بسم الله
#با_معارف_نهج، شماره 55
🔵وقتی که این نظام نباشد .....!
پس از #جنگ_نهروان امیرالمومنین علیه السلام هرچه از کوفیان خواستند که برای جنگ با شام آماده شوند، کوفیان آماده نشدند. #معاویه هم در این فاصله دست به #غارت شهرهای اطراف کوفه میزد! بعد از یکی از غارتهای معاویه که توسط #ضحاک_بن_قیس انجام گرفت، حضرت در یک سخنرانی (#خطبه_29) مطالبی را به کوفیان گفتند که نشانه شدت تنهایی جانسوز ایشان است!
در اثنای این خطابه به مردم #کوفه گفتهاند:
👈«بعد از سرزمینتان از کدام سرزمین دفاع خواهید کرد؟ و [بعد از من] با کدام رهبر به جنگ [دشمنان] خواهید رفت؟»👉
در پایان هم فرمودهاند:
👈 «به خدا سوگند به جایی رسیدهام که دیگر سخنتان را باور نمیکنم! و به یاری شما امیدی ندارم! و به وسیله شما نمیتوانم دشمن را بترسانم! شما را چه شده است؟ دردتان چیست؟ درمانتان چیست؟ و ...»👉
↩️هرچند اکثریت مردم ما ولی شناس و قدردان نعمت رهبری هستند ولی گاهی از خودم میپرسم آیا امروز در همین کشور ما در بین دوستانمان، همسایگانمان یا خودمان کسی هست که رهبرش با او چنین حرفهایی داشته باشد؟!⁉️
#رهبر #اطاعت_از_رهبر
https://telegram.me/banahjolbalaghe
آنقدر که از شمشیر علی (علیه السلام) سخن گفته ایم از منطق بهت آور و سخن شگفت آورش نگفته ایم.
@banahjolbalaghe
بسم الله
#با_شیفتگان_نهج شماره30
استاد حسن عرفان در شرح کتاب مختصر المعانی کتابی به نام کرانهها نوشتهاند. این کتاب را به امیرالمؤمنین علی علیه السلام تقدیم کردهاند آن هم با این عبارات بسیار زیبا و دلنیشین:
👈تقديم به خاك آستانت اى امير مؤمنان كه تيغِ بليغِ فصاحتت تا ستيغِ اعجاز و ايجازِ بيان برآمده است.
اى گلواژهی زيباى غزلِ هستى، واژه ها در نمودنِ حقيقتِ تو به عجز نشسته اند و ستايشگران دل به مجاز بسته اند.
اى امير، صلابتِ كوه، طراوتِ گل، لطافتِ سپيده و خروشِ دريا كنايتى از شكيب، عطوفت، عصمت، و سخاوت توست.
تشبيهِ تو به اقيانوس، قياسِ ماه و فانوس است.
هيچ كلمه اى را نمىتوان براى شكوه تو استعاره آورد. تو قاموس شكوهى.
حوزه علميه قم
حسن عرفان👉
https://telegram.me/banahjolbalaghe
بسم الله
#با_معارف_نهج، شماره 56
🔵آثار در دسترس نبودن حاکمان
فَإِنَّ احْتِجَابَ الْوُلَاةِ عَنِ الرَّعِيَّةِ شُعْبَةٌ مِنَ الضِّيقِ وَ قِلَّةُ عِلْمٍ بِالْأُمُورِ وَ الِاحْتِجَابُ مِنْهُمْ يَقْطَعُ عَنْهُمْ عِلْمَ مَا احْتَجَبُوا دُونَهُ فَيَصْغُرُ عِنْدَهُمُ الْكَبِيرُ وَ يَعْظُمُ الصَّغِيرُ وَ يَقْبُحُ الْحَسَنُ وَ يَحْسُنُ الْقَبِيحُ وَ يُشَابُ الْحَقُّ بِالْبَاطِل.
در دسترس نبودن حاکمان یکی از اسباب نامهربانی [با مردم] و بیخبر ماندن از امور [آنان] است. در دسترس نبودن حاکم باعث میشود به آنچه که از او مخفی مانده علم پیدا نکند و در نتیجه امور بزرگ به نظرش کوچک بیاید و زیباییها به نظرش زشت بیاید و حق به ناحق آلوده شود.
