روزه بیمار
https://eitaa.com/ahkam31/886
معیار ضرر و ترس ضرر.
https://eitaa.com/ahkam31/887
مع پزشک غير امين
https://eitaa.com/ahkam31/890
روزه و دندانپزشکی
https://eitaa.com/ahkam31/893
تزریق آمپول
https://eitaa.com/ahkam31/894.
دیالیز روزه دار
https://eitaa.com/ahkam31/895
شیاف در ماه مبارک
https://eitaa.com/ahkam31/896
کرم وپماد
https://eitaa.com/ahkam31/897
آزمایش خون
https://eitaa.com/ahkam31/898
روزه دیابتی
https://eitaa.com/ahkam31/899
خوردن دارو
https://eitaa.com/ahkam31/900
تزریق خون
https://eitaa.com/ahkam31/901
ضعف چشم
https://eitaa.com/ahkam31/902.
ضعف بدن
https://eitaa.com/ahkam31/903
تزریق سرم
https://eitaa.com/ahkam31/904
اهدای خون
https://eitaa.com/ahkam31/905
اسپری
https://eitaa.com/ahkam31/906
آسم
https://eitaa.com/ahkam31/907
🌸🍃﷽🍃🌸
✋فهرست بسته بندی شده جهت مطالعه منبر و تحقیق #احکام
↩️👈بسته احکام
✅1-ازدواج(7مبحث)
https://eitaa.com/ahkam31/1173
✅2-احکام نماز(17مبحث)
https://eitaa.com/ahkam31/863
✅3-غسل جنابت و استمنا(18مبحث)
https://eitaa.com/ahkam31/946
✅4-امربمعروف ونهی ازمنکر (8مبحث)
https://eitaa.com/ahkam31/974
✅5-خمس (19مبحث)
https://eitaa.com/ahkam31/987
✅ 6-نذر(8مبحث)
https://eitaa.com/ahkam31/1329
✅7-احکام روزه(8مبحث)
https://eitaa.com/ahkam31/874
✅8-والدین(9مبحث)
https://eitaa.com/ahkam31/1258
✅9-احکام نماز جمعه(5مبحث)
https://eitaa.com/ahkam31/1268
✅10-سقط جنین(7مبحث)
https://eitaa.com/ahkam31/1264
✅11-معامله(8مبحث)
https://eitaa.com/ahkam31/1263
✅12-احکام پوشش(9مبحث)
https://eitaa.com/ahkam31/1281
✅13-موسیقی (7مبحث)
https://eitaa.com/ahkam31/1305
✅14-نامحرم
https://eitaa.com/ahkam31/1433
✅15-نماز آیات
https://eitaa.com/ahkam31/1474
✅16-کودک
https://eitaa.com/ahkam31/1483
✅17-رقص
https://eitaa.com/ahkam31/1499
↩️👈احکام عددی
🔺1-هشت نکته در غصب
https://eitaa.com/ahkam31/15
🔺2- چهار نکته در حقوق معنوی
https://eitaa.com/ahkam31/19
🔺3-چهار نکته در قطع رحم
https://eitaa.com/ahkam31/20
🔺4-ده نکته در رابطه با عرف
https://eitaa.com/ahkam31/21
🔺5-پنج نکته درباره نیابت
https://eitaa.com/ahkam31/23
🔺6-چهار نکته درباره توبه
https://eitaa.com/ahkam31/28
🔺7-سه نکته در حق الناس
https://eitaa.com/ahkam31/452
🔻8-سه تفاوت نفقه_همسر و _پدر و مادر
https://eitaa.com/fatemi222/6574
🔺9- 5تا از محرمات مسجد
https://eitaa.com/ahkam31/32
🔺10-سه 3تفاوت فرزند نسبى و رضاعى
https://eitaa.com/ahkam31/33
🔺11-چهار نكته در رابطه با تنبيه كودك
https://eitaa.com/ahkam31/35
🔺12-هفت نکته درباره ادای بدهی
https://eitaa.com/ahkam31/37
🔺13-یازده مساله درباره آرایش زنان
https://eitaa.com/ahkam31/1122
🔺14-احکام اموات
https://eitaa.com/ahkam31/1662
🔺15-شش فرق نماز و روزه
https://eitaa.com/ahkam31/64
🔺16- سهنکته در باره احکام زکات
https://eitaa.com/ahkam31/70
