#مشاورۀ_مجازی
⁉️چرا تطبیق نظرات #امام_و_علامه؟؟؟
🔰حجت الاسلام ناصر قیلاوی زاده @ghilavi
⁉️ #سوال: سلام علیکم. ببخشید چرا تو مباحثتون پیگیر تطبیق نظرات امام و علامه هستین؟ یعنی در تولید علم و تحول علوم انسانی اولا چرا باید به این دو بزرگوار رجوع بشه و در ثانی آیا به نحو تطبیقی هست یا مکمل بودن؟
✅ #پاسخ: علیکم سلام و رحمه الله. اینکه استاد محترم حاج آقا فرحانی در جریان تولید علم و اسلام شناسی خودشان بر اندیشه های امام خمینی و علامه طباطبایی به عنوان دو مولد بزرگ علمی و بعنوان دو نهر جوشان علوم اسلامی تاکید می کنند رو از چند جهت میشه مورد بررسی و تاکید قرار داد. البته این بحث دامنه زیادی دارد و در حد اجمال نکاتی رو عرض می کنم.
1⃣اولا حضرت امام خمینی و علامه طباطبایی هم دارای مبانی اندیشه ای واحدی هستند و هم در برخی حوزه ها مکمل یکدیگر قرار می گیرند. برای کسی که بخواهد با نظام جامعه اندیشه های اسلامی در حوزه با رشته های اصلی دروس اسلامی آشنا شود نیاز است هر دوی این مسیرها را طی بکند.
2⃣ثانیا این دو بزرگمرد علاوه بر اینکه اسلام شناسی صحیحی داشتند دارای این التفات بودند که اسلام را برای تکامل انسان روز باید ارائه بدهند نه اسلام بریده از زمان و مکان!
🔸مسائل اسلامی علاوه بر اینکه به نحو قضیه حقیقیه صادق هستند باید از ظرفیت پاسخگویی آنها به مسائل روز نیز استفاده کرد. شما ببینید علامه طباطبایی که بعنوان یک فیلسوف شناخته می شود علاوه بر فلسفه صدرائی و قدمایی، کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم را در پاسخ به شبهات فلاسفه جدید می نویسند و امام خمینی نیز در پاسخ به مسائل علوم اجتماعی و حکومتی، فقه نو و پویایی رو مطرح می کنند یا در پاسخ به اسرار هزار ساله حکمی زاده کتاب کشف الاسرار رو می نویسند که واقعا اثر ارزشمندی است.
2⃣ثالثا بررسی آثار این علمین نشان می دهد که نیازهای اندیشه ای طالب علم در دوره کنونی رو برطرف کرده اند و مکمل یکدیگرند.
🔸محوریت آثار علامه طباطبایی بر این علوم است:
#فلسفه #منطق #تفسیر
🔸محوریت آثار امام خمینی بر این علوم است:
#عرفان #فقه #اصول_فقه
🔸هر دو عالم در سایر علوم هم آثاری دارند اما هرکدام خلاء های موجود رو پر کرده اند و این نشان از ضرورت ارتباط و تعمیق در آثار علمی هر دو نفر دارد. .
📌نکته ای که اینجا ضروری می نماید این است که بخاطر تفاوت در لحن و ظاهر بیان و تصور عمومی تهافت علمی این دو بزگوار بسیاری تصور می کنند که نگاه های علمی متفاوت و متناقضی در اینجا وجود دارد که این یک تصور ناصحیح است و جناب استاد معظم حاج آقای فرحانی در این سالها با بیان مدرسه فکری هر دو نفر و تطبیق آنها بر یکدیگر که کار بسیار دقیق و ارزشمندی است، این نگاه غلط را زدوده اند و امید است که با انتشار این اندیشه راه فتح قله های علمی برای سالکان باز شود.
🔸وجود شاگردان مشترک و متعددی همچون استاد مطهری و مقام معظم رهبری و... نشان از وحدت در سیاق حرکت علمی است که نباید از آن غافل شد.
#در_مدرسه_امام_خمینی #در_محضر_علامه
@almorsalaat
هدایت شده از حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸
👓 ‼️پوستر جالب توجه:
با وجود اینکه اکثر سخنرانان محترم #حوزوی هستند، اما بلااستثناء در کنار همهشان عنوان #دکتر قید شده است!!
این امر نشان میدهد چقدر #مدرک_حوزوی در تبلیغات بی اهمیت نشان داده میشود و برای مخاطبین، حتی مخاطب حوزوی عنوان #دکتر جذابیت دارد!
@HozeTwit
#یادداشت
🌀 بحران مدرک و تناقضات حوزوی
📝 عامل فرار مغزهای حوزوی
🖋 سید هادی حسینی اصل
🔹 متاسفانه مسأله مدرک حوزوی و گرایش به مدارک و عناوین دانشگاهی، به یکی از چالشهای دو دهه اخیر بدل گشته است. یکی از ریشههای این موضوع، عدم حل تناقض مباحث ارزشی -یا ارزش انگاشتهشده- با واقعیات اجرایی است.
🔹 حوزه علمیه از یک سو از اوان طلبگی بر مفاهیمی همچون #اخلاص، درسخواندن برای امام زمان(عج) و قبح مدرک و مدرکگرایی فراوان تأکید میکند؛ در یک کلام، اینگونه القاء میشود که فقط مقام ثبوت مهم است و نه اثبات.
🔹 از سوی دیگر در همین حوزه علمیه -و به طریق اولی در دانشگاه و ...- در هنگامهی استخدام، واسپاری پژوهش، پروژه و... فقط و فقط با همان مقام اثبات کار دارند. حتی بخشنامه اخیر مرکز مدیریت درباره محدودیت موضوع پایاننامه سطح ۴، شاهد همین داستان است.
