eitaa logo
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
5.7هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
173 ویدیو
37 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! 👈وابسته به موسسه بقیه الله الاعظم ارواحناه فداه طرح شبهه و سوال : @poorseman سایت ipasookh.ir تمام کانالهای ما : https://yek.link/ipasookh
مشاهده در ایتا
دانلود
مدح علی علیه السلام از عثمان در نهج البلاغه !!! 🤔 : ❓مدح عثمان در نهج البلاغه و کلام امام علی : إِنَّ النَّاسَ وَرَائِي وَ قَدِ اسْتَسْفَرُونِي بَيْنَكَ وَ بَيْنَهُمْ، وَ وَ اللَّهِ مَا أَدْرِي مَا أَقُولُ لَكَ؟ مَا أَعْرِفُ شَيْئاً تَجْهَلُهُ وَ لَا أَدُلُّكَ عَلَى أَمْرٍ لَا تَعْرِفُهُ، إِنَّكَ لَتَعْلَمُ مَا نَعْلَمُ، مَا سَبَقْنَاكَ إِلَى شَيْءٍ فَنُخْبِرَكَ عَنْهُ وَ لَا خَلَوْنَا بِشَيْءٍ فَنُبَلِّغَكَهُ، وَ قَدْ رَأَيْتَ كَمَا رَأَيْنَا وَ سَمِعْتَ كَمَا سَمِعْنَا وَ صَحِبْتَ رَسُولَ اللَّهِ (صلی الله علیه وآله) كَمَا صَحِبْنَا، وَ مَا ابْنُ أَبِي قُحَافَةَ وَ لَا ابْنُ الْخَطَّابِ بِأَوْلَى بِعَمَلِ [الْخَيْرِ] الْحَقِّ مِنْكَ وَ أَنْتَ أَقْرَبُ إِلَى أَبِي رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه وآله) وَشِيجَةَ رَحِمٍ مِنْهُمَا وَ قَدْ نِلْتَ مِنْ صِهْرِهِ مَا لَمْ يَنَالا… (📚نهج البلاغه خطبه ۱۶۴) سوگند به خدا نمیدانم که با تو چه گویم! نمیدانم چیزي که تو آن را ندانی، و تو را آگاه نتوانم کرد بـر چیزي که تو آن را نه شناسی، سبقت نکرده ایم بر تو در هیچ چیز که تو را به آن خبر دهیم در خلوت چیزی از رسول حاصل نکرده ایم که تـو را تبلیـغ آن کنیم هر آئینـه کـه تـو هـم رسـول را دیـده ای چنانکه ما دیدیم و تو نیـز صـحبت رسـول خـدا صلی الله علیه و سلم یافته ای چنانکـه مایافتیم. و نبود ابن ابی قحافه و نـه ابـن خطـاب در اهلیـت عمل کردن بر حق از تو زیاده وتو ازیشان قریـب تر هستی با رسـول خـدا صـلى الله علیـه وسـلم باعتبار نسب و یافته شرف دامادی رسول کـه ایشان نیافته بودند ❗️❗️ 💠💠 👌امیر مومنان علی علیه السلام در نهج البلاغه , شدیدترین انتقادات را از عثمان ایراد می کند , مثلا در جایی می فرماید : " عده‏اى به تنگ آمدند و او را كشتند " " فأتيح له قوم فقتلوه‏ " 📚نهج البلاغه نامه ١ 👌و باز در مورد عثمان فرمود : " استبداد ورزيد، چه بد استبدادى‏ " " استأثر فأساء الأثرة " 📚نهج البلاغه خطبه ٣٠ 👌و در خطبه معروف شقشقیه فرمود : "بالاخره سومى به پا خاست او همانند شتر پر خور و شكم برآمده! همى جز، جمع‏آورى و خوردن بيت المال نداشت بسته گان پدريش به مكاريش برخاستند، آنها همچون شتران گرسنه‏اى كه بهاران به علف‏زار بيفتند، و با ولع عجيبى گياهان را ببلعند، براى خوردن اموال خدا دست از آستين برآوردند، اما! عاقبت يافته هايش (براى استحكام خلافت) پنبه شد، و كردار ناشايستش كارش را تباه ساخت و سر انجام شكم‏خوارگى و ثروت اندوزى، براى ابد نابودش ساخت‏ " " إلى أن قام ثالث القوم نافجا حضنيه، بين نثيله و معتلفه، و قام معه بنو أبيه يخضمون مال اللّه خضمة الإبل نبتة الرّبيع، إلى أن انتكث عليه فتله، و أجهز عليه عمله، و كبت به بطنته! " 📚نهج البلاغه خطبه ٣ ❗️حال وهابی مدعی شده است که امام علی علیه السلام در خطبه ١٦٤ از عثمان مدح می کند , در حالی که به شان نزول خطبه مذکور توجه ندارد که سید رضی می گوید : " از سخنان امام عليه السّلام است در آن هنگام كه مردم نزد او جمع شدند و از عثمان شكايت كردند و از آن حضرت خواستند كه با عثمان در اين زمينه صحبت كند (و از او بخواهد از خطاها و اشتباهاتش دست بردارد) امام عليه السّلام بر عثمان وارد شد (و با لحنى مؤدّبانه و آميخته با احترام به او چنين) سخنان زير را ايراد فرمود ... " " و من كلام له عليه السّلام «لمّا اجتمع الناس اليه و شكوا ما نقموه على عثمان و سألوه مخاطبته لهم و استعتابه لهم، فدخل عليه فقال:» " 👌برای آنکه مقصود خطبه مورد استناد وهابی را بیشتر مورد فهم قرار دهیم , همراه می شویم با شارح توانمند نهج البلاغه , آیت الله مکارم شیرازی که می گوید : " براى روشن شدن محتواى خطبه لازم است به شرايط و اوضاعى كه سبب گفتگوى امام عليه السّلام با عثمان با اين لحن و اين بيان شد اشاره كنيم و از همه بهتر اين كه زمام قلم را به دست مورّخ معروف، طبرى بسپاريم. او مى‏گويد: «هنگامى كه مردم، اعمال عثمان را ديدند (منظور حيف و ميل عظيم در بيت المال و سپردن مقام‏هاى كليدى حكومت اسلامى به دست نا اهلان و ظالمان و ستمگران) جمعى از اصحاب پيامبر كه در مدينه بودند، نامه‏اى به لشكريان اسلام كه در مرزها پراكنده شده بودند نوشتند كه مضمونش چنين بود: «شما براى جهاد در راه خداوند متعال و عظمت دين محمد خارج شديد، ولى بدانيد آيين محمد را كسى كه در اين جاست خراب كرده، بياييد و آيين او را نجات دهيد». سربازان از هر سو به مدينه آمدند (به ويژه گروه عظيمى از مصريان كه مورد ظلم و ستم عمّال خليفه قرار گرفته بودند در مدينه حاضر شدند و بعد از حوادث زيادى) سرانجام عثمان به دست مردم كشته شد " 📚تاریخ طبری ج ٣ ص ٤٠٠ _ ٤٠١ 💠ادامه 👇