🔺17-چهار نكته درباره حيوانات حرام_گوشت
https://eitaa.com/ahkam31/71
🔺18- چهار نکته درباره سن تکلیف و بلو غ
https://eitaa.com/ahkam31/74
🔺19- پنج نکته درباره نماز_قضا
https://eitaa.com/ahkam31/128
🔺20-احکام عددی چهارگانه
https://eitaa.com/ahkam31/250
🔺21-احکام عددی سه گانه 1
https://eitaa.com/ahkam31/251
🔺22-احكام عددى سه2
https://eitaa.com/ahkam31/252
🔺23-احكام عددى سه 3
https://eitaa.com/ahkam31/252
🔺24-مجموعه بیان احکام ترتیبی
https://eitaa.com/ahkam31/318
🔺25-چهار_نكته درباره حياء
https://eitaa.com/ahkam31/353
🔻26-پنج نکته درباره مسافرت
https://eitaa.com/fatemi222/5330
🔺صله رحم
https://eitaa.com/ahkam31/1787
↩️👈احکام موردی
🔻بیدار کردن اعضای خانواده
https://eitaa.com/fatemi222/5559
🔺وقف
https://eitaa.com/ahkam31/342
🔺تقلید
https://eitaa.com/ahkam31/318
🔺سن تکلیف
https://eitaa.com/fatemi222/2671
🔺سجده قرآن
https://eitaa.com/ahkam31/440
🔺تصرفات حلال
https://eitaa.com/ahkam31/11
🔺وام
https://eitaa.com/ahkam31/445
🔺مسافر
https://eitaa.com/fatemi222/2661
🔺تمرینی
https://eitaa.com/fatemi222/2655
🔺اعلام نجاست
https://eitaa.com/ahkam31/12
🔻سقط جنین
https://eitaa.com/ahkam31/1264
🔻احکام ارث
https://eitaa.com/fatemi222/4217
🔻فطریه
https://eitaa.com/fatemi222/3147
🔻قنوت نماز را فراموش
https://eitaa.com/fatemi222/4618
🔻اقسام خواب
https://eitaa.com/fatemi222/4702
🔻احکام وکالت
https://eitaa.com/fatemi222/4735
🔻احکام فوری
https://eitaa.com/fatemi222/4811
🔻تقلید از یک مرجع ت
https://eitaa.com/fatemi222/4874
🔻نامحرم
https://eitaa.com/fatemi222/5209
🔻احکام روزه
https://eitaa.com/fatemi222/5273
🔻احکام مسافر
https://eitaa.com/fatemi222/5330
🔻نذرهای_باطل
https://eitaa.com/fatemi222/5362
🔻احکام حق الماره
https://eitaa.com/fatemi222/5542
🔺غنی
https://eitaa.com/fatemi222/7237
🔺کاشت ناخن
https://eitaa.com/fatemi222/7400
🔸غیبت
https://eitaa.com/ahkam31/1324
🔹مجالس گناه
https://eitaa.com/ahkam31/338
🔸ذبح
https://eitaa.com/ahkam31/336
👌احکام بیشتر
https://eitaa.com/fatemi222/6617
📘رساله
https://eitaa.com/ahkam31/1390
🟩درسنامه
https://eitaa.com/ahkam31/2407
احکام عزاداری
https://eitaa.com/ahkam31/2488
قیام
https://eitaa.com/ahkam31/2534
پنج مساله درباره طلا
https://eitaa.com/ahkam31/2599
🔺احکام اختصاصی بانوان
https://eitaa.com/ahkam31/2659
اعتکاف
https://eitaa.com/ahkam31/2909
✋
اگر در #اول_اذان متوجه نباشیم اذان شده چیزی بخوریم آیا #روزه باطل است؟
✅این مسأله چند حالت دارد که در دو✌️ صورت روزه ی فرد #باطل است:
1⃣👈 اگر بدون این که #تحقیق کند وقت اذان رسیده یا نه (مثلا رادیو 📡 را روشن نکند)، کارى که روزه را #باطل مىکند انجام دهد، بعد معلوم شود وقت اذان بوده است.
2⃣👈 اگر تحقیق کند و با این که احتمال زیاد می دهد وقت #اذان رسیده، کارى که روزه را باطل مىکند انجام دهد، بعد معلوم شود وقت اذان بوده است.
