eitaa logo
المرسلات
10.2هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
559 ویدیو
41 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹مَا أَصَابَ مِنْ مُصِيبَةٍ فِي الْأَرْضِ وَلَا فِي أَنْفُسِكُمْ إِلَّا فِي كِتَابٍ مِنْ قَبْلِ أَنْ نَبْرَأَهَا ۚ إِنَّ ذَٰلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسِيرٌ 🔹لِكَيْلَا تَأْسَوْا عَلَىٰ مَا فَاتَكُمْ وَلَا تَفْرَحُوا بِمَا آتَاكُمْ ۗ وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ سوره الحدید آیه ۲۲ و ۲۳ @almorsalaat
03- علوم انسانی بدون پیش فرض.pdf
581K
📝| علوم انسانی بدون پیش فرض 🎙استاد علی فرحانی 🌀متن تنظیم شده برخی جلسات درسی استاد @almorsalaat
manaviate-sheikhe-ansari-vasatide-ishan.mp3
5.71M
🌀| معنویت شیخ انصاری و اساتید معنوی ایشان در نجف و قبل از هجرت به نجف / نکاتی در تراجم برخی عرفا 🎙استاد علی فرحانی 📌گزیده تدریس 99/11/28 دثفی شده در این صوت را در کانال قرار خواهیم داد. #پای_درس_استاد #تراجم #عرفان @almorsalaat
📚| آشنای حق اندیشه و رفتارهای سلوکی آقا محمد بیدآبادی (1198ق) ⬇️لینک دانلود کتاب👇👇 https://eitaa.com/palmorsalaat/117 @almorsalaat
المرسلات
♨️#معرفی_تدریس| رسائل بخش۳ (پایه8) 🎙مدرّس: محسن ابراهیمی 🌐آیدی: eitaa.com/ebrahimi845 🔰مکان تدریس
تدریس رسائل بخش3 پایه 8 از دیروز آغاز شده و صوت جلسات علاوه بر کانال دروس مجازی در گروه زیر بارگذاری می شود👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3540058175C39d23a8152 @almorsalaat
536.5K
⁉️: سلام علیکم. من درس خارج هستم. ولی شدیداً در بحث منطق احساس کمبود میکنم. با توجه به اینکه صوت استاد فرحانی کیفیت نداره و برای سال ۸۲ هست ، اگه صوت المنطق استاد هاشمی را دنبال کنم و کار کنم، کفایت می‌کنه و بی‌نیاز میشم؟؟ تشکر. ✅: محسن ابراهیمی @almorsalaat
إِلَهِی إِنْ کَانَ النَّدَمُ عَلَى الذَّنْبِ تَوْبَةً فَإِنِّی وَ عِزَّتِکَ مِنَ النَّادِمِینَ وَ إِنْ کَانَ الاسْتِغْفَارُ مِنَ الْخَطِیئَةِ حِطَّةً فَإِنِّی لَکَ مِنَ الْمُسْتَغْفِرِینَ لَکَ الْعُتْبَى حَتَّى تَرْضَى 🔹مناجات تائبین @almorsalaat
04- استخلاف و دین.pdf
701.2K
📝| علوم انسانی بدون پیش فرض 🎙استاد علی فرحانی 🌀متن تنظیم شده برخی جلسات اندیشه های تمدن ساز امام و علامه (ره) @almorsalaat
🌀| جنگ با برکت ✅هر روز ما در جنگ بركتى داشته‏ايم كه در همه صحنه‏ها از آن بهره جسته‏ايم: 🔹ما انقلابمان را در جنگ به جهان صادر نموده‏ايم، 🔹ما مظلوميت خويش و ستم متجاوزان را در جنگ ثابت نموده‏ايم، 🔹ما در جنگ، پرده از چهره تزوير جهانخواران كنار زديم، 🔹ما در جنگ، دوستان و دشمنانمان را شناخته‏ايم، 🔹ما در جنگ به اين نتيجه رسيده‏ايم كه بايد روى پاى خودمان بايستيم، 🔹ما در جنگ ابهت دو ابرقدرت شرق و غرب را شكستيم، 🔹ما در جنگ ريشه‏هاى انقلاب پر بار اسلامى‏مان را محكم كرديم، 🔹ما در جنگ حس برادرى و وطن دوستى را در نهاد يكايك مردمان بارور كرديم، 🔹ما در جنگ به مردم جهان و خصوصاً مردم منطقه نشان داديم كه عليه تمامى قدرتها و ابرقدرتها ساليان سال مى‏توان مبارزه كرد، 🔹جنگ ما كمك به افغانستان را به دنبال داشت، 🔹جنگ ما فتح فلسطين را به دنبال خواهد داشت، 🔹جنگ ما موجب شد كه تمامى سردمداران نظامهاى فاسد در مقابل اسلام احساس ذلت كنند، 🔹جنگ ما بيدارى پاكستان و هندوستان را به دنبال داشت، 🔹تنها در جنگ بود كه صنايع نظامى ما از رشد آن چنانى برخوردار شد 🔹و از همه اينها مهمتر استمرار روح اسلام انقلابى در پرتو جنگ تحقق يافت. 📚منشور روحانیت، صحيفه امام ج‏21 ص283 @almorsalaat
