eitaa logo
آیات و روایات اجتماعی
1.3هزار دنبال‌کننده
88 عکس
14 ویدیو
0 فایل
آیات و روایات با رویکرد اجتماعی ارتباط با حقیر/سوالات، اشکالات و نقدها: @yahadi71 گلچینی از فهرست مطالب کانال: https://eitaa.com/AyatRevayatEjtemai/72
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 دوستی و دشمنی ناآگاهانه، به خاطر خدا 🔰 امام باقر(ع): 🔸اگر كسى، شخصی را براى خدا بدارد، خداوند به سبب اين دوستى، به او خواهد داد، هرچند که آن شخصِ مورد دوستى، نزد خدا باشد (لَو أنَّ رَجُلاً أحَبَّ رَجُلاً للّهِِ لَأَثابَهُ اللّهُ عَلى حُبِّهِ إيّاهُ و إن كانَ المَحبوبُ في عِلمِ اللّهِ مِن أهلِ النّار) 🔸و اگر كسى، شخصی را براى خدا بدارد، خداوند به سبب اين دشمنى به او خواهد داد، هرچند که آن شخصِ مورد دشمنى، نزد خدا از باشد. 🔰 در روایت دیگری نیز از رسول خدا چنین نقل شده: 🔸 هر كسی، شخصی را به سبب ديدن عدالتى كه در او دیده و از او آشکار شده، در راه خدا بدارد، حال آن كه آن شخص، در علم خدا باشد، خداوند او را به سبب اين دوستى، خواهد داد، همانگونه كه شخصى، يكى از بهشتيان را دوست مى‌دارد. (مَن أحَبَّ رَجُلاً فِي اللّهِ‌؛ لِعَدلٍ ظَهَرَ مِنهُ و هُوَ في عِلمِ اللّهِ مِن أهلِ النّارِ آجَرَهُ اللّهُ عَلى حُبِّه إيّاهُ كَما لَو أحَبَّ رَجُلاً مِن أهل الجَنَّة) 🔸و هر کسی، شخصی را به سبب ظلم و ستمى كه در او دیده و از او آشکار شده، در راه خدا بدارد، حال آن كه در علم خدا آن شخص، باشد، خداوند به او به سبب اين دشمنى، خواهد داد، همانگونه كه كسى، يكى از دوزخيان را دشمن مى‌دارد. 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
آیات و روایات اجتماعی
💠 دوستی و دشمنی ناآگاهانه، به خاطر خدا 🔰 امام باقر(ع): 🔸اگر كسى، شخصی را براى خدا #دوست بدارد، خداو
روایات را باید در منظومه معارف دینی معنا کرد و نمیتوان تک روایات را گرفته و به آن عمل کرد. تلاش ما هم در ارسال روایات، همین بوده که خوانش روایات براساس دستگاه فکری دینی باشد، نه تک گزاره ها این روایت را نیز باید در دستگاه فکری معنا کرد، البته که فهم برخی روایات با این روش، به آسانی نخواهد بود و نیاز به تامل و دقت و مطالعه دارد. این روایت هم به نظرم از آن دسته روایات هست که نیاز به تامل و دقت دارد که مراد حضرت چه بوده است. معمولا روایاتی که ابهامی در معنا دارند را در گروه ارسال نمیکنم اما به ذهنم رسید با توجه به اینکه عمده مخاطبین کانال، طلاب عزیز هستند، خوب است حتی برخی روایاتی که در فهم آنها دچار ابهاماتی هستیم را به اشتراک بگذاریم تا همفکری شده و چه بسا بشود ابهام روایات را تبیین کرد. اگر دوستان تبیینی نسبت به این روایت شریف دارند، در شخصی ارسال کنند.
