خیانتهای فرهنگی غربزدگان و تأثیرات فرهنگی انقلاب اسلامی
🔻 #صحیفهخوانی | 22 خرداد
🔹...یک کشوری که سالهای طولانی زحمت کشیدهاند، یک قشر از #روشنفکر با قلم، با تبلیغ، با تعلیم، زحمت کشیدهاند، یک قشر مطبوعاتی و رسانههای گروهی با همه قدرت زحمت کشیدهاند که این کشور را از خودش تهی کنند؛ یعنی، اعتقادش را این طور کنند، مغزشان را شستشو کنند و اینها را معتقد کنند به اینکه شما هیچ نیستید، باید تحت لوای یا شرق یا غرب [زندگی کنید] غرب میگفت تحت لوای غرب، شرق میگفت تحت لوای شرق باید زندگی کنید، و الّا هیچ کاری از شماها ساخته نیست- و وارد شد این انقلاب بر یک همچو جمعیتی که لا اقل، در این پنجاه سال، بیشتر از همیشه تحت این طور تربیتها بودند؛ دانشگاهش اینطور تربیت میکرد و ارتشش را اینطور تربیت میکردند، و همینطور همه چیزش را، #عمق_معنوی این، این است که در مدت کمتر از یک سال- باید بگوییم- آن چنان تحول در این جمعیت حاصل شد و آن چنان منقلب شد این جمعیت به یک موجود دیگر؛ آن جمعیت رفاه طلب به یک جمعیت #سلحشور و جنگجو، آن جمعیت میان تهی از کارهایی که باید خودش انجام بدهد به یک جمعیت متفکر در امور خودش و زحمتکش برای کشور خودش و رفتن رو به کفا برای زندگی خودش!
🔸و اگر به داد این جمعیت خدای تبارک و تعالی نرسیده بود، خدا میداند که مساله فحشا را به کجا رسانده بودند. شما شاید خیلیهایتان مطلع باشید از آن قصهای که در #شیراز اتفاق افتاد و آن بساطی که درست کردند و آن عقدی که واقع شد ما بین یک پسر و یک مرد. اینها دنبال یک همچو چیزی بودند؛ میخواستند این کشور را به اینجا برسانند...(22خرداد1361، صحیفه امام، ج16، صص314-313)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
همراهی ارتجاع نجف و رژیم بعث عراق علیه امام خمینی
سالروز دستگیری شهید سیدمصطفی خمینی توسط حزب بعث عراق/1
🔹در روز 1348.3.21 رئيس سازمان به اصطلاح امنيت و فرماندار #نجف_اشرف به حضور امام رسيدند و اظهار داشتند كه:
«از شوراى فرماندهى انقلاب مأموريت دارند كه آقاى سيدمصطفى را به بغداد اعزام كنند و براى انجام اين مأموريت از حضور شما اجازه مىخواهند!»
امام پاسخ داد:
🔸«اگر اعزام او به بغداد منوط به اجازه من است، من هرگز چنين اجازهاى نمىدهم و اگر مأمور به جلب او هستيد كه خود مىدانيد»...، آنگاه كه مقامات مزبور مأموريت خود را در جلب او به #بغداد بهطور ضمنى اعلام كردند، امام او را به حضور طلبيد و از جريان آگاه ساخت.
🔹در ساعت 8 صبح آن روز حاج #سيدمصطفى_خمينى، همراه چند تن از مقامات به اصطلاح امنيتى عراق به بغداد گسيل شد و لحظهاى نگذشت كه خبر آن در #حوزه_علميه_نجف انعكاس يافت و نگرانى شديدى در مجامع روحانى به وجود آورد.
🔸مقامات روحانى با خود مىانديشيدند كه فرزند امام كه داراى چهرهاى انقلابى و ضدشاهى است اگر بنا باشد از تعرض رژيم عراق در امان نماند، براى آن دسته از روحانيان محافظهكار و يا متمايل به رژيم شاه چه سرنوشتى در پيش خواهد بود؟!
🔹امام طبق برنامه همهروزه، سر ساعت در مجلس درس حاضر شد و در ميان انبوه تأثر، نگرانى و اضطراب حاضرين در مجلس، با يک دنيا آرامش و اطمينان به تدريس پرداخت و مانند هميشه به غور و بررسى در مسائل پيچيده علمى و فقهى ادامه داد، نيز برنامه نماز، ملاقات و ديگر برنامههاى روزانه خود را به صورت عادى دنبال كرد.
🔸حاج سيدمصطفى خمينى را پس از ورود به #بغداد يكسره به كاخ #رياست_جمهورى بردند، در آنجا علاوه بر #احمد_حسن_البكر رئيس جمهور، چند تن از اعضاى به اصطلاح شوراى فرماندهى انقلاب و نيز #تيمور_بختيار حضور داشتند. در آغاز، رئيسجمهور به ديدارهاى سرّى و پيگير او با آقاى #حكيم اشاره كرد و با لحن ويژهاى هشدار داد كه ممكن است كار به جايى كشيده شود كه ناراحتى شما و نگرانى پدر پير شما را به همراه داشته باشد! آنگاه پيشنهاد همكارى با #رژيم_بعث_عراق و #تيمور_بختيار در مبارزه عليه ايران را مطرح كرد كه از طرف او قاطعانه رد شد و همان نكتهاى را كه امام در نخستين ديدار مقامات عراقى گوشزد كرد، او نيز به كاخنشينان بغداد يادآور شد كه:
🔹«اختلاف ما با رژيم ايران يك اختلاف اساسى و عقيدتى است و برطرف شدنى نيست؛ اما اختلافى كه اكنون ميان دولتهاى عراق و ايران بروز كرده موسمى و زودگذر است. شما و دولت ايران امروز به هم بد مىگوييد و يكديگر را طعن و لعن مىكنيد و فردا در كنار هم قرار مىگيريد. اما ما نمىتوانيم هيچوقت با آنها كنار بياييم و تفاهم كنيم»...
🔸احمد حسن البكر، بيهوده تلاش كرد كه به حاج سيدمصطفى خمينى بباوراند كه اختلاف رژيم او با شاه، اختلافى اساسى و ريشهدار است! و از آنجا كه رژيم او انقلابى و ضدامپرياليستى است! رژيمهاى ارتجاعى منطقه با آن سر ستيز دارند! برادر شهيد حاج سيدمصطفى مىگفت: اين ادعاى احمد حسن البكر مرا به ياد مثال معروفى انداخت كه «شتره تو خاک غلطيده بود و ادعا داشت كه از حمام آمده است»!...
🔊 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
سالروز دستگیری شهید سیدمصطفی خمینی توسط حزب بعث عراق/2
🔹رژيم بعث عراق كه دريافت #سيدمصطفى_خمينى انعطافناپذير است و با تطميع و تهديد نمىتوان او را فريفت و مجرى اغراض و اميال خود قرار داد، او را آزاد كرد.
🔸به دنبال آزادى و بازگشت حاج سيدمصطفى خمينى به نجف اشرف، عوامل توطئهگر و مرموز #حوزه_نجف، بار ديگر به منظور ضربه زدن به امام و وارونه جلوه دادن حقايق، فرصت را مغتنم شمرده به شايعهسازىهايى دست يازيدند و در صدد برآمدند كه بازتاب مثبت و حماسهآفرين موضع امام و شهيد سيدمصطفى خمينى در برابر رژيم عراق را در ميان مردم آن كشور از ميان ببرند.
