المرسلات
📣#اطلاعیه| نشست تخصصی شاخصه های نظام استنباط امام خمینی (ره) در مقایسه با سایر نظامات 🎙با حضور استا
058-barkhi-emtiazate-dastgahe-estenbati-emam.mp3
12.86M
🌀#نگاهی_به_دریا|جایگاه دستگاه استنباطی در اندیشه امام خمینی (ره) و برخی خصوصیات آن در مقایسه با سایر نظامات استنباطی
🎙استاد علی فرحانی
📌استاد در این جلسه که امروز (1400/09/30) به همت دانشکده الهیات دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، در بخشی از بیاناتشان به برخی از امتیازات و خصوصیات دستگاه استنباطی حضرت امام (ره)، همچون: لزوم باز تجمبع منابع در تولید علوم انسانی، تفکیک عناوین کتب فقهی و عنوان دلیل شرعی در مسائل فقهی، استفاده از عقل در استنباط احکام شرعی، وضع قسم چهارم وضع و ... به طور اجمال اشاره کردند.
#در_مدرسه_امام_خمینی #اصول #فقه #روش_شناسی_اجتهاد
@almorsalaat
🔰#اجتهاد| مجتهد واقعی کسی است که ...
▪️مرحوم آقاى حجت يكوقت حرف خيلى خوبى در باب اجتهاد زد، گفت: اجتهاد واقعى اين است كه وقتى يك مسئله جديد كه انسان هيچ سابقه ذهنى ندارد و در هيچ كتابى طرح نشده به او عرضه شد، فورا بتواند اصول را به طور صحيح تطبيق كند و استنتاج نمايد، و الّا انسان مسائل را از جواهر ياد گرفته باشد، مقدمه و نتيجه (صغرى و كبرى و نتيجه) همه را گفتهاند، او فقط ياد مىگيرد [و مىگويد] من فهميدم صاحب جواهر چنين مىگويد، بله من هم نظر او را انتخاب كردم؛ اين اجتهاد نيست، همين كارى كه اكثر مىكنند.
▪️اجتهاد، ابتكار است و اينكه انسان خودش رد فرع بر اصل بكند. هميشه مجتهدها عدهاى از مقلّدها هستند، مقلّدهايى در سطح بالاتر. شما مىبينيد در هر چند قرن يك نفر پيدا مىشود كه اصولى را تغيير مىدهد، اصول ديگرى بجاى آن مىآورد و قواعد تازهاى [ابداع مىكند]، بعد همه مجتهدها از او پيروى مىكنند. مجتهد اصلى همان يكى است، بقيه، مقلّدهايى به صورت مجتهد هستند كه از اين مقلّدهاى معمولى كمى بالاترند.
▪️#مجتهد_واقعى در هر علمى همينجور است. در ادبيات اينجور است، در فلسفه و منطق اينجور است، در فقه و اصول اينجور است، در فيزيك و رياضيات اينجور است. شما مىبينيد در فيزيك، يك نفر مىآيد يك مكتب فيزيكى مىآورد، بعد تمام علماى فيزيك تابع او هستند. اين را كه مكتب جديدى مىآورد و مكتب قابل قبولى هم مىآورد كه افكار را تابع فكر خودش مىكند بايد گفت مجتهد واقعى.
