هدایت شده از پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 مفهوم فقه کلان
📹 آیت الله اراکی در جلسه هم اندیشی فقه نظام(بخش اول):
🔷 «آنچه مجموعه انسانها را تبدیل به یک جامعه میکند حاکمیت یک اراده واحد بر مجموع اراده ها است».
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فقه_نظام
#فقه_کلان
#سلسله_جلسات
#دبیرخانه_مفتاح
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
هدایت شده از پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 موضوع فقه کلان
📹 آیت الله اراکی در جلسه هم اندیشی فقه نظام(بخش دوم):
🔷 «قوام جامعه به یک اراده حاکمیتی است که آن را دارای شخصیت واحد کرده و به همه افراد جامعه سرایت می دهد. از این جامعه به انسان کلان تعبیر می شود که موضوع فقه کلان است».
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فقه_نظام
#فقه_کلان
#سلسله_جلسات
#دبیرخانه_مفتاح
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
هدایت شده از پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢تبیین محل نزاع موافقین و مخالفین فقه نظام
📹 آیت الله علیدوست در جلسه هم اندیشی فقه نظام(بخش اول):
🔷 «آیا فارغ از مجموعه احکام و مقاصد شریعت حلقه واسطی به نام نظام (نظامات) می توان متصور شد؟»
🔷 « آیا در استنباطات احکام خرد (استنباطات اتمیک) باید به نظامات توجه داشت؟»
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فقه_نظام
#سلسله_جلسات
#دبیرخانه_مفتاح
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢پروژه فکری سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی💢
🔹انتشار صوت به مناسبت 20 امین سالگرد رحلت ایشان در تاریخ 12 اسفندماه
💠 گزارشی از نظام اندیشه و پروژه فکری
بنیانگذار فرهنگستان علوم اسلامی قم
🔹23 و 24 بهمن سال 98، دو روزی را مهمان دوستان اصفهانی خود بودم.
🔹در این دو روز، در طی 5 جلسه به ارائه پروژه فکری سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی پرداختم.
🔹از شیرینیهای به یاد ماندنی این جلسات، حضور بزرگوارانه جناب #استاد_طاهرزاده بود.
با حوصله شنیدن، با آرامش تأمل کردن و با تأنی موضع گرفتن، از خصوصیتهای کمنظیر ایشان است که الحمدلله در بخش قابل توجهی از شاگردان و مرتبطین ایشان نیز تسری پیدا کرده است.
📣صوت این پنج جلسه در ادامه تقدیم میشود:
عقلنوشتههای انقلابی
j1 98.11.23 esfehan.mp3
36.01M
💢صوت جلسه اول
گزارش پروژه فکری مرحوم سیدمنیرالدین حسینی💢
🔹در این صوت می شنوید:
🔰تاریخچه ای از سیر تعمیق و تطور فکری مرحوم حسینی الهاشمی در نسبت با انقلاب اسلامی
🔰چگونگی پیدایش تأملات فلسفی ایشان در پیگیری ایدهی #اسلام_در_عمل
🔰تأملات ایشان در موضوع فلسفه،پایگاه فلسفه و ادراکات اولیه و همچنین پیدایش مسئلههای فلسفی
#تمدن_نوین_اسلامی
#عقلانیت_انقلابی
#هماندیشی
#سیدمنیرالدین_حسینی
عقلنوشتههای انقلابی
لینک فایل در تلگرام
j2 98.11.23 esfehan.mp3
27.13M
💢صوت جلسه دوم
گزارش پروژه فکری مرحوم سیدمنیرالدین حسینی💢
🔹در این صوت می شنوید:
🔰مراحل اجتنابناپذیر دستیابی به حد اولیه فلسفی از دیدگاه مرحوم حسینی الهاشمی
🔰چگونگی عبور فکر فلسفی مرحوم حسینی از اصالت ذات، اصالت شرایط، اصالت ربط، اصالت تعلق و اصالت فاعلیت و استقرار گیری آن درحد اولیهی #اصالت_نظام_فاعلیت
#تمدن_نوین_اسلامی
#عقلانیت_انقلابی
#هماندیشی
#سیدمنیرالدین_حسینی
https://eitaa.com/alimohammadi1389/328
لینک فایل در تلگرام
j3 98.11.23 esfehan.mp3
22.75M
💢صوت جلسه سوم
گزارش پروژه فکری مرحوم سیدمنیرالدین حسینی💢
🔹در این صوت می شنوید:
🔰معنای «نظام فاعلیت» بر اساس سه مفهوم «ولایت، تولی و تصرف» و لوازم آن
🔰دستهبندی مخلوقات بر اساس سطوح فاعلیت آنها در نظام فاعلیت
🔰پیدایش سه عنوان «ولایت تکوینی، ولایت تاریخی و ولایت اجتماعی» و توضیح انقلاب اسلامی بر اساس آنها
#تمدن_نوین_اسلامی
#عقلانیت_انقلابی
#هماندیشی
#سیدمنیرالدین_حسینی
عقلنوشتههای انقلابی
لینک فایل در تلگرام
j4 98.11.23 esfehan.mp3
31.55M
💢صوت جلسه چهارم
گزارش پروژه فکری مرحوم سیدمنیرالدین حسینی💢
🔹در این صوت می شنوید:
🔰چیستی جامعه از منظر فلسفه نظام فاعلیت
🔰جریان یافتن فلسفه نظام فاعلیت، در منطق عام دلالت
🔰سامان یافتن عقلانیت جامعه دینی در سه عرصه مکتب (تفقه)، علم (معادله) و اجرا (برنامه)، بر اساس منطقهای برآمده از منطق عام
🔰توجه به ماهیت اجتماعی علم و ایستادن فرهنگستان در نقطه بانک توسعه اطلاعات و مدیریت شبکهای تحقیقات
#تمدن_نوین_اسلامی
#عقلانیت_انقلابی
#هماندیشی
#سیدمنیرالدین_حسینی
عقلنوشتههای انقلابی
لینک فایل در تلگرام
j5 98.11.24 esfehan.mp3
19.33M
💢صوت جلسه پنجم
گزارش پروژه فکری مرحوم سیدمنیرالدین حسینی💢
🔹در این صوت می شنوید:
🔰تفاوت منطق بسط عقلانیت کاربردی با منطق بسط عقلانیت نظری
🔰گزارشی از پژوهشهای عینی مرحوم حسینی
🔰گزارشی از تنوع فعالیتهای شاگردان مرحوم حسینی در سالهای بعد از وقات ایشان
#تمدن_نوین_اسلامی
#عقلانیت_انقلابی
#هماندیشی
#سیدمنیرالدین_حسینی
عقلنوشتههای انقلابی
لینک فایل در تلگرام
رساله حرمت مشروطه-شیخ فضل الله.pdf
8.01M
🔰برای مطالعه بیشتر
متن پی دی اف رساله حرمت مشروطه نوشته شیخ فضل الله نوری رحمت الله علیه
کتاب تنبیه الامه ـ میرزای نایینی.pdf
2.14M
🔰برای مطالعه بیشتر
متن پی دی اف کتاب تنبیه الامه نوشته میرزای نایینی رحمت الله علیه
💢مناظره
🔹مناظره آقایان علوی بروجردی و خسروپناه را به دقت دیدم.
