❌دو آفت برای کارکردن در زمینه مسائل اسلامی
1⃣ذهنی شدن و جدایی از نیاز جامعه
2⃣عجله کردن
🔰رهبر معظم انقلاب
🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰
💠چند تا آفت براي کار کردن در زمينه مسائل اسلامي وجود دارد.
1⃣اول دلخوش کردن به يک تفکر مجرد است، يعني فکر کنيم که حالا ما مشغول کاريم، ديگر بيشتر از اين چکار کنيم؟ بدون اينکه با مسائل جاري جامعه در تماس باشيم، بدون اينکه سعي کرده باشيم که نيازهاي فکري و عملي را بشناسيم و حتي بدون اينکه به خودمان زحمت بدهيم که از زبانها و دهانها و ذهنهايي سوال کنيم که چه اشکالاتي و چه نيازهايي دارند، بنشينيم براي خودمان ببافيم. اين يک آفت بزرگي است، در اين هيچ حرفي نيست و بايستي طرز فکر، عملي تر، قابل تطبيق تر و بيشتر متناسب با نيازها باشد.
2⃣آفت دوم يک مقدار عجله است. عجله در کارها هميشه کار را خراب مي کند. احساس اينکه دير شده و شتاب و سرعت بايد داشت غير از عجله دست و پاگير است. يک لحظه تاني تحقيقاً روا نيست، اما يک قدم با عجله هم يقيناً موجب سرنگون شدن و ناکام شدن است. عجله نبايد کرد. وضع خودمان را با وضع آن ايدئولوژي رقيب مقايسه نکنيم ... پنجاه شصت سال سابقه اين ايدئولوژي است در حالي که اين ايدئولوژي تازه ولادت يافته اسلامي نوپاست.
🔸اسلام البته هماني است که هست، چيزي اضافه نشده، اما توجه به انتظام اين فکر و توجه به اينکه اين فکر بايد ناظر به زندگي و منطبق با نيازها و مماس با مسائل علمي مردم باشد عمرش خيلي کوتاه است و تفکر علمي در اين زمينه خيلي کوتاهتر. ما در يک مرحله ديگري هستيم در آغاز کار هستيم آغاز کار هميشه مشکلتر است، شروع هر کاري هميشه دشوارتر است. ... کارما يک حرکت در يک جاده آسفالته نيست، حرکت در يک جاده پرسنگلاخ است، صبر و حوصله و دقت لازم دارد.
📚کتاب گفتگوی چهار جانبه، ص۲۹ سال ۱۳۵۵
📌هرچند که این بیانات مربوط به ۴۴سال پیش است اما ملاک و مناط آن هنوز باقی است و امروز نیز در تولید علوم انسانی باید لحاظ شود.
#کلام_ولی #علوم_انسانی_اسلامی
@almorsalaat
♨️از مراقبه تا مشاهده
🔰علامه طباطبایی
⚡️آنچه از ضروریات امر سیر و سلوک است، عبارت است از «مراقبه»، که از قدم اول سير تا آخرین منزل، از لوازم قیمه سالک است و دارای مراتبی است. وقتی مراقبه در حد خود رعایت گردید، آثار حب و عشق به جمال و کمال على الاطلاق که فطری بشر است، در ضمیر سالک ظاهر می گردد. چنین مراقبه ای را در اصطلاح عرفا به «می» تعبیر کنند.
🔸خواجه حافظ می گوید:
🔅به پیر میکده گفتم که چیست راه نجات؟
🔅بخواست جام می و گفت: راز پوشیدن
🔸و نیز می گوید:
🔅راه خلوتگه خاصم بنما، تا پس از این
🔅می خورم با تو و دیگر غم دنیا نخورم؟
⚡️چون سالک در امر مراقبه مواظبت نماید، پروردگار از باب #لطف، انواری به عنوان طلایع بر او ظاهر می گرداند و آنها به صورت های رنگارنگ نمایان می شوند و پنهان می گردند. اینان، از قبیل موجودات برزخیه هستند. چون مراقبه دقیق تر گردد، هنگام خروج از عالم برزخ، مشاهدات سالک قوی تر شده، می تواند نفس خود را شبیه به صورت مادی مشاهده نماید و به عبارت روشن تر، گاهی متوجه میشود که خودش در برابر خودش ایستاده. این مرحله ابتدایی تجرد است.
