eitaa logo
اندیشکده برهان
154 دنبال‌کننده
74 عکس
1 ویدیو
3 فایل
Borhan_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
اندیشکده برهان
🎙 گفتگوی دو تن از کارشناسان ، آقایان و با در قالب برنامه ؛ بخش 2️⃣ ⏱ زمان: 17 مرداد 1398، ساعت 22:30، شبکه رادیویی گفتگو 💡 موضوع: تبیین با موضوع تخصصیِ جریان انقلابی ـ جوان انقلابی 💠اندیشکده برهان💠 🆔 @BORHAN_IR
🔶 از اشرافیت مادی و معنوی تا معبر #نفوذ 🔺 تبیینی بر #منشور_کارگزاری در جمهوری اسلامی ایران 🔹 آنچه از ابتدای #دولت_یازدهم و کابینه‌ی آن قابل مشاهده است، حضور مدلی از «اشرافیت نهادینه‌شده» در بدنه‌ی اجرایی کشور است که دیگر نه تنها از مخفی کردن #اشرافیت مادی و معنوی هراسی ندارد که آن را بخشی از حقوق و «معوضات» خود نسبت به انقلاب می‌داند. سلوک شخصی و اجتماعی برخی از کارگزاران این دوره که پس از مسئله‌ی سکونت در مناطق مرفه‌نشین تهران، به #حقوقهای_نجومی و تحصیل فرزندان در خارج از کشور و… رسید نشان می‌دهد که روند تعمیق اشرافیت یا انتشار آفت انقلاب به سرعت در حال افزایش است؛ که این موضوع در میان اقشار مستضعف و حامیان اصیل #انقلاب_اسلامی به یک بحران تبدیل شده است... 👈متن کامل مقاله در پایگاه اندیشکده برهان👉 ✍ #محسن_خاکی #گروه_سیاسی 💠اندیشکده برهان💠 🆔 @BORHAN_IR
🔶 ایران و خباثت انگلیس؛ بخش 9️⃣ 🔺 بازخوانی تاریخیِ برخی خباثت‌های تکبرآمیزِ دولت انگلستان در قبال ایران 🔹 جداشدن بخشی از خاک ایران از پیکره‌ی سرزمینی، اتفاقی بود که روزگاری نه چندان دور برای ایران افتاد؛ جزیره‌ی ـ که تا پیش از آن، صراحتاً به عنوان ایران محسوب می‌شد و هیچ کشوری نمی‌توانست در خصوص مالکیت آن ادعایی داشته باشد ـ از کشور جدا شد. 🔹 اگرچه تا دیرزمانی (تا دهه 1340ش)، پایگاه اصلی نیروی زمینی و دریایی در منطقه بود[1]، اما به لحاظ حقوقی، جزئی از محسوب می‌شد و انتظار طبیعیِ ملت ایران از دولت‌مردان آن بود که اگر روزگاری قرار بر خروج نیروهای از این جزیره باشد، طبعاً حاکمیت سرزمینیِ ایران بر این جزیره، باید مجدداً به رسمیت شناخته شود؛ در حالی که در اواخر دهه 1340، به ناگاه می‌بینیم که در آستانه خروج نیروهای نظامی انگلستان از خلیج فارس و به تبع آن از بحرین، موضع رسمیِ دولت ایران تغییر کرده، از دعاوی تاریخیِ خود در خصوص مالکیت بر بحرین کوتاه می‌آید! شاه ایران به عنوان بالاترین مقام رسمی کشور، در 14 دی 1347 و در دهلی‌نو، در اظهارنظری غیرمنتظره و برای نخستین‌بار اعلام می‌دارد که اگر مردم بحرین تمایلی برای پیوستن به ایران نداشته باشند، دولت ایران درباره ادعای ارضی خود نسبت به آن سرزمین پافشاری نخواهد کرد! ⁉️ به راستی چه اتفاقی افتاده بود که درست در آستانه خروج نیروهای متجاوز از بحرین ـ که فرصتی طلایی را جهت بازپس‌گیریِ آن در اختیار دولت ایران می‌گذاشت ـ ناگهان موضع رسمی دولت ایران به سمتِ استقلال بحرین چرخش کرد؟! 💡 شاید یک پاسخ منطقی به این پرسش، گره خوردن به حاکمیت ایران بر جزایر سه‌گانه‌ی ، و باشد. واقعیت آن است که انگلیسی‌ها پیش از حل موضوع بحرین، به شکلی زیرکانه این موضوع را به مسئله گره زدند؛ اما همین انگلیسی‌ها، پس از حتمی شدن استقلال بحرین، سیاست تعلل و وقت‌کُشی را در خصوص جزایر سه‌گانه در پیش گرفتند. آنان پس از شناسایی استقلال بحرین توسط ایران، علاقه چندانی به حل مسئله جزایر سه‌گانه از خود نشان نمی‌دادند و تنها پس از کوشش‌های بسیار از سوی دولت ایران، صرفاً به انعقاد یک موافقت‌نامه در نوامبر ۱۹۷۱م میان و اکتفا کردند و آن را به عنوان سند احراز مالکیت ایران بر این جزایر تلقی نمودند.[2] متأسفانه تا به امروز، ابهامات زیادی در خصوص ابعاد سیاسی و حقوقیِ این موافقت‌نامه مطرح شده که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره خواهد شد: 👇🏻👇🏻 ✍🏻 💠اندیشکده برهان💠 🆔 @BORHAN_IR
