eitaa logo
اندیشگان
510 دنبال‌کننده
194 عکس
136 ویدیو
21 فایل
🧩 اندیشگان؛ جستارهایی در باب علوم انسانی-اسلامی 📮 نقد و نظر: @Andishgan_Admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🖋 لا یکون فعل الا بالحرکة و لا یکون حرکة الا عن القصد و لا یکون قصد الا بالترجیح و لا یکون ترجیح الا بالعلم و لا یکون علم الا بالطلب و لا یکون طلب الا عن الحاجة و لا یکون حاجة الا للفقیر در این روز عزیز از همه عزیزان التماس دعا داریم 🤲 دوستان خود در مجموعه اندیشگان رو در دعاهاتون فراموش نکنید 🍃 •┈┈••✾••┈┈• 📨 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی - اسلامی را در ایتا | ویراستی👉دنبال کنید🌹
📝 وارده | آزمون قمار چیست؟ 🔹من یک اسکناس ٢٠ دلاری دارم. آن را به هر قیمتی که بخواهید به شما می‌فروشم. فقط دقت کنید هر مبلغی را که می گویید باید پرداخت کنید. 🔹پیشنهادها از یک دلار شروع می‌شود و با گام های یک دلاری بالا می رود، ولی نکته‌ای كه وجود دارد این است که افراد دیگر هم می‌توانند روی این اسکناس ٢٠ دلاری پیشنهاد قیمت دهند و اگر کسی توانست قیمت بالاتری از شما پیشنهاد داده و شما را شکست دهد شما همچنان باید به اندازه پیشنهاد آخرتان به من پول بدهید و در ازای آن چیزی دریافت نخواهید کرد..!   🔹افراد در ابتدا از اینکه می‌توانند یک اسکناس بیست دلاری را ۲ یا ۵ یا ۱۰ دلار بخرند هیجان‌ زده می‌شوند،پول مفت است، ولی در قیمت‌های ۱۷ و ۱۸ دلار یک جنگ تمام عیار بین پیشنهادهای دو نفر که می‌فهمند ممکن است در انتها مجبور شوند پول خیلی زیادی را برای هیچ پرداخت کنند در می‌گیرد.آن‌ها برای آنکه نبازند پشت سر هم پیشنهادهای بالاتری می‌دهند. 🔹ناگهان یکی برای یک اسکناس ۲۰ دلاری ۲۱ دلار پیشنهاد می‌دهد که در حقیقت منطقي است چون در این قیمت برنده ۱ دلار می‌بازد (با احتساب بیست دلاری که در یافت میکند) در حالی که بازنده ۲۰ دلار خواهد باخت. از اینجا همه چیز بالا می‌گیرد. جنگ برای برد تبدیل می‌شود به جنگ برای کمتر باختن، و باعث می‌شود تا پیشنهادها برای یک اسکناس ۲۰ دلاری به طور کاذب بالا برود.  استاد مدیریت دانشگاه وارتون آدام گرنت می‌گوید که یک افسر ارتش یک بار حدود ۵۰۰ دلار برای یک اسکناس ۲۰ دلاری پرداخت.   🔹طبق دانسته های روانشناسان، افراد بیشتر از آنکه از بردن لذت ببرند از باختن متنفرند. به این نکته «بیزاری از باخت» گفته می‌شود که یکی از عوامل اصلی ضرر در و سایر بازارهای مالی است. شما هنگامی که در یک معامله سود می کنید به سرعت پوزیشن خود را می بندید و به آن اجازه رشد بیشتر نمیدهید و برعکس وقتی در ضرر هستید به آن اجازه رشد و بزرگ شدن می دهید چون ناخوداگاه ذهن شما از ضرر متنفر است و البته همین بیزاری از باخت عامل اصلی حباب قیمتی نیز هست. واکنش فروشندگان و خریداران در دوره ی رکود نیز با همین آزمون قابل توصیف است. •┈┈••✾••┈┈• اندیشگان، رسانه علوم انسانی - اسلامی 📨 ایتا | ویراستی👉عضو شوید🌹