🔹 لذا غیر از معدودی از اساتید و فضلا که آینده خود را صرفا در نقشهای سنتی حوزه -نظیر تدریس سطح و خارج- تعریف میکنند -که البته بعضا دستیابی به کرسی تدریس نیز علاوه بر توانایی های علمی تابع شرایط فراعلمی نیز شده!- و بخش دیگری که ولو بدون جایگاه خاص حوزوی (به دلایلی که ذکر آنها مجال دیگری مطلبد) نمیخواهند یا نمیتوانند از حوزه علمیه بیرون روند، بخش سوم که از قضا عمدتا افراد ارزنده حوزوی نیز هستند گرایش به تحصیل مدارک، مدارج و عناوین دانشگاهی خواهند داشت. و این یعنی مهاجرت بخش قابل توجهی از نخبگان و فرهیختگان حوزوی به بیرون حوزه، یا به تعبیر علامه جوادی آملی #نهال_فروشی!
🔹 به همه اینها روند شکل یافتن #هویت_شغلی و صنفی طلاب در حوزه را نیز باید اضافه نمود که برخلاف مسیر مشخص دیگر صنوف و رشتهها، دارای فرایندی طولانی -و در بسیاری مواقع ناتمام- است و همین مسأله میتواند از نظر روانشناختی و مباحث اخلاقی و تهذیبی، زمینهساز بحران هویت فردی و حتی دچار شدن به اختلالاتی نظیر افسردگی و مشکلات خانوادگی نیز باشد. رد پای این بحران هویت را میتوان در ورود طلاب به فعالیتهای غیرمرتبط با رسالتهای حوزوی و حتی بعضا مضر به جایگاه روحانیت مشاهده نمود.
🔺 امروز تصمیمسازان و تصمیمگیرندگان حوزه از جمله شورای عالی و مرکز مدیریت در برابر فرار مغزهای حوزوی به محیطهای دیگر نظیر دانشگاه مسؤول هستند. لذا خواهشمندیم قبل از آنکه بیش از این دیر شود، راهی برای علاج و حتی تبدیل این تهدید به فرصت، اندیشیده شود.
#شورای_عالی #مرکز_مدیریت #مدرک_حوزوی #حوزه_علمیه #حوزه_انقلابی
🌐مناهج
@almorsalaat
📜احیای سنت #اجازه_اجتهاد در حوزه علمیه
🔰بیانات رهبر معظم انقلاب در موضوع #مدرک_حوزوی
💠بنده جزو کسانی هستم که از اوائل بر روی #مدرک مستقل حوزهای تکیه کردم، الان هم اصرار دارم. #مدرک؛ خود حوزه با اعتبار خودش نه به اعتبار وزارت علوم؛ چون اعتبار حوزه عمیقتر، ثابتتر و مهمتر از اعتبار هر وزارتی است. با اعتبار خودش، حوزه #مدرک بدهد. حالا اسم #مدرک را هر چه میخواهند بگذارند.
💠بعضی از دوستان اعتراض کردند که چرا می گریزید از اسم دکترا و کارشناسی ارشد و اسمش را گذاشتهاید سطح سه و سطح چهار؛ اینها را من بحثی ندارم. اینها را بنشینند بحث کنند، هر جور تصمیم گرفتند، همان درست است؛ لیکن اصلِ #مدرک را بنده قبول دارم، اما #مدرک زدگی آفت مدرک است. طلبه برای #مدرک درس بخواند، این عیب بزرگی است.
📚 بیانات 86.09.08
💠من اینجا میخواهم مطلبی دیگر را هم پیشنهاد کنم: سنت #اجازه_اجتهاد را که سالهاست در حوزههای ما منسوخ شده است، آقایان دوباره زنده کنند. #اجازهی_اجتهاد در گذشته، چیز خوبی بود. طلاب بعد از آنکه مقداری درس میخواندند، برای اینکه به مراکز و شهرها بروند و مشغول خدمت علمی شوند، احتیاج به گواهینامهای داشتند که معلوم شود این آقا اهل علم و فضل است. لذا پیش علمای بزرگ میرفتند و یک مسألهی فقهی را مطرح و بحث میکردند. وقتی آن عالم تشخیص میداد که ایشان مجتهد است، #اجازه_اجتهاد مینوشتند و به او میدادند.
💠بین علمای دورهی قبل که ما دیده بودیم، اجازههای اجتهاد زیادی بود. بزرگان و پیرمردان و پدران ما، از علمای قبل از خودشان #اجازهی_اجتهاد داشتند. ولی الان، سالهاست که این کار منسوخ است. چرا منسوخ شد؟ شاید عللی هم داشت؛ که یکی از مهمترین آنها این بود که بعضی از بزرگان مراجع، عادت نداشتند #اجازه_اجتهاد بدهند. جهاتی را رعایت میکردند. در نتیجه، این #اجازه_اجتهاد، تدریجاً منسوخ شد. اکنون دست افراد فقط اجازهی امور حسبیه است و این، کافی نیست.
💠چقدر خوب است که #اجازه_اجتهاد در حوزهها زنده شود. منتها، من به این ترتیب #پیشنهاد میکنم و میگویم: یک طلبهی فاضل، بعد از آنکه مقداری درس خواند و در خود احساس قوت اجتهاد کرد و نیروی اجتهاد و قدرت اجتهاد را در خودش حدس زد، پیش استاد برود. استاد موضوعی را، مسألهی مهمی را انتخاب کند - سعی کنند مسأله را از مسائل جدید؛ مسائلی که رویش بحث نشده است انتخاب کنند - و به طلبه بدهد. طلبه برود روی آن کار کند و حاصل آن جزوهای بشود مثل جزوههای پایاننامهای که در دانشگاهها معمول است.