اندیشکده برهان
yon.ir/yCxWO 📚 کتاب «استقلال یا وابستگی» 📝تهیه و تنظیم : ✅ اندیشنامه پیشرفت (2) 🔸مروری بر نظری و عملی دو نگاه در معاصر 🔻این کتاب که از مجموعه کتاب های و حاصل تلاش جمعی از پژوهشگران است در 192 صفحه و در 5 فصل، از سوی به زیور طبع آراسته گردیده است. عناوین این کتاب : 🔹«استقلال و استقلال خواهی» 🔹«ایران دوره قاجار؛ در میانه استقلال و وابستگی» 🔹«پهلوی، دست نشانده وابسته» 🔹« استقلال و انقلاب اسلامی» 🔹«کارنامه دولت‌ها در استقلال» hmp.me/cfnv 📖 در بخشی از مقدمه این کتاب می خوانیم: 🔻 به‌عنوان تنها منبع مشروع اعمال قدرت در حوزۀ مشخصی از سرزمین، حکومت و ملّت برای موجودیّت و قوام به نیازمند است. استقلال سیاسی یک دولت و حاکمیّت می‌تواند اسباب وصول به اهداف یک ملّت را به صورت آزادانه برای ایشان فراهم نماید. حرکت بر اساس منافع ملّی در سیاست خارجی و وضع آزادانۀ قوانین در حوزۀ سیاست داخلی بر اساس ارزش‌های ملّی از مزایای حداقلی استقلال سیاسی محسوب می‌شود. ✅ به دلیل فراگیر شدن پروژۀ برخی تلاش می‌کنند تا واحدهای سیاسی و اقتصادی مستقل در جهان را دچار ضعف و اضمحلال نمایند. نتیجۀ چنین فرآیندی هضم دولت ملّت‌های دارای هویّت مستقل در نظم نوین جهانی ناشی از حذف مرزهای سیاسی و فرهنگی توسّط برخی قدرت‌های بزرگ است. به عبارت دیگر بانیان جهانی سازی در غرب، خود مستقل از احترام و شناسایی سایر فرهنگ‌ها و هویّت‌های سیاسی و فرهنگی اقدام به یکپارچه سازی جهان بر اساس نموده و با طرح ایده‌های پوچی همچون «بی معنا بودن استقلال در دنیای امروز»، استقلال خود را در و استعمار سایر ملّت‌ها ایجاد می‌نمایند. 🔷 با رویکرد توسعه دانش و فناوری ابعاد دیگری از استعمار را پیش روی استثمارکنندگان ملّت‌ها قرار داد. سپس در دوران پست مدرن با ایده و پروسۀ جهانی سازی و کردن عقاید و افکار و فرهنگ‌ها، تکنولوژی و فناوری به عنوان مزیّت اصلی بشر معرفی شد و در آمیزشی با آموزه‌های انسان گرایی و فرد محوری سبکی تازه از استعمار را تحت عنوان علیه بشریت ایجاد نمود. یکسان سازی فرهنگی و هویّتی ناشی از استعمار فرانو، بر وابستگی سیاسی و فرهنگی ملّت‌ها و دولت‌ها استوار بوده و کوچک‌ترین مقاومتی در برابرخود را بر نمی‌تابد. ✳️ انقلاب اسلامی ایران به عنوان مهم‌ترین معنوی در برابر ظلم بی سابقۀ ناشی از پست مدرن مورد تهاجم بی سابقه‌ای قرار گرفته است. رهبران غربی پس از یأس از دخالت عامل خارجی برای انقلاب اسلامی ایران و نظام جمهوری اسلامی؛ معتقدند برای حذف این رقیب جدی نظری و عملی می‌بایست و او را مورد خدشه قرار داد. 🛒 جهت تهیه کتاب روی لینک زیر کلیک کنید👇 🌐 yon.ir/cLvdI 🆔 T.Me/didemanpub
