به شخصه خیلی گله مندم از نوع نگاه خیلی از مردم به بحث انتخابات و اینکه رای دادن رو یک وظیفه معمولی که باید انجام بشه حالا به هر صورتی که شد، میدیدن. مثلا از افرادی که توصیه میکردن لیستی رای بدیم، سوال میکردم که خب چرا به این لیست ائتلاف میخواین رای بدین. و جواب اکثریت این بود که چون آقای ... گفتن. بعد همین افراد حتی اسم نامزدهای ائتلاف رو هم نمیدونستن. یعنی فرآیند رای دادن این طوری شده که باید ۴ سال صبر کنیم. بعد از رسیدن زمان انتخابات، منتظر بزرگان جبهه انقلاب باشیم تا لیست نامزدهاشون رو تَکرار کنن و ما هم فقط زحمت بکشیم که صبح روز انتخابات بریم یه انگشت بزنیم و اسامی تکرار شده رو مجدد تکرار کنیم و با افتخار خوشحال باشیم که در ورود افراد انقلابی به مجلس مشارکت داشتیم. مشکل این جاست که ما هیچ تلاشی برای تحقیق نمیکنیم. هیچ تلاشی برای پیدا کردن فرد اصلح نمیکنیم. هیچ تلاشی برای تحقیق راجع به ساختار انتخاب افراد ائتلاف نمیکنیم. بعد هم خوشحالیم که جبهه انقلاب پیشرفت کرده و تونسته بعد از مدت ها یه لیست بده بیرون. یا به اونا که نیومدن به خاطر لیست ما برن کنار، برچسب ضد وحدت و تفرقه انداز رو بچسبونیم. بدون این که به این فکر کنیم که چرا ما باید از وحدت لیستی خوشحال باشیم در صورتی که در این مسیر دائما داریم از آزادی رای دور میشیم و به اجبار در رای نزدیک میشیم. حالتی که ۲۰۰ نفر برامون تصمیم میگیرن و ما هم به خاطر مصلحت ها مجبوریم به رای اون ۲۰۰ نفر رای بدیم و به همین شکل تو کل ایران یه اقلیتی به اسم روسای ائتلاف انقلاب، با سهم خواهی و سهم دهی و توصیه و دعوا و یکم دموکراسی، تکلیف کل انتخابات رو مشخص کنن. ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
✍️ سيد مهدي مرتضوي برخي جوانان پر شور، گله‌مند از گرايش و اصرار جريانها و گروه‌های انقلابی به رأي دادن فهرستي هستند. در مطلب ، تبعات اصرار بيش از اندازه بر رأی فهرستی را بيان كردم. مخالفت بيش از اندازه با رای فهرستی نیز، افراط از جانبي ديگر است. تلاش میکنم چرایی گرایش به رای فهرستی، و شیوه اصلاح و ترمیم آن را توضیح دهم. 🔹 گاهي احزاب، با روشهاي دموكراتيك يا بر اساس تصميم سران حزب يا بوسيله لابي‌ها، فهرست نامزدهاي مورد نظر خود را معرفي مي‌كنند و طرفداران حزب، از روی میل یا از سر اضطرار و ترس و بخاطر شكست نخوردن از احزاب دیگر، به آن فهرست رأی می دهند. مسلما رای به فهرست، در بیان رهبر انقلاب از این گونه نیست. انتخاب نامزد اصلح در حکومت دینی، طی مراحل زیر قابل انجام است: 🔹 گام نخست. شناخت شخصی رای دهندگان از نامزدها و انتخاب اصلح بر اساس این شناخت شخصی: اصولا باید شرایطی فراهم شود تا نامزدها، خود و باورها و برنامه هایشان را به رای دهندگان عرضه کنند و رای دهندگان نیز آنقدر رشد و تعهد و احساس مسوولیت اجتماعی داشته باشند که فرصت کافی برای ارزیابی و شناخت نامزدها بگذارند. در این مرحله نهادهای واسطی مانند جلسات گفتگو و تحلیل میتواند کمک کننده باشد. یعنی در این جلسات، یک یک نامزدها و نقاط قوت و ضعف و برنامه های آنها مورد بررسی قرار گیرد. افراد اگاه مورد اعتماد نیز میتوانند نقش واسطه ای داشته باشند. رای دهنده ای که مستقیما نتوانسته نامزد اصلح را بشناسد میتواند به افراد آگاه مورد اعتمادش که در اطراف او هستند مراجعه کند و در گفتگو با آنها، با نقاط قوت و ضعف نامزدها و برنامه هایشان آشنا شده و در نهایت خودش نامزد اصلح را بشناسد و انتخاب کند. 🔹 گام دوم. اعتماد به اشخاص آگاه مورد وثوق: رای دهنده ای که در مرحله اول نتوانسته نامزد اصلح را بشناسد چه کاری باید انجام دهد؟ آیا به هیچ کسی رای ندهد؟ عقل و شرع میگوید، در مواردی که امکان شناخت تفصیلی نامزدها برای کسی وجود ندارد، میتواند یا باید به اشخاص آگاه مورد اطمینان مراجعه کند. مراجعه به اشخاص مذکور، در این مرحله مانند مراجعه به طبیب یا کارشناس و اعتماد به اوست و نوعی تقلید محسوب می شود. این روش شناخت نامزد اصلح، در دو مورد مجاز می باشد: نخست برای برخی از مردم که توان شناخت جریانهای سیاسی و اعتقادی و تفاوت بین آنها را ندارند و در اصطلاح قرآن و روایات، مستضعف خوانده می شوند. همچنین در شهرهایی مثل تهران یا اصفهان که امکان شناخت نامزدهای اصلح از بین تعداد فراوان نامزدها برای همه وجود ندارد، پس از شناخت یک یا چند نامزد اصلح با روش اول، برای انتخاب سایر نامزدهای اصلح، ناچار به مراجعه و اعتماد به اشخاص مورد اطمینان خواهیم بود. 