✍️یکی از عناصر تعیین کننده در کُنِشهای حکومتی این است که حاکم بداند کدام کنش را نسبت به کنشهای دیگر در اولویت قرار بدهد. ازسوی دیگر حاکم برای تعیین اولویتهای حکومتی باید از متن جامعه دقیقترین اخبار را داشته باشد. #اولویت_سنجی یک حاکم وقتی با نیازهای مردم سازگاری خواهد داشت که از نیازهای آنان باخبر باشد و هر اندازه که حاکم از متن نیازهای آنان بیخبر باشد، به همان اندازه در اولویتسنجی خودش خطا خواهد کرد.
امیرالمؤمنین علیه السلام به همین نکته اشاره کردهاند و فرمودهاند اگر حاکم از امور جامعه بیاطلاع باشد، امور بزرگ را کوچک خواهد پنداشت و امور بزرگ را کوچک خواهد پنداشت و امور بااولویت را بی اولویت خواهد پنداشت!
#در_دسترس_بودن_حاکم #اولویت_حکومتی
https://telegram.me/banahjolbalaghe
بسم الله
#با_شیفتگان_نهج شماره31
🔵روش فهم نهج البلاغه از دیدگاه مرحوم عین صاد
[محقق] در ... نهج البلاغه هم بايد به يك ديد كلى برسد. نه تنها جملهها و خطبهها را كه تمام نهج البلاغه را هضم كند. در اين مرحله براى شناخت نهج البلاغه، به شناخت بينش، شناخت خواسته، شناخت كار و زمان على نيازمند است. با اين شناختها ديگر ميان خطبههاى جهاد، زهد، تقوى، مرگ، آسمان، طاووس و ... هيچ بيگانگى و جدايى احساس نمىشود كه اين مجموعه با هم مرتبط است.
🔹على در زمانى زندگى مىكند كه إتراف و اسراف و تجمل پس از فتوحات بىحساب و غنائم گسترده، جامعه را به بنبست كشانده. على در اين جامعهى ولنگار و شتابنده بايد كنترل و پاسدارى بگذارد و جرثومههايى را كه بر سر كار هستند كنار بريزد. براى اين كنترل به تقوا و براى اين كنار زدن به جهاد نيازمند است. تقوا و اطاعت بدون ايمان و عشق امكان ندارد. و ايمان به شناختهايى از زيبايى، جمال، محبت، رحمت، بخشش، رحمانيت، همراهى و دوستى و رفاقت نياز دارد. جهاد هم بدون آزادى و زهد امكان نخواهد داشت، آن هم جهادى كه نه غنائم دارد و نه با بيگانه است. جهاد رسول گر چه با خويشان و بيگانگان بود با غنائم همراه بود. و جهاد خلفا نيز با بيگانگان بود و همراه غنائم. اما جهاد على نه با بيگانه است و نه همراه غنائم كه با برادر است و دست خالى ... اين جهاد به آزادى و زهدى نياز دارد كه از شناختهاى عظمت انسان و عظمت راه او و عشق بزرگتر او، شناخت مرگ و شناخت دنيا و رنجهايش مايه مىگيرد.
👈با اين ديد كلى تمام نهج البلاغه به هم گره مىخورد و هر جملهى على در اين مجموعه نقش مىآفريند. و با اين بينش هنگامى كه خطبهها و نمونههايى بررسى شد، تسلط و برداشتهاى عميق انسان را بارور مىنمايد.
👈اين را بگويم كه بايد نهج البلاغه در خون تو جريان بگيرد و بايد با زبان تو آشنا شود.👉
برگرفته از کتاب « استاد و درس» #عین_صاد
#روش_فهم_نهج_البلاغه
https://telegram.me/banahjolbalaghe
بسم الله
#با_معارف_نهج، شماره 57
#منطق_بهت_آور_امیرالمومنین علیه السلام
امیرالمؤمنین علیه السلام پس از #جنگ_جمل به کوفه آمدند و ابتدا به مسجد آمدند و خطبهای ایراد کردند. در خاتمهی آن خطبه، از حزب #قاعدین کوفه که در جنگ جمل حضرت را همراهی نکرده بودند، نیز انتقاد کردند و به مردم فرمودند از این جماعت دوری کنید و آنقدر سخنانی را که ناپسند میدارند، به گوششان برسانید که از موضع خود بازگردند و به ما بپیوندند.
مالک بن حبیب که شهربان حضرت در #کوفه بود، برخاست و به ایشان عرض کرد آقا این دوری کردن و سخن غلیظ به آنها گفتن، کافی نیست اجازه بدهید تا با آنان بجنگیم! حضرت برای او توضیح دادند که نباید #تندروی کند چون خداوند چنین حکمی نداده است!
پس از مالک، ابوبُرده ازدی که خود از حزب قاعدین کوفه بود و در جنگ جمل هم شرکت نکرده بود، برخاست و به امام اعتراض کرد و از ایشان پرسید که به نظر تو سران جمل برای چه کشته شدند؟ حضرت در پاسخ به ابوبُرده فهرستی از جنایات جَمَلیان را ارائه کردند و این را هم توضیح دادند که چقدر تلاش کردهاند که کار به جنگ نکشد اما آنان کوتاه نیامدهاند!
ابوبُرده که از سخن بجا و منطق بهت آور امیرالمؤمنین علیه السلام قانع شده بود گفت: پیش از این به حقانیت شما در جنگ جمل شک داشتم ولی حالا دیگر دانستم که حق با شما بوده است.
🔹 ابوبرده در جنگ بعدی (جنگ #صفین) به سپاه امام علیه السلام پیوست و حضرت را در جنگ همراهی کرد. (امالی مفید ص 128 و 129)
#آزادی_مخالفان #اقناع_مردم #حکومت_و_تربیت_مردم
@banahjolbalaghe
بسم الله
#با_معارف_نهج، شماره 58
🔵عدالت علی علیه السلام
روزی دو زن نزد علی علیه السلام آمدند. یکی عرب بود و دیگری از موالی (#ایرانی). هر دو تقاضای کمک داشتند. حضرت به هر دو مقداری پول نقد و مقداری غذا به اندازه مساوی پرداخت کردند.
🔸یکی از آنها به امیرالمؤمنین علیه السلام گفت: ولی من از زنان #عرب هستم و این #عجم است!
🔹حضرت فرمودند: به خدا سوگند من در برخورداری از #بیت_المال بین فرزندان اسماعیل و فرزندان اسحاق تفاوتی پیدا نکردهام!
(#ابن_ابی_الحدید ج 2 ص 200).
#عدالت
@banahjolbalaghe
بسم الله
🔵کرامتی از امام رضا علیه السلام
#دعبل_خزاعی کنیزی داشت که در نزد وی حرمت خاصی داشت. چشم این کنیز دچار بیماری شده بود اطبا آمدند گفتند چشم راستش دیگر قابل درمان نیست اما چشم چپش را تلاش میکنیم که درمان کنیم. دعبل بسیار ناراحت شد و گریست.
🔸وقتی از همه جا نومید شد، به یاد قطعههایی از لباس #امام_رضا علیه السلام افتاد که هنوز با خود داشت. قطعههایی از همان لباسی که در خراسان وقتی #قصیده_تائیه معروفش را خوانده بود از دست مبارک امام رضا علیه السلام صله گرفته بود و در قم، قمیها پارهاش کرده بودند و هر کس قطعهای از آن را برای تبرک برده بود.
◀️ شب همان قطعه را آورد و به چشم کنیزش کشید. فردا صبح هر دو چشم کنیز شفا یافت چندانکه بهتر از قبل میدید. (#الغدیر ج ۲ ص ۴۲۲)
#مناسبتی، شماره 30
@banahjolbalaghe
بسم الله
#با_معارف_نهج، شماره 59
🔵درشتی حاکمان با شهروندان ممنوع
بزرگان #بحرین به امیرالمؤمنین علیه السلام اطلاع داده بودند که #والی_بحرین با شهروندان آتش پرست بحرینی برخورد سختگیرانه و تحقیرآمیزی دارد. حضرت به کارگزار خود نامهای نوشتند و از او خواستند که از این شیوه خود دست بردارد.