⚡️مرحوم استاد قاضی می فرمودند: روزی از اطاق بیرون آمده، در دالان خانه دیدم خودم در کناری ساکت و صامت ایستاده ام. با دقت تمام تری به صورت مثالی خود نگاه کردم. دیدم در صورت، خالی دارم. چون به آینه نظر کردم، آن خال را یافتم و تا آن وقت، آن را ندیده بودم.»
📚ثمرات حیات، ج1ص33
#عرفان #در_محضر_علامه #مراقبه
@almorsalaat
🌐 بیابان ظلمانی ماده و نسیم جذبات الهی
🔰علامه طباطبایی
💢بشر مادی در بیابان ظلمانی ماده زندگی می نماید و در دریای کثرات غوطه ور است و هر موجی از علایق مادی، او را به جایی می افکند. هنوز از صدمات آن موج به خود نیامده، موجی سهمگین تر و هولناک تر از علایق مال و ثروت و منصب و زن و فرزند و غيره، سیلی بر او زده، در میان امواج خروشان دیگر پرتابش میکند؛ به طوری که ناله و فریاد او هم به گوش نمی رسد. به هر طرف می نگرد، با حرمان و حسرت روبه رو می شود. در این میان، گاه نسیم های روح بخش جذبات الهی او را نوازش می دهد و به خود متوجه می سازد.
🔸«إن لله في أيام دهرکم نفحات، ألا فتعرضوا لها و لا تعرضوا عنها.»
💢اینجاست که عده ای از بشر، متعرض آن جذبات می شوند و بار سفر الى الله را می بندند. در اصطلاح عرفا، این سفر را «سیر و سلوک» می نامند و زاد و راحله این سفر، #مجاهده و ریاضت نفسانی است؛ زیرا قطع علاقه مادیه، بسیار صعب و دشوار است.
📚ثمرات حیات، ج1ص33
#عرفان #در_محضر_علامه
@almorsalaat
#معرفی_کتاب
📚اقتصاد تطبیقی
🔰شهید مطهری
🌐یکی از دغدغه های شهید مطهری حتی تا اواخر عمر (بنا به نقل مرحوم دوانی) مسئله #اقتصاد_اسلامی بوده است. تا کنون چند کتاب از ایشان در موضوع اقتصاد منتشر شده است.
🌐کتاب مقدمه ای بر اقتصاد تطبیقی، کتابی است که به تازگی توسط انتشارات صدرا منتشر شده است. این کتاب مشتمل بر بیانات استاد شهید در شرح و بررسی کتاب "تاریخ عقائد اقتصادی" است. ایشان در ضمن مباحث، نظرات خود را در #اقتصاد_اسلامی بیان می کنند.
#اندیشه_مطهر #علوم_انسانی_اسلامی
@almorsalaat
استاد علی فرحانی ahamiat fahm nazare sheikh dar rasael.mp3
14.66M
🔊 #اصول_فقه #رسائل
♨️ نظام واره و الگوریتم اصول فقه
❇️ استاد شیخ علی فرحانی
💠 شرط ثمره مباحث اصولی در فقه؛ نظام و #الگوریتم داشتن در علم اصول است و نه صرف نظرات جزیره ای!
💠 نگاه جزیره ای و غیر نظام مند در اصول عامل اشتباهاتی بزرگ و بعضا نظراتی شده است که لوازم آن دلالت صریح بر باطل بودن آنها دارد.
💠 مثال بارز نگاه التقاطی و ثمره آن را می توان در مبحث وجوب غیری و مبحث جعل احکام وضعیه_از نگاه برخی بزرگان_ مشاهده کرد.
💠 وظیفه اساسی و اولیه متعلم در کتاب رسائل؛ یادگیری نظام واره و الگوریتم اصولی شیخ است.
💠 با توجه به اینکه با تمام اختلافاتی که علماء با هم دارند وقتی بررسی شود معلوم می شود که حدود ۹۹ درصد نظام دستگاه اصولی آنها یکسان است:
💠 این واقعیت شیرین؛ در صورتی که توسط متعلم کسب شود، مسیر تحصیل را کوتاه کرده و ما را به غرض #تولید_علم نزدیک تر می کند.