📚مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (تعليم و تربيت در اسلام)، ج22، ص: 693
#اندیشه_مطهر #علوم_انسانی_اسلامی #فقه #اصول
🌐رسانه المرسلات👇👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
059-emam-v-erfane-nzari-v-amali.mp3
4.79M
🌀#نگاهی_به_دریا| نگاهی کوتاه به برخی اختصاصات امام خمینی (ره) در عرفان نظری و سیره ایشان در عرفان عملی و تربیت انسان
🎙استاد علی فرحانی
📌گزیده بیانات در نشست مجازی برگزار شده توسط دانشکده الهیات دانشگاه علامه طباطبایی 1400/09/30
#در_مدرسه_امام_خمینی #پای_درس_استاد #عرفان
@almorsalaat
هدایت شده از دروس اساتید المرسلات
📣مدرسه مجازی المرسلات، تسریع در یادگیری و تعمیق دروس حوزوی
✅تدریس دروس حوزوی از پایه اول تا دهم توسط اساتید توانمند و جوان حوزه
✅#مشاوره تحصیلی و علمی توسط اساتید
✅برگزاری #دوره های کوتاه مدت #مرور و #جمعبندی دروس حوزوی
✅برگزاری نشست های موضوعی علمی با حضور اساتید
✅آموزش #روش_تحصیل و #مهارت های علمآموزی
🌐لینک عضویت👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1721434112C7e17979da1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀وَ قَضَى رَبُّكَ أَلَّا تَعْبُدُواْ إِلَّا إِيَّاهُ
🔹بعضى عقيده دارند كه وَ قَضَى رَبُّكَ أَلَّا تَعْبُدُواْ إِلَّا إِيَّاهُ قضاى #تكوينى است، قضاى خداست بر اينكه غير خدا عبادت نشود. گمان مىكنند بت را سجده مىكنند، گمان مىكنند انسان را مدح مىكنند، گمان مىكنند كه خورشيد را مدح مىكنند. همه مدحها از اوست، همه هم مدح او مىكنند و خود نمىفهمند. و گرفتاريهاى انسان در آن عالم هم براى همين نفهمى است، براى همين سِتارى [حجابی] است كه بين انسان و حقايق هست.
📚صحیفه امام ج۱۷ ص۵۲۶
#در_مدرسه_امام_خمینی #عرفان
@almorsalaat
هدایت شده از ملاحظات| امین جواهری
بررسی اجمالی نزاع شرع و اخلاق.mp3
8.7M
🎙 پاسخ به یک پرسش
#صوت
❓رابطه شریعت با اخلاق در قوانین جامعه چیست؟ آیا در مسیر وضع قانون جامعه می توانیم به شریعت اکتفا کنیم یا باید هنجارهای اخلاقی هم در نظر بگیریم؟
🔅در پاسخ به سوال فوق چند مطلب را در صوت زیر توضیح دادم:
🔘تفکیک اصطلاحات مشترک در دو فضای مدرن و فضای حکمی
🔘تبیین دیدگاه علامه طباطبایی نسبت به شریعت و تفاوت آن با دیگر حکمای معاصر (مرحوم آیت الله مصباح یزدی و آیت الله جوادی آملی و ...)
🔘پاسخ اجمالی و کلی به اشکال دکتر فنایی با توجه به تقریر صحیح محل نزاع از علامه طباطبایی
🔸ملاحظات و محاکمات
🔸سیدمجتبی امین جواهری
🌐 http://aminjavaheri.com/
☕️ @sm_javaheri
060-chand-jomle-kootah-darbare-ertebar-az-manzare-emam.mp3
695.9K
🌀#نگاهی_به_دریا|چند جمله کوتاه درباره اعتبار از منظر امام خمینی (ره)
🎙استاد علی فرحانی
📌گزیده بیانات در نشست مجازی برگزار شده توسط دانشکده الهیات دانشگاه علامه طباطبایی 1400/09/30
#در_مدرسه_امام_خمینی #پای_درس_استاد #عرفان
@almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀#اهل_بیت| چادرت را بتکان روزی ما را برسان
🎙جملاتی از آیت الله مصباح در عظمت حضرت زهرا (س)
#فاطمیه
@almorsalaat
هدایت شده از دروس اساتید المرسلات
#گزارش
▫️با سلام و عرض احترام
▫️بحمدلله تعالی دوره عمومی #ادبیات_کاربردی با تمرکز بر فنون #متن_خوانی توسط استاد مقدسی در 7جلسه برگزار شد.
▫️الحمدلله در هنگام ثبت نام استقبال خوبی از این دوره شد و متاسفانه به دلیل تکمیل ظرفیت، برخی از اعزّه از شرکت در این دوره بازماندند.
▫️به حول و قوه الهی به زودی گزارشی از محتوای دوره منتشر و همچنین زمان برگزاری دوباره دوره عمومی و کارگاه های تخصصی منتشر اعلام خواهد شد.