در بخشی از متن نامه آمده است:
✍️فإِنَّ دَهَاقِينَ أَهْلِ بَلَدِكَ شَكَوْا مِنْكَ غِلْظَةً وَ قَسْوَةً وَ احْتِقَاراً وَ جَفْوَةً وَ نَظَرْتُ فَلَمْ أَرَهُمْ أَهْلًا لِأَنْ يُدْنَوْا لِشِرْكِهِمْ وَ لَا أَنْ يُقْصَوْا وَ يُجْفَوْا لِعَهْدِهِم... #نامه_19
گویا والی گمان کرده است حالا که با #آتش_پرستان (به خاطر شرک و کفرشان) نمیتوان عجین شد، پس باید با آنان نامهربانی و آنان را تحقیر کرد! حضرت ـ اما ـ از والی خود خواستهاند که بین «سختگیری و تحقیرآنان» یا «نزدیک شدن و عجین شدن با آنان» یک مسیر میانهای را انتخاب کند.
🔸بر اساس فرمان امام کارگزار نه باید خودش را با شهروندان آتشپرست عجین بکند (فَلَمْ أَرَهُمْ أَهْلًا لِأَنْ يُدْنَوْا) و نه آنکه از آنان دوری گزیند و با آنان سختگیری و تندی و قساوت به خرج بدهد و آنان را تحقیر کند.
👈دلیل اینکه نباید با آنان یکی شود این است که به هر حال آنان کافر هستند (لشرکهم) و دلیل اینکه نباید با آنان سختگیری کند این است که آنان هرچند نامسلمان هستند اما به هر حال به حکومت اسلامی مالیات میدهند تا در پناه آن باشند بنابراین نمیتوان آنان را تحقیر، یا از آنان دوری یا به آنان ستم کرد.
👈پیش از این در پست #با_معارف_نهج، شماره 42 نیز درباره #درشتی_حکمرانان بحث شد.
#رابطه_حاکم_اسلامی_با_شهروندان_غیرمسلمان
#عدالت
@banahjolbalaghe
نرم افزار اندرویدی نهج البلاغه با امکان جستجو، تهیه فهرست منتخب، ترجمه، شرح آیت الله مکارم شیرازی. در این نرم افزار برای هر یک از خطبه ها و نامه ها شناسنامه ی کوتاهی بیان شده که از امتیازات آن است.
نرم افزار فوق از طریق لینک زیر 👇قابل دسترسی و دانلود کردن است👇
http://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=4&lid=0&mid=394533&catid=6413
بسم الله
#با_معارف_نهج، شماره 60
🔵آثار سه گانه حمد کردن الاهی
أَحْمَدُهُ اسْتِتْمَاماً لِنِعْمَتِهِ وَ اسْتِسْلَاماً لِعِزَّتِهِ وَ اسْتِعْصَاماً مِنْ مَعْصِيَتِهِ ... #خطبه_2
حمد یعنی ستایش و کسی که خدای را میستاید در حقیقت او را #شکر نیز گفته است. در اینجا برای حمد الاهی سه اثر دنیوی ذکر شده است:
1️⃣یکی آنکه #حمد_الاهی موجب میشود نعمتهای الاهی ارتقاء یابد (استتماما لنعمته) هرچند در جاهای دیگر آمده است که شکر الاهی باعث میشود که افاضهی #نعمت استمرار یابد و جریان نعمتهای الاهی قطع نشود ولی در اینجا از "تام شدنِ" نعمتهای موجود و #ارتقای_نعمت (ارتقای کیفی نعمت) سخن گفته شده است.
2️⃣اثر دوم آنکه هرکس خدای خود را ستایش کند در حقیقت با همین مدحش خود را در برابر عزت او تسلیم میکند. تسلیم در برابر #عزت_الاهی انسان مدح کننده را به این درک میرساند که در برابر آن #عزت لایتناهی ذلتی وصف ناشدنی دارد.
