eitaa logo
فلسفه نظری
2.1هزار دنبال‌کننده
461 عکس
76 ویدیو
71 فایل
🔮شناخت عقلانی پیرامون حقیقت‌ موجودات‌ را فلسفه‌نظری گویند. ✔والحّقُ لایعرفُ الّا بِالبُرهان لابِالرِجال @eshragh1300
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴معرفت شناسی و پوزیتیویسم 💠شهریار زرشناس: بر خلاف نظر پوزیتیویست‌ها هر تمدنی یک پارادایم علمی برای خود ایجاد کرده است. ⬅️نگاه پوزیتیویستی به علم، معتقد است تاریخ تحولات علم یک جریان خطی انباشتی است که صورت اولیه آن در اعصار کهن باستانی ظهور کرد و بعد به مرور پیشرفت کرد تا به علم امروز رسید. علم امروز صورت کامل علم بشری است؛ کامل‌ترین صورت آن و علوم گذشته صورت‌های جاهلانه و ناقص علم امروزی اند. 💠همین حرف‌های رایجی که امروز وجود دارد مبنی بر این که علم پیشرفت کرده و یا تکنولوژی پیشرفت کرده است. کتاب‌های درسی تاریخ علم متاسفانه در کشور ما بر این مبناست. 💠با طرح دیدگاه‌های پل فایرابند، توماس کوهن، و تا حدی لاکاتوش و عده‌ای دیگر، نگاه مدرن و پوزیتیویستی به علم شکست و این تلقی به وجود آمد که علم اینگونه نیست که یک جریان انباشتی خطی بوده که از همان نقطه صفر در عصر باستان شروع شده و پیشرفت کرده و ما امروز در اوج پیشرفت علم هستیم و از قبلی‌ها بیشتر می‌دانیم. نه، اینگونه نیست. 💠کوهن در «تئوری پارادایم‌ها» می‌گوید هر تمدنی، به تعبیر ما هر عالم تاریخی، یک پارادایم علمی برای خود دارد. در ذیل آن پارادایم یک صورت علمی ایجاد کرده است و با از بین رفتن هر تمدن، پارادایم علمی آن تمدن نیز رفته است. طبق گفته کوهن این پارادایم‌ها با یکدیگر قابل مقایسه نیستند و نمی‌شود گفت کدام بهتر و یا بدتر یا کدام قوی‌تر و کدام ضعیف‌تر است. بلکه فقط می‌توانیم از ظهور و آمد و رفت پارادایم‌ها حرف بزنیم. ⬅️به این ترتیب می‌توانیم از پارادایم علم شرقی، پارادایم تمدن اسلامی، پارادایم علم یونانی–رومی و پارادایم قرون وسطایی سخن بگوییم. 📷 yon.ir/dSNN9 . . . . . . . ➖➖➖➖➖➖ 🔴کانال 🌿فلسفه نظری🌿 🆔 @falsafeh_nazari
فلسفه نظری
🔴شرح فلسفه ♨️قسمت نهم. ⬅️و در نهایت نکته ی آخر درباره ی این تعریف از فلسفه ، "بقدر الوسع الانسانی"
🔴شرح فلسفه ♨️قسمت دهم. ⬅️ تعریف دیگری که برای فلسفه ذکر شده است ؛ همان مطلق واقعیت پژوهی است . یعنی تمامی علوم بشری تحت عنوان فلسفه می‌رود . 💠این تعاریف و تقسیم بندی ها از زمان ارسطو تاکنون متداول بوده است ، در این تقسیم فلسفه را به "فلسفه نظری" و "فلسفه عملی" و یا "حکمت نظری" و "حکمت عملی" نیز تقسیم می‌کنند . 💠ملاک این تقسیم بندی : پژوهش در مورد واقعیاتی که مستقل از خواست انسان وجود دارند و ما فقط آن ها را می‌شناسیم و به اراده ی ما بستگی ندارند تحت "فلسفه نظری" بحث می شوند مانند ؛ الهیات ، ریاضیات ، طبیعیات . 