eitaa logo
اندیشگان
494 دنبال‌کننده
203 عکس
139 ویدیو
23 فایل
🧩 اندیشگان؛ به فراخی اندیشه ◾جستارهایی در باب علوم انسانی-اسلامی 📮 نقد و نظر: @Andishgan_Admin
مشاهده در ایتا
دانلود
1_5468850310.mp3
20M
🎙 | فلسفه اسلامی و چالش کارآمدی(۱) 🗣 استاد محمد ۱۴۰۲/۴/۷ 🔖 تلقی تمدنی صحیح از فلسفه چیست؟ ┈┈┈┈•✿•┈┈┈┈ 📨 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی ایتا | ویراستی
30.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 | آیت الله سبحانی از خاطره‌شان درباره نحوه آشنایی استاد مطهری با علامه طباطبایی در سال ۱۳۳۰ میگویند... @e_sobhani ┈┈┈┈•✿•┈┈┈┈ 📨 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی در ایتا | ویراستی
فلسفه اسلامی و چالش کارامدی2.mp3
8.55M
🎙 | فلسفه اسلامی و چالش کارآمدی(2) (پرسش و پاسخ) 🗣 استاد محمد ۱۴۰۲/۴/۷ 🔖 آیا فلسفه صرفا دانشی پیشینی است؟ 🔖 رابطه علوم و فلسفه چگونه موجب پویایی فلسفه میشود؟ 🔖 چگونه میتوان فلسفه را در مسائل اجتماعی کارا کرد؟ 🔖 آیا فقط با فلسفه(هستی شناسی) میتوان تمدن ساخت؟ ┈┈┈┈•✿•┈┈┈┈ 📨 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی در ایتا | ویراستی
| برخی حیوانات غذای جسم را نشخوار میکنند. غذا را نصفه جویده و بعد در فراغت، دوباره آن را به دهان آورده و بهتر میجوند. چنین است حال اندک افرادی از انسان ها در غذای فکر و جان... بعد از این که انباری از ادراکات و معلومات خام و نیم جویده را بلعیدند، بعد از مدتی آنها را دوباره وارد آسیاب اندیشه کنند و در فرآیند مفصل بازاندیشی، هضم کنند و این تغذیه سالم فکری ، ایشان را رشد دهد. لذا جذب و هضم و دفع این افراد با دیگران یکسان نخواهد بود. ✍ میرداود ┈┈┈┈•✿•┈┈┈┈ 📨 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی در ایتا | ویراستی
📘 | انواع و ادوار روشنفکری؛ استاد 🖋 شناخت روشنگریِ(منورالفکریِ) دوره‌ی مدرن، و باز تولید آن با عنوان روشنفکری در دوره پست مدرن، از مسائل تاثیرگذار در طراحی علوم انسانی اسلامی است چرا که شناخت آبشخورهای معرفتی علوم انسانی غربی ضرورتی غیرقابل اجتناب برای شناخت و نقد علوم انسانی غربی است. استاد پارسانیا در این کتاب ابتداءا چیستی روشنگری و روشنفکری، و تمایز و دوره‌های این دو را بررسی کرده‌اند؛ آنگاه صورتهای وارداتی‌شان در ایران را بررسی و به نقد روشنفکری دینی پرداخته اند. ایشان نهایتا امکان، چگونگی و صورت‌های منورالفکری و روشنفکری حوزوی را مورد کاوش قرار داده‌اند. 🏷 با خواندن این کتاب ۱۲۵ صفحه‌ای، هرچه سریع‌تر با روشنفکری و ادوار آن آشنا شوید. 📚 انواع و ادوار روشنفکری(با نگاه به روشنفکری حوزوی)؛ حمید پارسانیا؛ ۱۳۹۱؛‌ کتاب فردا ┈┈┈┈•✿•┈┈┈┈ 📨 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی در ایتا | ویراستی