🔶 تبیین #بیانیه_گام_دوم_انقلاب اسلامی؛ قسمت 1️⃣ 🔺 #نشست_رادیویی تبیین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی با موضوع تخصصی «جریان انقلابی؛ جوان انقلابی» در اندیشکده برهان برگزار شد. 🔹 #رهبر_معظم_انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) در ۲۲ بهمن سال پیش با صدور بیانیه گام دوم، نقشۀ راه چهل سال دوم انقلاب را ترسیم نمودند. به همین مناسبت پژوهشگران #اندیشکده_برهان طی سلسله نشست‌هایی و با همکاری برنامه #سیاست‌نامه در #رادیو_گفتگو، به شرح و تبیین فراز‌های این بیانیه پرداخته‌اند. 🔹 مطلب پیش رو، بخش کوتاهی از صحبت‌های مدیر اندیشکده برهان، جناب آقای #محمدجواد_اخوان است که پیرامون موضوع «جریان انقلابی؛ جوان انقلابی» به تبادل‌نظر پرداخته‌اند... 👈متن گزیده نشست در پایگاه اندیشکده برهان👉 ✍ #گروه_سیاسی 💠اندیشکده برهان💠 🆔 @BORHAN_IR
🔶 اسلام سیاسی؛ واقعیتی که نادیده گرفته شد 🔺 به بهانه‌ی کودتای 28 مرداد 1332 🔹 #کودتای_۲۸_مرداد سال ۱۳۳۲ یکی از وقایعی است که در آینه‌ی حوادث تاریخی ایران همواره دارای انعکاس فراوانی بوده است و بسیاری از مورخان، دانشمندان علوم اجتماعی و سیاسی و حتی روان‌شناسان داخلی و خارجی ابعاد مختلف این رویداد و شخصیت‌های برجسته‌ی آن را مورد ارزیابی و تحلیل قرار داده‌اند. 🔹 یکی از اصلی‌ترین زوایای بررسی این رویداد از نگاه اندیشمندان سیاسی، تقابل گفتمانی و به عبارت بهتر نادیده گرفتن اندیشه‌ی #اسلام_سیاسی از سوی رهبران اصلی #نهضت_ملی است. این یادداشت این فرضیه را به عنوان علت اصلی رخداد ۲۸ مرداد در نظر می‌گیرد و معتقد است بعد از حوادث ۳۰ تیر سال ۱۳۳۱ و روی کار آمدن مجدد #دکتر_مصدق در نتیجه‌ی وحدت گفتمانی، نادیده گرفتن اندیشه‌ی اسلام سیاسی از سوی مصدق عامل درونی موفقیت کودتای ۲۸ مرداد از سوی مجریان آن است. 👈متن کامل مقاله در پایگاه اندیشکده برهان👉 ✍ #محمد_شیخانی #گروه_تاریخ #طرح_آژاکس 💠اندیشکده برهان💠 🆔 @BORHAN_IR
اندیشکده برهان
yon.ir/O0XFl 📚 کتاب «مصدق و کاشانی؛ همراهی تا جدایی» 📝تهیه و تنظیم : ✅ پژوهه تاریخی (30) 🔸بازخوانی تحلیلی فراز و فرود نهضت ملی شدن صنعت نفت ایران 🔻این کتاب در 151 صفحه و در 5 فصل، از سوی به زیور طبع آراسته گردیده است. 📌عناوین این کتاب : 🔹«تکاپوی ملّی شدن نفت» 🔹«جریان اسلامی نهضت» 🔹«مخالفان و موافقان نهضت نفت» 🔹«آمریکا؛ رفیق نیمه‌راه مصدق» 🔹«فرجام نهضت» 📖 در بخشی از این کتاب می خوانیم: 🔻بحث نهضت صنعت از مباحث مهم تاریخی است که می‌بایست به دور از عقده‌ها و جهت‌گیری‌های از پیش تبیین شده به آن پرداخت. 🔸در سال ۱۳۱۲ به ظاهر قراداد لغو شد اما مجدد قراردادی با انگلیسی‌ها بسته شد که به مراتب برای ملت ایران زیان بارتر بود. منتهی فقط خواص از محتوای تمدید قرار داد اطلاع داشتند، آن‌ها هم به هیچ وجه جرأت نمی‌کردند در این زمینه اعتراض کنند؛ چراکه کم‌ترین اعتراض با برخوردهای بسیار شدید مواجه می‌شد. خود برای اولین بار بعد از شهریور ۲۰، این اطلاعات را مطرح کرد؛ زمانی که روس‌ها هم می‌خواستند قراردادی را با ایران ببندند. دکتر مصدق در دادن اطلاعات نقش داشت، اما در ابتدای امر به دلایل مختلفی مبارزه با انگلیس‌ها نبود. 