💠ادامه 👇 👌در همان زمان كه فرياد مردم از مظالم عثمان برخاسته بود گروهى خدمت امام عليه السّلام آمدند و براى پايان دادن به وضع موجود از طريق مسالمت آميز از آن حضرت خواستند كه در جايگاه نماينده و سفير مردم با عثمان سخن بگويد و اتمام حجّت كند. امام عليه السّلام سخنان مزبور را ايراد كرد و آن چه براى انصراف عثمان و اطرافيان او از ظلم و ستم بر مردم لازم بود به او فرمود. ❗️سخنان امام عليه السّلام در اين خطبه كاملا موافق فصاحت و بلاغت و با استفاده از نكات دقيق روان شناسى ايراد شده است تا شايد طرف مقابل بر سر عقل آيد و خطرى كه در كمين اوست و جهان اسلام را نيز با سختى‏ها مواجه مى‏كند، دريابد. 👌امام عليه السّلام نخست از علم و آگاهى عثمان به احكام اسلامى در مورد رعايت حقوق مردم و ترك ظلم و ستم سخن مى‏گويد و مى‏فرمايد: «مردم، به سراغ من آمده‏اند و مرا ميان خود و تو سفير قرار داده‏اند. به خدا! نمى‏دانم چه چيز را براى تو بگويم؟ من مطلبى را كه تو از آن بى‏اطلاع باشى (در مورد حقوق مردم) سراغ ندارم، و نمى‏توانم تو را به امرى راهنمايى كنم كه از آن آگاه نيستى؟ (چرا كه) آن چه را كه ما (در اين زمينه) مى‏دانيم، مى‏دانى و ما به چيزى سبقت نگرفته‏ايم كه تو را از آن آگاه سازيم و مطلبى پنهانى نزد ما نيست كه به تو ابلاغ كنيم» 👌روشن است كه منظور امام عليه السّلام از اين تعبيرات اين نيست كه عثمان در علم و دانش و آگاهى به پايه امام مى‏رسيد؛ بلكه منظور اين است در مورد حوادثى كه روى داده و زشتى ظلم و ستم و لزوم رعايت حقوق مردم عثمان آن چه لازم است، مى‏دانست؛ نه تنها عثمان بلكه افراد عادى نيز از احكام باخبر بودند. اين مسأله از بديهيات بود و به گفته ابن ابى الحديد، كودكان- تا چه رسد به عاقلان بزرگسالان- صحيح و خطا را در آن‏ مى‏دانستند. 📚شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید ج ٩ ص ٢٦٣ 👌 بنابر اين، اگر كسانى تصوّر كرده‏اند جمله‏هاى ياد شده دليل بر اين است كه عثمان از نظر علم و آگاهى در رتبه على عليه السّلام بود سخت در اشتباهند. على عليه السّلام به فرموده پيامبر اكرم «باب علم مدينة النّبى» بود. على عليه السّلام كسى بود كه طبق روايات اسلامى «علم الكتاب» به طور كامل نزد او بود و عملا پناهگاهى علمى امّت، در همه مشكلات بود. ❗️بعضى از خلفا از خدا مى‏خواستند كه اگر مشكلى پيش آيد على عليه السّلام مشكل گشاى آنان باشد و على عليه السّلام مشكل گشاى آن حاضر نباشد زنده نمانند (اللّهمّ لا تبقني لمعضلة ليس لها ابن ابي طالب). 📚الغدیر ج ٦ ص ٩٣ 👌سپس در ادامه اين سخن، امام به سوابق عثمان در اسلام اشاره كرده مى‏فرمايد: «آن چه را ما (در عصر پيامبر ) ديده‏ايم تو نيز ديده‏اى و آن چه را ما شنيده‏ايم همانند ما شنيده‏اى و همان‏گونه كه ما با پيامبر همنشين بوديم تو نيز همنشين بوده‏اى» 👌اشاره به اين كه تو سال‏ها با پيامبر بودى و حقايق اسلام و احكام آن را از آن بزرگوار شنيده‏اى؛ بنابر اين هرگز نبايد مسائلى به اين روشنى در باب حقّ الناس و حقّ بيت المال و عدالت اجتماعى بر تو مخفى بماند. ❗️آن گاه از طريق سوّمى براى تأثير گذاردن بر افكار عثمان وارد مى‏شود و او را با ابوبكر و عمر مقايسه مى‏كند، چرا كه آن‏ها هرگز كارهايى را كه عثمان كرد، انجام ندادند؛ هر چند اشتباهات ديگرى داشتند؛ مى‏فرمايد: « (علاوه بر اين) فرزند ابى قحافه (ابوبكر) و پسر خطّاب (عمر) در انجام دادن اعمال نيك از تو سزاوارتر نبودند؛ چرا كه تو به رسول خدا از نظر پيوند خويشاوندى از آن دو نزديك‏ترى تو به افتخار دامادى پيامبر صلّى اللّه عليه و آله نائل شدى‏ که آن‏ها نشدند» 👌در اين جا امام عليه السّلام براى نفوذ در فكر عثمان از وسايل مختلف استفاده مى‏كند تا او را براى پذيرش حق آماده سازد. امام عليه السّلام تمام نكات روان شناسى و آيين بلاغت را در اين خطبه در برابر مخاطبش به كار برده است؛ ولى افسوس خليفه سوّم چنان در گرداب حكومت فاسد فرو رفته بود كه با اين بيانات وافى و شافى نيز نتوانست خود را رهايى بخشد. 💠ادامه 👇
💠ادامه 👇 ❗️به هر حال، امام عليه السّلام در پايان اين عبارت از خطبه، سخنانش اوج مى‏گيرد و خليفه را مخاطب ساخته چنين مى‏گويد: «خدا را! خدا را! (اى عثمان) به جان خود رحم كن؛ چرا كه به خدا سوگند! تو كور نيستى تا بينايت كنند و جاهل نيستى تا تعليمت دهند؛ زيرا راه‏ها آشكارند و نشانه‏هاى دين بر پا و روشن! (از خدا بترس و به كار مردم رسيدگى كن)» (فاللّه اللّه في نفسك! فإنّك- و اللّه- ما تبصّر من عمى، و لا تعلّم من جهل، و إنّ الطّرق لواضحة، و إنّ أعلام الدّين لقائمة). 👌به اين ترتيب امام عليه السّلام براى بازگرداندن عثمان به مسير صحيح، از طرق مختلف وارد شد. گاه مى‏فرمايد: تو از حسن و قبح اين امور آگاهى و گاه مى‏فرمايد: تو همه شنيدنى‏ها را از پيغمبر اكرم شنيدى و گاه نيز مى‏فرمايد: دست كم مانند خليفه اوّل و دوّم رفتار كن. تو به پيامبر از آن‏ها نزديك‏ترى و به اين كار سزاوارتر؛ و سرانجام مى‏گويد: راه حق و عدالت روشن است و چشم تو بينا؛ چرا از بى‏راهه مى‏روى و جان خود را به خطر مى‏افكنى؟ ❗️ولى با تأسف فراوان هيچ يك از اين بيانات دلسوزانه و خير خواهانه در او اثر نگذاشت و سرانجام شد، آن چه نمى‏بايست بشود. 🔸توضیح پایانی : 👌هنگامى كه شخص به ظاهر فهميده‏اى دست به كارهاى خطرناك مى‏زند و انسان آگاهى مى‏خواهد او را از خواب غفلت بيدار كند، بهترين راه آن است كه نخست، قلب او را به سوى خود جلب كند و نقاط مثبت او را به او يادآورى نمايد؛ مثلا بگويد: تو داراى فلان پايه تحصيلى هستى؛ در خانواده آبرومندى مى‏باشى، در ميان مردم سابقه بسيارى دارى تا او در خود احساس شخصيت كند و به گوينده اعتماد نمايد و حاضر به پذيرش شود. ❗️سپس او را به امثال و اقرانش مقايسه نمايد تا به اصطلاح رگ غيرت او به حركت در آيد و سرانجام نسبت به خطرهايى كه در پيش رو دارد به او هشدار دهد. 👌امام عليه السّلام كه استاد فصيحان و بليغان جهان است و با رموز و پيچ و خم مسائل تربيتى و روانى آشناست؛ تمام اين نكات را در اين جا به عثمان يادآورى شد؛ فرمود: تو هم داماد پيامبرى و هم از نظر خويشاوندى از خليفه اوّل و دوّم به او نزديك‏تر مى‏باشى. سابقه تو در اسلام زياد است و سال‏ها هم‏نشين پيامبر بودى و مسائلى را كه من مى‏خواهم‏ براى تو بازگو كنم، چيزى نيست كه بر كسى مخفى باشد؛ سخن از ظلم دستگاه تو و حيف و ميل بيت المال و از ميان بردن حقوق مردم است. ❗️ولى خليفه سوّم، چنان گرفتار خيالات واهى و در چنگال اطرافيانش بود- همان اطرافيانى كه بسيارى از آن‏ها از تفاله‏هاى زمان جاهليّت بودند- كه نتوانست نصيحت اين ناصح مشفق و معلّم دلسوز را بپذيرد و خود را رها سازد. از آن چه گفته شد روشن مى‏شود كه تعبيرات اين خطبه، براى عثمان فضيلتى به شمار نمى‏آيد. " 📚پیام امام امیر المومنین ج ٦ ص ٣٣١ @Rahnamye_Behesht https://instagram.com/porsemane_eteghadi ipasookh.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👌سلسله مباحث بررسی تحریف مبانی دینی در برنامه زندگی پس از زندگی ✍این قسمت : گریه کردن برای اموات
