آیت الله شیخ عباس اخوان
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
#حدیث_اولی_الالباب
خطابات حضرت #امام_کاظم علیهالسلام به #هشام_بن_حکم پیرامون #اولی_الالباب
«و ما أدّى العبد فريضةً من فرائض الله حتى عقل عنه.» #بحارالأنوار ج۱ص۱۵۴
هیچ بندهای هیچ واجبی را نمیتواند به حق خودش ادا کند مگر آنگاه که در این واجب تفکر و تعقل کند؛ سوال از اینکه حق نماز چگونه ادا میشود پاسخی دارد ولی این کلام امام علیهالسلام اینجا این است که هیچ واجبی را به حق خودش نمیتوانی ادا می مگر آنکه با عقل خودت سنجیده باشی آن را که این از تو چه میخواهد؟ وظیفه تو نسبت به این واجب چیست؟ چرا باید این را انجام بدهی؟؛ #تعقل کردن یعنی بررسی کردن و زیر و رو کردن عمل و یافتن حکمت عمل که این عمل چرا واجب شده است و از من چه میخواهد
«و ما أدّى العبد فريضةً من فرائض الله حتى عقل عنه.»
هیچ بندهای ادا نمیکند هیچ واجبی از واجبات الهی را مگر آن زمانی که در این واجب تعقل لازم را انجام داده باشد؛ عدم نیاز خدای متعال به اعمال ما؛ بازی در آوردن انسان برای چیزی که به صلاحش است؛ مفید بودن #عمل برای خود انسان؛ جریانی از جوانی که فرزندی نابینا پیدا کرد؛ ضرورت به دست آوردن اجزای معنوی با انجام دستورات #شرعی برای عدم نقصان در آخرت؛ مناط شادی و غم در آخرت؛ وَكُلَّ إِنْسَانٍ أَلْزَمْنَاهُ طَائِرَهُ فِي عُنُقِهِ وَنُخْرِجُ لَهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ كِتَابًا يَلْقَاهُ مَنْشُورًا (۱۳) اقْرَأْ كِتَابَكَ كَفَىٰ بِنَفْسِكَ الْيَوْمَ عَلَيْكَ حَسِيبًا #الإسراء:۱۴؛ تشکیل احزاب معنوی انسان به سود یا ضرر او؛ الْيَوْمَ نَخْتِمُ عَلَى أَفْوَاهِهِمْ وَتُكَلِّمُنَا أَيْدِيهِمْ وَتَشْهَدُ أَرْجُلُهُمْ بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ #یس:۶۵؛ وَقَالُوا لِجُلُودِهِمْ لِمَ شَهِدْتُمْ عَلَيْنَا ۖ قَالُوا أَنْطَقَنَا اللَّهُ الَّذِي أَنْطَقَ كُلَّ شَيْءٍ وَهُوَ خَلَقَكُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ #فصلت:۲۱؛ اهمیت #عبادت برای تقویت روح؛ #حرص و طمع انسان در امور #مادی نه امور معنوی؛ ضرورت تعقل در فرازهای عباداتی مثل #نماز؛ مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ #الحمد:۴؛ روز #جزا فقط قیامت نیست بلکه همین الآن در جزای عمل خود هستی با داشتن #غفلت در نماز که حاصل عمل تو بوده است؛ با بر یک یک مجموعه #معارف_دینی تعقل کرد مثل تعقل در مفاهیم #رحمن و #رحیم؛ هر موقع انسان فهمید که #شفا و #معنویت و #زندگی دیگر و سیر به سوی زندگی دیگر یعنی چی آنوقت میفهمیم که معنای رحمانیت و رحیمیت خدا چیست؛ در عبادت انسان باید اول بفهمد که چه کاره است؛ نهی #امیرالمؤمنین صلوات الله علیه بر #استغفار بی حقیقت؛ وَ قَالَ (عليه السلام) لِقَائِلٍ قَالَ بِحَضْرَتِهِ "أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ": ثَكِلَتْكَ أُمُّكَ، أَ تَدْرِي مَا الِاسْتِغْفَارُ؟ الِاسْتِغْفَارُ دَرَجَةُ الْعِلِّيِّينَ وَ هُوَ اسْمٌ وَاقِعٌ عَلَى سِتَّةِ مَعَانٍ: أَوَّلُهَا النَّدَمُ عَلَى مَا مَضَى، وَ الثَّانِي الْعَزْمُ عَلَى تَرْكِ الْعَوْدِ إِلَيْهِ أَبَداً، وَ الثَّالِثُ أَنْ تُؤَدِّيَ إِلَى الْمَخْلُوقِينَ حُقُوقَهُمْ حَتَّى تَلْقَى اللَّهَ أَمْلَسَ لَيْسَ عَلَيْكَ تَبِعَةٌ، وَ الرَّابِعُ أَنْ تَعْمِدَ إِلَى كُلِّ فَرِيضَةٍ عَلَيْكَ ضَيَّعْتَهَا فَتُؤَدِّيَ حَقَّهَا، وَ الْخَامِسُ أَنْ تَعْمِدَ إِلَى اللَّحْمِ الَّذِي نَبَتَ عَلَى السُّحْتِ فَتُذِيبَهُ بِالْأَحْزَانِ حَتَّى تُلْصِقَ الْجِلْدَ بِالْعَظْمِ وَ يَنْشَأَ بَيْنَهُمَا لَحْمٌ جَدِيدٌ، وَ السَّادِسُ أَنْ تُذِيقَ الْجِسْمَ أَلَمَ الطَّاعَةِ كَمَا أَذَقْتَهُ حَلَاوَةَ الْمَعْصِيَةِ؛ فَعِنْدَ ذَلِكَ تَقُولُ أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ. #نهج_البلاغة ح۴۱۷؛ از کلاهمالی فقط پف نمزدنش را یاد گرفتهاست #ضرب_المثل؛ جریانی از حالات شب بیداری مرحوم #سیدمهدی_قوام و گریه وی بر دلدادگی؛ وادی #دلدادگی و وقت صرف کردن
دل دادهام به یاری، شوخیکشی، نگاری
مَرضیّةُ السَجایا مَحمودَةُ الخَصائل
در عینِ گوشهگیری بودم چو چشمِ مستت
و اکنون شدم به مستان چون ابرویِ تو مایل
#حافظ
صلی الله علیک یا مولانا یا اباعبدالله
السلام علی الحسین و علی علیّ بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین
شاهی که عنان عالمش بود به دست
بر ناقهٔ بیعنان شدش اوج نشست
این مفخر اولیا پس از ختم رسل
معراج به ناقه کرد زین عالم پست
#فؤادکرمانی
روضه #امام_سجاد علیهالسلام و اسارت آل الله علیهمالسلام
آن پردگیان که مهرشان چهره ندید
چون مهر چهره گشوده گشتند پدید
حسین جان حسین جان حسین جان حسین جان
۲۴محرم۱۴۴۵
۲۰مرداد۱۴۰۲
آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
هدایت شده از آیت الله اخوان
سه شنبه ۱۵آبان
حدود ساعت ۲۰۴۵ :خ امام خمینی،نرسیده به میدان حر کوچه مبین علامت چراغ (برادران)
حدود ساعت ۲۱:۴۵: خ مولوی،بین خ وحدت اسلامی و خ ولیعصر(عج)، ح تشکری موحدحسینیه اصحاب (برادران)
