هدایت شده از سرائر | مجله دین و روحانیت
📜علم تولید کردنی نیست، کشف کردنی است
🔻رسول جعفریان در کانال تلگرامی خود نوشت:
🔹این روزها مرتب از تولید علوم انسانی سخن گفته می شود. واقعیت این است که علم طبیعی باشد یا انسانی، علم است، امر کشفی است، نه امر تولیدی؛ چرا این کلمه را تا این اندازه با تسامح بکار می بریم؟ این صنعت است که تولید می شود، علم بر اساس هر تعریفی که باشد، نوعی کشف است، کشف واقع. اگر چیزی کشف واقع است، آن را تولید نمی کنند. آنچه تا اندازه ای و در ترکیب با علم تولید کردنی است، صنعت است، صعنتی که تازه بخش مهمی از آن هم دانش و علم است که باید کشفش کرد، و آنگاه که فرضا در معماری تبدیل به شهرسازی و خانه سازی می شود، می تواند با علائق و آرمانها و باورهای مردم ترکیب شده و این طور تولید شود. اگر این تعبیر درست باشد، در تکنولوژی آن هم از زاویه ای خاص درست است. ما در مورد قوانین نور، تابش خورشید، پدید آمدن گرما و سرما و آثار و حرکت آنها، و صدها مساله دیگر، علم تولید نمی کنیم، علم کشف می کنیم، در علوم انسانی هم هرچند نه به آن دقت، اما از نظر ماهیت علم بودن، کار کشف می کنیم. آن وقت بر اساس آن نظریات، وقتی می خواهیم معماری خانه مان را درست کنیم، به گونه ای طراحی می کنیم که بهترین تناسب را داشته باشد. همان وقت، بر اساس برخی از باورهای مذهبی یا اخلاقی، پنجره و محل نور را مشخص می کنیم. چطور ممکن است کسی این دو مقام را به راحتی با هم خلط کند و مرتب دم از تولید علوم انسانی بزند. اگر چیزی علم است، باید درس خواند، باید تحصیل کرد تا مناسبات واقعی موجود در عالم را فهمید. این فریب است که کسی تصور کند ما می توانیم علوم انسانی را خلق کنیم و آن وقت دنیای مطابق میلمان را بسازیم. یکی از نتایج این ماجرا آن است که حالا در قم موسساتی درست شده که به مغزشان فشار می آورند علوم انسانی بسازند و علم را مطابق خواهش نفس خویش کنند.
@saraeer
هدایت شده از سرائر | مجله دین و روحانیت
📜معناداری اصطلاح «تولید علم»
🔻علی ابراهیمپور در پاسخ به «رسول جعفریان» نوشت:
🔹آقای رسول جعفریان، در ادامهی یادداشتهای روزمرهشان دربارهی علم، در نوشتار اخیر خود، بر تعبیر «تولید» علم تاختهاند. لُب نقد ایشان این است که علم کشفکردنی است، نه تولیدکردنی و استفاده از «تولید» که از تبار استعاره صنعت مایه میگیرد، نادرست است.
🔹البته این اولین بار نیست که به اصطلاح «تولید» علم، ایراد وارد میشود. این اشکال -که از همان سالیان ابتدایی طرح این شعار توسط رهبری، مطرح شد- آنقدر تکرار و نخنما شده است که دور از ذهن بود که دگربار مطرح گردد. شخص رهبری نیز مکرر به بیثمری آن اشاره کردهاند: (ر.ک: بیانات در 1385/05/23)
🔹مقصود از تعبیر تولید علم بهمعنای درنوردیدن مرزهای علم و دانش، برای اذهان بیغرض، روشن است. اما اگر بخواهیم به این اشکال –نه در سطح نازل و ژورنالیستی مطروحه، بلکه- به عنوان پرسشی فلسفه علمی بنگریم، از پنج جنبه نادرست و غیروارد است:
1.جنبهی جامعهشناسی علم
🔹هر استعاره، وجه و بُعدی از ابعاد شیء را معرفی کرده و شیء مورد شناسایی را «بهمثابه» مصداقی از استعاره، مینمایاند. علم، غیر از آنکه ذاتا گزارشی مطابق و کاشف از واقع است، هویتی جمعی و بینالاذهانی میان محققان و نهادهای علمی اجتماع دارد و از این جهت، خود کنشی از کنشهای اجتماعی است. برایناساس، علم همچون دیگر کنشها ارادی جامعه، قابل تولید است و استعاره تولید از این حیث دربارهی آن کاملا بامعنا و عالمانه است.
🔹کسی که علم را فقطوفقط کشف واقع بداند، بهسختی دچار کژ کارکرد استعاره در فهم شده است؛ چرا که کاشفیت و آیینهیواقعبودن نیز، فقط بُعدی از ابعاد علم و صرفا یکی از استعارههای معرِّف هویت علم است و نه کل آن. بنابراین تبدیل «علم بهمثابه آیینه واقع» به «علم مساوی است با آیینه واقع»، مصداقی از گرفتارشدن به کژکارکرد استعاره است که از آن تحت عنوان مغالطه «کنه و وجه» یاد میکنند. مغالطهی کنه و وجه، آفت تحویلینگری است و شیء را تنها در یک بُعد آن منحصر کرده، از ابعاد دیگر آن غافل میماند.
2.جنبه معرفتشناختی
🔹کاشفیت و استعاره «آیینه واقعیت»، محمولی معرفتشناختی دربارهی علم است. با صرف نظر از هویت بینالاذهانی و اجتماعی علم، هرچند علم از حیث معرفتشناختی، صورت ذهنی مطابق با واقع است، از همین حیث و با نگاه رئالیستی و واقعگرایانه، محقق نمیتواند احکام ریاضی، طبیعی یا انسانی را ایجاد کند، اما میتواند آنها را بفهمد، کشف کند و وارد جهان ذهنی خود کند. اتحاد ذهن عالِم با عالَم (واقعیت خارجی) و سپس وارد کردن آن به زبان و کتابت، تلاش شخص دانشمند و «تولید» اوست.
