🔻 تعطیلات دو هفته ای و محدودیت های یک سوم و دو سوم برای حضور در محل کار شامل کارمندان دولت میشود اما کارگران واحدهای صنعتی و کارخانه ها را شامل نمی شود، یعنی در یک شهر با وضعیت قرمز یا زرد، کارمندان می توانند در محل کار حاضر نشوند اما کارگران باید حاضر شوند!
🔸کارشناس رادیو ایران میگفت اگر واحدهای تولیدی تعطیل شوند، روند زندگی آنهایی که در«خانه می مانند» مختل می شود و اجناس در مغازه ها کمیاب می شود، حضور کارگران در محل کار غیرقابل اجتناب است.
🔹می بینید! همین قشری که کمترین حقوق و مزایا را دریافت می کند اگر سر کار نرود جامعه فلج می شود، اما با عدم حضور دو سوم کارمندان که وضعیت دریافتی بسیار بیشتری از کارگران دارند و انواع مزایا و وام های دولتی بهره می برند، اتفاق خاصی در جامعه نمی افتد.
🔸یقه آبی ها اما در شرایط بحران هم باید قربانی یقه سفید ها شوند، تبعیض در جامعه ما پلکانی است، بین مسئولان و مردم نوعی از تبعیض برقرار است، بین مدیر و کارمند یک نوع تبعیض و بین کارمند و کارگر یک نوع تبعیض و الی آخر....
@maktubaat
#استاد_امینی_نژاد
برشی از درس نهایه الحکمه، مرحله هشتم، جلسه 223
✅ تفاوت بحثهای زبانی در حوزه فلسفه اسلامی با بحث های تحلیل زبانی در غرب
در #فلسفه_اسلامی گفته می شود چون ریشه تفکر فلسفی در عقل بوده و عقل نیز در نهاد همه بشر وجود دارد لذا همه بشر تا حدودی از تفکر فلسفی برخوردار هستند و حتی اگر بشر از مفاهیم عام برخوردار نبوده و تفکر فلسفی نداشته باشد نمی تواند زندگی کند.
از طرف دیگر زبان نیز امری بشری بوده و تفکرات بشری و از جمله آنها تفکرات فلسفی در امر زبانی ظهور دارد لذا از مطالعات زبان شناسانه نیز می توان به افکار فلسفی پی برد ولی باید دقت نمود هم خود بشر و هم زبان بشری فقط جولانگاه تفکرات فلسفی نیست و بسیاری از امور دیگر نیز همراه با اندیشه های فلسفی می شوند در حالیکه فیلسوف درصدد این است که حوزه تفکری اش جولانگاه عقل فلسفی اش باشد یعنی عقل فلسفی آنگاه خالص می شود که سایر امور آمیخته و حاضر در صحنه عرف، حذف شوند همانگونه که اصولی نیز به دنبال دست یابی به یک فهم خالص عرفی یا عقلایی از یک متن هست چون امور مختلفی در اندیشه عرفی همانند تسامح، مسائل سیاسی و اجتماعی و نیازها دخیل بوده و در زبان و فرهنگ نیز رسوخ داشته و خود را نشان می دهد پس نتیجه می گیریم که تنها تفکر فلسفی در فرهنگ و زبان عرفی ظهور و بروز ندارد.
فیلسوف اسلامی با توجه به چنین وضعیتی چنین می گوید که در مطالعات فلسفی هم باید گوشه چشمی به زبان داشته باشیم و هم باید گوشه چشمی به واقعیت و تفکر عقلی محض؛ در بسیاری از موارد مباحث زبانی و عرفی با اندیشه های فلسفی همراهی کرده و جریان اندیشه فلسفی پیش می رود تا اینکه کار به جایی می رسد که با تسامح و سایر امور زیبایی شناختی و اجتماعی و اخلاقی مواجه می شود به گونه ای که عقل فلسفی به لحاظ دریافت واقع نمی تواند آن امور را بپذیرد لذا عقل فلسفی باید چنین اموری را به عنوان پیرایه های نادرست (از منظر فلسفی) از جریان اندیشه حذف نماید تا به حقیقت فلسفی دست پیدا کند.
در حالیکه در تحلیل زبان شناختی در مغرب زمین، عقیده بر این است که واقعیتی ورای امر زبانی و فرهنگی در کار نیست تا مورد مطالعه قرار گیرد لذا در چنین فضایی فیلسوف دائماً در حال درگیری با زبان و لغت بوده و در پی آن است که فلسفه را براساس تحلیل زبان سامان دهد.