▫️همچنین قابل ذکر است که دوره «چگونه المیزان بخوانیم؟» نیز توسط استاد هاشمی در حال برگزاری است. جلسه اول روز دوشنبه 29آذر برگزار شد و جلسه دوم، روز دوشنبه 6دی برگزار خواهد شد.
📌نظرات و پیشنهادات خود را برای ما ارسال کنید👇👇
eitaa.com/admin_doreh
#مدرسه_مجازی_المرسلات
@majazi_almorsalaat
هدایت شده از مدرسه علمیه آیت الله بهجت(ره)قم
🎞 اکران مستند آن زمستان
🔹 روایت فصلی از زندگی آیتاللهمصباحیزدی ره
🔹 زمان: یکشنبه پنجم دیماه بعد از نماز ظـهر و عصر
🔹 مکان: خیابان امامزاده ابراهیم، کوچه پنجم، مسجد حاج کاظـم
🔹 اکران کننده: مدرسهعلمیهآیتاللهبهجتره
🔹 جهت دریافت بلیط در پیامرسان ایتا پیام بدهید.
💬 شناسه پذیرش؛ @An_admin
💬 گفتنی است، تماشـای مستنـد رایگـان میباشــد.
💬 تماشای مستند به صورت خانوادگی نیز مقدور و میسور میباشد.
@bahjatqom
#اخلاق_و_عرفان| بالاخره اين روز تيره سرآيد و به دام او گرفتار خواهيم شد
▫️اى كاش اين سفر، پر خطر نبودى تا ديدارش، هميشه دل ربودى؛ اى كاش يار، ما را به مقام نيستى واگذاشتى تا جز رويش منظرى نداشتى؛ اى كاش، آفتاب جمالش به زير ابر كثرات پنهان نشدى تا عاشقان، به بىخودى به جمالش نگران شدى؛ اى كاش اين روز تيره برآمدى تا باز دل به دامش برافتادى؛ اى كاش، خار علايق بر پاىمان نخليده بود تا به تير نگاهش مبتلا گرديده بوديم،
▫️ولى افسوس اين سفر، ما را ضرورى بود وگرنه، با قرارى، كار عاشقى تمام نگردد! [بلكه] ثبوت قدم، آن را شرط است، فناى عاشق در معشوق مىخواهد، بقاى عاشق به معشوق مىخواهد. افسوس كه نيستى، مقام نباشد و ظهور هستى، به تجلّيات جلالى و جمالى ضرورى است تا شيفتگان جمالش، در تاريكى جلالش، نور او را جويا شوند و پس از هدايت، به نورش ملحق گردند. بر نيستى خود آگاه و به هستى او مطلع، در عين حال، در لباس تجلّيات صفاتى مستقرّ، چه دنيا و چه آخرت، البته با تفاوتى از حيث لطافت و ضخامت.
▫️افسوس كه اگر آفتاب جمالش پنهان نبودى، به زير سايههاى صفات و كثرات عالم، يك بارگى بسوختى و جز جمال و نورش، جلوهگر نبودى، موجودى نبودى تا به تماشاى رويش از خود بىخود شدى، در عين اين كه اين زمان هم با او، او را مشاهده مىكنم، بالاخره اين روز تيره سرآيد و به دام او گرفتار خواهيم شد، خارهاى علايق هم از سينهها كنده خواهد شد و هدف تير نگاهش خواهيم شد.
✍️آیت الله پهلوانی، رسائل عرفانی ص207، نامه اول
#مکتوبات
@almorsalaat
🔴#علوم_انسانی| با استفتاء نمیشود، فقیه باید مسائل دنیا را بداند‼️
🔹در مسائل اقتصادی این همه مسائل مهم وجود دارد که اینها را نمی شود استفتاء کنیم، فقیه بنشیند آنجا، یک قلم جواب اینها را بنویسد.
