💠 امامت و رهبری مظهر«خلافت و حاکمیت سیاسی اسلام
🎙 استاد سید جواد ورعی
✂️ برش هایی از متن:
🔻 حضرت محمد(ص) در روز غدیر خم مسوولیت هایی را متوجه حاضران دانستند، در عمل جامعه اسلامی آن روز، از خواست و نظر پیامبر گرامی فاصله گرفت و آنچه در غدیر رخ داد فقط به عنوان واگذاری امامت به امیرالمومنین تعبیر شد نه خلافت. مشکل آن روز جامعه تحت حاکمیت پیامبر چه بود که نتوانست حتی آخرین توصیه های پیامبر را اجرایی کند؟ و چرا آموزه هایی که طی 23 سال از سوی پیامبر ارائه شد، یک شبه به فراموشی سپرده شد؟
🔻 بسم الله الرحمن الرحیم
🔻ربرای رسیدن به پاسخ این سئوال توجه به سه نکته اساسی لازم است.
🔻نکته اول در باره جریانی است که خلافت بعد از پیغمبر را مصاده کرد. مرحوم علامه طباطبائی پرسشی مطرح می کنند، مبنی بر این که آیا جریان نفاق که در پی کسب قدرت بودند، مربوط به زمان حیات پیغمبر است یا بعد از وفات پیغمبر چنین جریانی به وجود آمد؟ ایشان معتقدند جریان نفاق مربوط به زمان حیات پیغمبر است.
🔻 این جریان که فهمید آینده جزیره العرب از آنِ پیغمبر است، با گرایش به اسلام، در حقیقت به دنبال دستیابی به قدرت و ریاست بود و چون این فرصت در زمان پیغمبر فراهم نبود، تا زمان رحلت پیغمبر صبر کردند. ولی بعد از وفات پیغمبر این فرصت را به دست آورده و به لطایف الحیل قدرت و ریاست را در آغوش گرفتند. حتی به توصیه های پیامبر هم در باره جانشین خود توجهی نکردند. البته ممکن است همه کسانی که مستقیماً قدرت را به دست گرفتند، توجهی به برنامه ریزی پشت پرده این جریان که عمدتاً امویان بودند، نداشتند و در حقیقت فریب این جریان را خورده باشند.
جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/emamat-va-rahbari-mazhar/
#امامت
#رهبری
#سید_جواد_ورعی
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishemaa
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/andishemaa/?hl=en
💠 آیین رونمایی کتاب «غدیر در آیینه کتاب»
✂️ برش هایی از متن:
🔸 در آستانه عید غدیر 1401 ، آیین رونمایی از کتاب «غدیر در آیینه کتاب» با حضور حجه الاسلام و المسلمین سید جواد شهرستانی (دام ظله) و معاونت فرهنگی وزارت ارشاد دکتر احمدوند انجام شد.
🔸 اطلاع رسانی، احداث یکی از بزرگترین کتابخانه های کشور در این جلسه انجام گردید؛ این کتابخانه در متراژ ۱۰۶۰۰ متر مربع و زیربنای 86000 متر مربع در 15 طبقه به بهره برداری خواهد رسید که جامع ۱۰ کتابخانه تخصصی خواهد بود و حدود 5 میلیون نسخه کتاب را به علاقمندان ارائه خواهد نمود؛ و همچنین دارای سالن آمفی تئاتر به متراژ ۳ هزار متر با گنجایش ۱۲۰۰ نفر خواهد بود.
🔸 در ادامه، دکتر احمدوند ضمن تشکر از دغدغه مندی آیت الله شهرستانی نسبت به فرهنگ اسلامی شیعی و فعالیت های ممتاز موسسه آل البیت علیهم السلام در احیا و نشر معارف شیعی، انتشار مجله الارشاد و همچنین انتشار مجله تراثنا (بیش از دو دهه) را نشان از اهتمام والای ایشان دانستند؛ که کیفیت برتر کتاب های تحقیق موسسه موجب دریافت جوایز و تقدیرنامه از کتاب سال جمهوری اسلامی ایران نیز شده است.
