eitaa logo
البیان
11.7هزار دنبال‌کننده
750 عکس
175 ویدیو
69 فایل
بازتاب اندیشه های استاد آیت الله عبدالکریم فرحانی 📌 تبیین مکتب فقه الخمینی(ره) 📌 روش تحصیل در مسیر اجتهاد 📌 امتداد حکمت و تمدن نوین اسلامی 📌 اخلاق و معنویت ارتباط با ادمین: @admin_albayan
مشاهده در ایتا
دانلود
taghrir-osul 81-90.pdf
1.3M
🗒تقریر درس خارج اصول 📆سال تحصیلی 1400-1399 💠استاد آیت الله فرحانی 👈🏻جلسه 81تا90 💢انشاءالله تقریرات جلسات بعد هم تنظیم و ارائه خواهد شد💢 @albayann
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 🔰استاد آیت الله فرحانی : رهبر معظم انقلاب در هر مسئله ای که وارد شده اند، این نگاه اجتهادی امتدادی را داشته اند. 📌مدعای ما این است،که نگاه ایشان مبتنی برمساله مهمی است به نام انسان شناسی ولایی وارتباط انسان ولایی با توحید،که دربحث تمدن نوین اسلامی این مساله بسیارمهم است. 🔹لذا باید به آن توجه ویژه ای شود. کما اینکه ایشان درمساله سبک زندگی اسلامی-که قرائت دیگری ازبحث تمدن اسلامی است- به غیر از این که مبناهای این بحث را مطرح کرده اند، به دو آسیب جدی نیزاشاره نموده اند: 1⃣ ایدئولوژی زدایی 2⃣درنظر نگرفتن تهاجم فرهنگ غربی و آسیب تقلید از غرب اگر به این موارد توجه نشود به جرات می توان گفت که نمی توان مساله تمدن اسلامی را مطرح کرد. 👈🏻 استاد در این صوت به تبیین این دوآسیب می پردازند،باتوجه به اهمیت پیشنهاد می شود حتما این صوت را استماع نمایید. @albayann
💠افق فقه حکومتی مرحوم امام و آیت الله العظمی خامنه ای ذیل مبحث فقه الغنا 🔰 استاد آیت الله فرحانی @albayann
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 🔹نظریه امام خمینی در فقه الغنا 🔹بررسی تطبیقی تفسیر آیت الله خامنه ای و مرحوم آیت الله قدیری از امام 🔹نگاه فقه حکومتی امامین انقلاب ذیل مبحث غنا و موسیقی 📚 درس خارج فقه موسیقی استاد آیت الله فرحانی @albayann
👆🏻👆🏻👆🏻👆🏻 💠افق فقه حکومتی مرحوم امام و آیت الله العظمی خامنه ای ذیل مبحث فقه الغنا 🔰خلاصه ای از بیان «استاد آیت الله فرحانی» در جلسه اول خارج فقه موسیقی: 🔹فقه شیعی در عمود زمان خاصیتی از خود به منصه ظهور رسانده است بنام تحول وپویایی. این در حالی است که تحول در اندیشه وبیان آیت الله العظمی خامنه ای حساب خود را از تجدد وتحجر جدا کرده است. 📌البته تحول در عرصه فقه، مسیری جز فقه جواهری برای پیمودن نمی شناسد و جالب توجه این است که ممیزه فقه امام راحل از منظر آیت الله العظمی خامنه ای هم همین معنا است. 🔸اگر این مضمون کلی در قالب یک مثال جزئی بخواهد خود را باز شناسد، به یقین یکی از بهترین جلوه گاه های آن ، نظریات نوینی است که امام راحل ابداع فرمودند وپنجره جدیدی از انظار فقهی بر روی شاگردان خود گشودند. برای مثال می توان به پاسخ امام خمینی (ره)به استفتائی درباره شطرنج وبیان آلات مشترکه اشاره کرد. ▪️مدعای ایشان چنان در نظر برخی بزرگان غریب می نمود که به نمایندگی از یک قشر خاص از محققین ، شاگرد ممتاز ایشان مرحوم آیت الله قديري قلم بدست گرفتند ونقد صریحی بر استاد خود وارد کردند و در خاتمه