🔹همکاری ، و نیروهای توانست یک قدرت مردمی را سامان دهد. سامان دادن قدرت مردمی هم به مثل مصدق نیاز داشت، هم نیاز به شخصیت‌های ملت مانند آیت‌الله کاشانی و هم نیاز به یک داشت که بتواند در صحنه جلوی نیروهای سرکوب‌گر وابسته به انگلیس را بگیرد. ✅ هم کسانی که تلاش می‌کنند نقش مصدق را آن‌چنان بزرگ نمایی کنند که گویا فقط ایشان در ملی شدن صنعت نفت نقش داشت، به طور قطع ما را ـ از بهره مندی ـ از تاریخ محروم می‌کنند و هم کسانی که فقط نیروهای مذهبی را در این قضیه می‌بینند. هم‌چنین کسانی که در تحلیل علل شکست نهضت ملی شدن صنعت نفت و فراهم شدن بستر کودتا برای بیگانگان، ضعف را منحصر به هرکدام از این عوامل می‌کنند آن‌ها هم راه خطا را می‌پیمایند. رد پای وابسته به بیگانه و انگلیس در همۀ این سه رکن تأثیرگذار نهضت ملی شدن صنعت نفت دیده می‌شود. 🛒 جهت تهیه کتاب روی لینک زیر کلیک کنید👇 🌐 yon.ir/NXTrS 🆔 T.Me/didemanpub
💡فرصت ویژه 🔸 به مناسبت عید سعید غدیرخم عید ولایت، مجموعه بسته مطالعاتی ولایت شامل ۴ کتاب: 📒 حکومت ولی خدا 📕 شاکله الگوی امام امت 📗دیکتاتوری یا مردم‌سالاری 📘نظریه سیاسی امام تطور یا ثبات با ۳۰٪ تخفیف ویژه در دسترس شما کتاب‌دوستان اهل مطالعه است. 🔹 دریافت: 🔘 http://didemanbook.ir/product/nezameslami_pack/ 💠 T.me/didemanbook
اندیشکده برهان
🔶 اسلام سیاسی؛ واقعیتی که نادیده گرفته شد 🔶از اولین اقدامات بعد از نخست‌وزیری مجدد، انتخاب دولتی بود که عناصر نامطلوبی در آن به وزارت برگزیده شده بودند که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به معاونت جنگ سرلشگر ، که عامل اصلی کشتار مردم در روز #۳۰_تیر بود، اشاره کرد. 🔷 نسبت به این مسئله کتباً اعتراض کرد، اما مصدق در پاسخی توهین‌آمیز وی را از دخالت در سیاست بر حذر داشت؛ در حالی که تا قبل از وقایع سی تیر وی اعتراضی به حمایت‌های سیاسی آیت‌الله کاشانی نسبت به خود نداشت! این مسئله در کنار اعلام حمایت مصدق از ، شکافی مجدد میان وی و نیروهای اسلامی ایجاد کرد. 🔶دولت مصدق، با غافل شدن از اجرای امور ، که خواسته‌ی اصلی نهضت‌های حامی وی بود زمینه‌های لازم برای برکناری وی را از طریق کودتای ۲۸ مرداد فراهم کرد. در واقع، گروه‌های سلطنت‌طلب و کشورهای و ، که منافع خود را در ایران در خطر می‌دیدند، از این شکاف نهایت بهره‌برداری را انجام دادند. 🔷قبل از نزدیک شدن به برهه‌ی کودتا، نیروهای اسلامی مجدداً هشدارهای خود به مصدق را آغاز کردند و حتی وی را از این توطئه نیز آگاه کردند و نسبت به وقوع آن به مصدق هشدار دادند. آیت‌الله کاشانی روز قبل از کودتا در نامه‌ای به مصدق می‌نویسد: 🔶«من شما را با وجود همه‌ی بدی‌های خصوصیتان نسبت به خودم از وقوع حتمی یک کودتا به وسیله‌ی که مطابق با نقشه‌ی خود شماست آگاه می‌کنم که فردا جای هیچ عذر موجه نباشد…» و مصدق در جواب می‌نویسد: «اینجانب مستظهر به پشتیبانی ملت ایران هستم» و سرانجام دولت ملی مصدق با کودتای ۲۸ مرداد سرنگون می‌شود. 🌐 https://www.instagram.com/p/B1WAQ2wgV8r/ 💠اندیشکده برهان💠 🆔 @BORHAN_IR
اندیشکده برهان
📻 گفتگوی دو تن از کارشناسان ، آقایان و با در قالب برنامه ⏱ زمان: 24 مرداد 1398، ساعت 22، شبکه رادیویی گفتگو 💡 موضوع: و 💠اندیشکده برهان💠 🆔 @BORHAN_IR