#فلسفه_اسلامی
#فلسفه_غرب
#زبان
#تحلیل_زبانی
@esra_rasane
محل بحث در اصالت وجود و اعتباریت ماهیت در مورد ماهیت به معنای خاص و شاخه دومش هست یعنی وقتی که میگوییم که ماهیت اعتباری است منظور نیست که در ذهن نیست یا در خارج نیست بلکه در کلی طبیعی در خارج هست ولی اعتباری است و این اعتباری بودن یعنی نحوه تحققش اینگونه است.
محقق دوانی: ماهیت به شرط انتساب اصیل است.
شیخ اشراق: ماهیت به شرط وجود اصیل است؛
اشکال این است که که چگونه یک چیز اصیل به یک چیز اعتباری تکیه دارد نفس رحمانی از خداست و سایرین از نفس رحمانی و لذا سایر؛ین مجاز اندر مجاز یا پوچ اندر پوچند.
امکان و کثرت ماهوی خصایص ماهیت هستند.
#استاد_امینی_نژاد
#معقولات
#ماهیت
✅ معانی ماهیت
سه معنا برای ماهیت ذکر شده و یکی از این معانی خود بر سه نوع است لذا جمعاً پنج معنا خواهد بود:
1️⃣ ماهیت به معنای اعم : ما به الشی ما هوهو؛ این معنا می رود به ذات شی که این ذات حتی عدم را هم می گیرد لذا این معنا هم شامل حق تعالی هم عدم و هم وجود وهم ماهیت و هم قضا و هم ... می شود؛ براساس این معنا از ماهیت می توان گفت هر چیزی ماهیت دارد حتی معقولات ثانی فلسفی.
2️⃣ ماهیت به معای عام: این ماهیت را علامه حساس است ولی اسمی نگذاشته این ماهیت معقولات ثانی فلسفی است که از ماهیات به معنای سوم انتزاع می شود که قدر مشترک آنهاست و بر همه ماهیات به معنای سوم صدق می کند.
3️⃣ ماهیات به معنای سوم: می گویند که ما چیستی وجود و چگونگی واقعیت را بیان می کنیم در این معنا هیچ کس اختلاف ندارد این معنا ماهیت، عرض ماهیات است وقتی که چگونگی ها را کنار هم میگذاریم این معنا بدست می آید مثلا الانسان ماهیه/البقر ماهیه ماهیت به معنای خاص این معنا مصدوقهای ماهیت به معنای دوم است
✳️ فرد: عبارت است از مصادیقی که نسبتش با مصادیقی که در ذهن است یکی باشد.
✳️ عینیت: لفظ عینت مشترک لفظی است که باید دقت شود؛ مثلا «وجود و ماهیت عین هم اند» با اینکه «صفات و ذات باریتعالی عین همند» با اینکه «عینت وجود ذهنی با وجود خارجی» فرق می کند که در این آخری تطابق کامل آنها مد نظر است.
✳️ مصداق: این واژه اعم است و هم مصداق و کلی داریم و هم فرد و کلی و یک جایی داریم که مصداق داریم ولی فرد نداریم که می گویند مصدوق/در مثل وحدت و فعلیت و وجود عین این ها در خارج نیست و این همانی است که می گویند که وجود صورت عقلی ندارد یعنی حقیقت وجود را نمی توان در ذهن اورد لذا آنچه که در خارج بود در ذهن نیامد و این عکس ماهیت است ماهیت انعکاس تام دارد در ذهن/یعنی در مصدوق نسبت فرد با کلی نسیت بلکه نسبت وجه با ذی وجه است که یک نوع حکایتگری ضعیف دارد و این فرق می کند با ماهیت که خود ماهیت در ذهن می آید لذا ماهیت به معنای خاص مصدوقهای ماهیت به معنای دوم است چرا که این دو نوع ماهیت عینیت ندارند تمام مقولات عشر و ماهیت زیر دستش از این نوع ماهیتند/در واقع چگونگی خاص این ماهیت می شود نه چگونگی عام.
✳️ این معنای سوم ماهیت، سه شاخه دارد:
1️⃣ گاهی این ماهیت باقید کلیت در نظر می گیریم که فقط در ذهن تحقق دارد مثل انسان کلی.
2️⃣ گاهی ماهیت جزیی و شخصی مد نظر است یعنی همین انسانی که در خارج است.
3️⃣ گاهی ماهیت لا بشرط مقسمی یا الماهیت مد نظر است/ماهیت کلی طبیعی که ازاد از هر قیدی است حتی ازاد اینکه آزاد از هر قیدی باشد/ماهیت لابشرط/فهم این ماهیت بسیار در عرفان وفلسفه مهم است.
