استاد علی فرحانی din shenasy.mp3
14.17M
🔊#ادیان_الهی
🔰 استاد علی فرحانی
💠 استاد در این صوت متناسب با مبحث حقیقت شرعیه به مساله حقیقت ادیان الهی پرداخته و بیان می کنند:
💠 آنچه که علم کلام هم تایید می کند این است که ادیان الهی واحد هستند، به این معنا که اصل دین و نیز اصول حاکم بر ادیان الهی مشترک بوده و آنچه که تفاوت می کند اجزاء و شرائط آنها است.
💠 علت این حقیقت هم ریشه در مساله واحد بودن مبدء خلقت و مقصد خلقت و مسیر واحد تنظیم شده از مبدء به سوی مقصد دارد که در نتیجه آن اقتضائات بشر هم واحد می باشد.
💠 لذا این دین الهی است که به عنوان تنها پاسخ صحیح و کامل به اقتضائات بشری آن هم با عنایت به کمال واقعی انسان؛ حقیقت و ماهیتی ثابت داشته و تنها شکل و قالب آن متفاوت میشود.
♨️ حتما این صوت را گوش کنید نکات بسیار جالبی دارد.
#ادیان_الهی #حقیقت_شرعیه #کفایه #پای_درس_استاد
@almorsalaat
💢حکمت متعالیه، فلسفه ای برای تمدن بشری
🔰رهبر معظم انقلاب
🔺فلسفه ى صدرايى كه خود او بحق آن را حكمت متعاليه ناميده، امروزه پس از بهره گيرى چهار صدساله از تنقيح و تحقيق برجستگان علوم عقلى، مى تواند در جايگاه شايسته ى خود در بناى فرهنگ و #تمدن، بايستد و چون خورشيدى در ذهن انسانها بدرخشد و فضاى ذهنى را تابناك سازد. مكتب فلسفى صدر المتألّهين همچون همه ى فلسفه ها در محدوده ى مليت و جغرافيا نمى گنجد و متعلق به همه انسانها و جامعه ها است.
🔺همواره همه ى بشريت به يك چهارچوب و استخوانبندى متقن عقلانى براى فهم و تفسير هستى نيازمندند. هيچ فرهنگ و تمدنى بدون چنين پايه ى مستحكم و قابل قبولى نمى تواند بشريت را به فلاح و استقامت و طمأنينه ى روحى برساند و زندگى او را از هدفى متعالى برخوردار سازد. و چنين است كه بگمان ما فلسفه ى اسلامى به ويژه در اسلوب و محتواى حكمت صدرايى، جاى خالى خويش را در انديشه ى انسان اين روزگار مى جويد و سرانجام آن را خواهد يافت و در آن پابرجا خواهد گشت.
📚پیام به کنگرۀ بزرگداشت ملاصدرا «ره»
#فلسفه #کلام_ولی #تمدن_اسلامی
@almorsalaat
🌀تجلیل از علامه طباطبایی
🔰شهید مطهری
▫️علامه طباطبايي بسيار بسيار بزرگ و ارزنده است. مردي است که صد سال ديگر بايد بنشينند و آثار او را تجزيه و تحليل کنند و به ارزش او پي ببرند. اين مرد واقعاً يکي از خدمتگزاران بسيار بسيار بزرگ اسلام است. اولًا مجسمه تقوا و معنويت است. در تهذيب نفس و تقوا مقامات بسيار عالي را طي کرده است. من ساليان دراز از فيض محضر اين مرد بزرگ بهرهمند بودهام و الآن هم هستم. کتاب تفسير الميزانايشان يکي از بهترين تفاسيري است که براي قرآن مجيد نوشته شده است. من ميتوانم ادعا کنم که اين تفسير از جنبههاي خاصي بهترين تفسيري است که در ميان شيعه و سنّي از صدر اسلام تا امروز نوشته شده است. اين وظيفه حوزه قم و وظيفه همه است که اين مرد را تجليل کنيم.
📚احیای تفکر اسلامی ص ۲۶
#اندیشه_مطهر #در_محضر_علامه
@almorsalaat
#معرفی_کتاب #مقاله
💠مجموعه مقالات بررسی اندیشه های اقتصادی امام خمینی
⬇️مقالات اولین کنگره👇
b2n.ir/emam-eghtesad
⬇️مقالات دومین کنگره👇
b2n.ir/emam-eghtesad2
#در_مدرسه_امام_خمینی #اقتصاد_اسلامی #علوم_انسانی_اسلامی
@almorsalaat
استاد علی فرحانی melake savab va eqab.mp3
5.84M
🔊#اصول_فقه
🔰 ملاک ثواب و عقاب
✅ استاد علی فرحانی
💠 استاد در این صوت که از جلسات کفایه است در مبحث تجری بعد از اشاره به نظر شیخ و آخوند بیان می کنند:
💠 از بیانات شیخ و آخوند معلوم میشود که ایشان ملاک ثواب و عقاب را غیر از ملاک اطاعت و عصیان می داند.
💠 به طوری که ملاک ثواب و عقاب خط کش الهی و ملاک اطاعت و عصیان منابع احکام است.
♨️ البته این مطلب بدین معنا نیست که به بهانه پاکی دل، نسبت به واجبات الهی بی توجه شویم؛ بلکه وظیفه مکلف عمل مطابق #شرع_مقدس است.