#اصول_فقه #رسائل #شیخ_انصاری
@almorsalaat
💢ضخیم ترین حجاب و مفتاح مفاتیح غیب
🔰امام خمینی (ره)
🔺یکی از آداب قلبيه در عبادات و وظایف باطنية سالك طريق آخرت، توجه به عز ربوبیت و ذل عبودیت است؛ و آن یکی از منازل مهمه سالك است؛ که قوت سلوك هرکس به مقدار قوت این نظر است، بلکه کمال و نقص انسانیت تابع كمال و نقص این امر است. و هرچه نظر انيت و انانیت و خودبینی و خودخواهی در انسان غالب باشد، از کمال انسانیت دور و از مقام قرب ربوبيت مهجور است؛
🔺و حجاب خودبینی و خودپرستی از جمیع حجب ضخیم تر و ظلمانی تر است، و خرق این حجاب از تمام حجب مشکلتر و خرق همه حجب را مقدمه است، بلکه مفتاح مفاتيح غیب و شهادت و باب الابواب عروج به کمال روحانیت خرق این حجاب است.
🔺تا انسان را نظر به خویشتن و کمال و جمال متوهم خود است، از جمال مطلق و کمال صرف محجوب و مهجور است، و اول شرط سلوك الى الله خروج از این منزل است، بلکه میزان در ریاضت حق و باطل همین است .
🔺پس هر سالك که با قدم انانبت و خودبینی و در حجاب انيت و خودخواهی طی منزل سلوك كند، ریاضتش باطل و سلوکش إلى الله نیست، بلکه إلى النفس أست: «مادر بتها بت نفس شما است».
🔺قال تعالى : ومن يخرج من بيته مهاجرا إلى الله و رسوله ثم يدركه الموت فقد وقع أجره على الله. هجرت صوری و صورت هجرت عبارت است از هجرت به تن از منزل صوری به سوی کعبه یا مشاهد اولیاء(ع) ؛ و هجرت معنوی خروج از بیت نفس و منزل دنیا است الی الله و رسوله ؛ و هجرت به سوی رسول و ولی نیز هجرت الى الله است. و مادام که نفس را تعلقی به خویش و توجهی به این است مسافر نشده و تا بقایای انانیت در نظر سالك است و جدران شهر خودی و اذان اعلام خودخواهی مختفی نشده ، در حکم حاضر است نه مسافر و مهاجر.
📚آداب نماز ص8
#اخلاق_و_عرفان #آداب_نماز #در_مدرسه_امام_خمینی
@almorsalaat
هدایت شده از طلبه خارجی
🤔 حق کتاب... یا حق طلبه؟ 🤔
🚫 بعضی تعابیر قشنگ هستند... ولی درست نیستند.
📙 یکی از تعابیری که زیاد به گوش طلبه می رسد <ادای حق کتاب> یا <ادای حق مطلب> است. بنده فی نفسه با این تعابیر مشکلی ندارم. ولی...
📖 وقتی منظور از <ادای حق کتاب> این باشد که یک کتاب ادبیات عرب حتما باید از اول تا آخر خوانده شود، حتی اگر بعضی از مباحثی که در آن مطرح شده، هیچ کاربردی برای طلبه نخواهد داشت... اینجا باید سوال کرد: آیا حق کتاب مقدم است...یا حق طلبه؟
💁🏼♂ اصلا فلسفه وجود مدرسه و مدرس و کتاب... چیست؟ مگر غیر از رساندن طلبه به مقصود خود است؟
❓چرا نسبت به بعضی از کتاب های ادبی باید تعصب ورزید؟ مگر وحی منزل اند؟ چرا نمی شود کتاب های جدید با روش های کار آمد تر، با مباحث کاربردی تر، جایگزین بعضی کتب شوند؟
⁉️ این که <مرسوم است> یک کتابی در حوزه خوانده شود...واقعا دلیل است؟! ولی منطق قرآن غیر از این است... در قرآن مرسوم بودن یک چیز دلیل صحت آن واقع نمی شود...
💠 وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَى مَا أَنْزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ قَالُوا حَسْبُنَا مَا وَجَدْنَا عَلَيْهِ آبَاءَنَا أَوَلَوْ كَانَ آبَاؤُهُمْ لَا يَعْلَمُونَ شَيْئًا وَلَا يَهْتَدُونَ
🔹 و چون به آنان گفته شود به سوى آنچه خدا نازل كرده و به سوى پيامبر[ش] بياييد مى گويند آنچه پدران خود را بر آن يافته ايم ما را بس است آيا هر چند پدرانشان چيزى نمى دانسته و هدايت نيافته بودند
📜 سوره مائده آیه ۱۰۴
🔘 چرا طلبه را باید مُعَطَّل کرد به بهانه این که <حق کتاب ادا شود>؟!