✅و در دو✌️صورت روزه ی فرد #باطل نیست:
1⃣👈 اگر بعد از تحقیق، #یقین کند یا احتمال زیاد بدهد که وقت اذان نرسیده و چیزى بخورد و بعد معلوم شود وقت اذان بوده است.
2⃣👈اگر بعد از تحقیق، #شک کند که وقت اذان رسیده یا نه و کارى که روزه را باطل مىکند انجام دهد، بعد معلوم شود، وقت اذان بوده است.
📗#منبع :
۱. توضیح المسائل(محشى - امام خمینى)
ج ۱،صفحه ۹۳۹
📚احکام کاربردی
https://eitaa.com/fatemi222/6617
✅ #فراموشی_غسل_جنابت
❓اگه غسل جنابت رو در ماه رمضان فراموش كنيم و بعد از یک یا چند روز يادمون بياد، تكليفمون چیه؟
📚 آیات عظام مکارم، وحید و نوری: باید نمازها و روزههای اون چند روز رو قضا كنين؛ ولى کفاره نداره (مکارم: بنابر احتیاط واجب).
📚 آیتالله سیستانی: باید نمازها و روزههای اون چند روز رو قضا كنين؛ ولى کفاره نداره (بنابر احتیاط واجب، روزهها رو به قصد قربت مطلقه قضا کنه؛ یعنی به این قصد که این عمل بهطور کلّی مطلوب خداست).
📚 آیتالله خامنهای: کسی که در ماه رمضان غسل جنابت رو فراموش کنه و درحالیکه جنبه، وارد صبح بشه، روزه اون روز درسته؛ ولی اگه این فراموشی چند روز طول بکشه، باید روزههای ایام فراموشی رو قضا کنه. البته نمازها درهرحال، باطله.
⭕️ نکته: کفاره جریمهایه که بهخاطر شکستن یا نگرفتن عمدی روزه باید انجام بدیم و شامل دو ماه روزه یا سیرکردن شصت فقیر یا هر دوی اینهاست.
⭕️ نکته: جنابت، یعنی حالتی که بعد از رابطه جنسی یا خارجشدن آب منی برای انسان بهوجود میآد. بعد از جنبشدن، حتماً باید غسل جنابت کرد.
🔺توضیحالمسائل ۱۶مرجع، م۱۶۲۲؛ عروةالوثقی، ج۲، کتابالصوم، فصل فیما یجبالامساک، م۵۰؛ منهاجالصالحین، ج۲، م۹۸۸؛ هدایةالعباد، ج۱، م۱۲۸۳؛ مظاهری، رساله، م۱۲۴۴؛ خامنهای، رساله آموزشی، ج۱، درس۶۱.
📚احکام کاربردی
https://eitaa.com/fatemi222/6617
احکام کاربردی
🌸🍃﷽🍃🌸 ✋فهرست بسته بندی شده جهت مطالعه منبر و تحقیق #احکام ↩️👈بسته احکام ✅1-ازدواج(7مبحث) https://
سلام
امشب احکام سفر و روزه ارسال میشود👇
✋روزه در سفر
مسافرت در رمضان
۲۳: آیا مى شود در ماه رمضان، براى فرار از روزه مسافرت کرد؟
همه مراجع (به جز سیستانى و مکارم): مسافرت کردن در ماه رمضان- هر چند به عنوان فرار از روزه باشد- اشکال ندارد؛ ولى این امر تا قبل از روز بیست و سوم مکروه است.
آیات عظام سیستانى و مکارم: مسافرت کردن در ماه رمضان- هر چند به عنوان فرار از روزه باشد- اشکال ندارد؛ ولى مکروه است.
📚احکام کاربردی
https://eitaa.com/fatemi222/6617
✋مسافرت قبل از ظهر
🔹 کسى که پیش از ظهر تصمیم به مسافرت دارد، تکلیف روزه او چه مى شود؟
همه مراجع (به جز تبریزى و سیستانى): اگر پیش از ظهر مسافرت کند، روزه اش باطل است؛ ولى قبل از آنکه به حد ترخّص برسد، نمى تواند روزه را بخورد.
آیه اللَّه تبریزى: اگر از سر شب تصمیم بر سفر داشته و پیش از ظهر مسافرت کند، روزه اش باطل است؛ ولى قبل از آنکه به حد ترخص برسد، نمىتواند روزه را بخورد و اگر پیش از ظهر تصمیم بر مسافرت گرفته، بنابر احتیاط واجب باید روزه بگیرد.