3.جنبهی منطقی
🔹«تولید» بدون اشتقاق از استعاره صنعت، بهخودیخود نیز واژهای معنادار برای انتساب به علم در منطق اسلامی است. در منطق، حصول نتیجهای که از دو مقدمهی قیاس حاصل میشود، با مشتقات ماده «و-ل-د» از آن یاد میشود. (ر.ک: الاسس المنطقیه للاستقرا، منطق و مباحث الفاظ، تلخيص المحصل و...)
4.جنبهی زبانشناسانه
🔹واژهی «صنعت» در سنت و تراث اسلامی-ایرانی، به معنای مطلق پیشه، حرفه و کار است. مطابق با این سعه معنایی، از نبوت و حکمت و خلافت تا آهنگری و... را در بر میگیرد. (ر.ک: رساله صناعیه میرفندرسکی) بر این اساس، صنعت استعاره نیست؛ بلکه از حیث زبانشناسانه، صنعت دانستن علم، حقیقی است.
5.جنبهی تاریخی
🔹ورای تمامی مباحث نظری، رابطهی قدرت و اقتصاد با علم و معرفت، برآگاهان تاریخ، مسئلهای پوشیده نیست. در طول تاریخ، هنگامی که حاکمیت یا نهادهای اقتصادی، نیازمند به علم یا معرفتی میشدهاند، علم و معرفت متناسب با آن، رشد کرده و بالیده است. تولید و نشر کتبی مانند اخلاق ناصری و زیج ایلخانی، ماجرای بیتالحکمه، داستان نگارش «شاهنامه» و همچنین، اثرات علمی انقلاب صنعتی، نمونههای روشن تاثیر نهادهای قدرت و اقتصاد بر علماند.
🔹در دورانی که لازم است اهتمام اصلی شخصیتها، بر روی ترویج، امتداد و عملیاتیکردن سیاست تولیدعلم متمرکز شود، گاه اشکالاتی ابتدایی مطرح میشود که اصل ماجرا را منحرف میسازد. واقعیت آن است که تولید علم –چنانکه در بیانیه گام دوم توصیف شده است- به گفتمانی رایج تبدیل شده و دیگر در اصل و ضرورت آن، شک و شبههای نیست. شک در مقابل بدیهی، هرچند ممکن است بهسان ریختن زباله (!) در زمزم برای برادر حاتمطایی، موج آنی رسانهای بیافریند، اما منطق جریان گفتمان تولید علم، آنچنان قوی و استوار است که روسیاهی آن، تنها به چهرهی زغالها خواهد ماند.
🔸متن کامل این یادداشت را می توانید در لینک زیر مطالعه کنید:
http://rasanews.ir/fa/news/600922
🔸یادداشت رسول جعفریان با عنوان «علم تولید کردنی نیست، کشف کردنی است» را اینجا بخوانید:
https://eitaa.com/saraeer/362
@saraeer
معناداری اصطلاح تولید علم - نقد رسول جعفریان - علی ابراهیم پور.pdf
207.1K
#دانلود #متن #یادداشت #مقاله
📌 عنوان: معناداری #استعاره "«تولید» علم" از جنبه جامعهشناسی علم، معرفتشناسی، منطقی، زبانشناسانه و تاریخی
🔖 (نقدی بر یادداشت " #علم تولیدکردنی نیست" آقای رسول جعفریان)
🖌 علی ابراهیمپور
🗓نگارش: 97.12.16
📝تعداد واژگان: 2222
📍انتشار: خبرگزاری رسا
🔗 http://rasanews.ir/fa/news/600922
📍انتشار خلاصه در کانال سرائر:
🔗 https://eitaa.com/saraeer/423
🌐 @aliebrahimpour_ir
🌷 « #گزارش #یادداشت / #گزارش_یادداشت #مقاله » 🌷
📌 عنوان: معناداری #استعاره "«تولید» علم" از جنبه جامعهشناسی علم، معرفتشناسی، منطقی، زبانشناسانه و تاریخی
🔖 (نقدی بر یادداشت " #علم تولیدکردنی نیست" آقای رسول جعفریان)
🖌 علی ابراهیمپور
🗓نگارش: 97.12.16
📝تعداد واژگان: 2222
📍انتشار: خبرگزاری رسا
🔗 http://rasanews.ir/fa/news/600922
📍انتشار خلاصه در کانال سرائر:
🔗 https://eitaa.com/saraeer/423
📥 #دانلود متن یادداشت
🔗https://eitaa.com/aliebrahimpour_ir/496
✏️ مطالعه یادداشت آقای دکتر رسول جعفریان:
🔗https://t.me/jafarian1964/11870
🌐 @aliebrahimpour_ir
آنتن فروشی یا تن فروشی - نقد سیاست صداوسیما در تبلیغات - 98.2.28.pdf
123.7K
🔥 #دانلود متن کامل #یادداشت 🔥
📌 عنوان: «آنتن فروشی یا #تن_فروشی » صداوسیما
🔖 نقدی بر بیقانونی آشکار اداره بازرگانی صداوسیما و راهکارهای پیشرو
🖌 علی ابراهیمپور
🗓نگارش و انتشار در خبرگزاری #فارس : 98.2.28
📝تعداد واژگان: 1473
✅ مطالعه در #خبرگزاری #فارس
🖇 http://fna.ir/d9nncl
🌐 @aliebrahimpour_ir
📌 آنتن فروشی یا #تن_فروشی؟
🔖نقدی بر بیقانونی آشکار اداره بازرگانی صداوسیما و راهکارهای پیشرو
🖌علی ابراهیم پور (سطح عالی حوزه علمیه قم - کارشناسی ارشد مدیریت راهبردی فرهنگ)
🗓 نگارش و انتشار در فارس :1398.2.28
#بخش_اول از سه
🍀 چند هفتهای است که کلیپ یک هموطن درباره ناکارآمدی « #سردوش_سوبان» همراه با لبخند در گوشی افراد ردوبدل میشود؛ شاید آن هموطن بهدرستی از محصول استفاده نکرده و نتوان به آن برای داوری دربارهی این محصول استناد کرد. اما چند روزی است که وزارت بهداشت رسما اعلام کرده « #لوسیون_موی_بهاره» که با تبلیغات بسیار عریض و طویلی، شبکههای رسانه ملی را قبضه کرده، فاقد مجوز از سازمان غذا و داروست و هیچگونه مجوز درمانی ندارد و اساسا در علم پزشکی، هیچ درمان قطعی برای جلوگیری از ریزش مو وجود ندارد!