🔸 ایشان همچنین با تقدیر از فعالیت های فرهنگی مبتنی بر عقاید تشیع در دیگر کشورها، درخواست هم افزایی مراکز فرهنگی مختلف با موسسات تحت نظر آیت الله شهرستانی را داشتند که با استقبال ایشان روبرو گردید.
جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/aiin-ronamaii-az-ketab-qadir/
#رونمایی
#غدیر
#کتاب
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishemaa
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/andishemaa/?hl=en
💠 تمام بعثت انبیا ناقص بود با خاتم تمام شد... اعظم الرسل ناقص بود به علی کامل شد
🎙 آیت الله العظمی وحید خراسانی
جهت مشاهده این کلیپ به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/tamam-besat-anbia-naqes-bod-bakhatam-kamel-shod/
#آیت_الله_وحید_خراسانی
#بعثت
#انبیا
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishemaa
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/andishemaa/?hl=en
در این مقاله به این پرسشها پاسخ داده که تغییرهای اجتماعی چیست و در بستر چه زمینههائی شکل گرفته و فرایند تحول چه مسائل بنیادینی خواهد بود. در پاسخ به این پرسشها به چیستی تغییرها و تقسیم و مراحل فرآیند دگرگونی به ارزشهای مثبت اجتماعی، اشاره شده است. همچنین دلایل عمده تحول از نگاه نهجالبلاغه را میتوان حفظ ارزشها و ضرورت مراقبت اجتماعی، نقد حاکمان و فرمانروایان معرفی کرد. پژوهش حاضر با بررسی و تحقیق در نهجالبلاغه و برخی از سخنان دیگر آن حضرت که در غرر و درر آمدی یا برخی کتب حدیثی آمده، با رویکرد جامعهشناختی است. همچنین این بحث در پی تبیین دیدگاه امام (ع) در خصوص فرآیند تغییرهای اجتماعی و عوامل مؤثر بر دگرگونی آنهاست.
جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/farayand-tahavol-va-taqirat-ejtemaii/
#اجتماعی
#امام_علی
#تحول
#فرآیند
#نهج_البلاغه
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishemaa
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/andishemaa/?hl=en
💠 غدیر، خیابان و دینداری
🎙 استاد مهراب صادق نیا
✂️ برش هایی از متن:
🔸 پدرم از مسجد برگشته بود خانه و قدری شکلات در دست داشت. آن روزها جنگ تازه شروع شده بود و شبها برق قطع میشد. میگفتند چون نزدیک منطقهی جنگی هستید ممکن است عراقیها شهرک را با پادگان اشتباه بگیرند و بمباران کنند. مادرم وسط حیاط خانه فرش پهن کرده بود. دو خانوادهی دیگری که در دو اطاق منزل ما به عنوان میهمان (جنگزده) زندگی میکردند، هم برای خودشان فرش انداخته بودند. حیاط خانهی ما بزرگ بود ولی سه خانواده نزدیک هم فرش انداخته بودند. پدرم شکلاتها را بین همهی حاضران تقسیم کرد و آمد که روی فرش خودمان بنشیند. خاله حمیده (زن جاافتادهی عربزبانی که از معاودین بود و با همسرش پیش ما زندگی میکرد) از پدرم پرسید: "مسجد چه خبر بوده که دست پر آمدی؟!" پدرم گفت: "نمیدانم! مُلای مسجد میگفت امشب، شب "عید قدیر خم" است." تقریباً همه با تعجب پرسیدند: "عید چی؟!" گویا تا آن زمان نشنیده بودند. من با یک خندهی بلند گفتم: "عید غدیر بابا، عید غدیر." بعد توضیح دادم که یعنی روزی که پیامبر اکرم(ص) دست امام علی(ع) را بالا برد و او را به عنوان جانشین خودش معرفی کرد. این عید به آن مناسبت است. مادرم از دانش پسرش ذوق کرد و چند بار گفت: "دا تیَم زیر پات!" خاله حمیده هم با آن تهلهجهی عربیاش ماشاءالله ماشاءالله گفت. بعد هم بلند شد و کمی از تنور مادرم ذغال گرفت و قدری اسپند روی آن ریخت و دور سرم چرخاند. من هم در احساس علامهگی غرق بودم. ...