🔹واقعا تشکر ویژه دارم از این دو بزرگوار که این گفتگو را پذیرفتند و عافیتطلبی علمی نداشتند.🌹
🔹این گفتگو در حقیقت، مواجههی دو رویکرد #فقهمحور و #فلسفهعلممحور بود.
🔹هر یک از این دو رویکرد مزایایی دارد و باید در جایگاه خود نیز مورد اهتمام باشند، ولی به نظر حقیر، هرچند رویکرد فلسفهعلم محور، از لحاظ توصیفی بر نگاه صرفاً فقهمحور ترجیح دارد، ولی هیچ یک از این دو رویکرد نمیتواند مهمترین چالش این گفتگو یعنی #ماهیت_سیره_عقلاء و #چگونگی_تحولات_آن را به صورت شفاف توضیح دهد.
🔹سیره و بنائات عقلاء، در حیطه رفتارها و کنشهای اجتماعی است و تا برخوردارِ از دستگاهی نظری و البته ناظر بر تحلیلِ فرآیند صدور ارادههای فردی و جمعی، در ذیل سنن تاریخی ـ ربانی نباشیم، نمیتوانیم مقوله سیره عقلاء را در فرآیندِ تکامل و تنازل جوامع ایمانی و الحادی توضیح دهیم.
🔹فقدان چنین دستگاه نظری، متأسفانه در کتاب بسیار خوب #الفائقفیالاصول نیز تدارک نشده است و این کتاب علیرغم اهتمام ویژه به مقوله سیره عقلاء، مهمترین پرسش این عرصه که همانا #قواعد_حاکم بر پیدایش و تحولات سیره عقلاء است را بیپاسخ رها کرده و یک راست بر #تقسیمات سیره عقلاء و #اقوالِ در حجیت و عدم حجیت آن رفته است.
📄 متن گفتوگوی علمی آیت الله علوی بروجردی و استاد خسروپناه 👇
hawzahnews.com/news/946803
📹 فیلم کامل این گفتوگو:👇
hawzahnews.com/xb4n9
#تمدن_نوین_اسلامی
#عقلانیت_انقلابی
#اقتصاد_اسلامی
#مناظره
https://eitaa.com/alimohammadi1389/335
💢درباره مناظرههای عصرانه💢
🔹در اسفندماه امسال به همت مدیریت محترم مدرسه علمیه مبارکه امام کاظم علیه السلام، دو گفتگوی خوب با برادر عزیزم آقای سیدجوادی داشتم.
🔹در گفتگوی اول درباره #حقیقت_دین و #دامنهی_آن به گفت و شنود پرداختیم.
🔹ایشان گستره دین را همه ابعاد هدایت انسان معرفی کرد و بنده به بیانی دیگر، گستره دین را دامنه اختیار انسانی دانستم.
علاوه بر این، گفتگویی شد در خصوص #علم_دینی و معنا و گستره آن.
🔹در گفتگوی دوم، تا حدودی بحث چالشیتر شد.
🔹بحث بر سر نسبت #فقه و #واقعنمایی بود.
🔹عرض بنده این بود که مسئله فقه و واقع نمایی باید در #دو_مقام مورد بررسی قرار گیرد:
➖ یکی در مقام کشف مرادات شارع از خطابات شرعی و دیگری درباره کمکی که فقاهت می تواند به فرآیند توصیف متخصصین علوم انسانی از وضعیت موجود ما کند.
➖در مقام اول، نسبت حجت بودن طرق مورد استفاده فقیه در استنباط و واقع نمایی آنها در کشف مرادات شارع باید گفتگو شود و درمقام دوم، از کمکی که فقاهت میتواند از طریق تعیین شاخصها و خصوصتهای وضعیت مطلوب و همچنین ارائه سنتهای تاریخی، به مطالعات تاریخی و فرهنگی متخصصین علوم انسانی ارائه دهد، صحبت شود. در مقام دوم، حضور فقه قاعدتاً واقع نمایی خود گزارههای استنباط شده نسبت به مرادات شارع نیست، بلکه درباره نقش غیرمستقیم و بیبدیلی است که فقاهت میتواند در توصیفگری و اصابتِ به واقعِ علوم انسانی ایفاء کند.