🔹لازم است مسائل دنیا را بداند، آن فقیهی که می خواهد جواب بدهد به اینها. نظرات مکاتب دیگر را بداند، اشکالاتی که بر هر کدام از اینها ممکن است وارد بشود یا وارد شده را بداند. تبعات و توالی فاسد یا غیر فاسد هریک از اینها را بداند یا بتواند حدس بزند؛ ذهنی نباشد که بخواهد از روی ذهنیات خودش یک دنیایی را بسازد و از واقعیت هیچ خبر نداشته باشد.
🔹این جور نیست که بشود همین طور یک قلم برداشت و جواب این استفتاء را نوشت؛ مطالعات زیادی لازم است، آگاهی های زیادی لازم است.
🔹آنقدر سوال و استفهام است که اصلا وقتی انسان نگاه کند، میبیند که ما خیلی باید کار کنیم، در زمینه ی پاسخ گرفتن اینها از اسلام. خب، حالا البته بعضی ها ممکن است بگویند آقا، این چه سوال هایی است که شما میکنید، خب معلوم است، این ها جوابش معلوم است. می شود همه ی این ها را در مجلس جواب داد. بله، می شود به استحسان. لیس من مذهبنا القیاس، اسلام چه می گوید، آیات قرآن چه می گوید، احادیث چه می گوید؟کِی دسته بندی شده اینها؟ کی استنباط شده؟ باید بشود.
🔹... خب نمی شود که به استحسان، به اینکه لابد حالا اینجوری است، اکتفا کرد. حتی به یک فتوای غیر مستند و غیر متکی به تحقیقات فراوان هم نمی شود درست اتکا کرد. یک مسله را فقیه کار کرده، که پخته ی در این مسئله است، یک جور فتوا می دهد. یک مسئله ای که رویش کار نشده، همان فقیه یک جور دیگر فتوا می دهد. آن مسئله ی اولی را عمیق تر، پخته تر، فتوا می دهد. چیز طبیعی است.
🔹... لذا حوزه های علمیه باید طلاب متفقه، سیاس حکیم مطلع از مسائل جهانی بار بیاورند. این وظیفه حوزه های علمیه است. تکلیف کسانی که اهل استنباط و اجتهادند زیاد است. بایستی برگردیم و فقه را استنباط کنیم. برای سازندگی جامعه و برای پاسخگویی به نیازهای یک نظام، یک نظام حکومتی.
🎙 رهبر معظم انقلاب، ۶۵/۱/۴
#کلام_ولی #فقه #اصول #اجتهاد
#علوم_انسانی_اسلامی
🌐رسانه المرسلات👇👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
💬#پیام_شما درباره کتاب در آستانه حکمت👆👆
🌀#پاسخ حجت الاسلام جواهری، تهیه و تنظیم کننده کتاب👇👇
▫️ممنون از همه دوستانی که این روزها با دیدن کتاب ابراز لطف کردند و بنده نتونستم به خوبی محبت آن ها رو پاسخ بدم.
▫️امیدوارم کتاب در آستانه حکمت اثر خوبی در رشد معرفت دینی علاقه مندان به علوم اسلامی داشته باشد.
📌لینک خرید اینترنتی کتاب👇👇
https://www.sobhan-ins.com/product/dar_astane_hekmat1/
♨️علاوه بر خرید اینترنتی، میتوانید این کتاب را از فروشگاههای زیر به صورت حضوری تهیه کنید👇👇
🔹بوستان کتاب
🔹پاساژ قدس، انتشارات آیت اشراق
🔹مجتمع ناشران، انتشارات حوزه و دانشگاه
@sm_javaheri
@almorsalaat
📝#یادداشت| نگاهی مختصر به مبحث علم اجمالی
◽️یکی از مباحث بسیار مهم و مشکل علم اصول که در فقه ثمرات غیر قابل انکاری دارد مساله علم اجمالی است.
◽️علم اجمالی یعنی علم به ثبوت تکلیف باشد اما جهل و شک در ناحیه مکلف به باشد؛ علم اجمالی، علمی است که همراه یک شک و جهل است، علم به ثبوت تکلیف و شک به مکلف به.