💠ما البته این را به حوزهی قم ... پیشنهاد کردیم؛ که موضوع به طلاب بدهند و از آنها بخواهند که پایاننامه بنویسند. حالا عرض میکنیم که این را برای اجتهاد بنویسند. یعنی به طلبه موضوعی را بدهند و او آن موضوع را تنقیح کند، کار کند، بحث کند. گاهی دو، سه نفری راجع به قضیهای بحث کنند و استاد راهنمایی هم باشد. آن وقت خواهید دید در ظرف چند سال، هزاران تز فقهی جالب و مسائل بحث نشده به دست خواهد آمد و این، راه را باز خواهد کرد. نمیگوییم آن طلبه جوان تازه مجتهدی که مسألهای را بحث کرده، حرف آخر را در این مسأله خواهد زد؛ نه. بگذارید اولین حرف را بزنند و اولین گام را بردارند. بنابراین، اگر این کار را ما در قم راه بیندازیم، به تبع آن در جاهای دیگر انجام خواهد گرفت. در نتیجه، ممکن است #اجازه_اجتهاد را هم نخواهیم که مراجع بزرگ بدهند. همین فضلا و مدرسینی که در حوزه به فضل شناخته شدهاند و قوت علمی و تحقیقی دارند، یک نفرشان، دو نفرشان به طلبهای #اجازه_اجتهاد بدهند. ببینید چقدر خوب خواهد شد! طلبه میخواهد به شهری برود، میخواهد در دستگاهی وارد شود، میخواهد یک شغل تبلیغی انتخاب کند؛ این ورقهی اجتهاد که در جیبش باشد، نشانهی فضل اوست. این، چقدر راه را باز و طلاب را تشویق خواهد کرد که بروند و این کار را پی بگیرند!
📚 بیانات 71.06.29
💠یک جمله درباره پیشنهاد آقای ... عرض کنیم. مسئله دکتری افتخاری؛ خوب، البته این یک افتخار است که این دانشگاه این اظهار محبت را به ما بکند؛ لیکن من اهل دکتری نیستم؛ همان طلبگی ما کافی است. اگر بتوانیم به میثاق طلبگی متعهد و پایبند بمانیم - که قولاً و فعلاً این میثاق را از دوران نوجوانی و جوانی با خدای متعال بستیم - اگر خداوند کمک کند و ما بتوانیم این میثاق را حفظ کنیم و در همین عالم طلبگی پیش برویم، من این را ترجیح میدهم... من پیشنهاد شما را قبول نمیکنم.
📚 بیانات 88.13.11
#کلام_ولی #حوزه_علمیه #تحول_در_حوزه
@almorsalaat
#مکتب_امام_خمینی
💢نظریات فقهی امام خمینی (ره) بسیار دقیق و با ارزش است و در مقایسه با نظریات دیگران، فاصله زیادی دارد.
🔰آیت الله العظمی فاضل لنکرانی (ره)
🔹خود من 26 سال است که کتاب «تحریرالوسیله» ایشان را شرح می کنم و هنوز هم شاید بیش از ثلث آن باقی مانده باشد. من برای شرح کتاب وقتی مطالب دیگران را با نظریات ایشان مقایسه می کنم می بینم که فاصلۀ زیادی وجود دارد و نظریات ایشان بسیار دقیق و با ارزش است، امّا با این حال مقام علمی ایشان بسیار مخفی مانده است.
📚کنگره امام خمینی و اندیشه حکومت اسلامی / مصاحبه های علمی، ج 10، ص 9.
#در_مدرسه_امام_خمینی #فقه
@almorsalaat
استاد شیخ علی فرحانی-osool-ejza.mp3
3.87M
🔊 #اصول_فقه
💢نگاهی به اقوال در مسئله اجزاء
🔰استاد علی فرحانی
💠 استاد در این صوت ضمن بیان سختی و دقت مبحث اجزاء به بیان اقوال برخی علماء در این باب اشاره می کنند:
💠 مرحوم نائینی به تفصیل آخوند مبنی بر اجزاء در اصول عملیه و عدم اجزاء در امارات با حدوسط #تصویب 4-5 اشکال کرده است.
💠 اگر چه هم آخوند در عبارت خود و هم آقای بروجردی به اشکال میرزای نائینی پاسخ داده اند اما جمع بین قول آخوند و قول آقای بروجردی مبنی بر #اجزاء_مطلق از اصعب مسائل است.
🌐 استاد اشاره می کنند که حضرت آیت الله سبحانی قائل به قول آقای بروجردی اما مختار امام همان قول آخوند است.
#اصول_فقه #رسائل #مبحث_اجزاء #آخوند #نائینی #بروجردی
@almorsalaat
هدایت شده از حوزه نیوز خوزستان
▫️به یاد مرحوم ثابت قدم؛
🔴همچون نامش که «حسین» بود، حسینی شد و رفت
حوزه| حجتالاسلام ثابتقدم، متولد سال ۱۳۶۵ و تربیت یافته مکتب اهلبیت(ع) در مسجد ولایت اهواز بود که سال ۱۳۸۲ وارد مدرسه علمیه امام خمینی(ره) اهواز شده و پسازآن به حوزه علمیه قم رفته و مجدداً پس از طی مسیر علمی، به اهواز آمده و وارد مدرسه علمیه امام خامنهای میشود.
🔸 او به شهادت همحجرهایهایش، همواره حامی طلاب و خانوادههای کمبضاعت و نیازمند بود و از هیچ راهی برای کمک به آنها دریغ نمیکرد. شیخ حسین، سنتی حسنه را در مدرسه علمیه امام خامنهای پایهگذاری کرد که همچنان اثر وضعی آن در میان طلاب و خانوادههایشان مشاهده میشود.
🔸 حجت الاسلام ثابت قدم، از برگزارکنندگان مراسمات حضرت سیدالشهداء(ع) و به گواه دوستانِ هم مسجدی، فعالیتی مخلصانه جهت باشکوه برگزار شدن این جلسات دینی و مذهبی داشت. شیخ حسین با علاقه و مطالعه ی دقیق در عرصه تبلیغ در محافل خانگی و منابر حاضر میشد و از بیان خود جهت نشر معارف آل الله استفاده میکرد.