🔹در جایی از گفتگو، تلقی بنده از فرمایش آقای سیدجوادی این شد که ایشان تفقه را منحصر در فقهِ حکم تکلیفی میداند و آن را نیز برای اداره کشور ناکافی می پندارد و علاوه بر این، هرگونه تلاشی برای تکامل تفقه را نیز انفعال و تحت تأثیر مدرنیته قلمداد مینماید. در اینجا بود که بنده این رویکرد را #متحجرانه خواندم و آن را همنتیجه با انفعال از مدرنیته دانستم. در اینجا عرض کردم که نسبت ما با غرب، نه میتواند منفعلانه باشد و نه میتواند کنارهگیری و انزوا باشد، بلکه ما به نحو تاریخی، به غرب مدرن، #مبتلاء هستیم و از منظر الهیات تاریخ، اگر بتوانیم در این ابتلاء و فشار، مراکز اضطرار خود را بیشتر وقوف پیدا کنیم و برای رفع اضطرار خود، رجوعی مؤمنانه به کسبِ هدایت و اقتباسِ نور از معارف وحیانی داشته باشیم، اتفاقاً این ابتلاء میتواند، زمینه رشد و تکامل اخلاق، فهم و عملکرد دینی ما باشد.
🔹خوشبختانه ایشان بعد از این بیان حقیر، اعلام کردند که آنچه تاکنون فرموده اند، بخشی از فرمایشاتشان بوده است و ایشان قائل هستند که علاوه بر فقاهت موجود که از منظر مکلف فردی استنباط شده است، میتوان به سمت فقهی رفت که فقیه در آن به جای مکلف فردی، خود را به جای #حاکم مینشاند و به تفقه احکام شرعی از این منظر میپردازد.
🔹فارغ از اینکه این فرمایش ایشان، چه مزایا و محدودیتهایی دارد، راهی را معرفی میکند که بتوانیم از تحجر و انفعال بیرون بیاییم. چه خوب است که ایشان لطف کنند و این ایده خود را به صورت تفصیلیتر بیان فرمایند.🌹
#تمدن_نوین_اسلامی
#عقلانیت_انقلابی
#هماندیشی
#مناظره
#ققه_حکومتی
https://eitaa.com/alimohammadi1389/339
💢شهید صدر نابغه بود،
انقلاب اسلامی را فهمید
ما کسانی را داریم که تا همین امروز که قریب چهل سال از انقلاب میگذرد، هنوز درست نفهمیدهاند این انقلاب چه بود و چه شد و چه اتّفاقی افتاد!💢
🔰فراز پرمعنایی از فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص شهیدمحمدباقر صدر ره:👇
🔹مرحوم شهید صدر قطعاً یک نابغه بود؛ این یک خصوصیّتی است. خب، ما آدمهای بااستعداد در حوزههای علمیّه کم نداشتیم؛ آدمهایی که فهم داشتند، سلیقه داشتند، پشتکار داشتند و کارهای بزرگی انجام دادند. علمای بزرگ ما مثل همین مراجع بزرگی که در این صدسال اخیر در ایران و عراق وجود داشتند همه مردمان بزرگی بودند. استعداد داشتند منتها نابغه یک خصوصیّاتی دارد که در اغلب این افراد، انسان این نبوغ را احساس نمیکند. مرحوم آقای صدر (رضواناللهعلیه) به نظر بنده قطعاً نابغه بود؛ یعنی کاری که از عهدهی او برمیآمد، از عهدهی خیلی از فقها و علما و متفکّرین حوزههای ما برنمیآید: فضای دید بسیار وسیع، فهم نیازهای دنیای اسلام، پاسخگویی سریع و آماده به خواستهها -ایشان همین «البنکُ اللّاربوی» را در جواب درخواست دولت پاکستان نوشت؛ آنطور که شنیدم آنها میخواستند یک کار اینجوری درست کنند، ایشان بلافاصله این [کتاب] را فراهم کرد و برای آنها فرستاد- ... ایشان واقعاً یک نابغهای بود، مسائل را میفهمید، مسائل را حدس میزد.
🔹ایشان در نجف ارتباط تامّ و تمامی با امام نداشتند؛ بهطور معمول، یک ارتباط خیلی ضعیفی با بیت امام و با تشکیلات امام [داشتند]، ارتباطشان خیلی زیاد نبود؛ ولیکن بمجرّد اینکه انقلاب شد و امام آمدند ایران، ایشان آن حرف معروف را زد که به شاگردان خودش گفت ذوب بشوید در امام خمینی همچنان که او در اسلام ذوب شده؛ این حرف ایشان معروف است. این خیلی شناخت لازم دارد، خیلی فهمِ اوضاع لازم دارد که بفهمد مسئلهی انقلاب چیست. ما کسانی را داریم که تا همین امروز که قریب چهل سال از انقلاب میگذرد، هنوز درست نفهمیدهاند این انقلاب چه بود و چه شد و چه اتّفاقی افتاد... این آدم، آنروز درک کرد انقلاب را و مسائل و مفاهیم انقلاب را. اینها نبوغ است؛ یعنی شناخت درست محیط را، پیرامون را، علم را، بیان را، کیفیّت تبیین را، اثرگذاری را.