👌سلسله مباحث برملا کردن تحریفات دینی در برنامه زندگی پس از زندگی !!!! ❗️در کلیپ فوق می بینیم که تجربه گران برنامه مذکور مدعی اند که نباید برای اموات گریه کرد و گریه کردن برای اموات موجب اذیت و آزار آنها می شود و مجری برنامه جناب عباس موزون که گفتیم استاد تحریف مبانی دینی است , از این تجربیات به بینندگانش درس می دهد که در فراق عزیزانتان گریه نکنید که این گریه کردن سبب دوری آنها از شما می شود !!!!! 👌این سخنان هم گواه دیگری بر ادعای ما است که تجربه گران این برنامه چیزی جز خواب و رویا نمی بینند و در خواب و رویای آنان هم توهمات ذهنی و تصویری گری های شیطان مداخله دارد و ترویج چنین برنامه هایی ضربه زدن به پیکره تعالیم دینی است !!!! ❗️خطاب به جناب عباس موزون می گوییم که چرا بر خلاف سخنان پیامبر و اهل بیت علیهم السلام سخن می گویی , در حالی که آن بزرگواران امت را ترغیب می کردند که در فراق و مرگ عزیرانشان گریه کنند و خودشان هم در فراق عزیزانشان گریه می کردند !!!! ❗️کسی که دیگران را از گریه کردن بر اموات باز می داشت عمر بن خطاب بود و می گفت که با گریه کردن بر اموات , آنان عذاب می شوند : «إِنَّ الْمَيِّتَ يُعَذَّبُ بِبُكاءِ أَهْلِهِ». «ميّت، با گريه بستگان خود در عذاب مى افتد». 📚صحیح مسلم ج ٣ ص ٤١ _ ٤٤ 👌متاسفانه جناب عباس موزون و تجربه گرانش , پیرو عمر بن خطاب و اسلام سقیفه ای شده اند و الا اگر پیرو اسلام پیامبر اسلام و اهلبیتش ع بودند , تصریح می کردند که گریه کردن بر اموات نه تنها اشکالی ندارد , بلکه خوب و پسندیده است , زیرا پیامبر وقتی به سر قبر مادرشان می رفتند , هم خود گریه می کردند و هم با گریه های پر سوزشان , دیگران را هم وادار به گریه کردن , می کردند : " زَارَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ سَلَّمَ قَبْرَ أُمِّهِ. فَبَكَى وَ أَبْكَى مَنْ حَوْلَهُ. " 📚مسند احمد ج ١٥ ص ٤٣٠ ❕در حديثى مى‏ خوانيم ؛ «هنگامى كه خبر وفات جعفر بن ابى طالب و زيد بن حارثه (در جنگ موته) به پيغمبر رسيد، هنگامى كه وارد خانه مى‏ شد شديدا براى آنها گريه مى ‏كرد و مى ‏گفت: آنها براى من سخن مى‏ گفتند و با آنها انس مى‏ گرفتم، هردو باهم رفتند». " إِنَّ النَّبِيَّ ص حِينَ جَاءَتْهُ وَفَاةُ جَعْفَرِ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع- وَ زَيْدِ بْنِ حَارِثَةَ كَانَ إِذَا دَخَلَ بَيْتَهُ كَثُرَ بُكَاؤُهُ عَلَيْهِمَا جِدّاً " 📚الفقیه ج 1 ص 177 ❕و نيز در داستان جنگ احد مى ‏خوانيم ؛ «هنگامى كه پيغمبر به مدينه بازگشت از هر خانه ‏اى صداى گريه و زارى براى شهيدى به گوش آن حضرت رسيد كه بازماندگان بر شهيدانشان مى‏ گريستند جز خانه عمويش حمزه، پيغمبر بسيار ناراحت شد و گفت: ولى حمزه گريه كنندگانى ندارد. اهل مدينه كه از اين سخن‏ باخبر شدند قسم ياد كردند كه هرگز بر عزيز از دست رفته‏ اى گريه نكنند مگر اينكه نخست براى حمزه نوحه‏ گرى كنند و بگريند» و اين سنّت همچنان تا امروز (زمانى كه امام باقر عليه السّلام اين حديث را بيان مى‏ فرمود ادامه دارد). " فَقَالَ ص لَكِنَّ حَمْزَةَ لَا بَوَاكِيَ لَهُ " 📚همان ص 183 ❕حديث معروف پيامبر گرامی كه به هنگام وفات فرزندش ابراهيم در كتب مختلف نقل شده نيز اشاره به همين معناست؛ هنگامى كه خبر وفات فرزند به او رسيد اشك در چشمان حضرت حلقه زد و سرازير شد. شايد بعضى به آن حضرت ايراد كردند، فرمود ؛ « چشم مى ‏گريد و قلب محزون مى ‏شود اما چيزى كه موجب خشم خدا شود نمى‏ گويم» " َ إِنَّا بِكَ يَا إِبْرَاهِيمُ لَمَحْزُونُون‏" 📚الکافی ج 3 ص 262 🔸در روایت دیگر ا امام صادق علیه السلام آمده است که تصریح می کنند گریه کردن بر فراق عزیزان موجب تسکین و آرامش انسان می شود » " فَلْيُفِضْ مِنْ دُمُوعِهِ فَإِنَّهُ يَسْكُنُ عَنْهُ. " 📚الفقیه ج 1 ص 187 ❕در نقل دیگری آمده است ؛ « دخترى از امام صادق عليه السلام درگذشت، حضرت، يك سال بر او گريست، سپس فرزند ديگر او از دنيا رفت، باز حضرت يك سال نوحه‏ گرى كرد، آنگاه كه اسماعيل فوت كرد، ناله او شدت يافت، برخى به امام صادق عليه السلام گفتند ؛ چرا از خانه تو، صداى ناله شنيده مى‏ شود؟ در پاسخ فرمود ؛ « آنگاه كه حمزه درگذشت، پيامبر دستور داد زنان مدينه بر او نوحه سرايى كنند، چون او نوحه ‏گرى ندارد.» " مَاتَتِ ابْنَةٌ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فَنَاحَ عَلَيْهَا سَنَةً ثُمَّ مَاتَ لَهُ وَلَدٌ آخَرُ فَنَاحَ عَلَيْهِ سَنَةً " 📚کمال الدین ج 1 ص 73 _ وسائل الشیعه ج 3 ص 241 👌روایات در این رابطه متعدد است و شیخ حر عاملی یک باب جداگانه در کتاب وسائل الشیعه باز می کند در استحباب گریه کردن برای موت عزیزان و مومنین " "بَابُ اسْتِحْبَابِ الْبُكَاءِ لِمَوْتِ الْمُؤْمِن‏ " 📚وسائل الشيعة، ج‏3، ص: 283 باب 88 @Rahnamye_Behesht https://instagram.com/porsemane_eteghadi ipasookh.ir