🖊 | تا زمانی که تصاویر بیرونی را شفافتر از صور ذهنی می‌بینی و می‌دانی ، هنوز به درون نرسیده ای ✔️ تا زمانی که در میان صوری که می‌بینی ، غرقی و به خود ذات آن کسی که می‌بیند التفاتی نداری ، بیرون از خود پرسه می‌زنی . ✍ میرداوود ┈┈┈┈•✿•┈┈┈┈ 📨 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی در ایتا | ویراستی
تأملّى در برهان صدیقین به تقریر علامه طباطبایی-محمود مروارید.docx
38.9K
📑 | تاملی در برهان صدیقین به تقریر علامه طباطبایی، 📝 صدیقین، عنوانی است که جناب شیخ بوعلی سینا برای برهانی استفاده کرد که مدعی بود بدون هیچ پیش فرضی وجود واجب تعالی را اثبات میکند. پس از وی فیلسوفان مسلمان براهین متعددی تحت این عنوان ارائه دادند که تعداد آنها را تا 19 مورد هم برشمرده اند. شاید متاخرترین این دسته از براهین را بتوان از آن دانست. دکتر محمود مرواید در مقاله فوق به بررسی این پرداخته اند که آیا برهان علامه واقعا صدیقین است یا نه. از علاقمندان به مباحث دعوت میشود این مقاله را مطالعه نمایند. 📌 پ.ن: این مقاله ضرورت بازسازی الهیات اسلامی (یا به تعبیر بهتر به‌روزرسانی الهیات) و همچنین پرداختن به فلسفه های معاصر جهانی همچون فلسفه تحلیلی برای مواجه کارآمد با این فلسفه ها توسط فیلسوفان و الهیدانان اسلامی را روشن میسازد. ┈┈┈┈•✿•┈┈┈┈ 📨 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی در ایتا | ویراستی
| سخنی با مصطفی محقق داماد؛ درباره درست یا غلط بودن پسوند اسلامی برای علوم انسانی 🔺سخن ، در تاریخ ۶ تیر ۱۴۰۲ در مصاحبه‌ با سایت انتخاب: 🗣 «معتقدم رشته‌های مختلف علوم انسانی اکثراً جزو علوم به معنای خاص یا است. روانشناسی علم است؛ جامعه‌شناسی علم است و روش علمی می‌خواهد. علم نه مسلمان است و نه کافر. شیمی نه مسلمان است و نه کافر. مثلاً اینکه فرمول شیمیایی آب از ترکیب H۲O حاصل می‌شود، ... نه مسلمان است و نه کافر! این علم است و ربطی به اسلام و کفر ندارد. به هرحال من چندان موافق اسلامی شدن علوم انسانی نیستم؛ چرا؟ چون علم از مقوله هستی است و دین از مقوله بایستی است. هستی و بایستی دو مقوله متفاوت هستند. ...» لینک متن کامل 📝 پاسخ استاد : 🔖اولاً، «علوم انسانی» تماماً از مقوله «هستی» نیستند؛ بخش عمده‌ای از آنها از مقوله «بایستی» است. 🔖ثانیاً، «دین» نیز تماماً از مقوله «بایستی» نیست؛ بسیاری از گزاره‌های دینی از مقوله «هستی‌»‌اند. اکثر قریب به اتفاق آیات مربوط به معرفت، جهان، خدا و انسان از مقوله هستی‌اند و نه بایستی. 🔖ثالثاً، «بایدها» ریشه در «هست‌ها» دارند: از نگاه اسلام و بر اساس حکمت عملی شیعی، «بایدهای اسلامی» ریشه در «هست‌ها» دارند و بلکه بیانی دیگر از «هست‌ها»یند. مگر نه اینکه «الاحکام الشرعیة تابع للمصالح و المفاسد الواقعیة» 🔖رابعاً، «هستی» غیر از «فهم هستی» است: درست است که واقعیت و هستی در مقام ثبوت، مسلمان و غیرمسلمان ندارد، اما «تلقی از واقعیت» چطور؟ «فهم واقعیت» چطور؟ «نوع نگاه به واقعیت» چطور؟ آیا اینها هم مسلمان و غیر مسلمان ندارد؟ یعنی آیا تلقی فلسفه اسلامی و به طور کلی اسلام، از «هستی»، با تلقی فلسفه اومانیستی از هستی تفاوتی ندارد؟ آیا «فهم توحیدی» از الوهیت با «فهم تثلیثی» از آن تفاوتی ندارد؟ 🔖خامساً، علوم انسانی غیر از علوم طبیعی‌اند: علوم انسانی را در صورتی می‌توان در زمره شیمی و فیزیک به شمار آورد که موضوع، مسائل، غایات و روش‌های آنها یکسان باشد. در حالی که «موضوع علوم انسانی» متفاوت با «موضوع علوم طبیعی» است و جالب است که خود جناب استاد محقق داماد در همین مصاحبه به این مسأله اشاره می‌کند! و اگر «تمایز موضوعی» را پذیرفتید چاره‌ای ندارید جز آنکه «تمایز روشی» را نیز بپذیرید، زیرا «روش زاییده و مولود موضوع» است؛ و نه امری قراردادی و تحمیلی بر موضوع. از کانال گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی(ره) - مشکات نور ┈┈┈┈•✿•┈┈┈┈ 📨 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی در ایتا | ویراستی
📕 | موضوع علوم انسانی اسلامی 📖 علوم به دلایل مختلف از هم متمایز می‌شوند. از مهمترین عواملی که میتواند علت تفاوت علوم باشد، موضوع علوم است. روش، هدف، فایده و اثر نیز از جمله عوامل امتیاز علوم محسوب میشوند. موضوع مشترک علوم انسانی کنش انسانی است. علوم انسانی درباره کنشهای انسانی آثار و پیامدهای آنها بحث می‌کنند. فعالیتی که انسان انجام میدهد کنش انسانی است. کنش انسانی با اراده و آگاهی انسان انجام می‌شود. کاری که در محدوده وجود انسانی انجام می‌شود اگر با اراده و آگاهی انسان نباشد کنش انسانی نیست؛ مثل ضربان قلب آدمی و فعالیت دستگاه گوارش کنش انسانی میتواند به اقسام مختلفی تقسیم شود؛ مثل کنشهای درونی و بیرونی یا کنشهای فردی و اجتماعی ،تفکر یک کنش درونی و راه رفتن یک کنش بیرونی است غذا ،خوردن یک کنش فردی و سخن گفتن با دیگری یک کنش اجتماعی است. 📚 جهان‌های اجتماعی،حمید پارسانیا، ص۲۴ ┈┈┈┈•✿•┈┈┈┈ 📨 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی در ایتا | ویراستی
🧩 | لحظه ای درنگ و تأملی دقیق باید: 💠 لذیذترین حالات، مطلقْ شدن و مطلقْ بودن است و لذیذتر از آن مطلقِ شدن و مطلقِ بودن. تا قیدی باشد سجنی هست و حدی، حتی قید مطلق که بند بزرگان است. پس شدن و بودنم آرزوست، و شاید بعدها روشن شود که خودِ شدن و بودن نیز قید است! پس چه خواهم؟ 🖊 میرداوود ┈┈┈┈•✿•┈┈┈┈ 📨 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی در ایتا | ویراستی
وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار می‌کند: 🔰 اولین‌مدرسه‌تابستانه‌اقتصاداسلامی در محورهای: ✔️ نقد نظریات اقتصاد مدرن و ارائۀ رویکردهای بدیل ✔️ ارائۀ رویکرد اسلامی به حوزه‌های توزیع اولیه، تولید، تجارت، اعتبارات و بازتوزیع ✔️ تطبیق رویکرد اسلامی با چالش‌های موجود نظام اقتصادی کشور ✴️ باحضور اساتید مطرح اقتصاد اسلامی و کارشناسان و مسئولین اقتصادی ✳️ مخاطبین: • دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته‌های علوم اجتماعی • فارغ‌التحصیلان ارشد و دکتری رشته‌های علوم اجتماعی • طلاب سطوح عالی حوزه‌های علمیه (این دوره ویژهٔ برادران است) 🗓️ زمان ثبت‌نام اولیه: از ۲۵ تا ۳۱ تیر 🌐 محل برگزاری: شهر مقدس قم 🗂️ ثبت‌نام در sahwa.ir (ظرفیت محدود) 📣 اطلاع‌رسانی: در بله: ble.ir/HSIE1402 در ایتا: eitaa.com/HSIE1402 مدرسه تابستانه اقتصاد اسلامی ┈┈┈┈•✿•┈┈┈┈ 📨 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی در ایتا | ویراستی