3️⃣اثر سوم آن است که کسی که خدای را مدح میکند از خدای خود قدرتی کسب میکند که معصیت نکند این قدرت همان #تقوا است . به عبارت دیگر بین حمد الاهی و قدرت خودکنترلی (در هنگامی که زمینه گناه پیش میآید) رابطه مستقیم وجود دارد.
👇نکته: 👇
در اینجا #حمد الاهی در قالب #فعل_مضارع بیان شده (أحمَدُ) یعنی این سه اثر بر حمدهای از هم گسسته مترتب نمیشود بلکه بر حمدی مترتب میشود که #استمرار داشته باشد.
سهگانهی (اتمام نعمت، تسلیم در برابر عزت الاهی، کنترل نفس از گناه) آثاری در زندگی دارد که در آینده درباره آن سخن خواهیم گفت.
@banahjolbalaghe
بسم الله
#امام_حسن_عسکری علیه السلام فرمودند:
مَنْ رَضِيَ بِدُونِ الشَّرَفِ مِنَ الْمَجْلِسِ لَمْ يَزَلِ اللَّهُ وَ مَلَائِكَتُهُ يُصَلُّونَ عَلَيْهِ حَتَّى يَقُومَ.(تحف العقول)
کسی که به نشستن در قسمت پایین مجلس راضی شود، تا لحظهای که از آنجا برمیخیزد خدا و ملائکهاش بر او درود میفرستند.
✍️در دهه هفتاد یک بار در حین ورود به مصلی #نماز_جمعه قم به طور تصادفی با آزاده سرافراز مرحوم سید علی اکبر #ابوترابی (که آن روزها نماینده ولی فقیه در امور آزادگان و نماینده مجلس نیز بود) مواجه شدم و همراه با ایشان در یکی از صفوف نماز نشستیم. مسئولان ستاد نماز جمعه چند بار سربازی را فرستادند تا سید را به #صف_اول و #جایگاه_ویژه ببرد، اما سید مقاومت کرد و ترجیح داد در بین مردم و #در_دسترس آنان باشد.
👈شاید سید باور کره بود که از نشستن در کنار من و امثال من نه به مقامش آسیبی میرسد نه به نمازش.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
این روایت به امام صادق علیه السلام نیز نسبت داده شده است.
#مناسبتی، شماره 31
به مناسبت سالروز شهادت امام حسن عسکری علیه السلام
https://telegram.me/banahjolbalaghe
کانال تلگرامی با نهج البلاغه هر هفته تنها چند تأمل کوتاه از نهج البلاغه شریف را به اشتراک می گذارد و میکوشد همگان را به رعایت انصاف در کنشهای فردی و اجتماعی دعوت کند.
https://t.me/Banahjolbalaghe
بسم الله
#با_شیفتگان_نهج شماره32
🔵رویای صادقه ای درباره نگارش شرح نهج البلاغه علامه جعفری
علامه #محمدتقی_جعفری درباره نگارش کتاب شرح نهج البلاغه میگوید:
کار بر روی نهج البلاغه بر اثر اشتغالات علمی، به تآخیر میافتاد تا اینکه روزی یکی از دوستان ما در حالت رؤیا علامه امینی (صاحب #الغدیر) را میبیند. علامه امینی از آن فرد میپرسند که: آیا جعفری را میشناسید؟ آن فرد میگوید: بله. #علامه_امینی میگوید: نامهای میدهم به ایشان بدهید. وی از علامه سوال میکند که آیا اجازه دارم نامه را باز کنم و بخوانم؟ علامه میگوید: اشکالی ندارد.
دوست ما میگوید: نامه را گشودم و همین که مشغول خواندن آن شدم دیدم یک نامه بسیار ملکوتی است. الفاظ شبیه به الفاظ متدداول ما بود ولی نورانیت خاصی در آن بود. دوست ما اظهار میدارد که با خواندن نامه در همان حال رویا منقلب شدم.
