eitaa logo
المرسلات
10هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
507 ویدیو
38 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
انشالله امروز کلاس تدریس تعادل و تراجیح امام خمینی برگزار می شود. ساعت 14 موسسه مفتاح، خیابان سمیه، بین 26 و 28 @faer290
👆👆 در مورد مباحث مربوط به روش تحصیل و اهداف طلبگی، اگر مجموعه صوتی به خوبی استماع بشه، فک نمیکنم هیچ سوالی باقی بمونه. من خودم این مسئله رو تجربه کردم. شما هم حتما گوش کنید. از مهمترین نکات، تفکیک بین سیر آموزشی و محتوایی، روش تحصیل سیر محتوایی، رعایت اعتدال در زندگی طلبگی هستند. لینک دانلود👇👇 eitaa.com/fater290/1014 @fater290
👆👆 یه پیج اینستاگرام داریم و سعی میکنیم که تقریبا همه مطالب کانال رو توی اون صفحه بازتاب بدیم. www.instagram.com/fater__290 انشالله به زودی پخش آنلاین هم خواهیم داشت. @fater290
🔉🔉 📌 امروز دوشنبه 99.5.6 - جلسه 22 ✅موضوع: دوران امر بین نسخ و تخصصیص ⬇️لینک دانلود صوت👇👇 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/doroos/osul/taadol-v-tarajih-emam-khomeini/022-taadol-99.5.6.mp3 🔰🔰🔰🔰🔰 🔸یکی از مباحثی که در ضمن باب تعادل و تراجیح مطرح می شود، مسئله دوران امر بین نسخ و تخصیص است. مشکل مسئله نسخ این است که در ظاهر، ملازم با جهل شارع و مسئله بداء است. اما از آنجایی که نسخ، یکی از مسلمات شریعت اسلام است در علم کلام به تفصیل پیرامون آن بحث می شود و حل آن نیاز به مقدمات انسان شناسی دارد و به دلیل ظرافت بالای این مسئله گاها برخی از بزرگان حکمای معاصر در این مسئله لغزیده اند. 🔸برخی از اصولیین این مسئله را از حیث کلامی آن در علم اصول بحث کرده اند و برخی برای توجیه مسئله نسخ قائل به تخصیص ازمانی شده اند. در حالی که مسئله نسخ از این جهت، نباید در علم اصول مطرح شود. 🔸جناب شیخ انصاری، از بهترین کسانی است که این مسئله را از حیث اصولی آن که پرداختن به جنبه های زبانی مسئله است، بحث کرده است. از حیث اصولی در دوران بین نسخ و تخصیص، این جمله رایج است که اگر مخصص قبل از عمل به عام بیان شود، تخصیص است و اگر بعد از عمل به عام، بیان شود، نسخ است. 🔸شیخ انصاری بیان می کنند که این ملاک نیز ناشی از سرایت دادن حیث کلامی نسخ به علم اصول است و نباید آن جهت را در این مسئله دخیل کنیم. از طرفی در علم فقه، این مطلب مسلم است که عموماتی را در زمان حضرت رسول (ص) داریم و مخصصات آن در زمان ائمه بعدی خصوصا صادقین (ع) بیان شده است. 🔸تنها مشکلی که باقی می ماند، قبح تاخیر البیان عن وقت الحاجه است. که شیخ این را اینگونه توضیح می دهد که حتی اگر قبل از بیان مخصص وقت عمل به عام رسیده باشد، به دلیل مصلحت تسهیل و مصالحی دیگر که شارع می داند، قبحی وجود ندارد. 🔸حضرت امام (ره) به شیخ اشکال می کنند که این مطلب صحیح نیست که بگوییم در زمان پیامبر اکرم (ص) فقط عمومات بیان شده است و مردم معطل مانده اند تا زمان صادقین مخصصات بیان شود. بلکه صحیح این است که در همان زمان حضرت رسول (ص) همه مخصصات نیز بیان شده است، اما به دلیل ظلم هایی که بعد از پیامبر اتفاق افتاد، این مخصصات فراموش شدند و بعد از پیامبر هر کدام از اهل بیت به مقداری که مجال پیدا می کردند، مخصصات را دوباره بیان می کردند. بیشترین کسانی که این فرصت برایشان ایجاد شد، صادقین علیهماالسلام بودند. ایشان می فرماید: «أنّ رسول اللَّه (ص) و إن بلّغ جميع الأحكام الكلّية للُامّة، لكن لمّا لم تكن دواعي الحفظ في صدر الشريعة و أوّل بدء الإسلام قويّة، لم يضبط جميعَها بخصوصيّاتها إلّا من هو بطانته و أهل بيته». ایشان شواهدی بر این مطلب اقامه می کنند که می توان در جزئیات آن به متن کتاب مراجعه کرد. 🔰محسن ابراهیمی 99.5.6 @fater290