💠19 فروردین، سالروز شهادت شهید محمدباقر صدر و خواهر بزرگوارش بنت الهدی
#تمدن_نوین_اسلامی
#عقلانیت_انقلابی
#شهید_صدر
#فقه_حکومتی
https://eitaa.com/alimohammadi1389/351
💢با تفکر سنتی نمیتوان ماهیت دنیای جدید را شناخت!💢
این یادداشت شفاهی، گفتاری است از شهید سیدمرتضی آوینی که حدود سال 1371 در جمعی از علاقمندان بیان شده است. او ضمن طرح سوالاتی درباره نسبت مذهب و هنر مدرن، به آسیب شناسی خوانش های مسلط از دین میپردازد و دوران انقلاب اسلامی را با ظهور حضرت امام ره، دوران تسخیر دنیای جدید معرفی میکند.
سال گذشته، هشت فیش از مهمترین مدعیات این نوشته را در همین کانال ارائه دادم که عناوینش را دوباره تقدیم میکنم: 👇
#فیش_اول👇
💢 راه مواجهه با تمدن غرب، برخوردار شدن از حکمت تأویلی💢
https://eitaa.com/alimohammadi1389/88
#فیش_دوم👇
💢 خلط مبحث، در تطبیق عناوین روایات بر علم و هنر جدید💢
https://eitaa.com/alimohammadi1389/89
#فیش_سوم👇
💢 جهت و قبله داشتنِ همه محصولات دنیای جدید💢
https://eitaa.com/alimohammadi1389/90
#فیش_چهارم👇
💢 لزوم توجه به ماهیت هر یک از هنرهای جدید،
برای فهم امکان تسخیر آنها💢
https://eitaa.com/alimohammadi1389/91
#فیش_پنجم👇
💢 فهم نسبت هر چیز با حقیقت، راه تسخیر آن در خدمت دین💢
https://eitaa.com/alimohammadi1389/92
#فیش_ششم👇
💢 وصول به حکمت و تسلط به تکنیک،
دو مقدمه خلق هنر اسلامی💢
https://eitaa.com/alimohammadi1389/93
#فیش_هفتم👇
💢 تسخیر دنیای جدید توسط حضرت امام،
به علت عاشق کردن قلب و باطن انسانها💢
https://eitaa.com/alimohammadi1389/94
#فیش_آخر_و_هشتم👇
💢پرورش هنرمند اسلامی، تنها راه خلق هنر اسلامی💢
https://eitaa.com/alimohammadi1389/95
💠 بیستم فروردین، سالروز شهادت شهید سیدمرتضی آوینی
#تمدن_نوین_اسلامی
#عقلانیت_انقلابی
#سیدمرتضی_آوینی
#
💢چهار نکته درباره طرح سید شهیدان اهل قلم؛ آقا سیدمرتضی آوینی💢
🔹امروز در یکی از گروههای کلاب هاوس درباره شهید سیدمرتضی آوینی چهار نکته عرض کردم:
1️⃣ شهید آوینی، مهمترین خصوصیتش این است که دغدغه و مسئلهاش، مسئلهای در مقیاس خود انقلاب اسلامی است. لذاست ایشان به #عالم_مدرن و تقابل آن با عالَم اسلامی می اندیشید، با #جهان_تکنیک درگیر بود و معتقد بود که با اخذ تکنیک از غرب، نمی توان به جنگ جهان تکنیک برویم؛ به #ایده_ترقی حساس بود و از اینرو، فلسفه تاریخ تکامل معنوی و باطنی انسان را جستجو میکرد؛ به اهمیت #برنامههای_توسعه واقف بود و می فهمید که اگر جمهوری اسلامی برای تنظیم مناسبات و ساختارهای خود به طرح جدیدی نیاندیشد، در هاضمه تمدن مدرن مستحیل خواهد شد.
2️⃣ شهید آوینی در مقابل دو جریان ایستاده بود:
اول جریانی که غرب را عالمی دینی یا حداقل، عالمی خنثی تلقی می کرد که با جوهره انقلاب اسلامی سازگار است و از اینرو جمهوری اسلامی می تواند به سادگی و به غربالی سطحی، خوب و بد آن را تفکیک کند و طرح خود را پیش ببرد
و دوم جریانی که در صدد تغییر در عالم مدرن با صورتی صرفا تشریعی بودند و گمان می کردند تنها با باید و نبایدهای شرعی می توان، در مقابل طرح مدرنیته تاب آورد. ایشان این تلقی از دین را دین عجوزهها می نامید و تطبیق ناشیانه عناوین روایات را بر مصادیق عالم مدرن از نتایج آن می دانست.
3️⃣طرح خود شهید آوینی، تسخیر تمدن مدرن به نفع عالَم معنوی و باطنی انقلاب اسلامی بود. ایشان راه تسخیر هر پدیده ای را در گرو فهم نسبت آن با حقیقت می دانست و معتقد بود که اگر مؤمن #نسبت ابلیس و مارکس و ... را با #حقیقت فهم و کشف کند، می تواند آنها را مسخَّر خود گرداند.
ایشان لازمه این تسخیر را دو مطلب می دانست یکی کشف و فهم عمیق بنیان عالم مدرن و نحوهی انعکاس این بنیان، در وجوه متکثرِ تکنیکها و ابزارهای آن و دوم، وصول و اتصال وجودی با حقیقت و باطن عالم . از نگاه شهید آوینی، حاصل این #کشف و #وصول، برخورداری مؤمن از بصیرتی تحت عنوان #حکمت_تأویلی است که با تکیه بر آن می توان، عالم مدرن را به تسخیر انقلاب اسلامی در آورد.
