eitaa logo
المرسلات
10.2هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
543 ویدیو
40 فایل
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد 📌تبیین دیدگاه های امام، رهبری، علامه طباطبایی، شهید مطهری 🔰آثار و دروس استاد علی فرحانی 📌آموزش دروس حوزوی 📞 ارتباط با ادمین: @admin_morsalat
مشاهده در ایتا
دانلود
♨️ منطق 🔰استاد علی فرحانی 🔸المنطق/ مرحوم مظفر eitaa.com/almorsalaat/1349 🔸جمع بندی المنطق http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/vfm/?dir=uploads/Ostad/Manteq/Jambandi-Manteq-1386 🔸برهان و عرض ذاتی eitaa.com/almorsalaat/1744 🔸برهان شفا eitaa.com/almorsalaat/4002 @almorsalaat
: رسائل شیخ انصاری 🔰استاد علی فرحانی ✅ج1 ص1-177 (118جلسه) eitaa.com/almorsalaat/2068 ✅ج1 ص179-360 (109جلسه) eitaa.com/almorsalaat/4416 ✅ج2 eitaa.com/almorsalaat/3895 ✅ج3 ص1-249 (89جلسه) https://eitaa.com/almorsalaat/6163 ✅ج3 ص289-329 (38جلسه) https://b2n.ir/rasael7 ✅ج3 ص353-392 (23جلسه) https://b2n.ir/rasael8 ✅ج4 -کامل (127جلسه) eitaa.com/almorsalaat/6122 ✅جلسات «اعتبار و عقلا» eitaa.com/almorsalaat/2671 @almorsalaat
♨️ ♨️ 🎙استاد علی فرحانی 💢مقدمات: ✅الموجز/ آیت الله سبحانی https://eitaa.com/almorsalaat/5776 ✅اصول الفقه/ آیت الله مظفر eitaa.com/almorsalaat/395 💢سطح عالی ✅دوره کامل رسائل/ شیخ انصاری eitaa.com/almorsalaat/1353 ✅دوره کامل کفایه/آخوند خراسانی eitaa.com/almorsalaat/3773 💢دروس آزاد: ✅مناهج الوصول/ امام خمینی eitaa.com/almorsalaat/1843 ✅تعادل و تراجیح/ امام خمینی b2n.ir/ta-v-ta ✅آشنایی با نظام اجتهادی امام خمینی (ره) eitaa.com/almorsalaat/3856 ✅جلسات تدریس «اصول فقه فرهنگ» https://eitaa.com/almorsalaat/6161 💢درس خارج اصول ✅درس خارج اصول (از ابتدا) با محوریت کتاب مناهج الوصول حضرت امام http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/vfm/?dir=uploads/Ostad/Kharej/KharejOsul/SaleAval 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
◾️امشبی را شه دین در حرمش مهمان است ▪️عصر فردا بدنش زیر سم اسبان است ⚫️مکن ای صبح طلوع ⚫️مکن ای صبح طلوع @almorsalaat
♨️امام حسین (ع)، مصداق نفس مطمئنه 🔰شهید مطهری ▪️امام صادق ع در باره سوره فرمود که سوره جد ما امام حسين است. ... گفتند چگونه اين سوره سوره جد شماست؟ فرمود آن آيه آخرش را ببينيد؛ يعني مصداق اين آيه امام حسين بود. ▪️خدا به زبان تکوين و به زباني که مصداق ظاهرِ واضح اين آيه او بود [اين سخن را فرمود؛] امام حسين در کربلا به اين نداي الهي پاسخ مي‌‌‌‌‌گفت؛ يعني از در و ديوار صداي حقيقت بلند بود: اي حسين، اي داراي اين آرامش و طمأنينه الهي، چون به مقام طمأنينه الهي رسيده‌‌‌‌‌اي ديگر هيچ چيزي تو را تکان نمي‌‌‌‌‌دهد، هيچ ناراحتي و سختي و مصيبتي؛ تويي آن‌‌‌‌‌ کسي که به آن مقام رسيده‌‌‌‌‌اي که خدا به تو مي‌‌‌‌‌گويد: ما تو را پسنديده‌‌‌‌‌ايم و تو ما را. ▪️تو اکنون در گروه بندگان خاص من وارد شو. حال، حسين مي‌‌‌‌‌خواهد به گروه کدام بندگان وارد شود؟ معلوم است، در گروه افراد مثل پيامبر و علي و فاطمه؛ والّا در گروه بندگان بود و با يک گروه از بندگان در حال جنگ بود. اما بندگان من، آنهايي که ديگر بنده هيچ چيزي نيستند. وَ ادْخُلي جَنَّتي.در اين آيه مي‌‌‌‌‌فرمايد: راضِيةً مَرْضِيةً. اين سخن خداست در اين آيه؛ ▪️آخرين سخن اباعبداللَّه که از وجود مقدسش شنيدند عين همين سخن است. مقارن با آخرين مقاومتش، مقارن با آن لحظه‌‌‌‌‌اي که ديگر مقاومتش پايان پذيرفته بود، يعني لحظه سقوط از مرکب، مقارن با اينکه از مرکب به روي زمين مي‌‌‌‌‌افتد اين آهنگ از زبان مبارکش شنيده مي‌‌‌‌‌شود که فرمود:  "رِضي  بِقَضائِک وَ تَسْليماً لِامْرِک لامَعْبودَ سِواک يا غِياثَ الْمُسْتَغيثينَ." 📚آشنایی با قرآن۸ ص۶۴ @almorsalat