👆👆 فک کنم اگر در همین ایتا پیام بدید و یا حتی صوتتون رو پرکنید و بفرستید، راحتتر و با تامل بیشتری بتونم جواب بدم. @fater290
👆👆 در مورد روش خواندن لمعه و مکاسب خوبه که صوت های زیر استماع بشه 👇👇 🔺نکاتی مهم در خواندن کتاب شریف لمعه http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=06-elme-fiq/003-%20nokatidarkhandanelome@almorsalat.mp3 🔺روش تحصیل مکاسب و کتب فقهی http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=06-elme-fiq/022-raveshetahsilemakasebvkotobefeghhi@almorsalat.mp3 همین دو کتاب فقهی اگر خوب خونده بشن، برای دوره سطح کفایت میکنه. البته در خواندن فقه، جمع بندی داشتن از علم اصول خیلی لازمه. خوبه که قبل از ورود به مکاسب، حتما یه جمع بندی از اصول داشته باشید. استاد در ضمن تدریس لمعه و مکاسب، نکات مهمی در مورد خواندن فقه بیان می کنند‌. اگه دروس ایشان رو بتونید کار کنید، علاوه بر کیفیت سرعتتون هم بالاتر میره. @fater290
🕌 استاد معظم حضرت آیت الله فرحانی: 🔰 شرایط شرایطی بود که هجوم اندیشه ها و افکار مختلف از شرق و غرب در عالم اسلام آغاز شده بود و نیاز بود در یک فضایی با تربیت شاگردان امین و قوی این میراث حفاظت بشود. شکافتن علم انبیاء ماموریتی بود که پیامبر اکرم(ص) به ایشان دادند و سلامی که جابر از زبان پیامبر اکرم(ص) به ایشان ابلاغ کرد، علامت تایید این ماموریت بزرگ است. السلام علی محمد بن علی الباقر ... @ofoqemobin @fater290
♨️امروز هم باب شهادت بسته نیست. 🔰رهبر معظم انقلاب ۷۸/۶/۸ ✅امروز هم باب شهادت بسته نیست. ما امروز در میدان کار و سازندگی هستیم. جنگی نداریم؛ اما آن دشمنی که نمی‌خواهد ملت ایران کشور خود را بسازد، گاهی حوادثی را بر ما تحمیل می‌کند. همین ناامنیها، همین قاچاقها، همین تهدیدها و همین شرارتها، موانعی است که دشمن بر ملت ایران تحمیل می‌کند. من قبل از این مراسم، فرزند شهیدی را در این‌جا زیارت کردم که پدر او چند ماه قبل در مقابله با اشرار شهید شده است. این هم شهادت ارزشمندی در راه خداست. این هم همان «حضور در لحظه» است. ⬇️صوت بیانات استاد را در تبیین همین موضوع 👇 eitaa.com/fater290/811 @fater290
👆👆 ✅برنامه تدریس های استاد در حال حاضر @fater290
📚تعلیقات بر مصباح الانس 🔰امام خمینی (ره) @fater290👇👇
📚تعلیقات بر مصباح الانس 🔰امام خمینی (ره) 🔅کتاب مصباح الأنس با نام کامل «مصباح الأنس بین المعقول و المشهود» کتابی است در شرح مزجی شمس الدین محمد بن حمزه فَناری، مشهور به ابن فناری (۸۳۴ - ۷۵۱ق)، به زبان عربی، بر مهم‌ترین اثر صدرالدین قونَوی؛ یعنی «مفتاح الغیب» یا «مفتاح غیب الجمع و الوجود»، از شاگردان نامدار محی‌الدین عربی. متن و شرح، هر دو، از منابع مهم عرفان نظری و از متون آموزشی در این رشته می‌باشند. شارح، به تأسی مولف مفتاح الغیب در تبیین قواعد کشفی به لسان عقل، سعی بلیغی نموده و کوشیده است تا هماهنگی عرفان و برهان و عقل و دل و شهود و نظر را نشان دهد 🔅حضرت امام خمینی (ره) این کتاب را نزد استاد بزرگوارشان آیت الله شاه آبادی تلمّذ کرده اند. امام در ابتدای این کتاب می فرماید: «قد شرعنا قرائة هذا الكتاب الشّريف لدى الشّيخ العارف الكامل استادنا فى المعارف الألهيّة حضرة الميرزا محمّد على الشّاه ابادى الإصفهانى دام ظلّه فى شهر رمضان المبارك سنة 1350. ص209» 🔅رهبر انقلاب ماجرای درخواست امام خمینی (ره) از آقای شاه بادی را به نقل از امام خمینی چنین توضیح می دهند: «گفتند اوّلی که ایشان مرحوم آقای شاه آبادی را در قم دیده بودند، یک کسی گفته بود آن که شما دنبالش می‌گردید، این است. مرحوم شاه آبادی چند سالی هم در قم مانده بودند. ایشان گفتند که من و فلانی ـ یک کس دیگری را اسم آوردند، که من حالا یادم نیست ـ دو نفری رفتیم پیش ایشان و گفتیم یک درسی برای ما شروع کنید. ایشان اول امتناع می‌کرد، اما بعد با اصرار زیاد ما گفت: خب، حالا چه می‌خواهید؟ منظومه، اسفار، فلان؟ گفتیم نه، ما از این چیزها گذشته‌ایم؛ «مصباح الانس» می‌خواهیم. ایشان گفت: اِ، «مصباح الانس»؟! خانه ایشان ظاهراً گذر جدّا بود. امام می‌گفتند از مدرسه دارالشفاء یا فیضیه تا گذر جدّا با ایشان همین طور رفتیم، تا اینکه بالاخره ایشان را وادار کردیم که برای ما «مصباح الانس» بگوید. امام از اول هم از «مصباح الانس» شروع کرده. ایشان خیلی هم به عرفان علاقه مند بودند. می‌دانید تبحر امام بیشتر در عرفان بود، بیش از فلسفه ـ یعنی امام متبحر و منغمر در عرفان بودند ـ خب، در فلسفه هم که ایشان بلاشک استاد بودند؛ 91/11/23» 🔅البته تحصیل این کتاب نزد آقای شاه آبادی به اتمام نرسیده است. در اواسط کتاب به نقل از امام بیان شده است که: «الى هيهنا قرات الكتاب عند شيخنا العارف الكامل الشّاه ابادى روحى فداه و قد اتّفق انتقاله الى طهران فصرت محروما من فيضه دام ظلّه ص251». اما نکته قابل توجه این است که امام با رفتن استادشان، تحصیل و تعلیقه بر کتاب را رها نکرده اند و آن را به اتمام رسانده اند. 🔅مطلب مهم و جالب در مورد این کتاب، نحوه پیدا شدن آن برای اولین بار در همدان است. در مقدمه این کتاب آمده است که: «في سنة 1362 شمسيّة التقى احد طلاب الحوزة العلميّة في مدينة «همدان» ببائع متجوّل يحمل معه كتابين جاء بهما الى مدرسة علميّة يريد بيعهما، احدهما «شرح فصوص الحكم» الآنف الذّكر و الآخر كتاب مخطوط، فاشتراهما بخمسين تومانا، و مع تصفّحه الكتاب و تأمّله فيه تستثير انتباهه تعليقات خطيّة كتبت في حواشي الكتاب بخطّ حسن و بذيل كلّ تعليقة منها توقيع «السّيّد روح اللّه الخميني». لم يكد الطّالب يصدّق ما رآه، فحمل الكتابين مستبشرا ليقدّ مهما الى آية اللّه النّوري امام جمعة «همدان» آنذاك و الّذي كان يعرف خط الامام و خطّ نجله الشّهيد المرحوم آية اللّه السّيّد مصطفى الخميني، فتعجبه هذه الصّدفة الغريبة و يقدّم هديّة مناسبة للطّالب المذكور ثمّ يأخذ الكتابين و هما «شرح فصوص الحكم» مع تعليقات‏ الامام دام ظلّه- كما ذكرنا- و الثاني تعاليق الشهيد السّيّد مصطفى الخميني رحمه اللّه على الجزء الأوّل لكفاية الاصول، و يحملهما الى سماحة الامام دام ظلّه حيث قدّم له جزيل الشّكر.» 🔅در مقدمه کتاب درباره تعلیقات امام و همچنین احاطه حضرت امام بر علم لغت چنین آمده است: «و من الجدير بالذّكر، ان الامام لا يستخدم عادة في تأليفاته و كتاباته، المسوّدة و المبيضّة و كلّما يكتبه انّما يتمتّع بالبداهة و السّرعة و بدون شطب و تغيير و بالاضافة الى محتواه العميق فانّه يمتاز بالبداعة و البلاغة و حسن التعبير و جمال الخطّ، الّا انّ مضيّ نصف قرن- و كما اشرنا اليه- على هذه النّسخة القيّمة و ظهور آثار من التّلف و الاستهلاك في بعض الموارد، الزم علينا من اجل الاطمئنان على صحّة الاستنساخ ان نعرض هذه الموارد على سماحته دام ظله و بالرّغم من كثرة اعماله و كبر