🔹به دنبال آزادى او، يکباره در #نجف شايع كردند كه دستگيرى او مانورى بيش نبوده است و در حقيقت او از طرف پدرش به منظور راهنمايى دولت عراق جهت كوبيدن آقاى حكيم به بغداد رفته است! و در آنجا عمدهترين مسألهاى كه مطرح شده است، راه تضعيف آقاى حكيم بوده است!
🔸اين تبليغات زهرآگين و خلاف واقع بهشدت دنبال مىشد و طبق برنامه ويژهاى، در هر مجلس و محفلى مطرح مىشد و روى آن با آب و تاب فراوانى بحث و گفتگو به عمل مىآمد، حتى در مجالس ويژه بانوان، زنانى كه در اين جريان توجيه و بسيج شده بودند بهشدت روى اين موضوع عارى از حقيقت كه «خمينى به حزب بعث عراق وابسته است»! تبليغ مىكردند.
🔹گفتنى آنكه به رغم اين تبليغات حسابشده، حقيقت امام و راه و روش او براى آنان كه او را مىشناختند تا آنجا روشن و مشخص بود كه اينگونه ياوهسرايىها و برچسبها و سمپاشىها نمىتوانست اشعه فروزان آن را از ديدهها پوشيده دارد، تا آنجا كه زن بیسوادى كه حتى #جمهورى را با #پادشاهى فرق نمىگذاشت، در يكى از مجالس ويژه بانوان آنگاه كه برچسب وابستگى امام به رژيم عراق را شنيد با پوزخندى اظهار داشت: «اگر خمينى اهل بند و بست بود، همان ايران مىماند و با شاه ايران مىساخت! چرا #زندان و #تبعيد و آوارگى را تحمل كرد كه امروز با شاه عراق بند و بست كند»!
🔸...[اما در هر صورت] اين سمپاشىهاى دامنهدار در دورداشتن مردم عراق از امام، نقش بهسزايى داشت و در نتيجه امام از دست زدن به #مبارزهاى_قهرآميز و انقلابى عليه رژيم بعث عراق بازماند، چون نيروى مردمى لازم براى حركت و نهضت در عراق در اختيار نداشت و تا واپسين روز اقامت خود در عراق، آشنايى با او همهگير و مردمى نشد و اين بر اثر توطئههاى #جاسوسهاى_نفوذى در حوزه نجف بود كه هر مرجعى را كه مفيد بود تا مىتوانستند كنار مىزدند و منزوى مىكردند و نمىگذاشتند كه صداى او به گوش مردم برسد و مردم به او نزديک شوند.
🔹اگر دستهاى خيانتكار #ارتجاع در نجف عليه امام كار نمىكرد و #روحانىنماهاى_جاهطلب و تنگنظر با كارشكنىها و سمپاشىها، مردم عراق را از امام دور نمىكردند... ملت عراق در چنگال بعثىها دست و پا نمىزد و عراق به گورستانى ظلمتبار بدل نمىشد. آنچه [در سالهای گذشته] بر ملتهاى عراق و ايران [گذشت] اثر جاهطلبىها، خودخواهىها، تنگنظرىها و غرضورزىهاى مشتى عناصر مرموز و خودباخته در #حوزه_علميه_نجف_اشرف [بود] كه از شناخته شدن امام و اهداف و آرمانهاى او در ميان مردم عراق سرسختانه پيشگيرى كردند و همانند سدى در برابر حركت سازنده و زندگىبخش او ايستادند و ملت عراق را از فيوضات وجود او و در حقيقت از آزادى و روشنايى و رهايى از چنگال استعمار جهانخوار محروم كردند و زمينه را براى تاخت و تاز حزب بعث و ديگر دشمنان اسلام در عراق فراهم ساختند.
منبع: نهضت امام خمینی، ج٢، صص۵٧٧-۵٧٣
🔊 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
هوشیاری امام در برابر نفوذ منافقین
🔻 #صحیفهخوانی | 23 خرداد
🔹... من #نجف که بودم، یک نفر از همین افراد [منافقین] آمد پیش من. قبل از این بود که آن منافقین پیدا بشوند. پیش من، شاید بیست روز- بعضیها میگفتند 24 روز- مدتی بود پیش من. هر روز [می] آمد آنجا، و روزی شاید دو ساعت آمد صحبت کرد از #نهج_البلاغه، از #قرآن. همه حرفهایش را زد.
🔸من یک قدری به نظرم آمد که این وسیله است. نهج البلاغه و قرآن وسیله برای مطلب دیگری است. و شاید، باید یادم بیاورم آن مطلبی که مرحوم #آسید_عبدالمجید_همدانی به آن یهودی گفته بود. میگویند یک یهودی در همدان مسلمان شده بود. بعد خیلی به آداب اسلام پایبند شده بود؛ خیلی زیاد! این موجب سوء ظن مرحوم آسیدعبدالمجید که یکی از علمای همدان بود شده بود که این قضیه چیست. یکوقت خواسته بودش، گفته بود که تو مرا میشناسی؟ گفت: بله. گفت: من کیام؟ گفت: شما آقای آسیدعبدالمجید. گفت من از اولاد پیغمبرم؟ گفت بله. تو کی؟ من یک یهودی بودم، پدرانم یهودی بودند و تازه مسلمان شدهام. گفته بود نکته اینکه تو تازه مسلمان که همه پدرانت هم یهودی بودند و من هم سید و اولاد پیغمبر و ملّا و این چیزها، تو از من بیشتر مقدسی، این نکته این چیست؟ من شنیدم که یهودی گذاشت و رفت! معلوم شد حقه زده. یک قضیهای بوده. میخواسته با صورت اسلامی کارش را بکند. تو یهودیها این گونه کارها هست.
🔹من به نظرم آمد که این قضیه ... اینقدر نهجالبلاغه و خوب، من هم یک طلبه هستم؛ من این قدر نهجالبلاغه خوان و قرآن و اینها نبودم که ایشان بود! ده- بیست روز ماند. من گوش کردم به حرفهایش، جواب به او ندادم؛ همهاش گوش کردم و آمده بود که تأیید بگیرد از من، من همان گوش کردم و یک کلمه هم جواب ندادم. فقط اینکه گفت که ما میخواهیم که قیام مسلحانه بکنیم، من گفتم نه، قیام مسلحانه حالا وقتش نیست؛ و شما نیروی خودتان را از دست میدهید و کاری هم ازتان نمیآید. دیگر بیش از این من به او چیزی نگفتم. او میخواست من تأییدش بکنم. بعد هم معلوم شد که مسأله همان طورها بوده...(23خرداد1358، صحیفه امام، ج8، صص144-143)
🔊 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
پیام امام خمینی به شهید آیتالله صدر
🔻 #صحیفهخوانی | 24 خرداد
بسم الله الرحمن الرحیم
حضرت آیت الله آقای حاج سید محمد باقر صدر- دامت برکاته- نجف اشرف
🔹پیشامدهای اخیر یکی پس از دیگری موجب تأسف است. انتظار آن نبود که با جنابعالی، شخصیت علمی و اسلامی، چنین رفتار شود. چنانچه انتظار نبود و نیست که مامورین دولت عراق در سرحدات رفتاری کنند که مخالف حُسن همجواری است. ملت ایران که با نهضت اسلامی خود امید دارد دست اجانب را از جمیع #ممالک_اسلامی کوتاه کند و استقلال را به آنها برگرداند.