📝 | تاملی در بودن اندیشه‌های بشری 🖋 یکی از دوستان بیرجندی می گفت یک بار برای تبلیغ رفتیم یکی از روستاهای مرز نشین خراسان جنوبی. بسیار تعجب برانگیز بود که وقتی از خدا برایشان حرف می زدیم نمی دانستند خدا چیست و می پرسیدند خدا چیست؟ یکی از دوستان دیگر که در تبلیغ بین الملل فعالیت می کند ماه مبارک سال 1402 را به سفر کرده بود. می گفت بیشتر تبلیغ من به این می گذشت که به مردم عادی بفهمانم کشور کجاست و اصلا کشوری بنام ایران وجود دارد یا نه و اینکه روستا نیست. 🤔 این مسئله برای هر کس تعجب برانگیز است و گاهی این مطالب انکار می شوند درحالی‌که خود ما تا حدی به این گونه مسائل مبتلا هستیم. مثلا کدام یک از ما کشورهای آفریقایی یا امریکایی را می شناسیم؟(بجز چند مورد معدود که آنها را هم به دلیل اینکه به ما ربط داشته شناختیم) یا اصلا ما چند کشور آسیایی را می شناسیم. یا از جنبه ای دیگر چقدر از مردم خود ایران با این همه مباحث و تبلیغی که در آن مطرح می شود، توصیف واضحی از خدای متعال یا اوصافش یا مباحث دینی دارند؟ اصلا چند درصد مردم ایران شناسنامه کلی ائمه معصومین(ع) را می دانند؟ ☑️ این مسائل در ابتدا خیلی ساده و غیر مهم بنظر می رسد ولی خوب اینها کاشف از یک مطلب عمیق است. همه اینها کاشف از آنست که اکثر انسان‌ها اطلاعات خود را از جاهای بسیار محدودی دریافت میکنند و آنهم اطلاعاتی را می گیرند که مورد نیازشان است. مثلا هرگز یک طلبه از اطلاعات نظامی جهان خبر چندانی ندارد و یا یک نظامی هرگز از مسائل علوم انسانی اطلاع زیادی ندارد. همانگونه که هرگز برای یک مسلمان دغدغه ای نسبت به فهم ادیان دیگر مثل بودایی و مسیحی و... نیست و هرگز به فکر یک مسلمان خطور هم نمی کند که شاید تثلیث مسیحیت درست باشد پس بروم تا ببینم چه می گویند، هرگز برای یک آفریقایی یا امریکایی یا هر جایی دیگری که مسیحی، یهودی یا بی دین است ، اصلا مساله ای بنام حقانیت اسلام مطرح نمیشود تا به‌دنبالش برود! مگر کسانی که محیط این دغدغه را برایشان ایجاد کرده باشد؛ چنانچه محیط بعض طلاب برایشان این دغدغه را ایجاد می کند که بریم ببینیم واقعا چرا مسیحی ها مسلمان نمی شوند یا یهودیان چه می گویند؟ 🔻خلاصه اینکه بدنبال محیطی خلاف محیط خودمان رفتن کاری بس دشوار و گاهی محال است. و همین امر سبب می شود که باطل همیشه در عرصه حضور داشته باشد (البته شاید). البته یقنیا هوای نفس انسان را در این مقوله نادیده نمی گیریم ولی ما از حیث دیگری می خواهیم بررسی کنیم. 🔹 با توجه به این مطالب شاید مخاطب احساس یک محیطی در خودش داشته باشد ولی آیا راهی نیست؟ آیا مطلب بالا نسبت به همه ابناء بشر صادق است و مثلا جناب سلمان رضوان‌الله‌تعالی‌علیه که از دین خود به دین یهودیت و مسیحیت و نهایتا به دین اسلام مشرف شد و حق را یافت (طبق داستان مشهورش) استثناء بوده؟ اگر این مقوله را لحاظ کنیم فهم این مطلب که چرا بعض اطرافیانمان با اینکه می دانند فلان مطلب حق است باز هم بدان عمل نمی کنند آسان باشد. ☑️ با توجه به این مطلب می توان تاثیر محیط را بیشتر لحاظ کرد و در کنار عواملی چون هوای نفس و کمی عقل و... که تاثیر در عمل نکردن به حق و حقیقت دارند، این عامل را نیز لحاظ کرد. با توجه به این مطلب شاید تعریف دیگری از جاهل قاصر و مقصر در حقوق و فقه ارائه بدهیم و شاید این مطلب بتواند بخش قابل توجهی از مسائل فقهی و حقوقی را تحت تاثیر خود قرار دهد. البته اینها همه در حیطه فرضیه و شواهدی از خارج است و باید چکش کاری علمی شود. ✔️ جالب است که نیز در آخر مقاله 5 وقتی به تاثیر اجتماع در فکر بشر که قول بعض مادیگرایان است می رسد که می گویند (کل فکر بشری برساخته اجتماعش است)، در رد این قول می فرماید بعض ثابت داریم که در هیچ اجتماعی تغییر نمی کنند و فی الجمله قبول دارند که بعض مباحث و اعتبارات متاثر از محیط اجتماعی افراد است. •┈┈••✾••┈┈• اندیشگان، رسانه علوم انسانی - اسلامی 📨 ایتا | ویراستی👉عضو شوید🌹
🎥 | فیلم مستند ترور سرچشمه این فیلم مستند به بررسی ابعاد، آثار و چرایی انفجار دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی در تیرماه سال 1360 که منجر به شهادت دکتر بهشتی و تعدادی از مسئولان ارشد کشور شد پرداخته و از زبان مطلعان بخش هایی از ناگفته های تاریخ معاصر کشور را بیان می کند. 🏷 پ.ن: این فیلم جذاب با کارگردانی محمد حسین مهدویان کارگردان فیلم های ماجرای نیمروز و زخم کاری ساخته شده است. و از مستندهای واقعا فنی و مستند تاریخ کشور است که به بررسی فاجعه بمب گذاری دفتر نخست وزیری و شهید بهشتی می پردازد و مطالب بدیعی از این ماجرا ارائه می دهد. البته برخی فعالین رسانه‌ای (مثل علیرضا پورمسعود) نقدهای تحلیلی و تاریخی قابل توجهی از این فیلم کرده اند؛ به‌طور‌خاص در تصویری که از آقای بهزاد نبوی ارائه‌شده‌است نقد قابل توجهی وجود‌دارد. ┈┈┈┈•✿💫✿•┈┈┈┈ 📨 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی - اسلامی را در ایتا | ویراستی👉دنبال کنید🌹
1_5468850310.mp3
20M
🎙 | فلسفه اسلامی و چالش کارآمدی(۱) 🗣 استاد محمد ۱۴۰۲/۴/۷ 🔖 تلقی تمدنی صحیح از فلسفه چیست؟ ┈┈┈┈•✿•┈┈┈┈ 📨 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی ایتا | ویراستی
30.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 | آیت الله سبحانی از خاطره‌شان درباره نحوه آشنایی استاد مطهری با علامه طباطبایی در سال ۱۳۳۰ میگویند... @e_sobhani ┈┈┈┈•✿•┈┈┈┈ 📨 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی در ایتا | ویراستی
فلسفه اسلامی و چالش کارامدی2.mp3
8.55M
🎙 | فلسفه اسلامی و چالش کارآمدی(2) (پرسش و پاسخ) 🗣 استاد محمد ۱۴۰۲/۴/۷ 🔖 آیا فلسفه صرفا دانشی پیشینی است؟ 🔖 رابطه علوم و فلسفه چگونه موجب پویایی فلسفه میشود؟ 🔖 چگونه میتوان فلسفه را در مسائل اجتماعی کارا کرد؟ 🔖 آیا فقط با فلسفه(هستی شناسی) میتوان تمدن ساخت؟ ┈┈┈┈•✿•┈┈┈┈ 📨 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی در ایتا | ویراستی
| برخی حیوانات غذای جسم را نشخوار میکنند. غذا را نصفه جویده و بعد در فراغت، دوباره آن را به دهان آورده و بهتر میجوند. چنین است حال اندک افرادی از انسان ها در غذای فکر و جان... بعد از این که انباری از ادراکات و معلومات خام و نیم جویده را بلعیدند، بعد از مدتی آنها را دوباره وارد آسیاب اندیشه کنند و در فرآیند مفصل بازاندیشی، هضم کنند و این تغذیه سالم فکری ، ایشان را رشد دهد. لذا جذب و هضم و دفع این افراد با دیگران یکسان نخواهد بود. ✍ میرداود ┈┈┈┈•✿•┈┈┈┈ 📨 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی در ایتا | ویراستی