🔸 امروز وقتی موکبهای فراوانی که برای عید غدیر راه افتاده بود را میدیدم یاد آن روز افتادم. شهر پر بود از شربت و شیرینی و شادی. حالا همه میدانند غدیر خم چیست و پدرها غدیر را قدیر نمیگویند. آگاهی مذهبی بچهها بالا رفته و مادرها برای دو کلمه معرفی غدیر خم چشم خودشان را زیر پای بچههایشان نمیگذارند و خاله حمیدهها برای یک توضیح دو کلمهای در وصف عید غدیر برای هیچ بچهای اسپند دود نمیکنند. شادیها هم از مسجد بیرون آمده و خیابانها را تسخیر کرده است. مناسک غدیر فربه شدهاند و کوچه و خیابان تزئین شدهاند. اگر افزایش مناسک و آگاهی مذهبی را نشانهی دینیتر شدن جامعه بدانیم، باید بگوئیم ما دیندارتر شدهایم. با این حال، برای این که یک جامعه را به دینداربودن وصف کنیم متغیّرهای دیگری هم لازم است. مثل این که ما تا چه اندازه به آنچه دین در بارهی عدالت، انصاف، مروّت، صداقت، و حقوق دیگران میگوید حساسیّت داریم.
جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/qadir-khiyaban-dindari/
#غدیر
#دین_داری
#مهراب_صادق_نیا
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishemaa
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/andishemaa/?hl=en
💠 «حضور زنان در مناصب سیاسی و قضایی: بررسی فقهی»
🎙 استاد سیدضیاء مرتضوی
✂️ برش هایی از متن:
🔺 مسئله حکم شرعی ریاست و قضاوت زنان از چندین منظر فقهی قابل بررسی است. یکی از آنها ارزیابی ادلهای است که فقیهان از گذشتهی دور تاکنون در استدلال بر شرط ذکورت مطرح کردهاند. بررسی این ادله که به بیش از بیست مورد میرسد، بهویژه از نظر دلالت نشان میدهد هیچیک از آنها قابل استناد در اثبات شرط ذکورت نیست؛ نه در مسئله قضاوت که موضوع اصلی سخن فقیهان بوده است و نه در موضوع ریاست عامه یا محدود زنان که در نوع استدلالها درباره این شرط با موضوع قضاوت مشترک است.
جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/hozor-zanan-dar-manaseb-siyasi/
#زنان
#سیاست
#قضاوت
#سیدضیامرتضوی
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishemaa
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/andishemaa/?hl=en
💠 صور تمثیلی خیال و تدین: درخت دین یا فرش دیانت؟
🎙 استاد محمد مهدی مجاهدی
✂️ برش هایی از متن:
🔺 اشاره:
🔺 آنچه اینجا تقدیم میکنم، بخشی از یک نوشتهی بلند است. آن نوشتهی بلند در نقد نواشعریگری، نواخباریگری، و نوتفکیکیگری در ساحت دیانت در ایران امروز است، سه جریان مسمومی که آبشخور ژانری سطحینگر و عوامانه و تقدسفروش است، ژانری زرد، که از فرط زردی هواداراناش را به ضایعهای مبتلا کرده که میتواناش «یرقان ظاهریگری دینی» نامید. اما متن زیر خلاصهی یکی از بخشهای مقدماتی آن متن بلند است و به نقش و نقد ایماژهای مسلط در فکر و فهم دینی ما اختصاص دارد. در این متن صورتی خیالین و تمثیلی را هم به عنوان یک ایماژِ جایگزین پیشنهاد کردهام.
🔺 زندگی ما از جمله شیوهی دیانت و سلوک دینی ما بسیبسیار بیشتر از آنکه در نگاه نخست به نظر میرسد تابع و وامدار صُوَرِ خیال و تمثیلهای ما ست. همین صورتهای خیالین و تمثیلی اند که حدود امکان اندیشههای ما در باب دین و نیز حدود امکان دینورزی ما را تعیین و تحدید میکنند.