💠پژوهش در واقعیاتی که مربوط به اعمال انسان و اراده ی اوست تحت "فلسفه عملی" بررسی می شوند مانند ؛ اخلاق ، سیاست و جامعه شناسی . ⬅️برخی با خلط این دو تعریف از فلسفه فکر کرده اند که ابتدا "فلسفه" به همه ی علوم گفته می‌شد و بعد کم کم علوم از آن جدا شدند و یکی فیزیک نام گرفت و دیگری شیمی و ... . در صورتی که از همان ابتدا و از زمان ارسطو این تفکیک و تعریف از فلسفه مشخص بود و از همان ابتدا "فلسفه" به تعریف اول یک علم واحد با موضوعی مشخص بود و "فلسفه" به تعریف دوم یک علم واحد با موضوع مشخص نبود . 💠 برخی پژوهشگران غربی این اشتباه را مرتکب شدند ، و واقعا باعث تعجب است که چطور حتی به کتب ارسطو هم رجوع نکرده اند ، در صورتی که فیلسوف غربی حتما تاریخ فلسفه هم می‌خواند !!! 💠 "فلسفه" بنابر تعریف اول ، "فلسفه اولی" و "مابعدالطبیعه" و "هستی شناسی برهانی" نیز نامیده می‌شود و علم واحد و دارای موضوع است و در طول تاریخ نیز موضوعی از آن جدا نشده تا به علم دیگری نامیده شود.♥️ 💢 ... . . . . . . . . ➖➖➖➖➖➖ 🔴کانال 🌿فلسفه نظری🌿 🆔 @falsafeh_nazari
🔴وجود و تقسیم بندی های وجود، و روابط وجود و موجود 💠وجود حق متعال وجودی واحد و مطلق و بی نهایت است، پس جمیع اشیاء تجلیات و امواج دریای وجودی اویند. 💠همه ی اشیاء و موجودات از حق متعال صادر شده و به وجود وی نیز رجوع می‌کنند. 💠جنس وجود اشیاء، الهی و حقانی ست، و فرق بین واجب و ممکن، و خالق و مخلوق، و رب و عبد، و خدا و بنده، فقط در تعین است، والا از لحاظ وجودی عین هم اند. 💠برای ایجاد طلب در وجود طالب، باید سنخیت و مناسبتی مابین طلب و طالب و مطلوب حاصل شود. 💠سنخیت و مناسبت، از لحاظ وجود مابین حق و خلق حاصل است، پس حق از جهتی مطلوب کل خلق است و از جهتی طالب کل خلق، بلکه طلب و طالب و مطلوب حق سبحان است. . . . . . . . . . ➖➖➖➖➖➖ 🔴کانال 🌿فلسفه نظری🌿 🆔 @falsafeh_nazari
🔴رهبر و دفاع از فلسفه اسلامی 💠مقام معظم رهبری: «ما به رنسانس فلسفى يا واژگون كردن اساس فلسفه مان احتياج نداريم.» ۱۳۸۲/۱۰/۲۹ ➖➖➖➖➖➖ 🔴کانال 🌿فلسفه نظری🌿 🆔 @falsafeh_nazari
فلسفه نظری
🔴شرح فلسفه ♨️قسمت دهم. ⬅️ تعریف دیگری که برای فلسفه ذکر شده است ؛ همان مطلق واقعیت پژوهی است . یعن