درهر سه نوع لابشرط قسمی که خلوص از شرط خاص است و بشرط لا و لابشرط مقسمی که از همه خالصتر است؛ «لابشرط مقسمی» یعنی ماهیت را به نوعی نگاه کنیم که هیچ چیز شرطش نباشد که در این حالت هم شامل عدم می تواند باشد و هم وجود./
لابشرط مقسمی درهمه اقسام هست چرا که آزاد است/
لابشرط مقسمی ابتدا در ماهیت استفاده شده ولی عرفا امده اند و در وجود اورده اند که باید دقت شود که استفاده از اصطلاح در جای دیگر خلط نشود (مثلا مجاز اصلش در ادبیات بوده و ما آوردیم در فلسفه که فرق می کند که مجاز فلسفی یعنی دروغ محض)
لابشرط قسمی یعنی مقید به شرط خاصی نیست و هر شرطی می تواند بگیرد و لابشرط یعنی هیچ شرطی ندارد و بشرط شی که شرط خاصی دارد و اما لابشرط مقسمی لابشرطی است که هر سه نوع این را در بگیرد/
توجه شود که لابشرط مقسمی در عرض سه تای دیگر نیست بلکه در طول آن سه تا است لذا اشکال استاد فیاضی که تسلسل باشد پیش نمی آید.
لابشرط مقسمی با هر کدام از سه تای دیگر جمع می شود ولی ان سه تا باهم جمع نمی شوند اینکه میگویندکه ماهیت کلی اند این کلی طبیعی است نه کلی مفهومی/ما هم به انسان لابشرط و هم به انسان به شرط سفید و ... کلی میگوییم سه نظر در کلی طبیعی است: نسبت اب و اولاد/ابا و اولاد یعنی به تعداد افراد کلی طبیعی داریم کلی طبیعی انسان همان طبیعت الاانسان است که بی قید کامل را دارد که می تواند به شرط لا باشد و لابشرط باشد و نیز می تواند مفهومی باشد و هم می تواند خارجی باشد وهم می تواند موجود باشد و هم معدوم باشد و هیچ کدام از اینها نمی تواند به ان ضربه بزند و اصلا به گونه ای است که می تواند مفهومی باشد یا خارجی یا /وقتی که یک قسم درست می شود همان مقسم است با قید خاص/مقسم با اقسام وجود دارد لذا هر جا که قسم باشد مقسم هم هست لذا بعضی می گویند که معنی ندارد که کلی طبیعی نباشد در خارج، چرا که وقتی افرادش باشند مقسمشان که کلی طبیعی باشد هم هست. قسم با مقسم در خارج دو چیز نیستند.
#استاد_مطهری
#خیر_و_شر
#ماهیت
#اصالت_وجود
در این متن که بخشی از کتاب نبرد حق و باطل است، استاد مطهری براساس اصالت وجود و اعتباریت ماهیت، تبیینی از بحث خیر و شر ارائه می دهند؛ ایشان می فرمایند:
در #حكمت_الهى اصالت در هستى با حق است , با خير است , با حسن و كمال و زيبائى است , باطلها , شرور , نقصها و زشتيها در نهايت امر و در تحليل نهائى به نيستى ها منتهى مى شوند , نه به هستى ها شر از آن جهت كه هست شر نيست , بلكه از آن جهت كه منشأ نيستى در شى ء ديگرى مى شود شر است.
شرور , ضرورتهائى هستند كه لازمه هستى خيرها و حق ها و به صورت يك سلسله لوازم ذاتى لاينفك مى باشند كه اصالت ندارند و در مقام مقايس با حق ها و خيرها به منزله (( نمود )) هايى در مقابل (( بود )) ها هستند كه اگر آن بودها بخواهند باشند اين نمودها هم قهرا بايد باشند .
مسئله اصلى , مسئله پيدايش #ماهيت است كه به تبع وجود پديد مى آيد هستى مطلق , خير محض است كه هيچ شر و نقص و زشتى در آن راه ندارد در اين مرتبه از هستى كه مرتبه ذات حق است , نه #ماهيت در كار است و نه نيستى اما مخلوقات الهى كه از او وجود يافته اند #ضعف_وجودى دارند , چرا كه لازمه فعل بودن يك فعل , تاخير از فاعل است و جز خدا كه فاعل عالى الاطلاق است , همه مخلوقات فعل او محسوب مى شوند و لذا ضعف و نقص دارند لازمه فعل بودن , ماهيت داشتن است و همين طور فعل فعل يك درجه از او نازل تر است به اين ترتيب نيستى در عين اينكه اصالت ندارد در هستى راه پيدا مى كند تا مى رسيم به عالم طبيعت يا ناسوت كه از نظر حكماى الهى ضعيف ترين و ناقص ترين عوالم وجود است , در اينجا نشانه هاى ضعف وجود كه به يك اعتبار نشانه هاى ماهيت و نيستى است , بيشتر پديدار مى شود پس شر و باطل در عين حال كه اصالت ندارد و از سنخ وجود نيست , از لوازم لاينفك درجات پائين هستى است .
به اين ترتيب نظام هستى را اگر از آن جهت كه هستى است نظر كنيم , باطل و #ماهيت و نيستى در آن راه ندارد , از بالا كه نگاه كنيم نور است , اما از پائين كه نگاه كنيم سايه مى بينيم , سايه يك جسم لازمه جسم است كه در عين اينكه اصالت ندارد ( و هر چه هست نور است ) , اما به واسطه آن جسم براى ذهن ما نمود پيدا مى كند , سايه چيزى نيست جز نبودن نور در يك محدوده , و بودن نور در اطراف آن .
حكمت الهى همه چيز را در بسم الله الرحمن الرحيم خلاصه مى كند , مى گوي ظهرالوجود بسم الله الرحمن الرحيم يعنى هستى به نام الله رحمان و رحيم به ظهور مى رسد و از يك ديد خيلى عالى , عالم جز الله و رحمانيت الله و رحيميت الله چيز ديگرى نيست؛ تصور اين معنا مشكل است اما خيلى عالى و لطيف است و اگر انسان اين نكته را درك كرد بسيارى از مسائل براى او حل مى شود.
در اين بينش , عالم دو چهره دارد : چهره از اوئى و چهره به سوى اوئى , چهره از اوئى رحمانيت خداست و چهره به سوى اوئى رحيميت خدا ساير اسماء الهى , اسمهاى تبعى هستند , درجه دوم و سوم اند خداوند , جبار و منتقم هم هست , اما اصالت از رحمانيت و رحيميت خداست صفات ديگر در واقع از اين اسماء ناشى مى شوند حتى قهر هم از لطف ناشى مى شود , آن اصالتى كه لطف دارد , قهر ندارد ديد توحيدى نمى تواند غير از اين باشد , ديد واقعى فلسفى هم همين است و هستى شناسى واقعى غير از اين نيست .
هدایت شده از فلسفه و عرفان
بررسی رابطه علم کلام و فلسفه.pdf
279.7K
#مقاله
🌀بررسی رابطه علم کلام و فلسفه
✍استاد علی ربانی گلپایگانی
📌در این مقاله رابطه فلسفه و کلام از جهت موضوع،روش و غایت بررسی میشود
💢کانال فلسفه و عرفان👇
https://eitaa.com/AGLOESHG
هدایت شده از قم آنلاین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛑چرا مشکلات شاد پس از 2 ماه اجرا رفع نشده است؟
🔹 مشاور وزیر و مسئول شاد: من اسم این ها را مشکل نمی گذارم، شاد در رتبه یک کشوری قرار دارد.
http://eitaa.com/joinchat/3298492416Cc8880c401c
🕌 اولین و بزرگترین کانال قمیها در ایتا☝️
مکتب خانه
🛑چرا مشکلات شاد پس از 2 ماه اجرا رفع نشده است؟ 🔹 مشاور وزیر و مسئول شاد: من اسم این ها را مشکل نمی
این پاسخ رو می توان کلان پاسخ همه مسئولین به مشکلات ممکلت دانست! 🤕
هدایت شده از فلسفه و عرفان
📜شعری منتشر نشده از #علامه_طباطبایی رحمه الله علیه
دوش که غم پرده ما می درید/خار غم اندر دل ما می خلید
در برِ استاد خرد پیشه ام/طرح نمودم غم و اندیشه ام
کاو به کف آیینه تدبیر داشت/بخت جوان و خرد پیر داشت
پیر خرد پیشه و نورانی ام/بُرد ز دل، زنگ پریشانی ام
گفت که در زندگی آزاد باش/هان گذران است جهان شاد باش
رو به خودت نسبت هستی مده/دل به چنین مستی و پستی مده
زآنچه نداری، ز چه افسرده ای/وز غم و اندوه، دل آزرده ای
گر ببرد ور بدهد دست اوست/ور ببرد ور بنهد ملک اوست
ور بکِشی ار بکُشی دیو غم/کج نشود دست قضا را قلم
آنچه خدا خواست همان می شود/وآنچه دلت خواست نه آن می شود
📑نقل از مجله سفینه تبریز
💢کانال فلسفه و عرفان👇
https://eitaa.com/AGLOESHG
@ebteda_ir
🔺تقصیر مردم است!