🔰 اولین مدرسه تابستانه اقتصاد اسلامی ❇️ توضیحات تکمیلی درباره‌ی مدرسه ‼️ علاقه‌مندان برای شرکت در این دوره می‌توانند به وبگاه sahwa.ir مراجعه و نام‌نویسی کنند. 🗓 مهلت ثبت نام تا ۳۱ تیر ۱۴۰۲. ✨مدرســـــه‌تابســـــتانه‌اقتصـــــــاداســــلامـــی @HSIE1402 ┈┈┈┈•✿•┈┈┈┈ 📨 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی در ایتا | ویراستی
37.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 | استاد حمید از رابطه متقابل فلسفه و فرهنگ میگویند: ✓ در کانون هر فرهنگی فیلسوفان آن فرهنگ قرار گرفته اند. ✓ هیچ جامعه ای بدون فلسفه‌ی متناسب با خودش نیست و زندگی امتداد یک فلسفه است. ✓ فیلسوفان، زبان زندگی مردم هستند. از کانال استاد پارسانیا ┈┈┈┈•✿•┈┈┈┈ 📨 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی در ایتا | ویراستی
پیراستگی برهان صدیقین علامه طباطبایی_عسکری سلیمان امیری.pdf
221K
📑 | پیراستگی برهان صدیقین علامه طباطبایی ، عسکری 🖇 این مقاله پاسخ استاد عسکری سلیمانی امیری به مقاله دکتر محمود مروارید است که قبلا منتشر کرده بودیم. در این مقاله ایشان تلاش کرده اند به سه اشکال مطرح شده در مقاله «تاملی در برهان صدیقین به تقریر علامه طباطبایی» با زبان پاسخ دهند و پیراستگی را اثبات نمایند. البته برای این منظور تقریر های جدیدی از برهان صدیقین هم ارائه داده اند که جالب توجه است. 🏷 پ.ن: ۱.نکته جالب در این دو مقاله این است که بلافاصله و در دو شماره پی در پی مجله نقد و نظر منتشر شده اند. این چنین مجلات و ژورنال‌های علمی یکی از بسترهای رشد و تولید علم اند. همانگونه که کرسی های آزاد اندیسی باعث رشد گفتمان علمی کشور میشود، چنین مجلاتی هم فضا گفتگو و تضارب آرا را فراهم خواهند نمود.۲. سلسله مقاله سوم که پاسخ مجدد دکتر مرواید به مقاله استاد سلیمانی امیری ست را در روزهای آینده از اندیشگان بخوانید. ┈┈┈┈•✿•┈┈┈┈ 📨 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی در ایتا | ویراستی
📝 | نوع مواجهۀ اسلام با علوم انسانی غربی 📖 با کلیت علوم انسانی و مدنیت غربی مخالفیم اما رویکرد حذفی نداریم. ✅️ علوم اسلامی ما با کلیت مدنیت معاصر غربی و با کلیت علوم انسانی موجود و زائیده در غرب مخالف هست، ولی این به معنای رویکرد حذف کلی و تمام عیار آن نیست. ♦️عقلانیت سکولار یعنی اتکا کردن به دانش و خرد بشری که از وحی بی نیاز خواهد بود. رویکرد غالب در سکولاریسم دین را فقط به حریم خصوصی هدایت می کرد؛ لذا به خصوصی سازی دین معتقد است. (رویکرد پست مدرن نه تنها دین بلکه همه ؟؟ را به خصوصی خواهد کشاند.) ♦️در جامعه اسلامی برخی متجددان سعی کردند تا یک بازخوانی از عقلانیت سکولار که در فضای غرب حاکم بوده را پیاده کنند. این افراد به تاریخ مندی آموزه های سیاسی و اجتماعی دین معتقد هستند، یعنی باور دارند تاثیر و گره گشایی دین محصور در شرایط تاریخی خود است و این آموزه ها فرازمانی نبوده و در حصار و زمان خود زندانی هستند. ♦️مخالفان و منکران حضور دین در عرصه سیاست و اجتماع بویژه نو اندیشان دینی معتقدند منظور از حکومت دینی، مدیریت فقهی در برابر مدیریت علمی است. ♦️ برخی اسلام گرایان نیز در رابطه با حضور دین دچار بدفهمی هستند؛ به عنوان نمونه گروه های تکفیری جهاد اسلامی مناسبات موجود و وضعیت کنونی را جاهلیت قلمداد می کنند، که باید با آن برخورد کرد بر این بسط جاهلی با یک ظاهر گرایی و طرد عقل و تکیه بر جمود، خواهان بازگشت قالب های معیشتی به گذشته هستند و تصویری از اسلام گرایی را ارائه می کنند که نوعی ایستایی در مناسبات اجتماعی و توقف در خلاقیت بشری را بازتولید می کند. ♦️ما معتقدیم که تصویر صوفیانه و انزواطلبانه از اسلام نیز به اندازه تصورات تکفیری ها قابل درک نیست. اگر تصویر ما از اسلام ، فاقد پویایی فقهی باشد نمی توانیم با شرایط اجتماعی خود آن را وفق دهیم. ⛔️ برخی افراد، تصویرشان از فقه خیلی محدود است و فکر می کنند فقیه کارش این است که هر سوالی مطرح می شود مجاز یا غیر مجاز بودن آن را اعلام کند. ✅ اما باید توجه داشت نقش فقه تنها ترسیم کننده خطوط قرمز نیست بلکه جنبه ایجابی هم دارد و در عرصه اجتماع هر جا پای استنباط از منابع دینی درمیان باشد فقه و فقاهت آنجا حضوری فعال خواهد داشت. ⛔️ برخی ها تصویری که از فقه دارند کاملا فردی است و به فقه حکومتی معتقد نیستند. ✅ اما فقه حکومتی یعنی فقه را در بستر حاکمیت دیدن، فقه حکومتی مساوی با فقه سیاسی نیست. ♦️ ما با کلیت مدنیت معاصر غربی و با کلیت علوم انسانی موجود در آنجا مخالفیم، ما نگرش انتقادی داریم ولی این به منزله رویکرد حذف تمام عیار علوم انسانی غربی نیست. ✅ ما می گوییم وحی برای کمک به راهبری عقل و مهار آن از حالت وحشی لازم است. ✍ صدر ┈┈┈┈•✿•┈┈┈┈ 📨 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی در ایتا | ویراستی
🧩 | ما و تصمیم‌هایمان ✓ یک عمر در ادامه تصمیم‌هایی خواهیم بود که در جوّ بچگانه گرفته‌ایم . عمری در فضایی هستیم که در ایام سطحی نگری آن فضا را ایجاد کرده‌ایم . هر تصمیم عواملی دارد و آثاری . از مهمترین عوامل هر تصمیم ، تصمیم های قبلی و از مهمترین آثارش ، تأثیر بر تصمیم‌های بعدی است . لذا بسیاری از تصمیم‌های کنونی که خیال میکنیم آزادانه و با اختیار اخذ میکنیم ، در تبع تصمیم‌های سابق و اسبق هستند . ✓ گویا تصمیم‌ها مانند دومینو یک جریان متصل و درهم تنیده ای هستند . و تفسیر هر فرد انسانی بدون دیدن قطار تصمیم‌هایش ناممکن خواهد بود . 🖊میرداوود ┈┈┈┈•✿•┈┈┈┈ 📨 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی در ایتا | ویراستی