📚| حسن دل در سیر و سلوک الی الله ✍عارف کامل آقا محمد بیدآبادی ⬇️لینک دانلود کتاب👇👇 https://eitaa.com/palmorsalaat/119 @almorsalaat
♨️| عدالت اجتماعی از مفاهیمی است که قبل از رنسانس در اسلام مطرح بوده و به آن عمل شده است ♦️یک عدّه‌ای بخطا تصوّر میکنند که این مفاهیم رایج مثل و آزادی و مانند اینها از غرب به عالَم اسلام آمده است، یا متفکّرین اسلامی اینها را از غربی‌ها یاد گرفته‌اند؛ این کاملاً اشتباه است. غرب سه چهار قرن بیشتر نیست که با این مفاهیم آشنا شده؛ از بعد از رنسانس با این مفاهیم آشنا شده است؛ در حالی که اسلام ۱۴۰۰ سال قبل از این، این مفاهیم را به طور روشن در قرآن بیان کرده است؛ با این تفاوت که غربی‌ها که اینها را مطرح کرده‌اند، هیچ وقت صادقانه به آن عمل نکرده‌اند -نه به آزادی عمل کردند، نه به عدالت اجتماعی عمل کردند- [آنها] گفتند و عمل نکردند؛ [این مفاهیم] در اسلام بود و در زمان پیغمبر عمل شد. ♦️این عبارت «اُمِرتُ لِاَعدِلَ بَینَکُم»، مال قرآن است دیگر؛ دستور پیغمبر این است که اجرای عدالت بکند؛ این همان عدالت اجتماعی و عدالت همه‌جانبه است؛ یا [میفرماید]: لَقَد اَرسَلنا رُسُلَنا بِالبَیِّنٰتِ وَ اَنزَلنا مَعَهُمُ الکـِتٰبَ وَ المیزانَ لِیَقومَ النّاسُ بِالقِسط؛ یعنی اصل بعثت همه‌ی انبیا و ارسال رسل و کتب برای این بوده است که قسط -یعنی همین عدل اجتماعی، عدل اقتصادی- در بین مردم برقرار باشد؛ بنابراین اینها مفاهیم قدیمیِ اسلامی است. 📚رهبر معظم انقلاب ۱۳۹۹/۰۱/۰۳ @almorsalaat
🌀| ما در جنگ براى يك لحظه هم نادم و پشيمان از عملكرد خود نيستيم 📌ما در جنگ براى يك لحظه هم نادم و پشيمان از عملكرد خود نيستيم. راستى مگر فراموش كرده‏‌ايم كه ما براى اداى جنگيده‌‏ايم و نتيجه فرع آن بوده است. ملت ما تا آن روز كه احساس كرد كه توان و تكليف جنگ دارد به وظيفه خود عمل نمود. و خوشا به حال آنان كه تا لحظه آخر هم ترديد ننمودند، آن ساعتى هم كه مصلحت بقاى انقلاب را در قبول قطعنامه ديد و گردن نهاد، باز به خود عمل كرده است، آيا از اينكه به وظيفه خود عمل كرده است نگران باشد؟ 📚صحیفه امام (ره)، ج21 ص284 @almorsalaat
📚| تاریخ عرفا و حکمای متاخر (تحریر ثانی) ✍منوچهر صدوقی سُها ⬇️لینک دانلود صوت👇👇 eitaa.com/palmorsalaat/120 @almorsalaat
🌀| مسائل ، کبرای قیاس فقهی نیست. 🔹بعضي خيال کرده‌‌اند که مسائل علم اصول مسائلي است که در علم فقه به آن شکل مورد استفاده واقع مي‌‌شود که مبادي يعني مقدمتين قياسات يک علم در آن علم مورد استفاده قرار مي‌‌گيرد. از اين رو گفته‌‌اند که مسائل و نتايج در علم اصول «کبرَيات» علم فقه است. 🔹ولي اين نظر صحيح نيست. همچنان که مسائل منطق «کبريات» فلسفه قرار نمي‌‌گيرند مسائل اصول نيز نسبت به همینطورند. 📚شهید مطهری، اصول فقه @almorsalaat
هدایت شده از المرسلات