◽️در مساله علم اجمالی، دو بحث وجود دارد:
1⃣ اولا ثبوت تکلیف به وسیله علم اجمالی و اصل منجزیت و حجیت آن
2⃣ثانیا بحث از کیفیت سقوط تکلیف
◽️شیخ بحث اول را در دو مرتبه مطرح می کنند:
1⃣اصل حجیت علم اجمالی به نحو قضیه مهمله.
2⃣مقدار حجیت آن تا چه قدر است. آیا فرقی بین حجیت علم تفصیلی و علم اجمالی وجود دارد؟
◽️اگرچه به شیخ اشکال شده که چرا در باب حجیت علم اجمالی، نام مرتبه اول را حرمت مخالفت قطعیه و مرتبه دوم را وجوب موافقت قطعیه گذاشته اند زیرا این دو تعابیر مختص به مقام امتثال اند نه مقام جعل، اما این اشکال به شیخ وارد نیست زیرا راهی که می توان مقدار حجیت علم اجمالی را فهمید همان مقام امتثال است یعنی مقام امتثال پل ای است برای وصول به مقام جعل. از این رو شیخ بهترین تعبیر را به کار برده و ملتفت به تفکیک مقام جعل از امتثال بوده است.
◽️حق این است که علم اجمالی چون قطع دارد و قطع هم حجیتش ذاتی است منجزیت دارد. در واقع اجمال یا تفصیل علم تاثیری در قطع بودن و حجیت داشتن آن ندارد.
◽️به عبارت دیگر حکم فعلی به صورت یک قضیه شرطیه است و همین که علم به تحقق مقدم آن پیدا شد تبدیل به یک قضیه حملیه شده و حکم منجز میشود که البته علم به تحقق مقدم آن می تواند با علم اجمالی هم صورت بگیرد.
.
◽️اما شیخ نسبت به حرمت مخالفت قطعیه دو مقدمه ذکر می کنند:
1⃣محل بحث ما در مورد منجزیت و حجیت علم اجمالی ،علم اجمالی طریقی است و نه علم اجمالی موضوعی. قطع موضوعی اعم از اینکه تفصیلی باشد یا اجمالی باشد حجیت و عدم حجیت آن تماما تابع اعتبار شارع است.
2⃣اگر از اطراف علم اجمالی قطع تفصیلی به دست بیاید فرق بین این قطع تفصیلی و دیگر قطع های تفصیلی در حجیت ذاتی آن نیست و باید از آن تبعیت شود.
◽️شیخ می فرمایند به طور کلی، مخالفت با علم اجمالی دو نوع دارد:
- مخالفت التزامیه
- مخالفت امتثالیه و عملیه
◽️مراد از مخالفت التزامیه مخالفت عقد القلبی و جوانحی با حکم است. اما مخالفت امتثالیه یعنی در مقام عمل به خلاف آنچه که علم اجمالی اقتضاء دارد عمل شود.
◽️مرحوم شیخ با تفکیک این دو حیث به بررسی پرداخته و نهایتا می فرمایند:
◽️مخالفت التزامی چه در تعبدیات باشد چه در توصلیات، اصلا مخالفت نیست و هیچ حرمتی هم ندارد زیرا:
1⃣اولا تمام احکام شرعیه برای عمل مکلف آمده اند و هیچ حکم شرعی بر جانحه و عقد القلب مکلف بار نشده است. لذا مبنای شیخ این است که حتی حسد و یا عجب مادامی که بروز داده نشوند هیچ حرمتی نداشته و امر و نهی ناظر به عقد القلب نیست.
2⃣ثانیا حاکم در وادی امتثال عقل است و عقل هم یک حکم دارد و آن وجوب اطاعت و حرمت مخالفت است. اما عقل اطاعت و عصیان را جانحه ای نمی بیند بلکه در مقام عمل آن را تصویر می کند لذا عدم التزام به حکم الله، ضرری به امتثال نمی زند.
3⃣ثالثا از هر دلیل شرعی، چیزی بیش از لزوم "عمل" به مفاد آن بر نمی آید و علاوه بر آن چیزی هم به نام « وجوب التزام بحکم الله» در ادله وجود ندارد..