🔸همچنین انتظار دارد که همان نحو که ملتها با نهضت عظیم اسلامی ایران موافق و پشتیبان آن هستند، دولتها نیز پشتیبان آن باشند. #حوزه_علمیه_نجف_اشرف، که در خدمت اسلام و مسلمین است، در طول تاریخ حافظ استقلال عراق بلکه سایر کشورهای اسلامی بوده است، انتظار ندارد که مورد اهانت واقع شود و یکی از شاخصترین بزرگان آن، مورد تهاجم واقع شود.
🔹من به دولت عراق نصیحت میکنم که این دژ محکم را که حافظ کیان [و] مصالح کشور است حفظ کند. این نصیحتی بود که من در دوران گذشته به شاه مخلوع و دولت ایران کردم. از خداوند تعالی عظمت اسلام و استقلال کشورهای اسلامی را خواهانم. و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته.
روح الله الموسوی الخمینی (24خرداد1358، ج8، ص150)
🔊 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
حرکت مردمی یا توطئه؟
لغزشگاه 88
پاسخ مورخ خبیر انقلاب اسلامی به شش پرسش چالشی پیرامون فتنه 88 / 1
آیا حوادثی که در پی انتخابات ریاست جمهوری در تهران روی داد، حرکتی مردمی بود یا توطئهای از پیش تعیین شده؟
🔹حرکت اولیه بعد از انتخابات در تهران جنبه #احساسی و مردمی داشت و بسیاری از مردمی که به خیابان آمده بودند، از کسانی بودند که به آقای #موسوی رأی داده و بنا به دعوت او و همدستانش به خیابانها آمدند و به سبب تبلیغات دروغین، بر این پندار بودند که همه ایران، همانند تهران به نامبرده رأی دادهاند، از این رو، به اعتراض برخاستند؛ اما دیری نپایید که حقایق روشن شد و #مردم_تهران دریافتند که در شهرستانها اکثریت به موسوی رأی ندادهاند، از این رو، آنهایی که دنبال غرضورزی، فتنهگری و آشوب و بلوا نبودند و صرفا از روی احساسات و علاقه به میدان آمده بودند، خود را کنار کشیدند. لیکن در این جریان چند نکته را نباید از نظر دور داشت:
🔸1. رهبری و هدایت حرکت را #توطئهگران بردوش داشتند و نقشه و برنامههای آن را نیز از پیش تدارک دیده بودند. توطئه برپایی آشوب و بلوا، ایجاد هرج و مرج و ناامنی، کشاندن کشور به ورطه جنگ داخلی و سیاست #لبنانیزه_كردن_ایران و رویارویی با اركان نظام (مقام رهبری) و اصل ولایت فقیه، دیر زمانی بود که از سوی سازمانهای جاسوسی برون مرزی و گروهکهای وابسته، ورشکسته و بیگانهزده درون مرزی، دنبال میشد، دسیسههای مرموزانه مشارکتیها در #مجلس_هفتم در چند برهه و سرانجام راه انداختن تحصن و اعتصاب در مجلس که با بیاعتنایی مردم، به رسوایی و بیآبرویی آنان منجر شد، گوشهای از توطئه دیرینهای بود که از خارج و داخل دنبال میشد.
🔹2. عناصر ضد انقلاب و گروههایی که نقش نیروهای #پیادهنظام_امریکا را در ایران بازی میکنند در این جریان فعّالیّتهای ویرانگری داشتند و با چراغ سبز برخی از سفارتخانهها و مراکز جاسوسی، به نام «مردم»، به جنایات ننگینی دست زدند؛ آشوب و بلوا به راه انداختند، به جان و مال مردم تجاوز کردند، آتشسوزی به راه انداختند، به پایگاههای نظامی و انتظامی یورش بردند و خسارتهای سنگینی بر مردم وارد کردند.
🔸3. مردمی که در تهران در تظاهرات اعتراضآمیز شرکت کردند، یک سوم کسانی بودند که به آقای موسوی در تهران رأی داده بودند و حتی اگر ادعای مخالفان و معاندان را بپذیریم که میگویند «جمعیت میلیونی»! باید بگوییم نیمی از کسانی بودند که به نامبرده در تهران رأی داده بودند، بنابراین، شرکت این تعداد از افراد، ادعای دروغ مدعیان تقلّب را ثابت نمیکند و نمیتواند درمان درد آنان باشد. اینکه برخی از ورشکستهها اینجا و آنجا میگویند و تکرار میکنند که «بله مردم از میدان امام حسین تا میدان آزادی فریاد میزدند رأی من کو؟» خود را به زیر سؤال میبرند و لودگی و بیخردی خود را به نمایش میگذارند، زیرا اگر این ادعا را بپذیریم که از #میدان_امام_حسین تا #میدان_آزادی آکنده از تظـاهرکنندگان بود - که نبود - تازه نیمی از قریب 2 میلیون افرادی بودند که طبق اعلام رسمی ستاد انتخابات، به میرحسین موسوی رأی داده بودند، بنابراین، «رای من کو؟» چه مفهومی میتواند داشته باشد؟
منبع: انقلاب اسلامی؛ پرسشها و پاسخها، صص215-212
🔊 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
13 میلیون مخالف نظام؟!
پاسخ مورخ خبیر انقلاب اسلامی به شش پرسش چالشی پیرامون فتنه 88 / 2
آیا این 13میلیونی که به آقای موسوی رأی دادند در زمره مخالفان نظام بودند؟
🔹بیش از 90% کسانی که به نامبرده رأی دادند از مردم وفادار به نظام جمهوری اسلامی و از پیروان راستین راه امام و مقام معظم رهبری بودند که از #استحاله_سیاسی او خبر نداشتند و با این گمان که نامبرده هنوز در #خط_امام و انقلاب و وفادار به نظام جمهوری اسلامی میباشد به او رأی دادند، لیکن او به مصداق «خوش بود گر محک تجربه آید به میان ـ تا سیه روی شود هر که در او غش باشد» به این اعتماد پاسخ مناسبی نداد و به نام مبارزه با دروغ به مردم دروغ گفت؛ هنوز مردم پای صندوقهای رأی بودند که او پیروزی خود را اعلام کرد، به نام دفاع از قانون، قانونشکنی کرد و عدهای را بدون دلیل شرعی، عقلی و قانونی به خیابانها کشاند، با دشمنان اسلام و انقلاب همصدا شد، از آبروی نظام، ملّت و انقلاب در راه رسیدن به قدرت و مقام مایه گذاشت، آلت دست منافقان جدید قرار گرفت و راهی را در پیش گرفت که #ضد_انقلاب، #صهیونیسم، #امریكا و گروههایی تروریستی كه دستشان به خون مردم آلوده است، پیش از او در پیش گرفته بودند. او نتوانست از سرنوشت آنها عبرت گیرد و بیتردید، اگر به این روش ادامه دهد، سرنوشتی بهتر از سرنوشت آنها نخواهد داشت و باید گفت «من جَرَّب المجرّب حلَّت به الندامة».