🔶 غدیر، محور #وحدت_اسلامی 🔺 لزوم اتخاذ رویکردی وحدت‌بخش در قبال مسئله‌ی غدیر خُم 🔹 واقعه #غدیر، به لحاظ تأکیدی که بر «ولایت» علی‌بن‌ابی‌طالب (ع) دارد ـ فارغ از تأویل معنای «مولا» ـ اهمیت بسزایی داشته و در نوع خود، با هیچ واقعه‌ی دیگری قابل قیاس نیست. 🔹 اگرچه مبنای اختلاف‌نظر در میان امت، زمانی آشکار می‌شود که تأویل دقیق معنای «مولا» تبیین شود، اما بنای نوشتار حاضر بر آن نیست که منشأ اختلاف را در ماجرای غدیر مورد کنکاش قرار دهد، بلکه بر آن است تا این فرضیه را به اثبات برساند که باطن ماجرای غدیر ـ برخلاف ظاهرش که اختلاف میان #سنی و #شیعه را بر سر جانشینیِ #رسول_خدا (ص) موجب می‌شود ـ حاکی از وحدت است؛ اتفاقاً اگر این منشأِ وحدت‌آفرین، مبنای تحلیل قرار گیرد، واقعه‌ی غدیر چه‌بسا دیگر محل اختلافِ مذاهب اسلامی نخواهد بود. 🔹 در نوشتار حاضر، سعی خواهد شد به دو زمینه‌ی اصلیِ وحدت‌آفرین در ماجرای غدیر اشاره شود: ✅ یکی شخصیت #علی‌بن‌ابی‌طالب که می‌تواند به خودیِ خود، محور #وحدت باشد؛ ✅ دیگری نحوه‌ی مواجهه‌ی برخی از بزرگان شیعه با ماجرای غدیر که ماحصل آن، شناساندنِ هرچه بهتر #تشیع به #اهل‌سنت و نتیجتاً فروکش کردن آتش کینه‌ها و کج‌فهمی‌های فریقین نسبت به یکدیگر است. 👈متن کامل مقاله در پایگاه اندیشکده برهان👉 ✍ #محمدمهدی_سلامی_پوریان #گروه_تاریخ #عید_غدیر #ولایت 💠اندیشکده برهان💠 🆔 @BORHAN_IR
اندیشکده برهان
🔶 محبّت و فضائلِ علی‌بن‌ابی‌طالب، محور وحدت ⭕️، تنها شخصیت در میان جانشینان بعد از است که و ، در کسوت امت و خلیفه‌ی ، بر او اتفاق نظر دارند. وی از منظر اهل‌سنت، در زمره‌ی و یکی از ۴ خلیفه‌ی اول مسلمین است ـ که اعتبار و جلال آن‌ها محل مناقشه نبوده و از منظر اهل‌سنت، کاملاً مقبول هستند ـ به علاوه آنکه در میان شیعیان، به عنوان اولین امام شیعیان محسوب می‌شود. 🔶، عالم بزرگ اهل‌سنت، در کتاب خود این حدیث را از زبان رسول‌الله (ص) نقل می‌کند که آن حضرت فرمودند: 🔻«هرکس با آل محمد بمیرد، «» از دنیا رفته است؛ بدانید و آگاه باشید هرکس با محبت آل محمد بمیرد، مورد مغفرت و رحمت الهی قرار می‌گیرد؛… بدانید و آگاه باشید هرکس با محبت بمیرد، ملک‌الموت، او را به بهشت بشارت خواهد داد….» 🔶همچنین، دیگرانی چون ، از این هم بالاتر، احادیثی را در وصف مقام و جایگاه شخصِ علی‌بن‌ابی‌طالب می‌آورند: 🔻«احمدبن‌حَنبل می‌گوید: ابن نمیر الاعمش از… از علی (ع) نقل می‌کند که ایشان فرمودند: به خدا سوگند، رسول‌اللّه (ص) عهد کرد با من در این خصوص که: مرا [علی را] دوست ندارد مگر مؤمن و دشمن ندارد مگر منافق!» ⬅️وجود چنین احادیث و فضایلی ـ که در کُتب معتبر اهل‌سنت، شمار آن فراوان است ـ حکایت از این امر دارد که برادران اهل‌سنت نیز در حبّ اهل‌بیتِ رسول خدا، با شیعیان هم‌نظر هستند. لذا محبت اهل‌بیت، یکی از آن محورهای بسیار مهمی است که می‌تواند فی‌نفسه، کانون وحدت در میان آحاد امت باشد و در این میان، بازهم این علی‌بن‌ابی‌طالب است که در صدر اهل‌بیت رسول خدا جای می‌گیرد. 🌐 https://www.instagram.com/p/B1bLesuAbv1/ 💠اندیشکده برهان💠 🆔 @BORHAN_IR
🔶 ایران و خباثت انگلیس؛ بخش 🔟 و پایانی (نتیجه) 🔺 بازخوانی تاریخیِ برخی خباثت‌های تکبرآمیزِ دولت انگلستان در قبال ایران 💡 هدف از سلسله پیام‌های «ایران و خباثت انگلیس»، بازخوانی چند نمونه‌ی بارز از خباثت‌های تکبرآمیز دولت بریتانیا در قبال ایران در خلال دویست سال اخیر بود تا از این رهگذر روشن شود که این دولت استعمارگر و زیاده‌خواه، تا چه اندازه در قبال کشورمان «متکبر» بوده است؛ صفتی که ، آن را خصلت ذاتیِ دول استعماریِ غربی دانسته، می‌فرمایند: «آفت بزرگ دولت‌های غربی، تکبّر آن‌ها است»[1] ✅ اما همانگونه که در ابتدای این مجموعه پیام‌ها نیز تأکید شد، طبیعتِ دشمن، دشمنی