مشاجرات کرونایی در مدیریت وزارت بهداشت، بخشی از #مسائل_واقعی مربوط به این ایپدمی را عیان کرد. این مشاجرات و تنشها اگرچه تلخ است، اما برای هزارمین بار نشان داد که تمرکز افراطی و یکسویه بر پیشفرض #مقصر_بودن_مردم، چگونه موجب پنهانسازیِ نارساییهای مدیریتی میشود.
در حالیکه به بدترین شکلِ رسانهای (خوارسازی، مچگیری و سرزنش) مشغول کوبیدن بر طبل مقصرپنداری مردم بودیم، مجموعهای از سیاستگذاریها و تجویزهای بیپایه، زحمات کادر درمان و جان مردم را بازیچه کرده بود.
و مگر میشد در این تصمیمات، تردید کرد؟!
رسانۀ ملی و سایر خواص، که در هر بزنگاهی، منفعلانه تسلیمِ برخی دیکتههای سیاسی میشوند و رسالت انتقادی و روشنگرانۀ خود را فراموش میکنند و در خدمت توجیهِ پیشفرضهایی مانند مقصرپنداری مردم میشوند، از کنار این مسائل به سادگی عبور نکنند!
بازاندیشی کنند در این رویکردها.
مردم را به رسمیت بشناسند و از برکات وجودشان برای اصلاح امور استفاده کنند.
به آنها بدبین نباشند؛ بگردند ببینند چرا چنین میکنند!
.
🔸امام حسن عسکری علیهالسلام فرمودند :
«شيعَةُ عَلِيٍّ عليهالسلام هُمُ الَّذينَ يُؤثِرونَ إخوانَهُم عَلى أنفُسِهِم و لَو كانَ بِهِم خَصاصَةٌ»
شيعيان امیرالمؤمنین على عليهالسلام، کسانی هستند كه برادرانشان را بر خودشان مقدّم مىدارند، هرچند خودشان نیازمند باشند.
🔺 بحارالأنوار، ج65، ص162
#حدیث_روز
#صفات_شیعه
╭┅──────────────┅╮
🌐 eitaa.com/esra_rasane
╰┅───────────────┅
هدایت شده از فلسفه و عرفان
4_528344903701233874.mp3
1.38M
⚠️ وظیفه بر زمین مانده حوزه علمیه در قبال علوم انسانی
🎙مقام معظم رهبری:
🎓 ۲ میلیون نفر دانشجوی علوم انسانی!
🔍 در زمینه علوم انسانی کار بومی و تحقیقاتاسلامی چقدر داریم؟
📥 کتاب آماده در زمینه علوم انسانی چقدر داریم؟
❌ این نگران کننده است...
🗞 علوم انسانیای که امروز رایج است:
🔻محتواهائی دارد که ماهیتاً معارض و مخالف با حرکت اسلامی و نظام اسلامی است.
🔻متکی بر جهانبینی دیگری است؛ هدف دیگری دارد.
☑️ وقتی اینها رایج شد:
🔻مدیران بر اساس آنها تربیت میشوند
🔻همین مدیران میآیند در رأس...
✅ حوزههای علمیه و علمای دین پشتوانههائی هستند که #موظفند نظریات اسلامی را در این زمینه از متون الهی بیرون بکشند.
#علوم_انسانی_اسلامی
#نقد_حوزه
@khamenei_ir
♦️کانال فلسفه و عرفان♦️👇
https://eitaa.com/AGLOESHG
هدایت شده از محسن قنبریان
⭕️ائمه میلیاردار و روحانیت میلیاردر! 1⃣
به بهانه نشر ویدئویی قدیمی از یکی از برادران ارجمند
یادداشت "اِشراف مذهبی یا اَشراف مذهبی" را هم که سابقا دراینباره بود ملاحظه فرمایید.
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از فلسفه و عرفان
⭕ همانا ما برای انقلاب به پا خواستیم بخاطر اینکه 'فصوص 'را قبل از 'جامع المقدمات' بخوانیم و تدریس کنیم!
☑️@erfan_amin
👈♦️کانال فلسفه و عرفان♦️👇
https://eitaa.com/AGLOESHG
💢فوریترین هدف تشکیل نظام اسلامی، استقرار عدالت اجتماعی
🔰رهبر معظم انقلاب 69/3/10
🔘فوریترین هدف تشکیل نظام اسلامی، استقرار #عدالت_اجتماعی و #قسط_اسلامی است. قیام پیامبران خدا و نزول کتاب و میزان الهی، برای همین بود که مردم از فشار ظلم و تبعیض و تحمیل نجات یافته، در سایهی قسط و عدل زندگی کنند و در پرتو آن نظام عادلانه، به کمالات انسانی نایل آیند.