◽️ نسبت به مخالفت عملی با علم اجمالی سه حالت مفروض داریم:
1⃣موافقت قطعیه
2⃣مخالفت قطعیه
3⃣موافقت و مخالفت احتمالی
◽️مخالفت قطعیه که واضح البطلان است اما موافقت احتمالیه هم سودی ندارد زیرا حاکم در وادی امتثال عقل است و طبق حکم آن یعنی قاعده الاشتغال الیقینی یستدعی الفراغ الیقینی، باید به یقین رسید و صرف احتمال کافی نیست.
◽مرحوم ️شیخ نسبت به احتیاط در مقام امتثال و امتثال اجمالی قائل اند که امتثال اجمالی کفایت میکند حتی اگر موجب تکرار « عبادت» باشد زیرا اگر موجب تکرار عبادت شود باز هم قصد امتثال امر داریم اگرچه به صورت تردیدی باشد (1) و عقل در وادی امتثال، این امتثال را صحیح میداند(2) لذا اشکال ابن ادریس در این مورد هم مندفع است.(تفصیل این مطلب محتاج متن جدایی است)
♨️در آخر باید پرسید چرا اصولیین و از جمله مرحوم شیخ دوبار بحث از علم اجمالی کردند یکی در تنبیهات قطع و دیگری در اصول عملیه -اصاله الاحتیاط- ؟
◽️کثیری گمان می کنند از این جهت که علم اجمالی دو بخش دارد یکی قطع و دیگری شک، از بخش اول آن در باب قطع و از بخش دوم آن و مساله کیفیت امتثالش در باب اصول عملیه بحث می شود اما این پاسخ اشتباه است. زیرا بدیهی است که اصولیین از جمله شیخ و نیز آیت الله سبحانی، هر دو بخش علم اجمالی را به صراحت بیان کرده اند و مع ذلک باز هم بحث از آن را در اصول عملیه مطرح کرده اند!
✅جواب به این سوال هم باز از ابتکارات #حضرت_امام است:
◽️دو نوع علم اجمالی در علم اصول داریم. آنچه تحت عنوان « علم اجمالی» در باب حجج مطرح میشود مراد از آن « قطع اجمالی» است اما علم اجمالی که در اصول عملیه بحث میشود «ظن اجمالی» است به این صورت که ظن به اصل تکلیف پیدا شود اما شک در مکلف به داشته باشیم. لذا است که ماهیت این دو علم اجمالی با هم تفاوت دارد.
◽️از این رو شیخ هم علم اجمالی ای که به معنای قطع اجمالی است در تنبیهات قطع یعنی مصادیق قطع بیان کرده است و آقای سبحانی هم در الموجز تصریح کردند که مراد از این علم اجمالی چنین است که « عُلِم وجدانا بوجوب احد الفعلین» یعنی علم وجدانی و قطع حاصل شده باشد.
◽️پس علم اجمالی که در اصول عملیه بحث میشود از جنس ظن است و اصل حجیت آن و وجوب موافقت قطعیه و یا کفایت موافقت احتمالیه و یا جواز مخالفت قطعیه آن ممکن بوده و تماما به دست شارع است یعنی هم اصل حجیت و هم سعه و ضیق حجیت آن تابع بیان شارع است.
✍احسان چینی پرداز ۱۴۰۰/۱۰/۶
#پای_درس_استاد
#اصول
#علم_اجمالی
@almorsalaat
💬#پیام_شما
🔹سلام اگر ممکنه کانال المرسلات کتاب #منطق_کاربردی مرکز متون رو یکی از اساتید #تدریس کنند. این کتاب رو در پایه چهار داریم میخونیم و هیچ نمونه تدریسی وجود نداره.
🔹یک کتاب #کلیات_فلسفه استاد شیروانی هم هست حوزه خواهران #تدریس میشه خصوصا ویرایش جدیدش هیچ صوتی نداره.
📌پ.ن: انشالله پیگیری میکنیم که امسال و یا سال آتی، این کتاب و سایر کتب پیشنهادی شما توسط اساتید مدرسه مجازی تدریس بشن.