تناقض گویی عباس موزون , تهیه کننده برنامه زندگی پس از زندگی !!!! 👌پس از نقدهای اساسی که از جناب عباس موزون و برنامه زندگی پس از زندگی شد , جناب عباس موزون که مدعی بود به اقیانوس وصل است و به راحتی پاسخ اشکالات را می دهد , مدعی شده است که چه کسی گفته است که تجربه گران من مرده اند !!!! خیر آنها نمرده است بلکه تجربه نزدیک به مرگ داشته اند !!!! 👌خطاب به جناب عباس موزون می گوییم با این پاسخها نمی توانی از سایه سنگین اشکالات علمی صورت گرفته رهایی یابی , زیرا تجربه گرانت با صراحت تصریح می کنند که مرده اند , در کلیپ نقدی که در این رابطه داشته ایم , سخنان این تجربه گرایان را آوردیم , در ذیل ببینید : 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/5022 ❗️همینطور در کلیپ بالا می بینید که تجربه گر زن با صراحت می گوید که دوبار مرده است و زنده شده است !!!! 👌حال از جناب عباس موزون سوال می کنیم که تجربه گران برنامه ات یا راست می گویند و مرگ را دیده اند و مرده اند , یا توهم زده اند که مرده بودند , اما درواقع نمرده بودند !!!! ❗️اگر راست می گویند که مرده اند , پس چرا تو آنان را تکذیب می کنی و می گویی نه شما نمرده اید بلکه تجربه نزدیک به مرگ داشته اید . 👌اگر هم توهم زده اند که مرده اند ( چنان که خود عباس موزون معتقد است که آنان نمرده اند , یعنی توهم مرگ را داشته اند ) , خب چرا مردم را سرگرم توهمات این افراد می کنی !!!! از خدا نمی ترسی !!!! 👌مشاهده کلیپهای ارسال شده نشان می دهد که عباس موزون در کنار آنکه استاد تحریف مبانی دینی است , بلکه استاد تناقض گویی هم است , زیرا در برنامه اش و در کلیپ فوق در هنگام مصاحبه با زن تجربه گر بیان می کند و قبول می کند که تجربه گر مرده است و از او می خواهد که مرگ را ترسیم کنند و تجربه خود را از مرگ بگوید !!! ❕می بینیم که نقدهای صورت گرفته به همین راحتی مجری برنامه را وادار به تناقض گویی و دروغگویی می کند , به حول و قوه الهی , این نقدها ادامه خواهد یافت . @Rahnamye_Behesht https://instagram.com/porsemane_eteghadi ipasookh.ir
نقد برنامه تجربه مرگ !!!! 👌تعالیم دینی به ما می گوید که زنان موظفند تمام بدن و برآمدگی های بدن را از نامحرم بپوشانند و در برابر نامحرمان زینت و آرایش نکنند . ❗️قرآن دستور می دهد که زنان تنها حق دارند که دربرابر محارمشان خود را زینت و آرایش کنند و در برابر نامحرم این حق را ندارند : "لا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلاَّ لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبائِهِنَّ أَوْ آباءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنائِهِنَّ أَوْ أَبْناءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوانِهِن‏ ... " ( نور ٣١ ) 👌و دستور می دهد برای آنکه برآمدگی های بدن زن از نامحرم پوشیده باشد , زنان باید از جلباب که چیزی شبیه به چادر است , استفاده کنند : "يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلابِيبِهِن‏ " ( احزاب ٥٩ ) ❗️بر همین اساس در مورد حجاب حضرت زهرا سلام الله علیها آمده است : زمانی که به مسجد برای خواندن خطبه فدکیه می رفت ؛ 👌« سرپوش به سر افکند و خود را در چادری پیچیده با گروهی از زنان به جانب مسجد راه افتاد در حالی که خود را سخت پوشانده بود « لاثت خمارها علی راسها و اشتملت بجلبابها و اقبلت فی لمه من حفدتها و نساء قومها تطا ذیولها» 📚بحار الانوار ج 29 ص216 👌یا در مورد آرایش زن در برابر نامحرم آمده است : " « پیامبر زنان را منع کرد که برای غیر شوهر ، خودشان را زینت و آرایش کنند .اگر چنین کنند بر خداوند است که آنان را وارد آتش دوزخ کند» " نَهَى أَنْ تَتَزَيَّنَ لِغَيْرِ زَوْجِهَا فَإِنْ فَعَلَتْ كَانَ حَقّاً عَلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَنْ يُحْرِقَهَا بِالنَّار " 📚الفقیه ج 4 ص 6 👌همینطور دستور اسلام بر مردان آن است که حق ندارند ریش را بزنند و باید ریش بگذارند , چنان که پیامبر گرامی اسلام فرمود : " « تراشیدن ریش نوعی مثله کردن است ، کسی که چنین کند ، لعنت خدا بر او باد » " حَلْقُ اللِّحْيَةِ مِنَ الْمُثْلَةِ وَ مَنْ مَثَّلَ فَعَلَيْهِ لَعْنَةُ اللَّهِ. " 📚مستدرک الوسائل ج 1 ص 406 ❗️یا باز در نقل دیگری از پیامبر گرامی آمده است ؛ « ده خصلت بود که قوم لوط دارا بودند و خداوند به خاطر آن ده خصلت ، آنان را گرفتار عذاب خود کرد که یکی از آن خصلت ها تراشیدن ریش بود " " عَشْرُ خِصَالٍ عَمِلَهَا قَوْمُ لُوطٍ بِهَا أُهْلِكُوا وَ تَزِيدُهَا أُمَّتِي بِخَلَّةٍ إِتْيَانُ الرِّجَالِ إِلَى أَنْ قَالَ وَ قَصُّ اللِّحْيَةِ " 📚مستدرک الوسائل ج 1 ص 407 👌بنابراین کسی که در برابر نامحرم آرایش کنند و خودش را با جلباب و چادر خوب نپوشاند تا برآمدگی های بدنش مستور باشد , یا کسی که ریشش را می تراشد , خداوند از چنین افرادی راضی نیست و اینان گرفتار به عذاب الهی می شوند . 👌در دو کلیپ فوق از برنامه زندگی پس از زندگی می بینیم که تجربه گر زن با صورتی آرایش کرده و عدم استفاده از جلباب , مدعی است که جایگاهش پس از مرگ , جایگاهی نیکو بوده است که اصلا دوست نداشته است به دنیا باز گردد . 👌یا مردی که ریشش را می تراشد , او هم عینا همین سخنان را تکرار می کند . ❗️حال تکلیف چیست ? باید حکم آیات و روایات را پذیرفت یا سخنان این تجربه گران را !!!!! 👌این نمونه ها و نمونه های قبلی که در نقد این برنامه بیان کردیم , ثابت کننده ادعای ما است که این تجربه گران در هنگام کما و بیهوشی جز خواب و رویا چیزی ندیده اند و خواب و رویای آنان هم خالی از مداخله شیطان نبوده است , چنان که در ذیل مفصل در این رابطه توضیح دادیم : 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/5011 @Rahnamye_Behesht https://instagram.com/porsemane_eteghadi ipasookh.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👌جناب عباس موزون در موارد متعددی می گوید که هدف برنامه اش اثبات این نکته است که انسان مادی محض نیست و بعد غیر مادی هم دارد و بیشتر هم با تجربیاتی کار دارد که شرح حالی از بیمارستان و خانه و خیابان می دهد که واقعیت داشته است و به اصطلاح اخبار اینور تونل را بیشتر می پسندد تا آنور تونل را .