🔹 گام سوم. در شهرهای بزرگ به دلیل پیش گفته، یک روش معقول آن است که تعدادی از افراد آگاه و خبیر به جریانهای فرهنگی و سیاسی و اجتماعی و دارای دغدغه نسبت به ارزشها و آرمانهای دین و انقلاب، گرد هم آمده و نامزدهای اصلح را بر اساس روش اول شناسایی کرده و فهرست آنها را منتشر کنند. بدیهی است که ملاکها و چگونگی و فرآیند انتخاب اصلح و افرادی که در این فرآیند مشارکت می کنند نقش تعیین کننده در فهرست نهایی و اعتبار و مقبولیت آن خواهند داشت. رای دهندگان در این شهرها، به اعتبار کسانی که فهرستها را منتشر کرده اند یکی از این فهرستها را انتخاب می کنند. طبیعی است هر رای دهنده، عقلا و شرعا مکلف است اگر کسی را در گام اول، اصلح تشخیص داده با یکی از افراد فهرست منتخبش جایگزین نماید. 🔸 صاحبان فهرست باید یک یا چند گزینه در فهرست شان را خالی بگذارند تا بوسیله خود رای دهندگان تکمیل شود. این امر چند فایده بسیار مهم دارد: 🔹 صاحبان فهرستها با این کار به شناخت مستقیم و شخصی مخاطبانی که به آنها اعتماد دارند احترام گذاشته و نظر خود را به آنها تحمیل نمی کنند. رای دهندگان نیز ناچار نخواهند شد علیرغم میلشان به تمام افراد فهرست به شکل کامل رای دهند. بدین وسیله جمهوریت واقعی، تحت الشعاع فرآیندهای حزب سالارانه یا دیکتاتوری فهرستی و حزبی قرار نمی گیرد. 🔹 ثانیا اولویت روش تشخیص اصلح رعایت شده و این گام که با هدف کمک به رای دهندگان و مکمل گام اول اتخاذ شده، جایگزین یا موجب کمرنگ شدن و به حاشیه رفتن آن نمی شود. 🔹 ثالثا رای دهندگان واداشته میشوند در زمینه شناخت اصلح فعالانه مشارکت کرده و در این مسیر، شناخت و بصیرت اجتماعی و سیاسی شان رشد یافته و انتخابات به فرصتی حقیقی برای رشد و پویایی تک تک افراد جامعه تبدیل گردد. 🔹 رابعا نامزدهای اصلحی که به هر علتی در فهرستهای اصلی قرار نگرفته اند این فرصت را می یابند که بر اساس توانایی و صلاحیت شان با عموم مردم ارتباط برقرار کرده و از گردونه رقابت جدی حذف نشوند. ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
✍️ سید مهدی مرتضوی إِذَا عَمَّتِ الْبُلْدَانَ الْفِتَنُ فَعَلَيْكُمْ بِقُمَّ وَ حَوَالَيْهَا وَ نَوَاحِيهَا فَإِنَّ الْبَلَاءَ مَدْفُوعٌ عَنْهَا: زمانی که فتنه‌ها در همه جا فراگیر شد، به قم و حوالی آن بروید زیرا بلا از قم دور است. برخی از سر کنجکاوی و برخی نیز از سر شیطنت می پرسند که شیوع کرونا در قم چگونه با این حدیث قابل جمع است؟ در مواجهه با چنین احادیثی باید به دنبال معنایی برای حدیث برآییم که موافق محکمات عقلی، قرآنی و حدیثی باشد. 🔹 اولین احتمالی که به ذهن متبادر می شود آن است که فتنه و بلا در این حدیث به معنای حوادث طبیعی و بیماریهای فراگیر مانند و حوادث غیر طبیعی مانند جنگ و آشوب باشد. اگر معنای حدیث را امنیت مطلق قم از هر گونه آسیب مادی بدانیم، با واقعیت سازگار نبوده و برای حل مشکل ناچار خواهیم شد به ضعف سند حدیث، متشبث شویم. اما اگر امنیت قم را نسبی و در مقایسه با شهرها و مناطق دیگر بدانیم، شاید بتوان نشان داد که در دوره های بسیاری، آرامش و عافیت قم و اهالی آن از بسیاری از شهرها و بلاد دیگر بیشتر بوده است. برای مثال بر خلاف دوره معاصر، در قرنهای متمادی قم در بن بست قرار داشته و میانه راههای مسافرتی بین شهرهای مجاور نبوده است لذا به لحاظ سیاسی و نظامی، از امنیت بالایی برخوردار بوده است. 🔹 احتمال دیگر آن است که مراد از امنیت قم، امنیت تشریعی باشد؛ مانند امنیت مکه و حرم الهی در برخی آیات قرآن از جمله آیه 125 سوره بقره «و اذ جعلنا البیت مثابه للناس و امنا»؛ به اين معنا که مومنان مکلفند امنیت حرم را پاس بدارند. ظاهر حدیث با این معنا سازگار نیست و به روشنی بر امنیت تکوینی دلالت می کند. 🔹 ممکن است برخی این حدیث را مختص کسانی از قبیل خاندان اشعری بدانند که تحت تعقيب بنی امیه قرار گرفته و امام به آنها توصیه می کنند به قم پناه ببرند. ظاهر حدیث، با این احتمال سازگار نیست زیرا پناه بردن خاندان اشعری به قم متعلق به زمانی پیش از صدور حدیث و دوره امام صادق علیه السلام می باشد. 