📕 | نسبت علوم انسانی و علوم اجتماعی بنا بر تعریف علوم انسانی بر کنش‌های انسانی: عموم و خصوص مطلق 📖 برخی علوم انسانی و علوم اجتماعی را به یک معنا و مفهوم واحد به کار می برند و بعضی دیگر موضوع علوم انسانی و علوم اجتماعی را به عنوان امور انسانی، موضوعی واحد می دانند و تفاوت این دو را به روش آنها ربط می دهند. آنها علوم اجتماعی را علومی می دانند که روشهای کمی و کیفی را به گونه ای تجربی و مشابه با علوم پایه و دانشهای تجربی به کار می برند و علوم انسانی را شامل آن دسته از دانشهای دانشگاهی می دانند که با روشهای تحلیلی، انتقادی و فکری و تعمقی به امور انسانی و جنبه های انسانی جهان می پردازند. براساس این تعریف، دانشهایی نظیر هنر، فلسفه، علوم اجتماعی و مطالعات فرهنگی در زمرۀ علوم انسانی و دانشهایی مانند جمعیت شناسی، جغرافیای انسانی یا جامعه شناسی و مردم شناسی تا هنگامی که به معنای تجربی علم و الگوی دانشهای طبیعی پایبند باشند، در ردیف علوم اجتماعی و قرار می گیرند. ✅ براساس تعریف مورد نظر ما، علوم انسانی به موجودات و هستی‌هایی می پردازند که از مسیر اراده و آگاهی انسان پدید می آیند؛ به بیان دیگر موضوع این علوم، کنشهای انسانی و پیامدهای آن و علوم اجتماعی مطالعه درباره کنشهای اجتماعی انسان و لوازم و عوارض مربوط به آن است. تعریف اخیر نشان می دهد که نسبت بین علوم انسانی و علوم اجتماعی نسبت عموم و خصوص مطلق است؛ یعنی علوم اجتماعی، زیر مجموعه علوم انسانی هستند، اما برخی از علوم انسانی در زمره علوم اجتماعی نیستند. ✳️ تفکیک مفهومی فوق به لحاظ واقعی و خارجی هنگامی می تواند رخ دهد که برخی از کنشهای انسانی بتوانند به صورت غیر اجتماعی واقع شوند و کسانی که براساس مبانی هستی شناختی و انسان‌شناختی خود، هستی جامعه را مستقل از وجود افراد در نظر گرفته و وجود انسانی را به واقعیت اجتماعی آن فرو می‌کاهند، نمی توانند مطالعاتی انسانی پیدا کنند که صورت و سیرتی اجتماعی نداشته باشد. در این فرض علوم انسانی نمیتواند مصادیقی فراتر از مصادیق علوم اجتماعی داشته باشد. 📚 جهان های اجتماعی، حمید پارسانیا، ص ۷۰ ┈┈┈┈•✿•┈┈┈┈ 📨 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی در ایتا | ویراستی
▪️فرا رسیدن ماه محرم الحرام ماه عزاداری و سوگواری اباعبدالله الحسین (علیه السلام) تسلیت باد. بازاین چه شورش است که درخلقِ عالم است بازاین چه نوحه وچه عزا وچه ماتم است بازاین چه رستخیز عظیم است کز زمین بی نفخِ صور خاسته تاعرش اعظم است این صبحِ تیره بازدمیداز کجا کزو کارِجهان وخلقِ جهان جمله درهم است گویا طلوع میکند از مغرب آفتاب کاشوب در تمامی ذرّات عالم است گر خوانمش قیامتِ دنیا بعید نیست این رستخیزِ عام که نامش محرّم است در بارگاهِ قدس که جای ملال نیست سرهای قدسیان همه بر زانوی غم است جِن و مَلک بر آدمیان نوحه می کنند گویا عزای اَشرفِ اولّاد آدم است ┈┈┈┈•✿•┈┈┈┈ 📨 اندیشگان؛ رسانه علوم انسانی-اسلامی در ایتا | ویراستی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا