مبانی حکمت متعالیه۱.mp3
2.84M
🔊#بشنوید
💠آشنایی با مبانی حکمت متعالیه
🗂بخش اول
در سلسله مباحث #مبانی_حکمت_متعالیه که توسط استاد آیت الله فرحانی ارائه شده است ، ابتدا با عنایت به مجموع بیانات شهید مطهری(ره) آیتالله جوادی و آیت الله مصباح(ره) به بیان مباحث پرداخته می شود.
و بر همین اساس استاد نشان می دهند که در آراء علامه طباطبایی (ره) یک نوع ترقی وجود دارد.
🔸نسبت به مبانی #حکمت_متعالیه با دو نوع نگاه میشود ورود کرد:
♻️یکبار مبانی حکمت متعالیه نزد ملاصدرا (ره) در اسفار و شواهد و... که فرمایشات تلامذه علامه طباطبایی ناظر به آن بخش است؛ مبانی نظیر اصالت وجود یا اتحاد عقل و عاقل و معقول و یا حرکت جوهری و...
♻️یکبار نیز بر اساس دیدگاه علامه طباطبایی در حاشیه بر اسفار و در کتاب نهایه الحکمه به مبانی حکمت متعالیه پرداخته می شود که افق آن از سایرین متفاوت است.
#فقه_اکبر
#فلسفه_اسلامی
#فقه_الخمینی
@albayann
🔰استاد آیت الله فرحانی:
⁉️آیا جهان بینی فقیه در فتواهای او اثر دارد؟
دین اسلام برای چه آمده است؟
چرا فقیه باید نظامات و جریان طبیعی با خبر باشد؟
✅شهید مطهری(ره) به این سوالات این گونه جواب می دهند:
فقيه و مجتهد كارش استنباط و استخراج احكام است، اما اطلاع و احاطه او به موضوعات و به اصطلاح طرز جهانبينی فقیه در فتواهايش زياد تأثير دارد.
فقيه بايد احاطه كامل به موضوعاتى كه براى آن موضوعات فتوا صادر می کند داشته باشد.
🔆اگر فقيهى را فرض كنيم كه هميشه در گوشه خانه و يا مدرسه بوده و او را با فقيهى مقايسه كنيم كه وارد جريانات زندگى است، اين هر دو نفر به ادلّه شرعيه و مدارك احكام مراجعه میکنند، اما هركدام يك جور و يک نحو بخصوص استنباط میکنند.
🔹اگر كسى فتواهاى فقها را با يكديگر مقايسه كند و ضمناً به احوال شخصيه و طرز تفكر آنها در مسائل زندگى توجه كند مى بيند كه چگونه سوابق ذهنى يك فقيه و اطلاعات خارجى او از دنياى خارج در فتواهايش تأثير داشته به طورى كه فتواى عرب بوى عرب مى دهد و فتواى عجم بوى عجم، فتواى دهاتى بوى دهاتى مى دهد و فتواى شهرى بوى شهرى.
👈اين دين، دين خاتم است، اختصاص به زمان معين و يا منطقه معين ندارد، مربوط به همه منطقه ها و همه زمانهاست، دينى است كه براى نظام زندگى و پيشرفت زندگى بشر آمده،
💠پس چگونه ممكن است فقيهى از نظامات و جريان طبيعى بی خبر باشد، به تكامل و پيشرفت زندگى ايمان نداشته باشد و آنگاه بتواند دستورهاى عالى و مترقى اين دين حنيف را كه براى همين نظامات آمده و ضامن هدايت اين جريانها و تحولات و پيشرفتهاست كاملًا و به طور صحيح استنباط كند؟
📚سلسه جلسات درس خارج مبانی فقه حکومتی
#مبانی_فقه_حکومتی
@albayann
🔆 اطلاعیه ثبت نام مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع) در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ منتشر شد
🔺 تحت اشراف حضرت آیت الله فرحانی
✅ ثبت نام از ۲۱ فروردین آغاز خواهد شد.
جهت کسب اطلاعات بیشتر به کانال @mafa1400 مراجعه نمایید.
👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
https://eitaa.com/joinchat/3220963397Cb6584805dd
فرق ولایت تکوینی و تشریعی در چیست؟ .mp3
472.8K
🔊 #بشنوید
💠فرق ولایت تکوینی و تشریعی در چیست؟
🔰 استاد آیت الله فرحانی
#ولایت_تکوینی
#ولایت_تشریعی_جعلی
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
⁉️رابطه ی ولایت تکوینی و تشریعی چگونه است؟
آیا وجود ولیّ خدا در زمین مقطعی است یا همیشگی؟
دین در لسان قرآن به چه معناست؟
نسبت حج ابراهیمی با حج محمدی
چگونه است؟
✅تشیع به اهل تسنن در مساله ولایت ظاهری و جعلی اینطور پاسخ می دهد؛ تا زمانی که امام معصومِ دارای ولایت تکوینی در جامعه حضور داشته باشد ولایت ظاهری و جعلی بغیر از امام معصوم، به کس دیگری نمی تواند برسد.
🔆شیعه معتقد است که ولی خدا همیشه وجود دارد چون مقدرات عالم در عالم تکوین بدست ولی خداست در نتیجه در زمان حضور ائمه معصومین باید مقام جعلی و قراردادی نیز بدست ولی خدا باشد البته در زمان عصر غیبت باید ببینیم نظر دین در این رابطه چیست.
🔹دین یعنی انسان، چون خداوند در قرآن می فرمایند:فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفًا ۚ فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا چون خلقت انسان با حقیقت دین می باشد فلذا خداوند دین را انسان می آورد و دین با انسان تمام می شود.
🔸حضرت امام می فرمایند: حج ابراهیمی بخشی از حج محمدی است چون ولایت تکوینی پیامبر اکرم بالاتر از ولایت تکوینی حضرت ابراهیم است در نتیجه حج و نماز و روزه و سایر دستورات پیامبر اکرم اتمّ از دستورات حضرت ابراهیم است.
فلذا کسی نمی تواند غیر از سلوک نبی اکرم مسیر دیگری را طی کند.
@albayann
مبانی حکمت متعالیه۲.mp3
4.16M
🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺
💠 آشنایی با مبانی حکمت متعالیه
🗂بخش دوم
🔰 استاد آیت الله فرحانی:
1️⃣ ما یکبار دنبال #مبانی_حکمت_متعالیه هستیم به معنای فلسفه ملاصدرا (ره) و مَن تبع او نظیر ملاهادی (ره) و...
و یکبار با ترقی که علامه طباطبایی (ره) در علم فلسفه داشته اند به دنبال مبانی حکمت متعالیه هستیم.
🔸در مقالات فلسفی مرحوم شهید مطهری (ره) ارکان فلسفه صدرا را در هشت رکن مطرح کرده اند که عبارتاند از: اصالت الوجود، وحدت وجود، وجود ذهنی، امکان فقری، مناطق احتیاج به علت، نحوه ارتباط معلول به علت،حرکت جوهری، ربط ثابت به متغیر
👈🏻ایشان می فرماید در حکمت صدرالمتالهین اساسیترین رکن اصالت وجود است.
2️⃣در وجه تسمیه حکمت متعالیه اختلاف نظر وجود دارد.
آیا حکمت متعالیه یعنی فلسفهی علیا در مقابل وسطی و سفلی است؟
🔹فلسفه علیا یعنی امور عامه
♻️امور عامه قابل تقریر است به:
حکمت متعالیه سینوی
حکمت متعالیه اشراق که البته اصطلاح نکرده
حکمت متعالیه صدرایی
و حکمت متعالیه با مبنای علامه طباطبایی (ره)
3️⃣ نظر علامه طباطبایی در مورد اقسام حکمت نظری سه قسم طبیعیات و ریاضیات و الهیات است که الهیات خود به دو بخش امور عامه و الهیات به معنای اخص تقسیم می شود که مقسم الهیات به معنای اعم است؛ این یک اصطلاح هست.
4️⃣ اصطلاح دیگر در مورد #حکمت_متعالیه اطلاق آن به فلسفه صدرا است در مقابل مشاء و اشراق و علم کلام و در این اصطلاح حکمت متعالیه یعنی با فلسفه صدرا سر و کار داریم.