🔸 وی بسیار خوشرو و خوشخنده بود و کمتر کسی سراغ دارد که عصبانیت را در چهره او دیده باشد. بهتصریح دوستان و آشنایانش وی در جریان مواسات و کمک مؤمنانه، خدمت صادقانه میکرد تا اینکه خود نیز به ویروس کرونا مبتلا شد و درنهایت نیز، جان به جانآفرین تسلیم کرد.
همچون نامش که «حسین» بود، حسینی شد و رفت
او که «ثابت قدم» راهِ حسین بود آخر...
hawzahnews.com/x9QYb
🌐 خبرگزاری رسمی حوزه در خوزستان
eitaa.com/joinchat/1139933203Ced8a13e413
💢فن تبلیغ دین، از اشرف فنون است.
🔰رهبر معظم انقلاب ۷۰/۴/۲۰
🌐از اشرف فنون، فن تبلیغ دین است؛ هدف تبلیغ عبارت است از موعظه برای تزکیه مردم، تبیین معارف دینی جهت ارتقای سطح آگاهی دینی مردم، و بیان مصایب و مراثی حضرت ابیعبدالله؛ یعنی ارایهی الگویی به مردم، برای کیفیت بخشیدن به حرکت در راه هدفهای بزرگ. همه این چیزها جزو اشرف هدفهاست؛ لذا این فن را نباید کوچک گرفت و باید شریفترین و عالمترین و عاملترین افراد در این راه قدم بردارند و آن را برای خود افتخاری بدانند؛ کمااینکه در گذشته هم همینطور بوده است. افرادی مثل شیخ جعفر شوشتری، عالم اخلاقی بزرگ که خود منبری بوده است؛ لذا یک مبلّغ که بنا دارد سطح فکر مردم را در مسایل اسلامی بالا ببرد، باید آگاهی و بینش دینی وسیع و متنوع داشته باشد؛ با قرآن مأنوس باشد؛ در احادیث غور بکند و کرده باشد؛ با افکار نوی مربوط به دین و مذهب آشنا باشد؛ نه فقط آشنایی با دین به تنهایی، بلکه در کنار مسایل دینی، پارهیی افکار فلسفی و بینشهای اجتماعی هست که از آنها هم باید آگاهی داشته باشد!
#کلام_ولی #تبلیغ
@almorsalaat
♨️ترسوها حق ندارند اسم عقلانیت را بیاورند.
🔰رهبر معظم انقلاب 99.7.21
✅بعضیها اسم عقل و عقلانیت را که میآورند، منظورشان از عقلانیت ترسیدن است؛ وقتی میگویند عاقل باشید، یعنی بترسید، یعنی منفعل باشید، یعنی از مقابل دشمن فرار کنید؛ نه این درست نیست، ترسوها حق ندارند اسم عقلانیت را بیاورند. اسم ترسیدن و فرار کردن و میدان را خالی کردن عقلانیت نیست، اسمش همان ترس و فرار و مانند اینها است. عقلانیت یعنی محاسبهی درست؛ و البته دشمن سعی میکند عقلانیت به آن معنای غلط را تلقین کند، بعضی هم نادانسته گاهی حرفهای دشمن را تکرار میکنند.
#کلام_ولی #بصیرت
@almorsalaat
♨️♨️محفل علوم انسانی المرسلات
▫️از جهتی میتوان گفت که در عصر انقلاب اسلامی، مهمترین هدف حوزه های علمیه، تولید علوم انسانی اسلامی مورد نیاز اداره حکومت است. هزاران بیان از بیانات امام و رهبری دلالت بر این معنا دارد.
▫️بحمدلله تعالی از ابتدای ورود به حوزه، بلکه قبل از آن در مدرسه علمی- حوزوی استاد آیت الله فرحانی، این مطلب را آموختیم و خصوصا در محضر استاد گرانقدر شیخ علی فرحانی، همه دروس را با این جهت گیری خواندیم و فراگرفتیم.
▫️به لطف خدای متعال، در چند سال گذشته در محضر استاد علی فرحانی و در جمع شاگردان ایشان، جلسات و فعالیت هایی در راستای #تولید علوم انسانی داشتیم و برخی از آنها هم در کانال المرسلات منعکس شد. جلسات استاد در موسسه #مفتاح (درس گفتارهای فقه فرهنگ)، مجموعه جلسات اندیشه های تمدن ساز امام و علامه، جلسات تبیین الگوی تولید علوم انسانی در جمع اساتید حوزه علوم انسانی دانشگاهیان، تهیه و تنظیم کتاب #جام_جم_اجتهاد، مجموعه جلسات گروه علوم انسانی المرسلات، دوره آموزشی اندیشه میزان، جلسات ظرفیت شناسی علوم اسلامی در تولید علوم انسانی، مجلدات موضوع شناسی تعلیم و تربیت، چندین یادداشت و صوت در موضوعات مختلف علوم انسانی و نشر دیدگاه های #اعلام_اربعه، بخشی از فعالیت هایی است که در این چند سال در این مجموعه در زمینه علوم انسانی، صورت گرفت.
▫️به دلیل اهمیت این مسئله و لزوم تمرکز و برنامه ریزی دقیق تر در این زمینه، در جلسه ای که در #هیئت_تحریریه المرسلات داشتیم، بنا بر این شد که انشالله فعالیت های علوم انسانی را به صورت متمرکز در کانالی مستقل به نام "محفل علوم انسانی المرسلات" به مدیریت فاضل ارجمند و برادر عزیز حجت الاسلام سیدمجتبی جواهری، ادامه دهیم.
▫️انشالله در گام جدید، بناست که اقدامات موثری من جمله گفتگوهایی با صاحبنظران و اندیشمندان حوزوی و دانشگاهی را در راستای تبیین مدل #صحیح علوم انسانی که برگرفته از آثار #اعلام_اربعه است، تقدیم مخاطبین ارجمند کنیم و به سمت تولید علوم انسانی، حرکت کنیم.