🍀 هنوز خاطره #برنج_محسن و #کرم_حلزون از یادهای ما نرفته که موارد جدیدی روزبهروز به این لیست اضافه میشوند. سوال اینجاست که اداره بازرگانی صداوسیما که مسئولیت آنتنفروشی را برعهده دارد، بر اساس چه روال و ساختاری کار میکند که اینقدر بیدروپیکر هر چیزوناچیزی به خورد مردم داده میشود؟ نظارت کجاست؟ این سوالی بود که #سیدمحمود_رضوی -تهیهکننده سینما و تلویزیون- هم در توییتی به آن اشاره کرد. پاسخ #حسامالدین_آشنا -نماینده قوه مجریه در شورای نظارت بر صداوسیما- اما بسیار شگفتانگیز و عذری بدتر از گناه بود؛ او مدعی شد هم گزارش دادهاند و هم مکاتبه کردهاند؛ اما چون صداوسیما پول ندارد، پس حق دارند پخش کنند!
🍀 اداره بازرگانی، آنتن صداوسیما را دربرابر چه چیزی میفروشد؟ علیالظاهر پول. طبیعی نیز هست؛ بودجه صداوسیما عموما در #گروگان دولت است تا بتواند اعمال فشارهای خود را داشته باشد. اما این ابدا معاملهی با مصلحتی نیست. صداوسیما غیر از آنکه با #سلامتی و #جان مردم بازی میکند، لگد به #اعتماد_عمومی مردم به یگانه تریبون حاکمیت نیز میزند.
🍀 هرچند فضای مجازی درصدی از زمان مخاطبین را از آن خود کرده، اما با این حال، هنوز صداوسیما نفر اول رسانهی مورد مراجعه بدنهی مردم است. مخاطب وسیعش، او را به گزینهی اول تبلیغات صنایع کشور تبدیل کرده و هیچ رسانهی دیگری نمیتواند از لحاظ برد اثرگذاری و همچنین، قیمت با او رقابت کند. صداوسیما اصلیترین رسانهی رسمی #حاکمیت است و در همین تریبون، صحبت مقامات را به عموم مردم میرساند. بنابراین اعتماد به آن، مساوی است با اعتماد به زبان حاکمیت. مردم هنگامی که کارشناسی در تلویزیون میبینند، باور دارند -ویا حداقل در مقام باور داشتن هستند- که کسی با نظارت او را قرار داده و او واقعا کارشناس است. آشپز را آشپز میپندارد و پزشک را پزشک. همچنین است، تبلیغات! مخاطب پیام بازرگانی، تبلیغات محصولی که در صداوسیما پخش میشود را محصولی مورد تایید حاکمیت میداند. مردم، تبلیغات تلویزیون را باور میکنند، چون «تلویزیون» آن را پخش میکند. حال اگر این محصول، بیپشتوانه و نادرست باشد، بیش از هر چیز، #حیثیت و #هویت صداوسیما که تریبون حاکمیت است، ضربه میخورد.
🍀 مجموعه ضوابط تولید آگهیهای رادیویی و تلویزیونی را نهبهراحتی در سایت اداره بازرگانی صداوسیما، بلکه در کتاب مجموعه «قوانین و مقررات تبلیغاتی کشور» (چاپ وزارت ارشاد اسلامی) میتوان پیدا کرد. این ضوابط که به وسیله اداره کل بازرگانی صداوسیما تهیه شده، در 81اصل قوانین پیامهای بازرگانی را بیان کرده است. هرچند برخی قوانین تبلیغات محیطی (نظیر سیاستها و ضوابط حاکم بر تبلیغات محیطی مصوب جلسه 198، مورخ 27/11/88 شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی)، از قوانین صداوسیما منضبطتر و دقیقتر بوده و رویکرد فرهنگی غنیتری دارند، اما همین قوانین و ضوابط موجود به درستی اجرا نمیشود.
(ادامه در پست بعدی)
📥 https://eitaa.com/aliebrahimpour_ir/503 [دانلود متن کامل]
🖇 https://www.farsnews.com/news/13980228000181 [مطالعه در #خبرگزاری #فارس]
🖇 http://fna.ir/d9nncl [مطالعه در #خبرگزاری #فارس]
🌐 @aliebrahimpour_ir
📌 آنتن فروشی یا #تن_فروشی؟
🔖نقدی بر بیقانونی آشکار اداره بازرگانی صداوسیما و راهکارهای پیشرو
🖌علی ابراهیم پور (سطح عالی حوزه علمیه قم - کارشناسی ارشد مدیریت راهبردی فرهنگ)
🗓 نگارش و انتشار در فارس :1398.2.28
#بخش_دوم از سه
🌺اما چه میتوان و #باید کرد؟
🌸 1. « #مطالبه_عمومی و رسانهای»: اداره بازرگانی صداوسیما، ایالت #خودمختار پولساز صداوسیماست که از سیاستهای داخلی هیچ شبکهای تبعیت نمیکند. این مضمون را #سرشار، مدیر شبکه کودک در جواب پرسش چندینباره مردم که چرا تبلیغات شبکهی کودک مطابق سیاستهای فرهنگی تربیتی نیست، گفت. او توانست با ایجاد موج مطالبهی عمومی در اینستاگرامش، مردم را به تماس با روابطعمومی صداوسیما و بیان دغدغهشان دعوت کند و نتیجه این شد که اواخر فروردینماه سال جاری، اداره بازرگانی کوتاه آمد و ضوابط خاصی را برای شبکههای کودک و نوجوان وضع کرد.