تصریح فرمودند که اگر ساحت قدس شما از ورود به این دست مسائل بدور باشد بهتر است که مراجعه به اصل نامه ایشان خالی از لطف نیست. ▫️مشابه این نظریه در مبحث غناء از ایشان صادر شد. آیت الله العظمی خامنه ای در کتاب فقه الغنا به جلسه ای در اواخر عمر شریف امام (ره) با برخی مسئولین نظام اشاره می کنند ونقل به مضمون آن چنین است که مبنای ایشان در اواخر عمر شریفشان چنان اقتضا داشت که چه بسا یک آواز با یک لحن از رسانه جمهوری اسلامی حلال وهمین آواز به همین کیفیت از رسانه یک کشور مسلمان تحت سلطه طاغوت حرام باشد. 🔺گرچه در ابتدا اصل چنین مدعایی بسیار عجیب به نظر می رسد اما موضع آیت الله العظمی خامنه ای در قبال این نظر بسیار متفاوت است با موضع شاگرد دیگر حضرت امام در قبال نظر تحولی ایشان در مساله شطرنج. 👈🏻البته مقصود از تفاوت دو موضع از دو فقیه، صرفا به معنای پذیرش ویا عدم پذیرش نظر فقیه دیگر نیست بلکه کیفیت ارزیابی وهندسه سازی برای نظریه ای که به گوش اهل فن نا آشناست مد نظر می‌باشد . چه اینکه یک فقیه مثل مرحوم آیت الله قديري می فرماید ساحت قدس امام راحل از بیان چنین نظریاتی بدور باشد بهتر است وفقیه دیگری مثل رهبر معظم انقلاب بر این نظرند که مبنایی از این نظریه پشتیبانی می کند که به حق در منظومه فقه جواهری خود را باز می شناسد و گرچه ممکن است کسی این نظر را در مقام افتاء در مقابل رأی خود ارزیابی کند (که البته مقتضای تطور علم هم همین است) اما اینکه زیر بنای چنین نظریه ای در فقه شیعی آن هم به سبک جواهری وجود دارد یا نه ؛ مساله ای دیگر است. 🔹آیت الله العظمی خامنه ای در مبحث فقه الغنا متصدی این رسالت هستند که نشان بدهند ولو چنین مدعایی نو به نظر می رسد ولی سازمان فقهی قوی ای از آن پشتیبانی می کند و چون این نظریه مرهون مبانی فقهی است مرز روشنی با تجدد دارد واز طرفی چون با بینشی نوین وژرف نگرانه به مساله پرداخته است از تحجر فاصله گرفته است. این معنا که البته تفصیل فقهی استدلالی آن نیازمند تفصیلات است ، در پاسخ حضرت امام به مرحوم آیت الله قديري نمودار گشته است. آن جا که امام می فرماید قبل از پاسخ ورود به مبحث فقهی مورد سوال نوع نگاه شما به اخبار واحکام مایه تاسف است ... 🔸ایشان تحجر را مایه مرگ مدنیت برخاسته از تحول و فاصله گرفته از تجدد می دانند والبته اشاره این مختصر مغنی از مراجعه به متن ودیدن امثله گوناگون فقهی که ایشان مورد استناد نظریه خود قرارداده اند نیست. @albayann
🎧 مجموعه صوتی نگاهی بر أمهات مبانی و مسائل «فقه الخمینی» 📚 استاد آیت الله فرحانی 📥 با توجه به درخواست مکرر مخاطبین محترم کانال، مجموعه مطالب مطرح شده در چند ماه گذشته پیرامون «فقه الخمینی» به صورت تجمیع شده ارائه میگردد. @albayann 👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