🌐گام دوم انقلاب و وظایف ما 👈نگاهی متفاوت به بیانیه گام دوم انقلاب 🔰استاد علی فرحانی ⚡️این سخنرانی در تاریخ ۹۹/۳/۱۶ در جمع تعدادی از دانشجویان و طلاب در شهر مقدس قم ایراد شده است. 📌لینک دانلود صوت👇👇 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/audio/motafarreghe/game-dovvom-v-vazayefe-ma-99.03.16.mp3 @almorsalaat
hojjiate-ejmae-manghool-v-shohrat-az-negahe-sheikh.mp3
15.51M
♨️| میزان حجیت اجماع منقول و شهرت در استنباطات فقهی شیخ انصاری بر اساس کتاب مکاسب 🎙استاد علی فرحانی 📌گفتاری از استاد در باب روش اجتهادی شیخ انصاری، نگاه ایشان به حجیت حجج و میزان حجیت اجماع منقول و شهرت. گزیده تدریس کتاب مکاسب، شروط متعاقدین، شرط عدم صباوت، 400/06/27 @almorsalaat
المرسلات
♨️#روش_شناسی_اجتهاد| میزان حجیت اجماع منقول و شهرت در استنباطات فقهی شیخ انصاری بر اساس کتاب مکاسب
توضیحات استاد در این صوت بسیار عالیست. در این توضیحات، بخش معظم و زیربنایی از چارچوب روش استنباطی شیخ تبیین می شود و با این نگاه، استفاده از کتاب مکاسب بیشتر خواهد شد و مشکلات بسیاری از عبارات شیخ اعظم و پراکندگی های ظاهری مطالب حل می شود.
: أَنَّ رِضَايَ فِي رِضَاكَ بِقَضَائِي 🔹وَ رُوِيَ أَنَّ مُوسَى ع قَالَ يَا رَبِّ دُلَّنِي عَلَى عَمَلٍ إِذَا أَنَا عَمِلْتُهُ نِلْتُ بِهِ رِضَاكَ فَأَوْحَى اللَّهُ إِلَيْهِ يَا ابْنَ عِمْرَانَ إِنَّ رِضَايَ فِي كُرْهِكَ وَ لَنْ تُطِيقَ ذَلِكَ قَالَ فَخَرَّ مُوسَى ع سَاجِداً بَاكِياً فَقَالَ يَا رَبِّ خَصَصْتَنِي بِالْكَلَامِ وَ لَمْ تُكَلِّمْ بَشَراً قَبْلِي وَ لَمْ تَدُلَّنِي عَلَى عَمَلٍ أَنَالُ بِهِ رِضَاكَ فَأَوْحَى اللَّهُ إِلَيْهِ أَنَّ رِضَايَ فِي رِضَاكَ بِقَضَائِي. الدعوات، قطب الدین راوندی ص164 @almorsalaat
المرسلات
♨️ #مجموعه_صوتی #طلبه_موفق (مجموعه گفتارهای استاد علی فرحانی در موضوع راهکارها و مهارت های موفقیت و
♨️ (مجموعه گفتارهای استاد علی فرحانی در موضوع راهکارها و مهارت های موفقیت و برنامه ریزی جهت دستیابی به اهداف حوزوی) ✅بخش چهارم: آشنایی با علم و روش تحصیل آن ┄┅┅═❅❅❄️❅❅═┅┅ 🌀1- شروع تحصیل هر علم از مطلب ما و اهمیت مباحث تصوری در فلسفه ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=04-elme-falsafeh/004-%20shoroe%20tahsile%20har%20slm%20az%20matlabo%20ma%20v%20ahamyate%20tasavorat%20dar%20falsafe%20@almorsalat.mp3 🌀2- آشنایی با کتاب بدایه الحکمه ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=04-elme-falsafeh/005-ashnaee-ba-ketabe-bedaye.mp3 🌀3- جایگاه فلسفه در اجتهاد ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=04-elme-falsafeh/014-jayegahe-falsafeh-darejtehad@almorsalat.mp3 🌀4- چرا فلسفه بخوانیم؟ ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=04-elme-falsafeh/015-cherafalsafebekhanim@almorsalat.mp3 🌀5- چگونه فلسفه بخوانیم؟ ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=04-elme-falsafeh/042-chegoone-falsafe-bekhanim@almorsalat.mp3 🌀6- بررسی موانع آموزش فلسفه در حوزه علمیه ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=04-elme-falsafeh/barrasi-mavanee-amoozeshe-falsafe-dar-howze.mp3 🌀7- اگر فلسفه را به شیوه ای غلط بخوانیم، راه معنویت بر انسان بسته می شود ostadfarhani.ir/morsalat/audio/heda-va-maha/download.php?file=04-elme-falsafeh/agar-falsafe-ra-be-shive-ghalat-bekhanim-rahe-manaviat-baste-mishavad.mp3 @almorsalaat