🔰محسن ابراهیمی 99.7.21
🌐کانال محفل علوم انسانی المرسلات
👇👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1658781751C50bf41ac95
👆👆👆👆
#علوم_انسانی_اسلامی
@almorsalaat
♨️ امام خمینی و علامه طباطبایی غرض اصلی از خلقت و بعثت را با حفظ و اجرای دیگر مراتب احکام اسلامی با جرات اظهار کردند.
🔰 آیت الله سعادت پرور
💠 از مجموع آيات و احاديث و دعاها استفاده مى شود كه غرض اصلى از خلقت و بعثت انبياء عليهم السلام غير از آن چيزى است كه عموم مردم تصوّر كرده و مىكنند و اعتقاد خود را بر آن استوار نمودهاند و هر يك ديگرى را آماج تهمتهاى خود قرار داده و مى گويد: وى خلاف حق را فهميده؛ لذا بزرگان اهل كمال و كسانى كه اين گونه مطالب را دريافتهاند از بيم تازيانۀ تكفير و يا عدم پذيرش كوته فكران، جرأت اظهار نداشته و بعضاً آن را در لفّافۀ شعر و يا كلام پيچيده اى بيان كردهاند.
💠 به هر حال از طايفۀ جليلۀ علماء در عصر حاضر دو شخصيّت بزرگوار توانستهاند اين مقصد را(با حفظ و اجراى ديگر مراتب احكام اسلامى) با جرأت اظهار كنند و در گفتار و نوشتار خود به شرح آن پرداخته و زمينه را براى ديگران در بازگو كردن حقايق فراهم نمايند:
✅ يكى استاد بزرگ و مرجع عظيم الشأن شيعه و رهبر مسلمانان جهان آية اللّه العظمى جامع معقول و منقول صاحب كمالات نفسانى عارف باللّه روح اللّه الموسوى الخمينى(أدامَ اللّهُ شَوْكَتَهُ) مىباشد زبان نويسنده از بيان عظمت نفس و جامعيّت ايشان قاصر مى باشد و چنانكه شخصيت اين عزيز عالم اسلام تاكنون در بين شخصيّتهاى اسلامى و علما بىنظير بوده است بعيد به نظر مى رسد كه جامعه اسلامى در آينده نيز همانند ايشان را به خود ببيند، اَدٰامَ اللّٰهُ ظِلَّهُ الشَّريفَ عَلىٰ رُؤُوسِ المُسْلِمينَ. آمينَ، رَبَّ العالَمينَ!.
✅ و ديگرى استاد بزرگ علمى و عملى در معارف اسلامى،و مفسّر و فيلسوف عظيم الشأن حضرت علاّمه سيّد محمّد حسين طباطبائى مى باشد كه الحق حقّ بزرگى به گردن فرزندان حوزههاى علميّه بالأخصّ حوزۀ علميۀ قم بلكه شيعه بلكه عالَم اسلام دارد؛ زيرا معارف اسلامى را از طريق كتاب و سنّت و علم و عمل در گفتار و رفتار و تأليفاتش آموخت؛ به گونه اى كه مى توان گفت بعد از وى علمايى كه مىخواهند اسلام را بشناسند از وى مستغنى نيستند. رَحْمَةُ اللّهِ وَ رِضْوانُ اللّهِ تَعالى عَلَيْهِ..
💠 اگر دنياى امروز به وحشت افتاده و نمى تواند چنين شخصيّتهايى را در جهان اسلام ببيند، از بركت وجود چنين اسلامى است كه ايشان بيان نمودهاند، و به فرمودۀ قائد بزرگ،امام خمينى، اسلام خشك و بىمحتوى براى آنان ضررى ندارد، بلكه اثرات اين معارف حقّه و معانى بلند توحيدى در تمام امور است كه منافع آنان را به خطر انداخته است و لذا در كشورهاى عربى اين گونه كتابها برچيده مى شود و در كشور اسلامى ما نيز حسّ بدبينى به اين امور را توسّط خود ما دامن مى زنند.
📌 اكنون براى پند و نصيحت به اين گونه افراد قسمتى از كلام استاد بزرگوار،امام خمينى(أدامَ اللّٰهُ ظِلَّهُ)را ذكر مى كنيم.
🔅 مىفرمايند:«از امور مهمّه اى كه تنبّه به آن لازم است و اخوان مؤمنين و خصوصاً اهل علم(كَثَّرَ اللّٰهُ أمْثالَهُمْ) بايد در نظر داشته باشند، آن است كه اگر كلامى از بعضى علماء نفس و اهل معرفت ديدند يا شنيدند، به مجرّد آنكه به گوش آنها آشنا نيست يا مبنى بر اصطلاحى است كه آنها را از آن حظّى نيست، بدون جهت شرعيّه، رمى به فساد و بطلان نكنند، و از اهل آن توهين و تحقير ننمايند، و گمان نكنند هركس اسم از مراتب نفس و مقامات اولياء و عرفاء و تجلّيات حق و عشق و محبّت و امثال اينها كه در اصطلاحات اهل معرفت رايج است بَرَد، صوفى است يا مروّج دعاوى صوفيّه است، يا بافندۀ از پيش خود است و بر طبق آن برهانى عقلى و يا حجّتى شرعى ندارد. به جان دوست قسم،كلمات نوع آنها، شرح بيانات قرآن و حديث است(سر الصلاه صفحه 64 و 65)
📚 جمال آفتاب و آفتاب هر نظر، مقدمه
#اخلاق_و_عرفان
#قله_های_تهذیب
#در_محضر_علامه
#در_مدرسه_امام_خمینی
#سلسلهی_شاگردان_آخوند_ملاحسینقلی
@almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #شهادت
🔸 لحظهی اعلام خبر کشف پیکر شهید مدافع حرم محمود رادمهر به مادر وی و واکنش عبرتآموز مادر شهید
#مکتب_امام_خمینی
@almorsalaat
📸 کربلای خان طومان
◽️قرنهاست زمین انتظار مردانی اینچنین را میکشد تا بیایند و کربلای ایران را عاشقانه بسازند و زمینهساز ظهور باشند… آن مردان آمدند و رفتند، فقط من و تو ماندیم و از جریان چیزی نفهمیدیم… شهیدسیدمرتضی آوینی
🌐خبرگزاریحوزه
@almorsalaat
#مکتب_امام_خمینی
⚡️جهاد درونی و جهاد با نفس همراه با سایر جهادها
🔰رهبر معظم انقلاب 94/3/14
🔺جهاد این مرد بزرگ [امام خمینی (ره)] صرفاً جهاد سیاسی و اجتماعی یا جهاد فکری نبود بلکه همراه با همهی این جهادها، جهاد درونی، جهاد با نفس، پایبندی به ارتباط مستمر و دائم با خدای متعال هم بود؛ این هم درس است.