#کفایه #تجری #عقاب_ثواب #پای_درس_استاد
@almorsalaat
💠 لزوم همراهی #علم و #عمل در تربیت اسلامی
🔰علامه طباطبایی
🔸من المعلوم بالقياس و يؤيده التجربة القطعية أن العلوم العملية- و هي التي تتعلم ليعمل بها- لا تنجح كل النجاح و لا تؤثر أثرها الجميل دون أن تلقى إلى المتعلم في ضمن العمل،
🔸لأن الكليات العلمية ما لم تنطبق على جزئياتها و مصاديقها تتثاقل النفس في تصديقها و الإيمان بصحتها لاشتغال نفوسنا طول الحياة بالجزئيات الحسية و كلالها بحسب الطبع الثانوي من مشاهدة الكليات العقلية الخارجة عن الحس فالذي صدق حسن الشجاعة في نفسها بحسب النظر الخالي عن العمل ثم صادف موقفا من المواقف الهائلة التي تطير فيها القلوب أدى به ذلك إلى النزاع بين عقله الحاكم بحسن الشجاعة و وهمه الجاذب إلى لذة الاحتراز من تعرض الهلكة الجسمانية و زوال الحياة المادية الناعمة فلا تزال النفس تتذبذب بين هذا و ذاك، و تتحير في تأييد الواحد من الطرفين المتخاصمين، و القوة في جانب الوهم لأن الحس معه.
🔸فمن الواجب عند التعليم أن تتلقى المتعلم الحقائق العلمية مشفوعة بالعمل حتى يتدرب بالعمل و يتمرن عليه لتزول بذلك الاعتقادات المخالفة الكائنة في زوايا نفسه و يرسخ التصديق بما تعلمه في النفس، لأن الوقوع أحسن شاهد على الإمكان.
🔸و لذلك نرى أن العمل الذي لم تعهد النفس وقوعه في الخارج يصعب انقيادها له فإذا وقع لأول مرة بدا كأنه انقلب من امتناع إلى إمكان و عظم أمر وقوعه و أورث في النفس قلقا و اضطرابا، ثم إذا وقع ثانيا و ثالثا هان أمره و انكسر سورته و التحق بالعاديات التي لا يعبأ بأمرها، و إن الخير عادة كما أن الشر عادة.
🔸و رعاية هذا الأسلوب في التعليمات الدينية و خاصة في التعليم الديني الإسلامي من أوضح الأمور فلم يأخذ شارع الدين في تعليم مؤمنيه بالكليات العقلية و القوانين العامة قط بل بدأ بالعمل و شفعه بالقول و البيان اللفظي فإذا استكمل أحدهم تعلم معارف الدين و شرائعه استكمله و هو مجهز بالعمل الصالح مزود بزاد التقوى.
🔸كما أن من الواجب أن يكون المعلم المربي عاملا بعلمه؛ فلا تأثير في العلم إذا لم يقرن بالعمل لأن للفعل دلالة كما أن للقول دلالة فالفعل المخالف للقول يدل على ثبوت هيئة مخالفة في النفس يكذب القول فيدل على أن القول مكيدة و نوع حيلة يحتال بها قائله لغرور الناس و اصطيادهم.
🔸و لذلك نرى الناس لا تلين قلوبهم و لا تنقاد نفوسهم للعظة و النصيحة إذا وجدوا الواعظ به أو الناصح بإبلاغه غير متلبس بالعمل متجافيا عن الصبر و الثبات في طريقه، و ربما قالوا: «لو كان ما يقوله حقا لعمل به» إلا أنهم ربما اشتبه عليهم الأمر في استنتاج منه فإن النتيجة أن القول ليس بحق عند القائل إذ لو كان حقا عنده لعمل به، و ليس ينتج أن القول ليس بحق مطلقا كما ربما يستنتجونه.
🔸فمن شرائط التربية الصالحة أن يكون المعلم المربي نفسه متصفا بما يصفه للمتعلم متلبسا بما يريد أن يلبسه، فمن المحال العادي أن يربي المربي الجبان شجاعا باسلا، أو يتخرج عالم حر في آرائه و أنظاره من مدرسة التعصب و اللجاج و هكذا.
🔸فلذلك كله كان من الواجب أن يكون المعلم المربي ذا إيمان بمواد تعليمه و تربيته.
🔸على أن الإنسان الخالي عن الإيمان بما يقوله حتى المنافق المتستر بالأعمال الصالحة المتظاهر بالإيمان الصريح الخالص لا يتربى بيده إلا من يمثله في نفسه الخبيثة فإن اللسان و إن أمكن إلقاء المغايرة بينه و بين الجنان بالتكلم بما لا ترضى به النفس و لا يوافقه السر إلا أن الكلام من جهة أخرى فعل و الفعل من آثار النفس و رشحاتها، و كيف يمكن مخالفة الفعل لطبيعة فاعله؟
🔸فالكلام من غير جهة الدلالة اللفظية الوضعية حامل لطبيعة نفس المتكلم من إيمان أو كفر أو غير ذلك، و واضعها و موصلها إلى نفس المتعلم البسيطة الساذجة فلا يميز جهة صلاحه- و هو جهة دلالته الوضعية- من جهة فساده- و هو سائر جهاته- إلا من كان على بصيرة من الأمر، قال تعالى في وصف المنافقين لنبيه (ص): «وَ لَتَعْرِفَنَّهُمْ فِي لَحْنِ الْقَوْلِ»: سورة محمد:۳۰
🔸فالتربية المستعقبة للأثر الصالح هو ما كان المعلم المربي فيها ذا إيمان بما يلقيه إلى تلامذته مشفوعا بالعمل الصالح الموافق لعلمه، و أما غير المؤمن بما يقوله أو غير العامل على طبق علمه فلا يرجى منه خير.