4️⃣طرح تسخیر شهید آوینی، علی رغم توفیقاتی که در #ساحت_هنر_ اسلامی می تواند داشته باشد، ولی به نظر می رسد برای اداره و سازماندهی ساختارهای جمهوری اسلامی و طراحی چارچوبهای سبک زندگی اسلامی ایرانی #ناتمام است. تکیه بر دریافتهای اشراقی و اتکاء بر وحه وصولی بودن حکمت و نه حصولی بودن آن، هرچند حاوی تذکر و تنبهی جدی در پرهیز از تمثلگرایی و مفهومزدگی در مواجهه با عمق نزاع انقلاب اسلامی و تمدن غرب در لایه های باطنی و معنوی تکوین و تاریخ است، ولی اکتفاء به آن و عدم تلاش برای جریان این عمق و وصول، به #ساحت_عقلانیت_اجتماعی و غفلت از خط امتداد مفهومی حکمت اسلامی در عینیت و همچنین ارتقای فقاهت سنتی به فقه حکومتی و اجتماعی، نتیجه ای جز واسپاری عرصه تدبیر و سیاست به تفکر سکولار مدرن، در سودای تربیت نیروهای انسانی طراز انقلاب اسلامی نخواهد داشت!
💠 ان شاء الله در این شب جمعه؛ شب زیارتی اباعبدالله علیه السلام، آقا سیدمرتضی یادی کنند از ما در محضر ارباب🤲
#تمدن_نوین_اسلامی
#عقلانیت_انقلابی
#سیدمرتضی_آوینی
https://eitaa.com/alimohammadi1389/353
💢چرا باید از انتشار صوت مصاحبه دکتر ظریف استقبال کرد؟💢
🔹فایل صوتی ظریف، آنقدر محتوا دارد که بتوان ماهها درباره آن صحبت کرد.
🔹ما چقدر نیازمند وجود این محتواها در فضای فکری و اندیشه ای هستیم.
🔹اگر میخواهیم جامعه را از کشمکشهای سیاسی و قبیلهگرایی نجات دهید، ناگزیر از استقبال از این دست محتواهاییم.
🔹بیتردید منتشرکنندگان این فایل صوتی، به دنبال جهتدهی افکار عمومی در آستانه انتخاب و موج سواری بر سر اصطلاحات و دوگانه های مطرح در مصاحبه دکتر ظریف هستند، ولی بدترین اتفاقی که برای جریان انقلابی می تواند بیفتد این است که بخواهد در این دوگانه ها بدمد و با موضع گیری ژورنالیستی و بعضا غیراخلاقی دوگانه ظریف ـ سردار سلیمانی یا دوگانه میدان ـ دیپلماسی را به #موضوعِ_نزاعِ_احساسی و هیجانی جامعه تبدیل کند.
🔹دکتر ظریف، نماینده معقول و موجهی برای #جریان_توسعهگرا ست؛ نمایندهای که تبیین و نقادی استدلالها و ذهنیتهای آن میتواند به رشد عقلانی جامعه و عبور آگاهانه مردم از جریان توسعهگرا بینجامد.
🔹#اساس_اندیشه دکتر ظریف یک جمله بیشتر نیست. مدعای اصلی ایشان این است که علیرغم ظرفیت قانون اساسی در چند وجهی دیدن قدرت سیاسی که در ترکیب شورای عالی امنیت ملی (اصل 176) متبلور است، ولی واقعیت سیاست جمهوری اسلامی، بر اساس ذهنیتی #جنگ_سردی اداره می شود که نشانهی آن، #تقدم ِاولویتهای میدان جنگ بر اولویتهای دیپلماسی است. ایشان این دوگانگی را در #تقابلِ تصمیمات شخصیت سردار قاسم سلیمانی و خودش توضیح می دهد و حرف نهاییاش این است که آنچه امروز بر سر ما آمده، نه نتیجه برجام و نافرجامی آن که نتیجه تصمیمات یکسویه و ذهنیت جنگ سردی سردار قاسم سلیمانی به عنوان نمایندهی این یک جریان فکری و مدیریتی در کشور است.
🔰و اما چند نکته جالب این مصاحبه برای من:
1️⃣ایشان مکرر از رابطه حسنه و محبتآمیزش با مقام معظم رهبری صحبت می کند و جالب این است که هیچ ردی از اختلاف دیدگاه راهبردی مقام معظم رهبری با مشی ایشان در این مصاحبه دیده نمیشود و تنها به چند تذکر رهبری به ایشان اشاره میشود که در ادامه نیز مشخص می شود که این تذکرات هم ناشی از اطلاعات غلطی بوده که به مقام معظم رهبری رساندهاندو خود معظم له نیز با توضیحات ایشان قانع شده اند! همراهی آقای سعید لیلاز (مصاحبه کننده) نیز در درخشان نشان دادن رابطهی دکتر ظریف و رهبری شنیدنی است.
2️⃣ ایشان بیش از ده بار، تأکید میکند که ما دیپلماسی را هزینه میدان کردیم و میدان هیچ هزینه ما نکرد؛ دیپلماسی قدای میدان شد و از میدان هیچ نگرفت!
از عجایب فرمایشات دکتر ظریف نادیدن تأثیر پیروزیهای منطقهای ایران در سوریه و عراق در تغییر موازنه قدرت در مذاکرات و تعیینکنندگی توان موشکی و پهبادی ایران در منحصر کردن مواجهه غرب با ایران، در گزینه دیپلماسی و مذاکره و نرفتن ماجرا به سمت تهدیدات نظامی است. امری که به نظرم، با توجه ذکاوت و نکتهسنجی دکتر ظریف، #غیرطبیعیتر از آن است که بتوان به راحتی از کنار آن گذشت.
3️⃣ سومین نکته قابل توجه مصاحبه، تأکید ایشان بر افزایش محبوبیت سردار سلیمانی به بیش از 90درصد و کاهش محبوبیت ایشان به زیر 60درصد در نظرسنجیهای مردمی است.