منبع: انقلاب اسلامی؛ پرسشها و پاسخها، صص215
🔊 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
تهدیدی جدی برای نظام؟!
پاسخ مورخ خبیر انقلاب اسلامی به شش پرسش چالشی پیرامون فتنه 88 / 3
آیا این حوادث و درگیریها برای نظام جمهوری اسلامی تهدید جدّی به شمار نمیآید؟
🔹 نظام جمهوری اسلامی در طول این 30 سال، حوادثی را از سر گذرانده است که جریان پس از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری در برابر آن ناچیز است. روزهایی بر #ملّت_انقلابی_ایران گذشت که میلیشیای سازمان منافقان با رگبار مسلسل در خیابانهای تهران به تظاهرات دست میزدند و جوانان مظلوم #بسیجی و #حزباللّهی را به خاک و خون میکشیدند.
🔸مردم روزهایی را پشت سر گذاشتندکه به طور میانگین در هر روز 30 #ترور_کور در تهران روی میداد و بیگناهانی صرفا به دلیل اینكه ریش داشتند، قیافه #حزب_اللّهی داشتند، عکس امام در محل کارشان بود، معمم بودند و... به دست اعضای #سازمان_منافقان ترور میشدند و به شهادت میرسیدند.
🔹ترور شخصیتهایی مانند #استاد_مطهری و #استاد_مفتح، انفجار دفتر حزب جمهوری و شهادت بیش از 72 تن از مسئولان و مقامات بلندپایه کشور و از بهترین فرزندان ملّت همانند #شهید_بهشتی، از فجایع دردناکی بود که در هر کشوری اگر روی میداد، میتوانست شیرازه نظـام را از هم بگسلد و نظام را ساقط کند.
🔸جنگ تحمیلی 8 ساله و پشتیبانیهای نظـامی، مالی، لجستیکی و تبلیغاتی دولتهای مقتدر جهان و منطقه از صدام، از توطئههای خطرناک و فرسایشی بود که #ملّت_انقلابی_ایران توانست از سر بگذراند و از آن پیروز بیرون بیاید.
🔹جریان شکننده #مهدی_هاشمی و واداشتن قائم مقام رهبری به رویارویی با نظام جمهوری اسلامی از دیگر توطئههای خطرناکی بود که ملّت قهرمان پرور ایران با صلابت و شکیبایی آن را از سر گذراند و صدها رویداد، جریان و توطئههای ریز و درشت دیگر که بازگو کردن آن از مجال این بخش بیرون است و به راستی «مثنوی هفتاد من کاغذ شود».
🔸بنابراین، ماجراجوییهای سیاه و دامنهدار دوران پس از انتخابات ریاست جمهوری، ناچیزتر از آن است که بتواند برای نظام مقتدر و مردمی جمهوری اسلامی ایران خطر ساز باشد و باید گفت دشمن «عرض خود میبرد و زحمت ما میدارد».
منبع: انقلاب اسلامی؛ پرسشها و پاسخها، صص217-216
🔊 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
برخورد خشونتآمیز با تظاهرکنندگان؟!
پاسخ مورخ خبیر انقلاب اسلامی به شش پرسش چالشی پیرامون فتنه 88 / 4
برخورد خشونتآمیز نیروهای انتظامی و بسیجی با تظاهرکنندگان را چگونه میتوان توجیه کرد؟
🔹1. ادعای خشونت، از شایعهسازیها، سیاهنماییها و جنگ روانی بود که ضد نظـام جمهوری اسلامی به راه انداختند و لیستی از قربانیان ساختگی خشونت به نمایش گذاشتند، مانند #علیرضا_توسلی، #ترانه_موسوی و... که مایه رسوایی بیشتر منافقان جدید و همدستان آنها گردید.
🔸2. نقش #عوامل_نفوذی در ایجاد خشونت برای بدنام کردن و به زیر سؤال بردن نیروهای بسیجی و #حزباللّهی، انتظامی و نظام جمهوری اسلامی را نباید از نظر دور داشت، برخی رویدادها و جریانهایی که در آشوبهای خیابانی اتفاق افتاد، نشان از این واقعیت دارد که عناصر مرموز و چهرههای ناآشنایی به نام نیروهای بسیجی و انتظامی به خشونتهایی دست زدند و وحشیگریها کردند. چنان که در روز 15 خرداد 42 که مردم تهران در راه حمایت از امام به پا خاسته و به دستگیری ایشان اعتراض داشتند، شماری از عناصر نفوذی ساواک با لباس مشکی و با شعار #یا_مرگ_یا_خمینی با تظاهرکنندگان همراه شدند و به جنایاتی دست زدند. این شگرد کهنه و زنگزده عوامل بیگانه در حوادث اخیر نیز بار دیگر تکرار شد؛ #خشونتآفرینان از جیرهخواران و مأموران برخی از سفارتخانهها بودند که به یک کرشمه دو کار میکردند، به نام نیروهای بسیجی و حزباللّهی به وحشیگریهایی دست میزدند تا این #نیروهای_مردمی را بدنام کنند و دیگر اینکه با تشدید خشونت و رفتار غیرانسانی درگیریها را شدت بخشیده و گسترش دادند.
🔹3. تندرویهایی از سوی افراد ساخته نشده و ناپخته در میان نیروهای انتظامی و امنیتی دیده شد. بیتردید کسانی که مسئولیت امنیت جامعه را بر دوش دارند، همگی از افراد تربیت شده به آداب اسلامی و موازین اخلاقی نیستند و نمیتوان انتظار داشت که در برخورد با آشوبگران و فتنهجویان بتوانند طبق موازین قانونی رفتار کنند و هیچگونه خطایی از آنها سرنزند.
🔸4. برخی برخوردها گریزناپذیر بود. نمیتوان انتظار داشت نیروهایی که حافظ جان و مال و امنیت شهروندان هستند، آن گاه که وحشیگریها، آتشسوزیها، تخریب اماکن عمومی و تجاوز به جان، ناموس و مال مردم از سوی آشوبگران را شاهد هستند، به نوازش اراذل و اوباش بپردازند، بنابراین، ناگزیرند جدّی و قاطع برخورد کنند و در این برخورد جدّی ممکن است خدای ناخواسته فاجعه جبرانناپذیری پیش بیاید که اجتنابناپذیر است.
🔹همین مشکل را در اداره زندانها به ویژه در برههای که شمار زیادی به زندانها گسیل میشوند، میتوان دید که خواه ناخواه، کنترل از دست مسئولان خارج شده و چه بسا حادثه ناگواری ممکن است روی دهد. ما نمیگوییم باید از کنار هرگونه اعمال غیرقانونی و تخلفات - چه عمدی و چه اتفاقی - گذشت و آن را نادیده گرفت. اما راه علاج آن نامهپراکنیها و تهیه خوراک تبلیغاتی برای دشمن نیست.
