eitaa logo
مؤسسه آموزش عالی ائمه اطهار
373 دنبال‌کننده
966 عکس
115 ویدیو
240 فایل
ادمین @s_mohammad_soltani سایت ai.markazfeqhi.com کانال روبیکا rubika.ir/aaemehathar سیستم جامع https://zil.ink/aamt
مشاهده در ایتا
دانلود
واحد مشاوره حقوقی و معاضدت قضائی حوزه های علمیه در راستای خدمت رسانی و تسریع در احقاق حق طلاب محترم به صورت حضوری و تلفنی آماده پاسخگویی به سوالات حقوقی و قضائی توسط کارشناسان مجرب می باشد.
⚡️ناگفته هایی از طالبان(١٥) 🔴 طالبان و جواز سجده تعظیمی!! ✍️به قلم مهدی فرمانیان https://t.me/muslimnair 🔹پس از تصرف کابل توسط طالبان، کلیپی در فضای مجازی پخش شد (📽کلیپ بالا⬆️) که تعدادی از طالبان سر قبر ملاعمر، موسس طالبان، رفته و سجده تعظیمی را انجام می دهند. 🔹سجده در مقابل قبور بزرگان، از جمله موارد اختلافی سلفیه با صوفیان است. صوفیان این سجده را جایز می دانند، اما وهابیت و داعش، سجده بر قبور را از مصادیق شرک دانسته و به شدت با آن مقابله می کنند. 🔹تاثیر افکار صوفیه بر طالبان در این کلیپ به خوبی هویداست. این کلیپ نشان می دهد تفکر دیوبندیه حیاتی در مدارس طالبان رسوخ فراوانی دارد و تفاوت های طالبان با وهابیت و داعش بسیار است. 🔹در این کلیپ قبر ملاعمر در یک اتاق (بناء) قرار دارد که نشان از اختلاف در بناء بر قبور است. دفن ملاعمر در اتاق، نشان از نگاه طالبان به عدم شرک و بدعت دانستن بناء بر قبور بر خلاف وهابیت دارد. عدم تخریب قبور به وسیله طالبان در حکومت سابق (۱۳۷۵-۱۳۸۰ش) و هم اکنون نشان از اختلاف فکری عمیق طالبان با وهابیت و داعش دارد. 🔅تبیین این مسائل به معنای تایید اقدامات طالبان نیست، بلکه صرفاً برای فهم صحیح جریان های فکری جهان اسلام است. ✔️پانوشت: دیوبندیه به دو تفکر حیاتی و مماتی تقسیم می شود. دیوبندیان حیاتی معتقدند پیامبر با بدن دنیوی خود در قبر زنده است، ولی مماتی ها معتقدند پیامبر با بدن دنیوی در قبر حضور ندارد. این تفاوت باعث شده دیوبندیه حیاتی، اختلافات فراوانی با وهابیت و دیوبندیه مماتی پیدا کنند و دیوبندیه مماتی به وهابیت نزدیک شود. 🌐 کانال علمی- تخصصی مسایل جهان اسلام(مُسْلِمْنا) ✔️ تلگرام: https://t.me/muslimnair ✔️ایتا: https://eitaa.com/joinchat/1150419012Cdf312d401e ✔️واتس اَپ(2) https://chat.whatsapp.com/Cx9ctE56Ftz3d9piEIFqjL ✔️ واتس اَپ(3): https://chat.whatsapp.com/LvsaAzALduN9Xiu2pRvQ6Z ✔️ واتس اَپ(4): https://chat.whatsapp.com/CN64JfrptzX7lVLYoaDqsu
