eitaa logo
المرسلات
10.2هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
545 ویدیو
40 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از صراط مستقیم
⚫️ مراسم هفدهمین سالگرد ارتحال فقیه عارف حضرت حجة الحق آیة الله حاج شیخ علی آقا سعادت پرور -پهلوانی تهرانی- (قدس سره) ◾️زمان: پنجشنبه 1400/09/04 بعد از نماز عشاء. ◾️مکان: قم مسجد اعظم
المرسلات
🌀#لقاءالله (6)| انسان بما هو انسان ▫️اين انسان كذائى طرفه معجونى است كه در او از همه عوامل امكان نم
🌀 (۷)| معرفت نفس پایان حجب ظلمانی و آغاز حجب نورانی ▫️و اگر اين دولت براى كسى دست دهد و از عوالم آب و گل كه عالم ظلمت است ترقّى نمايد، و خود را به مقام برساند يعنى حقيقت نفس و روح خود را كه از عالم نور است و مفتاح معرفت ربّ است بالكشف و العيان ببيند؛ خواهد ديد كه نفس او از مجرّدات است. ▫️آن وقت از نجات يافته؛ و نمى‌‏ماند ما بين او و وصول به مقامى كه ممكن است از معرفت حضرت او جلّ جلاله، مگر ؛ ▫️و در طىّ اين حجب و وصول به اين مقام منيع، لذّات و بهجات و لوازم و عوالمى هست كه آن عوالم و لوازم را كسى غير از اهلش چنان‏كه شايد و بايد نمى‌‏داند. ▫️و اگر كسى هم علما و يا از راه برهان، اعتقاد [به‏] دست بياورد، چنان‏كه‏ مثلا شيخ الرّئيس و غيره مقامات عرفا، نوشته‌‏اند، و يا تقليدا از اهلش ياد بگيرد، باز هزاران فرق‏ها ما بين اين علم و معرفت با معرفت شهودى و وجدانى اهلش مى‌‏باشد؛ ▫️و لذّتى كه در شهود اين مراتب بر اهلش دست مى‌‏دهد، همان است كه در «كافى» از حضرت صادق عليه السّلام روايت كرده است كه مى‌‏فرمايد: لو علم النّاس ما فى فضل معرفة اللّه، ما مدّوا أعينهم إلى ما متّع اللّه به الأعداء من زهرة الحياة الدّنيا و نعمتها، و كانت دنياهم عندهم أقلّ ممّا يطئونه بأرجلهم، و ليتنعّموا بمعرفة اللّه تعالى و تلذّذوا بها تلذّذ من لم يزل فى روضات الجنّات مع أولياء اللّه. إنّ معرفة اللّه أنس من كلّ وحشة، و صاحب من كلّ وحدة، و نور من كلّ ظلمة، و قوّة من كلّ ضعف، و شفاء من كلّ سقم. انتهى. 📚لقاءالله، میرزا جواد آقا ملکی @almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅 این بیان زیبای مرحوم آیت الله نه صرفا خطابه ای در دفاع از دین بلکه حقیقتی عمیق است که بر زبان این حکیم الهی جاری میشود. جالب آنکه مرحوم علامه در ذیل آیه 200 سوره آل عمران در تفسیر شریف دقیقا چنین نقشی برای دین و توحید قائلند و دین را نه فقط برای آخرت بلکه حتی برای استقرار مدنی در همین دنیا ضروری میدانند. رحمه الله علیهما @ofoqemobin
✅ماجرای خواندنی خشونت راننده اتوبوس با شهید مطهری 🔹در ایامی که در قم بودیم، تازه این شرکتهای مسافربری راه افتاده بود. به قصد مشهد سوار شدم. بعد از مدتی احساس کردم راننده اتوبوس نسبت به شخص من که معمّم هستم، یک حالت بغض و نفرتی دارد. نه من او را می‌شناختم و نه او مرا می‏شناخت. در ورامین که توقف کرد، وقتی خواستم از او بپرسم که چقدر توقف می‌کنید، با یک خشونتی مرا رد کرد که دیگر تا مشهد جرأت نکنم یک کلمه با او حرف بزنم! 