⏱ آیا صفحات این کتاب از لحظات عمر یک انسان با ارزش تر اند؟!
🌐 امروز دنیا منتظر شنیدن حرف حق است. جریانات مختلفی دارند کار می کنند. در نیژیریه برادران و خواهران مان را دارند به خون میکشانند... و در غرب جوانان ما دارند دینشان را از دست می دهند...
🔰 جریانات اسلام آمریکایی، شیعه انگلیسی، سکولاریسم، اومانیسم، اسلامی که می تواند با صهیونیم بسازد، وهابیت، و... همه فعال هستند و دارند خودشان را به عنوان اسلام حقیقی معرفی می کنند... اصلا خیلی از اوقات صدای شان بسیار زیاد است... و نمی رسند اسلام قرآن و اهل بیت به مردم برسد... آیا در چنین شرایطی می شود معطل کردن طلبه را توجیح کرد تا <حق کتاب ادا شود>؟
#طلبه
#حوزه
#تبلیغ
@talabekhariji
#معرفی_تدریس
💠کتاب شرح لمعه (از مبحث ارث)
🔰استاد حجت الاسلام هاشمی
🔊تدریس این کتاب به صورت #مجازی در مدرسه صدوقی فاز۴ برگزار می شود و صوت جلسات در کانال #دروس_المرسلات بارگذاری می شود.
♨️کانال #دروس_المرسلات👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1721434112C7e17979da1
#فقه #لمعه #دروس_حوزوی
@almorsalaat
#مشاوره_مجازی
⁉️ #سوال: سلام. من طلبه نیستم. ولی کانال طلاب را دارم و حال و هواشون را میخونم کانال المرسلات را دیروز دیدم.
🔸در جوانی ارزشی برای تحصیل علوم دینی و عقلی قائل نبودم؛ یعنی اصلا جزو علم نمی دانستم باوجودیکه در خانواده به ظاهر مذهبی بودم. پاسخهای غیرعلمی اطرافیان به مسائل مذهبی باعث میشد کلا زده بشم. و وقتی جرات میکردم جدال هم میکردم که من این حرفهای ... را قبول ندارم. احساس میکردم نهایت قرآن کریم اگر همین باشه که در جلسات ختم انعام خانمها میگن این نمیتونه ... میگفتم اگه آخر دین و قرآن همینه که دیگه تحصیل در رشته الهیات چه کاریه... عاشق شیمی و فیزیک بودم و اینها را اصل علم میدانستم
🔸تا حدود دیپلم رسیدم که یکی از دوستانم به اجبار مرا که اصلا دوست نداشتم در جلسات مذهبی شرکت کنم به اجبار به یک جلسه برد که به مناسبت دهه اول محرم آقایی روحانی سخنرانی می کرد. کاملا متفاوت بود. فلسفی و عقلی سخن میگفت حتی درباره سوره مبارکه قدر. گویا احساس کردم از فرش به عرش رسیده بودم...
🔸هرچند هنوز تفکرم همان بود بطوریکه وقتی هم علوم قرآنی قبول شدم هم شیمی کاربردی دومی را انتخاب کردم
اما اندک اندک کلا تفکرم تغییر کرد. عاشق تفسیر و فلسفه شدم. مدتی تلمذ... در این مدت از فلسفه اسفار ملاصدرا و از تفسیر تفسیر ملامحسن فیض با نظر به بقیه تفاسیر را تا حدی فراگرفتم اما از پایه شروع نکرده بودم و سالها در آرزوی این ماندم که طلبه بشم اما سهمم از دنیا بیمارداری شد.
🔸و الان ۴۳ سال سن دارم. باوجودیکه میدانم دیگه قدرت گیرندگی آن زمان را ندارم خیییییلی دوست دارم صرف و نحو و فقه و اصول و منطق را از اول بخوانم. حتی اگر برام سخت باشه.
🔸ولی چطور شروع کنم که استفاده بهینه از زمان شود؟ گاهی فکر میکنم با صوتهایی که در فضای مجازی پیدا کنم میتونم جلو برم و گاهی میگم اصلا تا چه حد لازمه؟ لطف میکنید بفرمایید بهترین راه حل چیه؟ ببخشید که مصدع شدم.