10-ebtelaate-moamen-99.6.8.mp3
11.45M
🔉🔉 ♨️ مجموعه جلسات دهه اول محرم ✅موضوع: ابتلائات مومن 🔰استاد علی فرحانی 👈 جلسه ، شب دهم محرم، شنبه 99/6/8 ⬇️لینک دانلود: b2n.ir/99.6.9-1 @almorsalaat
🌐عاشورا پایگاه پرقدرت رسانه ای اسلام 🔰حجت الاسلام علی امیری 🔸در عصر کنونی بیش از هر زمانی جنگ، جنگ اراده ها و جنگ رسانه هاست. هر جبهه و اندیشه ای به دنبال هدایت افکار عمومی جهان به سمت اهداف خود است. 🔸مقدمه و گام اول پیروزی در این میدان پرهیاهو و پر رقیب جلب توجه انسان های بیشتری است. همه با نمادها، تابلوها و برندهای خاص خود به دنبال یارگیری هستند. 🔸بلاشک پایگاه اساسی و پرقدرت رسانه ای اسلام در طول تاریخ و به ویژه در عصر کنونی"عاشورای حسینی" است. ترکیبی از شعائر ونمادهای دلربا، عواطف و احساسات زیبا، عقلانیت و ارزش‏های بلند انسانی ... قدرت نفوذ آن به قدری زیاد است که تقریباً در هیچ کشوری در جهان نیست که پرچم ارباب و فرمانده دلها و خردها برافراشته نباشد. 🔸زیبایی ها و جلوه های خیره کننده این فرهنگ عظیم به حدی است که از مذهب شیعه و دین اسلام عبور و پیروان بسیاری را از میان ادیان و مکاتب دیگر به خود اختصاص داده است. 🔸نفوذ آن به حدی در میان جهانیان پیش می رود که طبق روایات متقن، امام زمان عج در بدو ظهورشان خود را با امام حسین ع معرفی می کنند. چون آن روز ارباب برای همه شناخته شده و قابل احترام است که حضرت با افتخار، خود را با ایشان به جهانیان می شناساند. 🔸این دستگاه بزرگ ارزشی، مقابل منافع ضد انسانی استکبار است. لذا رسانه های دشمن با انواع شگردها به ما حمله می کنند که چرا فرهنگ حسینی را زنده نگه می دارید؟؟ بیچاره ها نمی دانند این عشق حسین ع است که ما را زنده نگه داشته است نه ما یاد او را. @almorsalaat
▪️مکن ای صبح طلوع ... @almorsalaat
♨️آیت الله سید علی قاضی (ره) و بیقراری نسبت به سیدالشهداء ع ▪️مرحوم آقا حاج شيخ عباس قوچانی ميفرمودند: در اين أواخر عمر يك گونه حالت تحيّر و شيفتگي و بي قراري مخصوص نسبت به حضرت سيدالشّهداء عليه السلام داشت. هر روز هنگام طلوع آفتاب و به خصوص وقت غروب آفتاب گريه ميكرد و در أيام عزاداري سراسيمه و سر برهنه، والِه بود. ▪️حضرت آقاي حاج سيد هاشم حداد ـ روحي فداه ـ ميفرمودند: مرحوم قاضي براي زيارت حضرت أباعبداالله الحسين عليه السلام از نجف أشرف، زياد به كربلاي معلّي مي آمدند و با ساير زوارِ از عرب، در كوچه و بازار مي آميختند. هيچگاه ديده نشد كه در مسافرخانه و فندقي بروند، بلكه به مساجد و مدارس ميرفتند و چه بسا كنار خيابان روي خاك ميخوابيدند. بسياري از أوقات كه در صحن مطهر جا براي توقّف بود، در خود صحن بيتوته مينمودند و تا به صبح به زيارت و نماز و دعا مشغول بودند؛ و أحياناً هم روي سنگ فرشِ صحن، عباي خود را بر روي خود كشيده ميخوابيدند. ▪️مرحوم قاضي ميفرمود: من در تمام نقاط صحن مطهر خوابيده ام؛ در تمام