بعد علامه امینی میگوید که به جعفری سلام برسانید و بگویید: «ما که به این دنیا آمدهایم دیگر نمیتوانیم کاری بکنیم ولی آقای جعفری که در آن دنیا هستند کار نهج البلاغه را شروع کنند و آن را به تآخیر نیندازند.»
(کتاب جاودان اندیشه ص 388)
@Banahjolbalaghe
بسم الله
🔵علم غیب امیرالمؤمنین علیه السلام
أَيُّهَا النَّاسُ سَلُونِي قَبْلَ أَنْ تَفْقِدُونِي #خطبه_189
✍️پارهای از شواهد غیبآگاهی امام علی علیه السلام در نهج البلاغه منعکس شده است اما شواهد غیبآگاهیهای حضرت، بسیار گستردهتر از آن حدی است که در نهج البلاغه آمده است. #ابن_ابی_الحدید ( ج 10 ص 14 و 15) توضیح داده است که آیندهگوییهای زیادی به علی بن ابی طالب نسبت داده شده است با این حال وی متعهد شده است که تنها بخشی از #ملاحم امام را که در کتب متعددی یافته و اضطراب متن هم نداشتهاند، نقل کند.
🔹برای مثال در شرح خطبه 157 دو مورد از #علم_غیب امام را نقل میکند: یکی از آنها ماجرای تمیم بن اسامه است که در برابر ندای «سلونیِ» امیرالمؤمنین ایستاد و از تعداد موهای سر خودش پرسید. امام علیه السلام به او پاسخ دادند که هر عددی بگویم اثبات پذیر نیست اما این را بدان که در بیخ هر تار مویت فرشتهای هست که لعنتت میکند چون در خانهات بزغالهای میپرورانی که در آینده فرزند پیامبر خدا را به قتل خواهد رساند.
🔸آری این مرد همان تمیم بن اسامه بود که آن روزها فرزندی به نام حُصَین در خانه داشت که در شهادت امام حسین علیه السلام این نقشها را ایفا کرد:⏬
1️⃣#حصین که بعدا فرمانده شرطههای #ابن_مرجانه شد در دستگیری و شهادت #مسلم_بن_عقیل نقش مؤثری ایفا کرد.
2️⃣سپس به سوی #کربلا اعزام شد، در قادسیه اردو زد و فرستادگان امام حسین علیه السلام مانند #قیس_بن_مسهر و #عبدالله_بن_یقطر را دستگیر کرد و به نزد #عبید_الله فرستاد و عبید الله آنا ن را نیز به شهادت رساند.
3️⃣ در هنگام #نماز_ظهر_عاشورا نیز حصین همان کسی بود که گفت نماز شما قبول نمیشود!! و به صف نمازگزاران یورش برد ولی #حبیب_بن_مظاهر که مشغول دفاع از نمازگزاران بود او را از اسبش سرنگون کرد. بلافاصله یارانش رسیدند و در حمایت از او حبیب را به شهادت رساندند.
4️⃣او فرمانده تیراندازانی بود که به دستور #عمر_سعد، عملیات تیراندازی به سپاه امام حسین ع را اجرا کرد.
#با_معارف_نهج، شماره 61
https://t.me/Banahjolbalaghe
بازگشت_به_نهچ_البلاغه_آیت_الله_خامنه.pdf
977.9K
بسم الله
#معرفی_کتاب
📖 کتاب #بازگشت_به_نهج_البلاغه،
✔️حضرت آية اللّه #خامنه_اى دامت برکاته، در دوران رياست جمهورى خويش رياست شوراى عالى علمى بنياد نهج البلاغه را پذيرفتند و در سه كنگره از كنگرههاى بين المللي نهج البلاغه براى ايراد نطق افتتاحيه شركت فرمودند. متن این سه سخنراني معظّم له به کتاب «بازگشت به نهج البلاغه» تبدیل شده است.
http://eitaa.com/banahjolbalaghe
بسم الله
🔵#فقر_و_دینداری
وَ لَوْ أَنَّ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرَضِينَ كَانَتَا عَلَى عَبْدٍ رَتْقاً ثُمَّ اتَّقَى اللَّهَ لَجَعَلَ اللَّهُ لَهُ مِنْهُمَا مَخْرَجاً #خطبه_130
اگر آسمانها و زمین بر روی بنده ای بسته شود اما با این حال تقوا بورزد خداوند از آسمان یا زمین گشایشی برایش به وجود میآورد.