#مدرسه_مجازی_المرسلات
@almorsalaat
1.78M
#مشاوره_مجازی
⁉️#سوال_شما| سلام علیکم. بنده میخواهم در کنار خواندن اصول فقه به کتاب حلقات شهید صدر مراجعه کنم. اما چون ساختار این کتاب با کتب مشهور متفاوت است، مراجعه به آن مشکل است. لطفا در صورت امکان توضیحاتی در این مورد بفرمایید. باتشکر
✅#پاسخ حجت الاسلام ستوده را بشنوید
#مدرسه_مجازی_المرسلات
@almorsalaat
هدایت شده از خلوتکده مستان
شماره : ۵۰۷
در نمازم بینِ سـجده لحظه ای عطرت رسید
آنقدر در سجده ماندم تا قضا شد آن نماز
#ناشناس
#دلبرانه
#خلوتکده_مستان
@khalvat_kadeh_mastan
📌بوق شیطان/ خشک مغزی و تحجر در استفاده از وسایل مشروع
🔸عده اى هستند كه اينها را حتى به استفاده از وسايل مشروع هم با هزار زحمت مى شود راضى كرد كه آقا ديگر استفاده نكردن از اين وسايل چرا؟ همين بلندگو اولين بارى كه پيدا شد، شما ببينيد چقدر با آن مخالفت شد! بلندگو براى صدا مثل عينك است براى چشم انسان و مثل سمعك است براى گوش انسان. حالا اگر انسان گوشش سنگين است، يك سمعك مى گذارد و معنايش اين است كه قبلًا نمى شنيد و حالا مى شنود. قرآن را قبلًا نمى شنيد، حالا قرآن را بهتر مى شنود. فحش را هم قبلًا نمى شنيد، حالا فحش را هم بهتر مى شنود. اين كه به سمعك مربوط نيست. ميكروفن هم همينطور است؛ ميكروفن كه ابزار مخصوص فعل حرام نيست.
🔸استفاده از آن ابزارى حرام است كه از آن جز فعل حرام كار ديگرى ساخته نباشد، مثل صليب كه جز اينكه سمبل يك شرك است چيز ديگرى نيست، و مثل بت. ولى بهره گيرى از ابزارى كه هم در كار حرام مصرف مى شود و هم در كار حلال، چرا حرام باشد؟.
🔸يكى از آقايان وعّاظ خيلى معروف مىگفت: سالهاى اولى بود كه بلندگو پيدا شده بود، ما هم تازه پشت بلندگو صحبت مى كرديم و به قول او تازه داشتيم راحت مى نشستيم. ولى هنوز بلندگو شايع نشده بود. قرار بود من در يك مجلس معظم صحبت كنم، بلندگو هم گذاشته بودند. قبل از من آقايى رفت منبر؛ همينكه رفت منبر، گفت: اين بوق شيطان را از اينجا ببريد. بوق شيطان را برداشتند بردند. ما ديديم اگر بخواهيم تحمل كنيم و حرف نزنيم، اين بوق شيطان را بردند و بعد از اين هم نمى شود از آن استفاده كرد. تا رفتم و نشستم روى منبر، گفتم: آن زين شيطان را بياور.
🔸غرض اين است كه اينچنين جمودْفكرى ها و خشك مغزى ها بى مورد است. بلندگو تقصيرى ندارد، راديو و تلويزيون و فيلم فى حد ذاته تقصيرى ندارند، تا محتوا چه باشد؟ آنچه در راديو گفته مى شود چه باشد، آنچه در تلويزيون نشان داده مى شود چه باشد، آنچه در فيلم ارائه مىشود چه باشد؟ اينجا ديگر انسان نبايد خشكى به خرج بدهد و چيزى را كه فى حد ذاته حرام نيست و مشروع است، به صورت يك چيز نامشروع جلوه بدهد.