🔹 يك احتمال معقول آن است که حدیث مذکور صرفا به فتنه ها و بلاهای معنوی و انحرافات اعتقادی و دینی اشاره داشته باشد. با توجه به اينكه شمول واژه فتنه در حديث مذكور بر فتنه‌ها و شبهات اعتقادي و ديني و معنوي، امري قطعي است،‌ اگر شمول آن بر ابتلائات مادي را مشكوك بدانيم، قدر متيقن معناي فتنه در حديث مذكور، فتنه‌ها و شبهات اعتقادي و معنوي خواهد بود. اگر به همين قدر متيقن بسنده كنيم، اين احتمال، معنايي قابل قبول براي حديث مذكور خواهد بود. اما اگر كسي حصر فتنه و بلا به امور معنوي در اين حديث را نيازمند دليل و قرينه بداند، بايد معنايي ديگر براي اين حديث بجويد. 🔹 احتمال معقول ديگر آن است که این حدیث، ويژه دوره‌ و زمانه‌اي خاص باشد. بر اساس اين فرض، حديث مذكور، ناظر به حوادث نزدیک ظهور امام زمان و گرفتاریها و فتنه های مادی و معنوی آخر الزمانی مي‌باشد. به نظر می رسد که این معنا نيز بی وجه نیست. زیرا در حدیث، تعبیر عمومیت یافتن فتنه ها آمده است که با زمان ظهور امام زمان علیه السلام سازگار می باشد. جالب آنکه روایاتی دیگر این برداشت را تأیید می کنند. 🔹 در روایات بسیاری به فتنه های آخر الزمان اشاره شده است. فتنه هایی که هم امنیت دینی و معنوی را تهدید می کنند و هم امنیت جانی و مالی را سلب می نمایند. از امام زمان علیه السلام نقل شده: علامه ظهور امری کثره الهرج و المرج و الفتن؛ نشانه ظهور امر من، فراوانی هرج و مرج و آشوبهاست. بر اساس روایات اهلبیت، حفظ ایمان در آخر الزمان از نگاه داشتن آتش در دست، دشوارتر بوده تا آنجا که ان العبد یصبح مومنا و یمسی کافرا. در حدیث دیگری اهل قم را یاوران امام زمان علیه السلام معرفی کرده و عافیت آنها را از هر فتنه ای از خداوند طلب می نمایند: تُربَةُ قُم مُقَدَّسَةٌ وَ أهلُها مِنّا وَ نَحنُ مِنهُم... أما إِنَّهُم أنصارُ قَائِمِنا وَ دُعاةُ حقِّنا. الّلهُمَّ أعصِمهُم مِن کُلِّ فِتنَةٍ وَ نَجِّهِم مِن کُلِّ هَلَکَة. در حدیثی دیگر به نقش قم در حراست از دین و حفظ مومنان از انحرافات اعتقادی در زمان نزدیک ظهور اشاره شده است: فَيَجعَلُ اللهُ قُم وَ أهلَها قائِمينَ مَقامَ الحُجَّةِ... فَيَفيضُ العِلمُ مِنها إلي سائِرِ البِلادِ في المَشرِقِ وَ المَغرِبِ فَيَتُمَّ حُجَّةَ‌اللهِ عَلَي الخَلقِ... يَظهَرُ القائِم. 🔹 در روایات اهلبیت، برای امنیت مکه و مسجدالحرام در آیات قرآن، تاویلی متفاوت ذکر شده که ممکن است درباره قم و روایت مذکور نیز صادق باشد. از جمله درباره آیه 18 سوره سبا «سیروا فیها لیالی و ایاما امنین» حرم امن به «اهلبیت» و سیر ایمن به سوی حرم، به «اخذ معارف صحیح از ایشان» تأویل شده است. از طريق لينك زير مي‌توانيد به كانال يادداشتها بپيونديد ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
هدایت شده از جواد جاویدنیا
معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور: ممنوعیت استفاده از پیام‌رسان‌های خارجی در دستگاه‌های حاکمیتی و دولتی و مدارس و دانشگاه‌ها: بر اساس قوانین و مقررات کشور و مصوبات شورایعالی فضای مجازی هر گونه استفاده دستگاههای یادشده از شبکه های اجتماعی خارجی ممنوع است و تخلف و در برخی موارد جرم محسوب می شود. بنابراین با توجه به تعطیلات مراکز آموزشی هر گونه آموزش از راه دور از طریق این شبکه ها ممنوع است و می بایست بر بستر شبکه های اجتماعی داخلی باشد و چنانچه در بسترهای خارجی ممنوعه کلاس و آموزشی برگزار شود فاقد وجاهت قانونی است و دانش آموزان و دانشجویان تکلیفی برای حضور در این آموزشها ندارند و دانشجویان و والدین دانش آموزان می توانند نسبت به این امر از طریق حراست دستگاههای مربوطه شکایت و اعتراض خود را منعکس کنند. حراست دستگاهها هم مکلف به بررسی و ممانعت از این فعالیتها و در صورت استنکاف انعکاس موضوع حسب مورد به هیئتهای تخلفات اداری یا مراجع قضایی (استنکاف از اجرای قوانین و مقررات کشور موضوع ماده ۵۷۶ قانون مجازات اسلامی) هستند و خود حراستها نیز در صورت عدم اجرای وظایف، دارای مسئولیت خواهند بود. خواهش ما از همه مردم و مسئولان و مدیران مراکز آموزشی این است که با بصیرت کافی به ویژه در این ایام که دعوت مردم به شبکه های اجتماعی خارجی که ابزار عملیات روانی علیه مردم و ایجاد هراس و جنگ اقتصادی و سیاسی علیه کشورمان است، تمام هم وغم خود را بر ترک شبکه های ویرانگر و بدتر از کرونای خارجی بگذاریم تا انشاءالله از کرونای بی بصیرتی و بی عملی در فضای مجازی خلاصی یابیم و این بار مردم مسئولان کرونازده فضای مجازی کشور را درمان و از خواب غفلت بیدار کنند و مانع تداوم برخی خیانتهای نفوذیها شوند @Dr_Javidnia
یادداشتها
معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور: ممنوعیت استفاده از پیام‌رسان‌های خارجی در دستگاه‌های حاکمیتی و د
✍ سید مهدی مرتضوی رحمت خدا بر جناب ، معاون فضای مجازی دادستانی کل کشور 🙏 ایشان به درستی نگران و افسار گسیخته هستند. این روزها نیز آثار سوء رها بودن آن را بر سلامت جسمی و روانی هشتاد میلیون ایرانی، بوضوح لمس می کنیم. من هم به شدت از دست مسوولانی که می توانند و باید فضای مجازی را سامان دهند گله مند هستم. واژه های "گله" و "دلخوری"، نمی توانند شدت ناراحتی ام از مسببان این وضعیت را بیان کنند. کسانی مانند وزیر جوان و محترم ارتباطات را نه تنها نفوذی و خائن و بی بصیرت و ... نمی دانم، بلکه آنها را دلسوز کشور و انقلاب و اسلام می دانم اما در برخی مبانی فکری و دیدگاهها با ایشان اختلاف نظر جدی دارم و چنانچه گفتم از عملکردشان به شدت ناراضی و ناراحتم. همچنین بعید نمی دانم نفوذیهایی در پوشش کارشناس، در تصمیم سازی های مسوولان و تاثیر گذار باشند. برخی دوستانی که خیرخواهانه پیگیر اصلاح وضعیت فضای مجازی هستند، با ادبیات تند و گزنده از مسوولان مربوطه انتقاد می کنند و ناخواسته به شکاف و درباره فضای مجازی دامن می زنند و کار پیگیری و اصلاح امور را دشوار می سازند‌. جناب جاویدنیا پیگیرانه به نقد این فضا پرداخته اند؛ البته با ادبیاتی متمایز از دوستان مذکور. ادبیات ایشان به هیچ وجه گزندگی منتقدان صریح مذکور را ندارد. اما برای آنکه بتوان اصلاح فضای مجازی را به خواسته و تبدیل کرد و بهانه ای برای عدم همراهی هیچ کسی باقی نگذاشت، بهتر است از تعابیری مانند "مسوولان کرونا زده و بی بصیرت" پرهیز کرد. مجددا ارادتم را خدمت جناب جاویدنیای عزیز تقدیم می کنم. https://eitaa.com/yad_dashtha
بسم الله الرحمن الرحیم ✍️ زینب سنجارون روضه خوان میگوید: مولا علی علیه السلام گفت زنی میخواهد که بشود مادر فرزندانی شجاع. و همه گریه کردند برای مادری که نامش ام البنین است و پسری برایش نمانده دیگر. و تو به خودت فکر میکنی؛ به مفهومی به نام شجاعت که نمیتواند توی هر دامنی رشد کند؛ مادری می خواهد همچون ام البنین. یادت نمی آید اولین ترسیدنت را. چرخ گوشت و پنکه سقفی را یادت می آید‌؛ ترس و واهمه اش ماندنی شده است درونت؛ آنقدر رسوب کرده که پنکه سقفیِ فیلم یک حبه قند، یکهو چنگ می زند توی دلت و تو جا می خوری از آمدن این ترس قدیمی. مادر که شدی ترس ها زیادتر هم شدند. تصویر بچه ای که مایع لوله بازکن خورده و روی تخت بیمارستان افتاده بود را، که توی اخبار دیدی، مایع سفیدکننده و محلول لوله بازکن آنقدر دور و پیچ واپیچ قایم شدند که خودت هم پیدایشان نمی کردی. ترس ها زیادتر هم شدند. قبلا وقتی منتظر آمدن فرزندت از مهدکودک بودی، در آپارتمان را باز میگذاشتی و پادری را زیرش گیر می دادی که در تا آخر باز نشود و می ایستادی به نماز؛ این مال قبل است؛ قبل از اینکه ببینی ترانه علیدوستی توی فیلم فروشنده در را باز میگذارد و ...؛ و بعدش توی دل تو یکهو یک عالمه ترس از درهای باز جا خوش کرد. در دیگر باز نماند؛ چرخ گوشت توی آخرین طبقه کابینت ماند؛ مایع سفید کننده دیگر اصلا نخریدی. ترس ها رخت تازه پوشیدند: روغن های سرطانی و پفیلاهای تراریخته و ... تمامی نداشت انگار. تمامی ندارد. گفتند: ؛ و تو دیگر رمقی برای ترسیدن نداشتی. فکر کردی چقدر شبیه زنی هستی که مولایمان سراغش را گرفت؟ اصلا چقدر شبیه «زن کشاورز»ی؟ همان که فرزندش شد . همان که آیه قشنگ «أ انتم تزرعونه أم نحن الزارعون» را پاسخ داد: «تو» و تمام شد. همان که پسرش، نترس و شجاع شد. حتما جایی دست پسرش را گذاشته بود توی دست پسر ام البنین؛ پسری که از صلحنامه امام حسنِ عزیز درس آزادگی می گرفت نه مذاکره؛ دیگر چه برسد به عاشورا. ترس خزیده بود توی دلت. دعاهای مفاتیح برای تو همه دعای «نور»اند. تب بچه ها که پایین نمی آمد، تو بودی و دعای «نور». پیدا کردن صفحه اش راحت است بس که «آه» بینش جا مانده‌. دوباره می روی سراغش، این دفعه چند صفحه آن طرفتر جایی که نوشته دعای ایمنی از بلا. حالا که خبری از تب و مریضی نیست با تامل میخوانی. می رسی به جایی که میگوید: «و لا مغلق لِما فتحت، ولا میّسر لِما عسرت...» دستت را می گذاری روی قلبت و در جواب «أ انتم تزرعونه ام نحن الزارعون» میگویی: «تو» و تمام. اگر می‌پسندید به اشتراک بگذارید از طريق لينك زير مي‌توانيد به كانال يادداشتها بپيونديد ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