🔸انسانی که مغرض و مریض نباشد، آن گاه که از رفتاری خشونتآمیز، غیرقانونی و غیراخلاقی خبردار میشود، جار نمیزند و معرکه نمیگیرد، بلکه از راه قانونی و ارتباط با مراجع ذی ربط میکوشد که با بیقانونیها و قانونشکنیها مقابله کند. اینهایی که دنبال این هستند خبر ناگواری را به دست آورند و بدون کوچکترین تحقیق و بررسی روی صدق و کذب شنیدهها، آن را در بوق و کرنا بدمند و روی آن معرکه بگیرند، دلسوز ملّت، کشور، انقلاب و نظام نیستند و هدفشان رویارویی با قانون شکنی نیست، آنها درد دیگری دارند و آن درد قدرت، و شهوت مقام و منصب است. بگذریم از گروهکهای ورشکستهای که امروز از آزادی و دموکراسی فراوان دم میزنند، لیکن اگر خدای ناخواسته روزی به قدرت دست یابند، خون مخالفان خود را در شیشه میکنند، قلمها را میشکنند و هر صدای مخالفی را در سینه خفه میکنند، همانطور كه در گذشته در برخی از مقاطع که به مقامی دست یافتند، با #بایکوت_مخالفان و #سانسور اندیشهها و دیدگاههای دیگران روی فالانژها را سپید کردند که شرح آن مجال دیگری میخواهد.
🔹مگر فراموش كردهایم كه همین جریانها در انتخابات دوم خرداد سال 76 نیز روی داد و عدهای روی كار آمدن #اصلاحات و #جامعه_مدنی را نشان از دیكتاتوری و فضای بسته دولت آقای #هاشمی عنوان میكردند، حالا چه شده همه در یك جبهه قرار گرفتند؟!
منبع: انقلاب اسلامی؛ پرسشها و پاسخها، صص220-218
#فتنه88
🔊 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
جدایی خواص سیاسی و آینده نظام؟!
پاسخ مورخ خبیر انقلاب اسلامی به شش پرسش چالشی پیرامون فتنه 88 / 5
با این روند، که برخی از شخصیتهای سیاسی و انقلابی از نظام جدا میشوند، آینده این نظام به کجا خواهد کشید؟
🔹انقلاب اسلامی ایران و نظام جمهوری اسلامی، وامدار هیچ مقام و شخصیتی نمیباشد. انقلاب اسلامی ریشه در تودههای ملّتی آگاه، انقلابی، دینباور، قهرمانپرور، ایثارگر و شهادتطلب دارد و دارای ایدئولوژی قوی و نیرومند اسلامی میباشد. بنابراین، همانگونه که تداوم دین حنیف اسلام و قوام آن به اشخاص و افراد نمیباشد، حیات ملّت ایران نیز به شخصیتهای ملی و رجال برجسته ایرانی بستگی ندارد؛ جاودانگی انقلاب و نظام جمهوری اسلامی به اسلام و ملّت ایران است. اقبال و ادبار افراد، اشخاص و چهرهها نمیتواند به این جاودانگی و بالندگی آسیب وارد کند.
🔸در صدر اسلام نیز دیدیم بسیاری از کسانی که به اسلام گرویده بودند، در روز امتحان و آزمون به علت #خواستههای_نفسانی و وسوسههای شیطانی، به بیراهه رفتند «ارتد الناس بعد النبی الا ثلاثة او اربعة» لیکن به رغم آن کژرویها و خیانتها و ضربههای سنگینی که از سوی آن جماعت وارد آمد، آیین مقدس اسلام به راه خود ادامه داد و پایدار و استوار پیش رفت و بیراههپوییها، قدرتطلبیها و بدعتگزاریهای گوناگون و رنگارنگ، نتوانست اسلام را از نورافشانی، ظلم و ظلمتستیزی و آزادی و عدالتآفرینی باز دارد و نور خدا را خاموش کند. ثانیاً به گفته شاعر:
آنجا که عقاب پر بریزد از پشه لاغری چه خیزد؟
🔹در جایی که افرادی همانند آقای منتظری و چهرههایی مانند بنیصدر و قطبزاده و گروههای ریشهداری چون #سازمان_منافقان، آن گاه که از نظام و انقلاب جدا شدند، جز رسوایی و بیآبرویی طرفی برنبستند و نتوانستند به نظـام آسیبی برسانند، مخالفخوانی چند مهره سوخته که عملکرد خودشان و رفتار ناهنجار اطرافیها، آقازادهها و نورچشمیهایشان آنان را در میان مردم بیآبرو کرده است، نه تنها برای انقلاب و نظام ضرر و زیانی به همراه ندارد، بلکه مایه استواری بیشتر نظام میشود.
منبع: انقلاب اسلامی؛ پرسشها و پاسخها، صص221-220
#فتنه88
🔊 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
اعترافات اجباری یا اختیاری؟!/1
پاسخ مورخ خبیر انقلاب اسلامی به شش پرسش چالشی پیرامون فتنه 88 / 6
آیا فشار و شکنجه زندانیان، آنان را به اعتراف در پشت تلویزیون وامیدارد یا خم رنگرزی در زندان قرار دارد که وقتی پای زندانی به آنجا میرسد فوراً رنگ میگیرد و از این رو به آن رو میشود؟
در زنــدان بیتردید خم رنگرزی نیست که زندانیان را رنگ کند و دگرگون سازد، لیکن عواملی در این تحول و دگرگونی نقش دارند که ما به برخی از آن اشاره میکنیم:
🔹1. خودباختگی
بیشتر عناصر روشنفكرمآب تا وقتی كه در جو قرار دارند، در جمع یاران و همكاران هستند و در محافل روشنفكری خودنمایی میكنند، خیلی ادعا دارند و رجز میخوانند و به اصطلاح «هل من مبارز» میطلبند لیكن به محض اینكه پایشان به زندان رسید بدون اینكه كوچکترین فشاری بر آنان وارد شود با 180 درجه چرخش، به سازش و كرنش روی میآورند و تسلیم میشوند.
با نگاهی گذرا به پرونده و پیشینه این قبیله در دوره ستمشاهی میبینیم، غالب روشنفكرهایی كه ادعای مبارزه داشتند، به محض اینكه به زندان گسیل میشدند بدون اینكه حتی یك سیلی بخورند، میبریدند و سر تسلیم فرود میآوردند...
🔸2. ارائه اسناد و مدارک غیر قابل انکار
آن گاه که متهم در زندان با اسناد و مدارک روشنی از جانب بازجو رو به رو میشود که عملکردهای ریز و درشت او را كه ضدنظام، ملّت و کشور انجام داده است، به نمایش میگذارد و خیانتهای او را برملا میکند، بیتردید خود را میبازد، تسلیم میشود و راه سازش و همکاری را در پیش میگیرد.
کسانی که در دوران #طاغوت و یا در این دوره چند صباحی را در زندان گذرانده باشند، میدانند بزرگترین ضربه روحی برای زندانی وقتی است که دریابد همه کارها و فعّالیّتهای سری و زیرزمینی او کشف شده و بازجو از رازهای ریز و درشت او باخبر است، که در آن لحظه به طور کلی از پا در میآید و اگر از ایمانی استوار برخوردار نباشد به اصطلاح معروف «به غلط کردن میافتد».