🔸و لهذه الحقيقة مصاديق كثيرة و أمثلة غير محصاة في سلوكنا معاشر الشرقيين و الإسلاميين خاصة في التعليم و التربية في معاهدنا الرسمية و غير الرسمية فلا يكاد تدبير ينفع و لا سعي ينجح.
#تربیت_اسلامی #در_محضر_علامه
@almorsalaat
♨️ #شهادت، رسیدن به مقصود عرفا و اهل سلوک
🔰رهبر معظم انقلاب ۷۲/۲/۲
🔅آن چیزی که همهی #عرفا و #اهل_سلوک و آن سرگشتههای وادیهای عشق و شور معنوی و عرفانی یک عمر به دنبالش گشتهاند و دویدهاند او (شهید آوینی) با این فداکاری و این شهادت بهدست آورده و رضوان و قرب الهی را درک کرده است
📚بیانات در دیدار با خانواده شهید آوینی
#کلام_ولی #اخلاق_و_عرفان
@almorsalaat
♨️ #فهرست مطالب کانال
🌐🌐 معرفی اجمالی محتوا و ویژگیهای کانال
eitaa.com/almorsalaat/1997
eitaa.com/almorsalaat/4770
✅اندیشه های اعلام اربعه
🔺 امام خمینی: #در_مدرسه_امام_خمینی
🔺رهبر معظم انقلاب: #کلام_ولی
🔺علامه طباطبایی: #در_محضر_علامه
🔺شهید استاد مطهری: #اندیشه_مطهر
✅دروس و آثار
🔺 #پای_درس_استاد #استاد_علی_فرحانی
🌀فهرست صوت مجموعه دروس، جلسات و سخنرانی های استاد علی فرحانی
eitaa.com/almorsalaat/5018
🌀فهرست متن پیاده شده دروس استاد علی فرحانی
eitaa.com/almorsalaat/1894
🌀 #طلبه_موفق: مجموعه بیانات استاد علی فرحانی در موضوع برنامه ریزی و روش تحصیل
eitaa.com/almorsalaat/4489
♨️فهرست دروس #سطح_یک مدرسه مجازی المرسلات
eitaa.com/almorsalaat/4363
♨️فهرست دروس سال جاری مدرسه مجازی المرسلات
eitaa.com/doroos_almorsalaat/2038
♨️#فهرست تدریس ها و بیانات استاد علی فرحانی در تبیین آثار و اندیشه های امام خمینی (ره)
eitaa.com/almorsalaat/4613
✅ #مشاوره_مجازی
eitaa.com/doroos_almorsalaat/2382
✅موضوعات علمی حوزوی
🔺 #اصول #فقه #فلسفه #عرفان #اخلاق_و_عرفان #تفسیر
✅یادداشت های هیئت تحریریه
🔺 #یادداشت #تقریر
✅دروس اساتید المرسلات
https://eitaa.com/joinchat/1721434112C7e17979da1
✅ مدرسه مجازی المرسلات
https://eitaa.com/joinchat/1705705472C63999eac19
✅علوم انسانی اسلامی
🔺 #علوم_انسانی_اسلامی #اجتهاد
🌀 کتاب جام جم اجتهاد
eitaa.com/almorsalaat/1723
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
هدایت شده از روش شناسی اجتهاد | روشنا
33.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ #روششناسی_اجتهاد از منظر استاد علی #فرحانی
🔹چیستی روششناسی اجتهاد
🔹جای #خالی روششناسی اجتهاد در حوزه علمیه
🔹حضرت امام(ره) در مباحث فقهی به جای اقوال فقها از متن روایات آغاز میکنند
🔹حضرت امام در ابتدای بحث به منبعیابی برای آن مسئله می پردازند و منبعیابی روش خاص خود را دارد
▫️منبع: @almorsalaat
🔸کانال روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
#یادداشت #مشاورۀ_مجازی
💢 فهم هر علمی متفرع بر فهم پیوندهای موجود بین گزاره های آن علم است
🔰مشاور: عباس افروزی
🆔: @A_Afrouzi133
♻️ پست حاضر سوال یکی از کاربران کانال است با مشاور محترم حجت الاسلام عباس افروزی درمورد چگونگی تاثیر تقریر نویسی بر قوی شدن ذهن و پی بردن به پیوندهای مغفول بین گزاره ها
🌀 #مخاطب: سلام علیکم، با تشکر از یادداشت ها و مشاوره های مشاورین کانال خوبتان، نسبت به یادداشتی که درمورد شیوۀ تقریر نویسی نوشته بودید، قسمتی از آن نوشته را نتوانستم خوب بفهمم، اگر امکان دارد کمی بیشتر توضیح دهید.👇
🔹آن قسمت: «اگر قواعد و زمان تقریر نویسی درست مراعات شود، حین پیاده کردن اطلاعات ذهن، حلقه و زنجیره هایی که سابقا بین تک مساله ها به خاطر عدم توجه و التفات وجود داشته و به آسانی آن ها را متصل می کرده، مفقود می شود. و چگونگی اتصال تک تک زنجیره ها مورد سؤال ذهن قرار می گیرد. که در این حالت مطالب در ذهن جدا جدا و به صورت جزیره جزیره در می آیند». ؟؟
🔶 #مشاور: علیکم السلام. ممنون، لطفت دارید. چشم، دیگر دوستان هم نارسا بودن آن پست را تذکر داده بودند. ان شاء الله قسمتی را که فرمودید کمی شرح می دهم.
🔸ببینید تک تک گزاره های هر علم (چه علوم حوزوی چه غیر حوزوری) با هم پیوند عمیقی داشته و جزیره جزیره و جدا جدا نیستند. اساسا به خاطر همان پیوند است که ذیل یک علم واحد جمع شده و حد مرز خود را از دیگر علوم نگه داشته است. نتیجه اش این می شود که علم نحو، غیر از علم صرف است و علم صرف غیر از علم بلاغت. هر سه غیر از علم فقه است. و هر کدام غیر از علم فلسفه است و .... . لذا هر علمی و مرز و حریم معیّن دارند. که این حریم به خاطر اتصال و پیوندی که مسائل علوم هست به وجود آمده.
🔅از این رو فهم درست و کامل گزاره های هر علم، تنها و تنها زمانی ممکن است که اتصال و پیوند بین تک تک آن گزاره ها و چگونگی ارتباط زنجیره واری آن ها، در ذهن متعلّم نقش ببنید و آن را خوب بفهمد.
🔹حال، متعلّم وقتی مطلبی از استاد خود فرا می گیرد، به اشتباه گمان می کند که مطلب را کامل فهمیده و درک کرده است. بلکه سر مباحثه هم درمورد آن مطلب، داد سخن داده و به خوبی آن را بیان کرده و دفاع می کند.
🔻اما، غافل از اینکه با سرعت زیاد از آن حلقه و زنجیره ای که قرار بوده به عنوان حدوسط، گزاره های زنجیره وار علم را پیوند دهد، عبور کرده است. یا اساسا آن حلقه متصله را نفهمیده یا به شکل صحیحی تصورش نکرده.
🔸اما وقتی وارد حیات خلوت ذهن خود شده و خیلی ریلکس بدون حالت تدافعی -با رعایت آداب تقریر نویسی- عزم خود را بر پرینت گرفتن مطالب ذهنی خود بر روی کاعذ جزم کند، گام به گام درد فقدان آن حقله های مغفوله نهاد ناآرامش را می لرزاند. و با دیدی نافذ به عدم پیوند و جزیره جزیره شدن گزاره های بنشسته بر صفحات تقریر پی می برد.
🔹اینجا است که مقرّر به آن گمان اشتباه خود درمورد فهم صحیح و کامل مطالب پی می برد (تبدیل جهل مرکب به جهل بسیط).
👌اگر متعلّم اینگونه تقریر نویسی -که در ابتدای امر به کام نفس تلخ است- را ادامه دهد، علاوه بر فهم صحیح مطالب علم مورد نظر، از قدرت تفکّری بالا و دقیقی برخوردار خواهد شد. ان شاء الله
#مشاورۀ_تحصیلی #شیوۀ_تقریر_نویسی #واحد_مشاوران_المرسلات
🌐 @almorsalaat
#مجموعه_جلسات: انسان شناسی قرآنی
🔰استاد علی فرحانی
👈 ارائه شده برای اساتید دانشگاه قم
🔹سال 94-95
🔸تعداد: 8 جلسه
✅ استاد در این جلسات بر اساس آیات قرآن پس از تبیین هرم هستی، به جایگاه انسان در هستی می پردازند و انسان شناسی قرآنی را تبیین می نمایند.
📌 لینک دانلود👇👇👇
🆔 http://ostadfarhani.ir/maaref/ensandarghoran/
#معارف #تفسیر
#پای_درس_استاد
@almorsalaat
♨️اسلام شناس واقعی کیست؟
🔰امام خمینی (ره)
🌿🌿🌿🌿🌿🌿
🔅 مع الأسف اسلام هميشه مبتلا بوده به اين يك طرف ديدنها؛ هميشه مبتلا بوده. اينكه در روايت است كه اسلام غريب است، از اول غريب بوده و الآن هم غريب است، براى اينكه غريب آن است كه نمى شناسند او را. در يك جامعه اى هست او، اما نمى شناسند. نمى شناسند اسلام را. هيچ وقت شناخته نشده به آن طورى كه بايد باشد. هميشه يك ورق را گرفته اند، آن ورق ديگر را حذفش كرده اند؛ يا مخالفت با آن كرده اند.
🔅 يك مدت زيادى گرفتار عرفا ما بوديم، اسلام گرفتار عرفا بود. آنها خدمتشان خوب بود؛ اما گرفتارى براى اين بود كه همه چيز را برمى گردانند به آن ور. هر آيه اى دستشان مى آمد مى رفت آن طرف. مثل تفسير ملا عبد الرزاق. خوب بسيار مرد دانشمندى، بسيار مرد با فضيلتى [است] اما همه قرآن را برگردانده به آن طرف؛ كأنّه قرآن با اين كارها كار ندارد.
🔅 يك وقت هم گرفتار شديم به يك دسته ديگرى كه همه معنويات را برمى گردانند به اين، اصلًا به معنويات كار ندارند؛ كأنّه اسلام آمده براى اينكه [دنيا را بگيرد] اسلام هم طريقه اش مثل هيتلر كه او آمد كه دنياگيرى كند و كشورگشايى كند، اسلام هم آمده كشورگشايى كند! عرض مى كنم هر چه مربوط به زندگى است و هر چه مربوط به طبيعت است و هر چه اينها را گرفته اند؛ هر چه معنويات است برگردانده اند به اين طرف.
🔅 بعضى از تفسيرها، بعضى از اشخاصى كه مى خواهند اظهار فضيلت مثلًا بكنند، ملاحظه كنيد همه مسائل را برگردانده اند به اين آب و خاك؛ همه چيز را فداى حيوانيت كرده اند. عرفا همه چيز را فداى انسانيت كرده اند، خوب، باز او، باز او اما اينها غفلت از آن كرده اند.
🔅 اسلام همه چيز [است] آقا. اسلام آمده انسان درست كند و انسان همه چيز است؛ همه عالم است انسان. آن كه مربّى انسان است بايد همه عالم را آشنا بر آن باشد و انسان را به همه مراتب آن آشنا باشد تا بتواند اين انسان را به مدارجى كه دارد برساند؛ اسلام را به همه جهاتش بشناسد.
🔅 يكى مى آيد چهار تا از جنگهاى اسلام را بررسى مى كند، بعد مى شود اسلامشناس! خوب، تو جنگ شناسى، از اسلام بگو من اين ورقش را مى شناسم. فقيه حق ندارد بگويد كه من اسلام شناسم. فقيه بايد بگويد من فقه شناسم، من فقه اسلام را مى شناسم؛ آنى كه از همه بهتر مى داند همان است كه فقه اسلام را مى داند. فيلسوف حق ندارد بگويد من اسلام شناسم، اين بگويد من يك قسمى از مثلًا معقولات اسلام را ادراك كردم. آن هم كه حكومت اسلامى را بررسى كرده و اطلاع پيدا كرده كه وضع حكومت چه بوده، او حق ندارد بگويد من اسلام شناسم، بگو من حكومت اسلام شناسم.
🔅ادعاى اسلام شناسى جز براى آن كه همه جهات اسلام را بداند چه جورى است و همه مراتب معنويت اسلام و ماديت اسلام را بداند آن مى تواند بگويد من اسلام شناسم.
🔅 على ابن ابي طالب اسلام شناس بود، در عملش هم آن طور بود كه عملش هم اعجاز است، يك موجود[ى]، يك معجزه اى بود. و لهذا مى بينيد كه فقها حضرت امير را از خودشان مى دانند، خطبا هم از خودشان مى دانند، پهلوانها هم از خودشان مى دانند؛ زورخانه كارها هم از خودشان. زورخانه كارها وقتى اينجا مى آيند، همه دم از على است؛ شما هم همين طور. يك موجود اعجوبه اى بوده است كه همه كس او را از خودش مى دانسته، از همه بوده و از هيچ كدام نبوده. از همه بوده، براى اينكه هر كدام يك جهت على را توجه به آن داشته، آن كه خوب توجه دارد، از اين جهت، از آن جهتش از شما هم بوده، از اين جهتش از يك دسته ديگر هم بوده. نبوده، از باب اينكه يك جهت نبوده، همه چيز بوده، كى هست كه همه چيز باشد.
📚 صحیفه امام، ج۸، ص ۵۳۰
#حوزه_علمیه #اهل_بیت
#اسلام_شناسی #اجتهاد #در_مدرسه_امام_خمینی
@almorsalaat
💢امروز نوبت اسلام است/ وظیفه امروز ما برپا کردن #تمدن_اسلامی است.
@almorsalaat 👇👇
💢امروز نوبت اسلام است/ وظیفه امروز ما برپا کردن #تمدن_اسلامی است.
🔰رهبر معظم انقلاب ۹۴/۱۰/۸
⚡️امروز، #وظیفهی امّت اسلامی تنها این نیست که به یادبود ولادت پیغمبر یا بعثت پیغمبر جشن برپا کند؛ این کار کوچک و کمی است نسبت به آنچه #وظیفهی او است. دنیای اسلام امروز #وظیفه دارد مثل خود اسلام و مثل خود پیغمبر، روحی در این دنیا بدمد، فضای جدیدی ایجاد کند، راه تازهای را باز کند. ما به این پدیدهای که در انتظار آن هستیم میگوییم #تمدن_نوین_اسلامی.
⚡️ما باید دنبال تمدّن نوین اسلامی باشیم برای بشریّت؛ این تفاوت اساسی دارد با آنچه قدرتها دربارهی بشریّت فکر میکنند و عمل میکنند؛ این بهمعنای تصرّف سرزمینها نیست؛ این بهمعنای تجاوز به حقوق ملّتها نیست؛ این بهمعنای تحمیل اخلاق و فرهنگ خود بر دیگر ملّتها نیست؛ این بهمعنای عرضه کردن هدیّهی الهی به ملّتها است، تا ملّتها با اختیار خود، با انتخاب خود، با تشخیص خود راه درست را انتخاب کنند. راهی که امروز قدرتهای جهان ملّتها را به آن راه کشاندهاند، راه غلط و راه گمراهی است. این #وظیفهی امروز ما است.
⚡️یک روزی مردم اروپا با استفاده از دانش مسلمین و فلسفهی مسلمین توانستند از این دانش و فلسفه استفاده کنند و یک تمدّنی را برای خودشان شالودهریزی کنند. این تمدّن البتّه #تمدّن_مادّی بود. از قرن شانزدهم و هفدهم میلادی اروپاییها شروع کردند به شالودهریزی یک #تمدّن_جدید، و چون مادّی بود از ابزارهای گوناگون بیمحابا استفاده کردند؛ [از طرفی] به سمت استعمار رفتند، به سمت مغلوب کردن ملّتها رفتند، به سمت غارت کردن ثروت ملّتها رفتند؛ از یک طرف هم خودشان را در درون تقویت کردند با علم و با فنّاوری و با تجربه، و این #تمدّن را بر عالم بشریّت حاکم کردند. این کاری بوده است که اروپاییها در طول چهار پنج قرن انجام دادند.
⚡️این تمدّنی که آنها به دنیا عرضه کردند، جلوههای زیبایی از فنّاوری و سرعت و سهولت و ابزارهای زندگی را در اختیار مردم گذاشت امّا خوشبختی انسانها را تأمین نکرد، عدالت را برقرار نکرد؛ بعکس، بر فرق عدالت کوبید، ملّتهایی را اسیر کرد، ملّتهایی را فقیر کرد، ملّتهایی را تحقیر کرد؛ در درون خود هم دچار تضادها شد، از لحاظ اخلاقی فاسد شدند، از لحاظ معنوی پوک و پوچ شدند. امروز خود غربیها به این معنا گواهی میدهند. یک سیاستمدار برجستهی غربی به من گفت دنیای ما دنیای پوچ و پوکی است و این را حس میکنیم. راست میگوید؛ این تمدّن ظاهر پُرزرقوبرقی داشت امّا باطن خطرناکی برای بشریّت داشت. امروز تضادهای #تمدّن_غربی خود را دارد نشان میدهد؛ در آمریکا یکجور، در اروپا یکجور، در مناطق تحت سلطهی اینها در سراسر دنیا هم یکجور.
⚡️ #امروز نوبت ما است، امروز نوبت اسلام است . وَ تِلکَ الاَیّامُ نُداوِلُها بَینَ النّاس؛ امروز نوبت مسلمین است که با همّت خود، تمدّن نوین اسلامی را شالودهریزی کنند. همچنانکه اروپاییها آنروز از دانش مسلمین استفاده کردند، از تجربهی مسلمین استفاده کردند، از فلسفهی مسلمین استفاده کردند، ما [هم] امروز از #دانش جهان استفاده میکنیم، از #ابزارهای موجود جهانی استفاده میکنیم برای برپا کردن تمدّن اسلامی، منتها با روح اسلامی و با روح #معنویّت. این وظیفهی امروز ما است.
#کلام_ولی #تمدن_اسلامی #حوزه_انقلابی
@almorsalaat
chegoone-az-ostad-bi-niaz-shavim.mp3
953.8K
#طلبه_موفق
⁉️چگونه درس بخوانیم که از استاد بی نیاز شویم؟
🔰 استاد علی فرحانی
💠گزیده ای از بیانات استاد در جلسه تدریس کفایه امسال در مدرسه فقهی امام باقر (ع)
#پای_درس_استاد #استاد_علی_فرحانی #مهارت_های_تحصیل_علم #مشاوره_مجازی
@almorsalaat
‼️طلاب عزیز‼️
✅بارِ سنگینی بر دوش دارید و برای تحمل آن، #بنیه_معنوی قوی ای لازم است.
▫️بارِ سنگینی بر دوش دارید و برای تحمل آن، بنیه معنوی قوی ای لازم است. «انّا سنلقی علیک قولاً ثقیلاً» حضرت حق، به پیغمبر و عزیز و حبیب خودش که برترین انسانها در طول تاریخ، از اوّلین و آخرین بود، خطاب فرمود که #نمازشب را بخوان. نیمه شب برخیز، ارتباط و اتّصال خود را مستحکم کن؛ چون کارِ سنگینی در پیش داری. «انّا سنلقی علیک قولاً ثقیلاً.» تحمل این بار، سخت است.
▫️آنانی که در وسط این راهِ پر دشمن و شیطان، لرزیدند، لغزیدند، منصرف شدند، به دشمن پیوستند، یا به آفات دیگر مبتلا شدند، این جای کارشان - #معنویّت - عیب داشته است.