به نظرم این بخش از مصاحبه، #سیاسیترین بخش آن است. جایی که ایشان میخواهد بگوید نه تنها نگاههای تک ساحتی و جنگ سردی سردار سلیمانی و سردار سلیمانیها، علت وضع موجود است، بلکه ریشه اصلی وضعیت نابسامان کنونی، #انتخاب_خود_مردم است! ایشان اصرار می کند که بگوید، خود مردم، #قهرمانانِ_میدان را بر #قهرمانان_دیپلماسی ترجیح میدهند و تا چنین ترجیحی وجود دارد مردم نباید کسی دیگر را بابت وضعیت بد کنونی سرزنش کنند. مدلول تلویحی این فراز از مصاحبه، #انتخاباتیترین پیام این مصاحبه است که مردم اگر میخواهند از وضعیت فاجعه بار کنونی بیرون بیایند، میبایست کسی را قهرمان خود بدانند که جنگ سردی نگاه نمیکند و قدرت سیاسی را علاوه بر قدرت میدان، برآمده از وجوه اقتصادی، همبستگی اجتماعی و دیپلماسی نیز میداند.
🔹به نظرم جریان انقلابی اگر میخواهد فرهنگ سیاسی را ارتقاء ببخشد و پیروز بلامنازعه کارزار انتخابات باشد، لازم است سخنرانی دکتر ظریف را به نحو حداکثری منتشر کند و به نقد و بررسی عالمانه و انقلابی آن بپردازد.🌺
#عقلانیت_انقلابی
#توسعه_تفاهم_اجتماعی
#ارتقای_فرهنگ_سیاسی
https://eitaa.com/alimohammadi1389/354
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ز من بپرس که سلطان کربلا حسن است...
شعرخوانی آقای محمد سهرابی در مدح امام حسن مجتبی علیه السلام.
دیدار شاعران با رهبر انقلاب، ماه رمضان ۱۳۹۶
#ولادت_امام_حسن علیهالسلام
آسیب_شناسی_ساختار_سیاسی_در_جمهوری_اسلامی.mp3
24.83M
♨️ در این صوت که در پنجشنبه نهم اردیبهشت سال ۱۴۰۰ ایراد شده است، به آسیبشناسی ساختار قدرت در جمهوری اسلامی ایران پرداختم.
🔊 در این صوت میشنوید:
🔸 دو آسیب اصلی ساختار سیاسی:
گسست میان نهاد سیاست و نهاد علم
و میان نهاد سیاست و نهاد مردم است؛
🔸 دو عنوان «دستگاه محاسبه مدیران» و «فناوریهای اجتماعی مشارکت مؤمنانه مردمی»، دو مسئلهای هستند که تمرکز بر روی آنها میتواند این دو گسست را چاره نماید و ما را به سمت سیاستی دانشبنیان و مردمپایه سوق دهد و مردمسالاری دینی را محققتر نماید.
#عقلانیت_انقلابی
#سیاست_دانشبنیان
#سیاست_مردمپایه
عقلنوشتههای انقلابی
لینک فایل در تلگرام
هدایت شده از مدرسه عالی علوم انسانی روزگار نو
🔰سومین نشست مدرسه غربشناسی #آیینه_سکندر
با حضور؛
⬅️آقای دکتر محمدرضا قائمینیک؛
هیات علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه رضوی
⬅️موضوع:
"جامعه شناختی غرب شناسی در ایران"
🔹سرفصلها:
▪️مروری بر تاثیر فلسفۀ تاریخ تجدد در تکوین علوم اجتماعی در غرب
▪️مروری بر بسترهای اجتماعی-تاریخی تکوین علوم اجتماعی در غرب
▪️نقد و بررسی نحوۀ ورود علوم اجتماعی و جامعه شناسی به ایران تا قبل از انقلاب اسلامی
▪️نقد و بررسی نحوۀ مواجهه با علوم اجتماعی غربی در ایران بعد از انقلاب اسلامی
🕙 زمان؛
یکشنبه، ۲۲فروردین ماه، ساعت ۱۰ تا ۱۲
📝📲 لینک شرکت آنلاین در جلسه؛
Live.whc.ir/farhangi
💢یادداشتهایی در اندیشه فلسفی ـ اجتماعی شهید مطهری ره💢
🔹سال گذشته در سالگرد شهادت شهید آیتالله #مرتضی_مطهری، محورهایی از اندیشه فلسفی ـ اجتماعی ایشان را در ضمن یادداشتهایی بیان کردم؛ محورهایی که به نظر میرسد علیرغم تعیینکنندگی آنها در تکوّن عقلانیت انقلاب اسلامی، هنوز که هنوزه آنچنان که باید بدانها پرداخته نشده است.