دعوت به نظام اسلامی، منهای اعتقادی راسخ و عملی پیگیر در راه #عدالت_اجتماعی ، دعوتی ناقص، بلکه غلط و دروغ است و هر نظامی هرچند با آرایش اسلامی، اگر تأمین قسط و عدل و نجات ضعفا، و محرومین، در سرلوحهی برنامههای آن نباشد، غیراسلامی و منافقانه است.
#عدالت
مکتب خانه
سالهای 1398 و 1399، این دو سال تلخ...
بلاها و امتحانات الهی، از هر سو بر این امت جان فدا نازل می شود...
الهی عظم البلاء و برح الخفا...
آبان 98 با آن همه غم و اندوه و جنایت، بعد از آن شهادت سردار عزیز و سرافراز اسلام و بعد از آن، اشتباه فاجعه بار هواپیما و بعد هم بیماری منحوس که عزیزان بسیاری را قربانی کرد و حالا اندکی بعد از سالگرد آبان 98 و در آستانه دهمین سالگرد شهادت شهید شهریاری، عزیز دیگری در اثر وحشیگری ایادی استکبار و خواب خرگوشی نیروهای امنیتی، از میان ما پر می کشد...
#مصیبت
#خط_شهادت
🔻اگر جمهوری اسلامی دچار مدیران و مسئولانی بشود که جرأت و جسارت ندارند؛ کار آن تمام خواهد بود
رهبر معظم انقلاب:
🔹️ آن روزی که شهر اصفهان در دورهی شاه سلطان حسین مورد غارت قرار گرفت و مردم قتل عام شدند و حکومت باعظمت صفوی نابود شد، خیلی از افراد غیور بودند که حاضر بودند مبارزه و مقاومت کنند؛ اما شاه سلطان حسین ضعیف بود.
🔹️ اگر جمهوری اسلامی دچار شاه سلطان حسینها بشود، دچار مدیران و مسئولانی بشود که جرأت و جسارت ندارند؛ در خود احساس قدرت نمیکنند، در مردم خودشان احساس توانائی و قدرت نمیکنند، کار جمهوری اسلامی تمام خواهد بود.
🔹️ بیانات رهبر انقلاب در دیدار اساتید و دانشجویان در دانشگاه علم و صنعت ۱۳۸۷/۰۹/۲۴
✅ @Rajanews
هدایت شده از احمد فربهی
حافظان منافع دشمن در کشور
از جمله آموزههای قرآنی که در تاریخ اسلام، نمونههای متعددی داشته، وجود «حافظان منافع دشمن، در درون جامعهی اسلامی» است؛ عکسالعمل فعالان سیاسیاجتماعی، نسبت به ترور شهید فخری زاده، ذهنها را متوجه حضور این شخصیتها میکند؛
عدهای محکوم کرده، اما مسؤولان را به خویشتنداری دعوت کردند.
عدهای محکوم کرده، اما پیگیری این کار را به جامعهی جهانی واگذار کردند.
عدهای محکوم کرده، اما روند صلح جهانی که به دست جامعهی جهانی و ملل متحد در حال اجراست را مهمتر میدانند.
عدهای محکوم کرده، اما آنرا بهانگیزهی برهم زدن روابط دوستانه، با جامعهی جهانی دانستهاند، از اینرو به شدت مسؤولان را از رفتارهای غیرعاقلانه، و ماجراجویانه پرهیز دادهاند.
و...
اینکه با تروریستها چگونه باید برخورد کرد، تصمیمش به عهدهی مسؤولان و کارشناسان مربوطه است اما به عنوان یک پژوهشگر دینی، این را نکته را متذکر میشوم که؛
عدهای مدام، در درون کشور، «حافظ منافع دشمن»اند؛ جوّ جامعه را در راستای تحقق اهداف دشمن آرام میکنند؛ این افراد، با انگیزههای مختلفی، چنین نقشی را در جامعهی اسلامی بازی میکنند، اما در ماهیت رفتارشان تأثیری ندارد.
https://eitaa.com/farbehi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻این تکه از صحبت های دیشب فریدون عباسی عالی است:
🔸اینها هنوز دنبال سیب و گلابی برجام هستند.