@ayatollahakhavan_ir
آیت الله شیخ عباس اخوان
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
#حدیث_اولی_الالباب
خطابات حضرت #امام_کاظم علیهالسلام به #هشام_بن_حکم پیرامون #اولی_الالباب
«يا هشام قال رسول الله صلیالله علیه وآله وسلم: إذا رأيتم المؤمن صموتاً فادنوا منه، فإنّه يلقي الحكمة، و المؤمن قليل الكلام كثير العمل، و المنافق كثير الكلام قليل العمل.» #بحارالأنوار ج۱ص۱۵۴
#نعمت الهی #سخن گفتن؛ ظهور سخن گفتن در دو جهت: سخن به لسان و حدیث نفس کردن؛ #حدیث_نفس امر #باطنی و درونی است به اینکه انسان در درون خودش مطالبی را مرور میکند؛ تبیین حدیث نفس به مثال دنیایی به توفیق و موفقیت اشخاص موفق در امور مادی با حدیث نفس ایشان که سخن گفتن اینان با #زبان برای ارتباط با دیگران است ولی سخن درونی برای رسیدن به موفقیت است؛ اصل مطلب در لفاظی نیست بلکه در حدیث نفس و مرور درونی است؛ مشاهده حاصل درونی اشخاص به اثر بیرونی
بزرگی سَراسَر به گُفتار نیست
دو صَد گُفته چون نیم کِردار نیست
منسوب به #فردوسی
ظاهری نبودن #ایمان که همان #آرامش در فارسی است؛ الَّذِينَ آمَنُوا وَلَمْ يَلْبِسُوا إِيمَانَهُمْ بِظُلْمٍ أُولَٰئِكَ لَهُمُ الْأَمْنُ وَهُمْ مُهْتَدُونَ #الانعام:۸۲؛ امر درونی ایمان؛ سخن زیاد با دیگران در جواب یک احوالپرسی ساده یا برای #تلقین به خود است یا برای #خودنمایی و #خودپسندی نسبت به دیگران است؛ نشان دادن آرامش به دیگران یا برای تلقین به خود است که این شخص در مراحل ابتدایی ایمان است یا برای خودنمایی به دیگران است که از صفات #منافق است.
«إذا رأيتم المؤمن صموتاً فادنوا منه.»
#صموت یعنی بسیار کم سخن؛ وصف حال مرحوم آیتالله شیخ محمد #کوهستانی و بیان علامه #طباطبایی پیرامون ایشان؛ کلام تکان دهنده مرحوم آیتالله کوهستانی پیرامون حرف بیجا زدن؛ بیهوده حرف زدن #خودفروشی است مثل خودفروشی تن؛ کلام مرحوم آیتالله آقا #مرتضی_حائری پیرامون مرحوم آیتالله #سیداحمدخوانساری؛ ذکر برخی خصوصیات مرحوم آیتالله سید احمد خوانساری؛ نقش بالای #سن در صنف #روحانیت؛ تقدم سنی و استاد دیدن آیت الله سید احمد خوانساری (مثلاً نزد #آخوندخراسانی) بر مرحوم آیتالله #سیدمحسن_حکیم؛ مبارزه با #هوای_نفس مرحوم خوانساری؛ جریان رد و بدل شدن #مستمسک_العروة_الوثقی مرحوم آقای حکیم و #جامع_المدارک مرحوم خوانساری
«إذا رأيتم المؤمن صموتاً فادنوا منه، فإنّه يلقي الحكمة»
اگر دیدید #مؤمن صموت و ساکت است به او نزدیک شوید که او #حکمت را به تو #القاء میکند (که باز بحث سخن گفتن نیست)؛ تبیین القاء حکمت توسط مومن صموت با ذکر سیره مرحوم آیتالله سید احمد خوانساری و جریان شلوغتر شدن نماز جماعت ایشان از نماز جماعت مرحوم آیتالله شیخ #عبدالکریم_حائری یزدی و واکنش مرحوم خوانساری؛ نقل آیت الله #محمدتقی_ستوده از مراجعت آیت الله سید احمد خوانساری از #قم به #تهران؛ جریان فعالیت #علمی مرحوم آیتالله #سیدعبدالله_شیرازی با روز آخر عمر شریفشان (و سخن ایشان: آخوند تا زنده است باید کار خودش را بکند)
دو صد گفته چون نیم کردار نیست
منسوب به #فردوسی
«و المؤمن قليل الكلام كثير العمل، و المنافق كثير الكلام قليل العمل.»
مؤمن کم حرف میزند و کار زیاد میکند و منافق زیاد حرف میزند و کم عمل میکند؛ دقت در #بدبین نشدن به کسی که زیاد حرف میزند چون شاید #وظیفه خود میداند؛ فرمایش مرحوم آیتالله #بهجت پیرامون شخصی که برخی رفتارها را داشته؛ ما وظیفه داریم به دیگران #خوشبین باشیم ولی باید خودمان را ببینیم که آیا واقعاً #میل به حرف زدن داریم یا نه.
صلی الله علیک یا مولانا یا اباعبدالله
السلام علی الحسین و علی علیّ بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین
مقصد من، خواجه، مولای من است
توشه من نیز تقوای من است
در مناجاتم چو موسی با اله
خلوت دل طور سینای من است
می روان مردهام را زنده کرد
آری آری می مسیحای من است
نشئۀ ناسوتم اندر خور نبود
عالم لاهوت ماوای من است
#وحدت_کرمانشاهی
یا حسین یا حسین یا حسین
یا حسین یا حسین یا حسین
روضه #حضرت_علی_اصغر و #سیدالشهداء علیهماالسلام
تا چه کرد آن شیرخوار شیر خوی
با امیر شیرخویان گفتگوی
بانگ زد کای ساقی بزم الست
شیرخوار از کودکی شد می پرست
غیر دستت نیست جایی چون مرا
بر به دستت نیست پایی چون مرا
گر ندارم گردنی شمشیر جوی
تیر عشقت را سپر سازم گلوی
گر که نتوانم به میدان تاختن
سوی میدان، جان توانم باختن
#صفی_علیشاه
یا حسین یا حسین یا حسین
یا حسین یا حسین یا حسین
۲۵محرم۱۴۴۵
۲۱مرداد۱۴۰۲
آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
هدایت شده از آیت الله اخوان
چهار شنبه ۱۶ آبان بمناسبت:
ولادت حضرت زینب سلام الله علیها
شروع جلسه حدود ۲۱:۳۰
پیش منبر حدود ۲۱:۴۵
فیض منبر حدود. ۲۲:۱۰
خ مولوی،بین خ وحدت اسلامی و خ ولیعصر(عج)،خیابان تشکری موحد
حسینیه اصحاب(جلسه ویژه برادران)
موقعیت:
https://nshn.ir/a6rbvca-0xOqUN
@ayatollahakhavan_ir
951113-00-sokhanrani.mp3
52.66M
میلاد حضرت زینب سلام الله علیها
هیئت عبدالله بن الحسن علیهما السلام
سخنرانی حضرت استاد اخوان