✍ سید مهدی مدتضوی شاید اصل نقد بالا، به نمایندگان محترم مجلس بجا باشد. حتی میتوان آن را نامید. اما نمی توان آن را یا نسبت به نمایندگان دانست. 🔹 طبیعت نقد، تلخ و گزنده و مخرب است؛ حتی از نوع سازنده اش. تقریبا هیچ کسی از شنیدن عیبش از زبان دیگران خوشحال نمی شود. معمولا همه ما در مقابل نقد، واکنش تدافعی نشان داده و در مقابل منتقد، جبهه گیری می کنیم. به همین دلیل، نقدهای سازنده نیز معمولا ناشنیده مانده و به تنش و تقابل می انجامند. 🔹 رواج نقدهای صریح و سازنده به اسم روشنگری، سبب می شود کسانی گمان کنند حق دارند با همان لحن و ادبیات، درباره مقدسات ما سخن بگویند. ما هر چه مودبتر سخن بگوییم میتوانیم از مخاطبانمان نیز ادب بیشتر نسبت به خودمان و مقدسات مان را مطالبه کنیم. 🔹 البته ممکن است کسانی ذاتا بی ادب باشند و نحوه نقادی ما تاثیری در آنها نداشته باشد اما بسیاری از افراد جامعه این گونه نیستند و ادب و احترام ما، آنها را نیز وادار به ادب و احترام متقابل میکند. 🔹 ادب و احترام نسبت به دیگران، منافانی با نقد جدی آنها نداشته و به معنای سکوت در برابر اشتباهات آنها نیست. 🔹 نقد دوستانه و خیرخواهانه ما نسبت به مخالفان مان می تواند به تحکیم پایه های اخلاق و خیرخواهی در جامعه و حفظ حرمت مقدسات ما کمک کند. https://eitaa.com/yad_dashtha
یادداشتها
#نقد_مشفقانه ✍ سید مهدی مدتضوی شاید اصل نقد بالا، به نمایندگان محترم مجلس بجا باشد. حتی میتوان آ
✍ سید مهدی مرتضوی سالها پیش ترکیب بدیع و هنرمندانه "قندِ نقد" را از دوست عزیزم آقای دکتر شنیدم. البته ایشان این عنوان را برای بخش نقدِ فیلم در یک مجله، انتخاب کرده بودند. گمان می کنم این تعبیر، برای آن چیزی که آن را و مشفقانه می خوانمش، بی مناسبت نباشد؛ خصوصا اگر به زبان بیان گردد. 🔸 دوستی عزیز و طناز در پاسخ به مطلب چنین نوشتند: اگر بخواهیم بر اساس گفتمان شما، این توئیت را بازنویسی کنیم، چنین می شود: سروران نماینده عزیز...هر چند که جان ناقابل ما فدای یک عطسه شما باد.. ولی به رسم بنده نوازی اگر از کیفی که متبرک به دستان مبارک شما گردیده، تکه پنبه ای و قطره الکلی مازاد آمده است منت گذارید و بر ما که با شور حماسی خود، شما بندگان اصلح را به مسند قانونگذاری انتخاب کرده ایم، تحفه دهید.. بدیهی است اگر بنا باشد حضور شما در مجلس، باعث رنجش جسمی شما باشد ما رضایت به این امر نداریم.. تا هر موقع که صلاح میدانید به مناطق غیر آلوده برويد.. جان ناقابل ما فدای شما... 🔸 و پاسخ بنده: گاهی شیرینی زبان طنز، میتواند تلخی نقد را برای کسی که مورد نقد قرار گرفته، بگیرد و بجای قهر و اخم، لبخند بر لب منتقد و نقدشونده و شنوندگان بنشاند و در عین حال، موجب تنبه شنوندگان خصوصا کسانی که مورد نقد قرار گرفته اند، شود. خدا رحمت کند را؛ چقدر جای او خالی است😔 🔹 نقد، ، تلخ است؛ باید شیرینش کرد و داد دست مخاطب. از طريق لينك زير مي‌توانيد به كانال يادداشتها بپيونديد ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
✍️ سید مهدی مرتضوی 🔹 عزیزی میگفت می خواهم مانند آقای تراشیون تا ۲۰ سالگی برای فرزندم موبایل نخرم. 🔹 گفتم آقای تراشیون با فرزندش بر اساس قواعد صحیح تربیت عمل کرده؛ رابطه پدر فرزندی شان محکم است؛ پیوند عاطفی شان مستحکم است؛ در چنین وضعیتی، اگر نوجوانی موبایل نداشته باشد، مشکلی پیش نخواهد آمد. حتی اگر با عقلش هم نفهمد که چرا موبایل ندارد، اما دلش آرام است. 🔹 اما در خانواده ای که از یکسو والدین رابطه تربیتی و عاطفی صحیحی با فرزندان شان ندارند و از سوی دیگر، فرزندان از جانب همسالان برای داشتن موبایل تحت فشار قرار می گیرند، نخریدن موبایل، موجب تنش بیشتر در خانواده و قطع پیوندهای سست باقیمانده بین والدین و فرزندان می شود. 🔹 . اگر قاعده اصلی در تعاملات مومنان انقلابی با دیگران، و و و و و باشد و همگان آن را مراعات کنند، آنگاه و تلخی و مواخذه و قهر و ... در جای صحیحش قرار میگیرد و تاثیر مطلوب خواهد داشت مانند تشرهاي مختصر و گاه به گاه رهبر انقلاب خطاب به برخي مسوولان بلندپايه كشور در كنار و ايشان نسبت به همان مسوولان. 🔹 اما در جایی که رويكرد بخشی از مومنان انقلابی در تعامل با عموم جامعه، و و و صریح باشد، ممکن است موجب سوءتفاهم در بخشی دیگر از جامعه شده و بین دو سوی جامعه، دیواری بلند کشیده شود؛ آنگاه مومنان انقلابی هیچ دستاویزی برای ارتباط و تعامل موثر با بخشهایی از جامعه نخواهند داشت. اين رويكرد نه تنها مي‌تواند تدابير و تلاشهاي رهبر انقلاب را خنثي كند بلكه گاهي به ايجاد و تنش و مي‌انجامد تا آنجا كه رهبر انقلاب ناچار مي‌شوند از پيگيري برخي امور صرف نظر كنند. 