درست است که در زمان فقر، دینداری به مخاطره میافتد اما دیندارانی هم هستند که وقتی همه دروازههای آسمان و زمین به روی آنها بسته میشود نه تنها ایمانشان را بلکه حتی تقوایشان را نیز از دست نمیدهند، چنین کسانی شایسته آن هستند که خداوند دری از زمین یا آسمان برایشان بگشاید.
👈 یکی از مشکلاتی که گاهی درهای آسمان و زمین به روی آن بسته میشود فقر است. فقر خود به خود این توانایی را دارد که (به نحو اقتضا) دین انسان فقیر را به مخاطره بیاندازد چنانکه رسول الله صلی الله علیه و آله نیز فرمودهاند: «فقر چیزی نمانده است که سر از کفر دربیاورد (کاد الفقر ان یکون کفرا)
👈باید اقرار کرد که حفظ ایمان و تقوا در حین فقر امر سادهای نیست. اتفاقا کلمه «ثُمّ» که گاهی به معنای استبعاد به کار میرود (ن ک: #کشاف ذیل آیه اول سوره انعام) در بین دو جملهی «أَنَّ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرَضِينَ كَانَتَا عَلَى عَبْدٍ رَتْقاً ثُمَّ اتَّقَی...» به کار رفته است تا اشاره کند که وقتی دروازههای زمین و آسمان به رویت بسته میشود تقوا ورزیدن مستبعد میشود.
#ثم_استبعاد #فقر #تقوا
#با_معارف_نهج، شماره 62
https://t.me/Banahjolbalaghe
بسم الله
🔵#کلمه_الغرة
بَيْنَكُمْ وَ بَيْنَ الْمَوْعِظَةِ حِجَابٌ مِنَ الْغِرَّةِ (#حکمت_282)
بین شما و [پذیرش] موعظه پردهای از غفلت وجود دارد.
✍️اینکه #غفلت چیست و چه آثاری دارد، مسأله اخلاقی ـ اجتماعی بسیار مهمی است ولی در این پست در صدد بررسی آن نیستیم و تنها ترجمه این حدیث بررسی میشود.
👈کلمه «الغِرّة» از ریشهی «غ ر ر» است و به معنای «غفلت» به کار میرود. این کلمه با کلمهی «غُرور» همریشه است و چون کلمه «غرور» در زبان فارسی به معنای "خودخواهی" به کار میرود برخی مترجمان پنداشتهاند کلمهی «غرة» نیز به معنای خودخواهی است!!
👇یکی از ترجمههای نادرست👇
«ميان شما و پندپذيرى، پرده اى از #غرور و خودخواهى وجود دارد. »
#با_مترجمان_نهج، شماره 34
@banahjolbalaghe
بسم الله
🔵نهج البلاغه؛ دائرة المعارف مفاهیم اسلام
#آیت_الله_خامنه_ای:
نهجالبلاغه را آقایان بخوانید، بخوانید که بفهمید. این نهجالبلاغه قاموس؛ یعنی فرهنگِ مفاهیمِ اسلامی است به یک معنا.
خیلی عزیز است نهجالبلاغه و چقدر دور است از دسترس ما! مردم ما نهجالبلاغه را فقط اسمش را شنیدهاید. اصلا نمیدانند نهجالبلاغه کتاب عمل است. نهجالبلاغه واقعا کتاب عمل است، کتاب معرفی اسلام است.
🔸از قول من به دشمنان اسلام هم بگوئید، به آنهایی که اسلام را هی میکوبند، هی نیش میزنند، هی زهر میریزند؛ اینهایی که هی خوششان میآید به هر مناسبت یک حملهای به اسلام بکنند آقایانی که توی قشرهای جدید روشنفکری هستید، از قول بنده به اینها بگوئید که اینها اگر میخواهند اسلام را رد کنند، قبلا یک دور نهجالبلاغه را بخوانند.