💠افق فقه حکومتی مرحوم امام و آیت الله العظمی خامنه ای ذیل مبحث فقه الغنا 🆔https://eitaa.com/albayann/810 💠آیا انقلاب اسلامی حرف نوئی دارد؟ 🆔https://eitaa.com/albayann/775 💠اهمیت نظام اصولی در دستگاه استنباطی مجتهد 🆔https://eitaa.com/albayann/770 💠 استنباط فقه الخمینی توسط شیخ اعظم و آخوند با تحلیل امام و علامه طباطبایی 🆔https://eitaa.com/albayann/748 💠نگاه و ابتکار حضرت امام ره در فقه 🆔https://eitaa.com/albayann/795 💠لوازم ورود به فقه نظامات چیست؟ 🆔https://eitaa.com/albayann/778 💠نفی بدلیت و شمولیت از نگاه اطلاق در دیدگاه حضرت امام 🆔https://eitaa.com/albayann/746 💠ملاک مسئله اصولی از نظر شیخ اعظم و آخوند خراسانی 🆔https://eitaa.com/albayann/728 💠جامع در مرکب اعتباری۱ 🆔https://eitaa.com/albayann/652 💠جامع در مرکب اعتباری۲ 🆔https://eitaa.com/albayann/689 💠فقه الخمینی به چه معناست1؟ 🆔https://eitaa.com/albayann/675 💠فقه الخمینی به چه معناست 2؟ 🆔https://eitaa.com/albayann/398 💠مقدمه انسان شناسی تقسیمات حکمت ۱ 🆔https://eitaa.com/albayann/631 💠مقدمه انسان شناسی تقسیمات حکمت ۲ 🆔https://eitaa.com/albayann/664 💠اگر در حوزه فقه الخمینی شکل بگیرد چه اتفاقاتی به وجود می آید؟ 🆔https://eitaa.com/albayann/640 💠اجتهاد در حوزه و در فضای فقه الخمینی 🆔https://eitaa.com/albayann/606 💠معنای قانون فلسفی «الماهیة من حیث هی لیست إلا هی» 🆔https://eitaa.com/albayann/603 💠نقش شهید مطهری در فقه الخمینی 🆔https://eitaa.com/albayann/592 💠در اعتباریات علیت منتفی است. 🆔https://eitaa.com/albayann/561 💠مفهوم اصالت الوجود در بیان صدرا 🆔https://eitaa.com/albayann/529 💠اشکال حضرت امام به گزاره های علم فقه 🆔https://eitaa.com/albayann/521 💠تاثیر علامه و امام خمینی در برخورد با تمدن غربی 🆔https://eitaa.com/albayann/492 💠جهان بینی فقیه 🆔https://eitaa.com/albayann/466 💠آشنایی با مبانی حکمت متعالیه بخش اول 🆔https://eitaa.com/albayann/465 💠آشنایی با مبانی حکمت متعالیه بخش دوم 🆔https://eitaa.com/albayann/476 💠کارکرد حداقلی و حداکثری فلسفه به چه معناست؟ 🆔https://eitaa.com/albayann/447 💠فقیه نظام 🆔https://eitaa.com/albayann/435 💠تحلیل معنای حق از نظر ملا صدرا 🆔https://eitaa.com/albayann/371 💠آیا تحول بدون فقه الخمینی امکان دارد؟ 🆔https://eitaa.com/albayann/314 💠دو تحول اساسی توسط حضرت امام 🆔https://eitaa.com/albayann/311 💠خطاب وحیانی و مسئله نسخ 🆔https://eitaa.com/albayann/277 @albayann
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 ⁉️برای به وجود آوردن نرم افزار تمدن دینی چه باید کرد؟ 🔹دو آسیب اساسی در این مسیر چیست و چه مشکلاتی ایجاد می کند؟ 🔸بینش تمدن سازی که حضرت آقا می فرمایند باید به وجود بیاید طبق چه مبنایی است؟ ❓روشن فکری بیمار خروجی مشترک کدام دیدگاه ها به اسلام است؟ ❗️روشنفکری در ایران چگونه به وجود آمد؟ 🔰استاد آیت الله فرحانی در این صوت به پاسخ این سوالات را می پردازند. @albayann