🌸 بنابراین اولین راهکار در برابر این وضعیت نابهسامان و فعالیتهای غیرقانونی اداره بازرگانی، اطلاع عموم مردم به صورت کلی و همچنین رسانهها بهخصوص، از 81اصل قانون پیامهای بازرگانی است. با اندک بررسی روشن میشود، نه فقط محصولات فاقد مجوز، بلکه بسیاری از تبلیغات عادی نیز، #غیرقانونی هستند؛ مواردی همچون استفاده از کودکان،استفاده از پزشکان بازیگر، استفاده از الفاظ مطلقساز و اغراقآمیز، رواجتجملگرایی، تشویق به اسراف، نشاندادن تاثیرآنی محصولات، استفاده از الفاظ عامیانه، تولید آگهی موزیکال، القای رقص و بسیاری از اصول دیگر، رعایت نمیشود! در واقع به نظر میرسد غیر از قانون پوشش اسلامی موی بانوان، هیچ کدام از اصول و قوانین، عملا اهمیتی برای اداره بازرگانی ندارند. آگاهی و سپس مطالبه مردمی نسبت به اجرای قوانین، میتواند در این زمینه بسیار تاثیرگذار باشد.
🌸 2. «اعمال نظارت #شورای_نظارت»: قانون اساسی، در اصل175، تعیین و عزل رئیس صداوسیما را به رهبری سپرده و نظارت بر آن را بر عهده شورای نظارتی که متشکل از دوعضو از هرسه قواست. طبق مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام در نحوه اجرای اصل175 (11/7/70)، از وظایف و اختیارات شورای نظارت، «نظارت بر حسن انجام کلیه امور سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و تذکرات لازم در مورد تخلفات و انحرافات جهت اصلاحامور مذکور» و «نظارت بر حسن اجراء قوانین مربوطه در سازمان صدا و سیما» است. پاسخ فوقالذکر #حسامالدین_آشنا، قبل از هرچیز، بر ناکارآمدی و یا حداقل اهمالکاری غیرقابل انکار این شورا دلالت دارد. اگر نمایندگان قوه مجریه، منفعل و بیخیال از بیقانونیهای آشکار اداره بازرگانی صداوسیما سر در گریبان فروکردهاند، آقایان #اژهای و #لاریجانی، نمایندگان قوه قضائیه، چه توجیهی برای این ولنگاری دارند!؟
🌸 3.« #سازمان_بازرسی_کشور»: طبق اصل174 -یک اصل قبل از اصلی که به شورای نظارت بر صداوسیما اشاره دارد- «سازمان بازرسی کشور» وجاهت قانونی دارد نسبت به این مسئله ورود کرده، ادارهی بازرگانی صداوسیما را به اجرای صحیح قانون ملزم کند. در واقع از وظایف قطعی این سازمان (طبق قانون مصوب 15/7/93) بازرسی و نظارت مستمر بر سازمانهایی است که صداوسیما یکی از آنهاست. بر این اساس علاوه بر آنکه قانون فعلی به درستی در مسیر اجرا قرار میگیرد، حقوق تضییع شدهی عمومی نیز، مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.
(ادامه در پست بعدی)
📥 https://eitaa.com/aliebrahimpour_ir/503 [دانلود متن کامل]
🖇 https://www.farsnews.com/news/13980228000181 [مطالعه در #خبرگزاری #فارس]
🖇 http://fna.ir/d9nncl [مطالعه در #خبرگزاری #فارس]
🌐 @aliebrahimpour_ir
📌 آنتن فروشی یا #تن_فروشی؟
🔖نقدی بر بیقانونی آشکار اداره بازرگانی صداوسیما و راهکارهای پیشرو
🖌علی ابراهیم پور (سطح عالی حوزه علمیه قم - کارشناسی ارشد مدیریت راهبردی فرهنگ)
🗓 نگارش و انتشار در فارس :1398.2.28
#بخش_سوم از سه
🌸 4.« #مدعی_العموم»: مدعیالعموم به نمایندگی از سوی جامعه، میتواند امر تعقیب دعاوی عمومی را انجام داده و به دفاع از حقوق جامعه بپردازد. از جملهی این حقوق، تبلیغات نادرست از صداوسیماست. اگر تبلیغی کاغذی در شهر پخش میشد و به سلامت و اقتصاد جامعه ضرر میزد، مدعیالعموم میتوانست -و باید- اقامه دعوی کند؛ بهطریق اولی در صداوسیما.
🌸 5.« #مجلس شورای اسلامی»: طبق اصل76 قانون اساسی، مجلس شورای اسلامی حق تحقیق و تفحص در تمام امور کشور را دارد. خطمشی و اعتماد عمومی به صداوسیما یکی از امور مهم است که مجلس میتواند برای بررسی آن ورود کند. مهمتر از این، تاثیری است که مجلس میتواند در اثرگذاری شورای نظارت و وضعیت اداره صداوسیما داشته باشد. اصل175 قانون اساسی، بعد از تعریف شورای نظارت، بیان میکند که «خط مشی و ترتیب اداره سازمان و نظارت بر آن را قانون معین میکند». متاسفانه و در کمال تعجب، هنوز که هنوز است، مجلس در این زمینه، #قانون مشخصی تصویب ننموده! در واقع اساسا سازمان صداوسیما، قانون اداره #ندارد! [🏻♂️😳]
🌸 یکشنبه هفته گذشته،22اردیبهشت98، نمایندگان مجلس شورای اسلامی با بررسی با اولویت طرح خط و مشی اداره و نظارت بر سازمان صداوسیما مخالفت کردند. علی مطهری به عنوان مدافع این اولویت طرح گفت که «از مجلس ششم تا مجلس نهم، تلاش شده تا قانون لازم در این زمینه تدوین و تصویب گردد. در صورت تصویب این طرح صداوسیما قانون اداره پیدا خواهد کرد. بر روی این طرح چندین سال کار شده است و در خصوص آن حتی برخی از روسای سابق صداوسیما نیز نظر دادهاند.» اما نمایندگان با این استدلال که اولویت کشور در حال حاضر مسائل اقتصادی و مبارزه با فساد است، به اولویت این طرح، رای ندادند. با این حال، «طرح اداره و نظارت بر صدا و سیما» در دستور کار هفته اخیر مجلس خواهد بود.