🔹 براي مثال رهبر انقلاب در يكي دو سال پيش فرمودند از تذكر به امر ناپسند و منكر عظيم خسته نخواهند شد و آن را تكرار و پيگيري خواهند كرد. اما اندكي پس از اين سخن، سكوت كرده و ديگر آن را پيگيري نكردند. بسياري از دلسوزان انقلاب، به پديده حقوقهاي نجومي از منظر آرمانهاي اسلام و انقلاب و بر اساس آموزه‌هاي علوي مي‌پرداختند و در اين مسير گرفتار رنگهاي سياسي و جناحي نبودند. اما تعداد اندكي از دوستان عزيز ما، هنگام پرداختن به این موضوع، ادبیاتی که شایسته یک معضل ملی و فراجناحی باشد را بکار نبردند و همین سبب شد که در فضای رسانه ای این تلقی پدید آید که مبارزه با حقوقهاي نجومي دارد به ابزاري براي انتقام جويي‌هاي حزبي و جناحي تبديل مي‌شود. ديگراني نيز خيرخواهانه يا از سر شيطنت، در مقابل پرونده حقوقهاي نجومي، پرونده املاك نجومي را رو كردند و كل مسأله به يك نزاع سياسي و جناحي تبديل شد و فرصت مناسبي كه براي جراحي غده سرطاني مسوولان نظام فراهم شده بود از دست رفت. از طريق لينك زير مي‌توانيد به كانال يادداشتها بپيونديد ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
قبلا هم عرض کرده بودم همه ما نیازمند تذکر خیرخواهانه یکدیگر هستیم. دوستي بسيار عزیز نسبت به لحن يادداشت چنين تذكر دادند: 🔹 سلام یه متنی درباره ی انقلابی ها گذاشتید در کانال یادداشت ها که در اونجا به انقلابی ها می گید"اما در جایی که اصل اولی در تعامل مومنان انقلابی با عموم جامعه، و و و صریح باشد، بین دو سوی جامعه، دیواری بلند کشیده می شود؛ آنگاه مومنان انقلابی هیچ دستاویزی برای ارتباط و تعامل موثر با جامعه نخواهند داشت." البته من خودم را واقعا انقلابی نمیدونم ولی خیلی از انقلابی هایی که دور و برم میشناسم اینطوری که میگید نیستند!!! 🔹 يادداشت 👆 را اصلاح كردم. لطفا دوباره بخوانيدش. ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
یادداشتها
#دفع_بلا_از_قم ✍️ سید مهدی مرتضوی إِذَا عَمَّتِ الْبُلْدَانَ الْفِتَنُ فَعَلَيْكُمْ بِقُمَّ وَ حَو
بخشهایی از یادداشت را اصلاح کردم. از دوستان علاقمند و اهل دقت دعوت می کنم مجددا آن بخوانند و مرا از نظرشان بهره مند فرمایند.
یادداشتها
#فضای_مجازی ✍ سید مهدی مرتضوی رحمت خدا بر جناب #جاویدنیا، معاون فضای مجازی دادستانی کل کشور 🙏 ای
✍ سید مهدی مرتضوی 🔹 یکی از بزرگواران درباره مطلب ، جملات زیر را نگاشتند: در مورد مسئولین وزارت ارتباطات و بعضی از مسئولین اصلی شورای عالی فضای مجازی، "بی بصیرت" شاید محترمانه ترین عبارتی باشه که میشه به کار برد. اینا مصادیق بارز اشباه الرجالن که امیرالمومنین ع می فرمایند؛ چون از بی تدبیری شون نیست که ملت رو در فضای مجازی فاسد غرق کردند ...اینا کاملا آگاهانه و مهندسی شده این فضای فاسد رو بوجود آوردند. 🔹 دیدگاه بنده درباره نظر این بزرگوار: سلام‌ و درود بر شما نگرانی شما نسبت به وضعیت فضای مجازی، برای اکثر مردم ما قابل درک است و از دلسوزی و خیرخواهی شما نسبت به سرنوشت کشور و نسل آینده ما نشات میگیرد. در بیان شما دو ادعا وجود دارد: ۱. فضای مجازی موجود در کشور فاسد است و برای اصلاح آن ضرورت دارد اقدام جدی از سوی مردم و مسوولان صورت گیرد. ۲. نمیتوان مسوولان وزارت ارتباطات و شورای عالی فضای مجازی را بی بصیرت و بی تدبیر دانست، بلکه ایشان آگاهانه و مهندسی شده این فضا را به وجود آورده اند. این مسوولان باید خلع و محاکمه شوند. اثبات کدامیک از این دو گزاره ساده تر است؟ کدامیک، تعداد بیشتری از قشرهای مختلف جامعه را با خود همراه می کند؟ ممکن است شخصا با مدعای دوم نیز موافق باشم اما به نظر می رسد طرح مدعای دوم و اصرار بر آن برای بخش نسبتا بزرگی از جامعه، قابل هضم نبوده و می تواند موجب پدید آمدن و دامن زدن به حواشی و فراموش شدن اصل ماجرا یعنی مدعای نخست و قربانی شدن آن گردد. ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
1_203902203.mp3
2.56M
سخنان درباره عقل و جدی گرفتن آن. خدا رحمت کند ایشان را. تامل در سخنان ایشان برای همه ما مفید و بلکه ضروری است. از طريق لينك زير مي‌توانيد به كانال يادداشتها بپيونديد ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