المرسلات
#تقریر|خلاصه ادله مشهور و شیخ انصاری (ره) در موضوع و حکم معاطات بر اساس کتاب مکاسب ▫️شیخ انصاری (ره
| خلاصه ادله شیخ انصاری در لزوم معاطات ▫️ایشان پس از اینکه مسئله صحت معاطات را به پایان می رسانند و قائل می شوند که معاطات افاده ملکیت می کند، وارد در بررسی لزوم معاطات می شوند. ▫️ایشان پس از بیان اقوال در مسئله می فرمایند که آنچه که با قواعد اوفق است، این است که معاطات افاده لزوم می کند. ایشان ادله زیر را به ترتیب بر لزوم معاطات بیان می کنند: 1- اصالت لزوم: به معنای استصحاب بقای ملکیت پس از رجوع مالک اول. به این معنا که پس از اینکه معاطات انجام شد، یقین داریم که ملکیت حاصل شده است. پس از رجوع مالک اول شک می کنیم که آیا ملکیت هنوز باقیت یا خیر؟ استصحاب می کنیم و حکم می کنیم که ملکیت باقیست. قابل توجه است که این استدلال مبتنی بر این است که لزوم و جواز، صفت ملک نیستند و ملک تقسیم به جائز و لازم نمی شود و الا اشکالاتی متوجه استدلال می شود. 2- روایت «الناس مسلطون علی اموالهم» 3-روایت «لا یحلّ مال امرئ الا عن طیب نفسه» 4- آیه «... ان تکون تجاره عن تراض» 5- آیه «لا تأکلوا اموالکم بینکم بالباطل» 6- روایاتی که دلالت بر لزوم خصوص بیع می کنند همانند «البیعان بالخیار ما لم یفترقا» بنا بر اینکه معاطات عرفاً بیع است. 7- آیه «أوفوا بالعقود» بنا بر اینکه مراد از عقد، مطلق عهد است و اختصاصی به وجود لفظ ندارد. ▫️ایشان پس اینکه ادله را بیان می کنند و نتیجه می گیرند که معاطات بر اساس این ادله افاده ملک لازم می کند، به وجود اجماع در مسئله می پردازند. می فرمایند که ظاهرا اجماع وجود دارد که معاطات افاده لزوم نمی کند و برخی از فقها نیز صریحاً ادعای اجماع کرده اند. همچنین شهرت محققه ای بر عدم لزوم معاطات وجود دارد که تقویت کننده اجماع است. ▫️ایشان به دو دلیل این اجماع را قبول نمی کنند: اولاً اینکه بر اساس برخی عبارات چنین اجماعی اساساَ وجود ندارد ثانیا بر فرض وجود اجماع، کاشف از قول معصوم (ع) نیست. چرا که عمده فقها تا زمان محقق کرکی، قائل به عدم ملکیت بوده اند و در نتیجه اصلا مسئله لزوم برای آنها مطرح نبوده است و قول به عدم لزوم سالبه به انتفای موضوع است. ▫️اما ایشان در ادامه می فرمایند که هرچند که قطع به وجود اجماع وجود ندارد، اما ظن به وجود اجماع بر عدم لزوم، در صورتی که لفظ دالّ بر انشاء تملیک وجود نداشته باشد، وجود دارد. آنگاه ایشان قول به «لزوم معاطات مع وجود لفظٍ دالٍّ علی انشاء تملیک» را با ادله زیر تقویت می کنند: 1- اجماع ظنی بر این قول 2- وجود سیره بر عدم اکتفاء به صرف تعاطی در معاملات خطیره در ایجاد لزوم 3- ظهور برخی روایات ▫️ایشان در اینجا بحث را پایان می دهند و در واقع قائل می شوند که برای لزوم معاطات نیاز به وجود لفظ دال بر انشاء تملیک است. ▫️در ادامه وارد بررسی روایات «انما یحلل الکلام و یحرم الکلام» می شوند. این روایت در مورد معاطات مورد بحث قرار گرفته است. ▫️پس از بررسی این روایت و تفسیر آن، این روایات قابلیت پیدا می