🌸 #صداوسیما باید بیش از هر چیز، از جایگاه اعتماد خود در افکار عمومی صیانت کند. تبلیغات یکی از نزدیک ترین و وسیع ترین و پرتکرارترین بسترهای ارتباطی با مخاطب است. فروش «آنتن» برای تبلیغ محصولات مخرب و فاقد مجوز به بهانهی پول، غیر از آنکه بهانهی درستی نیست؛ در واقع «تنفروشی» شرافت و هویت صداوسیما و کلهدارکردن اعتماد عمومی است.
🌸 #اولا نیازی به بسیاری از شبکههای عریض و طویلی نیست؛ زمانی که کشور در فشار اقتصادی است و سازمان نیز سرمایه لازم برای تولید محتوای مفید را ندارد و به پخش برنامههای قارچگونهی قمارخانهای رو میآورد. #ثانیا، آنتن صداوسیما هیچگاه خالی از مشتری نیست و نمیماند. با سیاستگذاری دقیق قیمتگذاری و تاکید بر قطعیت محصول با گرفتن مجوزهای قطعی از وزارتخانههای مرتبط، هم میتوان قانون را اجرا کرد و در عین حال، به تولید ملی و تحقق شعار سال خدمت کرد.
🌸 بهراستی، هیچ برنامهای به اندازه تبلیغات تلویزیونی و هیچ ادارهای به اندازه اداره بازرگانی صداوسیما نمیتواند در تحقق عملی شعار سال در بدنه مردم مثمرثمر باشد. تمام اینها، غیر از قابلیت بالقوه تعریفشدن تبلیغات تلویزیونی، بهعنوان برنامههایی ذاتا فرهنگی است. قابلیتی که با وضعیت نابهسامان فعلی، نمیتوان حتی به آن فکر کرد! //پایان//
📥 https://eitaa.com/aliebrahimpour_ir/503 [دانلود متن کامل]
🖇 https://www.farsnews.com/news/13980228000181 [مطالعه در #خبرگزاری #فارس]
🖇 http://fna.ir/d9nncl [مطالعه در #خبرگزاری #فارس]
🌐 @aliebrahimpour_ir
🔥 متن کامل #یادداشت 🔥
📌 عنوان: «آنتن فروشی یا #تن_فروشی » صداوسیما
🔖 نقدی بر بیقانونی آشکار اداره بازرگانی صداوسیما و راهکارهای پیشرو
🖌 علی ابراهیمپور
🗓نگارش و انتشار در #خبرگزاری #فارس : 98.2.28
📝تعداد واژگان: 1473
✅ لینک دانلود PDF:
🖇 https://eitaa.com/aliebrahimpour_ir/503
✅ مطالعه در #خبرگزاری #فارس
🖇 http://fna.ir/d9nncl
✅ مطالعه در ایتا:
🖇 https://eitaa.com/aliebrahimpour_ir/516
🌐 @aliebrahimpour_ir
📌 هرم مبانی معرفتشناسانه #پارادایم علم اسلامی
📑 #خلاصه و جمع بندی #مقاله : «طراحی #هرم مبانی معرفتشناسانه پارادایم #علم اسلامی بر اساس چارچوب #حکمت_اسلامی با تاکید بر مبانی استاد #شهید_مطهری (در راستای بنیانسازی برای دستیابی به اهداف انقلاب اسلامی)»
🌐 @aliebrahimpour_ir [1398.03.10]
دعای بعدازنماز جعفرطیار.pdf
1.43M
📌 #دانلود دعای بعداز #نماز #جعفر_طیار
⚡️توصیه شده آیتالله بهجت
💠 از حاجآقای غلامی (از اصحاب حلقه استفتاء آقای بهجت) پرسیدم " #دعا یا ذکری هست که برای #حوائج_مهم ردخور نداشته باشد و استجابتش #قطعی باشد؟"
✅ گفتند در اماکن متبرکه زیر #قبه نماز جعفر طیار را بخوان، با #اعتقاد کامل؛ بعدش هم این دعای مورد توصیه آیتالله بهجت. چند بار تکرار کنید تا اگر یک بار با اعتقاد کم اجرا کردید، در مراتب بعد جبران شود.
🙌 التماس دعا 🌺
🌐 @aliebrahimpour_ir #نماز_جعفر_طیار
#تاسف و #هفت
✔فراستی که مسئول میز باشد، توقع بیشتری نمیره. سطحیترین و نازلترین نقدها با ادبیاتی که نه تنها تخصصی نیست، که ژورنالیستی هم نیست! نه تحلیل فنی و نه تحلیل ادبیاتی!
✔پیرمردی که پنجدقیقه حرف میزند و با ایما و اشاره تازه بهش میفهمانند این فیلم را با فلان فیلم اشتباه گرفتی!
✔تا آن جوانک که با خندههای تمسخرآمیزش میخواهد ادای فراستی را در بیاورد!
✔و چقدر وقیح و غیرفرهنگی که ریزریز میخندند که یه ما گفتهاند واژه لاتین به کار نبریم! تف به این همه بیفرهنگی...
🔶️هرچقدر #لطیفی هنرمندانه و زیبا میزهای گفتوگو را اداره میکند، #فراستی میز نقد را به لجن کشیده.
⛔تطبیق چهارتا اصطلاح جامعهشناسانه که نشد #نقد_فیلم !
پ.ن: نقدهای برنامه #نقد_سینما قویتر و تخصصیتر است. شبکه پنج.
پ.ن۲: از میزهای گفتوگوی لطیفی در #برنامه_هفت لذت بردیم.
پ.ن۳: فقط تک جمله های فراستی گاهی ارزش شنیدن دارد و فقط همین.