✅ #پاسخ_مشاور: حجت الاسلام افروزی
🔹 به زودی ....
@almorsalaat
#معرفی_تدریس
💠کتاب حلقات (حلقه اولی)
🔰استاد حجت الاسلام ابراهیمی
🔊تدریس این کتاب به صورت #مجازی از ابتدای ماه ربیع الاول شروع و صوت جلسات در کانال #دروس_المرسلات بارگذاری می شود.
♨️کانال #دروس_المرسلات👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1721434112C7e17979da1
#اصول_فقه #حلقات #دروس_حوزوی
@almorsalaat
♦️معنای لقاء رب
🔰شهید مطهری (ره)
🔹آیاتی در قرآن داریم که اصلا کلمة لقاء پروردگار در آن گنجانده شده است گو اینکه مفسرینی شاید به واسطة قصور فهمشان اغلب «لقاء ربّ» را به «لقاء رحمت رب» تفسیر میکنند. بعد میگوییم مقصود از رحمت چیست؟ رحمت را هم به امور مادی تفسیر میکنند.
🔹زمانی که آقای #خمینی در قم اخلاق میگفتند و ما میرفتیم، ایشان میگفتند خلاصة حرف اینها این است که معنی آیة «فَمَنْ کانَ یرْجُوا لِقاءَ رَبِّهِ» یا آیاتی از این قبیل، این است: «مَنْ کانَ یرْجو گلابیهای پروردگارش را» در صورتی که چنین نیست. حتی کسی مثل مرحوم #میرزا_مهدی_اصفهانی که مخالف عرفان و فلسفه به آن معنا بود ولی خودش نوعی #عرفان را قبول داشت، همین لقاءالله را شدیداً قبول داشت و میگفت این خود یک حقیقتی است که برای سالک و عارف دست میدهد و واقعا هم حقیقت دارد. حالا این که منظور چه هست از حدود بحث ما خارج است. ولی به هرحال چنین چیزی که نوعی #تجلّی_معنوی است حقیقت دارد، که در بحث آینده شاید مقداری روی آن صحبت کنیم.
📚انسان شناسی قرآن ص133
#اندیشه_مطهر #در_مدرسه_امام_خمینی #عرفان
@almorsalaat
#معرفی_تدریس
💠کتاب اصول فقه (از ابتدای کتاب)
🔰استاد حجت الاسلام هاشمی
🔊تدریس این کتاب به صورت #مجازی در مدرسه صدوقی فاز۴ برگزار می شود و صوت جلسات در کانال #دروس_المرسلات بارگذاری می شود.
♨️کانال #دروس_المرسلات👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1721434112C7e17979da1
#اصول_فقه #مظفر #دروس_حوزوی
@almorsalaat
هدایت شده از دروس اساتید المرسلات
#فهرست کانال دروس المرسلات
🔰استاد علی فرحانی
🔺کتاب رسائل ج2 از ابتدای حدیث رفع
👈 #رسائل_برائت
🔺کتاب مناهج الوصول امام خمینی از بحث تعبدی توصلی
👈 #مناهج
🔺کتاب قاعده لاضرر امام خمینی
👈 #لاضرر
🔺کتاب الفائق از ابتدا
👈 #الفائق
🔺کتاب برهان شفا
👈 #برهان_شفا
┄┅┅═❅❅❄️❅❅═┅┅┄
🔰استاد سیدمحمد هاشمی @smhashemi128
🔺رسائل قطع و ظن بخش اول پایه 7
👈 #رسائل_هاشمی
🔺المنطق مرحوم مظفر از ابتدا
👈 #المنطق
🔺اصول فقه مرحوم مظفر از ابتدا
👈 #اصول_فقه
🔺لمعه از کتاب الارث
👈 #لمعه
┄┅┅═❅❅❄️❅❅═┅┅┄
🔰استاد محمد مهدی مقدسی @m_mahdi1384
🔺رسائل قطع و ظن بخش اول پایه 7
👈 #رسائل_مقدسی
🔺البهجه المرضیه سیوطی از ابتدا
👈 #سیوطی_مقدسی
┄┅┅═❅❅❄️❅❅═┅┅┄
🔰استاد مهدی ستوده @M_Mahdi_Sotude
🔺مکاسب پایه 8
👈 #مکاسب
🔺حلقه ثانیه
👈 #حلقه_ثانیه
🔺فقه استدلالی
👈 #فقه_استدلالی
┄┅┅═❅❅❄️❅❅═┅┅┄
🔰استاد محسن ابراهیمی @ebrahimi845
🔺رسائل قطع و ظن بخش دوم پایه 7
👈 #رسائل_ابراهیمی
🔺حلقات شهید صدر، حلقه اولی
👈 #حلقه_اولی
┄┅┅═❅❅❄️❅❅═┅┅┄
🌐برای دسترسی به دروس هر کدام از اساتید، #هشتگ درس مربوطه را لمس کنید.