کردن است و اگر غیر از این باشد، باید تعجب کرد؛ اما مهم آن است که بدانیم مادامی که در طرف مقابلِ این دشمنی‌ها، اراده‌ی مقاومت در برابر زیاده‌خواهی وجود داشته باشد، مستکبرین راه به جایی نخواهند برد؛ اما «اگر در طرف مقابل آن‌ها، یک دولت ضعیفی، آدم‌های مرعوبی وجود داشته باشند، این تکبّر کار خودش را می‌کند؛ مثل هر متکبّری که وقتی طرف از او ترسید، لرزید، عقب‌نشینی کرد، او خُب احساس می‌کند که این تکبّر را باید بیشتر کند...»[2] تجربه‌ی زیست تاریخیِ ملت ایران در عهد جمهوری اسلامی نشان از همین اراده‌ی مقاومتِ ملت دارد؛ خاصه آنکه در چند سال اخیر، به تعبیر مقام معظم رهبری: «دوران بزن‌ودررو تمام شده؛ این‌جور نیست که شما بگویید می‌زنیم و درمی‌رویم؛ نخیر، پاهایتان گیر خواهد افتاد و ما دنبال می‌کنیم. این‌جور نیست که ملّت ایران رها کند کسی را که بخواهد به ملّت ایران تعرّضی بکند؛ ما دنبال خواهیم کرد.»[3] آری! ملت ایران هرگونه تعرض به خاک و مایَملک خویش را ـ ولو در ابعاد محدود ـ به شکلی قاطع و هوشمندانه پاسخ می‌دهد: 🚀 موشک‌باران مقرّ تروریست‌های تکفیری در شرق فرات توسط پهپادهای رزمی سپاه در پاسخ به حمله‌ی تروریستیِ اهواز (در رژه‌ی 31 شهریور 1397) و نیز حمله‌ی موشکی به مواضع داعش در دیرالزور در پاسخ به حمله‌ی تروریستیِ مجلس و حرم مطهر حضرت امام (ره) (در 17 خرداد 1396) دو پاسخ قاطع و محکمی بود که ملت ایران به زیاده‌خواهی‌های نظام سلطه و مزدوران آن‌ها داد که البته اینگونه پاسخ‌های معتبر، تنها محدود به پاسخ به عملیات‌های تروریستی نیست؛ بلکه رهگیری و انهدام جاسوسی آمریکاییِ توسط نیروی بعد از تجاوز پهپاد مذکور به حریم سرزمینی ایران (در تاریخ ۳۰ خرداد 1398) و توقیف نفت‌کش انگلیسی در را نیز می‌توان به این فهرست بلندبالا افزود. 🛳 در خصوص نفت‌کش انگلیسی ذکر این نکته ضروریست که علت اصلیِ توقیف آن توسط ایران، عدم رعایت قوانین متداول دریانوردی توسط کشتی مذکور بود و لذا ، حجّت فنی و تکنیکیِ کافی را برای توقیف آن در اختیار داشت؛ اما با تمام این اوصاف، نمی‌توان از ارزش راهبردیِ این توقیف مقتدرانه توسط پاسداران انقلاب اسلامی چشم پوشید؛ زیرا در چارچوبی کلان‌تر باید این توقیف را در این راستا نیز تحلیل نمود که درست چند روز پیش از آن، نفتکش حاوی محموله نفتی ایران در جبل‌الطارق به بهانه ارسال نفت به ، توقیف شده بود و اگر پاسخی معتبر به این ـ به تعبیر مقام معظم رهبری ـ داده نمی‌شد، ممکن بود این حرکت دزدانه، به مرور زمان، تبدیل به رویّه‌ای زیاده‌خواهانه از سوی نظام سلطه شود؛ اما با چنین اقدام بازدارنده‌ای در سطح راهبردی توسط جمهوری اسلامی، عملاً فرصت موذی‌گری و طمع‌کاری از طرف مقابل ما ـ که همانا جبهه استکبار است ـ گرفته شد. 📚 پی‌نوشت‌ها: 1. گزیده‌ای از بیانات معظم‌له در دیدار ائمه جمه سراسر کشور، 25 تیر 1398. 2. پیشین. 3. بیانات معظم‌له در دیدار جمعى از معلمان و فرهنگیان سراسر کشور، 16 اردیبهشت 1394. ✍🏻 💠اندیشکده برهان💠 🆔 @BORHAN_IR