مدت عمر كه بدينجا مشرّف بوده ام هر شب را در نقطه اي بيتوته كرده و خوابيده ام به طوري كه جائي به قدر وسعت بدن من يافت نميشود كه در آن نخوابيده باشم. ▪️محلّ ورود قافلة امام حسين عليه السلام را در ابتداي ورود به كربلا از مدينه، مشخّص نموده بودند، و آن مكاني بود در قست شمالي مضجع مبارك كه تقريباً فاصلة آن تا صحن مطهر كم نبود؛ يعني در حال خروج از در شمالي (در سِدر) و عبور از تمام بازار واقع در آن قسمت، تا برسد به شريعة حسيني، آن محلّ را (قرب مقامي كه فعلاً معروف به مقام امام زين العابدين عليه السلام است) معرّفي نموده و به بعضي از شاگردان خويش نشان داده بودند. 📚علامه طهرانی، مطلع انوار ج2ص62 @almorsalaat
♨️اباالفضل العباس ع كعبة أولياء 👈عنایت حضرت عباس ع، به آیت الله قاضی (ره) ▪️حضرت أباالفضل العباس عليه السلام را شاگردان ايشان، كعبة أولياء ميگفتند. توضيح آنكه: مرحوم قاضي پس از سير مدارج و معارج و التزام به سلوك و مجاهدة نفس و واردات قلبيه و كشف بعضي از حجابهاي نوراني، چندين سال گذشته بود و هنوز وحدت حضرت حقّ تعالي تجلّي ننموده و يگانگي و توحيد وي در همة عوالم در پس پردة خفا باقي بود، و مرحوم قاضي به هر عملي كه متوسل ميشد اين حجاب گشوده نميشد. تا هنگامي كه ايشان از نجف به كربلا براي زيارت تشرّف پيدا كرده و پس از عبور از خيابان عباسيه (خيابان شمالي صحن مطهر) و عبور از در صحن، در آن دالاني كه ميان درِ صحن و خود صحن است و نسبةً قدري طويل است شخص ديوانه اي با ايشان ميگويد: أبوالفضل كعبة أولياء است . ▪️مرحوم قاضي همين كه وارد رواق مطهر ميشود در وقت دخول در حرم، حال توحيد به او دست ميدهد و تا ده دقيقه باقي ميماند؛ و سپس كه به حرم حضرت سيدالشّهداء عليه السلام مشرّف ميگردد در حاليكه دستهاي خود را به ضريح مقدس گذاشته بود، آن حال قدري قويتر دست ميدهد و مدت يك ساعت باقي ميماند؛ ديگر از آن به بعد مرتّباً و متناوباً و سپس متوالياً حالت توحيد براي ايشان بوده است. 📚علامه طهرانی (ره)، مطلع انوار ج2ص64 @almorsalaat
▪️امان از دل زینب ... @almorsalaat
11-ebtelaate-moamen-99.6.9.mp3
11.21M
🔉🔉 ♨️ مجموعه جلسات دهه اول محرم ✅موضوع: ابتلائات مومن 🔰استاد علی فرحانی 👈 جلسه ، شب یازدهم محرم (شام غریبان) یکشنبه 99/6/9 ⬇️لینک دانلود:b2n.ir/ebtela11 @almorsalaat
♨️♨️♨️ فضای مجازی، جزو زندگی اصلی مردم است/ فضای مجازی بدون اختیار ما، از بیرون از اختیارِ ما دارد مدیریّت میشود/ ما نمیتوانیم مردممان را که با فضای مجازی ارتباط دارند، بی‌پناه رها کنیم/ شورای عالی فضای مجازی و مرکز ملّی فضای مجازی که تشکیل داده‌ایم به خاطر اهمّیّت این مسئله است / من میبینم که آن اهتمام لازم به خرج داده نمیشود. 🔰رهبر معظم انقلاب 99/6/2 در دیدار هیئت دولت 🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰 🔺یک مسئله که من اصرار دارم روی آن تکیه بکنم، مسئله‌ی فضای مجازی است؛ خب فضای مجازی خیلی مهم است. آقایانی که در زمینه‌ی فضای مجازی نظراتی دارند و ابراز میکنند و گاهی میگویند که این جزو زندگی اصلی مردم است -که ما هم قبول داریم؛ الان واقعاً فضای مجازی، یک بخش حقیقی از زندگی مردم شده؛ حالا دولت الکترونیک و از این قبیل که به جای خود محفوظ است- شکّی نیست 🔺[امّا] آنچه عرضِ من است و من روی آن تکیه میکنم این است که فضای مجازی بدون اختیار ما، از بیرون از اختیارِ ما دارد مدیریّت میشود؛ بحث این است. فضای مجازی یک چیزی نیست که آدم بتواند مثل یک آب روانی هر جور که میخواهد از آن استفاده بکند؛ دیگران دارند این آب را به یک سمتی که خودشان میخواهند هدایت میکنند؛ آنها دارند مدیریّت میکنند این فضا را. 