▫️طلبه امروز باید به این بُعد از زندگی خود، #بسیار توجّه کند. شما جوانید؛ دلهای شما نورانی است و تعلّقاتتان کم است؛ اما همیشه این طور نمیمانید. این سرمایه را امروز فراهم کنید تا آن روز که گرفتاریها و تعلّقاتْ از اطراف به شما حمله کرد، بتوانید از آن ذخیره معنوی خود استفاده کنید.
#کلام_ولی #اخلاق_و_عرفان
@almorsalaat
#معرفی_کتاب
🔰 رهبر انقلاب، صبح امروز: آمریکا بشدت دچار انحطاط است. این حرف خود نویسندگان داخل آمریکاست. دراین سالها چندکتاب نوشتهاند که پردهها را بالا میزند! یکی از این کتابها را که به فارسی ترجمه شده، خواندم؛ پر از شواهد #انحطاط_آمریکا است؛ تمام کتاب نشاندهنده انحطاط نظام سیاسی آمریکا با حرکات رئیسجمهور آمریکاست.
@Khamenei_ir
@almorsalaat
♨️پیروزی انقلاب اسلامی نشان داد که #اسلام میتواند ملتی را از ضعف و بیحالی و انظلام نجات بدهد و به اوج عزت و شجاعت و اعتماد به نفس برساند.
🔰رهبر معظم انقلاب 69/3/10
✅تا پیش از پیدایش جمهوری اسلامی، به تودههای عظیم مسلمان عالم تفهیم شده بود که اسلام قادر نیست برای آنان عزت و عظمت بیافریند و آنان در جستجوی سعادت باید یا به دنبال الگوی غربی و فرهنگ اروپا و امریکا بروند و یا به سمت تئوریهای خیالی و پوچ مارکسیسم گرایش یابند؛ اما پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل جمهوری اسلامی در ایران و عزت و عظمتی که تحقق اسلام به ملت ایران بخشید، همهی بافتههای دیرینهی استعمارگران غربی را باطل کرد و در عمل نشان داد که اسلام میتواند ملتی را از ضعف و بیحالی و انظلام نجات بدهد و به اوج عزت و شجاعت و اعتماد به نفس برساند و هم میتواند نظامی استوار و قادر بر زورآزمایی با قدرتهای مادّی جهان بر آنان ببخشد و دست قدرتهای ظالمانه و تحقیرکنندهی استعمار و استکبار را از سر آنان کوتاه کند.
#کلام_ولی #انقلاب_اسلامی
@almorsalaat
sianate-az-tamame-din-vazife-mast.mp3
3.23M
#طلبه_موفق
✅وظیفه ما طلاب، صیانت از #تمام_دین است.
🔰استاد علی فرحانی
🔅هر مجتهد باید بداند که دین عرض عریضی دارد و شامل جزئی ترین مسائل زندگی و تا مهمترین مسائل خداشناسی می شود. همچنین باید بتواند همه ازمنه را از زمان ظهور اسلام تا پایان پوشش دهد.
🔅با این نگاه وظیفه اصلی طلاب، صیانت از #تمام_دین است و باید در همه ازمنه دین را بروزآوری کنیم.
#استاد_علی_فرحانی #پای_درس_استاد #علوم_انسانی_اسلامی
@almorsalaat
#معرفی_کتاب
📚سر الفتوح
🔰علامه طهرانی
🌀از ویژگیهای مهم و برجسته این کتاب این است که مولف گرانقدر آن، کوشیده اند که تمام وجوه لزوم یادگیری #فلسفه و #حکمت و نقش آن در کسب معارف دین را تبیین کنند و همچنین شبهات موجود را پاسخ دهند. در انتهای این کتاب برخی از بزرگان #فقها را که #حکیم نیز بوده اند، معرفی کرده اند.
⬇️لینک دانلود کتاب👇👇
eitaa.com/palmorsalaat/20
#فلسفه #حکمت
#عرفان #کتابخانه_مجازی
@almorsalaat
#فهرست جلسات استاد شیخ علی فرحانی پیرامون علوم انسانی
💢جلسات تدریس فقه فرهنگ
http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/maaref/fegh-farhang-meftah-98-99/
💢جلسات تدریس فقه روابط اجتماعی
http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/maaref/fegh-ravabet-ejtemaee-meftah-99/
💢الگوی تولید علوم انسانی اسلامی
http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/maaref/olgooyetolidmashhad95/
💢جلسات پیرامون اجتهاد و تولید علوم انسانی اسلامی
http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/audio/ejtehad-v-oloome-ensani/
💢 جلسات پیرامون تمدن اسلامی
http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/maaref/tamadoneslami/
@almorsalaat
#اساتید_امام | آیت الله شاه آبادی
💢عمده استفاده در علوم معنوى و عرفانى نزد مرحوم آقاى آقا ميرزا محمد على شاه آبادى بوده است. (صحیفه امام ج۱۹، ص۴۲۷)
💢شیخ بزرگوار ما حقاً حق حیات روحانی به این جانب داشت، که با دست و زبان از عهده شکرش برنمیآیم. (صحیفه امام، ج۱۸ص۴۰۷)
#اخلاق_و_عرفان
#در_مدرسه_امام_خمینی
@almorsalaat
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
🔔 کمپین طلاب حوزههای علمیه در محکومیت توهین به ساحت پیامبر اکرم(ص)
◻️با توجه به اهانت و اقدامات ساختارشکنانه دولت فرانسه و برخی نشریات این کشور به ساحت پیامبر اسلام(ص) چه مجازاتی را برای آن پیشنهاد میدهید؟
🖊 برای امضای اینترنتی و شرکت در نظرسنجی به لینک زیر مراجعه کنید:👇
https://hawzahnews.com/x9SQb
استاد علی فرحانی eslame vaghei.mp3
3.82M
🔊 #دین_شناسی
🔰 حقیقت شریعت اسلام
✅ استاد علی فرحانی
💠 استاد بنا بر نظر حضرت امام مبتنی بر وحدت حقیقت و طریقت و شریعت؛ تاکید می کنند:
💠 با اینکه عرفان رهاورد اسلام است اما اسلام خلاصه در عرفان نیست همانطور که خلاصه در فقه و اخلاق هم نیست و غفلت از این نکته خطرناک بوده و ثمرات بدی خواهد داشت.