آیه اللَّه سیستانى: اگر پیش از ظهر مسافرت کند، بنابر احتیاط واجب باید روزه اش را افطار کند؛ ولى قبل از آنکه به حد ترخص برسد، نمى تواند روزه را بخورد.
📚احکام کاربردی
https://eitaa.com/fatemi222/6617
✋قضاى روزه مسافر
🔹 کسى که در ماه رمضان مسافرت کرده، آیا علاوه بر قضا، باید کفّاره هم بدهد؟
همه مراجع: خیر، تنها قضاى روزه ها واجب است و کفّاره ندارد؛ ولى اگر قضاى روزه ها را تا ماه رمضان سال بعد به تأخیر اندازد، به جهت تأخیر، باید براى هر روز، یک مد طعام کفّاره بدهد.
📚احکام کاربردی
https://eitaa.com/fatemi222/6617
✋نذر روزه
🔹 کسى که در ماه رمضان در سفر است، آیا مى تواند نذر کند روزه بگیرد؟
همه مراجع: خیر، جایز نیست.
🔹 به بارگاه حضرت سید الشهدا علیه السلام مشرف شدم، آیا در آنجا مى توانم نذر روزه کنم و روزه بگیرم؟
آیات عظام امام، تبریزى، صافى، فاضل، نورى و وحید: در مسافرت، نذر روزه جایز نیست.
آیات عظام بهجت، خامنه اى و سیستانى: آرى، در مسافرت نذر روزه جایز و صحیح است.
آیه اللَّه مکارم: در مسافرت نذر روزه اشکال دارد و اگر نذر کرد، احتیاط واجب آن است که به نذر خود عمل کند.
🔹آیا مى توانیم پیش از سفر در وطن خود، نذر کنیم که در سفر روزه مستحبى بگیریم؟
همه مراجع (به جز مکارم): آرى، این نذر صحیح است.
آیه اللَّه مکارم: اگر روزه را معین نکند، نمى تواند در سفر روزه بگیرد.
👌نذر روزه در وطن
🔹 آیا مى توانیم در وطن نذر کنیم که روزه ماه رمضان و یا قضاى آن را در سفر، به جا آوریم؟
همه مراجع: خیر، این نذر صحیح نیست.
روزه در سفر
🔹: آیا گرفتن روزه هاى قضا، در سفر صحیح است؟
همه مراجع: خیر، جایز نیست.
📚احکام کاربردی
https://eitaa.com/fatemi222/6617
✋روزه اساتید و دانشجویان
🔹 اساتید و دانشجویان در صورتى که کمتر از ده روز در محل تحصیل و خوابگاه مى مانند، تکلیف نماز و روزه شان چیست؟
امام: نماز شکسته است و روزه صحیح نیست.
آیات عظام بهجت، صافى، فاضل و نورى: اساتید و دانشجویان، اگر در کمتر از ده روز، حداقل یک بار، بین وطن و دانشگاه رفت و آمد داشته باشند و این وضعیت، تا مدتى ادامه داشته باشد- به طورى که نزد عرف «سفر» کار آنان شمرده شود- نماز ایشان در محل تحصیل و بین راه تمام و روزه صحیح است.
تبصره:
۱٫ آیه اللَّه صافى مدت لازم براى صدق شغل سفر را حداقل چهار ماه رفت و آمد مى داند.
تبصره۲ (سفر اول). تمامى دانشجویان و اساتید مذکور، هرگاه بیش از ده روز در وطن خود بمانند، در اولین مسافرت به محل درس و تدریس، باید نماز را شکسته بخوانند و روزه نگیرند. اما پس از یک رفت و برگشت میان وطن و محل تحصیل، به وظیفه خود، مانند کثیرالسفر عمل کنند و نماز را کامل بخوانند و روزه را بگیرند.
تبصره۳٫ به فتواى آیه اللَّه بهجت، سفر اول با طى مسیر هشت فرسخ، تحقق مى یابد.
از این رو اگر فاصله محل درس و تدریس از وطن، بیش از هشت فرسخ باشد، در همان اولین مسافرت نیز نمازشان در محل تحصیل، کامل و روزه صحیح است.