🔶 اشغال ایران در ، یکی از سریع‌ترین «اِشغال»های تاریخ! 🔺 به بهانه سالگرد تجاوز متفقین به خاک ایران در سوم شهریور 1320 💡 با نگاهی اجمالی به جنگ‌های کلاسیکِ تاریخ جهان، خصوصاً در دو قرن اخیر، می‌توان دریافت که اشغال نظامی ایران در شهریور 1320ش در خلال ، در شمار کوتاه‌ترین جنگ‌های تاریخ معاصرِ جهان (و نه فقط ایران) جای می‌گیرد؛ جنگی که تنها 3 روز به طول انجامید (از 3 شهریور تا 6 شهریور 1320) و آنقدر کوتاه و تحقیرآمیز بود که از سوی برخی رسانه‌های خارجیِ آن روز مورد تمسخر قرار گرفت: آمریکایی‌ها در مطبوعات خود، عنوان «جنگ 80ساعته» را برای آن انتخاب کردند![1] 🔹 این درحالی بود که در همان جنگ جهانی دوم، کشورهایی با جمعیت حدود یک‌دهمِ جمعیت آن روز ایران، اجازه ندادند خاک کشورشان توسط نیروهای اشغالگر مورد تجاوز قرار گیرد. مثلاً کشور فنلاند با جمعیت حدود دو تا سه میلیون نفریِ خود (در مقایسه با جمعیت بالغ بر 22 تا 26 میلیون نفریِ ایران) به مقاومت جانانه در مقابل پرداخت و اجازه نداد کشورش را اشغال کنند.[2] 🔹 و نهایتاً ابلاغ رسمیِ فرمان ترک مخاصمه از سوی نخست‌وزیر وقت (محمدعلی فروغی) به نیروهای مسلح، کلاً 3 روز به طول انجامید. اگرچه عده‌ای، این 3 روز را «جنگ نظامی» نام نهادند، اما باید گفت که این 3 روز یا همان 80 ساعت، با نگاهی واقع‌بینانه‌تر، نه «جنگ» و نه حتی «مقاومت»، بلکه 3 روز «اشغال نظامی» بود؛ یعنی در این 3 روز تقریباً هیچگونه مقاومت منسجم و سازمان‌یافته‌ای علیه نیروهای اشغالگر صورت نگرفت و فقط به آن‌ها فرصت داده شد تا به راحتی از مرزها عبور کرده، درون خاک ایران پیشروی نمایند. این پیشرویِ بدون مزاحمت به حدی سریع انجام شد که درست چند روز پس از انتشار خبر عبور نیروهای شوروی از مرز، مردم شاهد حضور این نیروها در شهرشان بودند![3] ✅ اصولاً در خصوص عکس‌العمل حاکمیت سیاسی یک کشور در مقابل تجاوز نظامیِ خارجی، سه حالت متصور است: 1️⃣ کشورِ مورد نظر، اراده‌ی مقاومت در مقابل دشمن متجاوز از خود نشان داده، در مقابل هجمه‌ی آن‌ها به مرزهایش بایستد؛ 2️⃣ کشور مد نظر و دستگاه سیاسیِ آن، به این جمع‌بندی برسد که اراده‌ای برای در مقابل دشمن وجود ندارد و لذا به نیروهای نظامی خود، فرمان ترک مخاصمه بدهد؛ اما در عین حال، همواره نسبت به دشمن متجاوز و نیّات او، بدبین باشد؛ 3️⃣ کشور مورد نظر، نه تنها اراده‌ای برای مقاومتِ منسجم و جدی نداشته و در عین حال فرمان ترک مخاصمه را صادر کند، بلکه در کمال حُسن نیت و شاید بهتر بگوییم «ساده‌انگاری»، درست وسط میدان جنگی عالَم‌گیر و خانمان‌سوز، از دشمنِ تا دندان مسلحِ خود، آن هم با زبانی نرم و لطیف بخواهد که حُسن نیت دولت وقت مبنی بر ترک مخاصمه را پذیرفته، قدم به داخل خاک کشور نگذارد![4] ❌ عکس‌العمل دولت وقتِ در زمان اشغال ایران، متأسفانه از نوع سوم بود و البته بسیار طبیعی بود که دشمن متجاوز ـ که دست برتر میدان را داشت و منافعش اقتضا می‌کرد که وارد خاک ایران شود ـ در آن اوضاع و احوال بحرانی، هیچ وقعی به نیّاتِ باصطلاح صلح‌طلبانه و مسالمت‌جویانه‌ی دولت ایران ننهد و تغییری در عملکردش در خصوص بمباران شهرها و برخورد مسلحانه با غیرنظامیان به وجود نیاید! 📚 پی‌نوشت‌ها: 1. سخنرانی دکتر موسی فقیه‌حقانی در نشست «بررسی علل و پیامدهای اشغال ایران به روایت اسناد آمریکایی»، شهریور 1396، موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران. 2. پیشین. 3. گفت‌وگوی روزنامه خراسان با دکتر یوسف متولی حقیقی، مشهدپژوه و عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد، درباره وقایع مشهد در شهریور 1320، منتشرشده در 4 شهریور 1397. 4. برگرفته از یادداشت علی سهیلی، وزیر خارجه وقت، خطاب به سفرای انگلیس و شوروی: جعفر مهدی‌نیا، 7 بار اشغال ایران در 23 قرن، تهران: پانوس، 1377، چاپ اول، ج4، ص251. ✍🏻 💠اندیشکده برهان💠 🆔 @BORHAN_IR