🔺خب وقتی که ما میدانیم کسانی از بیرون دارند فضای مجازی را -که ما هم دست‌اندرکارش هستیم و مبتلابهِ ما است- هدایت میکنند و مدیریّت میکنند، ما نمیتوانیم بی‌کار بنشینیم در مقابل او؛ ما نمیتوانیم مردممان را که با فضای مجازی ارتباط دارند، بی‌پناه رها کنیم در اختیار آن مدیری که دارد پشت پرده، فضای مجازی را اداره میکند. عوامل مسلّط بین‌المللی در این زمینه‌ها بشدّت فعّالند: از لحاظ خبردهی، خبررسانی، تحلیل داده‌ها و امثال گوناگون؛ هزاران کار دارد انجام میگیرد روی فضای مجازی. 🔺برای خاطر این است که بنده روی مسئله‌ی شبکه‌ی ملّی اطّلاعات این‌ همه تأکید میکنم. این شورای عالی فضای مجازی و مرکز ملّی فضای مجازی که تشکیل داده‌ایم و بنده اصرار داشتم و دارم که این [شورا] تشکیل بشود و رؤسای محترم در آن شرکت کنند و تصمیم‌گیری کنند و اجرا کنند، به خاطر اهمّیّت این مسئله است؛ نمیشود این مسئله را رها کرد. 🔺و من میبینم که آن اهتمام لازم به خرج داده نمیشود. خب الان شبکه‌ی ملّی اطّلاعات اجزائی دارد، این اجزا باید در زمان‌بندی‌های مشخّص تحقّق پیدا کند؛ آدم میبیند که تحقّق پیدا نمیکند، از زمان‌بندی‌ها عقبند؛ یا سیاستهای اصولی‌ای در زمینه‌ی پهنای باند وجود دارد که مکرّر ابلاغ شده، خب این سیاستها باید رعایت بشود و اینها مورد درخواست و تأکید مؤکّد اینجانب است. @almorsalaat
♨️♨️اصول و 🔰استاد علی فرحانی @almorsalaat👇👇
مدیریت زمان.pdf
599.6K
و ♨️ ♨️اصول و 🔰گفتاری از ✅در موضوع برنامه ریزی و مدیریت زمان بر اساس امتداد فلسفه اسلامی و آیات و روایات 📌این متن پیاده و تنظیم اولیه بیانات استاد است که توسط یکی از اعضای کانال صورت گرفته. 🔉صوت استاد را میتوانید از لینک زیر بشنوید👇 b2n.ir/movba 📕همچنین متن pdf را میتوانید از لینک زیر دانلود کنید👇 b2n.ir/movba.x @almorsalaat
با سلام اولا تاکید میکنم که این متن (یا صوت) را با دقت مطالعه کنید. ثانیا همینطور که مستحضرید و استاد هم در ضمن جلسه بیان می کنند، این موضوع (مدیریت زمان) دارای ابعاد متعددی است، به صورتی که طبیعتا در یک جلسه امکان بررسی همه ابعاد این موضوع و بیان ادله عقلی و نقلی آن وجود ندارد. 👈لذا داریم: 1⃣پس از استماع صوت و یا خواندن متن، خود را برای ما بفرستید. ما را برای استاد ارسال میکنیم. 2⃣ما از استاد درخواست کرده ایم که ادامه این بحث را بیان کنند. شما هم از استاد بخواهید که این بحث مهم را بر اساس ادله عقلی و نقلی ادامه دهند و تکمیل کنند. @almorsalaat
👆👆 سلام چشم انشالله با ایشان هماهنگ میکنم و خدمتتان عرض میکنم. @almorsalaat
👆 👆 باسلام 🔹در پله اول سعی کنید که مجموعه صوتی طلبه موفق را بشنوید و بر اساس آن برنامه ریزی و عادت علمی خود را تصحیح کنید. اگر این جلسات به خوبی استماع شود، در واقع از جهت برنامه ریزی و مسیر درس خواندن، سوالی باقی نمی ماند. 🔹در پله بعد باید مشخص شود که از جهت محتوایی از هر علمی چه مقدار را دریافت کرده اید و در چه مرحله ای هستید. برای این مرحله راهکار این است که برخی از موضوعات اصول و فلسفه را به انتخاب خودتان مشخص کنید و در مورد آنها یک تقریر از داشته های علمی خودتان بنویسید. سپس آن را با محتوای یکی از تدریس های استاد مثلا الموجز یا اصول فقه مقایسه کنید. بعد از این مرحله می توان تصمیم مشخص تری گرفت. 🔹از جهت ارتباط با استاد، من پیام شما را برای ایشان می فرستم و انشالله سعی میکنم تماس تلفنی ای را هماهنگ کنم. @almorsalaat