🌀معرفی کانال اساتید سطح و خارج حوزه علمیه🌀 🔻آیت الله @makaremdars http://makarem.ir 🔻آیت الله @sobhani_droos 🔻آیت الله (اصفهان) @almazaheri_dorous 🔻آیت الله @a_javadiamoli_doross 🔻آیت الله @noorihamedanidars 🔻آیت الله علوی گرگانی @alavi_gorgani 🔻استاد شب زنده دار @feghahat_ir @pand_saadat 🔻استاد سیفی مازندرانی @ayatollahseyfi 🔻آیت الله سید احمد @mahadalemamalmahdi https://t.me/seyedahmadmadadi 🔻استاد ابوالقاسم @alidost_fiqh 🔻استاد علی اکبر رشاد(تهران) @Rashad_ir 🔻استاد احمد @ahmad_abedi2 🔻استاد محسن اراکی @dorus_araki 🔻استاد عبدالکریم فرحانی @ostad_farhani 🔻استاد میرباقری @mirbaqeri_dars 🔻استاد جواد مروی @ostadmarvi2 🔻استاد سید @seyedmonzerhakim 🔻استاد @zanjirzanhosseini 🔻استاد محمدحسین @mabaheth 🔻استاد علی فرحانی @almorsalaat 🔻استاد حیدری فسایی @heydari_fasaee 🔻استاد محمدصادق علم الهدی @Alamolhoda_org 🔻آیت الله محمدعلی (فلسفه و فقه و...) @ayatollah_gerami 🔻استاد نظری منفرد @nazarimonfared 🔻استاد حسین شوپایی @shoopaei 🔻استاد مهدی گنجی @ganjee 🔻استاد محمدتقی شهیدی پور @usol_shahidi @taghrirat_shahidi 🔻استاد ملکی اصفهانی @smmaleki 🔻استاد مویدی @ShiaTowhid 🔻استاد فاضل لنکرانی @doros_fazellankarani 🔻استاد سیدحسین شاهرودی @shahroudi https://t.me/shahroudi_h 🔻استاد سیداحمد خاتمی @ostadkhaatami 🔻استاد سید مهدی هاشمیان @ostad_hashemian 🔻استاد غلامعباس هاشمی @kefayeh2_hashemi 🔻استاد سیدحسین هاشمیان @do_hashemiyan 🔻استاد محمدی قائینی @ghaeeni 🔻استاد احمدی شاهرودی @ahmadishahroudichannel 🔻استاد محمد جواد شبیری @mj_shobeiri 🔻استاد حاج ابوالقاسم @m_hajabolghasem_ir 🔻استاد زارعی سبزواری @zareiesabzevari 🔻استاد علیرضا اعرافی @alireza_arafi 🔻استاد سید محمود مددی @DorusOstadMadadi 🔻استاد سیدصدرا هاشمی @seyyedsadraqom @seyyedsadramakaseb @seyyedsadraosol 🔻استاد احدی @ahadi1 🔻استاد شیخ الاسلامی @sheykholeslami 🔻استاد وحیدپور @ostad_vahidpoor 🔻استاد تعظیمی فر @makaseb4tazimifar @makaseb3tazimifar @tazimifar 🔻استاد شورگشتی @ostad_Shoorgashti 🔻استاد (خارج تاریخ اسلام) @YusufiGharawi 🔻استاد احمد فربهی(بدایه - تفسیر - کفایه) @farbehy 🔻استاد سیداحمد فاطمی @Ostadfatemi 🔻استاد سیدمصطفی حسینی نسب @hoseininasab @hoseininasab3 @tamhidi 🔻شیخ هادی نجفی(اصفهان) https://t.me/Ayatollah_AlNajafi 🌟کانال روش شناسی اجتهاد⭐️ 🔸 @ravesh_ejtehad 🔻استاد هدایت نیا @hedayatnia_ir 🔻استاد سید محسن مرتضوی @makasebmortazavi 🔻استاد موسوی کوشکی @ostadkooshki 🔻استاد احمد مبلغی(روش شناسی و فقه اجتماع و...) @manhajah @feqholejtema 🔻استاد سید یوسف ابراهیمیان آملی @boraghemarefat 🔻استاد محمدحسین عبدی @feghahat_3 @feghahat_1 🔻استاد قائینی @qaeninajafi_feqh @qaeninajafi_osul 🔻استاد امین اسدپور @doa1400 @amin_asadpour 🔻استاد رفیع پور تهرانی @Menhajalsalehin 🔻استاد مصباحی مقدم @mesbahi_ir 🔻دروس خارج استاد ملکوتی @amalakouti 🔻استاد فتوحی @ostadfotouhi 🔻استاد موحدی @howzehbookmp3 🔻استاد سید علی حسینی آملی @Ershad_Algholoob 🔻استاد امینی نژاد @nafahat_eri @nehayeh 🔻استاد طبسی(خارج مهدویت و کلام و...) @velaseddighah 🔻استاد (خارج کلام جدید) @kharejkalam 🔻استاد تحریری(تهران