آیه اللَّه تبریزى: دانشجو اگر در مدت کمتر از ده روز، بین وطن و دانشگاه رفت و آمد کند، باید احتیاط کند؛ یعنى، نماز را تمام و شکسته بخواند و اگر روزه گرفت، صحیح است و قضا ندارد. استاد اگر هر هفته، براى تدریس، به حدّ مسافت شرعى مسافرت مىکند- چنانچه مدت تدریس، دو ماه یا زیادتر باشد- باید نماز را تمام بخواند و روزه بگیرد.
تبصره: با توجه به اینکه آیه اللَّه تبریزى در این مسئله احتیاط واجب دارند، مقلدان ایشان مى توانند در این مسئله به فتواى مرجع تقلید مساوى و یا اعلم بعدى رجوع کنند و نمازشان را تمام بخوانند و روزه بگیرند.
آیهاللَّه سیستانى: ۱٫ اگر زمان تحصیل و تدریس اساتید و دانشجویان، حداقل دو سال ادامه دارد و در آنجا مستقر مى شوند [گر چه در هفته دو شبانه روز کامل باشند؛ به نحوى که به آنان مسافر گفته نشود]؛ آنجا در حکم وطن است و باید نمازشان را در محل تحصیل، تمام بخوانند و روزه را بگیرند.
۲٫ اگر اساتید و دانشجویان در هفته، حداقل سه روز بیش از مسافت شرعى رفت و آمد کنند و یا در سفر باشند و این برنامه براى مدتى (به طور مثال شش ماه در یک سال و یا حداقل سه ماه در چند سال تحصیلى) ادامه یابد؛ کثیرالسفر محسوب مىشوند و نماز ایشان در محل تحصیل و بین راه تمام و روزهشان صحیح است.
تبصره۱: در هر دو صورت اگر در ماه اول، قصد اقامت ده روز نکنند، باید احتیاط نمایند؛ یعنى، نمازشان را هم تمام و هم شکسته بخوانند و روزه را هم بگیرند و هم قضا نمایند.
تبصره۲: با توجه به اینکه آیه اللَّه سیستانى، رجوع به مرجع تقلید مساوى را جایز مى داند، مقلدان ایشان مى توانند در این مسئله به مرجع مساوى دیگر، مراجعه کنند که نماز را کامل و روزه را صحیح مى داند.
👈آیه اللَّه خامنهاى: اساتید و دانشجویان بورسیه و مأمور به تحصیل، اگر در کمتر از ده روز،حداقل یک بار بین وطن و دانشگاه رفت و آمد داشته باشند، نماز آنان تمام و روزه ایشان صحیح است؛ اما دیگر دانشجویان، نمازشان شکسته و روزه آنها صحیح نیست.
تبصره: با توجه به اینکه آیه اللَّه خامنهاى در مسئله رجوع به مرجع مساوى، احتیاط واجب دارند که رجوع جایز نیست، دانشجویان مى توانند در این مسئله به مرجع تقلید مساوى دیگر، مراجعه کنند؛ [به شرط اینکه مرجع تقلید جدید] رجوع به مرجع مساوى را جایز دانسته باشد و نماز دانشجوى مسافر را تمام و روزه او را صحیح بداند (مانند آیه اللَّه بهجت).
آیه اللَّه مکارم: ۱٫ اساتید و دانشجویان اگر براى مدت قابل ملاحظه اى- مثلًا یک سال یا بیشتر- در محل تحصیل یا تدریس بمانند، آن محل در حکم وطن است و نماز و روزه در آنجا، تمام مى باشد و ماندن ده روز پى در پى در آنجا شرط نیست.۲: کسانى که همه روزه، یا حداقل سه روز در هفته، به محل تحصیل یا تدریس مى روند؛ یعنى، صبح به محل تحصیل یا تدریس مى روند و عصر باز مى گردند و این کار مدتى ادامه مى یابد، کثیرالسفر محسوب مى شوند و نماز و روزه ایشان در آن محل و به هنگام رفت و برگشت، تمام است.
آیه اللَّه وحید: اگر در هفته حداقل چهار روز بین وطن و دانشگاه رفت و آمد کند و این کار براى مدت یک سال یا بیشتر ادامه داشته باشد، او کثیرالسفر است و نماز در آنجا تمام و روزه صحیح است و اگر رفت و آمد سه روز باشد، در این مورد نیز باید احتیاط کند.
📚احکام کاربردی
https://eitaa.com/fatemi222/6617
🔹 اساتید و دانشجویان، در صورتى که بیش از ده روز با قصد اقامت در محل درس و تدریس مى مانند، تکلیف نماز و روزه شان چیست؟
همه مراجع: براى این گونه افراد، نماز تمام و روزه صحیح است.