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 🏴حسین ابن علی یک صیرویت و شدن است. 🔰 استاد آیت الله فرحانی: ▪️حسین ابن علی یک نماد و جریانی است که می خواهد جامعه و تاریخ را با ولایت اهل بیت پیوند بدهد. 🔹بنده تحقیقات مفصلی در مهدویت کردم یکی از فصلهای این تحقیق « ولایت، عاشورا و مهدویت» است. به نظر من داستان بزرگ حسین ابن علی داستان پیوند ما با “غدیر و مهدی” است. 📌 فَأسْالُ اللهَ الّذِی أکْرَمَ مَقامَکَ ، وَأکْرَمَنِی بِکَ ، أنْ یَرْزُقَنی طَلَبَ ثارِکَ مَعَ إمام مَنْصُور؛ )مع امام مهدی( “حسین ابن علی می خواهد من و تو را به وجود مقدس امام عصر پیوند دهد. حسین ابن علی در سبک زندگی اسلامی یک” شُدن” است. حسین ابن علی می خواهد تو را تبدیل به علی اکبر، مسلم ابن عوسجه، به ابالفضل العباس کند خواهران را تبدیل به زینب کبری کند این یک “شُدن” است. حسین ابن علی (عاشورا) یک شدنی است که یک طرفش می شود تاسوعا و یک طرفش می شود اربعین. ⁉️تصمیم بگیریم، ببینیم می خواهیم وارد گردونه بشویم؟ زینبی که عاشورا را درک کرد با زینبی که قبل از عاشورا بود فرق داشت، عباسی که عاشورا را درک کرد با عباس قبل از عاشورا فرق می کرد. عباس شُد! زینب شد! @albayann
مجلس عزای سیدالشهدا(علیه السلام) به سخنرانی: استاد آیت الله فرحانی زمان: از شب سوم محرم به مدت ۵ شب مکان: مشهد مقدس؛ هیئت جوانان آستان قدس رضوی @albayann
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 🏴ارزش اشک و عزاداری بر اباعبدالله ▪️ استاد آیت الله فرحانی 🔹امام صادق (ع) فرمود مسمع می خواهم بشارتت دهم حالا که به یاد عطش حسین ما اشک می ریزی مطمئن باش..... @albayann
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 ⁉️اهل بیت چگونه ما را اصلاح می کنند؟ 🔰 استاد آیت الله فرحانی: 🔹امام صادق (ع) در منا مُحرم بودند و گدایی خدمت ایشان آمدند..... ❗️ چقدر شما حاضری در محرم و صفر رفاقت خود را با خدا و امام زمانت بیشتر کنی؟ 🏴 حسین ابن علی “قانون صیرورت” اسلام است آمده تحولی در ظاهر و باطن ما ایجاد کند آمده مسأله ولایت و مهدویت را در تاریخ حل کند. 🔺راه اول رفاقت با خداست. @albayann
🏴گزارش تصویری سخنرانی دهه اول محرم ☑️مشهد؛ هیئت جوانان آستان قدس رضوی @albayann 🔻🔻🔻🔻
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 🔹نگاه تربیتی سیدالشهداء(ع) به اصحاب و محبین خود ▪️ تربیت حسینی راه توحید و اتصال به ذات اقدس اله 🔸نقش ارتباط و توجه به حضرت ولی عصر(عج) در این نظام تربیتی @albayann
🏴من از زیارت ناحیه خوب دانستم شکسته ست کسی شیشه غرور تو را ◾️صلی الله علیک یا مظلوم @albayann
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 💠اهمیت و‌جایگاه توحید عملی ⁉️اولین آیات توحیدی قرآن در چه زمینه ای است؟ 📌سوره حمد کدام توحید را مقدم کرده است؟ 🔰استاد آیت الله فرحانی @albayann
👆🏻👆🏻👆🏻 💠اهمیت و‌جایگاه توحید عملی 🔰 استاد آیت الله فرحانی: 🔹توحید عملی یعنی توحید در عبودیت که در قدم اول این توحید عملی را منقسم می کنند به توحید عملی فردی و توحید عملی اجتماعی و نشان می دهند که توحید در بندگی خدا فقط فردی نیست و شامل توحید عملی اجتماعی هم می شود. اولین نتیجه این نگاه به توحید ؛ ضرورت ایجاد حکومت است. 🔸ما وقتی آیات قرآن کریم را بررسی میکنیم، اولین نگاه قرآن به توحید با زوایه دید توحید اجتماعی است. و اولین جایی که منعکس شده است در سوره حمد می باشد. 