👆 👆 انشالله پیگیری میکنیم. ممنون از شما @almorsalaat
👆👆 انشاءالله که استاد این جلسه رو ادامه بدن و سایر جوانب بحث هم مشخص بشه. @almorsalaat
✍️آیا فلسفه بخوانیم؟ 🌀تاملی پیرامون اعتقاد آخوند خراسانی (ره) در ارتباط با خاص نبودن معنای حروف 🔰حجت الاسلام سجاد انتظار 💠 یکی از موضوعاتی که برای برخی از محصلین حوزه مطرح است این است که آیا خواندن ضرورت دارد یا نه؟ و در صورتی که ضرورت داشته باشد به چه اندازه و در چه سطحی نیاز به فراگیری آن است؟ به طور معمول در پاسخ این سوال چنین گفته می شود که اگر کسی بخواهد به ارزش ذاتی فلسفه در به دست آوردن نگرشی کلان به عالم هستی برسد باید این علم را به طور مستوفی تحصیل کند بنابراین نمی تواند به سطح خاصی از این علم مانند آراء یا به تنهایی اکتفاء کند و در نتیجه چاره ای جز اندوختن آراء صدر المالهین و فلاسفه بعد از ایشان نیست. اما اگر کسی به دنبال تحصیل چنین نگرشی نیست و تنها از آن جهت به این علم می پردازد که مقدمه لازم برای فهم علم اصول است در این صورت می تواند به آراء مشاء و (ره) اکتفا کند زیرا مستوای مباحث فلسفی که در علم اصول مخصوصا در دوره نجف وجود دارد بالاتر از مباحث مشاء نیست. 💠به نظر می رسد که این پاسخ گرچه برای کسانی که نسبت به فلسفه موضع دارند خوشآیند هست اما از حقیقت امر و میدان علم اصول فاصله دارد. بدون تردید سخنان آخوند خراسانی به عنوان بزرگترین اصولی نجف مشحون از مباحث فلسفی است که قضاوت پیرامون آن ها بلکه حتی تفسیر عبارات ایشان بدون تسلط بر امکان پذیر نیست. ما به عنوان نمونه در این جا به بررسی یکی از عبارات ایشان می پردازیم که از جمله عبارات ابتدائی ایشان و مربوط به است. در ضمن این عبارات متوجه خواهیم شد که ایشان علیرغم تسلط وافی به بخشی از مساله که مربوط به فلسفه مشاء است به دلیل عدم اشراف کافی به حکمت متعالیه دچار انحرافی عجیب در این بحث شده است و برخی از ایشان با همان رویکرد استاد خود دچار انحرافاتی به مراتب نازل تر شده اند. آخوند خراسانی در این بحث معتقد است که وضع حروف بر خلاف اعتقاد مشهور به صورت عام-خاص نیست بلکه از جنس وضع عام-موضوع له عام است اما برخی از شاگردان به دلیل اینکه این ادعا را نپذیرفته اند مجبور به نفی کلی حکایت گری حروف شده و به بودن آن ها اعتقاد پیدا کرده اند و به این ترتیب با دو خطای پی در پی در دو مرحله از سخن مشهور فاصله گرفته اند. اکنون به قدر وسع به این بحث می پردازیم 💠آخوند خراسانی در ضمن تحقیقی که پیرامون موضوع له حروف ارائه می کند چنین می فرماید: لأن الخصوصية المتوهمة إن كانت هي الموجبة لكون المعنى المتخصص بها فمن الواضح أن كثيرا ما لا يكون المستعمل فيه فيها كذلك بل كليا و لذا التجأ بعض الفحول إلى جعله جزئيا إضافيا و هو كما ترى و إن كانت هي الموجبة لكونه حيث إنه لا يكاد يكون المعنى حرفيا إلا إذا لوحظ لمعنى آخر و من القائمة به و يكون حاله كحال فكما لا يكون في الخارج إلا في الموضوع كذلك هو لا يكون في الذهن إلا في آخر و لذا قيل في تعريفه بأنه ما دل على معنى في فالمعنى و إن كان لا محالة يصير بهذا بحيث