همه این احتمالات در بیانات بوعلی موجود است و مشهور به فلسفه به تقریر ملاصدرا حکمت متعالیه می گویند
#فقه_اکبر
#فلسفه_اسلامی
@albayann
💠 اهمیت توجه و التزام به مبانی و آرمان های انقلاب اسلامی و الگوی اهل بیت(علیهم السلام)
🔰استاد آیت الله فرحانی:
🔹من بی پرده بگویم ، یکی از آسیب های عجیبی که مقام معظم رهبری بیان کردند این بود که :
برخی ها به مدل غربی بیشتر از مدل اسلامی اعتماد دارند . تعبیر ، تعبیر خود آقاست .
🔸 خروجی محقق است و بعد از چهل سال این خروجی لاینکر است . کسی نمیتواند انکار کند که عدالت و آزادی و علم در سایه انقلاب اسلامی رشد کرده تحقق پیدا کرده و از مرز ایران اسلامی خارج شده است ؛ الان کشور های مختلفی بر سر این سفره ارتزاق میکنند و دارند حرکت میکنند ، این مسلم است.
👈🏻 اما مسئله این است که ما در مبانی اندیشه اسلامی مان این را بشناسیم و بشناسانیم و یک همدلی و همزبانی بر اساس این آموزه ها و مبانی در بین نخب بوجود بیاوریم ،عمده این است.
📌تعبیر اقا این است : بدانید نسخه های غربی برای ما قابل اعتماد نیست. من نمیگویم رد کنیم نه بسنجیم ؛ تسلیم بی برو برگرد نسخه های خارجی نمیتوان شد ؛ نه در زمینه اقتصاد و نه زمینه های دیگر.
بعضی از مسئولین ما در گوشه و کنار به نسخه بیگانگان اعتماد بیشتری دارند تا به نسخه اسلام؛ آنچنان که باید و شاید به نسخه اسلامی عمل نمیکنند.
♻️ببینید عزیزان من!
ما یک تجربه ای به نام تحقق تمدن اسلامی داریم .
🔰در این تجربه اسلام آمد جریانی را بوجود آورد با محوریت فرهنگ اهل بیت ، با محوریت امام باقر و امام صادق (علیها السلام)، با محوریت سیره آقا امیرالمومنین (علیه السلام) ، در بحث علم و عدالت و آزادی؛ این محقق شد .
🔺انقلاب اسلامی هم در این چهل سال توانست این تجربه را تکرار کند اما یک آسیب داریم! و آن این است آیا این مبانی را خوب میشناسیم و میشناسانیم؟ و نشان میدهیم که اینها ظرفیت های مهم اندیشه اسلامی و قرآنی ما هستند ؟ یانه ؟
#تمدن_اسلامی
#تمدن_نوین_اسلامی
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
فلسفه غرب.mp3
1.61M
🔊 #بشنوید
👤استاد آیت الله فرحانی:
⁉️ریشه مسلک اخباری گری در شیعه و اشعری گری در اهل سنت چیست؟
🔹چه کسانی با آنها مقابله کردند؟
🔸نظر آیت الله بروجردی(ره) در مورد اثر موج سوم فلسفه غرب در جهان اسلام چیست؟
📌یکی از خصوصیات اساسی سیستم اجتهادی آقای بروجردی(ره) چه می باشد؟
📚سلسله جلسات درس خارج مبانی فقه حکومتی
#مبانی_فقه_حکومتی
#اجتهاد
#فلسفه
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
💠پیام علامه طباطبایی(ره) به آیت الله بروجردی(ره) پیرامون تدریس اسفار و جایگاه فلسفه در حوزه علمیه
#علامه_طباطبائی
#فلسفه
@albayann
💠علامه طباطبایی(ره):
من وقتی از تبریز به قم آمدم و درس «أسفار» را شروع کردم، و طلاّب بر درس گرد آمدند و قریب به یکصد نفر در مجلس درس حضور پیدا میکردند؛