💠 چگونه بدون عمل، نامه اعمال، پُر میشود! 🔺کلینی در شریف به نقل از (ع) نقل میکند: «شخصى از شما نامۀ اعمالش پُر است، بدون آن كه عملى انجام داده باشد». گفتم: چگونه چنين چیزی اینگونه مى‌شود؟ (وَ إِنَّ الرَّجُلَ مِنكُم لَتُملَأُ صَحِيفَتُهُ مِن غَيرِ عَمَلٍ‌، قُلتُ‌: وَ كَيَف يَكُونُ ذَلِكَ؟) 🔺حضرت فرمود: «یکی از شیعیان ما، بر عدّه‌اى مى‌گذرد كه آنها از ما اهل بیت، مى‌كنند؛ امّا همين كه او را مى‌بينند، به يكديگر مى‌گويند: ساكت شويد؛ زيرا اين مرد، از آنهاست. (قالَ‌: يَمُرُّ بِالقَومِ يَنالُونَ مِنّا، فَإِذا رَأَوهُ قالَ بَعضُهُم لِبَعضٍ‌: كُفُّوا، فَإِنَّ هَذا الرَّجُلَ مِن شِيعَتِهِم) 🔺يا شخصى از شيعيان ما، بر آنها مى‌گذرد و آنها به او مى‌زنند و در باره‌اش با حرف مى‌زنند. (وَ يَمُرُّ بِهِمُ الرَّجُلُ مِن شِيعَتِنا فَيَهمِزُونَهُ وَ يَقُولُونَ فِيهِ‌) 🔺خداوند در برابر آن، براى آن شیعه ما، آن قدر ثواب مى‌نويسد كه كارنامه‌اش پُر مى‌شود، بدون آن كه عملى انجام داده باشد». (فَيَكتُبُ اللّٰهُ لَهُ بِذلِكَ حَسَناتٍ حَتّٰى يَملَأَ صَحِيفَتَهُ مِن غَيرِ عَمَلٍ‌) 📌پ.ن: این روایت انگار دقیق برای امروز ما گفته شده است. چه افرادی که در مسیر دفاع از ، مورد طعن و بدگویی و تهمت واقع شدند... هنیئا لک. 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
💠 خود را در برابر حق، به صبوری وادار! 1️⃣ (ع): خود را در برابر و پذیرش آن، به وادار؛ زیرا کسی که حقّی را ادا نکند، به اندازۀ دو برابر آن در خرج خواهد کرد. (اصبِرْ نَفسَكَ علىٰ الحقِّ‌؛ فإنَّهُ مَن مَنَعَ شيئاً في حقٍّ أعطىٰ في باطِلٍ مِثْلَيهِ‌) 2️⃣ (ع)، خطاب به مردى که از ايشان استفتايى كرده بود اما فتواى حضرت بر خلاف او بود و ناراحتى در چهره‌اش مشاهده شد، اینگونه فرمود: اى مرد! حقّ را كن؛ زيرا هيچ كس حقّى را تحمّل نكرد، مگر اين كه خداوند در عوض، چيزى به او عطا فرمود كه برايش بهتر است. (اصْبِرْ علىٰ الحقِّ‌، فإنَّهُ لَم يَصبِرْ أحدٌ قَطُّ لحَقٍّ إلّا عَوّضَهُ اللّٰهُ ما هُو خَيرٌ لَه) 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
به بهانه شهادت امام حسن عسکری... 👇👇👇
💠 ماجرای امام حسن عسکری و دزدی که خود را شیعه مولا علی میدانست! 🔺يوسف بن زياد و على بن سيّار نقل میکنند: شبى در طبقه بالاى منزل (ع) در محضر آن حضرت بوديم. در آن روزها حكومت وقت، به حضرت، می گذاشت تا اصحاب حضرت را شناسایی کند. 🔺آن شب ، از جلو منزل آن حضرت عبور ميكرد و مردى را نیز دستگیر کرده بودند و حضرت در جايگاه خويش در بالای منزل، كاملا بر خيابان مسلط بود. فرماندار تا چشمش به حضرت افتاد، به احترام حضرت از مرکب پیاده شد. 🔺فرماندار به حضرت گفت: این مرد را امشب از پشت در یک به اتهام گرفته ایم. برنامه ما این است که در چنین مواردی، پانصد میزنیم، اما امشب وقتى ميخواستم اين مرد را مجازات كنم، به من گفت: از خدا بترس و خدا را بر خود خشمگين نساز، چرا که من از (ع) و امام حسن عسکری(ع) هستم. 