و قم) @dareskhareg @seratemostaghim_ir 🔹حکَم نهج البلاغه @nahjolbalagheeee 🔻استاد عابدینی @abedini 🔻الشيخ محمد السند(نجف) https://t.me/alsanaddroos 🔻الشيخ محمد الجواهري(نجف) https://t.me/aljawaheri 🔻استاد حشمت پور(فلسفه، عرفان ، اخلاق، منطق و...) @heshmatpoor 🔻استاد عباسی خراسانی @abbasi_khorasani 🔻استاد محسن فقیهی @mohsenfaghihi 🔻استاد حسینی بوشهری @hosseiniboushehri 🔻استاد (خارج فلسفه و عرفان و تفسیر) @nasimehekmat @nafahat_eri 🔻استاد علی نصیری(تفسیر- حدیث و...) @alinasirigilani 🔻استاد جوادی گیلانی @dorosejavadigilani @zoghokheraad 🔻استاد خسروپناه @khosropanah_ir 🔻دروس استاد حسینی صدر(رجال- درایه و...) https://t.me/ayatollahhsadr 🔹دروس هیئت و نجوم https://t.me/Astrology786 🔻استاد رضازاده(مشهد) @taghrirat_rajabali_rezazadeh 🔻استاد ربانی بیرجندی(مشهد- رجال، لغت، درایه، فقه ...) @rabbanibirjandi 🔻استاد اشرفی شاهرودی(مشهد) @m_tahghighateislamiکشکول ناب حوزوی👇 🔷 @kashkolenab
1_1224098580.pdf
605.9K
📜 آخرین لیست نشریات علمی حوزه علمیه 🔹پژوهشگران هر زمینه می توانند با استفاده از این فایل ، مجله مورد نیاز خود را شناسایی و تهیه کنند. 🔰🔍📚 🆔https://eitaa.com/VahedElmi110
▪️ «کلمات امامان: شیخ صدوق و توسعه گفتمان حدیثی شیعه دوازده امامی» نام کتابی است که جورج وارنر، شیعه پژوه جوان غربی نگاشته و قرار است یک تا دو ماه دیگر (نوامبر و دسامبر 2021) توسط انتشارات معروف آی بی توریس (I. B. Tauris) عرضه شود. ▪️ جورج وارنر فارغ التحصیل و مدرس دانشگاه سواس (SOAS) انگلستان که از معروفترین مراکز علمی فعال این کشور است، بوده و اکنون همکار تحقیقاتی در موضوع مطالعه مذاهب غرب آسیا در مرکز مطالعات مذهبی Ruhr-Universität Bochum در کشور آلمان است. ▪️ به احتمال زیاد کتاب وارنر برگرفته و در ارتباط با رساله دکتری او در دانشگاه سواس است. او تز دکتری را با عنوان «تصور حجت: حجت و نیابت در آثار شیخ صدوق» در سال 2016 در این دانشگاه دفاع کرده است. ▪️ موضوع کتاب چنانکه در عنوان آن هویداست، در مورد نقش شیخ صدوق در فرآینده توسعه گفتمان حدیثی تشیع در آغاز غیبت کبری است؛ دورانی که به بیان وارنر، قرار است شیعیان در آن دوران "تنها از طریق متن کلمات و اعمال امامان و بدون حضور فیزیکی ایشان مذهب خود را حفظ کنند." جالب است که نویسنده در این کتاب در نگاه دوگانه عقل گرا-حدیث گرا به علمای شیعه در آن دوران مناقشه می کند و به عللی می پردازد که به ماندگاری کتب صدوق همچون من لا یحضر، علل الشرائع و کمال الدین در میان شیعیان انجامید. ▪️ وارنر دو مقاله قابل توجه دیگر هم در همین راستا دارد: 1- "تبیین نماز: حدیث و باطن گرایی در کتاب علل الشرائع شیخ صدوق" 2- "بودا یا یوزاسف؟ تصاویری از امام غائب در کمال الدین شیخ صدوق". خواندن مقاله دوم را به عزیزانی که به نگاه مستشرقان به مهدویت علاقمندند توصیه می کنیم. 