حضرت آیتالله بروجردی (رحمتالله علیه)
🔺اولا: دستور دادند که شهریّۀ طلاّبی را که به درس «أسفار» میآیند قطع کنند. و بر همین اساس چون خبر آن بمن رسید، من متحیّر شدم که خدایا چه کنم؟ اگر شهریّۀ طلاّب قطع شود، این افراد بدون بضاعت که از شهرهای دور آمدهاند و فقط ممرّ معاش آنها شهریّه است چه کنند؟ و اگر من بخاطر شهریّۀ طلاّب، تدریس «أسفار» را ترک کنم لطمه به سطح علمی و عقیدتی طلاّب وارد میآید!؟
📌من همینطور در تحیّر به سر میبردم، تا بالاخره یک روز که بحال تحیّر بودم و در اطاق منزل از دور کرسی میخواستم برگردم چشمم بدیوان حافظ افتاد که روی کرسی اطاق بود؛ آن را برداشتم و تفأّل زدم که چه کنم؟ آیا تدریس «أسفار» را ترک کنم، یا نه؟ این غزل آمد:
🌱من نه آن رِندم که ترک شاهد و ساغر کنم محتسب داند که من این کارها کمتر کنم
🌱من که عیب توبه کاران کرده باشم بارها توبه از مِی وقت گل دیوانه باشم گر کنم
🌱گر چه گردآلودِ فقرم، شرم باد از همّتم گر به آب چشمۀ خورشید دامنتر کنم
🌱عاشقان را گر در آتش میپسندد لطف دوست تنگ چشمم گر نظر در چشمۀ کوثر کنم
🌱دوش لعلش عشوهای میداد حافظ را ولی من نه آنم کز وی این افسانها باور کنم
🔸باری، دیدم عجیب غزلی است؛ این غزل میفهماند که تدریس «أسفار» لازم، و ترک آن در حکم کفر سلوکی است.
🔺و ثانیاً یا همان روز یا روز بعد، [آیت الله بروجردی] خادم خود را به منزل ما فرستادند، و بدینگونه پیغام کرده بودند:
ما در زمان جوانی در حوزۀ علمیّۀ اصفهان نزد مرحوم جهانگیر خان «أسفار» میخواندیم ولی مخفیانه؛ چند نفر بودیم، و خُفیةً بدرس ایشان میرفتیم، و امّا درس «أسفار» علنی در حوزۀ رسمی به هیچ وجه صلاح نیست و باید ترک شود!
✅من در جواب گفتم: به آقای بروجردی از طرف من پیغام ببرید که این درسهای متعارف و رسمی را مانند فقه و اصول، ما هم خواندهایم؛ و از عهدۀ تدریس و تشکیل حوزههای درسی آن برخواهیم آمد و از دیگران کمبودی نداریم.
📌من که از تبریز به قم آمدهام فقط و فقط برای تصحیح عقائد طلاّب بر اساس حقّ، و مبارزۀ با عقائد باطلۀ مادّیّین و غیرهم میباشد. در آن زمان که حضرت آیتالله با چند نفر خُفیةً به درس مرحوم جهانگیرخان میرفتند، طلاّب و قاطبۀ مردم بحمدالله مؤمن و دارای عقیدۀ پاک بودند؛ و نیازی به تشکیل حوزههای علنی «أسفار» نبود؛
ولی امروزه هر طلبهای که وارد دروازۀ قم میشود با چند چمدان (جامهدان) پر از شبهات و اشکالات وارد میشود! و امروزه باید بدرد طلاّب رسید؛ و آنها را برای مبارزۀ با ماتریالیستها و مادّیّین بر اساس صحیح آماده کرد، و فلسفۀ حقّۀ اسلامیّه را بدانها آموخت؛ و ما تدریس «أسفار» را ترک نمیکنیم.
👈🏻ولی در عین حال من آیتالله را حاکم شرع میدانم؛ اگر حکم کنند بر ترک «أسفار» مسأله صورت دیگری به خود خواهد گرفت.
🔆علاّمه فرمودند: پس از این پیام؛ آیتالله بروجردی دیگر به هیچ وجه متعرّض ما نشدند، و ما سالهای سال بتدریس فلسفه از «شفاء» و «أسفار» و غیرهما مشغول بودیم.