🌐 @aliebrahimpour_ir [1398.3.11]
#شب_قدر 🌛و #ملخ
وقتی میخوانی لا املک لنفسی نفعا و لا ضرا، با تمام وجود #اعتراف میکنی و به #عینالیقین درکش میکنی!
وقتی که دور تا دورت، لشکری از ملخها میچرخند و آنبهآن رویت فرود میآیند و مراقب نباشی یا میروند توی گوش و #حلقت یا شلوارت را نپایی، یا از پاچهات میرود بالا آرامآرام؛ یا ممکنه موازی ستون فقراتت، چاک کمربندت را فتح کند و بخیزد توی #شُرتت!
اگر هم نیاید روی تو، چیریکچیریک صدای لهشدنشان را زیر پای ملت میشنوی و کل وجودت مورمور میشود.
اللَّهُمَّ إِنِّی أَمْسَیْتُ لَکَ عَبْدا دَاخِرا لا أَمْلِکُ لِنَفْسِی نَفْعا وَ لا ضَرّا وَ لا أَصْرِفُ عَنْهَا سُوءا أَشْهَدُ بِذَلِکَ عَلَى نَفْسِی وَ أَعْتَرِفُ لَکَ بِضَعْفِ قُوَّتِی وَ قِلَّةِ حِیلَتِی فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ
🌐 @aliebrahimpour_ir [قدر۲۳ رمضان۹۸]
#بین_خودمان_باشد؛ 🏻♂️
📖 همینطور که دارم دعای افتتاح را میخوانم، به فراز «اللَّهُمَّ انَّا نَرْغَبُ الَيْكَ فِي دَوْلَةٍ كَرِيمَةٍ» که میرسم، ناخودآگاه یاد بعضی چیزها میافتم: 👇
https://eitaa.com/aliebrahimpour_ir/532
#بین_خودمان_باشد؛ 🏻♂️
📖 همینطور که دارم دعای افتتاح را میخوانم، به فراز «اللَّهُمَّ انَّا نَرْغَبُ الَيْكَ فِي دَوْلَةٍ كَرِيمَةٍ» که میرسم، ناخودآگاه یاد بعضی چیزها میافتم:
🌀 «تُعِزُّ بِها الإِسْلامَ وَ اهْلَهُ» را میخوانم، یاد آبروی میافتم که قرار بود به #پاسپورت مان برگردد؛ یاد تعرض به هموطنان در #فرودگاه های کشورهای دیگر میافتم! یاد برجامی که پاره شد! یاد پیشنهاد #نفت در برابر غذا.
🌀 «تُذِلُّ بِهَا النِّفاقَ وَ اهْلَهُ» را میخوانم، یاد #شعارها و سخنرانیهای حسن روحانی در ایام انتخابات میافتم. یاد مستند تبلیغاتی اش در انتخابات 96. یاد گریه #محمود_صادقی وسط صحبتش درباره امام! یاد لباس پاسداری پوشیدن علی لاریجانی. یاد #حسام_الدین_آشنا؛ یاد آتشبیار معرکه شدن دستیار رئیس جمهور (یونسی) در به آشوبکشیدن و تحریک بختیاریها.
🌀 «تَجْعَلُنا فِيها مِنَ الدُّعاةِ إِلى طاعَتِكَ وَ الْقادَةِ الى سَبِيلِكَ» را میخوانم، یاد موجسازی رسانهای دولت روحانی دربارهی #کنسرت و #استادیوم میافتم؛ یاد سند #2030! یاد #رقص در مدارس! یاد تعطیلی شورای #انقلاب_فرهنگی!
🌀 «تَرْزُقُنا بِها كَرامَةَ الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ»، یاد #سبدکالا هایی که در حین مذاکرات به مردم داده میشد و عکسهایی که از صفهای طولانی آن در رسانههای خارجی منعکس شد. یاد وزیری که بلندگوی خبرنگار را کشید و پرت کرد. یاد معاون اولی که با #کفش رفت داخل چادر زلزلهزدگان؛ یاد وزیری که میگفت #خودت_بمال!
ذهن است دیگر؛ گاهی میپرد! #بین_خودمان_باشد! 🏻♂️😓
📷 https://eitaa.com/aliebrahimpour_ir/531
🌐 @aliebrahimpour_ir [1398.3.13]
📌یکی از چند سخنرانی مهم سال
⭐️از میان سخنرانیهای آقا، چندتایی حسابی #راهبردی است. یکی از مهمترین آنها، سخنرانیهای نیمه خرداد #رحلت_امام است.
⭐️این سخنرانی به قدری برای آقا سنگین است که حتی فشار جسمی به ایشان میآورد.
🌐 @aliebrahimpour_ir
📌 #سیل در سازمان سینمایی
(#نقد سازمان سینمایی کشور و وضعیت نظارت وزارت ارشاد)
📽 اکران نوروزی، نابترین فرصت اکران برای سینماست که نصیب هر فیلمی نمیشود. فیلمها بر سر اکران نوروزی دعوا دارند و هر سال نالهی فیلمهای جامانده و توفیق نیافته از این موقعیت عالی، بلند میشود. اکران نوروزی، گل سرسبد فیلمهای سال است و با تقریب خوبی، میتواند گیشه را تامین کند. نوروز امسال، یکی از هفتفیلم خوش شانس، «رحمان 1400» بود. بهکارگردانی منوچهر هادی که اتفاقا قواعد ساخت فیلم بفروش را خوب یاد گرفته و تهیهکنندگی سلطان پرده و پخش فیلم، #علی_سرتیپی!
📽 تقریبا هر ایرانیای که نوروز را قدری پای تلویزیون نشسته باشد، تبلیغات وسیع رحمان1400 را در سیما دیده. فیلمی که از بازی بسیار کوتاه #مهران_مدیری با ریش سفید و پیشانیِ ازجایمهر پینهبسته و محمدرضا گلزار بهعنوان جوان یقهبستهی آقازاده، بهخوبی برای تبلیغات خود در آنونس و تیزر و پوستر استفاده کرده. فیلمی که محدودیت سنی «+12» قرمز را بیشازهمه با اندازهای بزرگ در وسط تبلیغات تلویزیونی، برای جلب مخاطب استفاده میکند تا اعلامی برای مراقبت خانوادهها.