📚مجموعه آثار شهيد مطهري ج17، ص: 336
#اندیشه_مطهر #تحجر
🌐رسانه المرسلات👇👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
هدایت شده از المرسلات
💢 متن پیاده شده و صوت اصول فقه مظفر (ره)
🔰استاد علی فرحانی
💠محدوده: از اجتماع امر و نهی تا پایان کتاب
🔴 این جزوه پیاده شده صوت های اصول مظفر استاد علی فرحانی است که در سال 88-89 در مدرسه علمیه حقانی تدریس شده است.
📝لینک دانلود #متن 👇
soda96.ir/matn-osul2/
🔊لینک دانلود #صوت 👇
soda96.ir/اصول-مظفر2-استاد-فرحانی/
#پای_درس_استاد #اصول #سطح_یک #مدرسه_مجازی_المرسلات
@almorsalaat
📣#اطلاعیه|سلسله درس گفتارهای نظامهای اسلامی؛
1️⃣ فقه نظام روابط اجتماعی
2️⃣ نظام اصولی امام خمینی (ره) (ادامه تدریس کتاب تعادل و تراجیح امام خمینی ره)
🎙استاد علی فرحانی
📆 زمان: چهارشنبه هر هفته/ ساعت 14
🔰محل برگزاری: قم، میدان معلم، بلوار سمیه، پلاک472
📌این جلسات توسط موسسه مفتاح برگزار می شود.
#پای_درس_استاد #فقه #اصول
@almorsalaat
المرسلات
📣#اطلاعیه|سلسله درس گفتارهای نظامهای اسلامی؛ 1️⃣ فقه نظام روابط اجتماعی 2️⃣ نظام اصولی امام خمین
استثنائا کلاس این هفته، روز پنجشنبه ساعت 7:30صبح برگزار می شود
@almorsalaat
یاد خدا - سخنان علامه در سفر اصفها.mp3
1.5M
✴️یادِ خدا/ فادکرونی اذکرکم
🎙علامۀ طباطبائی (ره) (صوتی نویافته از علامه طباطبایی)
⏯ ... یاد خدا، «فاذکرونی أذکرکم»، ما به غیر از یاد خدا لطیفهای نداریم که همه معارف اسلام را در بر داشته باشد و در دین هر کمالی را واجد بوده باشد؛ همون یاد خداست. یاد خدا از انسان مستلزم یاد خداوند تبارک و تعالی از ناحیۀ حق تبارک و تعالی است. و اونوقت یادکردن خدا از بنده مثل یادکردن بنده از خدا نیست، این با رحمت است، توأم با رحمت، توأم با همۀ اسماء حُسنای حق تبارک و تعالی است، که انسان را یک انسان کامل واجد جمیع کمالات قرار میدهد و مقرَّب میکند پیش خودش، تقرّبی که به وصف گوینده نمیآید. اینی که بنده میدونم این است.
✔️ این صوت، بخشی از نوار ضبط شده مربوط به سفر مرحوم علامۀ طباطبائی به اصفهان در نیمه دوم دهۀ ۵۰ شمسی است.
✅کانال طریقه مقربین
#در_محضر_علامه #اخلاق_و_عرفان
🌐رسانه المرسلات👇👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀السلام علیک یا علی بن موسی الرضا
🎥فیلم زیارت آقا علی بن موسی الرضا توسط یکی مخاطبین ارجمند کانال به نیابت از دست اندرکاران رسانه المرسلات
#اهل_بیت #پیام_شما
@almorsalaat
tarhe-kolli-nazarie-etebar-az-manzare-allameh.mp3
26.88M
🔰#در_محضر_علامه | طرح کلی نظریه اعتبار از دیدگاه علامه طباطبایی
🎙استاد علی فرحانی
📌در این جلسه که در تاریخ 1400/9/23 برای جمعی از طلاب قم برگزار شده است، پیرامون مباحثی همچون: معنای اعتبار، کیستی معتبر، محدوده و دایره اعتبار و آغاز بحث اعتبار (بررسی نظریه لزوم تقسیم موجود به حقیقی و اعتباری) نکاتی را از دیدگاه علامه بیان داشتند.
#پای_درس_استاد #اعتبار #فلسفه #اندیشه_مطهر
@almorsalaat