🔹3. شکسته شدن جو
بسیاری از کسانی که در صحنه سیاسی به مبارزه و رویارویی با نظام برمیخیزند، هدف مشخص و مقدسی ندارند و با تأثیرپذیری از موجی که در اطرافشان پدید میآید به جنب و جوش میآیند، جو گیر میشوند و همراه موج ایجاد شده حرکت میکنند، شعار میدهند، به کارهایی دست میزنند و ناخودآگاه به سمت و سوی نامشخصی حرکت میکنند. اما در زندان به دور از آن محیط کاذبی که در اطرافشان ایجاد شده بود، به خود میآیند، از خود میپرسند که چرا در زندانم؟ چه هدفی مرا به این بند کشانده است؟ میبیند که هدف برجستهای نداشته و درواقع، قربانی جنجال و تشویق و تعریف کسانی شده است که دور او را گرفته بودند و معلوم نیست روی چه انگیزهای برای او «به به، چه چه» میزدند و او را جلو میبردند. از این رو، متنبه و پشیمان میشود و زبان به عذرخواهی میگشاید و یک سلسله واقعیتها را بازگو میکند.
🔸4. فریب خوردگی
برخی از کسانی که در فعّالیّتهای سیاسی شرکت میکنند و یا به عملیاتی دست میزنند و ضد نظام کاری صورت میدهند، بر این باورند که به راستی در راه خدمت به ملّت، کشور و حتی انقلاب اسلامی گام برمیدارند و با جریانهایی که بر خلاف مصالح مردم و اسلام کار میکند، رویارویی و مبارزه میکنند. لیکن در زندان با دلایل و مدارکی رو به رو میشوند که در مییابند آلت دست شدهاند، فریب خوردهاند، باندهای مرموز و قدرتطلب آنان را برای پیشبرد اغراض خویش - نه مصالح مردم و اسلام و انقلاب - فریب داده و کورکورانه به دنبال خود کشاندهاند. از این رو، سخت به خشم میآیند و برای جبران گذشته به بیان یک سلسله حقایق میپردازند و از گذشتهها اظهار پشیمانی میکنند.
🔹5. ناامیدی و سرخوردگی
برخی از کسانی که #ضد_نظام جمهوری اسلامی به کاری دست زدهاند، بر این باور بودند که به زودی و با یک خروش و خیزش و سر و صدا، بر موج سوار میشوند و به قدرت میرسند و اصولاً برای اینکه از مقام و منصبی که به زودی برای عدهای فراهم میشود محروم نشوند، همرنگ جماعت شده و به موج پیوستهاند، لیکن یک باره چشم باز میکنند، میبینند به جای نشستن بر مسند قدرت در گوشه زندان نشسته و آب خنک میخورند، از این رو، ناامید و سرخورده میشوند و برای نجات خود به یک سلسله اعترافات دست میزنند. آنها نه مرد رزم بوده و نه حال و حوصله زندان و محرومیت اینگونهای داشتهاند، سوراخ دعا را گم کرده و سر از زندان در آوردهاند.
#فتنه88
🔊 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
اعترافات اجباری یا اختیاری؟!/2
🔸6. آگاهی و بیداری
بحثهای علمی، منطقی و مستدلی که برخی از بازجویان دانا و با تجربه با متهم در زندان دنبال میکنند، گاهی در ایجاد تحول، دگرگونی و آگاهی زندانی نقش بسزایی دارد و زندانی اگر به بیماری عناد، غرضورزی، کینهتوزی و... دچار نباشد در برابر منطق و استدلال علمی، تسلیم میشود و عذاب وجدان از جفایی که با موضعگیریهای ناروای خود بر ملّت، کشور و انقلاب روا داشته است او را بر آن میدارد که با یک سلسله اعترافات و بازگو کردن حقایق، جبران مافات کند و آب رفته را به جوی باز آورد.
🔹7. تاکتیک و ترفند
برخی از متهمان که پس از زندانی شدن به مصاحبه تلویزیونی میپردازند، در راه رویارویی با انقلاب و نظـام جمهوری اسلامی مأموریتهایی دارند که میبینند اگر در زندان بمانند، آن مأموریتها از دست خواهد رفت و نقشهها نقش بر آب خواهد شد، از این رو، به شکل تاکتیکی به توبه میپردازند، از گفتار و رفتار گذشته اظهار پشیمانی میکنند تا کیفر سنگینی نبینند و هرچه زودتر آزاد شوند و بتوانند توطئههای براندازی و مأموریتهای شیطانی خود را دنبال کنند.
🔸برخی نیز در مفاسد اخلاقی کثیفی غوطهورند و پرونده سنگین و ننگینی در زمینه مسائل اخلاقی، مالی و... دارند و میکوشند با یک سلسله موضعگیریهای مردمی و مصاحبههای تلویزیونی از برملا شدن آن مفاسد و زشتکاریها پیشگیری کنند و سرشت زشت خود را کماکان پوشیده دارند.
🔹این عوامل و عوامل دیگری در مصاحبه تلویزیونی متهمان زندانی نقش اصولی و ریشهای دارد، اما آن چه در سؤال آمده است «فشار و شکنجه»! باید بدانید که هیچ نوع فشار و شکنجهای نمیتواند زندانی را اینگونه به نطق آورد و به سخنرانی و مصاحبه دامنهدار و گسترده تلویزیونی وادارد. فشار و شکنجه تنها میتواند او را ناگزیر سازد که در پشت تلویزیون به اظهار ندامت و پشیمانی بپردازد و درخواست عفو و بخشش کند که در این مصاحبههای تلویزیونی زندانیان، کمتر دیده شد.
منبع: انقلاب اسلامی؛ پرسشها و پاسخها، صص227-222
#فتنه88
🔊 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
نفاق سبز.pdf
212.7K
نفاق سبز و نظریه دستکش مخملی در دستی آهنین
🔹انقلاب اسلامی در میان شگفتیهای جهانیان و به ویژه غرب به پیروزی رسید و با پایداری در برابر همه سختیها به بالندگی خود ادامه داد. ابرقدرتها برای جلوگیری از وقوع #انقلاب_اسلامی در ایران بسیار تلاش کردند ولی از آنجا که کوششهایشان به سرانجام نرسید، به این فکر افتادند که با کمک ایرانیان سرسپرده غرب، انقلاب را از مسیر اصلی منحرف کرده و نظام مورد نظر و دستنشانده خود را در ایران روی کار بیاورند. غربگرایان ایرانی از دو دهه گذشته تاکنون بیش از پیش این تئوری را دنبال می کنند.
🔸آنها با پیروی از روشهایی که پیش از این در دیگر نقاط جهان، بهویژه #اروپای_شرقی به پیروزی رسیده، در پی دستیابی به آرمانهای اربابان غربی خود هستند. برای رسیدن به این آرمان ، اعتراضات بدون خشونت ولی گسترده بیش از روشهای دیگر مورد توجه قرار گرفت که از آن به نامهای #انقلاب_مخملی یا #انقلاب_رنگی نیز یاد شده است. این مقاله در نظر دارد آشوبها یا به اصطلاح جنبشهای کاذب پس از انقلاب را بررسی کرده و پیشینه اینگونه حرکتها را در دیگر نقاط جهان واکاوی نماید...