🔹پیش خودم توجیهی کردم، گفتم لابد مسلمان نیست، مادّی است، یهودی است. آن طرف سمنان که رسیدیم، من وقتی رفتم وضو بگیرم تا نماز بخوانم، همین راننده را دیدم که دارد پاهایش را می‏ شوید. مراقب او بودم، دیدم بعد وضو گرفت و نماز خواند. حیرت کردم: این که مسلمان و نمازخوان است! ولی رابطه ‏اش با من همان بود که بود. 🔹شب شد. پشت سر من دو تا دانشجوی تربتی بودند. آنها هم می‌خواستند ایام تعطیلات بروند خراسان (تربت). او برعکس، هرچه که نسبت به من اظهار تنفر و خشونت داشت، نسبت به آنها مهربانی می‏‌کرد. شب از یکی از آنها خواهش کرد که بیاید کنارش با هم صحبت کنند تا خوابش نبرد. او هم رفت. دیدم این راننده دارد سرگذشت خودش را برای آن دانشجو می‏گوید. من هم به دقت گوش می‏‌کردم که بشنوم. 🔹 اولًا از مردم مشهد گفت که از آنهایشان که با آخوندها ارتباط دارند بدم می‌آید. گفت: خلاصه این را بدان که در میان همه فامیل من، تنها کسی که راننده است منم. باقی دیگر، دکتر و مهندس و تاجر و افسر هستند. 🔹من سرگذشتی دارم. پدر من آدم مسلمان و بسیار متدینی بود. من بچه بودم، مرا به دبستان فرستاد. پیشنماز محلّه از این مطلب خبردار شد، آمد پیش پدرم گفت: تو بچه‌ات را به مدرسه فرستاده‏‌ای؟! ای وای! مگر نمی‏دانی که اگر بچه‌ات به مدرسه برود لامذهب می‏شود؟ پدر من هم از بس آدم عوامی بود، این حرف را باور کرد و دیگر نگذاشت دنبال درس بروم. یک روز بعد از اینکه زن و بچه پیدا کردم فهمیدم که اصلًا من سواد ندارم. 🔹معمّا برای من حل شد که این آدم، بیچاره خودش مسلمان است ولی خودش را بدبختِ صنفِ من می‌داند، می‏ گوید: این عمامه به سرها هستند که ما را بدبخت کردند. 🔹این یک جور نهی از منکر است، یعنی رماندن، بدبخت کردن مردم و دشمن ساختن مردم با دین و روحانیت. بعد من پیش خود گفتم: خدا پدرش را بیامرزد که فقط با آخوندها دشمن است، با اسلام دشمن نشد؛ باز نمازش را می‌خواند، روزه‏ اش را می‌گیرد، به زیارت امام رضا(ع) می‌رود. 📚حماسه حسینی، ج۱، ص۸-۲۳۶ (با اندکی تلخیص) @almorsalaat
| ما همه عاشق اوییم چه کوچک چه بزرگ حضرت امام (ره)، در مواضع متعددی از آثار خود برهانی را بر اساس گزاره ای فطری، بر اثبات خداوند متعال، اقامه میکنند. تقریبا بهترین جایی که این برهان را تقریر میفرمایند و آن را منتسب به استاد خود، مرحوم شاه آبادی میکنند، در کتاب شریف چهل حدیث است. برهان ایشان، از جمله براهین تنبیهی است. چون این برهان متخذ از احکام بدیهی فطرت است. این برهان دارای دو مقدمه است: صغری: هر انسانی عاشق کمال مطلق است (این گزاره فطری و در واقع اساس فطریات است) کبری: هر عشقی، نیازمند به معشوق است. نتیجه اینکه معشوق (کمال مطلق) موجود است. این برهان از آیه "قضی ربک الا تعبدوا الا ایاه" نیز بدست می آید. این برهان، معمولا از حیث نتیجه آن و یا از حیث بدیهی بودن اثبات خداوند متعال و یا از جهات معرفت شناسی مورد توجه قرار میگیرد. به نظر بنده، آنچه اهمیت بیشتری دارد، صغرای این برهان است. حضرت امام در تبیین صغری با مثالهای مختلفی، اثبات می کنند که ما در تمام افعال خود فقط و فقط به دنبال خداوند متعال هستیم. هر حرکتی میکنیم، هر کاری که انجام میدهیم، هر کتابی که میخوانیم، هر حرفی که میزنیم، ازدواج که میکنیم، هر پیامی که میخوانیم و وقتی که میخوابیم و.... در همه اینها به دنبال خدای متعال میگردیم. بالجمله ما تکوینا یک معشوقی داریم که در همه حال به دنبال او میگردیم. هر چند که گاهی غفلت میکنیم و گمان میکنیم که به دنبال چیز دیگری هستیم. گمان میکنم که توجه به این مطلب که تمام افعالمان برای رسیدن به یک معشوق (خداوند متعال) است، اهمیت بالا و تاثیرات زیادی میتواند داشته باشد. انشالله که روزی مصداق حقیقی معشوق را بپرستیم. ✍محسن ابراهیمی ۰۰/۹/۵ @almorsalaat