👌سخن پایانی در نقد برنامه زندگی پس از زندگی و تجربه مرگ : ❗️مطابق تحقیقات مفصلی که در این رابطه در کانال ارائه شد , ثابت شد که تجربه گران مورد بحث تجربه ای را که درک کرده اند , در خواب و رویا و در آن هنگام بیهوشی و کما بوده است : 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/5011 👌در خواب و رویا نیز شیطان ورود می کند و برخی از موارد را تصویری گری می کند و برخی موارد دیگر هم ناشی از تصورات و اوهام خود فرد است که در خواب , این اوهام و تصورات خودش را نشان می دهد . ❗️برخی از این رویاها هم صادقه بوده است , مانند خبر دادنهایی که تحربه گر از محیط بیمارستان و خانه و ... اینها گزارش می دهد و ما بررسی می کنیم و می بینیم که راست می گویند . 👌خداوند برای متذکر کردن آنها به اعمال صالح و قدرت خداوندی , گاها چنین رویاهای صادقه ای را برای افراد ایجاد می کند , چنان که امام صادق ع فرمود: " چون بنده در حال گناه خدا عزّوجلّ است و خدا خیرش را خواهد، به او خوابی نشان می‌دهد که او را بترساند و از آن گناهش کنار کشد " " إِذَا كَانَ الْعَبْدُ عَلَى مَعْصِيَةِ اللَّه وَ أَرَادَ اللَّهُ بِهِ خَيْراً أَرَاهُ فِي مَنَامِهِ رُؤْيَا تُرَوِّعُهُ فَيَنْزَجِرُ بِهَا عَنْ تِلْكَ الْمَعْصِيَة " 📚الاختصاص ص ٢٤١ 👌جناب عباس موزون در موارد متعددی می گوید که هدف برنامه اش اثبات این نکته است که انسان مادی محض نیست و بعد غیر مادی هم دارد و بیشتر هم با تجربیاتی کار دارد که شرح حالی از بیمارستان و خانه و خیابان می دهد که واقعیت داشته است و به اصطلاح اخبار اینور تونل را بیشتر می پسندد تا آنور تونل را . ❗️در این هدف ما با جناب عباس موزون اختلافی نداریم , شما بیایید و این رویاهای صادقه را شرح دهید و اعتبار سنجی کنید و از طریق همین رویاهای صادقه بر وجود بعد فرامادی انسان استدلال کنید , اما متاسفانه برنامه مذکور در مقام عمل به این رویاهای صادقه بسنده نکرده است و وارد مباحث عالم برزخ و ...هم می شود و گفتیم که این ورود موجب ایجاد تحریفات دینی و مذهبی و کنار گذاشتن آیات و روایات می گردد . 👌ما در این چند وقت این تحریفات را بر ملا کردیم و ثابت کردیم که این تحریفات ناشی از القاءات شیطان یا توهمات ذهنی تجربه گر در هنگام خواب و رویای او است , نمونه این تحریفات را مفصلا در ذیل آورده ایم : https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/5006 https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/5009 https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/5021 https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/5029 https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/5038 ❗️عده ای می گویند که روح این تجربه گران از بدنشان جدا شده است , اما نه از باب مردن یا خوابیدن , همانند خلع بدنی که برخی از عرفا مطرح می کنند که روح را از تن جدا می کنند , اشکال ما به این سخن چیست !!!! 👌ما می گوییم : ▫️اولا : در نمایه فوق تصریح کرده ایم که ادله شرعی و آیات و روایات تنها سخن از جدا شدن روح از جسم در دو حالت خواب و مرگ سخن به میان آورده است و ما هم پیرو دلیل و تابع آیه و روایت هستیم , هیچ آیه و روایتی وجود ندارد که بگوید غیر از دو حالت مذکور هم روح می تواند از تن جدا شود. ▫️ثانیا : آنچه هم که به برخی از علما در این رابطه نسبت می دهند که مثلا خلع بدن می کردند , یقینی نیست , زیرا امروزه شاهدیم که اکثر اطرافیان علما در حق آنها غلو می کنند و نسبت هایی به آنها می دهند که خود آن علما هم هیچگاه به آن ملتزم نبوده اند . ▫️ثالثا : اگر به فرض سخن فوق صحیح هم باشد , باز هم این مطلب در مورد تجربه گران مورد بحث مصداق پیدا نمی کند , زیرا وقتی روح به اذن الهی از تن در غیر حالت مرگ و خواب جدا شود , قاعدتا جز حقیقت و واقعیت چیزی نباید ببیند , اما این تجربه گران مدعی اند چیزهایی دیده اند که در ضدیت مستقیم با آیات و روایات است که ما در این رابطه و در نمایه های فوق الذکر بحث مفصل داشتیم , بنابراین آنچه این تجربه گران یافته اند تنها خواب و رویایی بیش نبوده است . ▫️رابعا : در ادامه می گوییم که به فرض اگر سخن فوق صحیح هم باشد , ادله شرعی می گوید که شیطان می تواند در مکاشفات روح تصرف کند و روح مطالب باطل و شیطانی را درک کند , بنابراین بازهم نمی توان به یافته های تجربه گران اعتماد کرد . 👌بعضی اشکال می کنند که برخی از این تجربه گران در بیداری چیزهایی را درک کرده اند , نه در خواب یا برخی از افراد زنده در این دنیا مدعی اند که برایشان مکاشفه ای رخ داده است و با روح تجربه گری که در کما بوده است , ارتباط گرفته اند , اینها چه پاسخی دارد ! ❗️پاسخ این موارد هم روشن است , ما می گوییم که هیچ مانعی ندارد که گاها در بیداری پرده ها برای فردی کنار برود و او حقایقی را مشاهده کند , چنان که در ذیل در این رابطه مستنداتی از روایات ارائه داده ایم : https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1314 ادامه 👇
▫️ادامه 👇 👌با این وجود مکاشفات شیطانی هم وجود دارد و شیطان برای فریب انسانها در مواردی مکاشفاتی برای آنها ایجاد می کند یا برای افرادی که در این دنیا هستند , مکاشفه ارتباط با فردی که در کما است را ایجاد میکند و مثلا خودش را به شکل فردی که در کما رفته است در می آورد و با نزدیکان آن فرد ارتباط بگیرد و در خواب فردی هم که در کما رفته است به گونه ای تصویر گری کند که آن فرد گمان کند خودش با بستگانش ارتباط گرفته است , شیطان این مکاشفات را ایجاد می کند تا در پی آن فریب کاری کند و راه را برای ایجاد تحریفات دینی و مذهبی و سوء استفاده های دیگر باز کند , در ذیل توضیح داده ایم که شیطان می تواند به صورت انسانها درآید و افراد را فریب دهد : https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3505 👌برخی از علمای محقق به زیبایی متذکر این مکاشفات شیطانی شده اند و می نویسند : " شايد نياز به تذكر نداشته باشد كه در برابر كشف و شهود واقعى كه گاه بر اثر ايمان و يقين كامل، و گاه به خاطر رياضّت‏هايى حاصل مى‏شود، كشف و شهودهاى خيالى و پندارى نيز فراوان است كه گاه بر اثر تلقين‏هاى مكرّر و انحراف فكر و ذهن از جاده صواب، و گاه بر اثر القائات شيطان، صحنه‏هايى در نظر انسان مجسم مى‏شود كه هرگز با واقعيت تطبيق نمى‏كند، و چيزى بيش از مشتى خيال و اوهام نيست، و از اين قبيل است كشف و شهودهايى كه بسيار از «صوفيه» ادعا مى‏كنند ... 👌چنان نيست كه هركس ادعاى كشف و شهود كند بتوان از او پذيرفت، و يا اگر صورتى در نظرش مجسم شود و يا سروشى به گوش او رسد بتوان آن را الهى و واقعى دانست، چرا كه مكاشفات شيطانى نيز بسيار است. ❗️در حديثى از «ابن عباس» نقل شده است كه اميرمؤمنان‏ على ع از كنار «حسن بصرى» گذشت در حالى كه مشغول وضو گرفتن بود (و در ريختن آب وضو سخت‏گيرى مى‏كرد) امام ع فرمود: " اى حسن! وضو را پر آب بگير، حسن بصرى گفت: اى اميرمؤمنان! تو ديروز (در ميدان جنگ جمل) كسانى را كشتى كه شهادت به وحدانيت خداوند و رسالت پيامبر اسلام مى‏دادند و نمازهاى پنجگانه را به جا مى‏آوردند، وضوى پر آب مى‏گرفتند امام فرمود: اگر چنين بود تو چرا دشمنان ما را يارى نكردى؟! 