☑️ باید به موقع، بداخلاق باشیم! آدمی که به موقع بد اخلاق نیست، نمی تواند از دین خودش دفاع کند، خوش اخلاقی را مطلق نگیرید! اگر کسی همیشه خوش اخلاق است، وای به حالش! یک وقت، این زن گرفتن من طول می کشید، گفتند یک آقایی در تهران از اول بازار تا آخر بازار یک مخالف ندارد [بیا دختر او را بگیر]. گفتم من دختر این را نمی گیرم. گفتند: چرا؟ گفتم: این آقا، یک امر به معروف هم نمی کرد که چهارتا فحشش بدهند؟ امیرالمومنین علیه السلام را این قدر لعنش می کردند، تو را چرا اینقدر تعریف می کنند؟ آدم باید فحش بخورد! باید جنود عقل و جهل را بشناسی، خوش اخلاقی این است که انسان به موقع هم بداخلاق باشد. دیدید رهبری چقدر زیبا گفت که به بسیجی ها وقتی وظیفه شان را انجام می دهند به آنها می گویند «تندرو» ؟ خیلی قشنگ تحلیل کردند. همین که شما از دینت دفاع می کنی، می گویند: «این همه چیزش خوب است اما بد اخلاق است»، می گویی بد اخلاقی اش چیست؟ می گوید: نمی گذارد چهارتا حرف بزنیم! فوری می گوید غیبت است! اینها دیگر از آن طرف افتاده اند، همین که از آن طرف افتاده است درست است. @haerishirazi
یادداشتها
#حکیمِ_حاکم ✍ سید مهدی مرتضوی 🔹 تصویر بالا، پوستر تبلیغاتی رهبر انقلاب در انتخابات ریاست جمهوری د
✍️ سيد مهدي مرتضوي 🔹 يكي از چالشهاي موجود بر سر تبيين و دفاع از دين و حكومت ديني، چگونگي جمع بين ولايت و تعبد از يك سو، و عقلانيت و خرد ورزي از سوي ديگر است. غلبه وجه تعبد و ولايت پذيري در قرائت مرسوم از دين و حكومت ديني سبب شده وجه عقلانيت و خردمندانه آنها، حاشيه نشين يا فراموش گردد. در مطلب ،‌ تلاش كردم نشان دهم، مي‌توان حكمت را فداي حُكم و حكومت نكرد. بالاتر آنكه، حكمت مي‌تواند، يكي از بنيادهاي مشروعيت حكومت ديني و مايه پيوند عقلاني و به تبع آن پيوند عاطفي مردم با حكومت ‌گردد. 🔹 براي آنكه بتوانيم سخن حاج قاسم را راحتتر درك كرده و با او همراه شويم به نمونه‌اي از حكمت رهبر انقلاب كه حاج قاسم با تمام وجودش آن را درك كرده، اشاره كردم: "جمع بين عزت و تدبير در مديريت روابط ايران با جهان پيرامون". اولا ديدگاه رهبر انقلاب درباره مذاكره، نيازمند توضيح بيشتر است كه ان شاء الله در مطلبي درباره مذاكره با آمريكا به آن خواهم پرداخت. ثانيا براي نشان دادن حكيمانه بودن آراء رهبر انقلاب، همين يك مورد كافي نيست. بايد موارد متعددي از آراء ويژه و متفاوت ايشان درباره موضوعات مختلف را نشان داد تا مخاطب به اين حكمت اطمينان پيدا كند. از خداوند براي نگارش مطالبي در اين باره كمك مي‌طلبم. https://eitaa.com/yad_dashtha
یادداشتها
#حکیمِ_حاکم ✍ سید مهدی مرتضوی 🔹 تصویر بالا، پوستر تبلیغاتی رهبر انقلاب در انتخابات ریاست جمهوری د
✍️ سيد مهدي مرتضوي دوستي گرامي تذكر دادند، ابتداي نوشته با آ‌خر آن هماهنگ نيست. چند بند اول، به تفكر دعوت مي‌كند اما بند آخر، به پيدا كردنِ شخصي حكيم دعوت مي‌كند كه حاج قاسم او را پيدا كرد و اطاعت كرد. دعوت مي‌كند نصيحت او را بشنويم و با جان و دل عمل كنيم. اميدوارم توضيح زير بتواند ابهام آن نوشته را برطرف كند: 🔹 وقتي براي يافتن پاسخ سوالي در جستجوي انساني دانشمند بر مي‌آييم و سوالمان را از او مي‌پرسيم، عقل و انديشه و تفكرمان را كنار مي‌گذاريم؟ 🔹 پدري حكيم را در نظر بگيريد كه با فرزندش گفتگو مي‌كند. او نمي‌خواهد نظر خود را به فرزندش تحميل كند. او نمي‌خواهد فرزندش كوركورانه و بدون فهم و انديشه، سخن او را بپذيرد. از طرف ديگر دوست ندارد، فرزندش گرفتار سخنان فريبنده غريبه‌ها شود. او توقع دارد فرزند، سخنانش را بشنود و در آنها تامل و تفكر كند و گفتگو با او را جدي بگيرد. اگر ببينيد فرزندي، سخن حكيمانه پدر را جدي نمي‌گيرد و بازيگوشي مي‌كند و ... به او چه خواهيد گفت؟ اگر فرزند را به شنيدن سخنان پدر و گفتگو با او دعوت كنيد، او را به تبعيت كوركورانه از پدر دعوت كرده‌ايد؟ 🔹 طبيبي دلسوز را در نظر بگيريد كه مردم شهرش گرفتار بيماري شده‌اند و دواي درد آنها نزد اوست و به آنها اعلام مي‌كند كه براي درمان آنها اجر و مزدي نمي‌خواهد، اما مردم بجاي او به مدعيان دروغين مراجعه كرده و هلاك مي‌شوند. اگر بجاي او بوديد چه حالي داشتيد و چه مي‌گفتيد؟ اگر چنين طبيبي را مي‌شناختيد كه مردم شهر خانه ‌نشينش كرده‌اند و به او مراجعه نمي‌كنند، به مردم شهر چه مي‌گفتيد؟ آيا خيرخواهانه و دلسوزانه آنها را به رجوع به طبيبِ حكيمِ مشفق دعوت نمي‌كرديد؟ آيا دعوت مردم به رجوع به عالم و طبيبِ مشفق، دعوت به تقليد و تركِ عقل و انديشه است؟ 🔹 يكي از رسالتهاي انبياء، تعليم حكمت است: يعلمهم الكتاب و الحكمه. انبياء آمده‌اند تا با حكمت و هدايت و معرفت كه خدا به آنها داده است، عقلها را اثاره و بارور و شكوفا كنند: ليثيروا لهم دفائن العقول. شرط شكوفا شدن و تربيت عقلها در سايه سارِ حكمتِ وحياني، شنيدن و تامل و انديشه در آنهاست. بزرگترين مصيبتي كه انبياء و امامان حكيم ما داشته‌اند اين بوده كه حكمت، كه دواي دردِ جهالت بشر است را دارند و براي آن نيز اجري نمي‌خواهند، اما انسانها راه رسيدن اين حكمت به سرزمين عقل و انديشه خود را مي‌بندند. 🔹 گروهي به هر بهانه‌اي از شنيدن آن فرار مي‌كنند و به انبياء مي‌گويند: بايد معجزه‌اي بياوريد تا سخن شما را باور كنيم؛ شما داريد نظم اجتماعي و عقلانيت مورد پذيرش ما را به هم مي‌ريزيد و ... . ايشان انگشت در گوش كرده تا سخن انبياء را نشنوند و هياهو مي‌كنند تا سخن انبياء به گوش ديگران نيز نرسد. 🔹 اغلب مومنان نيز بدون تامل و تفكر در آن حكمتها، نشنيده و نجويده و نفهميده به آن تعبد مي‌ورزند و «حكمت» را با «حُكم» اشتباه مي‌گيرند. هر دو گروه، مانع بارور شدن عقلها و انديشه‌هايشان با بارانِ حكمت مي‌شوند. 🔹 مصيبت امام حسين، فقط آن نيست كه در كربلا به شهادت رسيد و خاندانش به اسارت رفتند. مصيبت اعظم آن است كه آنچه او برايش فدا شد، به ثمر نرسد. او خود را براي چه فدا كرد؟ بذل مهجته فيك ليستنقذ عبادك من الجهاله و حيره الضلاله. او خود را فدا كرد تا با هدايت و حكمت و معرفتي كه خدا به او عطا كرده، انسانها را از جهالت و ضلالت و حيرت خارج كند. كشته شدن حسين و به اسارت رفتن زينب براي اهلبيت آسان خواهد بود به شرط آنكه انسانها از جمله آنها كه عزادارش هستند، گوش باز كنند و حكمتها را بشنوند و در آنها تامل و تدبر و تفكر كنند و آنها را ناشنيده و ناگشوده باقي نگذارند. ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
یادداشتها
#حکیمِ_حاکم ✍ سید مهدی مرتضوی 🔹 تصویر بالا، پوستر تبلیغاتی رهبر انقلاب در انتخابات ریاست جمهوری د
✍️ سيد مهدي مرتضوي در عجبم از و هوش سرشار برای گزینش واژه و طبيب و عالم برای معرفي ولي فقيه. تعبیر و تفسیری که میتواند سوءفهم ها و سوءتفاهم ها را کنار بزند و زمینه را فراهم کند؛ البته به شرط آنكه نگاه‌هاي گرفتارِ رنگهاي سياسي بگذارند. ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
کاش از آبرویی که خداوند به آنها عطا کرده برای حمایت از صلح و و در هندوستان بهره ببرند و از هنرمندان سینمای هند بخواهند که در این مسیر قدم بردارند. یادداشت 👇 به نیابت از آنها نوشته شده. کاش این یادداشت از طریق فضای مجازی یا طریقی دیگر به دست هنرمندان سینمای ایران و هند می رسید. ✅https://eitaa.com/yad_dashtha
✍ سید مهدی مرتضوی به نیابت از : مجید مجیدی، پرویز پرستویی، شهاب حسینی، اصغر فرهادی و ... به و هنرمندان سینمای هند استاد عزیز 🔹 ایرانیان از هند، خاطرات خوش بسیار دارند. هند را از زمان ابوریحان بیرونی می شناسند. از داستان طوطی و بازرگان در مثنوی معنوی. خیالمان را رها کنیم، همراه قالیچه سلیمان به هند و جنگلهای آن پرواز می کند. هندوستان، ما را به یاد مادرمان حوا می اندازد؛ شاید حوا در سرزمین هند هبوط کرده باشد. به یاد جهان گشایی نادرشاه می افتیم و شرمنده می شویم از مهربانی مردم هند با ایرانیان مسلمان. هندوستان را با اسطوره مدارا و مهربانی اش، شناخته ایم. و امروز هند را با آمیتا باچان و سینمای مهربانش می شناسیم. 🔹 همه پیامبران و مصلحان، پیروان شان را به عدالت و مدارا و بردباری و محبت نسبت به همه انسانها فرا خوانده اند. 🔹 سوءتفاهمها از یک طرف و تعصبات جاهلانه و بدفهمی آموزه های دینی از طرف دیگر، گاه به گاه آتش نزاع و کینه بین پیروان ادیان مختلف را شعله ور می سازند. 🔹 ظلم و بی عدالتی نیز، موجب می شود کینه و عداوت جای محبت و صمیمیت را بگیرد. 🔹 اخباری که این روزها از وضعیت مسلمانان کشور پهناور هند می رسد، برای همه کسانی که را محترم می شمارند، نگران کننده است. 🔹 امیدواریم روح گاندی و همه بزرگان نیک سیرت هند، در جان مردم هندوستان بیدار شود و با همت و هدایت و راهنمایی شما، و بین همه فرزندان هند برقرار گردد. در پناه خدای مهربان باشید. ✅https://eitaa.com/yad_dashtha