سنّه الشريف و مرور عشرات السّنين على كتابة هذه التعاليق فقد اجاب سماحته بالبداهة على هذه الموارد، كتبيّا او شفاهيّا و وضّحها لنا بمنتهى الدّقّة، و قد اتّضحت لنا خلال ذلك سعة اطّلاع الامام و تعمّقه في اللّغة ايضا؛ فعلى سبيل المثال، ورد في المتن كلمة «اقحاط» و استظهر الامام في التعليقة صفحة (158) ان المراد به الضّرب الشّديد و اضاف بقوله: «لم نجد في اللّغة مادته». فقمنا بالبحث و التّنقيب عن الكلمة حتّى وجدنا في كتاب «لسان العرب» كلمة «قحيط» بمعنى «شديد» و قدّمناه ضمن مجموعة من الأسئلة الى سماحته ظنّا منّا بأنّنا قد كشفنا شيئا جديدا، فاجابنا دام ظلّه بالجواب التّالي الّذي ننشره «1» بخط يده تبرّكا و تيمّنا: «محتمل است لازم معنى را ذكر كرده باشد چون قحطى موجب شدت است». 🔅یکی از عبارات مهم حضرت امام در این کتاب، در مورد چگونگی «ربط» و «تعلق جعل به ماهیت» است. ایشان می نویسد: «الحقّ الحقيق بالتّصديق عند المشرب الأحلى و الذّوق الأعلى انّ الوجود العامّ لا يمكن ان يشار اليه و ان يحكم عليه بحكم لا عين الحقّ و لا غيره لا مفيض و لا مفاض‏ لا هو من الأسماء الألهيّة و لا الأعيان الكونيّة بل كلّما يشار اليه انّه هو هو غيره لأنّه صرف الرّبط و محض التّعلّق و كلّما كان كذلك فهو معنى حرفى لا يمكن ان يحكم عليه بشئ اصلا و لهذا يقتضى ذوق التألّه ان تكون المهيّات مجعولة و مغاضة و ظاهرة و امّا الوجود فنسبة المجعوليّة اليه باطلة و مع انّه مشهود كلّ احد و لا مشهود الّا هو لا يمكن ان يحكم عليه بانّه مشهود او موجود او ظاهر او غير ذلك من الأسماء و الصّفات و بهذا جمعنا بين القول باصالة الوجود و مجعوليّة الماهيّة و بين قول العرفاء الشّامخين القائلين بانّ المهيّة مجعولة و بين قول بعض ارباب المعرفه و بعض ارباب التّحقيق القائلين بانّ الوجود مجعول و المهيّات اعتباريّة فافهم و اغتنم. ص288» ⬇️لینک دانلود کتاب👇👇 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/lib/emam/talighe-bar-fossos-v-mesbaholons.pdf @fater290
♨️ : افق مبین 🔸این کانال متعلق به برادر ارجمند و دوست و هم بحث قدیمی و حال حاضر بنده، آقای سید محمد هاشمی است. ایشان الحمدلله از اساتید خوب، جوان و خوشفکر حوزه در سطح مقدمات و سطح عالی هستند. 🔸در فلسفه و اصول و فقه تخصص قابل توجهی دارند. و از همان ابتدای ورود به حوزه در اندیشه های امام و آقا و علامه طباطبایی و شهید مطهری، تحقیق و پژوهش داشته اند و الآن یکی از اساتید مطرح آثار شهید مطهری هستند. همچنین برخی از تدریس هایشان به زبان انگلیسی است. 🔸امسال هم شنیده ام که رسائل بخش اول رو تدریس می کنند. اگر پایه 7 هستید، حتما در کلاس ایشان شرکت کنید. 📸عکس بالا مربوط به اردوی راهیان نور سال ۹۱ است. ♨️پیشنهاد می کنم که در در این کانال عضو بشید و از آثار و نوشته های ایشان استفاده ببرید. ⬇️لینک عضویت👇👇 https://eitaa.com/joinchat/264306724Cb12f03d82d
درسگفتار راهبردی 💠 ارائه از: استاد علی فرحانی از اساتید سطوح عالی 🔰🔰🔰🔰🔰 📌این صوت یکی از صوتهای خوب از مجموعه صوتی است که با عنوان «منطق تولید و یادگیری گزاره های متسلسل و قوانین سیر محتوایی» سابقا در کانال منتشر کردیم و به تازگی کانال خوب راهبرد اون رو بازنشر کرده. حتما گوش کنید. 👇👇 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=03-raveshha-v-maharathaye-elmamoozi/040-manteghetolid-v-yadgiri-gozarehaye-elm@almorsalat.mp3 @fater290