🔶 سیستم ارزیابی مدیران، چالش 🔶از نظر ، «برای ایجاد یک (مانند هر تمدن دیگر)، دو عنصر اساسی لازم است: یکی ، یکی .» و تشکیل دولت اسلامی به‌عنوان یکی از حلقات تشکیل تمدن اسلامی نیز از همین قاعده پیروی می‌کند. ⁉️اکنون سؤال این است که چرا دولت اسلامی هنوز در کشور ما شکل نگرفته است؟ 🔶اول اینکه هنوز به اندازه‌ی کافی آن تولید فکر و نظریه‌پردازی صورت نگرفته است. ما هنوز به‌خوبی نمی‌دانیم که مرادمان از دولت اسلامی چیست؟ درباره‌ی سازوکارهای اقتصادی آن هنوز در ابتدای راهیم. هنوز به این جمع‌بندی نرسیده‌ایم که آیا در نظام اقتصادی دولت اسلامی جایی دارد یا نه؟ هنوز درباره‌ی الگوهای دولت اسلامی با ابهامات و خلأهای جدیِ نظری مواجهیم. 🔷دوم اینکه هنوز در مدیران انقلاب اسلامی و همچنین استانداردسازی شرایط و پیش‌نیازهای لازم برای تصدی پست‌های مدیریتی در نظام اسلامی، حرکت درخوری صورت نگرفته است. متأسفانه حتی هنوز فاقد یک سامانه و نظام عملکرد قوی و کارآمد درباره‌ی مدیران است؛ سامانه‌ای که با تشکیل یک نظام رصد و تحلیل عملکرد تک‌تک مدیران، در یک چرخه‌ی زمانی، مدیران نالایق و ضعیف را از چرخه حذف و مدیران مستعد و قوی را تقویت نماید. حال تلاش نظام‌مند و سازمان‌یافته برای تربیت مدیران که جای خود دارد. 🌐 https://www.instagram.com/p/B1i6Xm6gbBG/ 💠اندیشکده برهان💠 🆔 @BORHAN_IR
🔶 بررسی کارآییِ ارتش رضاشاهی از منظر «هزینه و فایده» 🔺 بازخوانیِ ارتباط میان ارتش مدرنِ و شهریور 1320؛ بخش 1️⃣ 💡 هر پدیده‌ای به حکم عُقل، باید از منظر بررسی شود؛ اینکه برای پدیده‌ی مذکور، چقدر هزینه شده و قرار است متناسب با هزینه صرف‌شده، چقدر فایده و کارآیی داشته باشد. پدیده «ارتش مدرن» در دوران نیز از این قاعده مستثنی نبوده و در بررسی میزان توسعه‌ی نظامیِ پهلوی اول، باید به این رویکرد توجه نمود. 🔹 ارتش رضاشاهی ـ که رکنِ رکینِ نظام شاهنشاهیِ وی را شکل می‌داد و حتی طبق برخی گزارشات تاریخی، حدود یک‌سوم بودجه‌ی کشور را در خود بلعیده بود ـ در نهایت و بعد از حدود 16 سال از آغاز سلطنت رضاشاه، در نخستین و البته تنها تهدیدِ جدّیِ برون‌مرزی‌اش در مواجهه با نیروهای در سوم ، ظرف تنها چندساعت از هم فرو پاشید و پس از آن، تنها 3 روز بعد، فرمان ترک مخاصمه، رسماً از سوی نخست‌وزیر وقت () به نیروهای مسلح اعلام شد و بدین ترتیب، ارتش مدرنِ رضاشاه، در تنها میدان نبردِ جدّی خود، فقط 3 روز تاب مقاومت آورد... 🔹 نهاد «ارتش»، ذاتاً نهادی نیست که به لحاظ اقتصادی، «مولّد» باشد؛ بلکه نهادی‌ست «مصرفی» و انتظار طبیعی از چنین نهادی این است که در قبالِ مصرفی بودنش، به وظیفه‌ی ذاتی و طبیعیِ خود که همانا دفاع از کشور در مقابل حملات خارجی و حفظ است، به نحو احسن عمل نماید؛ در حالی که مشاهده می‌شود رضاشاهی، نه تنها در انجام این وظیفه‌ی طبیعی خود مردود شد (در اشغال نظامیِ ایران در شهریور 20)، بلکه تمام توان و همّت خود را برای کارکردهای دیگری چون تأمین امنیت شخصِ شاه، اجرای سیاست کردن ، سرکوب اقشار مختلف مردم با اهرم فشار و... مصروف داشت. 👈🏻متن کامل مقاله در پایگاه اندیشکده برهان👉🏻 ✍🏻 💠اندیشکده برهان💠 🆔 @BORHAN_IR