🔺من دست نگه داشتم و به او گفتم اگر حضرت تو را به عنوان خود شناخت، رهايت ميسازم، در غیر این صورت، دست و پايت را جدا کرده و هزار تازيانه بر بدنت خواهم زد. حال چه امر میکنید؟ 🔺حضرت فرمودند:، پناه برخدا، اين مرد، (ع) نيست و بخاطر اين و گمان بى ‏موردى كه نسبت به خود داشته، خداوند او را در چنگ تو قرار داده است. فرماندار نیز کمی که از حضرت دور شدند، طرف را بر زمین خواباندند و دو مامور شروع کردند به او شلاق زدن. 🔺اما مأمورين هرچه تلاش میکردند که ها به بدن او بخورد، به کنار بدن او و بر زمین میخورد. هرچه تلاش کردند، باز هم نشد و حتی در شلاق زدن دستشان میلرزید و به یکدیگر میزدند. فرماندار عصبانی شد و چهار نفر دیگر را برای شلاق زدن اضافه کرد. 🔺هر شش نفر شروع به شلاق زدن کردند اما باز به بدن طرف، اصابت نکرد بلکه این بار ضربه ها به خود فرماندار اصابت کرد و از بالای مرکب به زمین افتاد. فرماندار عصبانی شده و چند مأمور ديگر انتخاب كرد که آنها ضربه بزنند اما این بار هم ضربه ها به فرماندار برخورد کرد. 🔺اینجا بود که آن مرد متهم، به فرماندار گفت: اى بنده خدا، با اين همه لطفى كه خدا نسبت به من روا داشت، به طورى كه ديدىد تمام اين ضربه ‏ها به جای اینکه به من بخورد، به خود شما اصابت کرد، پس آيا پند و عبرت نمیگیرید؟ بعد گفت: من را نزد حضرت بازگردانید و هرچه ایشان گفت انجام دهید. ادامه👇👇👇 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
آیات و روایات اجتماعی
💠 ماجرای امام حسن عسکری و دزدی که خود را شیعه مولا علی میدانست! 🔺يوسف بن زياد و على بن سيّار نقل می
🔺فرماندار او را نزد حضرت آورد و گفت: اى پسر پيامبر، جاى بسى است. شما اين مرد را انكار کردید و روشن است كه هر كه پيرو شما نباشد، پس حتما پيرو و دوزخى خواهد بود ولى با اين وصف، ما از اين مرد ديديم كه جز پيامبران، كسى ياراى آن را ندارد. 🔺حضرت فرمود این معجزات علاوه بر پیامبران، برای جانشینان و اوصیا نیز هست و بعد به فرماندار فرمود: اى بنده خدا، اين مرد در ادعاى خويش كه گفته بود از شيعيان ماست، گفت. دروغى كه اگر از روى گفته بود، تمام اين آزارها و كيفر سخت، بر او محقق میشد و 30 سال هم در زندان می ماند. 🔺اما چون عمدا دروغ نگفته و گفته من شیعه هستم، خداوند بر او رحم کرد. ولى تو اى بنده خدا، بدان، خدا او را از تازيانه ‏هاى تو نجات بخشيد چراکه او از و ماست، هرچند از ما نيست. 🔺فرماندار گفت: برای ما بین ، و شما هیچ فرقی نیست و همه اینها برای ما برابر هستند اما شما بفرمایید که فرق اینها در چیست؟ حضرت فرمود: فرقش اينست كه: ما آنهايند كه از آثار ما ميكنند و در تمام اوامر و نواهى از ما ميكنند، اما كسانى كه اینگونه نیستند و اکثر دستورات الهی را انجام نمیدهند، از شيعيان ما نيستند. (الْفَرْقُ أَنَّ شِيعَتَنَا هُمُ الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ آثَارَنَا وَ يُطِيعُونَا فِي جَمِيعِ أَوَامِرِنَا وَ نَوَاهِينَا فَأُولَئِكَ شِيعَتُنَا) 🔺سپس حضرت به مردی که ادعای شیعه بودن کرده بود فرمود: اى بنده خدا، تو از (ع) نيستى بلكه تو دوست و آن حضرت هستی. در ادامه حضرت شروع میکنند به تبیین اینکه شیعه علی(ع) کیست؟ 🔺اینکه اهل و اند، اینکه در راه خدا هیچ ترس از ندارند، اینکه شان را در نيازمندي هاى زندگى، بر خود مقدم ميدارند، هرچند خود فقير و بينوا باشند، اینکه سمت مواردی که خدا نهی کرده نمیروند و همیشه سمت مواردی هستند که خدا امر کرده، اینکه در بزرگداشت خود، به آن حضرت اقتداء می نمایند. 📚 تفسیر منسوب به امام حسن عسکری، ص316 / بحارالانوار، ج65، ص160. 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
💠 یکی از مصادیق مهم امروزین دشمنی با اهل بیت که خیلی از ماها گرفتار آنیم... 🔺(ص) فرمود: از رانده شده، به خدا پناه ببريد، از و و اش؛ چون كسى كه از او به خدا پناه ببرد، خداوند، او را مى‌دهد. آيا مى‌دانيد اينها چيستند؟ 🔺، با ما است كه او در دل‌هاى شما مى‌افكند. گفتند: اى پيامبر خدا! بعد از شناخت جايگاه و منزلت شما در نزد خدا، چگونه ممكن است با شما دشمنى كنيم‌؟ 🔺حضرت فرمود: «با با دوستان و و همچنین با با » (بِأَن تُبغِضوا أولِياءَنا و تُحِبّوا أعداءَنا) 🔺 به خدا قسم، از این به خدا پناه ببريد، چون هر كه دشمنان ما را دوست بدارد، ما را دشمن داشته و ما از او بيزاريم و خدا نيز از او بيزار است. 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
✳️ چند کلمه ای به بهانه 9 ربیع و حواشی آن: 💠 چرا نباید به مخالفین خود دشنام داد؟ 🔰 بخش اول: 🔺حتما دوستان از اتفاقاتی که عده ای از شیعیان و محبین در روز و شب رقم میزنند که البته قبلا بیشتر بود و امروزه کمتر شده مطلع هستند. یکی از این مسائل که البته منحصر در این روز نیست، مسئله دادن است. 🔺 نشان داده كه هيچگاه دشنام گفتن به موجب گمراهان نمي شود بلكه برعكس آنان را به و مقابله به مثل وادار مي كند. 🔺لذا اهل بيت(ع) به شيعيان يادآور مي شدند: همانگونه که خداوند از دشنام گفتن، حتي نسبت به نهي فرموده است، شما نیز این سیره را مشی خود کنید. 🔺خداوند متعال در سوره انعام آیه 108 می فرماید: «وَ لَا تَسُبُّواْ الَّذِينَ يَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّهِ فَيَسُبُّواْ اللَّهَ عَدْوَا بِغَيرِْ عِلْمٍ» به معبود كسانى كه غير خدا را می‏خوانند دشنام ندهيد، مبادا آنها نيز از روى ظلم و جهل، خدا را دشنام دهند. لذا پرهيز از دشنام، يك و اسلامي است. 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