🔸 لازم به ذکر است در طی سالیان گذشته نسل جدیدی از شیعه پژوهان جوان در مراکز پژوهشی غرب تربیت یافته اند و مشغول تحقیق در موضوعات پایه ای شیعه -علمای شیعه، دوران غیبت، نواب اربعه و ...- هستند. از جمله این افراد می توان به روی ویلوزنی، ادموند هایس، موشق آساتریان، زاکری هیرن، شان آنتونی، جنیفر تیا گوردن و جورج وارنر اشاره کرد. 📝 زهیر دهقانی آرانی؛ پژوهشکده مهدویت و موعودگرایی-مرکز تخصصی مهدویت
⬅️ کتابی جدید از شیعه پژوه جوان غربی در مورد حدیث متقدم شیعی
📚 معرفی کتاب: حوزه ها و مکاتب حدیثی ✍️ مهدی مهریزی این کتاب از میان همه مباحث تاریخ حدیث، دو بحث جدّی را به بحث می گذارد: نخست از جریان های فکری حدیثی بحث می کند و سه جریان مهم ظاهرگرایی (اخباریگری و اهل حدیث)؛ عقل گرایی (فلاسفه و متکلّمان) و باطن گرایی (عرفا و صوفیه) را تا اندازه ای می کاود، و نمونه ها و مصادیقی از این برخوردها با حدیث را نشان می دهد. مبحث دوم کتاب، بحث و بررسی درباره مکان ها و حوزه هایی است که فعالیت حدیثی در آنها رونق داشته است. در این بخش، از ده حوزه حدیثی شیعه یعنی: مدینه، کوفه، بغداد، قم (قرن های چهار و پنج)، ری، حلّه، اصفهان، خراسان، نجف، قم(دوره معاصر) بحث شده است. و در مورد اهل سنّت، به سه منطقه بزرگ؛ یعنی ایران (ری، خراسان بزرگ و قزوین)، شرق عربی (حجاز، عراق و شام)، و غرب عربی (قرطبه، قیروان و شمال افریقا)، اشاره کرده و از چگونگی ورود و گسترش حدیث در اندلس به تفصیل بحث کرده است.
✅ نهادینه‌سازی فرهنگ دایرة المعارف خوانی! یکی از روش‌های بهره‌وی‌ در مطالعات و‌ پژوهش‌های روشمند، عادت به استفاده از صدها عنوان دایرة المعارف‌ عمومی یا تخصصی‌ نگارش یافته در موضوعات مختلف به زبانهای مختلف است. دایره المعارف‌ها و‌ موسوعات، یکی از ارکان "کتب مرجع عمومی"‌(میان رشته‌ای) محسوب می‌شوند. کسی که در در رده‌های پایین و‌ متوسطِ حوزه مطالعات اسلامی پژوهش می‌کند، برای نمونه می‌تواند به دایره المعارف‌های نفیس و ارزشمند ذیل رجوع کند: الف) "دایره المعارف بزرگ اسلامی"، ب) "دانشنامه جهان اسلام" و ج) "دایره المعارف تشیع" به زبان‌های فارسی، د) دایره المعارف ایرانیکا و ه) "دایره المعارف اسلام" (لیدن)، به زبان انگلیسی، و) "دایره المعارف اسلام" (ایسام)، به زبان ترکی استانبولی و ز) قاموس الاعلام، به ترکی عثمانی و ح) "دایره المعارف"، افرام بستانی، به زبان عربی. این موارد، از بهترین‌های این عرصه‌های مطالعاتی هستند، هر چند این نوع مصادر، به خصوص مواردی که تخصصی هستند (مانند دایره المعارف دین، اثر گرانسنگ میرچا الباده) بسیار زیادند و متناسب با تخصص و‌ توانمندی زبانی محققان مورد استفاده قرار میگیرد. فواید این نوع مصادر فراوان است، از آن جمله می‌توان به: ۱. دسترسی نسبتا جامع به خلاصه دهها منبع "دست‌ اول"، ۲. آگاهی از اهم منابع و مصادر مرتبط با یک‌ مدخل در بخش کتابشناسی مقالات (برای مطالعات بیشتر)، ۳. آشنایی