🔺 برای فهمیدن اهمیت این صورتهای خیالین و تمثیلی و ارزیابی تأثیر آنها بر نحوهی دینورزی نیازی نیست راه دوری برویم. مثلا همین روایت «الدنیا مزرعة الاخره» را در نظر بگیرید؛ صورتی خیالین و تمثیلی است از نسبت دین و دنیا که بی آن، بخش بزرگی از مدعاها، دعاها، استدلالها، امیدها، آرزوها، مناجاتها و مناسک از بن ناممکن میشد. یا مثلا اقانیم ثلاثه صورتی خیالین است که فهم و توضیح و توجیه نسبت خداوند و عیسی مسیح را برای بسیاری از مسیحیان ممکن میکند و بدون این صورت خیالین بخش بزرگی از الهیات مسیحی بلاموضوع میشد. همچنین است صورتهایی مثالین مانند ساختمان دین، تفکیک تمثیلی هستهی دین از پوستهی دین، و آسمان و زمین، و امثال اینها. اینها همگی صور خیالین مسلطی هستند که هر یک بخشی از گفتار الهیاتی را ممکن و حدود قبض و بسط آن را در نظر و عمل معین کردهاند.
🔺 این صورتهای خیالین از دین چنان رایج و شایع اند که اندیشهی دینی بدون آنها تقریبا غیرممکن است. این صور خیالین حتی از محکمترین و جدیترین عقاید و آموزههای دینی هم برای فهم و کنش دینی ما تعیینکنندهتر اند، چون قالب و حدود و مجال اندیشهی ما را تعیین و تحدید میکنند ولی خودشان کمتر محل درنگ و تأمل نقادانه قرار میگیرند و از فرط رواج و شیوع، بدیهی گرفته میشوند تا جایی که میشود گفت شبیه همان نقشی را بر اندیشه و عمل دینی ما میزنند که کانت معتقد بود مقولات پیشینی ذهن ما بر شناخت ما از جهان میزنند.
🔺 مثالها بسیار است و من نمیخواهم بیش از این، مقدمهی حاضر را تفصیل دهم. اما یادآوری این نکته نیز همینجا سودمند و لازم است: کافی است هر یک از این صورتهای خیالین را با تمثیلها و صورتهای خیالین دیگری جایگزین کنیم و بلافاصله دریابیم که دیگر دربارهی دین و دیانت نمیتوانیم همان سخنانی را بگوییم که پیشتر نهتنها ممکن مینمود، بلکه بسیار معقول و جاافتاده هم به نظر میرسید.
جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/sovar-tansili-khiyal-va-tadayon/
#تدین
#تمثیل
#خیال
#دیانت
#محمد_مهدی_مجاهدی
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishemaa
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/andishemaa/?hl=en
🔹 مسئلهی حجاب و بیحجابی دارد خونین میشود.
🎙 استاد مهراب صادق نیا
✂️ برش هایی از متن:
🔸 مسئلهی حجاب و بیحجابی در جامعهی ما دارد به جاهای باریکی کشیده میشود. این روزها که من تهران زیاد رفت و آمد دارم، بسیار میبینم که زنان و دختران با پوششی که حاکمیّت آن را ممنوع میشمارد در خیابان آمد و شد میکنند. اوضاع در شهرهای دیگر نیز، بیش و کم چنین است. در همین خیابانها زنان و دخترانی هم رفت و آمد دارند که پوشششان جوری است که هویّت مشروعیّتبخشِ حاکمیّت میخواهد و میپسندد. این دو گروه حضور هم را پذیرفتهاند و بر هم خشم و خشونت نمیگیرند. ماجرای اتوبوس بیآرتی تهران یک پدیدهی هراسانگیز تازه است. پدیدهای که ناشی از رفتار غیریّتسازانهی برخی از مسئولان کمتر حواسجمع کشور ماست. آنها یا نمیدانند با این کارشان چه آتشی به بزرگترین سرمایهی اجتماعی این جامعه میزنند و یا میدانند و برایشان مهم نیست شهروندان به روی هم چنگ بزنند و همدیگر را در اتوبوس و خیابان دشنام دهند و گاز بگیرند.