🔹این یادداشتهای را میتوانید در کانال #عقلنوشتههای_انقلابی دنبال کنید ...🌺🌺
💢یادداشت اول: انقلاب اسلامی و دستاوردهای تمدن غرب، رابطه تغذیه و هضم
https://eitaa.com/alimohammadi1389/32
https://t.me/alimohammady1389/6
💢یادداشت دوم: در دیدگاه شهید مطهری، چرا تغذیه یک تمدن از تمدن دیگر، ضرورتاً باعث التقاط آن نمی گردد؟
https://eitaa.com/alimohammadi1389/33
https://t.me/alimohammady1389/7
💢یادداشت سوم: مدنی بالطبع بودن انسان، به معنای وابستگی کمال انسان به #در_جامعه_بودن
https://eitaa.com/alimohammadi1389/36
https://t.me/alimohammady1389/8
💢یادداشت چهارم: جامعه اسلامی، جامعهای طبیعی با تسخیر طرفینی
https://eitaa.com/alimohammadi1389/39
https://t.me/alimohammady1389/9
💢یادداشت پنجم: آینده جوامع و نقش دین در ساخت جامعه واحد جهانی
https://eitaa.com/alimohammadi1389/40
https://t.me/alimohammady1389/10
💢یادداشت ششم: حقیقت اخلاق در نگاه شهید مطهری
و اختلاف ایشان با استاد مصباح، در راهبرد ارتقاء اخلاق جامعه
https://eitaa.com/alimohammadi1389/41
https://t.me/alimohammady1389/11
💢یادداشت هفتم: رسالت انبیاء {و حکومت دینی}:
1ـ تبدیل اخلاق به پرستش خودآگاه و 2ـ تعمیم پرستش خودآگاه به افعال طبیعی
https://eitaa.com/alimohammadi1389/42
https://t.me/alimohammady1389/12
💢یادداشت هشتم: عدالت اجتماعی، شرط و قانون تکامل توحیدی انسان
https://eitaa.com/alimohammadi1389/45
https://t.me/alimohammady1389/13
💢یادداشت نهم: فلسفه تاریخ، تحولات جوامع و منطق تاریخ
https://eitaa.com/alimohammadi1389/47
https://t.me/alimohammady1389/15
💢یادداشت دهم: تکامل تاریخی و #انتقال_وظایف_انبیاء به جامعه دینی
https://eitaa.com/alimohammadi1389/54
https://t.me/alimohammady1389/16
هدایت شده از خبرگزاری رسا
📝رهبر معظم انقلاب: دو ویژگی مهم شهید مطهری تولید فکر و نشر فکر بود
◾️روز معلم در جمهوری اسلامی برابر است با روز شهادت معلم بزرگ، مرحوم شهید مطهری. خصوصیتی در شهید مطهری است که این خصوصیت برای همهی معلمین، چه معلمین حوزههای علمیه، چه معلمین دانشگاهها، چه معلمین مدارس و آموزش و پرورش، برای آنها باید الگو باشد.
🖇مرحوم شهید مطهری؛
☑️مرد دانشمندی بود
☑️مرد متفکری بود
☑️عالم بود واقعاً
☑️فیلسوف بود
☑️فقیه بود
☑️به مسائل فکری تسلط کامل داشت
📗این خصوصیات در این بزرگوار بود؛ لکن آن خصوصیت خیلی مهم و ویژگی ایشان این بود که:
✅هم تولید فکر میکرد
✅هم نشر فکر میکرد
◽️نشر فکر خیلی مهم است. این بزرگوار آرام نمینشست. آرام و قرار نداشت. ما دیده بودیم ایشان دائم در فکر بود. دائم دغدغه داشت که فکر درست را، فکر متقن و عمقی را نشر بدهد بین مخاطبان خود و یک جهاد نرمافزاری به تمام معنا را ایشان شروع کرده بود در طول سالیان متمادی.
1400/2/12
#رهبر_معظم_انقلاب
#شهید_مطهری
#روز_معلم
🆔 @rasanewsagency
#وارده
💢نظام اقتصادی ومسئله مبنا💢
🔻#مسعود_درخشان
🔹هر نظامی را که ملاحظه میکنیم- اعم از اینکه به صورت طبیعی باشد و یا ما آن را آگاهانه تنظیم کرده باشیم- در این امر مشترک هستند که اجزای موجود در آن نظام به صورت خاصی در کنار یکدیگر قرار میگیرند؛ به طوری که از این طریق بتوانند هدف سیستم را نتیجه دهند. «مبنا» در حقیقت چگونگی در کنار یکدیگر قرار گرفتن اجزا را مشخص میکند؛ یعنی کیفیت روابط را معین میسازد. لذا رابطه«مبنا» و «هدف» یک رابطه علت و معلولی است. مثلا توان افزایی مادی، هدف سیستم اقتصاد سرمایهداری است. برای تحقق این هدف، اصلی را به نام «اصالت سرمایه» به عنوان مبنای نظام قبول میکنند؛ یعنی سرمایه را علت غایی رشد تولیدات میدانند. حال جهت تحقق هدف مورد نظر، اجزا و عناصری چون بانک، شرکتها، شبکههای تولیدی، توزیعی و غیره را در چنان ربطی قرار میدهند که بر اساس اصالت سرمایه، هدف نظام را تامین کند. بدین ترتیب نتیجه میگیریم که کمیت و کیفیت اجزا و عناصر و ارتباط آنها با مبنای نظام مشخص میشوند.
🔸بعد از اینکه اجزای یک نظام در رابطه با مبنای آن نظام مشخص شدند باید در روابط خاصی با یکدیگر قرار گیرند تا هدف نظام حاصل شود. به عنوان مثال، اجزای یک نظام اقتصادی مانند بانک، شبکه تولیدی و یا توزیعی، باید در ارتباط متقابل واقع شوند تا کیفیات جدیدی در نظام اقتصادی مورد نظر حاصل شود. مسلما این دسته از کیفیات مطلوب، منتجهی اجزایی هستند که در روابط خاصی با یکدیگر واقع شدهاند که آن روابط دقیقا بر اساس مبنای آن نظام حاصل شده است. لذا رابطه بین اجزایی که هر یک تبلوری از مبنای نظام هستند باید بر اساس مبنای آن نظام تنظیم شود تا هدف نظام حاصل گردد.