📽 اکران فیلم از شنبه، 25اسفندماه آغاز میشود و در مدت کمتر از یکماه تا 24فروردین، با عبور از 20میلیاد فروش، به رتبهی دوم پرفروشترین فیلمهای تاریخ سینمای ایران -پس از هزارپا- میرسد. در روز14فروردین، با فروش بیش از 1میلیاد و 350میلیون، رکورد فروش روزانه سینمای ایران را که تا پیش از این در اختیار هزارپا بود را میشکند و پربینندهترین و پرفروشترین فیلم اکران نوروز98 میشود. اما 24فروردین حامل خبری برای رحمان1400 بود.
📽 خبر کوتاه است و تاملبرانگیز: «پرفروشترین فیلم #اکران_نوروزی به دلیل تخلف در اکران نسخهی بیمجوز، توقیف شد». منوچهر هادی، کارگردان فیلم، از توقف نمایش این فیلم در سینماهای سراسر کشور خبرداد و ساعاتی بعد، فروش اینترنتی بلیط فیلم در سینماتیکت بسته شد. بعد از یکماه مشخص شد فیلمی که اکران شده، نسخهای نیست که مجوز گرفته است.
📽 محمدرضا فرجی، مدیرکل سینمای حرفهای سازمان سینمایی پس از انبوهی از انتقادات نسبت به محتوا و شوخیهای غیراخلاقی #رحمان1400 -که بنا به نظر برخی منتقدین و تحلیلگران، در 40سال اخیر، بیسابقه است- اعلام کرد که سازمان سینمایی بعد از ارائه مجوز به هر فیلم، بازرسانی را برای تطابق نسخه مجوزدار و آنچه به اکران در میآید به سینما میفرستد و -بعد از یکماه که بیشتر رکوردها را شکسته (!)- بازرسانی برای رحمان1400 فرستادهاند و فهمیدهاند نسخه دارای مجوز این فیلم با نسخه در حال اکران متفاوت است و حالا میخواهند برای این مشکل (بخوانید افتضاح) تصمیمگیری لازم را اتخاذ کنند!
📽 خلاصه خبر اینکه، یکماه -آنهم بهترین ماه اکران سینمایی ایران- فیلمی با اختلاف با بالاترین تعداد سالنها در سراسر کشور با تبلیغات وسیع اینترنتی و صداوسیمایی در کشور «بدون مجوز» اکران میشود و رکوردها را میشکند و آب هم از آب تکان نمیخورد!!
📽 خب اساسا نقش سازمان سینمایی و بازرسان آن در کشور چیست!؟ چطور فیلمی میتواند با قدرت تهیهکنندهاش که مدیر یکی از بزرگترین پردیسهای سرگروه فیلم است و در شورای تهیهکنندگان اسم و رسمی دارد، نسخهی اکران را عوض کند و حتی بعد از اعلام سازمان سینمایی، انکار کند!؟ شورای پروانه نمایش، چگونه به فیلمی که حداقل سهعضو آن (خجسته، حسیننژاد و کرمی) به مبتذلبودن آن اذعان دارند و صراحتا میگویند که خودشان حاضر نیستند بههمراه خانوادهشان چنین فیلمی را تماشا کنند، #پروانه_نمایش میدهد (به نقل از روزنامه فرهیختگان)!؟
📽 آیا سیل، سازمان سینمایی، بازرسانش و شورای پروانه نمایش را نیز فرا گرفته؟! اساسا آیا وظیفهی وزارت فرهنگ، پاسداری از حداقلهای فرهنگی نیست؟ قطعا مسئولین مربوطه بایستی نسبت به این کمکاری آشکار پاسخگو باشند.
🖌 علی ابراهیم پور
🗓[نگارش: 24فروردین98 - انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۸]
🔗 http://rasanews.ir/002Wqx [کد خبر در #رسا: 602947]
🌐 @aliebrahimpour_ir
🌷 « #گزارش #یادداشت / #نقد » 🌷
[ #گزارش_یادداشت #گزارش_نقد_فیلم ]
✅موضوع: #نقد سازمان سینمایی کشور و وضعیت نظارت وزارت ارشاد
🏷 عنوان: «سیل در سازمان سینمایی»
🖌 علی ابراهیم پور
📇تعداد واژگان: 572
🗓تاریخ نگارش: 24فروردین98
🗒تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۸
📎توضیح: منتشر شده در #خبرگزاری #رسا :
📸http://rasanews.ir/fa/news/602947/
مطالعه در ایتا:
https://eitaa.com/aliebrahimpour_ir/534
🌐 @aliebrahimpour_ir
یادداشت «سیل در سازمان سینمایی» 👇
https://eitaa.com/aliebrahimpour_ir/534
📌"من مرجع هستم"
🌱 #مرجع_تقلید، با بقال عادلی که سر کوچه است، در اینکه فردا روز اول ماه رمضان یا روز #عید_فطر باشد بر اساس روئت ماه، هیچ فرقی ندارد!
🌱متاسفانه اعلام نظر دفاتر، باعث شده عموم مردم فکر کنند اگر مرجعشان عید اعلام نکند، عید نیست! اگر مرجع حکم داد که توسط همه اطلاعت میشود، اما غیر از حکم، #مرجع و #بقّال و #چقّال فرقی ندارند؛ همانطور که میشود به بقال عادل سرکوچه اعتماد کرد، به مرجع هم اعتماد میکنیم.
🌱متاسفانه این اعلام #قیمت_فطریه هم دارد باب میشود که به مراتب از روز عید غلطتر است و هییییچ بنیان #فقهی ندارد! قیمت سهکیلو گندم یا یک مدّطعام، کاملا به #مکان بستگی دارد. هیچ وقت قیمت گندم و برنج در وسط کلانشهر با فلان روستای شمال، یکسان نیست. این اعلام قیمت دقیقا زمینهساز رفتار عمل غلط مکلفین میشود.