يباينه إذا لوحظ ثانيا كما لوحظ أولا و لو كان اللاحظ واحدا إلا أن هذا اللحاظ لا يكاد يكون مأخوذا في المستعمل فيه و إلا فلا بد من لحاظ آخر متعلق بما هو ملحوظ بهذا اللحاظ بداهة أن التصور المستعمل فيه مما لا بد منه في استعمال الألفاظ و هو كما ترى مع أنه يلزم أن لا يصدق على الخارجيات لامتناع صدق الكلي العقلي عليها حيث لا موطن له إلا الذهن ف امتنع امتثال مثل سر من البصرة إلا بالتجريد و إلغاء الخصوصية هذا مع أنه ليس لحاظ المعنى حالة لغيره في الحروف إلا كلحاظه في نفسه في الأسماء و كما لا يكون هذا اللحاظ معتبرا في المستعمل فيه فيها كذلك ذاك اللحاظ في الحروف كما لا يخفى. 💠ایشان در ابتدا به توضیح مقدمه ای دقیق از مشاء می پردازند تا از آن در استدلال خود بهره گیرند؛ مطابق اعتقاد مشاء امور عالم مانند یک طیف منشوری به سه صورت تحقق دارند؛ دسته نخست هستند که موجوداتی در ذهن و خارج اند و وابستگی به چیزی ندارد؛ دسته دوم هستند که علیرغم استقلال ماهوی شان، در خود وابسته به جواهر اند و از خواص آن ها هستند؛ مشاء در تعبیری فنی و دقیق از اعراض چنین یاد می کنند که: ؛ یعنی اعراض موجوداتی بینابین هستند که از یک نظر شبیه جواهر اند زیرا ذات و ذاتیات دارند و از جنس ماهیت هستند اما از جهت دیگر شبیه دسته سوم موجودات هستند؛ دسته سوم موجوداتی هستند که نه در ذهن و نه در خارج هیچ استقلالی ندارند و کاملا به طرفین خود هستند و به آن ها وجود رابط گفته می شود. اعراض با اینکه دارای ماهیت هستند اما تحقق خارجی ان ها مانند وجودات رابط است یعنی در تحقق خود کاملا وابسته به غیر هستند. نکته ای که در این جا باید یادآوری کنیم این است که توضیحات دقیق ایشان نشان می دهد که اشراف کافی بر تقسیم موجودات از نظر استقلال وارتباط دارند بنابراین برخی از اصولیون که در مقام رد سخن ایشان به بیان دوباره این تقسیم پرداخته و از ضرورت وضع برای هر کدام از این موجودات سخن گفته اند نمی تواند ردیه ای بر سخن آخوند خراسانی باشد. ایشان علی رغم اعتقاد به انحاء موجودات در میفیت وضع حروف مناقشه دارند. 💠 آخوند خراسانی با استفاده از مقدمه فوق به تصویر خاص بودن معنای حروف می پردازد و سپس توالی فاسد متعدد این تصویر را بیان می کند و در نهایت عام بودن موضوع له حروف را نتیجه می گیرد. از نگاه ایشان حرفی بودن یک معنا و مفهوم با توجه به مقدمه گذشته به این است که آن مفهوم وابسته به غیر باشد. چیزی که این را تامین می کند انسان است یعنی مفهوم زمانی خاص و جزئی خواهد بود که لاحظ، آن را به عنوان حالت چیزی دیگر و خصوصیات چیزی دیگر تصویر کند. این لحاظ باعث می شود که آن مفهوم تحقق فی غیره داشته باشد و چنین تحققی، موجب و بودن آن مفهوم می شود. ایشان پس از روشن ساختن کیفیت تشخص و خاص بودن یک مفهوم، با برشمردن لوازم فاسد این مطلب نتیجه می گیرند که نباید لحاظ انسان را در حریم معنا دخالت داد و وقتی لحاظ از حریم معنا خارج شود تشخص آن مفهوم نیز از بین می رود و در نتیجه آن مفهوم و خواهد شد. لوازم فاسد تعلق لحاظ به معنا و مفهوم موارد زیر هستند: -لزوم اجتماع دو لحاظ در مقام استعمال که خلاف وجدان است -مجازیت کاربرد حروف در معانی خارجی و اختصاص کاربرد حقیقی آن ها به محیط ذهن -لزوم دخالت لحاظ در معنای حروف و عدم دخالت لحاظ در معنای اسماء نتیجه بطلان دخالت لحاظ در معنای حروف از نظر آخوند(ره) این است که معنای حروف را باید عام و