🔴شرح فلسفه ♨️قسمت یازدهم. ⬅️پس از اینکه "فلسفه" تعریف شد ، باید برویم سراغ موضوع فلسفه و مبانی موضوع را هم بچینیم . ⬅️ البته با مشخص شدن موضوع فلسفه و مبانی معرفتی آن ، به ضرورت بحث از فلسفه پی می‌بریم و تصدیق به وجود این علم خواهیم کرد . 💠 مباحث دیگری از جمله "شرافت فلسفه" ، "تصدیق هستی فلسفه" و "ضرورت فلسفه" را بعد از مطرح کردن موضوع فلسفه و مبانی معرفتی آن شرح خواهیم داد چون ممکن است برخی مخاطبان قبل از مشخص شدن جایگاه موضوع فلسفه ، به شرافت فلسفه و ضرورت آن پی نبرند . 💠از این جهت وارد "معرفت شناسی" می‌شویم و درباره ی نحوه ی ادراک به زبان ساده سخن خواهیم گفت و نیز ویژگی های مفهوم موضوع فلسفه را تبیین خواهیم کرد . 💠موضوع فلسفه "موجود" است و مفهوم "وجود" یا "موجود" در معرفت شناسی بررسی می‌شود . نحوه ی شکل گیری این مفهوم در ذهن ، جایگاه و ویژگی های آن ، نحوه ی صدق مفهوم بر مصادیقش و ...بحث خواهد شد. ⬅️منبع ما برای این مطالب ، کتاب "مابعدالطبیعه چگونه ممکن است؟" نوشته ی دکتر مهدی قوام صفری است.♥️ 🔰پ.ن: ممکن است دوستانی اشکال کنند و بگویند؛ فلسفه تنها به وجود و وجود شناسی(امور انتولوژیکال) ختم نمی‌شود، بلکه امور شناخت شناسی (اپیستمولوژیکال) را نیز شامل می‌شود. در پاسخ به این عزیزان می‌گویم امور شناخت شناسی امری اشتباه و انحرافی است ؛ همانطور که عمده فلاسفه غرب به آن مبتلا شدند و در چاه افتادند و به بی راهه رفتند، در حالی که امور انتولوژیکال حقیقت هستی را روشن می‌کند و از معرفت شناسی صحیح پیروی می‌کند. 💢 ... . . . . . . . . . . ➖➖➖➖➖➖ 🔴کانال 🌿فلسفه نظری🌿 🆔 @falsafeh_nazari
🔴فرق فلسفه اسلامی و فلسفه یونان ♨️پاسخ به شبهات مخالفان. 💠و الحق بايد انصاف داد فلاسفه اسلامی كه بيشتر همت خويش را صرف تحقيق در اين فن كرده اند خوب از عهده اين كار بر آمدهاند و فلسفه نيمه كاره يونان را تا حد زيادی جلو برده اند و با آنكه فلسفه يونان در ابتدای ورود در حوزه اسلامی مجموعا بيش از دويست مسأله هفتصد نبود ، در فلسفه اسلامی بالغ بر هفتصد مسأله شده است و علاوه اصول و مبانی و طرق استدلال حتی در مسائل اوليه يونان به كلی تغيير كرده و مسائل فلسفه تقريبا خاصيت رياضی پيدا كرده . اين خصوصيت در فلسفه صدرالمتألهين كاملا هويداست و بايد انصاف داد كه در اين جهت تقدم با دانشمندان اسلامی است . 💢علامه طباطبایی؛ اصول فلسفه و روش رئالیسم به پا ورقی شهید مطهری ؛صفحه ۱۸. . . . . . . . . ➖➖➖➖➖➖ 🔴کانال 🌿فلسفه نظری🌿 🆔 @falsafeh_nazari
فلسفه نظری
🔴شرح فلسفه ♨️قسمت یازدهم. ⬅️پس از اینکه "فلسفه" تعریف شد ، باید برویم سراغ موضوع فلسفه و مبانی موض
🔴شرح فلسفه ♨️قسمت دوازدهم. ⬅️نحوه ی ادراک مفهوم وجود! ⬅️در اثر ارتباط اندام های حسی با چیزی ، مفاهیمی در ذهن ما شکل می‌گیرد . در معرفت شناسی ، اگر بخواهیم شکل گیری ذهن و اولین تصورات و تصدیقات را توضیح بدهیم ، باید سعی کنیم که تبیینی طبیعی ارائه دهیم ، نه اینکه یک مرتبه بگوئیم خداوند مفاهیم را در ذهن ما قرار داد یا عقل فعالی خارج از انسان است که مفاهیم را القا می کند و ... ، چه اینکه این ها تبیین طبیعی و توضیح روند طبیعی حصول مفاهیم نیستند ، ابتدا وجود عقل فعال و خدا را باید اثبات کنیم تا بعد این حرف ها را بزنیم . 💠از این جهت در تبیین شکل گیری ذهن اینطور می‌گوییم : در اثر ارتباط اندام های حسی با چیزی (به طور مثال یک توپ رنگین) ، سه تصور و یک تصدیق با یکدیگر در ذهن شکل می‌گیرند که عبارتند از : ۱.تصور رنگی معین ( مهم نیست چه رنگی ، بعدا برایش نام می‌گذارد !) . ۲.تصور چیزی که رنگین است ( اثر آن چیزی که رنگ دارد را احساس کرده است ). ۳.تصور وجود. ۴.تصدیقی به نام <<اصل هویت>> ، یعنی <<هر چیزی خودش است>> یا << الف ، ضرورتا و ذاتا الف است>> ، در این مثال <<توپ ، توپ است>>. ⬅️ استدلال ما برای این تبیین چیست ؟! تصور اول که جزو واضحات است و نیازی به دلیل ندارد ، به محض ارتباط اندام حسی با واقعیت ، احساسی صورت می‌گیرد ، یا این داده ی حسی ، دیداری ست یا شنیداری یا اقسام دیگر. 💠در این روند احساس ، ادراک هم رخ می‌دهد ، اینطور نیست که داده ی حسی در ما انباشت شود و ادراک عقلی ، به طور گزینشی یا بعدها به کار بیفتد! 💠 پس ما بعد از احساس (محسوس بالذات) ، این را ادراک می‌کنیم که چیزی (محسوس بالعرض) را احساس کرده ایم( البته شاید هنوز ویژگی های دیگر توپ را نشناخته ایم) ، از طرفی نمی‌توانیم بگوئیم چیزی را احساس کرده ایم مگر اینکه همراه آن چیز ، تصوری از وجود نداشته باشیم ، به این دلیل به دنبال دلیل و شاهد برای وجود محسوس بالعرض می‌گردیم که تصور محسوس بالعرض غیر از تصور وجود است. 💠 گاهی سراب همانند برکه ی واقعی هم محسوس بالذات یکسانی دارند ، هم تصور وجود را همراه خود دارند و انسان به جهت یکسانی محسوس بالذات ، حکم به یکسانی محسوس بالعرض هم می‌دهد ، در صورتی که ممکن است ، محسوس بالعرض متفاوت باشد. 💠در اثر ادراک شیء دوم و حکم به اینکه <<ب ، ب است>>و مقایسه با <<الف ، الف است>> به اصل تناقض می‌رسیم و می‌گوییم <<الف ، ب نیست>> و بدین ترتیب ادراک شروع می‌شود و ذهن گسترش می‌یابد. 💠 اولیات هر ذهنی همان چیزهایی است که عرض شد و طرز کسب مفهوم وجود نیز توضیح داده شد ، مفهوم وجود همراه با همه ی مفاهیم دیگر نیز هست . 💠البته تبیین های دیگری نیز برای کسب مفهوم وجود ارائه شده مانند ؛ کسب نشدنی بودن این تصور و فطری بودن آن! ، که تبیین طبیعی نیست و دلیلی هم ندارد . دیگری انتزاع مفهوم وجود از مفاهیم دیگر و علم حضوری است که این باعث تأخر مفهوم وجود نسبت به برخی مفاهیم می‌شود و این درست نیست که بگوییم ابتدا مفهومی داریم بدون همراهی و صدق مفهوم وجود بر آن...!♥️ 💢 ... . . . . . . . . . ➖➖➖➖➖➖ 🔴کانال 🌿فلسفه نظری🌿 🆔 @falsafeh_nazari