🌿نهایتا برای تسهیل کار مردم، امامان جمعه هر شهر، قیمتی را برای همان #منطقه، آنهم متناسب با قوت غالب همان منطقه، اعلام کنند.
🍀بهنظر میرسد #دفاتر_مراجع، با تعدی وظایف مرجعیت به مسائلی که مراجع در آن #نقشی_ندارند، میخواهند عنوان "مرجعیت" را برای خود #بازتولید کنند.
🌐 @aliebrahimpour_ir [1398.03.15]
📌 #بیا_اینم_پشت_بلندگو
#انسان_خردمند #کتاب استاد یهودی دانشگاه #اسرائیل که تفسیری داروینی از تاریخ انسان است، میشود اولین کتاب سیر مطالعاتی #مملکته!
کتابی بسیارجذاب و بسیار پرپرسش. به قول برخی اساتید، جدیترین #شبهات_روز را بیان کرده. واقعا؟ بله! شاهدش همین که میبینید شده سیر مطالعاتی مملکته.
قیمت کتاب گران است؛ بااینحال آمار تیراژ بالای کتاب آن هم در زمان محدود، خبر از مخاطب وسیع آن میدهد.
پ.ن: بعد از نمایشگاه کتاب، اعلام کردند ممنوعالچاپ شده. چند روز بعد تکذیب شد.
🌐 @aliebrahimpour_ir [1398.3.20]
📌 سینمای #استثمار در هند و ایران
🎞 جمعه شب، شبکه نمایش #فیلم هندی «قیام» را پخش کرد و شب قبلش، فیلم #سینمایی هندی «باج» و دو هفته قبل از آن در ایام نوروز، فیلم سینمایی «قاتلان هندوستان». وجه مشترک تمام این فیلمها، همکاری فعال یکی از سه «خان» معروف سینمای بالیوود، یعنی #عامرخان است که نقش اولی آنها را برعهده دارد و یا در کنار آن، تهیهکننده نیز هست. اما علاوه بر این، وجه اشتراک دیگری نیز وجود دارد.
🎞 فیلم «باج» محصول سال2001، جزو پرفروشترین فیلمهای آن سال و علاوه بر نامزدی اسکار، برنده تعداد قابل توجهی از جوایز داخلی و خارجی شد، داستان زندگی مردم یک روستا در دوران حکومت بریتانیا بر هند را روایت میکند که به خراج سنگین انگلیسیها اعتراض میکنند و با شرطبندی زندگی خود در مسابقه کریکت در مقابل آزادی از خراج، آرامآرام به خودباوری میرسند و با تلاش از جان و دل، رقیب را شکست میدهند. فیلم «قیام» محصول 2005 نیز، روایتگر زندگی مانگال پاندی یک سرباز هندی است که به روشنکننده جرقه جنشهای استقلال طلبی سال ۱۸۵۷ میلادی در هند علیه بریتانیا شناخته میشود.
🎞 فیلم « #قاتلان_هندوستان» اما داغ داغ است. محصول 2018؛ با نقش اولی دو ستاره بیرقیب بالیوود یعنی آمیتاب باجان و عامرخان. روایت گروهی مبارز خودجوش هندی علیه استعمارگران بریتانیایی. تهيه كنندگان فيلم از آن به عنوان گرانترين و پرخرج ترين محصول تاريخ سينمای هند تا اين لحظه اسم بردند.
🎞 اینها مشتی از نمونه خروار محصولات بالیوود است و نشان میدهد، ساخت فیلمهای با موضوع مبارزان استقلالطلبی هند هنوز هم به عنوان یکی از مهمترین سوژهها در سینمای هند زنده است و مخاطب دارد. فیلمهایی که میکوشند در کنار روایت ظلم استعمار، روح #خودباوری و #مبارزه را در مخاطب احیا کنند و آفات و نابهسامانیهای استعمار و استثمار را در ذهنیت تاریخی مردم #زنده_نگه_دارند.
🎞 این جدیت بالیوود نسبت به تاریخ و دوران #استعمار خود، ما ایرانیها را ناخودآگاه به فکر وامیدارد. ما چند فیلم دربارهی استعمار و مبارزان استقلالطلبی تاریخ خود ساختهایم؟ در انتهای این سبد غیر از «#یتیم_خانه_ایران» ساخته ابوالقاسم طالبی، چه فیلم قابلتوجه و حتی غیرقابلتوجهی باقی میماند؟! آیا یکی از دلایلی که برخی مسئولین، در مسیر چشمامیدبستن به غرب و بیگانگان، مردم را همفکر و همراه خود میبینند و مردم نیز احیانا تعامل با بیگانه را راهحل مسائل کشور بپندارند، مخدوش شدن حافظهی تاریخی ملت نیست؟
🎞بهنظر میرسد #سینما در بازتولید روایتهای جذاب و حفظ #حافظه_تاریخی ملت از تجربیات دردناک استعمار و استثمار ذلتبار خود، وظیفهی سنگینی به دوش دارد. چنانکه مقام معظم رهبری نیز در دیدار با سینماگران فرمودند: «ما بایستی تصویر درستی از رژیم طاغوت، رژیم گذشته را به جوان امروز نشان بدهیم؛ این کار نشده، به خوبی انجام نگرفته. راجع به انقلاب باید صحبت بکنیم، راجع به دفاع مقدس باید کار کنیم، راجع به مسئلهی خانواده باید کار کنیم؛ خانوادهی ایرانی، هویت ایرانی، فرهنگ ایرانی، گذشتهی ایرانی، #تاریخ_ایرانی» (24/8/1397)
🖌علی ابراهیم پور
🗓 (نگارش:25 فروردین98 - انتشار: 28فروردین98)
🔗 http://rasanews.ir/fa/news/602988/ [کد خبر در #رسا: 602988]
🌐 @aliebrahimpour_ir