📎ضمیمه: مقاله «نفاق سبز و نظریه دستکش مخملی در دستی آهنین»، دکتر مظفر نامدار، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره20، تابستان1388.
#فتنه88
🔊 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
43.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥ریاست بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی: امروز دفاع از امام در حکم قاچاق است
آنچه در این مصاحبه خواهید دید:
🔻علل ناشناخته ماندن امام
🔻نقش مقام معظم رهبری در تبیین ابعاد شخصیتی امام خمینی
🔻تبیین نگاه امام نسبت به فعالیت بانوان
🔻مردم همان مردم دوران انقلاب هستند. برخی میگفتند مردم به بنبست رسیدند، امام فرمود شما به بنبست رسیدهاید.
🔻میدان مبارزه امروز، میدان مقاومت و راه مقاومت است.
🔻 ببینید مقام معظم رهبری چقدر برای مردم وقت صرف میکنند با آن مسئولیت سنگین و گرفتاریهایشان دائما با اقشار مختلف و گروههای مختلف [مردم] برنامه میگذارند و طرحهای سازنده میدهند اما متأسفانه با برنامههای ایشان تشریفاتی برخورد میشود. این خیانت است.
🔻بسیاری از طرحهایی که امام در کشف اسرار (سال1323) ارائه کرد بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بهاجرا درآمد.
🔻امام روزی خطر رژیم صهیونیستی را در سال 1341 اعلام کرد که بسیاری از رجال سیاسی رژیم صهیونیستی را یک رژیم مترقی میدانستند./امام فلسطینیها را بهراه آورد.
🔻وقتی امام به جماران آمدند حتی اجازه رنگ زدن به دیوار حسینیه را هم ندادند. امام انقدر نسبت به این مسائل حساس بودند. چگونه روح امام از وضعیتی که امروز [از نظر تشریفات در حرم ایشان است] رنج و زجر نمیکشد؟!
فیلم کامل مصاحبه با حجتالاسلام و المسلمین سید حمید روحانی در آپارات:
https://www.aparat.com/v/wA0PR
🔊 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥گزارش ویژه خبرگزاری صدا و سیما قم از کتاب عمار انقلاب
🔹کتاب عمار انقلاب عنوان کتابی است که بعد از وفات آیتالله مصباح یزدی به چاپ رسید تا از خدمات و زحمات عمار انقلاب سخن بگوید. کتابی که تدوین آن سه سال بهطول انجامید و مجاهدتهای علمی و فرهنگی ایشان را در کنار اقدامات سیاسی و مبارزاتی ایشان نمایان کرد.
🔸این کتاب از تولد علامه مصباح یزدی تا پیروزی انقلاب اسلامی است یعنی بین سالهای 1313 تا 1357 و دارای هشت سرفصل است و با گذشت سه سال از عروج ملکوتی علامه مصباح یزدی به چاپ چهارم رسیده است. کتابی که مطالعه آن برای رسیدن به اندیشه و تفکرات آیتالله مصباح توصیه میشود.
راههای تهیه کتاب:
🏢نشانی: تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک6.
📞تلفن: 22579192_021
🏢قم:
چهارراه شهدا-بوستان کتاب
خیابان معلم-مجتمع ناشران-کتابفروشی انتشارات شهید کاظمی
ارسال پیام به:
@nasrollahabadi
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🗞فهرست گزیده منتشر شده از کتاب «عمار انقلاب» در روزنامه کیهان
بخش اول
بخش دوم
بخش سوم
بخش چهارم
بخش پنچم
بخش ششم
بخش هفتم
بخش هشتم
بخش نهم
بخش دهم
بخش یازدهم
بخش دوازدهم
بخش سیزدهم
بخش چهاردهم
بخش پانزدهم
بخش شانزدهم
بخش هفدهم
بخش هجدهم
بخش نوزدهم
بخش بیستم
بخش بیست و یکم
بخش بیست و دوم
بخش بیست و سوم
بخش بیست و چهارم
بخش بیست و پنجم
بخش بیست و ششم
بخش بیست و هفتم
بخش بیست و هشتم
بخش بیست و نهم
بخش سیام
بخش سی و یکم
بخش سی و دوم
بخش سی و سوم
بخش سی و چهارم
بخش سی و پنجم
بخش سی و ششم
بخش سی و هفتم
بخش سی و هشتم
بخش سی و نهم
بخش چهلم
بخش چهل و یکم
بخش چهل و دوم
#عمار_انقلاب
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
1402.3.17.pdf
1.53M
حضور فعال آیتالله مصباح در گروه سرّی 11 نفره
انتشار گزیدهای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش سی و نهم
🔹در میان انبوه اسناد مرتبط با #قیام_عشایر_جنوب، اعلامیه تاریخی مرحوم #حبیب الله_شهبازی از خانهای کوه مره سرخی فارس، جالب توجه است که در آن رسماً از امام(ره) پشتيبانى به عمل آمده بود. مبارزات عشایر در حمایت از نهضت امام(ره) و امتداد آن، به فرهنگ عامیانه عشایر تبدیل شده بود.
🔸توجه یک فاضل حوزوی در تراز آیت الله مصباح، به تحولات سیاسی دورترین نقاط ایران، نشانگر التفات ایشان به عمق راهبردی نهضت امام خمینی(ره) است.
🔹اشاره به «بحران بیسابقه» در «وضع داخلی و سیاست خارجی مملکت»، از نگاه کلان نگر آیت الله مصباح به اوضاع ایران در ابتدای دهه 1340 حکایت میکند.
🗞ضمیمه: روزنامه کیهان،17خرداد1402، صفحه 6.
متن کامل
بخشهای پیشین
#عمار_انقلاب
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
1402.3.20.pdf
1.79M
زمینه تأسیس جامعه مدرسین از فعالیتهای گروه 11 نفره
انتشار گزیدهای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش چهلم
آنگونه که ملاحظه شد، در روایت مقام معظم رهبری دقت نظر جالبی وجود دارد که اولاً بین مجموعههای مختلف که در دل حوزه علمیه قم شکل گرفت، خلط نشده است، ثانیاً به نقش آیت الله مصباح در گروه سری 11 نفره با تفصیل اشاره کردهاند. کتابت و دبیری جلسات و اختراع خط مختص خود برای نگارش صورت جلسات، دو موضوع مهم در این گزارش تاریخی است...
🗞ضمیمه: روزنامه کیهان،20خرداد1402، صفحه 6.
متن کامل
بخشهای پیشین
#عمار_انقلاب
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
1402.3.22.pdf
2.07M
ذوالشهادتین امام(ره)
انتشار گزیدهای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش چهل و یکم
🔹...آیت الله مصباح...: «[امام خمینی] کتابهای فقهی داشتند که طلبهها دوست داشتند چاپ شود و استفاده کنند. آقای #مسعودی پیشنهاد کردند که بیاییم کتاب طهارت ایشان را چاپ کنیم.