📘 | انواع و ادوار روشنفکری؛ استاد 🖋 شناخت روشنگریِ(منورالفکریِ) دوره‌ی مدرن، و باز تولید آن با عنوان روشنفکری در دوره پست مدرن، از مسائل تاثیرگذار در طراحی علوم انسانی اسلامی است چرا که شناخت آبشخورهای معرفتی علوم انسانی غربی ضرورتی غیرقابل اجتناب برای شناخت و نقد علوم انسانی غربی است. استاد پارسانیا در این کتاب ابتداءا چیستی روشنگری و روشنفکری، و تمایز و دوره‌های این دو را بررسی کرده‌اند؛ آنگاه صورتهای وارداتی‌شان در ایران را بررسی و به نقد روشنفکری دینی پرداخته اند. ایشان نهایتا امکان، چگونگی و صورت‌های منورالفکری و روشنفکری حوزوی را مورد کاوش قرار داده‌اند. 🏷 با خواندن این کتاب ۱۲۵ صفحه‌ای، هرچه سریع‌تر با روشنفکری و ادوار آن آشنا شوید. 📚 انواع و ادوار روشنفکری(با نگاه به روشنفکری حوزوی)؛ حمید پارسانیا؛ ۱۳۹۱؛‌ کتاب فردا ┈┈┈┈•✿•┈┈┈┈ 📨 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی در ایتا | ویراستی
🖊 | تا زمانی که تصاویر بیرونی را شفافتر از صور ذهنی می‌بینی و می‌دانی ، هنوز به درون نرسیده ای ✔️ تا زمانی که در میان صوری که می‌بینی ، غرقی و به خود ذات آن کسی که می‌بیند التفاتی نداری ، بیرون از خود پرسه می‌زنی . ✍ میرداوود ┈┈┈┈•✿•┈┈┈┈ 📨 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی در ایتا | ویراستی
تأملّى در برهان صدیقین به تقریر علامه طباطبایی-محمود مروارید.docx
38.9K
📑 | تاملی در برهان صدیقین به تقریر علامه طباطبایی، 📝 صدیقین، عنوانی است که جناب شیخ بوعلی سینا برای برهانی استفاده کرد که مدعی بود بدون هیچ پیش فرضی وجود واجب تعالی را اثبات میکند. پس از وی فیلسوفان مسلمان براهین متعددی تحت این عنوان ارائه دادند که تعداد آنها را تا 19 مورد هم برشمرده اند. شاید متاخرترین این دسته از براهین را بتوان از آن دانست. دکتر محمود مرواید در مقاله فوق به بررسی این پرداخته اند که آیا برهان علامه واقعا صدیقین است یا نه. از علاقمندان به مباحث دعوت میشود این مقاله را مطالعه نمایند. 📌 پ.ن: این مقاله ضرورت بازسازی الهیات اسلامی (یا به تعبیر بهتر به‌روزرسانی الهیات) و همچنین پرداختن به فلسفه های معاصر جهانی همچون فلسفه تحلیلی برای مواجه کارآمد با این فلسفه ها توسط فیلسوفان و الهیدانان اسلامی را روشن میسازد. ┈┈┈┈•✿•┈┈┈┈ 📨 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی در ایتا | ویراستی
| سخنی با مصطفی محقق داماد؛ درباره درست یا غلط بودن پسوند اسلامی برای علوم انسانی 🔺سخن ، در تاریخ ۶ تیر ۱۴۰۲ در مصاحبه‌ با سایت انتخاب: 🗣 «معتقدم رشته‌های مختلف علوم انسانی اکثراً جزو علوم به معنای خاص یا است. روانشناسی علم است؛ جامعه‌شناسی علم است و روش علمی می‌خواهد. علم نه مسلمان است و نه کافر. شیمی نه مسلمان است و نه کافر. مثلاً اینکه فرمول شیمیایی آب از ترکیب H۲O حاصل می‌شود، ... نه مسلمان است و نه کافر! این علم است و ربطی به اسلام و کفر ندارد. به هرحال من چندان موافق اسلامی شدن علوم انسانی نیستم؛ چرا؟ چون علم از مقوله هستی است و دین از مقوله بایستی است. هستی و بایستی دو مقوله متفاوت هستند. ...» لینک متن کامل 📝 پاسخ استاد : 🔖اولاً، «علوم انسانی» تماماً از مقوله «هستی» نیستند؛ بخش عمده‌ای از آنها از مقوله «بایستی» است. 🔖ثانیاً، «دین» نیز تماماً از مقوله «بایستی» نیست؛ بسیاری از گزاره‌های دینی از مقوله «هستی‌»‌اند. اکثر قریب به اتفاق آیات مربوط به معرفت، جهان، خدا و انسان از مقوله هستی‌اند و نه بایستی. 🔖ثالثاً، «بایدها» ریشه در «هست‌ها» دارند: از نگاه اسلام و بر اساس حکمت عملی شیعی، «بایدهای اسلامی» ریشه در «هست‌ها» دارند و بلکه بیانی دیگر از «هست‌ها»یند. مگر نه اینکه «الاحکام الشرعیة تابع للمصالح و المفاسد الواقعیة» 🔖رابعاً، «هستی» غیر از «فهم هستی» است: درست است که واقعیت و هستی در مقام ثبوت، مسلمان و غیرمسلمان ندارد، اما «تلقی از واقعیت» چطور؟ «فهم واقعیت» چطور؟ «نوع نگاه به واقعیت» چطور؟ آیا اینها هم مسلمان و غیر مسلمان ندارد؟ یعنی آیا تلقی فلسفه اسلامی و به طور کلی اسلام، از «هستی»، با تلقی فلسفه اومانیستی از هستی تفاوتی ندارد؟ آیا «فهم توحیدی» از الوهیت با «فهم تثلیثی» از آن تفاوتی ندارد؟ 🔖خامساً، علوم انسانی غیر از علوم طبیعی‌اند: علوم انسانی را در صورتی می‌توان در زمره شیمی و فیزیک به شمار آورد که موضوع، مسائل، غایات و روش‌های آنها یکسان باشد. در حالی که «موضوع علوم انسانی» متفاوت با «موضوع علوم طبیعی» است و جالب است که خود جناب استاد محقق داماد در همین مصاحبه به این مسأله اشاره می‌کند! و اگر «تمایز موضوعی» را پذیرفتید چاره‌ای ندارید جز آنکه «تمایز روشی» را نیز بپذیرید، زیرا «روش زاییده و مولود موضوع» است؛ و نه امری قراردادی و تحمیلی بر موضوع. از کانال گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی(ره) - مشکات نور ┈┈┈┈•✿•┈┈┈┈ 📨 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی در ایتا | ویراستی
📕 | موضوع علوم انسانی اسلامی 📖 علوم به دلایل مختلف از هم متمایز می‌شوند. از مهمترین عواملی که میتواند علت تفاوت علوم باشد، موضوع علوم است. روش، هدف، فایده و اثر نیز از جمله عوامل امتیاز علوم محسوب میشوند. موضوع مشترک علوم انسانی کنش انسانی است. علوم انسانی درباره کنشهای انسانی آثار و پیامدهای آنها بحث می‌کنند. فعالیتی که انسان انجام میدهد کنش انسانی است. کنش انسانی با اراده و آگاهی انسان انجام می‌شود. کاری که در محدوده وجود انسانی انجام می‌شود اگر با اراده و آگاهی انسان نباشد کنش انسانی نیست؛ مثل ضربان قلب آدمی و فعالیت دستگاه گوارش کنش انسانی میتواند به اقسام مختلفی تقسیم شود؛ مثل کنشهای درونی و بیرونی یا کنشهای فردی و اجتماعی ،تفکر یک کنش درونی و راه رفتن یک کنش بیرونی است غذا ،خوردن یک کنش فردی و سخن گفتن با دیگری یک کنش اجتماعی است. 📚 جهان‌های اجتماعی،حمید پارسانیا، ص۲۴ ┈┈┈┈•✿•┈┈┈┈ 📨 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی در ایتا | ویراستی