🔺اینجور نیست که اگر ما در میدان جهاد فکری یا جهاد علمی یا جهاد سیاسی یا جهاد نظامی وارد شدیم، حق داشته باشیم که از این بخش از جهاد صرفنظر کنیم.
🔺امام بزرگوار اهل خشوع بود، اهل بکاء بود، اهل دعا بود، اهل توسّل و تضرّع بود. در همین ماه مبارک شعبان مکرّر این فقرهی مناجات شعبانیّه را در سخنرانی خود تکرار میکرد: اِلهی هَب لی کَمالَ الِانقِطاعِ اِلیکَ وَ اَنِر اَبصارَ قُلوبِنا بِضِیاءِ نَظَرِها اِلَیکَ حَتَّی تَخرِقَ اَبصارُ القُلوبِ حُجُبَ النّورِ فَتَصِلَ اِلی مَعدِنِ العَظَمَة. این رفتار او بود، گریهی سحرگاهان او، مناجات او، دعای او، ارتباط دائمی او که این حالت، پشتوانهی معنویِ تداوم و استمرار جهاد این مرد بزرگ را تشکیل میداد. اینرا هم در حاشیهی جهاد فیسبیلالله امام بزرگوارمان به یاد داشته باشیم.
#اخلاق_و_عرفان
#کلام_ولی #در_مدرسه_امام_خمینی
@almorsalaat
هدایت شده از افق مبین||سید محمد هاشمی
نسبت عقلایی بودن معاملات و اقتصاد اسلامی +.mp3
1.8M
🔶 اشاره ای کوتاه در باب نسبت عقلایی بودن باب معاملات و امکان اقتصاد اسلامی در پایان بحث صحیح و اعم در اصول فقه
@ofoqemobin
👆👆👆👆
مطالب این صوت که بخشی از تدریس استاد هاشمی است، قابل توجه است. حتما #بشنوید.
#علوم_انسانی_اسلامی
@almorsalaat
هدایت شده از بینش مطهر || مطهَرین
بسم الله الرحمن الرحیم
🔷 یکی از بینش پژوهان در پی انجام یک تحقیق جامع در مورد آثار و تفکرات شهید مطهری بودند و در یکی از مراحل تحقیق با این سوال مواجه شده اند که سیر تاریخی انتشار #آثار_قلمی استاد شهید مرتضی مطهری به چه ترتیبی است.
🔶 برای پاسخ به این سوال از کانال جامع اندیشه های شهید مطهری درخواست کردند که یک مسابقه با جایزه معین برای آن ترتیب دهیم و جایزه مسابقه هم به اولین نفری که پاسخ #صحیح و #کامل رو ارائه دهد تعلق می گیرد.
✅ سوال مسابقه این است👇🏼👇🏼
⁉️ آثار قلمی استاد مطهری کدام هستند و سیر ترتیب این آثار به چه نحو است. از اولین اثر قلمی تا آخرین اثر استاد شهید مرتضی مطهری.
📝 پاسخ های خود را به آیدی @binesh_qom ارسال کنید.
🎁 هدیه مسابقه برای نفر برگزیده از طریق واریز وجه تقدیم می شود.
@bineshemotahar_qom
کانال جامع اندیشه های شهید مطهری
♨️محفل علوم انسانی #المرسلات
✅با ما همراه شوید👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/1658781751C50bf41ac95
🌀اقتصاد بخشی از اسلام است
🔰شهید مطهری
🔷 كسانى كه فكر مى كنند مسائل زندگى از يكديگر جداست و هر چيزى يك مرز و يك قلمرو خاص دارد و هر گوشه اى و قسمتى از زندگى بشر به يك شىء بخصوص تعلق دارد، تعجب و احياناً انكار مى كنند كه كسى مسئله اى به نام «#اقتصاد_اسلامى» طرح كند، زيرا به عقيده اينها هريك از اسلام و اقتصاد يك مسئله جداگانه است.
🔹 اسلام به عنوان يك دين براى خودش و اقتصاد به عنوان يك علم و يا يك فلسفه براى خودش، اسلام قلمروى دارد و اقتصاد قلمروى ديگر، همچنانكه #فرهنگ، #سياست، #قضاوت و حتى #اخلاق هر كدام قلمروى جداگانه از اسلام دارند.
🔶 بعضى پا فراتر نهاده و گفته اند زندگى به طور كلى يك مسئله است و دين مسئله ديگر، دين را نبايد با مسائل زندگى مخلوط كرد. اشتباهشان این اشخاص اين است كه مسائل زندگى را مجرد فرض مى كنند؛ خير، زندگى يك واحد و همه شئونش توأم با يكديگر است؛ صلاح و فساد در هريك از شئون زندگى در ساير شئون مؤثر است. ممكن نيست اجتماعى مثلًا فرهنگ يا سياست يا قضاوت يا اخلاق و تربيت و يا اقتصادش فاسد باشد اما دينش درست باشد و بالعكس.
🔸اگر فرض كنيم دين تنها رفتن به مسجد و كليسا و نماز خواندن و روزه گرفتن است ممكن است كسى ادعا كند مسئله دين از ساير مسائل مجزاست، ولى اين مطلب فرضاً درباره #مسيحيت صادق باشد درباره #اسلام صادق نيست.