🔸ظاهراً بانی آن، مرحوم آقای #پسندیده بودند. ایشان اقدام کردند که کتابهای امام چاپ شوند، چون خود امام که حاضر نبودند این کار را بکنند. من یک مقداری با تصحیح کتاب آشنایی داشتم. برای چاپ اقدام کردیم و تصحیح آن را هم بنده به عهده گرفتم. بعضی جاها نیاز بود که مطلب با خود ایشان در میان گذاشته شود، چون اشتباهی در نوشتن وجود داشت و یا نیاز به تغییر لفظی بود...
🔹از آنجا ارتباط نزدیک با ایشان برقرار شد. امام هم عنایت و لطف خاصی به بنده داشتند. در مواردی بنده افرادی را برای گرفتن اجازه در امور حسبیه، خدمتشان معرفی میکردم. به رغم اینکه ایشان برای صدور اجازه، مقید به دو شاهد بودند، اما در اینگونه موارد به بنده اکتفا میکردند و اجازه صادر میفرمودند. آقای مسعودی نقل میکرد که امام فرموده بودند که ایشان «ذوالشهادتین» است، در حالی که در مورد دیگران دو شاهد میخواستند.»
🗞ضمیمه: روزنامه کیهان،22خرداد1402، صفحه 6.
متن کامل
بخشهای پیشین
#عمار_انقلاب
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
1402.3.24.pdf
1.68M
پاسداری از سنگرهای ایدئولوژیک
انتشار گزیدهای از «عمار انقلاب» در بخش پاورقی روزنامه کیهان/بخش چهل و دوم
...تکاپوی فکری و فرهنگی آیتالله مصباح در دوران مبارزه، از جهت مرزبانی عقیدتی و تقویت بعد فکری مبارزات حائز اهمیت است و مواردی مانند انتشار «نشریه انتقام» نیز گرچه در قالب قلم و اندیشه تجلی یافته و از این جهت، مصداقی از مبارزات نرم است اما حساسیتهای فوقالعاده ساواک و بازتاب آن در صفوف مبارزاتِ میدانی نشان میدهد که اقدامی کاملاً منحصر به فرد و مصداق بارز مبارزه حادّ سیاسی است...
🗞ضمیمه: روزنامه کیهان،24خرداد1402، صفحه 6.
متن کامل
بخشهای پیشین
#عمار_انقلاب
🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
اعلام ارتداد جبهه ملی
🔻 #صحیفهخوانی | 25 خرداد
🔹...من نصیحت میکنم، این جمعیت متدین #نهضت_آزادی را، و آقای #رئیسجمهور را، الآن هم من نصیحت میکنم که آقا شماها دست بردارید از این سنگاندازی جلوی چرخ اسلام، دست بردارید از این تضعیف مجلس و تضعیف روحانیت و تضعیف ملت و تضعیف روحیه ملت و تضعیف روحیه ارتش. دست بردارید از این امور، و بیایید در میدان با برادران دیگرتان بنشینید؛ شما رئیس جمهور قانونی باشید؛ روی قوانین عمل کنید. شما وکلایی هستید در مجلس، محترمید، متدینید؛ جدا کنید حساب [خودتان] را از مرتدها. اینها مرتدند.
🔸«جبهه ملی» از امروز محکوم به ارتداد است. بله، «جبهه ملی» هم ممکن است بگویند که ما این اعلامیه را ندادهایم. اگر آمدند در رادیو امروز بعد از ظهر آمدند در رادیو اعلام کردند به اینکه این اطلاعیهای که حکم ضروری مسلمین، جمیعمسلمین، را «غیر انسانی» خوانده، این اطلاعیه از ما نبوده؛ اگر اینها اعلام کنند که از ما نبوده، از آنها هم ما میپذیریم...(25خرداد1360، صحیفه امام، ج14، صص463-462)
🔊 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
عدم صلاحیت حقوقدان غربزده برای دخالت در قانون اساسی
🔻 #صحیفهخوانی | 27 خرداد
...ما میخواهیم یک #مملکت_اسلامی درست کنیم، ما نمیخواهیم یک مملکت غربی درست کنیم. ما حقوقدان غربی لازم نداریم. اصلًا صلاحیت ندارد آن کسی که حقوق به معنای حقوقدانی غربی و غربزدگی دارد، او صلاحیت ندارد که در قانون اساسی ما دخالت بکند؛ و ما قانون اساسی #مسکو را که نمیخواهیم درست بکنیم؛ و یا قانون اساسی #امریکا را. ما میخواهیم قانون اساسیِ اسلام را درست کنیم. #اسلامشناس باید در اینجا دخالت داشته باشد. اسلامشناس روحانیون هستند، و بعضی از اشخاصی که در روحانیت داخل هستند، و لو از صنف دیگر، لکن اطلاعات اسلامی- سیاسی دارند. و ما همینها را میخواهیم تعیین کنیم. یعنی نه اینکه ما، ملت ما همینها را میخواهد...(27خرداد1358، صحیفه امام، ج8، ص191)
🔊 رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥گزارش ویژه خبرگزاری صدا و سیما پیرامون دفتر پنجم از کتاب نهضت امام خمینی
🔹«نهضت امام خمینی» اولین کتاب تفصیلی در مورد تاریخ تحولات انقلاب اسلامی است که جلد اول آن در سال 1356 در لبنان چاپ شده است.
🔸این کتاب تنها اثری هست که قبل از انتشار مورد مطالعه امام خمینی قرار گرفته است
🔹پس از یازده سال پژوهش عمیق تاریخی جلد پنجم از مجموعه ارزشمند نهضت امام خمینی به چاپ رسید. این کتاب با محوریت حیات فکری و سیاسی علامه سیدمصطفی خمینی تدوین شده است
راههای تهیه کتاب:
🏢نشانی: تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک6.
📞تلفن: 22579192_021
ارسال پیام به:
@nasrollahabadi
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
مقابله امام با توطئهها علیه قانون اساسی جمهوری اسلامی
🔻 #صحیفهخوانی | 28 خرداد
... مهم این اصول است، مهم #قانون_اساسی است. یک دسته الان افتادند تو دور که نه، مجلس اصلش باید یک مجلس مؤسسان باشد، چون در غرب مجلس مؤسسان بوده، آقایان هم میل دارند مجلس مؤسسان باشد، و اینها هم نه اینکه برای مجلس مؤسسان دلشان سوخته؛ اینها میخواهند مطلب را به تعویق بیندازند معطل بکنند بلکه آن ریشههای گندیدهای که دارند به هم متصل میشوند، قوه پیدا کنند بیایند اساس را از بین ببرند. الان ما باید همه همّمان را صرف این قضیه بکنیم... ( 28 خرداد 1358، صحیفه امام، ج8، ص200)
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥مدعیان دین داناتر از امام خمینی(ره)
🔹[برخی] مدعیان دین و متولیان اسلام که بیشتر در حوزهها هستند همیشه کارشان این بوده که بگویند از امام بیشتر و بهتر میفهمند و سعی کنند امام را بهیک نحو زیر سؤال ببرند...
چه کسانی مخالف حضور #زنان در عرصه سیاسی بودند؟!
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db