👆👆 🌀در مورد میزان و روش و کاربردی خواندن ادبیات، توصیه اکید بنده استماع جلسات فاضل ارجمند استاد مقدسی است. 🌀این جلسات رو گوش کنید و طبقش عمل کنید. ۴جلسه هستند و معرفی جلسات رو قبلا تو کانال گذاشتیم. ⬇️لینک دانلود👇👇 http://ostadfarhani.ir/morsalat/shagerdan/adabiate-karbordi-moghaddasi/ ✅کانال معارج @maarejj هم کانال شخصی ایشونه که قراره یه دور به مسئله آسیب شناسی تدریس ادبیات در حوزه بپردازن. @fater290
♨️سلسله جلسات «بررسی هماهنگی نظام انسان شناسی امام خمینی (ره) و علامه طباطبایی (ره)» 🔰ارائه: استاد شیخ علی فرحانی ✅4مین جلسه از این جلسات در روز یکشنبه 99/5/5 برگزار شد. موضوع این جلسه ادامه بحث اصالت وجود و وحدت شخصیه بود که استاد مشارب مختلف فلسفی خصوصا دیدگاه آیت الله جوادی آملی و مصباح یزدی را تبیین می کردند. همچنین پس از بحث اصالت وجود وارد در بحث «وجود رابط» شدند و این بحث را از دیدگاه امام و علامه تبیین کردند. ❄️نکته قابل توجه اینکه دیدگاه حضرت امام در مورد وجود رابط را از کتاب مناهج بیان کردند. کتاب مناهج حضرت امام، علاوه بر مباحث اصولی، مشحون از دیدگاه های فلسفی ایشان است. امام به مناسبت تبیین برخی مباحث عقلی علم اصول و نقد نظرات برخی از اصولیین مثل آقاضیاء، به مباحثی همچون وجود رابط، اصالت وجود و تشکیک، قاعده الواحد و ... پرداخته اند. ⬇️صوت این جلسه را از لینک زیر دانلود کنید👇👇 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/maaref/hamahangi-emam-v-allame-99-sadr/04-hamahangi-99.5.5.mp3 @fater290
📝 💠 🔻 ✅ برای یادگیری یک زبان، باید به دو جنبه اساسی توجه نمود: 1️⃣ قواعد آن زبان 2️⃣ استعمال های آن زبان 🔆 بر اساس این دو جنبه اساسی، شیوه های آموزش زبان به دو شیوۀ و تقسیم می شود. 🔻 در شیوۀ دستور زبان محور ابتدا قواعد دستوری آن زبان آموزش داده می شود. در مرحله بعد زبان آموز با لغات آن زبان آشنا می شود و در نهایت توانایی فهم آن زبان را پیدا می کند. 🔻 در شیوۀ مکالمه محور در ابتدا قواعد دستوری به مقدار و اولیه در حدّ آموزش الفبای آن زبان و قوانین ابتدایی به زبان آموز آموزش داده می شود و در ادامه با استفاده از صوت و تصویر و ... جملات و پرکاربرد آموزش داده می شود. در ضمن آموزشِ مکالمه، معانی نیز بیان می گردد و دایره لغات ذهن زبان آموز توسعه می یابد. همچنین کم کم قواعد اصلی و اساسی (نه مباحث فرعی و اختلافی) تعلیم داده می شود. 🔆 در آموزش زبان بستگی به که از این آموزش قصد می شود یکی از این دو روش انتخاب می گردد؛ ولی وجه مشترک این دو روش این است که در هر دو روش برای بالابردن کیفیت آموزش، مباحث تئوری و کاربردی به صورت باید آموزش داده شود. ♨️ نکته مهمی که باید مورد توجه قرار گیرد این است که با تفکیک بین جنبه تئوری و کاربردی در اولین قدم باید مشخص گردد که زبان آموزش در هر یک از این دو جنبه باید تا چه سطحی آموزش ببیند و مهارت پیدا کند. 🔆 متاسفانه در فرآیند آموزش زبان عربی در حوزه این دو جنبه برای طلاب به خوبی تبیین نمی شود و غالبا طلبه ای که در سه سال اول طلبگی زبان عربی را می آموزد نمی داند که این دو جنبه را باید از یکدیگر تفکیک کند و در هر یک از این دو جنبه، نقطه مطلوب چیست و با چه روشی باید به نقطه مطلوب دست یافت. 🔆 برای تشخیص آموزش ادبیات عرب و یافتن راه کاری جهت افزایش کیفیت و بازده آن، لازم است سؤالات ذیل به ترتیب پاسخ داده شوند: 🔺 به طور واضح و شفاف مشخص گردد که از آموزش ادبیات عرب در حوزه چیست؟ 🔺 با توجه به این هدف کدام یک از شیوه های آموزش زبان باید به کار گرفته شود؟ 