📚نظری به نظام اقتصادی اسلام
#اقتصاد_اسلامى #اندیشه_مطهر
@almorsalaat
#یادداشت
⚡️نکته ای مهم در مورد خواندن کتاب (الفائق فی الاصول)
🔰حجت الاسلام حامد سامی
✳️همانطور که می دانید ، علم اصول یک علم آلی است نه اصالی . ویژگی مهم علوم آلی این است که این علوم به عنوان ابزار به ما کمک می کنند تا در علوم دیگر از آنها استفاده کنیم و به نتایجی برسیم . به عنوان مثال در مورد علم منطق گفته می شود که یک وسیله وابزار برای تفکر استیعنی برای اینکه در مسیر تفکر به درستی حرکت کنیم باید مسلح به ابزار علم منطق باشیم .علم اصول نیز یک ابزار مهم برای دستیابی به استنباط احکام مختلف است.
✳️در علوم اصالی ، دانستن هر یک از اجزاء علم به تنهایی، یک نتیجه و فایدۀ مشخصی دارد ؛ مثلا در علم پزشکی اگر یک پزشک بداند که (یک داروی خاصی برای یک درمان خاصی است و عوارض خاصی را دارد ) ؛ همین گزاره می تواند در درمان یک بیماری به او کمک کند ؛حتی اگر به همۀ علم پزشکی در همۀ گرایش ها به صورت کامل مسلط نباشد ؛ یعنی در علم پزشکی ، به هر اندازه که به گزارۀ پزشکی مسلط باشیم می توانیم از همان مقدار استفاده کنیم . اما در علوم آلی مثل علم اصول فقه ، این طور نیست . در علوم آلی احتیاج به یک دستگاه و یک مجموعۀ کامل و منسجم داریم که مانند یک کارخانه عمل می کند ؛ مواد خامی را دریافت می کند و محصولی را ارائه می دهد. این دستگاه باید در مجموعۀ گزاره ها و بخش های خود از انسجامی برخوردار باشد که اولا بخشی از این علم ، بخش دیگر را نفی نکند و ثانیا این مجموعۀ علم بتواند با توجه به مواد خام ، خروجی مشخصی داشته باشد.
✳️بنابر این علم اصول فقه به عنوان یک علم آلی ، یک دستگاه استنباطی است که همۀ اجزائش به یکدیگر متصل اند و با دانستن بخشی از این علم نمی توان استنباطی را انجام داد و نمی توان به کمک یک یا چند گزارۀ آن علم ، خروجی و نتیجۀ درستی به دست آورد.
✅با توجه به این بیان ، ما باید در علم اصول به یک دستگاه نظام مند و منسجم برسیم. برای این کار حتما باید ارتباط درستی بین بخش های مختلف علم برقرار کنیم تا انسجام علم حفظ شود و قسمتی از علم ، قسمت دیگر را انکار نکند.
❇️ به نظر می رسد از مهمترین اهداف کتاب «الفائق» این است که در موضوعات مهم و کاربردی ، مفاهیم به درستی تبیین شود و در هر بحثی، مطالب ابواب مختلف مرتبط با آن موضوع جمع بندی شود و حتی برخی از مطالبی که در کتب متعارف نیامده است ، آورده شود ؛ اما این به معنای ارائۀ یک منظومه کامل فکری و استنباطی برای علم اصول فقه نیست ؛ بنابراین کتاب «الفائق فی الاصول » یک مکمل خوب در کنار کتب اصلی علم اصول فقه است ؛ ولی به تنهایی نمی تواند یک نظام فکری کاملی ارائه دهد.
✅ با توجه به توضیح فوق باید دقت شود که خواندن کتاب «الفائق فی الاصول » ما را به این مطلب ترغیب نکند که علم اصول را مثل علم پزشکی قلمداد کنیم وبه فهم جزیره ای و بخش بخش این علم اکتفا کنیم.
🔰به عبارت دیگر در علم اصول باید به ملکۀ استنباط برسیم که یک امر بسیط و وحدانی است ؛ باید همه اجزاء این علم به درستی و به صورت هماهنگ در کنار یکدیگر قرار گیرد تا نتیجه حاصل شود.
#اصول #الفائق
@almorsalaat
1.05M
#مشاوره_مجازی
💢چگونه بدون ورود رسمی به حوزه، دروس مهم حوزوی را فرا بگیریم؟
🔰🔰🔰🔰🔰
💠 وویس حاضر مشاوره یکی از #دانشجویان رشته حقوق با مشاور محترم کانال حجت الاسلام سید محمد هاشمی (@SMHashemi128) درمورد چگونگی فراگیری دروس حوزوی است
📌 جهت ارتباط با مشاوران کانال کلیک کنید
👇👇👇👇
🆔 eitaa.com/almorsalaat/248
#هدایت_تحصیلی #واحد_مشاوران_المرسلات
@almorsalaat
هدایت شده از
🔅دنبال چه هستیم؟
▫️درباره نگرش درون گفتمانی پیرامون علوم انسانی با توجه به موقعیت فقه در جمهوری اسلامی ایران
⚜️حجت الاسلام سید مجتبی امین جواهری
👇👇👇
🔍محفل علوم انسانی المرسلات
🔥 @ensani_almorsalaat
هدایت شده از
♦️دنبال چه هستیم؟
⚜️حجت الاسلام سید مجتبی امین جواهری
◾️ علوم انسانی معنای عریض و طویلی دارد و قرن هاست که متفکرین مختلف در تمدن مغرب زمین به آن پرداختند. در نگاه اولی علوم انسانی نه در مبادی و نه در روش هیچ نسبتی با آموزه های وحیانی اسلام ندارد. عمده مکاتب فکری موجود در این حوزه، حول محور #اومانیسم (انسان گرایی) و با روش تجربی و #عقلانیت_خودبنیاد تکون یافته. بنابراین وقتی در حوزه معارف اسلامی از آن سخن می گوییم به دنبال چه هستیم؟
◾️ما معتقدیم که مقام معظم رهبری (دام ظله) به تبع امام خمینی (ره) مسیری را در حوزه علمیه و معارف اسلامی باز کردند که از دریچه آن می توانیم به شبکه مفاهیم پیچیده علوم انسانی وارد شویم. این مسیر چیزی جز انقلاب اسلامی و #جمهوری_اسلامی برآمده از آن نیست. اگر انقلاب اسلامی در سال 57 در ایران پیروز نمی شد، ما امروزه شأنیت کافی برای پرداختن به این مسأله نداشتیم. علوم انسانی در امتداد تمدن ها شکل می گیرد و تحولات اساسی در جامعه ایران در 4 دهه گذشته، استقلال فکری و فرهنگی لازم برای پرداختن به این مسأله را فراهم کرده است.