🔹هر کسی نهجالبلاغه را نمیخواند از قرآن خبری ندارد، خیلی بیجا میکند اسلام را رد میکند. بیجا میکند که نه، دلش میخواهد بکند بکند، اما جاهلانه عمل میکند. جاهلانه است. هیچ عاقلی، هیچ عالمی، این عمل را قبول ندارد. غرض [من این است که] نهجالبلاغه خیلی ارزش دارد.
http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=7868
#با_شیفتگان_نهج، شماره 33
https://t.me/Banahjolbalaghe
بسم الله
#بازیباییهای_نهج، شماره 36
فَإِذَا كَانَ ذَلِكَ كَانَ الوَلَدُ غَيْظاً وَ الْمَطَرُ قَيْظاً وَ تَفِيضُ اللِّئَامُ فَيْضاً وَ تَغِيضُ الْكِرَامُ غَيْضاً #خطبه_108
وقتی آن زمان (#آخر_الزمان) فرا برسد، فرزند [که باید مایه آرامش باشد] به خشم و باران [که باید موجب آبادی شود] به گرمی و بی فایدگی تبدیل خواهد شد و افراد پست [آنقدر زیاد خواهند شد که گویا] از زمین میجوشند و افراد بزرگوار نیز [آنقدر کم خواهند شد که گویا] در زمین فرومیروند!
زیباییهای متن
1. #موسیقی و آهنگ هارمونیک در کلمات غَیظ، قَیض، فَیض، و غَیض
2. #جناس بسیار زیبا در کلمات غیظ، قیض، فیض، و غیض،
3. #جناس_در_عین_تضاد در دو کلمه تفیض و تغیض
4. #تضاد دانشین در دو کلمه اللئام و الکرام
5. #استعاره و تصویر لئیمان به صورت آبی که از زمین میجوشد
6. استعاره و #تصویر کریمان به صورت آبی که در زمین فرومیرود
7. #سجع
8. هنر گفتاری ناشناختهای که در اینجا به کار رفته این است که حضرت در دو جمله متوالی هم کثرت لئیمان را و هم قلّت کریمان را به آب تشبیه کردهاند! یعنی در دو جمله متوالی آب هم نماد کثرت شده است و هم #سمبل قلّت!!!
https://telegram.me/banahjolbalaghe
بسم الله
🔵قدرت انگاره
حضرت امیر(علیه السلام) در بازگشت از #صفین یکی از اصحاب را که بیمار بود، دیدند و بدو فرمودند:
🔹«...وَ لَكِنَّهُ يَحُطُّ السَّيِّئَاتِ وَ يَحُتُّهَا حَتَّ الْأَوْرَاق» ( ...امّا بیماری گناهان را از بين مىبرد و آنها را مانند برگ درختان مىريزد) # حکمت_42
👈در تازهترین یافتههای #اخلاق_نظری از عنصری به نام #قدرت_انگاره نام میبرند. شخص بیمار از حقیقت بیماری، برداشت بسیار بدی دارد و به خاطر همین برداشت بد است که از بیماری رنج میبرد. به عبارت دیگر آنچه که شخص بیمار را آزار میدهد خود بیماری نیست بلکه برداشت بیمار از #بیماری است.
حضرت در اینجا میخواهند برداشتی را که شخص بیمار از حقیقت بیماری دارد تغییر بدهند و به جای آن برداشت منفی این #انگاره را به او القا کنند که بیماری فایده مهمی (ریزش گناه) دارد.
این انگارهی جدید قدرتی دارد که باعث میشود که یکی از تلخ ترین دورههای زندگی انسان (بیماری) برای او به دورهای زیبا و دلپسند مبدل شود.
🔸تغییر دادن آن انگاره در ذهن مخاطب کار دشواری است برای حل همین دشورای است که حضرت از #تصویرِ ریزش برگ درختان بهره میگیرد.
#با_معارف_نهج، شماره 63
https://t.me/Banahjolbalaghe