053. اصول فقه 2 - بحث غیر درسی.mp3
11.1M
🔺 بحثی در باب «وظایف عصری حوزه علمیه و چگونگی ورود به مسایل جدید» در جلسه درس اصول فقه 🎙استاد سیدمحمد هاشمی @ofoqemobin @almorsalaat
طریقه مقابله شیخ با اخباریین.mp3
5.8M
🔊| طریق مواجهه و مقابله مرحوم شیخ با جریان اخباری گری 🎙استاد علی فرحانی 📌استاد در صوت بالا با اشاره به برخی مباحث کتاب شریف رسائل، کیفیت مقابله شیخ با اخباریین را توضیح می دهند. استاد نشان می دهند شیخ با هوشیاری کامل، کم کم اخباری گری را به حاشیه برد. حتما ! 📚تدریس رسائل(برائت). سال ۹۹ @almorsalaat
| بنده طرفدار اختصاص یافتن به مسئله اصول به عنوان یک علم مستقل نیستم و خیلی برای حوزه مفید نمیدانم؛ اصول باید در خدمت فقه باشد. 🔵آنچه مسلم است، این است که در حوزه، علم فقه و اصول - که دنبالة فقه است - مبنای کار حوزه است؛ اما بنده طرفدار اختصاص یافتن به مسئله اصول به عنوان یک علم مستقل نیستم و خیلی برای حوزه مفید نمیدانم؛ اصول باید در خدمت فقه باشد. خود فقها و اصولیین هم معترف‌اند که بعضی از مباحث اصولی هیچ خدمتی به فقه نمی‌کند، ارتباطی هم با فقه ندارد. اصول باید در کنار فقه باشد؛ آن وقت به رشته‌های مهم دیگر مثل فلسفه، تفسیر و کلام باید اهمیت داد. ما چقدر امروز به رشته کلام احتیاج داریم؛ همه این رشته‌ها لازم است. 🎙رهبر معظم انقلاب ۸۹/۸/۲ @almorsalaat
هدایت شده از المرسلات
🔆 مدرسه مجازی المرسلات با همکاری مجموعۀ آموزشی صُدا برگزار می کند: 🌀کارگاه ادبیات کاربردی و تطبیقی (مهارت های متن خوانی و ترجمه) 🔰استاد محمدمهدی مقدسی 🔵 مرحله اول (دوره عمومی): مباحث مقدماتی و آموزش تطبیقی روش ملکه سازی و کابرد عملی قواعد ادبی ♦️در این دوره: ✅ مباحث مقدماتی دربارۀ مراحل یادگیری ادبیات و اهداف هر مرحله ✅ شیوۀ صحیح تجزیه و ترکیب جهت ملکه سازی قواعد ✅ آموزش کاربردی مهارت های متن خوانی و ترجمه در چهار جلسه تبیین می گردد. 🔵 مرحله دوم (دوره تخصصی): اگرچه تسلط بر قواعد و برخورداری از مهارت های عمومیِ متن خوانی در متون تخصصی ضروری است؛ اما هر متن تخصصی دارای ویژگی ها و خصوصیات اختصاصی است که جهت استفاده بهتر از آن متن تسلط بر این قواعد لازم و ضروری است؛ لذا کارگاه های متن خوانی با محوریت عناوین تخصصی برگزار می گردد. ⚠️ توجه: جهت شرکت در این کارگاه ها گذراندن دورۀ عمومی ضروری است. 🔹کسانی که در این مرحله شرکت می کنند در گروه های ۵ نفره گروه بندی می شوند و کارگاه ها به محوریت یکی از عناوین ذیل برگزار می شود: ✅ کارگاه صرف ✅ کارگاه نحو ✅ جمع بندی و متن خوانی کتاب سیوطی ✅ بایدها و نبایدهای کتاب مغنی و شیوۀ تحصیل آن ✅ آموزش متن خوانی و ترجمه کتب تخصصی شامل: 🔹 منطق 🔹 لمعه 🔹 اصول فقه مظفر 🔹 رسائل 🔹 مکاسب 🔹 کفایه ✅ آموزش متن خوانی و حل تمرین کتب حوزه خواهران ✅ جمع بندی و حل تمرین عربی معاصر ⏰ ثبت نام: چهارشنبه 10آذر ⭕️⭕️کلاس های مرحله اول از شنبه 13آذر به صورت آغاز می شود. ┄┅┅═❅❅🔅🔆🔅❅❅═┅┅┄ 🔴 لینک ثبت نام مرحله اول ┄┅┅═❅❅🔅🔆🔅❅❅═┅┅┄ @soda96 @almorsalaat @majazi_almorsalaat ♨️جهت کسب اطلاعات بیشتر در کانال زیر عضو شوید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1705705472C63999eac19