🔺 بر اساس اهداف آموزشی، در مباحث تئوری و دستور زبان، طلبه باید به چه میزان و در چه سطحی تسلط داشته باشد؟ 🔺 بنابر هدفِ تحصیلِ ادبیات در حوزه، روش صحیح کابردی سازی مباحث چیست؟ ⚠️ : پاسخ سوالات فوق باید در دو مرحله بیان گردد: 1️⃣ روش صحیح در فضای آموزشی موجود و با استفاده از کتبی که در حال حاضر در حوزه تدریس می شود. 2️⃣ برنامه و روش پیشنهادی در فضای ایده آل. 📌 ان شاء الله در یادداشت های بعدی به مرور این سؤالات را بررسی خواهیم کرد. @maarejj
🔉🔉 مراتب عالم از نگاه عرفا 🔰استاد علی فرحانی 🔹استاد در این صوت، تصویری اجمالی و اولیه را از مراتب عالم از نگاه عرفا ترسیم می کنند. . ⬇️ لینک دانلود👇👇 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/audio/falsafe-erfan/maratebe-aalam-az-negahe-aref.mp3 @fater290
👆👆 الحمدلله همه دوستان در این زمینه مسلط هستند و آثار استاد شهید رو تدریس کرده اند. همین چند روز پیش در یکی از موسسات قم، یه دوره برگزار شد و اساتید زیر در این دوره آثار شهیدمطهری رو تدریس کردند👇 حجت الاسلام هاشمی @smhashemi128 حجت الاسلام جواهری @smojtabaamin حجت الاسلام قیلاوی زاده @ghilavi حجت الاسلام مقدسی @m_mahdi1384 همچنین این دوستان از اساتید موسسه بینش مطهر قم هستند. @fater290
🔹ادعیه‌ای که از ائمه اطهار وارد شده است این هم یک سفره‌ای است، پهن شده است برای اینکه همه از آن استفاده کنند، هرکس به مقدار فهمش. و اکثراً چیزهایی است که عامه مردم از آن استفاده می‌کنند و فقراتی در ادعیه هست که فلاسفه از آن استفاده می‌کنند. فقراتی هست که عرفا از آن استفاده می‌کنند. فقراتی هست که خاصه اولیا باید از آن استفاده کنند. 🔹همین در دعای عرفه‌ای که حضرت سید الشهدا- سلام الله علیه- در روز عید خوانده، در روز عرفه خوانده‌اند، این دعا اکثراً چیزهایی است که اکثر بینندگان از آن استفاده می‌کنند، لکن در بین آن یک چیزهای دیگری هست که استفاده از او مشکل است، حتی برای عرفای بزرگ اَ یَکُونُ لِغَیْرِکَ الظُّهُورْ حتی اینکه ما لَیسَ لَکَ این تعبیر غیر از این است که هُوَ الْمُظْهِرُ، اَ یَکُونُ لِغَیْرِکَ الظُّهور ما لَیْسَ لَکَ یعنی ظهور همه از توست، ظهور توست مَتی‌ غِبْتَ حَتّی‌ تَحْتاجُ الی‌ دَلیل چه وقت غائب بودی؟ هیچ وقت غائب نبودی، از تو باید استدلال به دیگران بشود، نه از دیگران استدلال به تو، و هکذا. 🔹این از نعمت‌های بزرگی است که برای بندگان خدا آمده است، و هر کس به اندازه خودش از او استفاده می‌کند. و بسیاری هم هستند که گمان می‌کنند استفاده کردند، لکن واقع مطلب بسیار مشکل است. یعنی بعضی امور است که تصدیقش آسان است لکن تصورش مشکل. بعضی از مسائل هست که تصور، انسان نمی‌تواند بکند، لکن تصدیقش می‌کند، و مسائل که مال اهل معرفت است از این جور مسائل هستند، تصدیق می‌شود کرد به اینکه هو الظاهر، لکن تصور هو الظاهر یک تصوری است که بسیار مشکل است، مگر برای آنهایی که خاصه اولیا هستند. امام خمینی (ره)؛ 27 شهریور 1362 @fater290