🔸 غیریّتسازی اجتماعی با اهداف مختلفی شکل میگیرد و برجسته میشود. هورات معتقد است که مهمترین اهداف این کار عبارتند از خلق رابطهی غیریتسازانه که نتیجهاش میشود تولید دشمن و تعیین مرزهای سیاسی؛ تثبیت هویّتهای جزئی عاملان اجتماعی؛ و آزمودن و مشروط کردن هویّت مشروع. در هر سه مورد مهمترین کارکرد غیریّتسازی تولید دوگانهی "ما و دیگری" است و در نتیجه به حاشیهراندن دیگری. دوگانهی پرخطری که نظم اجتماعی را تهدید میکند و در نهایت اخلاق و اصل بقاء جامعه را تهدید میکند. این دوگانه همواره گروهی را در موضع هراس اخلاقی و خشونت قرار میدهد. وقتی گروهی در بارهی خود چنین بیاندیشند که خیام میگوید:
🔸 مائیم که اصل شادی و کان غمیم
🔸 سرمایهی دادیم و نهاد ستمیم
🔸 پستیم و بلندیم و کمالیم و کمیم
🔸 آئینهی زنگ خورده و جام جمیم
جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/hejab-va-bihejabi-khonin/
#بی_حجابی
#حجاب
#خونین
#مهراب_صادق_نیا
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishemaa
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/andishemaa/?hl=en
🔹 تفاوت حکومت علوی واموی
🎙 استاد سید ابوالفصل موسویان
✂️ برش هایی از متن:
🔸 به گزارش روابطعمومی «سایت اندیشه ما» حجتالاسلاموالمسلمین استاد سید ابوالفضل موسویان در نشستی لایو مؤسسه پژوهشی - فرهنگی فهیم در تاریخ 24/4/1401 به ایراد سخن پرداخته تفاوتهای حکومت علوی و اموی را بیان نمود که گزیده آن تقدیم میگردد
🔸 حجتالاسلاموالمسلمین استاد موسویان: اولین مسئله در مورد معرفی امام علی (ع) بهعنوان جانشین پیامبر، مسئله تبیین وحی بوده است که در ادامه و استمرار نبوت، توسط ائمه معصومین (علیهمالسلام) انجام شود دومین مسئله که روی آن تأکید شده است مسئله زعامت و رهبری امام علی است که ذیل آیه شریفه است «والله یعصمک من الناس» بیان شده است. پیامبر (ص) در اصل مسئله معرفی جانشین خود نگرانی نداشته است آنچه موجب نگرانی پیامبر بود برخورد سیاسی امت نسبت به امر جانشینی بود که مربوط به جنبه سیاسی قضیه غدیر است زیرا با معرفی ولایت امام علی (ع) ممکن بود عدهای خاصی با ولایت همراهی نکنند شکاف در درون امت اسلامی ایجاد شود ولی خداوند به پیامبرش نوید داد «والله یعصمک من الناس» به این اساس رفع نگرانی شد که پیامبر با اطمینان خاطر مسئله ولایت و رهبری امام علی را مطرح نمایند.
🔸 استاد دانشگاه مفید : بحث امروز ما در مورد آن، بخش از واقعه غدیر است که مربوط به زعامت و رهبری امام علی میباشد .
🔸 استاد موسویان در ادامه به انحرافات سیاسی، اجتماعی واعتقادی به وجود آمده در حکومت بنی امیه اشاره نموده گفت: انحراف که بنیامیه در سیاست اسلام به وجود آوردند ، انحرافات عظیمی بود و امام علی چه نگاه به انحرافات داشتند به ماهیت حکومت و قدرت چگونه نگاه میکردند.
🔸 ارزش اساسی در حکومت و قدرت از منظر امام علی (ع) چیست؟ بایستی بررسی گردد.
🔸 استاد موسویان گفت: نگاه امام علی به حکومت معطوف به قدرت نبود بلکه معطوف به خدمت و اقامه عدالت بود.
🔸 وی در ادامه بیان داشت: قدرت و حکومت در نگاه امام علی با نگاه بنیامیه ، اختلاف صددرصدی دارد امام علی برای حکومت اصالت قائل نبود آنچه اصالت دارد مسئولیتهای حاکم است. در جای ابن عباس از امام علی سؤال میکند که چرا مشغول وصله زدن کفش خود هستید، حضرت فرمودند: این کار یعنی وصله زدن کفش از حکومت نمودن بر شما مردم ارزشی بالاتر دارد. مگر آنکه حقی را برپا کنم یا باطل را دفع نمایم.
جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/tafavot-hokomat-omavi-va-alavi/
#اموی
#علوی
#تفاوت
#حکومت
#ابوالفضل_موسویان
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishemaa
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/andishemaa/?hl=en
💠 فضلیت عزاداری امام حسین(ع) درکلام امام صادق علیه السلام
🎙 آیت الله العظمی وحید خراسانی
جهت مشاهده این کلیپ به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/fazilat-azadari-emam-hosein/
#آیت_الله_وحید_خراسانی
#امام_حسین
#امام_صادق
#عزاداری
#فضیلت
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishemaa
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/andishemaa/?hl=en
✳️ ارضای کاذب حس دینداری
🎙 سرکار خانم مریم یوسفی
✂️ برش هایی از متن:
◾️ به طور طبیعی هر چیزی حدی دارد، همینطور هر نیازی، اعم از نیازهای جسمی و غیرجسمی. آدمیزاد تا به علتی عارضی از تعادل خارج نشده باشد الی الأبد گرسنه نیست، تعداد محدودی لباس نیاز دارد، مهربانیاش چارچوبی، مهرطلبیاش قواعدی و داد و دهش حد و حصری دارد. احساس نیاز به معنویت هم از این قاعده مستثنا نیست؛ خواه تعبیرتان از معنویت، «اخلاقیات» باشد یا «باورهای الاهیاتی و زندگی متشرعانه» یا... . ظرف وجودی انسان در حالت عادی برای امتلاء از نیازهای معنوی هم الی غیرالنهایة نیست و محدودیتی دارد. سرریز که کند کار خراب میشود.
◾️ من بر اساس تجارب شخصی و مشاهدات و برداشتهایم از تجارب دیگران باور دارم که عموم افراد ظرف نیازهای معنویشان محدودیت دارد. اگر فی الواقع چنین باشد، آن وقت باید حواسمان باشد که این ظرف را با چه محتوایی پر میکنیم. در فضای مناسکزده و قشریگری فربه این روزها، در فضایی که سعی میشود تمام کنشهای سیاسی و اجتماعی ما با دین گره زده شود، در فضایی که دینبازی از در و دیوارش میبارد و هر روز دهه و آئینی جدید بر تقویم دینی و مناسک ما افزوده میشود، صفر تا صد نیاز معنوی عدهای با اعمالی ظاهری برآورده میشود که انجامشان هم بسیار راحت و چشمپرکن است. در این شرایط دیگر چه رمق و انگیزه و نیازی برای مراقبتهای درونی با آن باریکبینیها و اقتضائات خاص خودش؟! طبیعی است وقتی این نیاز با این ظواهر ارضا میشود دیگر در دایره التزامات دینی جایی برای وظایف اخلاقی فردی و اجتماعی نمیماند؛ به خصوص در فرهنگ ما که غالباً قویترین پشتوانههای اخلاقمداری انگیزههای دینی هستند و عموماً دین و اخلاق در هم تنیده شده و در نتیجه حس مثبت اخلاقمداری در ظرف وجودی معنویتخواهی ریخته میشود. البته رسیدن به نقطه تفکیک دین و اخلاق از یکدیگر، به این معنی که اخلاقی زیستن برایمان سوای از انگیزههای دینی باشد تا حدی این سردرگمی و آشفتگی و اختلاط ظرفیتها را حل میکند ولی گمان نمیکنم فرهنگ دینی حال حاضرِ اکثر ما ایرانیان در آن نقطه ایستاده باشد.
📎 جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/erzaye-kazeb-hes-dindari/
#دینداری
#عزاداری
#محرم
#مریم_یوسفی
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishemaa
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/andishemaa
✳️ دروغ و جعل ، غلو ، استفاده از آداب صوفیه و لحن های نامناسب و تجارت از آفات مداحی است
🎙 استاد محمد عندلیب همدانی
✂️ برش هایی از متن:
▪️ آیت الله محمد عندلیب همدانی در مصاحبه با سایت اندیشه ی ما به سوالاتی که در باره مراسم عزاداری حضرت اباعبد الله الحسین علیه السلام هست پاسخ گفت .