https://eitaa.com/joinchat/1721434112C7e17979da1
🔉#معرفی_تدریس| کتاب دروس تمهیدیه فی الفقه الاستدلالی (از ابتدای کتاب العقود ج۲)
🔰استاد حجت الاسلام ستوده
🔊تدریس این کتاب به صورت #مجازی در مدرسه امام جواد (علیه السلام) برگزار می شود و صوت جلسات در کانال زیر با هشتگ #فقه_استدلالی بارگذاری می شود.
👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1721434112C7e17979da1
#فقه #دروس_حوزوی
@almorsalaat
#معرفی_تدریس
💠کتاب حلقات شهید صدر (از ابتدای #حلقه_ثانیه)
🔰استاد حجت الاسلام ستوده
🔊تدریس این کتاب به صورت #مجازی در مدرسه امام جواد (علیه السلام) برگزار می شود و صوت جلسات در کانال #دروس_المرسلات بارگذاری می شود.
♨️کانال #دروس_المرسلات👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1721434112C7e17979da1
#حلقه_ثانیه #شهید_صدر #دروس_حوزوی
@almorsalaat
50.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 قسمت اول مستند «در لباس سربازی»
🔰 «در لباس سربازی» روایتی ویژه از حضور رهبر انقلاب در جبههها از نخستین روزهای آغاز جنگ تحمیلی تا ترور ایشان در تیرماه سال ۶۰ است.
🔻 در این مستند، برخی تصاویر، فیلمها، اسناد و همچنین خاطرات شفاهی خودگفتهی آیتالله خامنهای از دوران دفاع مقدس برای نخستین بار منتشر شده است.
💻 @Khamenei_ir
💠مراقبه از لوازم حتمیه سیر و سلوک
🔰علامه طباطبایی
♨️مراقبه، عبارت از این است که در جمیع احوال متوجه خود باشد تا به آنچه عازم شده و عهد کرده، تخلف ننماید. مراقبه، معنای عامی است که به اعتبار احوال سالک تفاوت می کند؛ در ابتدا اجتناب از هر چیزی است که در مسائل مربوط به دین یا دنیا و آخرت او تأثیر مثبت ندارد و به عبارت دیگر، لازم است از مالایعنی (هر امر بیهوده) اجتناب نماید و کم کم این مراقبه شدت پیدا می کند تا آنکه گاهی به خود است و گاهی به حقیقت نفس و گاهی بالاتر؛ ولی باید این را دانست که مراقبه، از لوازم حتمیه سیر و سلوک است.
📚ثمرات حیات ج1 ص47
#مراقبه #در_محضر_علامه #عرفان
@almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #مکتب_امام_خمینی
⚡️هجرت از نفس تا خدا
🔰امام خمینی (ره)
#حتما_ببینید #عرفان
#در_مدرسه_امام_خمینی
@almorsalaat
#معرفی_کتاب
♨️توحید علمی و عینی
🔰سید احمد کربلایی، شیخ محمدحسین اصفهانی، علامه طباطبایی، علامه طهرانی
@almorsalaat 👇👇
my_files_pdf_pdf_ketab_tohid.pdf
3.13M
#کتابخانه_مجازی
#معرفی_کتاب
♨️توحید علمی و عینی
🔰سید احمد کربلایی، شیخ محمدحسین اصفهانی، علامه طباطبایی، علامه طهرانی
@almorsalaat
#معرفی_کتاب 👇👇
مکاتبات علمین.mp3
1.87M
🔊#فلسفه #عرفان
💢مکاتبات علمین
❇️ استاد شیخ علی فرحانی
💠 استاد در این صوت به ماجرای شنیدنی تقابل مرحوم اصفهانی با سید احمد کربلائی در تفسیر بیت شعر عطار می پردازند.