💠 لذا آنچه به عنوان وظیفه تبلیغ مطرح است؛ تبلیغ اسلام به کلیت آن است نه بعد خاصی چون عرفان یا اخلاق یا فقه.
♨️ این مساله در سیره شناسی حضرت امام نیز بسیار موثر است.
#حقیقت_اسلام #عرفان #پای_درس_استاد
@almorsalaat
💢دوران «غيب» و «شهادت» امام خمینی (ره)
🔰آیت الله جوادی آملی (مدظله)
📌📌📌📌📌📌
🌐جامعان بين «غيب» و «شهادت» مى كوشند همه آنچه را فهميده يا يافته اند به جامعه بشرى منتقل كنند؛ لذا گاهى در علوم نقلى با استنباط از ظواهر دينى تدريس و تصنيف دارند؛ و زمانى در علوم عقلى با استمداد از علوم متعارفه و مبادى تبيين شده آن دراسه و كراسه اى به يادگار مى نهند؛ و گاهى نيز در مشاهده هاى قلبى با استعانت از كشفهاى اوّلى خطاناپذير معصومان (ع) وراثتى و رسالتى را به شاهدان انتقال مى دهند؛ و اسوه سالكان خواهند شد.
🌐يكى از چهره هاى درخشان جمع بين «غيب» و «شهود» استاد عاليمقام، حضرت امام خمينى (ره)، است كه راقم اين سطور از مهرماه 1334 تا سال 1341 ه. ش افتخار شاگردى معظم له را داشته، و از دوران به ياد ماندنى مراحل تحصيليم به شمار مى آيد.
🌐اگر دهه پر بركت 1357 تا 1368 ه. ش را درخشش نشأه «شهادت» ايشان بدانيم، چنانكه هست، دهه مبارك 1347 تا 1358 ه. ق حتماً فروغ نشأه «غيب» آن حضرت (ره) خواهد بود؛ زيرا در اين دهه بسيارى از نفايس غيبى از انفاس قدسى ايشان به نفوس سالكان مسلك صفا رسيده است.
🌐زيرا در سال 1347 ه. ق شرح دعاى سحر را مرقوم داشتند كه در آن بين «مشهود» و «معقول» و «منقول» الفتى دلپذير ايجاد كرد؛ و به تعبير سزاتر، از هماهنگى آنها پرده برداشت:
🌿سه نگردد بريشم ار او را
🌿پرنيان خوانى و حرير و پرند
🌐و در سنه 1349 ه. ق مصباح الهداية إلى الخلافة و الولاية را نگاشت، كه در آن از چهره نگار خلافت محمدى (ص) و ولايت علوى (ع) غبارروبى نمود، و كيفيت سريان اين دو نور را در عوالم غيب و شهود با زبان رمز بيان داشت و همتايى بلكه وحدت اين دو را با لسان استعاره اثبات نمود:
🌿أنا مَن أهوى و من أهوى أنا
🌿نحن روحان حَلَلنا بدناً
🌐و در سال 1355 ه. ق تعليقه بر شرح فصوص قيصرى و مصباح الأنس محمد بن حمزه فنّارى را به پايان رساند. و در ديباچه تعليقه بر مصباح الانس تاريخ تَتَلْمُذ مصباح را چنين مرقوم داشتند: قد شرعنا قراءة هذا الكتاب الشريف لدى الشيخ العارف الكامل، أستادنا في المعارف الإلهية، حضرة الميرزا محمد على الشاه آبادي الإصفهاني، دام ظله، في شهر رمضان المبارك 1350 ه. ق.
🌐و در سنه 1358 ه. ق كتاب حاضر، يعنى سرّ الصلاة را تصنيف فرمود. و در آن (فصل پنجم از مقاله يكم و نيز فصل پنجم از مقدمه كتاب) از كتاب اربعين، و نيز در فصل دوازدهم از مقاله دوم، از كتاب مصباح الهداية خود ياد كرده اند. و چون اين كتاب سر الصلاة براى خواص تدوين شد و ديگران از آن بهره نمى بردند، لذا كتاب آداب الصلاة را جهت فيض همگان مرقوم داشته اند.
📚مقدمه کتاب سرالصلوه
#شاگردان_امام #آثار_امام #سیره_امام #در_مدرسه_امام_خمینی
@almorsalaat