👈🏻این سوره از توحید نظری شروع می کند: الحمد الله رب العالمین و مالک یوم الدین. در اینجا امام(ره) می فرمایند خداوند الان هم مالک است خدا مالک همه است. اما دنیا لیلة الدین است لکن اخرت یوم الدین است. یعنی اینجا مالکیت خدا ظاهر نیست ولی در قیامت مالکیت خدا ظاهر است . آن روز صدا می زنند لمن الملک؟ ندا می رسد لله الواحد القهار(16غافر) 📌امام(ره) نظرشان این است که الان هم لمن الملک؟ الان هم لله الواحد القهار. این یعنی توحید نظری قرآنی. یعنی در دنیا همه مقهور هستند و قهار فقط خدای متعال است! ▪️لذا سوره حمد با توحید نظری شروع می شود و صفات خداوند را بیان می کند تا می رسد به ایّاک نعبد و ایّاک نستعین که مربوط به توحید عملی می شود. آن هم توحید عملی که مربوط به اجتماعی است نه فردی لذا توحید عملی در بُعد اجتماعی ریشه اش یک مبنای قرآنی است. حضرت آقا مقاله روح توحید نفی عبودیت غیر خدا را در فضای این اندیشه قلم زده اند. @albayann
💠حاج آقا روح الله، مظهر نوآوری علمی و تبحر در فقه و اصول، فیلسوف و معلم اخلاق/ محفل درسی او دلهای جوان، مشتاق، کوشا را جذب می کرد 🔰رهبر معظم انقلاب ۱۳۷۸/۰۳/۱۴ @albayann
💠حاج آقا روح الله، مظهر نوآوری علمی و تبحر در فقه و اصول، فیلسوف و معلم اخلاق/ محفل درسی او دلهای جوان، مشتاق، کوشا را جذب می کرد 🔰رهبر معظم انقلاب ۱۳۷۸/۰۳/۱۴ 🔹من از سال ۳۷ شروع میکنم؛ سالی که خودم به قم رفتم و اوّل‌بار امام را از نزدیک دیدم؛ البته قبل از آن در مشهد شنیده بودیم که در قم یک مدرّس و استاد بزرگی هست که جوان‌پسند و برجسته است. 🔹طلبه جوانی که به قم وارد میشود، دنبال استاد میگردد. استادی که طلّاب جوان و مشتاق را در وهله اوّل به خود جلب میکرد، همین مردی بود که آن روز در میان شاگردانش به عنوان «حاج‌آقا روح‌اللَّه» شناخته میشد. مجموعه جوانان فاضل و درسخوان و پُرشوق در محفل درس او جمع بودند. ما در چنین فضایی وارد قم شدیم. 🔹او مظهر نوآوری علمی و تبحّر در فقه و اصول بود. بنده قبل از ایشان استاد بزرگی را در مشهد دیده بودم - یعنی مرحوم آیةاللَّه میلانی - که از فقهای برجسته بود. در قم هم همان وقت رئیس حوزه علمیه قم - که استاد امام هم بود؛ یعنی مرحوم آیةاللَّه العظمی بروجردی - حضور داشت؛ بزرگان دیگری هم بودند؛ اما آن محفل درسی که دلهای جوان و مشتاق و کوشا و علاقه‌مند به استعدادهای خوب را جذب میکرد، درس فقه و اصول امام بود. 🔹یواش یواش از قدیمیترها شنیدیم که این مرد، فیلسوف بزرگی هم هست و در قم درس فلسفه او، درس اوّل فلسفه بوده است؛ لیکن حالا ترجیح میدهد که فقه تدریس کند. 🔹شنیدیم که این مرد، معلّم اخلاق هم بوده است و کسانی در درس اخلاق او شرکت میکردند و او به تقویت فضایل اخلاقی در جوانان همّت میگماشته است. در خلال درس در طول سالها، این را ما از نزدیک هم مشاهده کردیم. 🔹اما تا این‌جا شخصیت این مرد بزرگ - که باطن او سرشار از خصوصیات ناشناخته بود - برای اکثر مردم در آن روز فقط به عنوان یک استاد عالم و شاگردپرور و یک تهذیب‌کننده اخلاق طلّاب و شاگردان شناخته می شد. @albayann