♦️| الموجز فی اصول الفقه (از ابتدای کتاب) 🎙استاد شیخ علی امیری 🔈تدریس این کتاب در سال جاری برای جمعی از طلاب حوزه قم ارائه می شود و صوت این جلسات به صورت روزانه در کانال مدرسه مجازی المرسلات بارگذاری خواهد شد👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1721434112C7e17979da1 @almorsalaat
📝نامه دوستانه علامه طباطبایی (ره) به آیت الله سیدجواد خامنه ای (ره) @almorsalaat
1.14M
✅چند نکته درباب ارتقائی خواندن دروس حوزوی 🎙محسن ابراهیمی @almorsalaat
ebdaate-allame-dar-masale-nafs@almorsalat.mp3
7.43M
💠| ابداعات علامه طباطبایی در مسئله نفس و تاخر مسائل نفس از سایر مبانی حکمت متعالیه 🎙استاد علی فرحانی 📌 گزیده سومین جلسه از مجموعه جلسات مبانی حکمت متعالیه ⬇️لینک دانلود صوت و متن مجموعه جلسات مبانی حکمت متعالیه 👇👇👇👇 eitaa.com/almorsalaat/4000 @almorsalaat
هدایت شده از المرسلات
🌀گروه هم اندیشی طلبگی المرسلات ♦️شما نیز میتوانید در این گروه عضو شوید و در مباحث طلبگی شرکت کنید. ⬇️لینک عضویت گروه https://eitaa.com/joinchat/1221263413C41edddb737 @almorsalaat
♨️ تدریس ها و بیانات استاد علی فرحانی در تبیین آثار و اندیشه (ره) 🌀مجموعه صوتی نگاهی به دریا شامل بیش از 50 قطعه صوتی منتخب از بیانات استاد علی فرحانی پیرامون سیره علمی و عملی و اندیشه و و و امام خمینی (ره) http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/audio/emamkhomeini/ 🌀امتیازات و شاخصه های دستگاه اجتهادی امام خمینی (ره) eitaa.com/almorsalaat/3856 🌀اصول فقه فرهنگ با تکیه بر منظومه اجتهادی امام خمینی (ره) https://eitaa.com/almorsalaat/6161 🌀مجموعه جلسات تبیین هماهنگی نظام فلسفی و انسان شناسی امام خمینی (ره) و علامه طباطبایی eitaa.com/almorsalaat/3498 🌀تدریس کتاب الموجز (به عنوان گام اول در یادگیری اندیشه اجتهادی امام خمینی (ره) https://eitaa.com/almorsalaat/5776 🌀تدریس کتاب مناهج الوصول امام خمینی (ره) http://eitaa.com/almorsalaat/1843 🌀تدریس رساله فقهی لاضرر اثر امام خمینی (ره) http://eitaa.com/almorsalaat/3495 🌀تدریس رساله فقهی اجتهاد و تقلید اثر امام خمینی (ره) http://ostadfarhani.ir/morsalat/doroos/figh/ejtehad-v-taghlid-emamakhomeini-1400/ 🌀تدریس کتاب تعادل و تراجیح اثر امام خمینی (ره) http://b2n.ir/ta-v-ta 🌀مجموعه جلسات اندیشه های تمدن ساز امام خمینی (ره) و علامه طباطبایی http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/maaref/tamadoneslami/ 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
المرسلات
🔆 مدرسه مجازی المرسلات با همکاری مجموعۀ آموزشی صُدا برگزار می کند: 🌀کارگاه ادبیات کاربردی و تطبیقی