#سخنراني
@veaaolelm
آیت الله شیخ عباس اخوان
میلاد حضرت زینب سلام الله علیها هیئت عبدالله بن الحسن علیهما السلام سخنرانی حضرت استاد اخوان #سخن
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
[سخنرانی در شب ولادت حضرت زینب سلام الله علیها]
وَالْبَلَدُ الطَّيِّبُ يَخْرُجُ نَبَاتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ ۖ وَالَّذِي خَبُثَ لَا يَخْرُجُ إِلَّا نَكِدًا ۚ كَذَٰلِكَ نُصَرِّفُ الْآيَاتِ لِقَوْمٍ يَشْكُرُونَ #الاعراف:۵۸
در #تفسیر این آیه مبارکه آمده غرض تربیتشدگان تحت #تربیت حضرات #اهلبیت علیهمالسلام است بهخصوص #امامزادگان علیهمالسلام؛ معنای تحتاللفظی آیه: سرزمین و شهر نیکو و خوب روئیدنیهایش به اذن پروردگار میروید و آن شهر و سرزمینی که ناپاک است پس از این سرزمین نمیروید مگر مختصری آن هم کمکم؛ تبیین شأن امامزادگان #واجب_التعظیم که بزرگی آنها از ناحیه #معصومین علیهمالسلام به ما رسیده است؛ تفاوت تربیتشدگان تحت تربیت ولی خدا با دیگران؛ #آفات_علوم هر کدام میتواند انسان را زمین بزند چه از شاخه #فلسفه_ادنی باشد مثل #طبیعیات و #تاریخ و #طب چه از شاخه #فلسفه_وسطی مثل #ریاضیات و #هندسه و چه از شاخه #فلسفه_اولی مثل #الاهیات و #فلسفه و #عرفان و علم #سلوک و #کلام؛ جریانی به نقل از #مرحوم_امام به نقل از مرحوم آیتالله شیخ #عبدالکریم_حائری: ملا شدن چه مشکل، آدم شدن محالِ؛ نقل جریانی از مرحوم آیتالله شیخ #مرتضی_حائری پیرامون #سلوک پدرشان مرحوم آیتالله شیخ عبدالکریم حائری یزدی در دوران جوانی و ارتکاب #ذنب_عرفانی
طاعت از دست نیاید گنهی باید کرد
در دل دوست به هر حیله رهی باید کرد
#نشاط_اصفهانی
در وادی #سلوک انسان نباید دم بزند و باید #صبر کند
قوم دیگر میشناسم ز اولیا
که دهانشان بسته باشد از دعا
#مثنوی_معنوی
جریان صبر چهل ساله مرحوم آقای #قاضی؛ روایت دارد گاهی خدا از مومن بیست سال #اشک را میگیرد تا مبادا به عشق اشک ریختن رو به عبادت بکند؛ جریان قضا کردن نمازهای تمام عمر توسط #سیدرضی؛ جریان #عنایت به مرحوم قاضی توسط #حضرت_عباس صلوات الله علیه
میخانه، نه جای افتخار است
جای گُنه است و سر بزیری
#مرحوم_امام
دخالت #شیطان و #هوای_نفس در #علوم_کسبی؛ نقل از شخصی که توهم افضلیت در علم از حضرت عباس علیه السلام داشته است؛ دخالت بیشتر شیطان (نسبت به علوم کسبی) در #علوم_وهبی مثل علم #تعبیر_خواب؛ وَاتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ الَّذِي آتَيْنَاهُ آيَاتِنَا فَانْسَلَخَ مِنْهَا فَأَتْبَعَهُ الشَّيْطَانُ فَكَانَ مِنَ الْغَاوِينَ (۱۷۵) وَلَوْ شِئْنَا لَرَفَعْنَاهُ بِهَا وَلَٰكِنَّهُ أَخْلَدَ إِلَى الْأَرْضِ وَاتَّبَعَ هَوَاهُ ۚ فَمَثَلُهُ كَمَثَلِ الْكَلْبِ إِنْ تَحْمِلْ عَلَيْهِ يَلْهَثْ أَوْ تَتْرُكْهُ يَلْهَثْ ۚ ذَٰلِكَ مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا ۚ فَاقْصُصِ الْقَصَصَ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ #الاعراف:۱۷۶؛ وصف حال #برصیصای_عابد و #بلعم_باعورا و #قارون در #قرآن کریم؛ قَالَ إِنَّمَا أُوتِيتُهُ عَلَىٰ عِلْمٍ عِنْدِي ۚ أَوَلَمْ يَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ قَدْ أَهْلَكَ مِنْ قَبْلِهِ مِنَ الْقُرُونِ مَنْ هُوَ أَشَدُّ مِنْهُ قُوَّةً وَأَكْثَرُ جَمْعًا ۚ وَلَا يُسْأَلُ عَنْ ذُنُوبِهِمُ الْمُجْرِمُونَ #القصص:۷۸؛ #ریاضت_علمی قارون؛ إِنَّ قَارُونَ كَانَ مِنْ قَوْمِ مُوسَىٰ فَبَغَىٰ عَلَيْهِمْ ۖ وَآتَيْنَاهُ مِنَ الْكُنُوزِ مَا إِنَّ مَفَاتِحَهُ لَتَنُوءُ بِالْعُصْبَةِ أُولِي الْقُوَّةِ إِذْ قَالَ لَهُ قَوْمُهُ لَا تَفْرَحْ ۖ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْفَرِحِينَ #القصص:۷۶؛ #کرامت نزد اهل #عرفان معروف به #حیض_الرجال است؛ فرمایش مرحوم آیتالله شیخ محمد علی #شاه_آبادی پیرامون کسی که صاحب کرامت شده؛ #کتمان شدید اهل علوم وهبی از دیگران؛ وصف حال مرحوم آیتالله #سیداحمدخوانساری و جریان عمل جراحی ایشان و اجازه ندادن به بیهوش کردن ایشان به علت عدم بطلان و فسخ #وکالت ایشان به وکلایشان؛ وصایت مرحوم آیتالله #سیدرضی_شیرازی برای مرحوم آیتالله سید احمد خوانساری و نقلهای ایشان در مورد ماترک مرحوم خوانساری و حالات روزهای پایانی عمر ایشان؛ جریانی منقول از آیت الله #محمدتقی_ستوده در هنگام تحصیل #فلسفه خصوصی نزد آیت الله سید احمد خوانساری و واکنش ایشان به اذیتهای همسرشان و نقل دیگری از مرحوم آیتالله #مهدوی_کنی در این مورد؛ پیام تسلیت مرحوم امام برای رحلت مرحوم آیتالله سید احمد خوانساری: بسم الله الرحمن الرحیم انا لله و انا الیه راجعون خبر رحلت مرحوم مغفور آیت الله خوانساری ـ رحمة الله علیه ـ موجب تأسف و تأثر گردید. این عالِم جلیل بزرگوار و مرجع معظم که پیوسته در حوزه های علمیه و مجامع متدینه مقام رفیع و بلندی داشت و عمر شریف خود را در راه تدریس و تربیت و علم و عمل به پایان رساند، حق بزرگی بر حوزه ها دارد؛ چه که با رفتار و اعمال خود و تقوا و سیرۀ خویش پیوسته در نفوس مستعده مؤثر و موجب تربیت بود.