🔹خطاب به مجری: چرا می گویی این حق را هم به دولتی ها می دهیم که بیایند در این برنامه از خودشان دفاع کنند؟ مگر خودشان کم تریبون دارند؟ فوری نگران تعطیل شدن برنامه ات هستی.
🔸به من گفتند نگو فخری زاده دانشمند هسته ای بوده. آیا این درست است؟ من باید کتمان حقیقت کنم چون آقایان این طور می خواهند؟ باید بگویم چه کار می کرده؟ فوتبال بازی می کرده؟
هدایت شده از فلسفه و عرفان
فیزیک و فلسفه اسلامی-94.pdf
5.97M
⚜بخشی از گفتگوهای فلسفه اسلامی و فیزیک در انجمن حکمت و فلسفه ایران دربارهی هویت اتصالی اجسام
⚜دکتر محسنی در این گفتگوها، همان #شهیدمحسن_فخری_زاده است.
🆔 @ghafari_ir
👈♦️کانال فلسفه و عرفان♦️👇
https://eitaa.com/AGLOESHG
990811_Tamhidi_Jalase30-1.mp3
17.17M
#کلیپ_صوتی
#صوت
🔹استاد حسینی نسب
🔺آیا «ماهیّت اعتباری است» یعنی نیست؟
💠دیدگاههای پنجگانه:
- «ماهیت» بالتبعِ وجود، هست و احکام آن حقیقی است (حیثیت اندماجی)؛
- ماهیت نیست؛ ولی احکام آن، حقیقی است (حیثیت نفادی وجودی یا عدمی)؛
- ماهیت نیست و احکام آن هم حقیقی نیست (حیثیت سرابی وجودی یا عدمی)
و...
💯ڪانال جامــع اســتاد حـسینۍ نسبـــ(ایتا)
🆔 @hoseininasab
🆔 @hoseininasab
🆔 @hoseininasab
هدایت شده از موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
#افتتاح_شد
کانال شخصی جناب استاد حجت الاسلام والمسلمین #محمدرضا_فلاح با نام #فصل_فرهنگ شروع به کار کرد.
https://eitaa.com/joinchat/2610757714C2e40543fde
🔻🔻🔻
توضیحات در مورد کانال
┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄
▫️معرفی
#انگیزه
انقلاب اسلامی مخاطبان مستعد و مشتاق فراوانی برای «گفتگو» دربارۀ فردای بهتر پدید آورده است، مخاطبانی که دیدن آنها و یادشان انگیزۀ تأمل و شوق نگاشتن می دهد. باید این گفتگوها در جامعۀ ایران بپیچد و از ما جامعه ای فکور و پُرایده و پرانگیزه پدید بیاورد.
🌼
#نام
«فصل فرهنگ» اشاره به امروز تا همۀ فرداهایمان دارد. انقلاب اسلامی تفسیر انسانیّت بود و این نکته رهین معنایی بود که در دل نهفته داشت. روزهای سختی گذشت و اکنون فصل تمرکز بر سخنان اصلی مان است. همۀ سخنانمان زنده است.
امیداواریم در فصل جدید مخاطبان خوبی برای اندیشه های عمیق باشیم و خود را صاحب رسالتهای عزیزی بدانیم.
🌼
#اندیشه
فصل فرهنگ یعنی فصل فرهیختگی. بسیاری معتقدند این اتفاق افتاده است؛ یعنی ما به فصل فرهنگ رسیده ایم. این یعنی از این به بعد اقدامات اساسی انقلاب را تنها با فرهنگ می توان به پیش برد. البته نگاههای سطحی و حوصله های کم نمی توانند ما را به این تراز برسانند.
بی گمان قدرت اصلی اسلام در اندیشه و فرهنگ او نهفته است، و این افتخار بزرگی است. فرهیختگی خویشاوند نزدیک اسلام است. کار لطیف این دین الهی با این زمینه پیش می رود.
باید پذیرفت که در گام دوم انقلاب، در فصل فرهیختگی و فرهنگ، ما با اندیشه و نرم افزارهای طاغوت و فرهنگ دنیاگرایی درگیریم. این یعنی پس از سالها درگیریهای جدی به اصل دعوا و کانون منازعه رسیده ایم. دعوای همیشگی دین باوران با خداگریزان، دعوا بر سر الگوی سعادت و الگوی پیشرفت است.
کافر دین دیگری دارد؛ واقعیّتی که نباید آن را زیر هزار اصطلاح خوش آهنگ مخفی نمود. زمزمۀ «لا اعبد ما تعبدون» و نهایتاً «لکم دینکم و لی دین» نیز در مقام بیان این حقیقت است. همیشه نیز همین بوده است.