🧩 | لحظه ای درنگ و تأملی دقیق باید: 💠 لذیذترین حالات، مطلقْ شدن و مطلقْ بودن است و لذیذتر از آن مطلقِ شدن و مطلقِ بودن. تا قیدی باشد سجنی هست و حدی، حتی قید مطلق که بند بزرگان است. پس شدن و بودنم آرزوست، و شاید بعدها روشن شود که خودِ شدن و بودن نیز قید است! پس چه خواهم؟ 🖊 میرداوود ┈┈┈┈•✿•┈┈┈┈ 📨 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی در ایتا | ویراستی
وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار می‌کند: 🔰 اولین‌مدرسه‌تابستانه‌اقتصاداسلامی در محورهای: ✔️ نقد نظریات اقتصاد مدرن و ارائۀ رویکردهای بدیل ✔️ ارائۀ رویکرد اسلامی به حوزه‌های توزیع اولیه، تولید، تجارت، اعتبارات و بازتوزیع ✔️ تطبیق رویکرد اسلامی با چالش‌های موجود نظام اقتصادی کشور ✴️ باحضور اساتید مطرح اقتصاد اسلامی و کارشناسان و مسئولین اقتصادی ✳️ مخاطبین: • دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته‌های علوم اجتماعی • فارغ‌التحصیلان ارشد و دکتری رشته‌های علوم اجتماعی • طلاب سطوح عالی حوزه‌های علمیه (این دوره ویژهٔ برادران است) 🗓️ زمان ثبت‌نام اولیه: از ۲۵ تا ۳۱ تیر 🌐 محل برگزاری: شهر مقدس قم 🗂️ ثبت‌نام در sahwa.ir (ظرفیت محدود) 📣 اطلاع‌رسانی: در بله: ble.ir/HSIE1402 در ایتا: eitaa.com/HSIE1402 مدرسه تابستانه اقتصاد اسلامی ┈┈┈┈•✿•┈┈┈┈ 📨 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی در ایتا | ویراستی
🔰 اولین مدرسه تابستانه اقتصاد اسلامی ❇️ توضیحات تکمیلی درباره‌ی مدرسه ‼️ علاقه‌مندان برای شرکت در این دوره می‌توانند به وبگاه sahwa.ir مراجعه و نام‌نویسی کنند. 🗓 مهلت ثبت نام تا ۳۱ تیر ۱۴۰۲. ✨مدرســـــه‌تابســـــتانه‌اقتصـــــــاداســــلامـــی @HSIE1402 ┈┈┈┈•✿•┈┈┈┈ 📨 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی در ایتا | ویراستی
37.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 | استاد حمید از رابطه متقابل فلسفه و فرهنگ میگویند: ✓ در کانون هر فرهنگی فیلسوفان آن فرهنگ قرار گرفته اند. ✓ هیچ جامعه ای بدون فلسفه‌ی متناسب با خودش نیست و زندگی امتداد یک فلسفه است. ✓ فیلسوفان، زبان زندگی مردم هستند. از کانال استاد پارسانیا ┈┈┈┈•✿•┈┈┈┈ 📨 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی در ایتا | ویراستی
پیراستگی برهان صدیقین علامه طباطبایی_عسکری سلیمان امیری.pdf
221K
📑 | پیراستگی برهان صدیقین علامه طباطبایی ، عسکری 🖇 این مقاله پاسخ استاد عسکری سلیمانی امیری به مقاله دکتر محمود مروارید است که قبلا منتشر کرده بودیم. در این مقاله ایشان تلاش کرده اند به سه اشکال مطرح شده در مقاله «تاملی در برهان صدیقین به تقریر علامه طباطبایی» با زبان پاسخ دهند و پیراستگی را اثبات نمایند. البته برای این منظور تقریر های جدیدی از برهان صدیقین هم ارائه داده اند که جالب توجه است. 🏷 پ.ن: ۱.نکته جالب در این دو مقاله این است که بلافاصله و در دو شماره پی در پی مجله نقد و نظر منتشر شده اند. این چنین مجلات و ژورنال‌های علمی یکی از بسترهای رشد و تولید علم اند. همانگونه که کرسی های آزاد اندیسی باعث رشد گفتمان علمی کشور میشود، چنین مجلاتی هم فضا گفتگو و تضارب آرا را فراهم خواهند نمود.۲. سلسله مقاله سوم که پاسخ مجدد دکتر مرواید به مقاله استاد سلیمانی امیری ست را در روزهای آینده از اندیشگان بخوانید. ┈┈┈┈•✿•┈┈┈┈ 📨 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی در ایتا | ویراستی