آیت الله شیخ عباس اخوان
میلاد حضرت زینب سلام الله علیها هیئت عبدالله بن الحسن علیهما السلام سخنرانی حضرت استاد اخوان #سخن
از خداوند تعالی برای ایشان رحمت و مغفرت و برای علمای اعلام و حوزه های علمیه صبر و اجر خواستارم. والسلام علی عبادالله الصالحین. روح الله الموسوی الخمینی #صحیفه_امام ج۱۹ص۱۲۸؛ نقل آقای #قرائتی در مورد فرمایش مرحوم امام پیرامون شک در #عصمت ( #عصمت_اکتسابی) مرحوم آیتالله سید احمد خوانساری؛ فرمایش مرحوم آیتالله شیخ #محمدعلی_اراکی در مورد حالات مرحوم آیتالله سید احمد خوانساری؛ فرمایش سید #بحرالعلوم پیرامون صعوبت تشخیص #استاد و عدم شرط بودن کرامات (که حتی ممکن است به دست #کفار نیز رسیده باشد): «و اما استاد عامّ شناخته نمىشود مگر به مصاحبت او در خلأ و ملأ و معاشرت باطنيّه و ملاحظۀ تماميّت ايمان جوارح و نفس او. و زينهار به ظهور خوارق عادات و بيان دقائق نكات و اظهار خفاياى آفاقيّه و حباياى انفسيّه و تبدّل بعضى از حالات خود، به متابعت او فريفته نبايد شد، چه اشراف بر خواطر و اطّلاع بر دقائق و عبور بر ماء و نار و طىّ زمين و هوا و استحضار از آينده و امثال اينها در مرتبۀ مكاشفۀ روحيّه حاصل مىشود و از اين مرحله تا سر منزل مقصود راه بىنهايت است. و بسى منازل و مراحل است، و بسى راهروان اين مرحله را طىّ كرده و از آن پس، از راه افتاده به وادى دزدان و ابالسه داخل گشته، و از اين راه بسى كفّار را اقتدار بر بسيارى از امور حاصل بلكه از تجلّيات صفاتيّه نيز پى به وصول صاحبش به منزل نتوان برد. و آنچه مخصوص واصلين است تجلّيات ذاتيّه است و آن نيز قسم ربّانيّهاش، نه روحانيّه.» #رساله_سیروسلوک_منسوب_به_سیدبحرالعلوم صص۱۶۸-۱۷۰؛ قسم سوم علوم که منأش مثل علوم کسبی و علوم وهبی دیگر حسب و ریاضت نیست #علوم_لدنی است؛ صاحب علم لدنی به هر اندازه به مبدأ تعالی نزدیک شود در او آثار خدایی به جلوه میرسد؛ و روى الحافظ البرسي قال: ورد في الحديث القدسي عن الرب العلي انه يقول: عبدي أطعني أجعلك مثلي... #الجواهر_السنیة_فی_الاحادیث_القدسیة تألیف مرحوم شیخ #حر_عاملی ص۲۸۴؛ فَوَجَدَا عَبْدًا مِنْ عِبَادِنَا آتَيْنَاهُ رَحْمَةً مِنْ عِنْدِنَا وَعَلَّمْنَاهُ مِنْ لَدُنَّا عِلْمًا #الکهف:۶۵
قوم دیگر میشناسم ز اولیا
که دهانشان بسته باشد از دعا
#مثنوی_معنوی
#علم_معصومین علیهمالسلام ( #علم_امام) علم لدنی است؛ عَلِیُّ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ سَهْلِ بْنِ زِیَادٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ إِبْرَاهِیمَ عَنْ عَلِیِّ بْنِ حَمَّادٍ عَنِ الْمُفَضَّلِ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) کَیْفَ کُنْتُمْ حَیْثُ کُنْتُمْ فِی الْأَظِلَّةِ فَقَالَ یَا مُفَضَّلُ کُنَّا عِنْدَ رَبِّنَا لَیْسَ عِنْدَهُ أَحَدٌ غَیْرُنَا فِی ظُلَّةٍ خَضْرَاءَ نُسَبِّحُهُ وَ نُقَدِّسُهُ وَ نُهَلِّلُهُ وَ نُمَجِّدُهُ وَ مَا مِنْ مَلَکٍ مُقَرَّبٍ وَ لَا ذِی رُوحٍ غَیْرُنَا حَتَّی بَدَا لَهُ فِی خَلْقِ الْأَشْیَاءِ فَخَلَقَ مَا شَاءَ کَیْفَ شَاءَ مِنَ الْمَلَائِکَةِ وَ غَیْرِهِمْ ثُمَّ أَنْهَی عِلْمَ ذَلِکَ إِلَیْنَا. #الکافی ج۱ص۴۴۱؛ اثرات نزدیکی به ائمه اطهار علیهمالسلام در ظهور آثار؛ تنها #غم صاحب شأنی که نزدیک ائمه اطهار علیهمالسلام هست دارد این است که از منبع خودش فاصله بگیرد فلذا وقتی حضرت #سیدالشهداء به #حضرت_زینب علیهماالسلام در #شب_عاشورا فرمود من میروم و تو میمانی حضرت زینب سلام الله علیها افتادند؛ سفارش سیدالشهداء به حضرت زینب سلام الله علیهما در مورد نگهداری و حفظ #حضرت_سجاد علیهالسلام
هر کجایی سخن از رب بوده
همهجا جلوه زینب بوده
از ازل رب که خدایی میکرد
زین أب جلوهنمایی میکرد
عدم دسترسی #شمر به حضرت سجاد علیهالسلام به علت ممانعت زینب کبری سلام الله علیها و دخالت #عمرسعد؛ رها کردن تجهیز و تکفین و تدفین سیدالشهداء علیهالسلام به علت تعارض با حفظ جان امام دیگر
این نخله که داحی نبوت مقرش
پیوند ولایت است بر شاخ ترش
البته چو زینب آورد میوه پدید
طوبی که نکو، نخل طوبی ثمرش
#فؤادکرمانی
این مهر سپهر حلم و گردون وقار
میریخت زدیده اشک چون ابر بهار
چون حرکت آسمان روا شد یه زمین
بیصبر و قرار لیک با صبر و قرار
تا نیک یقین کند که این کشته کیست
با دیدهٔ معرفت در آن تن نگریست
عریان بدنی بدید کز تیغ و سنان
اعداد و جراحتش هزار است و دویست
چون دید سرش بریده از راه قفاست
وان پیکر انورش لگدکوب جفاست
دانست یقین که باشد این جسم امام
زیرا که بلا همیشه بر اهل ولاست
#فؤادکرمانی
صلی علیک ملیک السماء هذا حسین مرمل بالدماء مقطع الاعضاء مسلوب العمامة و الرداء
این کشته فتاده به هامون حسین توست
این صید دست و پا زده در خون حسین توست
#محتشم_کاشانی
آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
هدایت شده از آیت الله اخوان
جلسه هفتگی هیئت الزهراء(۱۷ آبان) #پنجشنبه_ها حدود ساعت ۲۲ با موضوع شرح زیارت امین الله بکلام دانشمند معظم آیت الله اخوان برقرار میباشد
میدان قیام،بعد از پل ری،خیابان ری،حسینیه همدانیها(جلسه ویژه برادران میباشد)
موقعیت:
https://nshn.ir/85Qbv8tjexuoX0