📌 با توجه به استقبال مخاطبین عزیز، ظرفیت دوره تکمیل شد. ✅ به یاری خداوند متعال پس از پایان این دوره، ثبت نام برای دوره های تخصصی و همچنین برگزاری مجدد دوره عمومی اطلاع رسانی خواهد شد. @soda96 @majazi_almorsalaat
ahamiate-mabahese-delali-dar-taksire-manabe-dar-estenbate-masaele-jadid-v-olavite-rasael-bar-kefaye.mp3
927.3K
♨️| مباحث دلالی علم اصول در تکثیر منابع برای استنباط مسائل جدید فقهی، بسیار پر اهمیت است/ در دَوَران بین خواندن کفایه یا رسائل، خواندن رسائل اولویت دارد. 🎙استاد علی فرحانی 📌تدریس رسائل (برائت)، مدرسه امام کاظم (ع)، 00/01/17 @almorsalaat
🌐روگردانی و اعراض از خداشناسی معلول سرگرمی به ماده ‏پرستی است/ اصولا کارهای فکری با سرگرمی‌های مادی سازش ندارد. 🔅بحث از خدا فطری بشر می‌باشد و نسبت متعاکسی میان خداشناسی و ماده‏ پرستی موجود است. در حقیقت خداشناسی معلول محرومیت مادی نیست، بلکه روگردانی و اعراض از خداشناسی معلول سرگرمی به ماده ‏پرستی است، زیرا سرسپردگی به حکم هر غریزه ‏ای احکام غرایز دیگر را ضعیف می‌کند. 🔅گواه این سخن آن است که: هر جا محرومیت مادی با فعالیت برخی غرایز سرگرم کننده توأم می‌شود- مانند اقسام شهوترانی های پست- باز پای خداشناسی لنگ است، و از سوی دیگر اشخاصی که فراغت نسبی و میانه ‏روی در زندگی دارند به این بحث بهتر می‏پردازند. اصولا کارهای فکری با سرگرمیهای مادی سازش ندارد. 📚علامه طباطبایی، اصول فلسفه، مقاله ۱۴ @almorsalaat
المرسلات
🔆 مدرسه مجازی المرسلات با همکاری مجموعۀ آموزشی صُدا برگزار می کند: 🌀کارگاه ادبیات کاربردی و تطبیقی
🔰 با استعانت از خداوند منّان مرحله اول دوره ادبیات کاربردی (کارگاه متن خوانی و ترجمه) برگزار می شود: ⏰ زمان برگزاری: 1️⃣ گروه اول: ▪️جلسه اول: شنبه 13 آذر ▫️جلسه دوم: دوشنبه 15 آذر ▪️جلسه سوم: شنبه 20 آذر ▫️جلسه چهارم: دوشنبه 22 آذر 2️⃣ گروه دوم: ▪️جلسه اول: یکشنبه 14 آذر ▫️جلسه دوم: سه شنبه 16 آذر ▪️جلسه سوم: یکشنبه 21 آذر ▫️جلسه چهارم: سه شنبه 23 آذر ⏱ ساعت شروع : 18 (6 عصر) ⭕️ جلسات به صورت آنلاین در skyroom برگزار می شود. ✅ گروه بندی و لینک ورود به کلاس از طریق برای عزیزانی که در دوره ثبت نام کردند ارسال می شود. @soda96 @almorsalaat @majazi_almorsalaat ♨️جهت کسب اطلاعات بیشتر در کانال زیر عضو شوید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1705705472C63999eac19
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀سجده شکر برای توفیق تحصیل در حوزه 🎙آیت الله جوادی آملی 📌بسیار زیبا و اثرگذار است. حتما ببینید. @almorsalaat
kam-rang-shodane-fiq-dar-osul-v-erjaatr-didgahe-akhond-dar-aghl.mp3
1.66M
🌀|امروزه بر خلاف عملکرد فقهای اقدمین، نقش عقل روز به روز در فقه کمرنگ تر شده است. 🎙استاد علی فرحانی ▪️بر خلاف آنچه که امروز می پنداریم، فقهای گذشته، از عقل در فقه و اجتهاد استفاده بیشتری می بردند و امروز نقش عقل کمرنگ شده است. و به جای آن، به اشتباه، نقش عقل در مباحث اصولی پررنگ شده اشت. ▪️استاد در این صوت، ارجاعاتی درباره دیدگاه آخوند خراسانی در کفایه در مورد عقل و اینکه برخی از احکام عقلی، ملازم با حکم شرعی نیستند، بیان می کنند. 📌تدریس رسائل (برائت)، مدرسه امام کاظم (ع)، 00/01/17 @almorsalaat