👌 «حسن بصرى» گفت: به خدا سوگند من تو را تصديق مى‏كنم، اى اميرمؤمنان! در اوّلين روز بيرون آمدم، غسل كردم و حنوط بر خود پاشيدم و سلاح در تن كردم و شك نداشتم كه تخلف از يارى عايشه كفر است! هنگامى كه به محلى از «حُزَيْبَه» (نزديكى بصره) رسيدم صداى منادى به گوشم خورد كه اى حسن! كجا مى‏روى؟ برگرد كه قاتل و مقتول هر دو در دوزخند! من وحشت زده بازگشتم و در خانه نشستم، روز ديگر باز يقين كردم كه تخلف از يارى عايشه كفر است، و دگر بار بر خود حنوط پاشيدم و سلاح در تن كردم و به سوى ميدان حركت نمودم تا به همان محل ديروز رسيدم صداى منادى از پشت سرم شنيدم كه‏اى حسن! پشت سر هم به كجا مى‏روى كه قاتل و مقتول در دوزخند! على عليه السلام فرمود: راست گفتى، اما مى‏دانى آن منادى چه كسى بود؟ گفت: نه، فرمود: آن برادرت شيطان بود! و در واقع هم راست گفته چرا كه قاتلين و مقتولين آن گروه (بلواگران جمل كه بر ضد حكومت مسلمين و امام وقت على ع قيام كرده بودند) همه در دوزخ بودند. " 📚احتجاج طبرسى، جلد 1، صفحه 250. ❗️اين‏گونه سروش‏هاى غيبى و مكاشفاتى شبيه آن همان است كه در قرآن مجيد به عنوان وحى شياطين به آن اشاره شده است، در سوره انعام مى‏خوانيم: «وَكَذلِك جَعَلْنا لِكُلِّ نَبِى‏ءٍ عَدُوّاً شَياطِيْنَ الأنْسِ وَالْجِنِّ يُوْحِى بَعْضُهُمْ الى‏ بَعْضٍ زُخْرُفَ الْقَوْلِ غُرُورًا " "اين‏گونه در برابر هر پيامبرى شياطين انس و جن قرار داديم كه سخنان‏ فريبنده بى‏اساس را به طور سرِّى به يكديگر مى‏گفتند» " (انعام 112). 👌و نيز در همين سوره مى‏خوانيم: «وَ انَّ الشَّياطِيْنَ لَيُوحُونَ الى‏ أَوْلِيائهِم؛ "شياطين مطالبى را به دوستان خود به طور سرى القاء مى‏كنند»! (انعام 121). ❗️به همين دليل انسان وقتى به كتب «صوفيه» مراجعه مى‏كند آنها را مملو از مكاشفاتى مى‏بيند بسيار وحشتناك كه آثار نادرستى از آنها نمايان است‏ .... " 📚پیام قرآن , آیت الله مکارم شیرازی , ج 1 ص 281 👌بنابراین نه تکیه کردن بر خواب و رویاهای تجربه گران صحیح است و نه مکاشفات آنها , زیرا شیطان می تواند در همه این موارد ورود کند , تهیه کنندگان برنامه مذکور اگر غرضشان تنها اثبات عالم فراماده است , به همان رویاهای صادقه بسنده کنند و روش برنامه را هم تغییر دهند و تصریح هم کنند که آنچه این تجربه گران دیده اند چیزی بیشتر از یک خواب و رویا نبوده است و همینطور دیگر نیازی نیست که تنها سراغ افرادی بروند که در کما و بیهوشی چیزهایی دیده اند , اعلام کنند که هرکس رویای صادقه دیده است و شواهدی بر این مطلب دارد بیاید تا با او مصاحبه کنیم !!!! @Rahnamye_Behesht https://instagram.com/porsemane_eteghadi
دست دراز کردن به سوی خداوند در هنگام دعا !!!! 🤔 : ❓امام صادق در روایت صحیحی میگوید : قرآن و رسول اللهﷺ فرموده اند که الله متعال در آسمان است !!! 👈🏻حِينَ قَالَ اِرْفَعُوا أَيْدِيَكُمْ إِلَى اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ👉🏻 « دست های خود را به سوی خداوند عزوجل بلند کنید»👉🏻 📚وسائل الشیعة ج ٢٨، ص ٤٧ 💠💠 👌در این شکی نیست که خداوند از هر گونه مکان داشتن پاک و منزه است , چنان که در اینجا مفصل در این رابطه توضیح داده ایم . ❗️خداوند می فرماید : "روزى شما در آسمان است و آنچه به شما وعده داده مى‏شود. " " وَ فِي السَّماءِ رِزْقُكُمْ وَ ما تُوعَدُون‏ " ( ذاریات ٢٢ ) 👌طبق این آیه که محل رزق و روزی انسانها را آسمان معرفی می کند , در روایاتی دستور داده شده است که انسان در هنگام دعا دستش را به سوی آسمان بلند کند زیرا آسمان معدن ارزاق الهی است و همینطور تصریح شده است که این بلند کردن به آن معنا نیست که خداوند مکانی دارد و مثلا در آسمان است . ❗️در حديثی از امام على عليه السلام آمده است که فرمود : " «هنگامى كه يكى از شما نماز را پايان مى‏دهد دست به سوى آسمان بردارد و مشغول دعا شود». مردى عرض كرد: اى اميرمؤمنان! مگر خداوند همه‏جا نيست؟ 👈فرمود: آرى همه‏جا هست.👉 ❗️عرض كرد: پس چرا بندگان دست به آسمان بر مى‏دارند؟ فرمود: آيا (در قرآن) نخوانده‏اى: وَ فى السَّماءِ رِزْقُكُمْ وَ ما تُوْعَدُوْنَ: «و روزىِ شما در آسمان است و نيز آنچه شما وعده داده مى شويد» پس از كجاانسان روزى را بطلبد جز از محلّش، محل رزق و وعده الهى آسمان است» "أَ لَيْسَ اللَّهُ فِي كُلِّ مَكَانٍ قَالَ بَلَى ... " 📚خصال ج ٢ ص ٦٢٩ _ الفقیه ج ١ ص ٣٢٥ 👌می بینیم که در این روایت با صراحت تصریح شده است که خداوند در همه جا است و دست دراز کردن به سوی آسمان تنها از این جهت است که آسمان معدن رزق الهی است چرا که غالب ارزاق انسان‏ها از آسمان است , باران زنده كننده زمين‏هاى مرده از آسمان مى‏بارد، نور آفتاب كه منبع حيات و زندگى است از سوى آسمان مى‏تابد، هوا سومين عامل مهم حيات هم در آسمان است . 📚تفسیر نمونه ج ٢٢ ص ٣٣٥ ❗️اتفاقا در روایتی که وهابی به آن استناد کرد هم تصریح شده است که خداوند در همه جا است و دست دراز کردن به سوی آسمان تنها از باب رزق و روزی است . 👌«هشام بن حكم» مى‏گويد: زنديقى خدمت امام صادق ع آمد و از آيه الرّحمنُ عَلَى الْعَرشِ اسْتَوى‏ سؤال كرد. امام ع ضمن توضيحى فرمود: "👈 خداوند متعال، نياز به هيچ مكانى و هيچ مخلوقى ندارد؛ 👉بلكه تمام خلق محتاج او هستند. سؤال كننده عرض كرد: پس تفاوتى ندارد كه (به هنگام دعا) دست به سوى آسمان بلند كنيد يا به سوى زمين پائين آوريد؟!امام فرمود: «ذلِكَ فى عِلْمِهِ وَ احاطَتِهِ وَ قُدْرَتِهِ سَواءٌ، وَ لكِنَّهُ عَزَّوَجَلَّ امَرَ اوْليائهَ وَ عِبادَهُ بِرَفْعِ ايْدِيْهِمْ الَى السَّماءِ نَحَو الْعَرْشِ، لِانَّهُ جَعَلَهُ مَعْدِنَ الرِّزْقِ، فَثَبَّتْنا ما ثَبَّتَهُ الْقُرْآنُ وَ الْاخْبارُ عَنِ الرَّسُوْلِ صلى الله عليه و آله حِيْنَ قالَ: ارْفَعُوا ايْدِيَكُمْ الَى اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ، وَ هذا يَجْمَعُ عَلَيْهِ فِرَقُ الْامُّةِ كُلِّها» " «اين موضوع، در علم و احاطه و قدرت خدا يكسان است (و هيچ تفاوتى نمى‏كند،) ولى خداوند متعال دوستان و بندگانش را دستور داده كه دست‏هاى خود را به سوى آسمان، به طرف عرش، بردارند، چرا كه معدن رزق آنجا است، ما آنچه را قرآن و اخبار رسول خدا اثبات كرده است، تثبيت مى‏كنيم، آنجا كه فرمود: دست‏هاى خود را به سوى خداوند متعال برداريد، و اين سخنى است كه تمام امّت بر آن اتفاق نظر دارند». " 📚توحید صدوق ص ٢٤٨ 👌وهابی به روایتی استناد کرد که کاملا خلاف مقصودش را ثابت می کند اما جهل و عناد وهابی مانع فهم این مطلب شده است . ❗️این که در این روایت آمده است : " ارفعوا ایدیکم الی الله " " دستهای خود را به سوی خداوند بردارید " وهابی جاهل را بر آن داشته است که مدعی شود خداوند در آسمان است , در حالی که اگر قدری سواد داشت و از قواعد بلاغی لغت عرب اطلاع داشت , چنین نتیجه گیری نمی کرد , زیرا در جمله مذکور " ایجاز به حذف " اتفاق افتاده است : "و ينقسم الايجاز إلى قسمين: إيجاز قصر و إيجاز حذف‏ " 👌یعنی اصلش چنین بوده است که دستان خود را به سوی معدن رزق خدا یعنی آسمان بلند کند , که معدن رزق از باب ایجاز حذف شده است " ارفعوا ایدکم الی معدن رزق الله " . 📚ترجمه و شرح جواهر البلاغة، ج‏1، ص: 400 ❗️متکلم در ایجاز به دنبال آن است که با الفاظی کمتر , معانی وسیع را به مخاطب برساند , لذا برخی از کلمات با وجود قرینه از کلامش حذف می کند تا این قاعده بلاغی را رعایت کند و کلام فصیح و بلیغی را افاده کند . @Rahnamye_Behesht https://instagram.com/porsemane_eteghadi ipasookh.ir