@ayatollahakhavan_ir
آیت الله شیخ عباس اخوان
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
#حدیث_اولی_الالباب
خطابات حضرت #امام_کاظم علیهالسلام به #هشام_بن_حکم پیرامون #اولی_الالباب
«يا هشام أوحى الله إلى داود: قل لعبادي لا يجعلوا بيني و بينهم عالماً مفتوناً بالدنيا فيصدّهم عن ذكري، و عن طريق محبّتي و مناجاتي، اُولئك قطّاع الطريق من عبادي، إنَّ أدنى ما أنا صانع بهم أن أنزع حلاوة عبادتي و مناجاتي من قلوبهم.» #بحارالأنوار ج۱ص۱۵۴
#جذبه بالذات #علم و #دانش فارغ از اینکه این #عالم دارا باشد یا ندار یا زشت باشد یا زیبا؛ مجذوب شدن انسان به علم؛ عالم منحرف با جذبهای که در علمش دارد میتواند عدهای را به انحراف بکشد؛ فرمایش #امیرالمؤمنین صلوات الله علیه پیرامون علت #گمراهی مردم به علت ممزوج شدن #حق و #باطل با همدیگر: فلَو أنَّ الباطلَ خَلَصَ مِن مِزاجِ الحقِّ لَم يَخْفَ علَى المُرتادِينَ، و لَو أنَّ الحقَّ خَلَصَ مِن لَبْسِ الباطلِ انْقَطَعتْ عنه ألْسُنُ المُعانِدينَ، و لكنْ يُؤخَذُ مِن هذا ضِغْثٌ و مِن هذا ضِغْثٌ #نهج_البلاغة خطبه ۵۰؛ گمراهی با جذبهای که مربوط به ناخالصی در عالم ربطی نه به بدی در علم زیرا علم بدی ندارد؛ انسان بالذات در پی علم و دانستن و کشغ حقیقت و نفس الأمر است و اگر انسان سستی در کسی علم میکند چون مقدمات علم را ندارد و اگر مقدمات را داشته باشد به دنبال علم میرود؛ جریانی از سیره شخصی که از #حکیم های ( #طبیب) سنتی بود؛ تبیین ممزوج کردن حق و باطل در #سخن و #عمل؛ اعمال بد عالم برگرفته از علم او نیست بلکه برگرفته از #هوای_نفس اوست ولی دیگران همراه با گرفتن علم او این بدیهای در عمل او را هم میگیرند
«يا هشام أوحى الله إلى داود: قل لعبادي»
ای هشام خدای متعال به #حضرت_داود علیهالسلام وحی کرد که به بندگانم بگو (این وحی برای رسیدن پیام به بندگان بوده)؛ گستره مبحث #عدالت در #فقه و اینکه عدالت در هر طائفهای فرق میکند مثل فرق عدالت مورد نیاز بین #امام_جماعت و #قاضی و #مجتهد صاحب فتوا؛ شرطیت #دنیاطلب (= مکبا علی الدنیا) نبودن #مرجع_تقلید: فلا یجوز علی
الأحوط تقلید المفضول مع التمکن من الأفضل و أن لا یکون متولدا من الزنی و أن لا یکون مقبلا علی الدنیا و طالبا لها مکبا علیها مجدا فی تحصیلها #العروة_الوثقی ج۱ص۹؛ مرحوم آیتالله شیخ #عبدالکریم_حائری: فلانی عادل پدرسوختهایست
«يا هشام أوحى الله إلى داود: قل لعبادي لا يجعلوا بيني و بينهم عالماً مفتوناً بالدنيا»
نخی از دنبالهروی عالم مفتون شده به #دنیا؛ #مفتون به دنیا یعنی شیفته و شیدای دنیا؛ مفتون به دنیا خلاف عدالت نیست ولی #دین را نمیشود از او گرفت زیرا در لابلای دین به تو دنیاطلبی را هم میآموزد و خودبهخود اینگونه میشوی؛ خاطرهای از مرحوم آیتالله #سیدمحمدضیاءآبادی؛ خاصیت زرق و برق دنیا #میل انسان به آن است؛ وَلَا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ إِلَىٰ مَا مَتَّعْنَا بِهِ أَزْوَاجًا مِنْهُمْ زَهْرَةَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا لِنَفْتِنَهُمْ فِيهِ ۚ وَرِزْقُ رَبِّكَ خَيْرٌ وَأَبْقَىٰ #طه:۱۳۱؛ وَلَوْلَا أَنْ ثَبَّتْنَاكَ لَقَدْ كِدْتَ تَرْكَنُ إِلَيْهِمْ شَيْئًا قَلِيلًا #الإسراء:۷۴
«يا هشام أوحى الله إلى داود: قل لعبادي لا يجعلوا بيني و بينهم عالماً مفتوناً بالدنيا فيصدّهم عن ذكري، و عن طريق محبّتي و مناجاتي، اُولئك قطّاع الطريق من عبادي، إنَّ أدنى ما أنا صانع بهم أن أنزع حلاوة عبادتي و مناجاتي من قلوبهم.»
به بندگان من بگو بین من و خودشان عالمی را که شیفته دنیاست قرار ندهند که این عالم سبب میشود شما از یاد خدا باز بمانید؛ جریان سفر #ناصرالدین_شاه به #خراسان و گذر از #سبزوار و ملاقات با مرحوم #ملاهادی_سبزواری #سفرنامه_خراسان تألیف ناصرالدین شاه؛ #ثروت و #زهد ملاهادی سبزواری؛ قسمتی از نقل #میرزامحمدخان_اعتمادالسلطنه از ملاقات ملاهادی سبزواری با ناصرالدین شاه «... شاه می گوید: من گفتم كه بفرمایید ناهار بیاوردند تا خدمت شما صرف طعام هم كرده باشیم. حاجی، بدون این كه از محل خود حركتی بكند خادم خود را امر به آوردن ناهار كرد، خادم فوراً یك طبق چوبین با نمك و دوغ و چند قاشق و چند قرص نان پیش ما گذاشت، حاجی نخست آن قرصها را با كمال ادب بوسید و بر رو و پیشانی گذاشت و شكرهای بسیار از ته دل بجا آورد، سپس آنها را خورده كرده و توی دوغ ریخت، یك قاشق پیش من گذاشته و گفت شاها بخور كه نان حلال است، زراعت و جفت كاری آن دسترنج خودم می باشد، شاه گوید من یك قاشق صرف كردم، دیدم كه خوردن آن برای من دشوار است، اینك بعد از اجازه بقیۀ آن قرصها را به دستمالم بسته و به پیشخدمت دادم كه موقع مرض و كسالت یكی از افراد خانواده سلطنتی از آن نان حلال استشفا نمایند» #ریحانة_الادب تألیف محمد علی #مدرس_تبریزی صص۴۲۴-۴۲۵؛ جریان درویشی که طلب سالیانه خیک روغن از ملاهادی سبزواری میکرد؛ یکی به #فقر مکبا علی الدنیا است و یکی به #غنا؛ ملاک
آیت الله شیخ عباس اخوان