و هر وقت آیت الله برخوردی با ما برخورد داشتند بسیار احترام میگذاردند، و یک روز یک جلد قرآن کریم که از بهترین و صحیحترین طبعها بود بعنوان هدیّه برای ما فرستادند.
📚مهرتابان ، یادنامه و مصاحبات تلمیذ و علامه ، ص ۱۰۳ - ۱۰۶
👈🏻پ.ن: البته بعد از این ماجرا مجددا نکاتی پیش آمد و علامه طباطبایی مجبور به تعطیلی درس خود شدند!
#علامه_طباطبائی
#فلسفه
@albayann
دعا وسیله ی گدایی ما از خداوند است.mp3
796.4K
🔊 #بشنوید
💠بیانی در باب مطلوبیت ذاتی دعا و تأثیر آن در توجه قلبی به خدا
🔰 استاد آیت الله فرحانی
#دعا
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
🖇 #مجموعه_صوتی_بیانات_اخلاقی
🔰 #استاد_آیت_الله_فرحانی
🎙رحمت رحمانی و رحمت رحیمی
🌐https://eitaa.com/albayann/22
🎙شب های جمعه ونعمت زیارت حضرت معصومه
🌐https://eitaa.com/albayann/71
🎙اخلاق و نتیجه گرفتن از عمر
🌐https://eitaa.com/albayann/120
🎙رازهای استفاده از نماز
🌐https://eitaa.com/albayann/129
🎙تاثیر قبولی نماز بر قبولی سایر اعمال
🌐https://eitaa.com/albayann/156
🎙چرا در نماز حضور قلب نداریم؟
🌐https://eitaa.com/albayann/184
🎙جوانی فرصت کسب فضایل اخلاقی وکارهای فکری
🌐https://eitaa.com/albayann/209
🎙معیار کار برای رضای خدا چیست؟
🌐https://eitaa.com/albayann/234
🎙نقش جوانان مومن در انقلاب
🌐https://eitaa.com/albayann/258
🎙امیدوار کننده ترین آیه از منظر امیرالمومنین
🌐https://eitaa.com/albayann/304
🎙رعایت آداب الصلوة راه توحید است
🌐https://eitaa.com/albayann/320
🎙اولین و مهمترین اولویت در عمل صالح!
🌐https://eitaa.com/albayann/338
🎙درس اول از ادعیه
🌐https://eitaa.com/albayann/368
🎙فضیلت ماه رجب و رشد معنوی
🌐https://eitaa.com/albayann/388
🎙روزه ماه های حرام
🌐https://eitaa.com/albayann/366
🎙تفسیر یامن ارجوه لکل خیر
🌐https://eitaa.com/albayann/346
🎙اتصال به اهل بیت
🌐https://eitaa.com/albayann/322
🎙ارتباط با صدیقه کبری،معدن طهارت است.
🌐https://eitaa.com/albayann/319
🎙بیانی در باب مطلوبیت ذاتی دعا
🌐https://eitaa.com/albayann/484
🎙چرا ما در عبادت خداوند تنبلی میکنیم؟
🌐https://eitaa.com/albayann/463
🎙ماه شعبان ماه نبی اکرم
🌐https://eitaa.com/albayann/454
🎙تاثیر کثرت عمل صالح در درجات بهشت
🌐https://eitaa.com/albayann/443
🎙سیره معنوی امام کاظم نیاز امروز ما
🌐https://eitaa.com/albayann/431
🎙در ادعیه کمیت مهم است یا کیفیت?