با روش مقاله‌نویسی، ارجاع دهی، چینش منطقی مباحث و ساختار آن، ۴. بهره‌وری از زمان و صرفه‌جویی در وقت ۵. آشنایی با انواع روش‌های مطالعاتی و پژوهشی در فرایند مطالعه یک‌ مدخل (روش شناسی‌ کاربردی) و غیره اشاره نمود. برای مثال کسی که درباره "اسلام" یا "تصوف"، بررسی و تحقیق می‌کند، به جای اینکه برای آشنایی با ابعاد‌ مختلف این موضوعات بسیار گسترده، به هزاران سرچشمه، همچون کتاب، مقاله یا پایان نامه مراجعه نماید، به سهولت، با مراجعه به مداخل مربوطه به‌ مقصود نایل آید. در پایان اشاره به این نکته منشوری ضروری است که اقیانوسی از آگاهی‌ها با "مطالعه تطبیقی" مداخل مشترک دایره المعارف‌های نگارش یافته در فضاهای مختلف، نصیب پژوهشگر می‌گردد، در حالی که دسترسی به چنین فراداده‌های نابی، در مطالعات آزاد تقریبا به سهولت امکان پذیر نیست. 🍃🍂🍃 🆔 @raweshshenasi
زوائد نویسی در حدیث اهل سنت.pdf
459K
📚 زوائد نویسی در حدیث اهل سنت ✍️ مجید معارف منبع: مقالات و بررسی ها 1381 شماره 72
🌐استخاره در دوراهی راوی : استخاره در سده‌های اخیر مورد توجه شایان شیعیان بوده و توجه ویژه به آن، به‌نوعی از اختصاصات مذهب امامیه به شمار می‌رود. محمدبن مسعود عیاشی از محدثان شیعه که احتمالا در نیمه اول قرن چهارم درگذشته است، اثری با عنوان «کتاب الاستخارة» نگاشته است (رجال النجاشی، ص352؛ الفهرست للطوسی، ص213) که به نظر می‌رسد اولین اثر مستقل در این باب باشد. رضی‌الدین سيدبن طاووس از علمای قرن هفتم و استاد علامه حلی حدود هشت قرن پیش نخستین کتاب مفصل درباره استخاره را با عنوان «فتح الابواب بين ذوى الالباب و بين رب الارباب فى الاستخارات» تألیف کرد. ابن‌طاووس چندين بار به ابتكارى و بدون پيشينه بودن كتاب خود تصریح كرده است (فتح الابواب، ص113). هرچند پیرامون استخاره تا قرن دهم و رسالة فی الاستخارة اثر مغلوی وفائی (کشف الظنون، 1/ 844) اثری در منابع رایج در تراجم و کتاب‌شناسی دیده نمی‌شود، ولی از آن پس تدریجاً آثار متنوعی نوشته شد؛ به‌ویژه حدود سی جلد كتاب در اين موضوع به قلم علما حدفاصل قرن یازدهم تا چهاردهم تأليف گردید. ژان شاردن؛ جهانگرد فرانسوی حدود سیصدسال پیش در سفرنامه خود اشاره می‌کند: «ساده‌ترين و نخستين روش پيش‌گويى و تفأل در نظر ايرانيان كه بسيار رايج است استفاده از قرآن مجيد است كه عمل بدان را استخاره مى‌گويند. از بعضى كتاب‌ها نيز بدين منظور سود مى‌جويند. استخاره به معنى رايزنى و مشورت كردن با خداست. ايرانيان هنگامى كه براى كردن يا نكردن كارى دچار شك و ترديد مى‌شوند به استخاره توسل مى‌جويند. بدين منظور به يكى از روحانيان رو مى‌آورند و از او مى‌طلبند برايشان استخاره بگيرد ... مردم بر اين اعتقادند روحانيانى كه داراى مراتب علمى و دينى و معنوى بالاتر مى‌باشند چون در درگاه ذات پروردگار مقرب‌ترند استخاره‌شان به واقعيت نزديک‌تر مى‌باشد.» (سفرنامه شاردن، 3/ 1033). در منابعی مانند کتاب حمدالله