کلی بدانیم 💠حقیقت آن است که ایشان علیرغم تصویر صحیح انحاء موجودات، در تحلیل خواص مفاهیم، از مساله بزرگ و مهمی غفلت کرده اند و آن تفکیک حیث مفاهیم از حیث آن ها است. در حکمت متعالیه و بر اساس تقسیم وجود به ذهنی و خارجی این مطلب تحقیق شده است که مفاهیم دارای دو اعتبار هستند؛ هر مفهومی از یک جنبه از خارج است و بر مصداق خارجی خود می یابد و از جنبه دیگر یک موجود واقعی است در عداد سایر موجودات که ذیل مقوله ای از مقولات می شود. مفهوم از جهت مقیسیت، امری و غیر اصیل است و از جهت تحقق و اندراج آن، موجودی است که ماهیت یا وجود آن مورد نزاع قرار می گیرد. اگر با نظر گرفتن این تفکیک به عبارت ایشان بنگریم خواهیم دید که آن چه مورد تعلق لحاظ است حیث اندراج مفاهیم است و جنبه قیاسی مفاهیم مورد لحاظ قرار نمی گیرد؛ بنابراین تشخص مفاهیم نیز مربوط به جنبه اندراجی آن ها است و حیث مقیسیت نمی تواند متصف به تشخص گردد زیرا تشخص شان وجود است. از سوی دیگر آن چیزی که وصف کلیت(عام) یا جزئیت(عام) را می پذیرد حیث انطباق مفاهیم است نه جنبه اندراج آن ها؛ بر این اساس هر مفهومی که در ذهن باشد از جنبه اندراج خود، متعلق لجاظ واقع می شود و در نتیجه تشخص می یابد و در این جهت تفاوتی ندارد که آن مفهوم در انطباق خود، قابلیت صدق بر بیش از یک مصداق را دارد تا کلی باشد یا قابلیت صدق بر بیش از یک مصداق را ندارد تا جزئی باشد. مفهوم چه جزئی باشد و چه کلی باشد با تعلق لحاظ به وجود آن، یک وجود متشخص عینی خواهد بود. متاسفانه محقق خراسانی با در هم آمیختن این دو حیث، از نفی تعلق لحاظ که به وجود مفاهیم مربوط می شود کلیت مفاهیم را که به مفهومیت مفاهیم مربوط است را نتیجه می گیرد. این خلط در بیانات امام با تعبیر خلط بین و مطرح است. 💠 با تفکیک دو جنبه فوق اکنون می توانیم بگوییم که ملاک ربطی یا مستقل بودن یک مفهوم را باید در حیث انطباق مفاهیم جست. اگر مفهومی دارای ذات و ذاتیات باشد و رابطه اش با مصداق خود رابطه و باشد آن مفهوم مستقل و اسمی است اما اگر مفهومی فاقد ذاتیات باشد و صدق آن بر مصداق خارجی اش به صورت انطباق بر باشد آن مفهوم حرفی و ربطی است. نکته تکمیلی در باب مفاهیم ربطی این است که ملاک ربط بودن یک مفهوم ، وابستگی یک معنای حرفی به دو مفهوم دیگر است نه وابستگی آن به لحاظ یا نفس مدرک و یا مواردی از این دست؛ بنابرین ظرفیت در جمله «زید فی الدار» به خاطر اندکاک در دو مفهوم زید و دار است که حرفی است نه به دلیل تعلق لحاظ لاحظ؛ کما اینکه این نسبت در تحقق خارجی خود وابسته به تحقق خارجی زید و دار است. نتیجه دیگری که از این بحث می توان گرفت این است که جمله مشهور«ربط به ذهن نمی آید» به این معنا است که ربط به صورت مستقل از طرفین به ذهن نمی آید اما در ضمن طرفین به ذهن می آید و می توان آن را به نحو تصویر کرد چرا که اگر چنین نباشد هیچ در ذهن شکل نمی گیرد. 📚تحقیق دقیق این مباحث را می توان در کتاب امام خمینی (ره) در ضمن بحث از تطابق قضایای و و هم چنین تقسیم ربط به و جست و جو کرد. @almorsalaat