1.33M
⁉️| سلام علیکم و رحمه الله. استاد میخواستم نظر حضرتعالی و احیانا دیگر اساتید بزرگوار درمورد چگونگی استفاده از شروح مختلف و کتب هم عرض در علوم حوزوی اعم از ادبی و غیر ادبی بدونم. مثلا اینکه فرد کنار هدایه، مبادی العربیه هم بخونه یا کنار سیوطی شرح ابن عقیل هم بخونه و مثلا برای کتاب های دیگر مثل کفایه و مکاسب از شروح متعدد استفاده کنه، آیا اصلا این کار مطلوبه؟ اگر نه، علتش چیه؟ همچنین برای انتخاب شروح چه چیزی رو معیار قرار بده؟ ✅ حجت‌الاسلام ابراهیمی را بشنوید. @almorsalaat
🔵| شاگردهای مرحوم آقای قاضی هر جا که بودند، مایه‌ی برکت شدند 🔹شما ببینید یک نفس گرم مثل حاج میرزا علی آقای قاضی در نجف چقدر برکات درست کرد. شاگردهای مرحوم آقای قاضی هر جا که بودند، مایه‌ی برکت شدند؛ یک نمونه‌اش مرحوم علامه‌ی طباطبایی (رضوان الله تعالی علیه) که قم را روشن کرد؛ چراغ علوم عقلی را در قم ایشان روشن کرد و ادامه داد و با مشکلات ساخت. بقیه تلامذه‌ی مرحوم آقای قاضی و متأثرین از ایشان هر جا بودند، همینجور بود. در تهران، در آذربایجان، در خود نجف، در بروجرد، در جاهای دیگر، هر جا شاگردهای ایشان بودند، مرکز معنویت و مرکز اشعاع روحانیت بودند. نمیشود اینها را ندیده گرفت. 🎙رهبر معظم انقلاب ۸۹/۸/۲ 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
|از موارد نادر ایستادگی شیخ در مقابل مشهور امروز در ضمن مطالعه عبارت شیخ به مطلبی برخورد کردم که ذکر آن خالی از لطف نیست. در روش شناسی اجتهادی ایشان خصوصا در کتاب مکاسب معروف است که ایشان به قول مشهور قدمای از فقها بلکه حتی شهرتی که میان برخی از اعاظم متأخرین همچون شهید ثانی و محقق کرکی و علامه حاصل شود، اعتنای زیادی می کنند و حتی به خاطر شهرت، دست از ظاهر روایت بر می دارند کما اینکه در مسئله لزوم معاطات چنین کردند. اما در رسائل در بحث شبهه موضوعیه وجوبیه، پس از اینکه نظر خود را بر اساس ادله بیان می کنند که در اینجا هم برائت جاری است، یک مسئله فقهی را مورد بررسی قرار می دهند. ج2 ص170 آن مسئله فقهی دوران بین اقل و اکثر در قضاء فوائت است. ایشان می فرمایند که باید به اقل عمل کنیم اما در جانب اکثر چون از مصادیق شبهه موضوعیه وجوبیه است، برائت جاری می شود. ایشان پس از بیان ادله می فرمایند که مشهور بین الاصحاب بل المقطوع از زمان مفید (ره) الی الشهید الثانی (ره) این است که قائل به احتیاط (وجوبی در صورت تمکن و ظنی در صورت عدم تمکن و از باب رخصت) شده اند. اما شیخ با این وجود که چنین شهرت محکم و پرقدرتی وجود دارد، از نظر خود کوتاه نمی آیند و بر دیدگاه خود که برائت است، اصرار می ورزند و حتی توجیه قابل قبولی هم برای عبارات آنها بیان نمی کنند. به نظر می رسد که عملکرد شیخ در این مسئله، در شناخت روش اجتهادی ایشان قابل توجه باشد و باید ببینیم که آیا می توان توجیهی برای این رویکرد شیخ یافت یا خیر؟ ✍️محسن ابراهیمی 00/09/09 🌀فقه روز👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
▫️قال الله تعالی: کَذِبَ مَن زَعَمَ انّه یُحِبّنی فاذا جَنّه اللّیل نامَ عنّی. @almorsalaat