▪️ سوال اول :اهم ویژگی های مثبت و کارکردهای اجتماعی و دینی مراسم عزاداری حضرت اباعبدالله (ع) چیست؟
▪️ استاد عندلیب :هر دستوری که بر زبان مقدس معصومین(علیهم السلام) جاری می شود حکمت ها و فلسفه هایی دارد اگر از زمان رسول خدا (صلی الله علیه و آله) تا ائمه ی هدی همه به ما دستور سوگواری و گریه ی بر اباعبدالله الحسین را داده اند حتما حکمت ها و فلسفه هایی برای این گریه ها و عزاداری ها نهفته است. هم حکمت های فردی و هم حکمت ها و آثار اجتماعی. گریه ی بر حسین بن علی مثل گریه از خوف خداست چنان که گریه ی از خوف خدا نشان عرفان و معنویت است این گریه هم نشان معرفت است و معنویت.
▪️ چنان که آن گریه به تعبیر دعای کمیل و سلاحه البکاء اسلحه ی ماست در جهاد اکبر؛ این گریه هم اسلحه ی ماست در جهاد اکبر. این قاعده ی فردی، سازندگی از بین بردن کدورت هایی که در قلب هر انسانی ممکن است به وجود بیاید از کبر و نخوت و تظاهر و ریا و امثال ذلک. همه ی این ها با این اشک چشم خالصانه شستشو می شود. این حکمت فردی است.
▪️ دوم؛ در این عزاداری ها انسان اتصال خودش را به خاندان عصمت و طهارت که عین حق و حقیقتند ابراز می دارد. باید در این جهان ما مراقب باشیم دچار انحراف نشویم، ورودی دارد این که ما هنوز در جاده ی مستقیم هستیم محبت با اولیای خدا نشان این است که هنوز که ما در جاده ی مستقیم انحراف اساسی پیدا نکردیم این گریه ها نشان آن محبت است ابراز این محبت به وسیله ی این گریه هاست. و اما آثار اجتماعی، مشاهده کنید که ظلم یکسان نیست بعضی از ظلم ها آثار زودگذر دارند چند سالی تاثیر سوء دارد و آرام آرام از یادها می رود تاثیر آن هم از بین می رود اما ظلم به اهل بیت (علیهم السلام) ظلم به حضرت سیدالشهدا (علیه السلام) ظلم به یک انسان در سال 60 و 61 هجری در یک قطعه ای از زمین به نام کربلا نیست که بگوییم تمام شد؛ ظلم به حیات انسانی است همه ی انسان ها الی یوم القیامه، حیات انسانی انسان ها دین است این ظلم به دین شده نگذاشتند که آن گونه که خدا و رسول خدا مقرر کرده است ضلال دین در دست مردم قرار بگیرد چه پیشینیان آن ها در سقیفه و تا زمان کربلا به انحراف خودشان ادامه دادند و این مسیر ادامه پیدا کرده و ما اکنون با تمام وجود آثار این ظلم را احساس می کنیم طوری نیست که بگوییم از بین رفت و تمام شد اگر می گریم آثار آن ظلم و تعدی را داریم با تمام وجود حس می کنیم و این ظلم را ظلم را به همه ی انسان ها تا قیام قیامت می دانیم. این گریه ها اعلامیه ی مقاومت و استقامت و پایمردی شیعه است در برابر ظلم و تعدی ظالمان در طول تاریخ، پس عزاداری ها، گریه ها، سینه زدن ها برپایی مجالس امام حسین علیه السلام اقامه ی شعائر حسینی هم آثار مثبت فردی در سازندگی انسان ها دارد هم آثار اجتماعی سازنده البته اشاره خواهم کرد به شرط این که درست از این عنصر بسیار سازنده بهره گیری کنیم.
جهت مطالعه کامل این مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
https://andishehma.com/afat-madahi/
#آفت_مداحی
#تجارت
#دروغ
#صوفیه
#غلو
#عندلیب_همدانی
🌐 تهیه شده توسط تیم اندیشه ما
🖇 مارا در شبکه های اجتماعی همراهی کنید 🙏🏻:
ایتا:
https://eitaa.com/andishemaa
تلگرام:
https://t.me/andishemaa
اینستاگرام:
https://www.instagram.com/andishemaa