مستوفی به رواج استخاره در دوره قاجار اشاره شده است. سیدمحمد کمره‌ای؛ داماد عمه امام خمینی نیز فهرستی از استخاره‌های متعدد محمدعلی شاه را که در کتابی دیده، در کتاب «روزنامه خاطرات» آورده است. محمدعلی شاه از استخاره‌های میرزا ابوطالب زنجانی؛ فقیه مقیم پایتخت بهره‌های فراوانی می‌گرفت. همچنین استخاره مرحوم آیت‌الله شیخ عبدالکریم حائری برای اقامت در قم در پی دعوت علمای این شهر بسیار مشهور است. 🔺اکنون حیدر حب‌الله؛ پژوهشگر مطرح لبنانی در مقاله مفصلی به نام «فقه الاستخارة» پس از بررسی ادله شرعی و عقلی، استخاره با عدد به وسیله تسبیح و سنگ‌ریزه را مطابق تمام مسالک در حجیت خبر واحد، به دلیل فقدان روایتی معتبر در این باب، ضعیف ارزیابی کرده است. همچنین درباره استخاره با قرآن به دو شیوه شمارش اوراق مصحف و شیوه امروزین که آیه اول از صفحه گشوده را می‌خوانند، معتقد است به طریق معتبر قابل اثبات نیست. افزون بر آن، درباره حکم استخاره با دو رقعه، سه رقعه و شش رقعه که برخی فقیهان متأخر امامیه تلقی به قبول کرده‌اند، اختلافاتی واقع شده است. حب‌الله پس از بررسی روایات استخاره ذات‌الرقاع، حجیت آن را موافق با نظر محقق سبزواری (ذخیرة المعاد، 1/ 348) مورد تأمل می‌داند؛ هرچند در انواعی که نمی‌توان انتساب آن را به شریعت صحیح دانست، در صورت پذیرش قاعده تسامح در ادله سنن می‌توان بدان عمل کرد. نوع دیگر یعنی استخاره قلبی به این صورت است که پیش از انجام عمل قلب خود را متوجه خداوند گرداند و به آنچه احساس کرد اقدام و عمل کند. وی می‌گوید برخی روایات این نوع استخاره معتبر است و می‌توان گفت از استخاره مشورتی قوی‌تر و از استخاره دعایی ضعیف‌تر است. استخاره به این عنوان که قلب را متوجه خداوند بداند و سپس با مردم مشورت کند نیز خالی از قوت نیست (دراسات فی الفقه الإسلامی المعاصر، 4/ 95و111و147و193و196). به نظر وی برخی عوامل همچون طرد جوامع شیعی، رواج روحیات صوفیانه و منزلت سید بن طاووس در میان شیعه و اعتماد عمومی به روایات در دوره رواج اخباری‌گری، سبب شیوع استخاره با قرآن و تسبیح شده است (همان، ص203و204). با این حال، فقهای معاصر آرای مرسوم در باب استخاره را می‌پذیرند. آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی پس از ذکر حکایتی معتبر از استخاره‌های ویژه حاجی کلباسی، مخالفت با استخاره را بنا بر احتیاط واجب جایز نمی‌داند (درس خارج اصول، 29/1/1396). بنا بر نظر آیات عظام تبریزی و سیستانی انجام استخاره با تسبیح و رقعه تنها به قصد رجاء بلامانع است (صراط النجاة، 1/ 553؛ الفقه للمغتربین، 327-328). دفتر آیت‌الله‌العظمی سیستانی نیز گفته است: «می‌توان به استخاره اعتماد کرد ولی بعد از این‌که با تدبر و مراجعه به خبرگان و مشاوره دوستان راستین نتوان تصمیم گرفت و حیرت همچنان باقی ماند و شخص نتوانست هیچ طرفی را ترجیح دهد، استخاره اولویت دارد؛ اما شأن دیگری مانند کشف غیب ندارد» @rawinews