👌یکی از کانالهای متوهم وهابی , توهم زده است که هیچ یک از کانالهای شیعی نتوانسته است جواب استدلالش را بدهند که راویان روایات شیعه افراد فاسد و غیر موثق بوده اند و امامان شیعه هم اهل تقیه کردن بوده اند , لذا امکان دسترسی به سنت پیامبر از مجرای تشیع نیست , اما اهلسنت روایاتش از علمای ثقه و راویان و اصحاب عادل است که این مجرا منتهی می شود به پیامبر , آن هم پیامبری که اهل تقیه کردن نبوده است , بنابراین روش اهلسنت برای رسیدن به سنت پیامبر بر روش شیعه ترجیح دارد !!!!! 👌خطاب به وهابی می گوییم که تا چه زمانی می خواهی با دروغگویی مذهبت را سر و سامان دهی و عوام اهلسنت را گمراه کنی !!!! ▫️در ذیل ثابت کرده ایم که معظم و اکثر روایات اهلسنت به تصریح علمای خود اهلسنت ضعیف و جعلی و از راویان دروغگو نقل شده است و حتی بخاری و مسلم متهم به کذب و دروغگویی بوده اند و روایات صحیح بخاری و مسلم و سایر صحاح سته از راویان ضعیف و دروغگو نقل شده است , بنابراین اهسنت روایت چندانی برای استناد به پیامبر ندارد : https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2884 https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2728 👌پیامبر اهلسنت هم به تصریح روایات اهلسنت سحر می شده است و عقلش را از دست می داده است , بنابراین طبق مذهب اهلسنت به روایات پیامبر هم اعتباری نیست , در ذیل بخوانید : https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4568 👌همینطور پیامبر اهلسنت بسیار اهل سهو و نسیان بوده است تا جایی که نمازهایش را هم جابجا می خوانده است , چگونه می توان به سخنان چنین پیامبری اعتماد کرد , در ذیل بخوانید : https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2929 👌پیامبر اهلسنت حتی در پیامبری خودش هم شک داشته است و در مواردی قصد خودکشی هم داشته است , آیا می توان به سخنان چنین پیامبری اعتماد کرد , در ذیل بخوانید : https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2755 ❗️و بر خلاف ادعای وهابی , هم پیامبر اهلسنت و هم صحابه ای که راویان حدیث اهلسنت هستند , تقیه می کردند , در ذیل بخوانید : https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4059 https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4065 https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4560 👌و اصحابی هم که اهلسنت به وسیله آنان روایات را از پیامبر می گیرند , به تصریح روایات اهلسنت , منافق و مرتد و جهنمی و قاتل امام حسین ع بوده اند , در ذیل توضیح داده ایم : https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4563 https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/836 https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4259 👌با این تفاصیل آیا روایت معتبر و طریق معتمدی برای اهلسنت برای رسیدن به احکام الهی باقی می ماند !!!!! ❗️اگر امامان شیعه علیهم السلام در مواردی تقیه می کرده اند , این تقیه کردن مطابق حکم خداوند و روایات اهلسنت بوده است , در ذیل توضیح داده ایم : https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2865 https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4059 👌و در ذیل نیز پیرامون چرایی تقیه کردن ائمه علیهم السلام که همان مصلحت اهم و حفظ جان بوده است , توضیحات مفصلی داده ایم : 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4061 ❗️و در ذیل نیز توضیح داده ایم که خود ائمه علیهم السلام به ما ملاک روشنی داده اند که به وسیله آن روایات تقیه ای را می توانیم بازشناسی کنیم : 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2911 👌و در رابطه با اعتبار روایات شیعه نیز در ذیل پاسخ مفصلی داده ایم و معتبر بودن روایات شیعه را اثبات کرده ایم : 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4753 (پرسمان_اعتقادی) @Rahnamye_Behesht https://instagram.com/porsemane_eteghadi ipasookh.ir
جهاد با پدران و برادران در کلام علی علیه السلام !!!! 🤔پرسش : ❓ایمان سلیمانی : خطبه ٥٥ نهج البلاغه گزارش وحشتناكترين جنايت تاريخ بشريت كه على بن ابيطالب مرتكب شده است !!!! مطمئنا اكثر شما با خواندن اين خطبه به ياد داعش مى افتيد !!!! 💠پاسخ💠 👌چنان که بارها گفته ایم , جهاد در اسلام نیز برای تحمیل عقیده و مسلمانی بر کسی نیست , بلکه جهاد در اسلام , جهاد دفاعی در برابر مهاجمین و ظالمینی است که در برابر مسلمین اعلام جنگ و لشکر کشی می کنند , چنان که خداوند می فرماید : " به آنها كه جنگ بر آنان تحميل شده اجازه جهاد داده شده است، چرا كه مورد ستم قرار گرفته‏اند و خدا قادر بر نصرت آنها است. " ( حج ٣٩ ) 👌در تفسیر نمونه می خوانیم : " آيا صحيح است كسى به انسان حمله كند و او از خود دفاع ننمايد؟ يا ملتى متجاوز و سلطه‏گر هجوم بر ملت ديگر ببرند و آنها دست روى دست گذارده نابودى كشور و ملت خويش را تماشا كنند. در اينجا تمام قوانين آسمانى و بشرى به شخص يا جمعيتى كه مورد هجوم واقع شده حق مى‏دهد براى دفاع از خويشتن به پا خيزد و آنچه در قدرت دارد به كار برد، و از هر گونه اقدام منطقى براى حفظ موجوديت خويش فروگذار نكند . ❕اين نوع جهاد را،" جهاد دفاعى" مى‏نامند، جنگهايى مانند جنگ احزاب و احد و موته و تبوك و حنين .... جزء اين بخش از جهاد بوده و جنبه دفاعى داشته است. هم اكنون بسيارى از دشمنان اسلام، جنگ را بر مسلمين تحميل كرده‏اند و سرزمينهاى اسلامى را اشغال نموده و منابع آنها را زير سلطه خود گرفته‏اند چگونه اسلام اجازه مى‏دهد در مقابل آنها سكوت شود؟ " 📚تفسير نمونه، ج‏ 2، ص: 27 👌در ذیل مفصل پیرامون دفاعی بودن جهاد در اسلام بحث کرده ایم : https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4622 https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4202 https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2377 👌در صدر اسلام مثلا فرزندی از یک خانواده مسلمان می شود و به مسلمین می پیوست , پدر و برادر و عمو و دایی و سایر اقوام او در صف دشمنان اسلام قرار داشتند و به سرزمین مسلمین حمله می کردند تا اسلام را از بین ببرند و جان و مال مسلمین را تاراج کنند , در خطبه مورد استناد معاند که در واقع خطبه ٥٦ است نه ٥٥ , امیر مومنان علیه السلام متذکر همین نکته می شود که مسلمین صدر اسلام برای دفاع از موجودیت دین اسلام و جان و مال مسلمین , و اطاعت از دستور خداوند , در برابر دشمن صف آرایی و دفاع می کردند و چنین نبود که بگویند چون پدر و برادر و عموی ما در صف دشمن است , ما در برابر آنان نمی جنگیم و می گذاریم که آنان اسلام را نابود کنند و جان و مال مسلمین را از بین ببرند . آنان در واقع به این سخن خداوند عمل می کردند که فرمود : " بگو اگر پدران و فرزندان و برادران و همسران و طايفه شما و اموالى كه به دست آورده‏ايد و تجارتى كه از كساد شدنش بيم داريد و مساكن مورد علاقه شما، در نظرتان از خداوند و پيامبرش و جهاد در راهش محبوبتر است در انتظار اين باشيد كه خداوند عذابش را بر شما نازل كند و خداوند جمعيت نافرمانبردار را هدايت نمى‏كند "( توبه ٢٤ ) ❗️بنابراین کلام امیر مومنان ناظر به جهاد دفاعی مسلمین در برابر تعرض دشمن است که چنین دفاع کردنی مورد تایید تمام عقلاء جهان است و این عملکرد هیچ شباهتی با عملکرد داعش ندارد . داعشی که به قصد رسیدن به قدرت و ثروت به ممالک اسلامی حمله می کردند و به جان و مال مردم تعرض می کردند . 👌بیان امیر مومنان علیه السلام در خطبه ٥٦ نهج البلاغه چنین است : " ما در ركاب رسول خدا (مخلصانه مى‏جنگيديم و در راه پيش برد اهداف آن حضرت گاه) پدران و فرزندان و برادرها و عموهاى خود را از پاى درمى‏آورديم (و اين كار نه تنها از ايمان و استقامت ما نمى‏كاست بلكه) بر ايمان و تسليم ما مى‏افزود و ما را در شاهراه حقّ و صبر و استقامت در برابر درد و رنجها و در طريق جهاد پيگير در مقابل دشمن، ثابت قدم مى‏ساخت، گاهى يكى از ما با فرد ديگرى از دشمن به صورت دو قهرمان با هم نبرد مى‏كردند، بگونه‏اى كه هر يك مى‏خواست كار ديگرى را بسازد و جام مرگ را به او بنوشاند (آرى) گاه ما بر دشمن پيروز مى‏شديم و گاه دشمن بر ما (ولى نه پيروزى مقطعى ما را مغرور مى‏كرد و نه آن شكست نوميدمان‏ مى‏ساخت) و هنگامى كه خداوند، صدق و اخلاص ما را ديد ذلّت و خواری را بر دشمنان ما نازل كرد و پيروزى و نصرت را به ما عنايت فرمود، تا آنجا كه اسلام در همه جا استقرار يافت و در كشور پهناور خود جاى گرفت. به جانم سوگند! اگر ما (در مبارزه با دشمنان اسلام) همانند شما بوديم هرگز ستونى از دين بر پا نمى‏شد و شاخه‏اى از درخت ايمان سبز نمى‏گشت (و به ثمر نمى‏نشست) ...." @Rahnamye_Behesht https://instagram.com/porsemane_eteghadi
👌یکی از کاناهای وهابی مدعی شده بود که راویان روایات شیعه افراد زیدی مسلک و واقفیه و ... اند یعنی راویان فاسد العقیده و ضعیف اما راویان روایات اهلسنت تابعین و اصحاب هستند , لذا روایات صحیح تنها در نزد اهلسنت است !!! ▫️ما در پست ذیل پاسخ وهابی را دادیم و به تصریح خود علمای اهلسنت ثابت کردیم که احادیث اهلسنت جز اندکی , همه ضعیف و باطل است !!!! ▫️https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/5046 😀حال وهابی با عقب نشینی از ادعای قبلی می گوید بله ما احادیث ضعیف هم داشته ایم , اما علمای ما احادیث را پالایش کرده اند و احادیث صحیح را از ضعیف جدا کرده اند !!! 👌آخر چرا این قدر دروغ می گویی !!! کدام عالم شما این کار را کرده است !!! اصلا حدیث صحیحی برایتان مانده بوده است که علمایتان بخواهند پالایش کنند !!! 👌سرآمد کتابهایتان صحاح سته است که معتقدید روایاتی که در آنها هست , از معتبر ترین روایات است , با این وجود علمای خودتان تصریح کرده اند که صحاح سته هم پر از روایات ضعیف و جعلی است و راویان صحاح سته خصوصا صحیح بخاری و مسلم , از راویان دروغگو و جعلی اند , مثلا ابن تیمیه در مورد سنن ترمذی می گوید که در آن احادیث جعلی فراوان است !!!! 👌در دو پاسخ ذیل این موضوع را اثبات کردیم !!!! https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2884 https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2728 ▫️وهابی جرات ندارد که تمام پاسخ را به مخاطبینش نشان دهد , تنها دو خط از پاسخ را نشان می دهد و شروع می کند به دروغگویی و فریب دادن اهلسنت !!! آیا جوانان اهلسنت می توانند مولوی های خود را ملزم کنند که پاسخ ما را دقیق و حساب شده بدهند !!! @Rahnamye_Behesht https://instagram.com/porsemane_eteghadi
👌در روایتی آمده است که امام علیه السلام در مورد نعلینی که یکی از اصحاب پوشیده بود , فرمودند که این نعلین ملعون است زیرا به ولایت ما اهل بیت علیهم السلام اقرار نکرده است !!!!! ❗️وهابی جاهل به این روایات با دیده تمسخر نگریسته است , در حالی که اگر قدری سواد داشت , می دانست که طبق قرآن و روایات خود اهلسنت , جمادات هم دارای درک و شعور هستند , در ذیل توضیح داده ایم : 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3506 👌و در ذیل نیز توضیح داده ایم که خداوند اقرار به ولایت اهلبیت علیهم السلام را حتی از جمادات هم گرفت , زیرا آنان هم دارای درک و شعور بودند , بنابراین هیچ مانعی ندارد ماده ای که نعلین مذکور را از آن درست کرده بودند , از اقرار به ولایت اهل بیت علیهم السلام امتناع ورزیده باشد , در ذیل توضیح داده ایم : 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2822
👌در روایتی سخن از برتری امامان علیهم السلام بر انبیاء سخن به میان آمده است که وهابی به این قضیه اشکال کرده است , در ذیل این برتری را از روایات خود اهلسنت هم اثبات کرده ایم : 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4157 👌از آیات قرآن و روایات شیعی هم در ذیل اثبات کرده ایم : 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2178 ❗️در روایت مذکور آمده است که امام علیه السلام فرمود هیچکس مشمول لطف و نظر خداوند نمی شود , مگر به عبودیت کردن برای ما " بالعبودیه لنا " 👌وهابی اشکال کرده است که عبادت تنها برای خدا است , چگونه در این روایت آمده است که امامان ع باید عبادت شوند !!!!! ▫️وهابی با این اشکال باز هم جهل و نادانی خود را نمایان کرده است , زیرا یکی از معانی عبودیت , اطاعت است و مقصود از عبودیت امامان ع در روایت مذکور , یعنی اطاعت کردن از امامان ع , در ذیل مفصل در این رابطه توضیح داده ایم و این معنا را از قرآن و روایات اهلسنت و شیعه اثبات کرده ایم : https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2727 💠
◼️ویژه نامه شهادت حضرت حمزه و وفات عبدالعظیم حسنی علیهما السلام ؛ 1⃣مگر امام حسین سید و سرور شهداء می باشد ❗️چگونه در برخی روایات حضرت حمزه به عنوان سید الشهداء معرفی شده است ❕آیا این دو با یکدیگر تناقض ندارد ❕❕ ◼️https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/215 2⃣فضائل حضرت حمزه علیه السلام ؛ ◼️https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/217 3⃣فضائل عبدالعظیم حسنی علیه السلام ؛ ◼️https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/216 @Rahnamye_Behesht https://instagram.com/porsemane_eteghadi