🌀تحولی که نشد ... 🔺به مناسبت دیدار امروز رهبر انقلاب با مسئولین آموزش و پرورش 🔰محسن ابراهیمی @ebrahimi845 🔹آموزش و پرورش بزرگترین و مهمترین مرکز تربیت نیروی انسانی در کشور است و صلاح و فساد آینده کشور و ضمانت بقای انقلاب، در این مجموعه رقم می خورد. 🔹از همان اوایل انقلاب حضرت امام (ره) و سایر بزرگان انقلاب، مسئله تحول در آموزش و پرورش را همانند تحول در سایر نهادها و سازمان های کشور، مطرح کردند. رهبر انقلاب هم به صورت جدی و مجدانه و مصرانه تقریبا از سال ۸۵، لزوم تحول در آموزش و پرورش را درخواست کردند و لوازم، مبانی و دلایل آن را نیز تبیین کردند. 🔹در همین راستا سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی و با همکاری اصحاب حوزه و دانشگاه در سال۹۰ تدوین و تصویب شد. 🔹اما متاسفانه علیرغم تاکیدات زیاد رهبر انقلاب بر لزوم اجرایی کردن سند، اما هنوز به دلایل مختلف این سند به طور کامل اجرایی نشده است. 🔹وقتی بیانات امام و رهبری در این زمینه را بخوانیم، متوجه می شویم که این عرصه جهت تحقق تمدن نوین اسلامی بسیار سرنوشت ساز است و هر روز تاخیر در تحول و اسلامی سازی آموزش و پرورش، تاخیر در تحقق تمدن اسلامی را به دنبال دارد. 🔹همین طور که رهبر انقلاب هم فرموده اند، از مهمترین نهادها و شاید مهمترین نهادی که می تواند نقش اساسی در تحقق این تحول ایفا کند، است. هم از جهت تبیین نظام اسلامی و هم از جهت تربیت معلمان و هم از جهت تهیه محتوای آموزشی. 🔹اما متاسفانه در سالهای اخیر این نقش به خوبی ایفا نشده است. بخشی از این عدم ایفای نقش از طرف آموزش و پرورش است که به خوبی حوزه علمیه را دخیل در این مسئله نکرده است اما بخش مهمتر، از طرف حوزه است که نتوانسته است، محتوای لازم را تهیه کند. 🔹در پاسخ به خودم این شعر به یادم آمد که می گوید: "کل اگر طبیب بودی سر خود دوا نمودی". چرا که حوزه اگر هنری داشت، امر رهبری به تحول در حوزه علمیه را محقق میکرد تا از برکات آن، به آموزش و پرورش هم می رسید. اما متاسفانه با این وجود که دستور رهبری به تحول در حوزه به دهه ۷۰ برمیگردد، اما هنوز در حوزه هم آماده نشده است. 🔹جالب این است که رهبری از سالی که مسئله تحول در آموزش و پرورش را مطرح کرده اند، هر ساله آن را پیگیری می کنند و در جلسه با فرهنگیان بر آن تاکید دارند. اما تحول در حوزه را گمان می کنم که آخرین بار در سال ۸۹ مطرح کردند. امیدوارم که ایشان ناامید نشده باشند. 🔹انشاءالله که جواب صاحب حوزه را بدهیم. @almorsalaat
🌀فلسفه مادی، فلسفه کسی است که فلسفه نمی داند/ نقش تعیین کننده کتاب اصول فلسفه در بی پایگی فلسفه مادی 🔰استاد شهید مطهری 🔺در سال 29 در محضر درس حضرت استاد، علّامه کبير آقاي طباطبايي روحي فداه که چند سالي بود به قم آمده بودند و چندان شناخته نبودند، شرکت کردم و فلسفه بوعلي را از معظّم له آموختم و در يک حوزه درس خصوصي که ايشان براي بررسي فلسفه مادّي تشکيل داده بودند نيز حضور يافتم. کتاب و روش رئاليسم‌‌‌‌‌- که در بيست ساله اخير نقش تعيين کننده‌‌‌‌‌اي در ارائه بي‌‌‌‌‌پايگي فلسفه مادّي براي ايرانيان داشته است- در آن مجمع پربرکت پايه گذاري شد. 🔺براي من که با شور و شوق و علاقه زائد الوصفي فلسفه الهي و فلسفه مادّي را تعقيب و مطالعه و بررسي مي‌‌‌‌‌کردم، در همان سالها که هنوز در قم بودم مسلّم و قطعي شد که فلسفه مادّي واقعاً فلسفه نيست و هر فردي که عميقاً فلسفه الهي را درک کند و بفهمد، تمام تفکرات و انديشه‌‌‌‌‌هاي مادّي را نقش بر آب مي‌‌‌‌‌بيند و تا امروز که بيست و شش سال از آن تاريخ مي‌‌‌‌‌گذرد و در همه اين مدّت از مطالعه اين دو فلسفه فارغ نبوده‌‌‌‌‌ام، روز به روز آن عقيده‌‌‌‌‌ام تأييد شده که فلسفه مادّي فلسفه کسي است که فلسفه نمي‌‌‌‌‌داند. @almorsalaat