دنیاطلبی داشتن و نداشتن نیست بلکه ملاکش #دلدادگی و دلندادگی به دنیا است که این در عمل خودش را نشان میدهد؛ جریان فروش باغ توسط سیدالشهداء علیهالسلام به والی #مدینه #ولیدبن_عتبه و مطرح شدن احیای پیمان #حلف_الفضول توسط سیدالشهداء علیهالسلام #السیرة_النبویة تألیف #ابن_هشام ج۱ص۱۴۲؛ آزاد کردن غلام و بخشش باغ به او توسط سیدالشهداء علیهالسلام #مقتل_الحسین علیهالسلام تألیف #خوارزمی ج۱صص۲۲۲-۲۲۳؛ #تعارف نکردن #معصوم علیهالسلام از معتقدات #شیعه است؛ دلدادگی دنیا در کلام و سخن آثارش را نشان میدهد و با علمش نفوذ در طرف مقابل میکند و این هم مثل او میشود
صلی الله علیک یا مولانا یا اباعبدالله
السلام علی الحسین و علی علیّ بن الحسین و اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین
ای تاب و توانم را برده
رحمی بر این دل افسرده
برگی از گلشن خرم عمر
باقی بود آن هم پژمرده
خوناب جگر از ساغر دل
در فصل بهار غمت خورده
بیمار توایم و نپرسیدی
کاین غمزده به شد یا مرده
دیوان #کمپانی
روضه #حضرت_علی_اکبر صلوات الله علیه
فسقط عن الفرس و جلس علی التراب فجعل یمسح التراب عن وجهه فوضع خده علی خده و صاح سبع مرات و قال ولدی علیّ علی الدنیا بعدک العفا قتل الله قوما قتلوک
حسین جان حسین جان
حسین جان حسین جان
۲۶محرم۱۴۴۵
۲۲مرداد۱۴۰۲
آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
آیت الله شیخ عباس اخوان
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
#حدیث_اولی_الالباب
خطابات حضرت #امام_کاظم علیهالسلام به #هشام_بن_حکم پیرامون #اولی_الالباب
«يا هشام أوحى الله إلى داود: قل لعبادي لا يجعلوا بيني و بينهم عالماً مفتوناً بالدنيا فيصدّهم عن ذكري، و عن طريق محبّتي و مناجاتي، اُولئك قطّاع الطريق من عبادي، إنَّ أدنى ما أنا صانع بهم أن أنزع حلاوة عبادتي و مناجاتي من قلوبهم.» #بحارالأنوار ج۱ص۱۵۴
#عالم روکرده به #دنیا علمش را مشوب به #دنیاطلبی میکند؛ لطافت #علم تا آن اندازهای است که میتواند با هر امری همراهی کند و ممزوج بشود یعنی موضوع #دانش در مقام تجرید ذهنی اگرچه از علم از #باور انسان جداست ولی در مقام نمایاندن در انسان تؤام با خواستههای آنان شخص خود را مینماید؛ فَانْظُرْ إِلَىٰ آثَارِ رَحْمَتِ اللَّهِ كَيْفَ يُحْيِي الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا ۚ إِنَّ ذَٰلِكَ لَمُحْيِي الْمَوْتَىٰ وَهُوَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ #الروم:۵۰؛ نگرش به آثار رحمت خدا با دنیاطلبی یا با باور به خدا؛ امکان جمع علم با هر منکری فلذا دستور است که علم را از #عالم_ربانی اخذ کنید: لَا عِلْمَ إِلَّا مِنْ عَالِمٍ رَبَّانِیٍّ #بحارالأنوار ج۱ص۱۳۷؛ بیان صفات الهی با #نفسانیت؛ نقل جریانی از یکی از علمای #تبریز؛ کاسه جایی رود که بازآید قدح #ضرب_المثل؛ تغییر شکل مجالس و #هیئت ها از #جبهه
هر که خواهد گو بیا و هر چه خواهد گو بگو (برو)
#حافظ
وصف حال مرحوم آیتالله #میرزافتاح_شهیدی و تعریف مرحوم آیتالله #حجت_کوه_کمرهای از ایشان؛ تفاوت کسیکه علم برای او #غایت است و کسیکه علم برای او #وسیله است؛ با علم میشود هر بازیای در آورد؛ علم در راه نفسانیت تا جاییکه شخص خودش را هم فریب میدهد: قُلْ هَلْ نُنَبِّئُكُمْ بِالْأَخْسَرِينَ أَعْمَالًا (۱۰۳) الَّذِينَ ضَلَّ سَعْيُهُمْ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَهُمْ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعًا #الکهف:۱۰۴؛ ضرورت دقت در #بدبین نشدن به عالمی که در ظاهر نشانههای مذموم را دارد زیرا شاید توجیه درستی داشته باشد بلکه این مطالب برای متذکر شدن از مکاید #نفس خود انسان است؛ خیال خوب بودن با مکاید و بازیهای نفس با انسان؛ احتیاج انسان در تمام طول حیات خود به #استاد_اخلاق؛ بیان مستقیمی از مرحوم آیتالله #حق_شناس در مورد رجوع #مرحوم_امام (حتی در دوران #مرجعیت) به حاج آقا حسین #فاطمی برای مطالب اخلاقی در حالیکه خود حاج آقا حسین فاطمی از مرحوم امام تقلید میکردهاند؛ اگر بنای نفسانیت در کار باشد همه امور #حرام قابل #توجیه هستند
«يا هشام أوحى الله إلى داود: قل لعبادي لا يجعلوا بيني و بينهم عالماً مفتوناً بالدنيا فيصدّهم عن ذكري»
مفتون به دنیا است یعنی دنیا #فتنه اش شده و یعنی اسیر دنیاست و اگر دنبال این عالم انسان برود فقط باید از علمش استفاده کند وگرنه از او ربانیت در نمیآید؛ نفلی از یکی از اساتید دانشگاه که در ادبیات عرب بسیار مسلط بوده است و اهل #شرب_مسکر هم بوده است؛ مرحوم آقا شیخ #عبدالرزاق_قائنی که با گونی خمس مردم را برای آیت الله #سیداحمدخوانساری میبرد؛ مفتون شدن به شخصی که اهل دنیا بود و هفت سال در حال #احتضار بود؛ وصایت مرحوم آیتالله #سیدرضی_شیرازی برای مرحوم آیتالله سید احمد خوانساری و نقلهای ایشان در مورد ماترک مرحوم خوانساری و حالات روزهای پایانی عمر ایشان؛ نقل یکی از آقایان در مورد #تواضع مرحوم آیتالله سید احمد خوانساری؛ #استغفار مرحوم آیتالله سید احمد خوانساری برای کسی که به ایشان فحاشی کرده بود
«يا هشام أوحى الله إلى داود: قل لعبادي لا يجعلوا بيني و بينهم عالماً مفتوناً بالدنيا فيصدّهم عن ذكري، و عن طريق محبّتي و مناجاتي، اُولئك قطّاع الطريق من عبادي، إنَّ أدنى ما أنا صانع بهم أن أنزع حلاوة عبادتي و مناجاتي من قلوبهم.»