◾️نظریه #ولایت_فقیه صرفاً یک ساختار سیاسی نیست که از آن ذیل ابواب سیاسی فقه سخن بگوییم بلکه این نظریه، فقاهت را در مصدر مدیریت فردی و اجتماعی انسان قرار داده، بنابراین کارکرد علوم انسانی در توسعه تمدن غرب باید به صورت #بومی برای جامعه اسلامی بازتولید شود تا امکان جریان فقاهت در رگ های جامعه فراهم شود.
◾️از این منظر بسیاری از پیشفرض های موجود در علوم انسانی رنگ باخته و معنای اراده شده از آن، غیر از معنایی است که در ادبیات آکادمیک جهان وجود دارد.
◾️به صورت کلی مواجه ما با علوم انسانی در دو حوزه: #مفاهیم_انتزاعی و #پدیده_های_عینی تصویر می شود. در حوزه مفاهیم انتزاعی، مبانی فلسفی در هستی شناسی و انسان شناسی که روح جمعی ایرانیان را شکل داده، ما را به ظرف #اعتبار انسانی می رساند. #اعتباریات در امتداد حکمت اسلامی همانند سفره ای است که پدیده های عینی با روش فقهی مشخص از آن بهره می برند. پدیده های عینی در این منظر جدید، رویدادهای اجتماعی جمهوری اسلامی ایران است.
◾️مثلاً برای از بین بردن مسأله فقر به عنوان یک پدیده در جامعه فعلی ایران، با بهره گیری از پیشفرض های مفهومی مثل «عدالت»، «آزادی» و «فرهنگ» از دایره مفاهیم انتزاعی اسلام، اصولی با روش فقه جواهری استنباط می گردد و ناظر بر اقتضائات زمانی و مکانی تطبیق داده می شود. نتیجه این فرآیند، استخراج استراتژی های کلی در مدیریت جامعه اسلامی است و نهادی همچون مجلس شورای اسلامی ذیل آن، مصوباتی را برای محرومیت زدایی در نظر می گیرد. همانند #اقتصاد_مقاومتی به عنوان یک استراتژی، برخواسته از مبانی فلسفی و روش فقهی مدون و ناظر بر اقتضائات و شرایط عصر حاضر جمهوری اسلامی ایران است.
◾️ بنابراین نمی توان جمهوری اسلامی ایران را از مدار تولید #علوم_انسانی_اسلامی در این منظر حذف کرد. در کشوری که ساختارهای #سکولار حاکم باشد، متفکران اسلامی هیچ عرصه ای برای رصد، توصیف و بازتولید اصول اجتماعی نخواهند داشت. یکی از دلایل نفوذ سکولاریسم در حوزه های علمیه که گاهی ندای انسداد فکری از آن شنیده می شود و گاهی آن را با سیره عقلاء توجیه و تزیین می کنند، برخواسته از بی توجهی به موقعیتی است که جمهوری اسلامی ایران برای فقه شیعه ایجاد کرده است.
◾️ پس حوزه علمیه از منظر خود به علوم انسانی می نگرد و این منظر در بستر اتفاق تاریخی به نام #انقلاب_اسلامی ایجاد شده است. بنابراین اگر از تعلیم و تربیت سخن می گوییم چون ساختار جمهوری اسلامی متکفل نهادهای آموزشی و پرورشی کشور است و اگر از اقتصاد اسلامی سخن می گوییم چون زمام شوراهای عالی اقتصاد در اختیار جمهوری اسلامی است.
◾️ با توضیحات فوق، جایگاه حوزه علمیه و دانشگاه در فرایند تولید علوم انسانی اسلامی روشن می گردد. حوزه علمیه به صدد بازتولید مفاهیم اساسی علوم انسانی مطابق با موازین میراث فلسفی و فقهی ایران اسلامی است و دانشگاه متکفل توصیف و رصد پدیده های عینی در نظر و عمل است.
✅ امیدواریم در این محفل بتوانیم گوشه هایی از این ظرفیت عظیم را به مخاطبین محترم کانال عرضه کنیم.
🔍محفل علوم انسانی المرسلات
🔥 @ensani_almorsalaat
10-hamahangi-99.7.19.mp3
17.82M
🔉 #هماهنگی_امام_و_علامه
💢تحلیل اعتبارات شرعی (2) و سلوک اجتماعی از نگاه امام و علامه
🔰استاد علی فرحانی
☑️ در این جلسه به ادامه بحث اعتبارات شرعی پرداخته شد و پس از آن دو مبحث سلوک شرعی و سلوک اجتماعی و همچنین طریق صحیح عرفان و تفاوت آن با جهله صوفیه و اهل ظاهر، تبیین شد.
📌 10مین و آخرین جلسه از سلسله جلسات هماهنگی امام و علامه ۹۹/۷/۲۰
#پای_درس_استاد #استاد_علی_فرحانی #اصول #فلسفه #علوم_انسانی_اسلامی #در_محضر_علامه #در_مدرسه_امام_خمینی
@almorsalaat