کند که نه تنها لزوم معاطات، بلکه صحت آن را مورد خدشه قرار دهد. چون این روایت بیان می دارد که اگر در جایی، ایجاب وجود نداشته باشد، اصلا معامله ای محقق نمی شود. این مطلب تا آنجاست که برخی بر اساس این روایت قائل شده اند که معاطات حتی افاده اباحه نیز نمی کند. ▫️ایشان پس از بررسی این روایت، مبحث صحت و لزوم معاطات را بر اساس مختار خود در تفسیر روایت «انما یحلل» جمع بندی نمی کنند اما می توان چنین نتیجه گرفت که چون ادله محکمی بر صحت معاطات بیان شد، این روایت نمی تواند ملکیت معاطات را خراب کند. اما این توان را دارد که لزوم ان را تحت الشعاع قرار دهد. لذا می توان گفت که شیخ بر اساس این روایت و روایاتی مشابه، لزوم معاطات را نمی پذیرند. ▫️ در ضمن تنبیهات معاطات نیز قرائنی بر عدم لزوم معاطات در نظر شیخ وجود دارد. ▫️نکته قابل توجه این است که این نوع از جمع بندی ادله فقط با مسلک تراکم ظنون قابل توجیه است والا در نگاه قالبی به ادله، پس از بیان اصالت لزوم و ادله اجتهادی دال بر لزوم، جایی برای بررسی سایر ادله وجود ندارد و باید حکم به لزوم شود. ✍️محسن ابراهیمی @almorsalaat 🔊🔊در تفصیل این مطلب و تطبیق آن بر عبارات مکاسب، می توانید صوت زیر را بشنوید👇👇
076-jambandi-didgahe-sheikh-dar-sahat-v-lozoome-moaatat@almorsalat.mp3
8.68M
| جمع بندی دیدگاه شیخ در صحت و لزوم معاطات 🎙استاد علی فرحانی 📌استاد در این صوت، بر اساس متن کتاب مکاسب، دیدگاه شیخ در مورد صحت معاطات و لزوم آن را جمع بندی می کنند. با دقت در مطالب این صوت نیز، جوانبی از روش استنباطی شیخ روشن می شود. @almorsalaat
هدایت شده از المرسلات
♨️ ادبیات کاربردی 🔰حجت الاسلام مقدسی @m_mahdi1384 💢 یکی از مشکلات شایع بین طلاب این است که با وجود آموختن قواعد ادبی این قواعد را فراموش می کنند و نمی توانند از آن در متن خوانی استفاده کنند. در این جلسات خلاصه ای از روش های کاربردی کردن قواعد در چهار سرفصل بیان شد: 1️⃣ بیان مراحل استخراج قواعد از منابع و تبیین مرحله ای که طلاب در دوران تحصیل ادبیات در آن مرحله هستند و باید روشی متناسب با همان مرحله را به کار گیرند. 2️⃣ توضیح دو روش آموزش زبان «گرامر محور» و «مکالمه محور»: با توجه به اینکه در حوزه زبان عربی به روش اول آموخته می شود باید این روش در دو مرحله «یادگیری قواعد» و «عملیاتی کردن قواعد» اجرا گردد. 👈در جلسه دوم این دوره به صورت تئوری روش صحیح و کاربردی یادگیری و عملیاتی کردن قواعد بیان گردید. 3️⃣ یکی از امور ضروری در فهم کلام عرب ارتباط و مراجعه به کتب لغت است. در جلسه سوم کتاب «المعجم الوسیط» به عنوان کتابی روان و کاربردی برای فهم اولیه متون عربی معرفی شد و در قالب چند مثال روش استفاده از آن بیان گردید. 4️⃣ «متن خوانی» مهارتی است که پس از یادگیری قواعد با تمرین و تکرار حاصل می شود. 👈در آخرین جلسه در ضمن چند مثال نکاتی ضروری درباره روش صحیح متن خوانی بیان گردید. ✅با توجه به ضیق وقت، در این دوره فهرستی از مطالب لازم جهت نهادینه کردن قواعد در ذهن و روش صحیح تجزیه و ترکیب و متن خوانی بیان شد. 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 ⬇️ لینک دانلود صوت👇👇 ostadfarhani.ir/morsalat/shagerdan/adabiate-karbordi-moghaddasi/ @almorsalaat