📝 | نوع مواجهۀ اسلام با علوم انسانی غربی 📖 با کلیت علوم انسانی و مدنیت غربی مخالفیم اما رویکرد حذفی نداریم. ✅️ علوم اسلامی ما با کلیت مدنیت معاصر غربی و با کلیت علوم انسانی موجود و زائیده در غرب مخالف هست، ولی این به معنای رویکرد حذف کلی و تمام عیار آن نیست. ♦️عقلانیت سکولار یعنی اتکا کردن به دانش و خرد بشری که از وحی بی نیاز خواهد بود. رویکرد غالب در سکولاریسم دین را فقط به حریم خصوصی هدایت می کرد؛ لذا به خصوصی سازی دین معتقد است. (رویکرد پست مدرن نه تنها دین بلکه همه ؟؟ را به خصوصی خواهد کشاند.) ♦️در جامعه اسلامی برخی متجددان سعی کردند تا یک بازخوانی از عقلانیت سکولار که در فضای غرب حاکم بوده را پیاده کنند. این افراد به تاریخ مندی آموزه های سیاسی و اجتماعی دین معتقد هستند، یعنی باور دارند تاثیر و گره گشایی دین محصور در شرایط تاریخی خود است و این آموزه ها فرازمانی نبوده و در حصار و زمان خود زندانی هستند. ♦️مخالفان و منکران حضور دین در عرصه سیاست و اجتماع بویژه نو اندیشان دینی معتقدند منظور از حکومت دینی، مدیریت فقهی در برابر مدیریت علمی است. ♦️ برخی اسلام گرایان نیز در رابطه با حضور دین دچار بدفهمی هستند؛ به عنوان نمونه گروه های تکفیری جهاد اسلامی مناسبات موجود و وضعیت کنونی را جاهلیت قلمداد می کنند، که باید با آن برخورد کرد بر این بسط جاهلی با یک ظاهر گرایی و طرد عقل و تکیه بر جمود، خواهان بازگشت قالب های معیشتی به گذشته هستند و تصویری از اسلام گرایی را ارائه می کنند که نوعی ایستایی در مناسبات اجتماعی و توقف در خلاقیت بشری را بازتولید می کند. ♦️ما معتقدیم که تصویر صوفیانه و انزواطلبانه از اسلام نیز به اندازه تصورات تکفیری ها قابل درک نیست. اگر تصویر ما از اسلام ، فاقد پویایی فقهی باشد نمی توانیم با شرایط اجتماعی خود آن را وفق دهیم. ⛔️ برخی افراد، تصویرشان از فقه خیلی محدود است و فکر می کنند فقیه کارش این است که هر سوالی مطرح می شود مجاز یا غیر مجاز بودن آن را اعلام کند. ✅ اما باید توجه داشت نقش فقه تنها ترسیم کننده خطوط قرمز نیست بلکه جنبه ایجابی هم دارد و در عرصه اجتماع هر جا پای استنباط از منابع دینی درمیان باشد فقه و فقاهت آنجا حضوری فعال خواهد داشت. ⛔️ برخی ها تصویری که از فقه دارند کاملا فردی است و به فقه حکومتی معتقد نیستند. ✅ اما فقه حکومتی یعنی فقه را در بستر حاکمیت دیدن، فقه حکومتی مساوی با فقه سیاسی نیست. ♦️ ما با کلیت مدنیت معاصر غربی و با کلیت علوم انسانی موجود در آنجا مخالفیم، ما نگرش انتقادی داریم ولی این به منزله رویکرد حذف تمام عیار علوم انسانی غربی نیست. ✅ ما می گوییم وحی برای کمک به راهبری عقل و مهار آن از حالت وحشی لازم است. ✍ صدر ┈┈┈┈•✿•┈┈┈┈ 📨 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی در ایتا | ویراستی