عالم مفتون به دنیا مانع از #یاد خدا میشود و راه #محبت به خدا را میبندد؛ قطاع الطّریق بودن عالم مفتون به دنیا؛ اولین چیزی که عالم مفتون به دنیا گرفته میشود #لذت_مناجات با خداست؛ وصف حال مرحوم آیتالله سید شهابالدین #مرعشی_نجفی و آیت الله سید احمد خوانساری و آیت الله #سیدعبدالله_شیرازی و اعراض عجیب ایشان از دنیا؛ عوض شدن وضع #اقتصادی مردم پس از #انقلاب؛ #دین در نظر معرضین از دنیا که #نصیحت ایشان هم اعراض از دنیاست؛ #کراهت شغل قرار دادن خرید و فروش ملک #وسائل_الشیعة ج۱۷ص۶۹ «بَابُ اسْتِحْبَابِ شِرَاءِ الْعَقَارِ وَ کَرَاهَةِ بَیْعِهِ إِلَّا أَنْ یُشْتَرَی بِثَمَنِهِ بَدَلُهُ وَ کَوْنِ الْعَقَارَاتِ مُتَفَرِّقَةً»
صلی الله علیک یا مولانا یا اباعبدالله
السلام علی الحسین و علی علیّ بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین
ای سمت نوکریات شرف و عزت و فخر همه
ای به تمنای غمت به لب اهل ولا زمزمه
ذاکر و مداح توام نظری ای پسر فاطمه
آیت الله شیخ عباس اخوان
مرا مران مرا مران از درت
به پهلوی شکسته مادرت
یا حسین یا حسین
یا حسین یا حسین
۲۷محرم۱۴۴۵
۲۳مرداد۱۴۰۲
آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
هدایت شده از ایران همدل
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📣 حجتالاسلام والمسلمین شیخ عباس اخوان، استاد حوزه و کارشناس مسائل مذهبی به پویش #ایران_همدل پیوست
▫️"بزرگان،مراجع تقلید و رهبر معظم انقلاب فرمودهاند که به هرگونه ای که میتوانید لساناً، قدماً، قلماً، مالاً و... این مظلومین را یاری بکنید."
🔹۱-جهت کمک نقدی به مردم مظلوم فلسطین و لبنان از طریق زیر می توانید اقدام کنید؛
شماره کارت:
6037998200000007شماره شبا:
Ir320210000001000160000526کد دستوری: #14* پرداخت مستقیم در KHAMENEI.IR 🔸۲- برای اهدای طلا و جواهرات ارسال عدد ٢ به
3000222🔹۳- کمکهزینهٔ سرپرستی از خانواده های آواره لبنانی و فلسطینی ارسال عدد ۳ به
3000222📣 راوی همدلی باش: 👇 @iranehamdel_contact
هدایت شده از کشکول ناب حوزوی
▪️مراسم عزاداری شهادت حضرت زهرا(سلام الله علیها) فاطمیه اول
آیت الله شیخ عباس #اخوان
از شنبه ۱۲ آبان بمدت ۵۰ شب ساعت۲۲ (به استثناء پنجشنبه ها)
مختص برادران
تهران ، خیابان مولوی بین خیابان وحدت اسلامی و خیابان ولیعصر(عج)خیابان تشکری موحد ، حسینیه اصحاب الحسین علیه السلام
جلسه ای دیگر:
از سه شنبه۲۲ آبان ماه به مدت۱۰شب
از ساعت۲۰:۳۰
تهران ، مهرآبادجنوبی، خیابان بیست متری تفرش، مسجدجامع صاحب الزمان(عج)
💎کشکول ناب حوزوی 🔻
◼ @kashkolenab
آیت الله شیخ عباس اخوان
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
#حدیث_اولی_الالباب
خطابات حضرت #امام_کاظم علیهالسلام به #هشام_بن_حکم پیرامون #اولی_الالباب
«يا هشام أوحى الله إلى داود: قل لعبادي لا يجعلوا بيني و بينهم عالماً مفتوناً بالدنيا فيصدّهم عن ذكري، و عن طريق محبّتي و مناجاتي، اُولئك قطّاع الطريق من عبادي، إنَّ أدنى ما أنا صانع بهم أن أنزع حلاوة عبادتي و مناجاتي من قلوبهم.» #بحارالأنوار ج۱ص۱۵۴
شأن #حدیث_نفس در انسان و تشجیع و ترهیب خود بر اثر حدیث نفس؛ اتکاء به نفس قسمی از حدیث نفس است؛ افراط در حدیث نفس و لزوم کنترل آن برای رسیدن به حد کمال؛ خود انسان با حدیث نفس مربی درونی خود است که مثلاً خودش را #موعظه و تشویق و ترغیب میکند؛ رسیدن #مطلوب انسان با #مناجات درونی و حدیث نفس؛ بسیاری از #شعر شعرا ازمقوله حدیث نفس برای رسیدن به کمال در امور #معنوی است
ای بخت سرکش! تنگش به بَر کش
گه جام زر کش، گه لعل دلخواه
#حافظ
ادامهٔ حدیث نفس در انسان تا وقتیکه #علاقه به امری در انسان هست؛ تغییر و زائل شدن #الگو در انسان با راهنمایی اشتباه توسط دیگران؛ #تفکر و #عمل در انسان مطابق آن امری است که در او بزرگ و با عظمت است؛ از راههای #تهاجم به انسان ساخت #الگوهای_کاذب برای انسان است؛ #پروپاگاندای_تبلیغاتی به جوامع بشری برای ارائه الگوهای کاذب که غیر از هوی و هوس چیزی نیستند تا مبادا سراغ الگوهای درست بروند؛ هر آنچه که انسان بدان #میل داشت خودبهخود و به صورت قهری از آن اثر گرفته و مقابلش کوتاه میآید؛ نهی امام علیهالسلام در این فقره از دل دادن به عالمی که اهل #هوی_و_هوس است که او الگوهای کاذب برای انسان میسازد و انسان را #مفتون خودش میکند و از #معنویت میماند؛ جریان رقاصی که نزد مرحوم #میرسیدمحمد_بهبهانی (فرزند #سیدعبدالله_بهبهانی شهید #مشروطه) آمده بود؛ تجزیهاش ایرادی ندارد مردهشور ترکیبت را ببرند؛ کسیکه #محبت_دنیا در دلش بود یعنی #دنیا بالاترین همّ اوست؛ دل دادن به محب دنیا سبب اثرپذیری و دلدادگی مثل او به دنیا میشود؛ #تظاهر عالم اهل دنیا به اهل دنیا نبودن سبب باد دادن تظاهر به مریدش میشود؛ باز داشتن از راه خدا و بیرون آوردن #محبت خدا از دل توسط عالم محب دنیا با گرفتن مناجات با خدا از انسان؛ دلدادگی به دنیا ولو #حرام نیست ولی سبب باز ماندن از سایر کمالات میشود؛ #ثروتمند بودن مرحوم میرزا اسماعیل #دولابی (که از اساس کورههای آجرپزی داشتند) و جریانی از مراجعه شخصی به ایشان و پیشنهاد سود بیشتر در کار کورهپزی و کلام مرحوم دولابی به وی؛ چگونگی پدید آمدن گودهای بسیار بر اثر آجرپزی در #تهران؛ دوران ساختوساز تهران در دوره #فتحعلیشاه و پدید آمدن چالههای بسیار در اطراف تهران و پر کردن آنها با تدبیر #ناصرالدین_شاه
«يا هشام أوحى الله إلى داود: قل لعبادي لا يجعلوا بيني و بينهم عالماً مفتوناً بالدنيا فيصدّهم عن ذكري، و عن طريق محبّتي و مناجاتي، اُولئك قطّاع الطريق من عبادي، إنَّ أدنى ما أنا صانع بهم أن أنزع حلاوة عبادتي و مناجاتي من قلوبهم.»