تبصره: در صورتى که از ابتدا به طور جدّ، قصد ماندن ده روز داشته باشند و بعد از خواندن یک نماز چهار رکعتى، به دلیلى تصمیم بر بازگشت به وطن بگیرند؛ نماز و روزه آنها در محل تحصیل کامل خواهد بود.
🔹 دانشجویانى که در خوابگاه ده روز یا بیشتر مى مانند و بین آنجا و محل تحصیل رفت و آمد مى کنند و فاصله بین آن دو، کمتر از چهار فرسخ شرعى (۵/۲۲ کیلومتر) است، حکم نماز و روزه شان چگونه است؟
امام: اگر در مدت ده روز، تنها یک مرتبه و به اندازه دو ساعت، از خوابگاه به دانشگاه بروند، نماز تمام و روزه صحیح است و در غیر این صورت شکسته است و روزه صحیح نیست.
آیات عظام بهجت، سیستانى، فاضل، صافى، مکارم، نورى و وحید: در فرض یاد شده، نماز تمام و روزه صحیح است.
آیهاللَّه تبریزى: بنابر احتیاط واجب، باید نماز را بین شکسته و تمام جمع کنند و اگر روزه بگیرند، صحیح است و قضا ندارد.
آیه اللَّه خامنهاى: اگر در مدت ده روز، به اندازه یک تا دو ساعت در روز- یا چند روز که مجموع آن به مقدار یک سوم روز یا یک سوم شب باشد- از خوابگاه به دانشگاه بروند، نماز تمام و روزه صحیح است و در غیر این صورت نماز شکسته است و روزه صحیح نیست.
🔹 اگر استاد یا دانشجو به طور اتفاقى، به شهرى غیر از محل درس مسافرت کند، نماز و روزه او چگونه است؟
همه مراجع (به جز سیستانى): نماز شکسته است و روزه صحیح نیست.
آیه اللَّه سیستانى: نماز تمام و روزه صحیح است.
🔹: حکم نماز و روزه اساتیدى که یک یا چند روز در هفته، به محل تدریس (که فاصله آن با وطن بیش از مسافت شرعى است)، رفت و آمد دارند؛ در دو صورت زیر در محل تدریس و بین راه چگونه است؟
الف: محل تدریس یک شهر است. ب: محل تدریس شهرهاى مختلف است.
امام: نماز شکسته است و روزه صحیح نیست.
آیات عظام بهجت، خامنه اى، فاضل و نورى: اگر رفت و آمد حداقل تا مدتى ادامه داشته باشد- که عرف این کار را شغل او بداند- نماز تمام و روزه صحیح است.
آیه اللَّه تبریزى: اگر در هفته حداقل یک بار براى تدریس، بین وطن و دانشگاه رفت و آمد مى کنند، نماز تمام و روزه صحیح است. اگر رفت و آمدشان در مدت هشت یا نه روز، یک بار انجام مى گیرد، باید احتیاط کنند؛ یعنى، نماز را تمام و شکسته بخوانند و اگر روزه بگیرند، صحیح است و قضا ندارد.
آیه اللَّه سیستانى: اگر در ماه، ده روز یا بیشتر در سفر باشند و این امر در مدت یک سال، شش ماه و در مدت بیش از یک سال، تا سه ماه ادامه داشته باشد، نماز تمام و روزه صحیح است. اگر در ماه نه یا هشت روز در سفر باشند، باید احتیاط کنند؛ یعنى، نماز را تمام و شکسته بخوانند و روزه بگیرند و قضاى آن را نیز به جا آورند.
آیه اللَّه صافى: اگر رفت و آمد حداقل براى مدت چهار ماه ادامه داشته باشد، نماز تمام و روزه صحیح است.
آیه اللَّه وحید: اگر چهار روز در هفته را به محل تدریس رفت و آمد داشته باشند، نماز آنان تمام و روزه شان صحیح است. اگر سه روز در سفر باشند، بنابر احتیاط بین نماز شکسته و تمام جمع کنند و بنابر احتیاط روزه بگیرند و قضاى آن را نیز به جا آورند و اگر کمتر از سه روز باشد، نماز شکسته است و روزه صحیح نیست.[
📚احکام کاربردی
https://eitaa.com/fatemi222/6617