💠 شیخ محمد حسین اصفهانی به تفسیر آن بنا بر مساله #تشکیک و آقا سید احمد کربلائی تفسیری عرفانی بنابر #تجلی_و_ظهور ارائه می دهند.
🌐 این داستان؛ داستانی بسیار جالب است لذا توصیه میکنم حتما گوش کنید.
📌برخی از ویژگیهای علمی و معنوی شیخ محمد حسین اصفهانی از اساتید آیت الله بهجت و علامه طباطبایی👇
eitaa.com/almorsalaat/583
#فلسفه #عرفان #مکاتبات_علمین
@maarejj
@almorsalaat
♨️ میکده حمام نیست
🔰آخرین پاسخ مرحوم سید احمد کربلایی به شیخ محمدحسین اصفهانی
🔸بسمه تعالى. از تكرّر بيانات و إصرار آن بزرگوار بر براهين إثبات كثرت حقيقيّه، بحمد الله بر اين حقير واضح و آشكار شد كه: آن شخص كه كلام بر طريقه ذوق المتألّهين تا حال مىداشت، اشتباه كرده بود؛ و اين براهين و لزوم شناعتى كه فرموده بوديد، در او اثر نمىگذارد. گويا خداوند متعال چشم او را از غير خود كور كرده بود؛ خداوند كورترش كند.
🔸مى گويد: توهّم مفاسد شنيعه از ديدن تعدّد است، و عدم طلوع آفتاب حقيقت. ميكده حمّام نيست؛ جَلَّ جناب الحقِّ تعالى أن يكون شريعة لكلِّ واردٍ أو أن يرد عليه إلّا واحدٌ بعد واحدٍ. و لذا اينگونه گفتگوها لا يكون إلّا أضحوكة للمغفَّل. و لذا زحمت آن بزرگوار، تضييع أوقات شريفه خواهد بود، و السّلام على مَن اتّبع الهدى، و السَّلام عليكم و رحمة الله و بركاته.
📚توحيد علمي و عينى ص157
#عرفان #در_محضر_علامه
@almorsalaat
💠مراتب مقامات اهل سلوک
👈علم، ایمان، اطمینان، مشاهده
🔰امام خمینی (ره)
1⃣مقام علم
🔺بدان که اهل سلوک را در این مقام و سایر مقامات مراتب و مدارجی است بی شمار ... یکی از آن مراتب مرتبۀ «علم» است. و آن، چنان است که به سلوک علمی و برهان فلسفی ثابت نماید ذلّت عبودیّت و عزّت ربوبیّت را.
🔺و این یکی از لباب معارف است که در علوم عالیه و حکمت متعالیه به وضوح پیوسته که جمیع دار تحقّق و تمام دایرۀ وجودْ صرف ربط و تعلّق و محض فقر و فاقه است. و عزّت و ملک و سلطنت مختصّ به ذات مقدّس کبریا است و احدی را از حظوظ عزّت و کبریا نصیبی نیست، و ذل عبودیّت و فقر در ناصیۀ هر یک ثبت و در حاقّ حقیقت آنها ثابت است.
🔺و حقیقت عرفان و شهود و نتیجۀ ریاضت و سلوک، رفع حجاب از وجه حقیقت و رؤیت ذلّ عبودیّت و اصل فقر و تدلّی است در خود و در همۀ موجودات.
🔺پس، اگر سالک راه حقیقت و مسافر طریق عبودیّت با قدم سلوک علمی و مرکب سیر فکری این منزل را طی کرد، در حجاب علم واقع شود و به مقام اوّل انسانیّت نائل شود، و لکن این حجاب از حجب غلیظه است که گفته اند: العِلْمُ هُوَ الْحِجٰابُ الاْکْبَر. و باید سالک در این حجاب باقی نماند و آن را خرق کند. و شاید به این مقام اگر قناعت کند و قلب را در این قید محبوس نماید، در استدراج واقع شود. و استدراج در این مقام آن است که به تفریعات کثیرۀ علمیّه پرداخته و به جولان فکر برای این مقصد براهین کثیره اقامه کند و از منازل دیگر محروم ماند، و قلبش به این مقام علاقه مند شود و از نتیجۀ مطلوبه که وصول الی فناءاللّه است غافل شود، و صرف عمر خود را در حجاب برهان و شعب آن نماید؛ و هرچه کثرت فروع بیشتر شود، حجاب بزرگتر و احتجاب از حقیقت افزون گردد. پس، سالک نباید گول شیطان را در این مقام خورده از حق و حقیقت به واسطۀ کثرت علم و غزارت آن و قوّت برهان محجوب شود و از سیر در طلب باز ماند؛ و دامن همّت به کمر زند و از جدّیّت در طلب مطلوب حقیقی غفلت نورزد و خود را به مقام دیگر که مقام دوم است برساند.