🔹هر جزء در یک نظام، از یک طرف تحت شمول آن نظام است و از طرف دیگر شامل نظامهای دیگری است. به عنوان مثال اگر یک نظام اقتصادی را ملاحظه کنیم بانک به عنوان یک جزء این نظام است و لذا تحت شمول نظام اقتصادی میباشد، ولی بانک در واقع خود یک نظام است که سیستمهای دیگری را شامل میشود.باید بین یک جزء و سیستم شامل بر آن و سیستمهای تحت شمول آن، هم جهتی در هدف وجود داشته باشد. به عبارت دیگر«هدف یک جزء» و «اهداف سیستم شامل بر آن» و «اهداف سیستمهای تحت شمول آن» نباید نقیض یکدیگر باشند. به عنوان مثال اگر بانک ربوی به عنوان یک جزء از نظام #سرمایهداری را ملاحظه کنیم، هدف بانک باید تکاثر سرمایههای پولی باشد؛ زیرا هدف سیستم شامل بر بانک که همان نظام اقتصاد سرمایهداری است، تکاثر سرمایه است. به همین ترتیب اگر زیر سیستمهای تحت شمول بانک را ملاحظه کنیم اهداف همه آنها باید با هدف بانک که تکاثر سرمایههای پولی است هم جهت باشد و یکدیگر را نقض نکنند. به عبارت دیگر اگر زیر سیستمهای بانک را ملاحظه کنیم هر کدام نظامی هستند که در جهت تحقق هدف تکاثر سرمایههای پولی به وجود آمدهاند؛ یعنی موجودیت آنها به اقتضای هدف بانک است. حال چگونه میتوان ربا را از بانک حذف نمود، در حالی که اهداف سیستم شامل بر بانک و سیستمهای تحت شمول آن مانند گذشته به قوت خود باقی ماندهاند؟ چنین برخوردی با مسئله بانک، ثمری جز بحرانهای حاصل از عدم هم جهتی اهداف اجزای یک نظام را به دنبال نخواهد داشت.
🔸انسجام یک نظام و حرکت آن در جهت تحقق هدف ایجاب میکند که مبنای یک جزء در واقع همان مبنای کل نظام باشد، منتهی مقید به قید خاص؛ طوری که مبنای نظام را به آن بخش خاص مرتبط کند. به عنوان مثال، اگر دوباره قضیه بانک ربوی را در نظر آوریم، مبنای کل نظام اقتصاد سرمایهداری که اصالت سرمایه است مقید به بخش اعتبارات پولی شده و لذا مبنای بانک به صورت اصالت سرمایه در اعتبارات پولی متظاهر میشود. در مثالی دیگر میتوان از برنامهریزی در رشد و گسترش دانشگاهها نام برد. در نظام اقتصاد سرمایهداری وظیفه و هدف دانشگاه تربیت نیروی انسانی لازم برای تکاثر سرمایه است و نظر به اینکه نیروی انسانی در واقع چیزی جز تخصص نیست و تخصص نیز تحت عنوان سرمایهانسانی طبقهبندی میشود، لذا هدف دانشگاه، تکاثر سرمایههای انسانی، جهت رشد سرمایههای اقتصادی است. به عبارت دیگر، نظر به اینکه مبنای نظام سرمایهداری تکاثر سرمایه است، این مبنا در دانشگاهها مقید به بخش تربیت نیرویانسانی متخصص میشود تا این نیروها بتوانند به تکاثر بیشتر سرمایه کمک کنند؛ یعنی برای رشد نیروی متخصص انسانی در دانشگاهها باید سرمایهگذاری کرد تا رشد کمّی سرمایه -که هدف مورد نظر است- محقق شود. لذاست که در نظام سرمایهداری بحث روابط انسانی و فرهنگ خاص برای رشد نیروی انسانی بالمرّه موضوعیت پیدا نمیکند؛ زیرا خود همین مفاهیم به زبان سرمایه بیان میشوند.
💠ارائه شده در پنجمین دوره طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی
هدایت شده از اجتهاد
💢نظام اسلامی با فقه میماند نه با تاریخ/ استناد به نقلهای تاریخی، فقه را از دایره عمل خارج میکند
✔️استاد رسول جعفریان🔻
🔹علما هیچ وقت، متون تاریخی را یکی به دلیل ضعف منابع و دوم به خاطر برخی از استدلالهای اصولی جدی نگرفتند. ما در استناد به تاریخ اسلام برای بسیاری از مسائل دچار یک انحراف شدهایم که باید مورد توجه قرار گیرد.
🔸تاریخ را تبدیل به قصه خوانی کردیم، بعد هم آن را مبنای زندگی سیاسی و احکام صادره خود قرار دادیم. برای ما، بیش از آن که معیارهای فقهی اهمیت داشته باشد، برداشتهایمان از مالک و ابوذر و سلمان اهمیت داشت. برداشتهایی که پشتوانه آنها، نقلهای تاریخی است که محل تردید میباشد.
🔹این که ما اراده کردهایم برای شرعی نشان دادن کارها به نقلهای تاریخی استناد کنیم، یک ضرر مهمش آن است که به ازای آن، فقه را از دایره عمل بیرون کردهایم. وقتی فقه عقب نشینی کرد، جامعه از داشتن یک نظام استوار بیبهره میماند. ما برای استقرار نظام اسلامی در دراز مدت به فقه و حقوق نیاز داریم نه به تاریخ.
🔸امثال سید جواد طباطبائی هیچ اصالتی برای تفکر اسلامی – ایرانی قائل نیستند. اما بنده دقیقا به فقه در همه ابعاد آن معتقدم. حقوق اسلامی را اساس میدانم. با نقد استناد و استدلال بی رویه و بی پایه به تاریخ اسلامی، نمیخواهم از فربگی فقه بکاهم بلکه میخواهم به اصالت آن بیفزایم. به فقه سیاسی ـ شرعی اعتقاد دارم، اما پشتوانه آن را علم حقوق اسلامی و فقه اصیل میدانم.
👈 بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/n97446
🆔 https://eitaa.com/ijtihad