🔰 بخش دوم: (نهج البلاغه، خطبه206) در جنگ ، وقتی شنید گروهی از اصحاب شروع کردند به دشنام دادن به سپاهیان ، فرمود: ➕«إِنِّي أَكْرَهُ لَكُمْ أَنْ تَكُونُوا سَبَّابِينَ وَ لَكِنَّكُمْ لَوْ وَصَفْتُمْ أَعْمَالَهُمْ وَ ذَكَرْتُمْ حَالَهُمْ كَانَ أَصْوَبَ فِي الْقَوْلِ وَ أَبْلَغَ فِي الْعُذْر» 🔸 من نمی ‏پسندم كه شما به مردم شام بدهيد اما بهتر این است که كردار و آنها را بيان و كنید. یعنی به جای فحش دادن، کار اشتباه آنها را گوش زد کنید. 🔸 چرا؟ چون این روش، و خواهد بود، چه اینکه اساسا هدف لشکر اسلام، انسان هاست و این مهم، با روش فحش دادن، پیش نمیرود. 🔸 بعد حضرت تاکید میکنند به جای دشنام دادن، به آنها بگویید: بار خدايا خون هاى ما و آنها را از ريختن حفظ فرما، و ميان ما و آنها را اصلاح نما، و آنان را از گمراهيشان رهانیده و هدایت کن. (وَ قُلْتُمْ مَكَانَ سَبِّكُمْ إِيَّاهُمْ اللَّهُمَّ احْقِنْ دِمَاءَنَا وَ دِمَاءَهُمْ وَ أَصْلِحْ ذَاتَ بَيْنِنَا وَ بَيْنِهِمْ وَ اهْدِهِمْ مِنْ ضَلَالَتِهِم‏) 🔸 خب چرا چنین روشی؟ حضرت تاکید میکنند: تا بواسطه این روش، كسي كه نادان و به حقّ است، آن را بشناسد و بشود و آنكه حريص و شيفته گمراهى و دشمنى است، از آن باز ايستد. (حَتَّى يَعْرِفَ الْحَقَّ مَنْ جَهِلَهُ وَ يَرْعَوِيَ عَنِ الْغَيِّ وَ الْعُدْوَانِ مَنْ لَهِجَ بِه‏) 🔸در اينجا اميرالمؤمنين(ع) در عينِ نهي از دشنامگويي، ياران خود را به درباره عملكردِ دشمن فرا مي خواند. لذا پرهيز از دشنامگويي به معناي در مقابل نيست بلكه به معناي و است كه احتمال را بيشتر مي كند و در پيشگاه خداوند و در مقابل نيز بهتر قابل دفاع است. 📌 خب حالا این روش حضرت امیر رو بگذاریم کنار عده ای که به جای هدایت مخالفان خویش، اساسا به دنبال آنها و به آنها هستند. 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍
🔰 بخش سوم: در روایت دیگری، دعائم الاسلام به نقل از امام صادق(ع) خطاب به شیعیان می آورد: 🔺«از خدا پروا كنيد و با هر كس همدم مي شويد، به همنشيني كنيد و با همسايگان باشيد و امانت را به صاحبانش برگردانيد و مردم را نخوانيد. (اتَّقُوا اللَّهَ وَ أَحْسِنُوا صُحْبَةَ مَنْ تُصَاحِبُونَهُ وَ جِوَارَ مَنْ تُجَاوِرُونَهُ وَ أَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَى أَهْلِهَا وَ لَا تُسَمُّوا النَّاسَ خَنَازِير) 🔺اگر شيعه ما هستيد همانگونه كه ما سخن مي گوييم سخن بگوييد و مانند ما رفتار كنيد تا براستي شيعه ما باشيد» (إِنْ كُنْتُمْ شِيعَتَنَا تَقُولُونَ مَا نَقُولُ وَ اعْمَلُوا بِمَا نَأْمُرُكُمْ بِهِ تَكُونُوا لَنَا شِيعَة) 📌 روشن است که توصیه حضرت به صورت عام نسبت به است اما به صورت خاص نسبت به مطرح شده است. ▪️ از اين روايت دانسته مي شود كه در آن روزگار، برخي از ، پيروان مذاهب ديگر را با ها و القابی زشت نامگذاري مي كردند كه اهل بيت(ع) از اين رفتار زشت نهي فرمودند. در زمان ما نيز برخي از افراطي ها از هر دو مذهب، القاب زشتي به مخالفان خود نسبت مي دهند كه بي ترديد ناروا و برخلاف (ص) و اهل بيت(ع) مي باشد. 📍آیات و روایات اجتماعی | عضو شوید📍