«جنگ ما جنگ عقیده است و جغرافیا و مرز نمی شناسد»(امام خمینی). یارگیریها و صف آرائیهای سنجیده و ژرف، از این به بعد خواهد بود. به نظر می رسد از این پس صفوف بسیاری به هم خواهد ریخت.
🌼
#دامنه
در این کانال ذیل اندیشه، تحلیل، و اطلاعرسانی نکاتی خواهد آمد. امیدوارم به لطف الهی همگی مشمول هدایتهای پرمهرش قرار بگیریم و همۀ نگارندگان جبهۀ حق و حقیقت در نیّت، در مفاد و در نگاشته همواره بهترین باشند.
«اللَّهُمَّ وَفِّرْ بِلُطْفِكَ نِيَّتى
وَ صَحِّحْ بِما عِنْدَكَ يَقينى
وَ اسْتَصْلِحْ بِقُدْرتِكَ ما فَسَدَ مِنّى.»(دعای مکارم الاخلاق)
┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄
#تبیین
«مکتب سیاسی اسلام فکر درست و سخن نوی خود را با تبیین در فضای ذهن بشریت رها میکند و مثل نسیم بهاری و عطر گلها در همه جا میپیچد.»
(مقام معظم رهبری حفظهالله، 83/3/14)
👇🏻 عضویت 👇🏻
☘️https://eitaa.com/joinchat/2610757714C2e40543fde
🔻
هدایت شده از محسن قنبریان
⚠️شهیدِ ارعاب!
❓چرا شهادت سیدالشهدا(ع)، میثم تمار و... به مردم جرأت سلحشوری داد ولی شهادت امیر المومنین(ع)، مالک اشتر و محمد بن ابی بکر نه؟! حتی نتیجه ارعاب داد!
❗️تعجب نکنید #انتقام_مالک گرفته نشد! کوفه برای یاری محمد بن ابی بکر در مصر، تجهیز نشد؛ به زور ۲۰۰۰نفر با تاخیر راه افتادند و از نیمه راه(بخاطر شهادت محمد و سقوط مصر) برگشتند! پس ازشهادت امیرالمومنین(ع) هم کوفه به قدر توابینِ کربلا مقاومت نکرد!
❗️فرق در شهدایش نیست؛ در نحوه و مختصات شهادت است!
🔸انقلابی ای که مقابل دستگاه پرطمراق استکباری می ایستد و علیرغم کمی عِده و عُده، "نه" می گوید و مظلومانه شهید می شود؛ به طرفدارانش شخصیت و به تماشاگران جرأت طوفان می دهد. پس از سیدالشهدا هر روز قیامی است و شهیدی!
🔹 اما شهادت حاکم و کارگزاری که در قلمرویش کشته میشود و حکومت مرکزی نمی تواند از او دفاعی کند یا انتقامی بستاند؛ مردم قلمرو را می ترساند! شخصیت شان را له می کند(حتی اگر خود مقصر باشند)! بعد از مالک و محمد، هر روز در نقطه ای از سوی فرستادگان معاویه یورش و تاراج است: ضحاک در عراق/نعمان در عین التمر/سفیان در هیت و انبار/یزید بن شجره در مکه/بسربن ارطاة در حجاز و یمن...
🔅فرق شهادت حسینی و علوی همین است. چیزی از عظمت آن شهدا و تاریخ سازی شان کم نمی کند اما اثر بلافصلِ اجتماعی متفاوت دارد. کوفه ای که نتواند حاکم خویش را حفاظت کند، طبعا مرعوب میشود!
⛔️شخصیت های شهید دهه۶۰، شهدای انقلابی نو رسیده با دشمن بسیار بود و شهدای دهه۹۰، شهدای یک نظام با توان موشکی و اقتدار منطقه ای است. اگر انتقام مالک و محمدش را نگیرد، بسربن ارطاة ها طمع می کنند و عامه مردم جای سلحشوری، نگران ناامنی و غرور ملی شان میشوند. خدای نکرده یک ملت سلحشور دوباره می ترسد. مباد آنروز!
یکبار دیگر وقتش رسیده معلوم شود: تهران، کوفه نیست. انتقام، فقط تشفّی نیست؛ خون سلحشوری است.
خواص تصمیم ساز، روحیه اجتماعی مردم را هم لحاظ کنند.
* یادداشت عاشورا نهضت مقدس۵ راحتما ببینید! https://eitaa.com/m_ghanbarian/1151
و اگر خواستید: عین الاسد و انتقام سخت! https://eitaa.com/m_ghanbarian/1269
📝محسن قنبریان ۹۹/۹/۸
☑️ @m_ghanbarian