🔺ايکونُ لِغَيرِک مِنَ الظُّهورِ ما لَيسَ لَک‌؟ 🔰شهید مطهری 🔸مسئله بالاتر اينکه آيا انسان کامل اسلام انسان سالک است؟ انساني است که مرحله به مرحله و قدم به قدم پيش رفته؟ انساني است که سير و سلوک کرده و منزل به منزل جلو رفته؟ بله. علي عليه السلام مي‌گويد: وَ تَدافَعَتْهُ الْابْوابُ الي‌ بابِ السَّلامَةِاز اين در به آن در مي‌رود و در ديگري به روي او باز مي‌شود و منزل ديگري [را پشت سر مي‌گذارد] تا به دري مي‌رسد که به آن «باب السلامه» مي‌گويند. به آنجا که برسد، به‌ نهايت راه رسيده است. 🔸آيا «قرب به حق» درست است؟ بدون شک. مسلّم است که انسان اگر به آنجا برسد، بين او و خدا حجابي نيست و خدا را با ديده دل مي‌بيند. او ديگر مثل ما نيست [که لازم باشد برايش اين‌طور استدلال کنند:] به آسمان نگاه کنيد تا خدا را کشف کنيد، به زمين نگاه کنيد تا خدا را کشف کنيد، به برگ درخت نگاه کنيد تا خدا را کشف کنيد. خدا براي او از اين برگ درخت و اين زمين و آسمان روشنتر است. مگر امام حسين عليه السلام همين مطلب را نفرموده است: ايکونُ لِغَيرِک مِنَ الظُّهورِ ما لَيسَ لَک‌؟ شخصي از علي عليه السلام پرسيد: آيا خدا را ديده‌اي؟ فرمود: من اصلًا خدايي راکه نديده باشم عبادت نکرده‌ام! بعد براي اينکه او خيال نکند منظور، ديدن خدا با چشم است که خدا در يک [جايي‌] قرار گرفته باشد، فرمود: لا تَراهُ الْعُيونُ بِمُشاهَدَةِ الْعِيانِ وَ لکنْ تُدْرِکهُ الْقُلوبُ بِحَقائِقِ الْايمانِ‌. با چشم سر، او را نديده‌ام ولي با چشم دل ديده‌ام، شهودش کرده‌ام‌. 📚انسان کامل ص۱۵۹ @fater290
استفاده از ساعات عرفه.. از ظهر تا غروب... 🔰🔰 https://eitaa.com/Heidarieun .
⁉️آیا به صورت جمعی دعا بخوانیم یا به تنهایی؟ 🌐جواب این سوال را از متن کتاب اقبال اثر سید بن طاووس بخوانید👇👇 ✅أقول: و امّا هل الاجتماع يوم عرفة أفضل أو الانفراد :فاعلم انّ الأحاديث وردت انّ اجتماع أربعين في الدّعوات و قضاء الحاجات، يقتضي تعجيل الإجابات و تفريج الكربات، و وردت أحاديث انّ الدعاء في السّر أفضل الدعاء و أبلغ في الظفر بالإجابة. و إذا كانت الاخبار على هذه السبيل فينبغي ان يكون على نفسه بصيرة في كلّ كثير و قليل، فان عرف من نفسه انّ اجتماعه بالنّاس لا يشغله عن مولاه و انّه يكون أقرب له إلى رضاه، فالاجتماع لمثل هذه القويّ من العبّاد أفضل من الانفراد، و ان كان يعلم من نفسه انّ الاجتماع بالعباد يشغله عن سلطان المعاد، فهذا ينبغي له ان يعمل على الانفراد. و جملة الأمور انّ المراد من العبد المبالغة في إخلاص الأعمال، فكيف قدر على الظفر بهذه الحال، فليبادر إليها و يعتمد عليها. 📚اقبال ج۲ ص۶۸ @fater290
♨️«روش شناسی اجتهاد»، انحراف یا کشف جدید؟ 🔰محسن ابراهیمی @ebrahimi845 🔸مدتی است که در برخی محافل حضوری و مجازی، اساتید و طلاب، عنوان «روش شناسی اجتهاد» را به کار می برند و بر لزوم توجه به آن تاکید می کنند و مزایا و فوائدی را برای آن بر می شمرند. 🔸بر اساس آن مقداری که بنده مباحث و نوشته های پیرامون این عنوان را بررسی کردم، به این نتیجه رسیدم که توجه به این مسئله لازم و ضروری است و اگر طلاب آن را رعایت کنند در کیفیت و سرعت تحصیل آنها اثر گذار خواهد بود. 🔸اما نکته ای که به ذهنم رسید این بود که آن توضیحی که در مورد «روش شناسی اجتهاد» و مزایای آن بیان می شود، چیزی است که در علوم حوزوی بر عهده علم اصول است و محتوای آن جدید نیست. توضیح آنکه: ♻️برای کشف احکام شرعی در هر عصر و زمانی، لازم است که به منابع دین مراجعه و بر اساس آنها مسائل مورد نیاز را استخراج کرد. مراجعه به منابع نیاز به یک نظام فکری دارد که بر اساس آن تقدیم و تاخر و جایگاه هر کدام از ادله مشخص باشد. باید مشخص بشود که از کدام از اخبار می توان استفاده کرد؟ جایگاه شهرت و اجماع چیست؟ چه موقع میتوان از اصول عملیه استفاده کرد؟ در تعارض بین ادله چکار باید کرد؟ عقل چه جایگاهی در استنباط احکام دارد؟ و سوالات زیادی از این قبیل. 