2⃣مقام ایمان
🔺و آن، چنان است که آنچه را عقل با قوّت برهان و سلوک علمی ادراک کرده با قلم عقل به صفحۀ قلب بنگارد و حقیقت ذلّ عبودیّت و عزّ ربوبیّت را به قلب برساند و از قیود و حجب علمیّه فارغ گردد. پس نتیجۀ مقام دوم حصول ایمان به حقایق است.
3⃣مقام اطمینان
🔺مقام سوّم، مقام «اطمینان و طمأنینۀ نفس» است که در حقیقتْ مرتبۀ کاملۀ ایمان است.
4⃣مقام مشاهده
🔺مقام چهارم، مقام «مشاهده» است که آن نوری است الهی و تجلّی ای است رحمانی که تَبَع تجلّیات اسمائیّه و صفاتیّه در سرّ سالک ظهور کند و سر تا پای قلب او را به نور شهودی متنوّر نماید. و در این مقام درجاتی است کثیره که ذکر آنها از حوصلۀ این اوراق خارج است.
♨️و هر یک از این مقامات را استدراجی است خاصّ به خود که سالک را در آن هلاکت عظیم است، و سالک باید در تمام مقامات خود را تخلیص از انانیّت و انّیّت کند و خودبین و خودخواه نباشد که سرچشمۀ اکثر مفاسد است خصوصاً برای سالک.
📚آداب نماز ص10
#آداب_نماز #اخلاق_و_عرفان #در_مدرسه_امام_خمینی
@almorsalaat
هدایت شده از المرسلات
🎙 #منبر مجازی به مناسبت #اربعین حسینی (ع) به زبان #انگلیسی
🔰حجت الاسلام سیدمحمد هاشمی
♨️موضوع: وحدت بشریت زیر پرچم #حسین علیه السلام
🌙 زمان: چهارشنبه 16 مهر ماه ساعت 20:30 (شب اربعین حسینی)
🔸 لینک های پخش زنده👇👇
🔺 نرم افزار زوم: (ورود با این آی دی):
786 110 0202
🔺 پخش زنده از یوتیوب:
https://youtu.be/gtqZY5ORTGo
📌برگزار کننده: مجموعه اسلامی FNC دوبلین
@ofoqemobin
@almorsalaat
💢کمالات معنوی شیخ محمد حسین اصفهانی
🔰علامه طباطبایی
🔅ایشان با وجود توغل در اصول، از کمالات معنوی نیز بی بهره نبودند. از مرحوم حاج میرزا جواد آقای ملکی نیز در معنویات استفاده نموده و با آن جناب مکاتبه داشته است. در تبریز که بودم، ایشان را در خواب، نورانی مشاهده نمودم. به من فرمود: مشکل شما حل شد و یا فرمود خواستم حل شد. یادم نیست که آن مشکل چه بود.
🔅یکی از اساتید ما دیده اش بسیار کم سو شده بود؛ به گونه ای که کتاب را به چشمش می چسبانید و می خواند. با یکی از دوستان قرار گذاشتیم که خدمت ایشان برسیم و از عروة الوثقى مباحثه بگذاریم و ایشان گوش دهند تا دلتنگ نشوند. در ضمن، ماهم استفاده کرده باشیم. اتفاقا روزی آقای آقاشیخ محمد حسین نیز که یکی از دوستان وی بود، تشریف آوردند. آقای کمپانی در ضمن سخنانشان فرمودند: دلم از دنیا کنده شده آرزوی آن را هم ندارم که بمانم و پسرم را هم زن بدهم، دلم می خواهد بخوابم و در آن حال بميرم و وارد عالم برزخ شوم. در سال ۱۳۹۰ قمری شنیدم ایشان وقتی خوابیده، دیگر بیدار نشده اند.
📚ثمرات حیات، ج1 جلسه31
#اخلاق_و_عرفان #در_محضر_علامه
@almorsalaat