قطاع طریق بودن #عالم مفتون به دنیا؛ کنار رفتن مناجات با خدا سبب سیاهی دل میشود؛ اثر #همنشین در انسان؛ نهی از پرسش از #دین و خدا از عالم مفتون به دنیا؛ فرق خدایی که عالم مفتون به دنیا میگوید با خدایی که #عالم_ربانی معرفی میکند؛ نقلی از آقا شیخ #محسن_محدث_زاده از پدرش مرحوم #محدث_قمی؛ شیعیان #غیور #هند؛ جمعیت بیشتر #شیعه هندوستان نسبت به شیعیان #ایران و #عراق؛ تضعیف شیعیان هندوستان توسط #انگلیس
صلی الله علیک یا مولانا یا صاحب العصر و الزمان
ساقیا بده جامی، زان شراب روحانی
تا دمی برآسایم زین حجاب جسمانی
بهر امتحان ای دوست، گر طلب کنی جان را
آنچنان برافشانم، کز طلب خجل مانی
بیوفا نگار من، میکند به کار من
خندههای زیر لب، عشوههای پنهانی
ما ز دوست غیر از دوست، مقصدی نمیخواهیم
حور و جنت ای زاهد! بر تو باد ارزانی
ما سیه گلیمان را جز بلا نمیشاید
بر دل بهائی نه هر بلا که بتوانی
#شیخ_بهائی
یابن الحسن یابن الحسن
۲۸محرم۱۴۴۵
۲۴مرداد۱۴۰۲
آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
هدایت شده از آیت الله اخوان
جلسه هیئت علمدار کربلاء بمناسبت ایام فاطمیه از روز سه شنبه۲۲آبان بمدت ۱۰شب بکلام دانشمند معظم آیت الله اخوان از نماز مغرب و عشاء(برادران)خ امام خمینی،نرسیده به میدان حر کوچه مبین علامت چراغ
@ayatollahakhavan_ir
آیت الله شیخ عباس اخوان
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
#حدیث_اولی_الالباب
خطابات حضرت #امام_کاظم علیهالسلام به #هشام_بن_حکم پیرامون #اولی_الالباب
«يا هشام من تعظّم في نفسه لعنته ملائكة السماء و ملائكة الأرض، و من تكبّر على إخوانه و استطال عليهم فقد ضادّ الله، و من ادّعى ما ليس له فهو اعنى لغير [رشده].» #بحارالأنوار ج۱ص۱۵۴
برخی #رذائل ریشه برخی از رذائل و بدهیهای دیگر است مثل رذیله #خیانت که سبب #دروغگو شدن انسان میشود؛ ریشه بودن برخی از #فضائل برای دیگر فضائل و خوبیها مثل #مهربان بودن که از آن صفات نیکویی مثل #خوش_اخلاقی و #دستگیری از دیگران در میآید؛ از صفات بسیار بد #خودبزرگ_بینی است به اینکه انسان به خود بیجا #باور داشته باشد؛ باور درست مثل باور انسان به بلد بودن حرفه خود و باور اشتباه به خود را تافتهٔ جدا بافته دانستن از دیگران دانستن؛ بزرگی در انسان این است که آنچه که شأن #انسانیت است در او محقق شده باشد که معیار آن این است که مورد پذیرش خدای متعال بوده باشد؛ کسیکه شأن در انسانیت برای خود قائل باشد به فرموده امام علیهالسلام مورد #لعن ملائکه الهی است؛ حرکت در وادی #توحید غیر از حرکت در وادی صنایع و حرف و امور اجتماعی است؛ در وادی توحید به هر اندازه انسان پیش برود با #عظمت خدای متعال بیشتر آشنا میشود که این باعث میشود خود را هر بیشتر پیش برود کمرنگتر و کمفروغتر و افتادهتر و ضعیفتر در مقابل خدای متعال ببیند؛ کسیکه در مقابل خدای متعال برای خود شأن قائل است معلوم میشود کلا از وادی توحید بیرون است؛ روایات در مذمت #تکبر ناظر به چند مطلب است: یکی اینکه خودش خودش را چیزی در محضر الهی ببیند که همان مطلبی بود که گذشت و دیگری این است که برای خود نسبت به دیگران جایگاهی قائل باشد یعنی بگوید من از دیگران برترم و دیگران به جایی نرسیدم و من رسیدم که جهت مذمت این دسته این است که سخنی میگوید که از باطن این سخن آگاه نیست؛ وَلَا تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ ۚ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُولَٰئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْئُولًا #الإسراء:۳۶؛ چیزی را که نمیدانی نگو، حال آیا کسی که میگوید من از دیگران برترم واقف هست از دیگران یا نه؟ اگر بگوید واقفم که باید مدعای دانستن #مغیبات دیگران را داشته باشد که آن کسیکه مغیبات دیگران را میداند واقف است که برخی چه نورانیتی دارند که او آنها نرسیده است و یا اینکه نه مغیبات دیگران را نمیداند و نمیبیند بلکه #ادعا دارد که این این در چند جهت خود را مینمایاند: ۱) به قصد #تحقیر دیگران و خود را بالا بردن که در واقع دارد #دروغ میگوید. ۲) چه بسا همین دیگرانی که او دارد تحقیر میکند آنها در وادی توحید شأن داشته باشد در حالیکه این مدعی نمیداند؛ مرحوم آیتالله شیخ #عبدالکریم_حائری: ملا شدن چه مشکل، آدم شدن محالِ؛ نقل جریانی از مرحوم آیتالله شیخ #مرتضی_حائری پیرامون #سلوک پدرشان مرحوم آیتالله شیخ عبدالکریم حائری یزدی در دوران جوانی و ارتکاب #ذنب_عرفانی
طاعت از دست نیاید گنهی باید کرد
در دل دوست به هر حیله رهی باید کرد
#نشاط_اصفهانی
در وادی #سلوک انسان نباید دم بزند و باید #صبر کند
چو پیرِ سالِک عشقت به مِی حواله کند
بنوش و منتظرِ رحمتِ خدا میباش
#حافظ
جریان صبر چهل ساله مرحوم آقای #قاضی
اوحدی شست سال سختی دید
تا شبی روی نیک بختی دید
#اوحدی
سی سال لاف مهر زدم تا سحرگهی
وا شد دلم چو گل ز نسیم بهار عشق
#وحدت_کرمانشاهی
خطر تحقیر ولی خدا و مواجه شدن با لعن ملائکه و جن و انس
السلام علیک یا ایتها الصدیقة الجلیلة الجمیلة ذات الاحزان الطویلة فی المدّة القلیلة المخفیة قبرها المجهولة قدرها فاطمة الزهراء بنت رسول الله
دست من و عنایت و لطف و عطای فاطمه
قلب من و محبت و مهر ولای فاطمه
درد و من و کرامت و جود و شفای فاطمه
جرم و من شفاعت روز جزای فاطمه
به بذل دست فاطمه، به خاک پای فاطمه
منم گدای فاطمه منم گدای فاطمه
منم گدای فاطمه منم گدای فاطمه
#غلامرضا_سازگار
۲۹محرم۱۴۴۵
۲۵مرداد۱۴۰۲
آیت الله #شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110