🔸مجموع این سوالات در کنار هم یک نظام منسجم و مرتبط به هم را به دست می دهد که یک فقیه بر اساس این دستگاه وارد در ادله می شود و به استنباط می پردازد. از آنجایی که بررسی هر کدام از این سوالات در ضمن استنباط ، اشکالاتی را در پی دارد، علمای اسلامی علمی را به بررسی این دستگاه استنباطی اختصاص داده اند و نام آن را «اصول فقه» نامیده اند. کاری که در علم اصول انجام می شود این است که سازوکار ادله و جایگاه هر کدام مشخص می شود. و واضح است که جایگاه این علم، مقدم بر علم «فقه» است. ♻️با این توضیح مشخص می شود که «روش شناسی اجتهاد»، همان علم «اصول فقه» است و چیزی غیر از آن نیست. هدف از علم اصول بدست آوردن یک دستگاه استنباطی است که به وسیله آن دستگاه استنباطی وارد در ادله می شویم و بر اساس آن استنباط می کنیم. در نتیجه به عنوان مثال مراد از «روش شناسی اجتهاد آیت الله خویی» همان «بررسی دستگاه استنباطی آیت الله خویی» است که ایشان در آثار اصولی خود به صدد تبیین آن بوده اند و اگر هم نکاتی را در آثار فقهی خود و در حین استنباط بیان و یا اعمال کرده اند، محل نقد و بررسی آن در علم اصول است. ❌غرض از تبیین این همانی بین «روش شناسی اجتهاد» و «اصول فقه» این نیست که همه فقها نظرات اصولی خود را قبل از فقه تبیین و در حین استنباط آن را اعمال کرده اند و برای بدست آوردن نظام استنباطی آنها نیازی به بررسی کتب فقهی آنها نیست، و همچنین غرض این نیست که علم اصول فعلی، هیچ مشکلی ندارد و نسبت به مسائل مورد نیاز در اجتهاد، جامع و مانع است بلکه معتقدیم که علم اصول نیاز به اصلاح دارد، همچنین به این معنا نیست که همه فقها و اصولیین، نگاه منسجم و نظام واره ای به علم اصول داشته اند، بلکه نگاه برخی از فقها و اصولیین به علم اصول، مجموعه ای از مسائل متشتت است. 👈غرض این است که وقتی علمی به نام «اصول فقه» در تراث علمی حوزه وجود دارد و متکفل بحث روش شناسی اجتهاد است، افزودن عناوین جدید، سبب سرگردانی بیشتر طلاب می شود و احیانا پس از مدتی در کنار علم اصول، باید کتب روش شناسی اجتهاد را نیز بخوانند. همچنین از لوازم منفی این اصطلاح سازی، بی استفاده ماندن تراث ارزشمند بزرگان علمای ما در کتب اصولی است. 📌به نظرم رسید که دلیل شیوع این عنوان جدید می تواند این مسئله باشد که در دوره ای که هنوز هم ادامه دارد به دلیل نگاه ناصحیح برخی از حوزویان به علم اصول (نگاه جزیره ای و اصالی به علم اصول) این علم مورد نقد و انتقاد واقع شد و ارزش خود را در ذهن طلاب از دست داد. اما از آنجایی که اجتهاد بدون داشتن یک دستگاه استنباطی قبل از ورود به فقه، امکان ندارد، احساس نیاز به دستگاه استنباطی، برخی اساتید را به خلق عنوانی جدید اما با همان محتوای سابق واداشت. ✅پیشنهاد بنده این است که به جای به کار بردن این عنوان، از همان عنوان علم اصول استفاده کنیم و بحث «روش شناسی اجتهاد» را چیزی غیر از «علم اصول» ندانیم و درعوض به اصلاح دید طلاب و اساتید به علم اصول (اینکه علم اصول متکفل تبیین روش شناسی اجتهاد و بدست دادن نظام استنباطی است) و همچنین تهذیب علم اصول (اضافه کردن مسائل مورد نیاز و حذف کردن مسائل غیر لازم) بپردازیم. آنگاه نتیجه این می شود که طلاب خواهند دانست که اولا روش شناسی اجتهاد و داشتن یک نظام استنباطی قبل از ورود به فقه لازم است و ثانیا برای کسب یک روش ثابت در اجتهاد باید علم اصول فقه را قوی و نظام واره و به صورت یک علم منسجم و به عنوان مقدمه اجتهاد بخوانند ثالثا همینطور که برخی از اساتید بیان کرده اند، مدت زمان تحصیل علم فقه کوتاه تر می شود. @fater290