🌐https://eitaa.com/albayann/413
#اخلاق
@albayann
تاثیر علامه و امام در برخورد با تمدن غربی.mp3
1.66M
🔊 #بشنوید
💠تاثیر علامه طباطبایی(ره) و امام خمینی(ره) در برخورد با تمدن غربی
👤استاد آیت الله فرحانی:
⁉️1.علامه طباطبایی چطور توانست ریشه فلسفه مادی را در ایران از بین ببرد؟
🔹2.نقش آثار شاگردان علامه (ره) در ایجاد گفتمان تمدن سازی چیست؟
🔸3.تاثیر بسط مباحث حکمی در فقه چگونه است؟
🔺4.چه کسی مباحث فقه مضاف را در حوزه علمیه ایجاد کرد؟
#مبانی_فقه_حکومتی
#امام_خمینی
#علامه_طباطبایی
@albayann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 #ببینید
💠فطرت و سرنوشت انسان
🔰استاد آیت الله فرحانی
🔹تفاوت نگاه فلسفه غرب و فلسفه اسلامی در وجود و ماهیت #انسان
#آزادی و فرهنگ فعلی تمدن غرب بر اساس تحلیل اگزیستانسیالیست از انسان
⁉️آیا از منظر اسلام ، فعل انسان ماهیتش را شکل می دهد؟
🔸نقدی بر نظر دکتر شریعتی در مسئله فرهنگ
🔆نقش فطرت در سرشت انسان بر اساس تفسیر از آیه شریفه « وَأَشْهَدَهُمْ عَلَیٰ أَنفُسِهِمْ أَلَسْتُ بِرَبِّکُمْ قَالُوا بَلَیٰ شَهِدْنَا أَن تَقُولُوا یَوْمَ الْقِیَامَةِ»
#انسان_شناسی
#امتداد_حکمت
@albayann
مسؤولیت حکومت ظاهری و اداره جامعه در زمان حضور ائمه معصومین ع بعهده ی چه کسی است؟ .mp3
1.81M
🔊 #بشنوید
💠حکومت ظاهری و قراردادی در زمان حضور امام معصوم (علیه السلام) در درجه ی اول به چه کسی می رسد؟
🔰 استاد آیت الله فرحانی
#ولایت_فقیه
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
⚠️ نظر امام تحریف نشود⚠️
رهبر معظم انقلاب:
🔹توجّه کنید حکومت اسلامی که امام گفتهاند و شما میخواهید آن را تثبیت و تسجیل و تبیین و توجیه کنید، من حیث لانرید به حکومت غیراسلامی تبدیل نشود.
چیزی که امروز در چالشهای فکری بین ما و مخالفان ما در سطح دنیا مطرح است، همین نکته است...
🔸من یک وقت درباره ولایت فقیه با ایشان(امام) صحبت میکردم؛ گفتم قبل از انقلاب، ما با بعضی از فضلا و دوستان بحث داشتیم؛ بعضیها میگفتند اسلام شیوه خاصّی در باب اقتصاد ندارد. هر شیوهای که بتواند آرمانهای اسلامی - مثلاً عدالت - را تأمین کند، اسلامی است.
🔺ولی عقیده ما این بود که نه، اسلام خطوطی معیّن کرده و شیوهای بنا نهاده و چارچوبی برای اقتصاد اسلامی درست کرده و این چارچوب باید تبعیّت شود.
ایشان گفتند: بله، این درست است.
👈🏻من نمیخواهم به این قضیه استناد کنم که این حرف درست است؛ میخواهم استناد کنم که نظر امام این بود؛ یعنی ایشان به کمتر از این اصلاً قانع نمیشدند.
🔆آنجایی هم که بحث سرِ احکام ثانوی بود، ایشان به عنوان یک حکم اسلامی و فقهی بر آن تأکید میکردند. ایشان تا آخر هم همینطور بودند.
در خصوص غنا -موسیقی- ایشان حرف جدیدی مطرح کردند. مبنای فقهی ایشان اینطور بود. برای این قضیه، ایشان استناد فقهی داشتند. البته چیزی که در کتاب مکاسب گفتند، در جهاتی با این تفاوت دارد؛ اما براساس مبنای فقهی میگفتند؛ بر اساس ضرورت و مصلحت و پسند دنیا نبود.
🔺البته ممکن است کسی با کلیّات و جزئیّاتِ این نظر موافقت نداشته باشد؛ خیلی خوب، نظر خودش است؛
«لیکن نظر امام تحریف نشود.»
💠شما باید خیلی مراقبت کنید که نظر امام واقعاً به گونهای درآید که در کلمات و کتابها و حرفها و منش ایشان معلوم است. این نکته خیلی مهمّ است و به نظر من یک مسؤولیت تاریخی و امانتی بردوش شماست.
📚۴ بهمن ۱۳۷۸
#فقه_الخمینی
@albayann