🔴نگاه عرفا به پیامبر اکرم (ص) ،بینش برخی از مخالفان عرفان درباره عرفا و عبارت مهم علامه حسن زاده آملی ⬅️آیت الله استاد حسن رمضانی می‌فرمود: 💠درجه حساسيت علامه حسن زاده آملی با همه تخصص‌ های فلسفی، عرفانی و علوم مربوطه‌ ای كه دارند نسبت به وحی و تعالیم وحی بسیار بالاست و این را بيشتر برای افرادی عرض می‌كنم كه گمان می‌کنند كسانی كه به طرف فلسفه و عرفان و تخصص‌ های مربوطه رفتند ديگر مسائل مربوط به وحب و شرع و مكتب ولايت و نبوت و امامت و اين موارد در اينگونه افراد كمرنگ جلوه می‌کند. 💠علامه می‌‌فرمود اگر ما فرض كنيم تمام بنی نوع انسان بشوند فارابی، تمام بنی نوع انسان بشوند بوعلب سینا، تمام بنی نوع انسان بشوند ملاصدرا و ميرداماد و اینشتين و افلاطون و سقراط، و همه از نوابغ باشند. در اين فضا اگر پيامبر بيايد و مبعوث شود اين آيه باز صادق است كه «هو الذي بعث في الأميين رسولاً.» 💠همه هر چه هستند و هر كه هستند در برابر آن كسی كه وحی می‌آورد امی و بی ‌سواد هستند. 💠اين چه ارزيابی دقیق و حسّاس نسبت به وحی است که یک فيلسوف و یک عارف دارد؟! 💠اتفاقاً حکیم و عارف بهتر این مقام را ادراک می‌کند چون حقایق برای چنین کسی روشن ‌تر می‌شود . حقايق را كه بر اساس حق و صدق به‌دست ما رسيده است بهتر می‌گيرند و بهتر می‌فهمند. 💠اصلاً‌ اينگونه علوم برای تقويت هاضمه من و شما است. برای توسعه دين من و شما است. هر چه دين ما توسعه‌ اش بيشتر شود و هاضمه ما قوی‌ تر شود اين لقمه‌ های وحيانی را بهتر می‌گيريم و بهتر هضم می‌كنيم و بهتر می‌فهميم. . . . . . . . ➖➖➖➖➖➖ 🔴کانال 🌿فلسفه نظری🌿 🆔 @falsafeh_nazari
فلسفه نظری
🔴شرح فلسفه ♨️قسمت دوازدهم. ⬅️نحوه ی ادراک مفهوم وجود! ⬅️در اثر ارتباط اندام های حسی با چیزی ، مفا
🔴شرح فلسفه. ♨️قسمت سیزدهم. ⬅️اینجا به نقل مویدات متون دینی برای طرز اکتساب مفهوم وجود می‌پردازیم . «وَاللَّهُ أَخْرَجَكُم مِّن بُطُونِ أُمَّهَاتِكُمْ لَا تَعْلَمُونَ شَيْئًا وَجَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَالْأَبْصَارَ وَالْأَفْئِدَةَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ»(نحل : ۷۸) و خداوند شما را از شکم مادرانتان خارج نمود در حالی که هیچ چیز نمی‌دانستید؛ و برای شما، گوش و چشم و عقل قرار داد، تا شکر نعمت او را بجا آورید! 💠شرح : قرآن کریم وجود بالفعل و تحقق هرگونه مفهوم قبل از تولد را نفی می‌کند ، بنابراین مفهوم وجود یا از اولیات و همراه با سایر تصورات ماهوی است و یا بعد از مفاهیمی کسب و انتزاع می‌شود ، صورت دوم باطل است ، چون داشتن هر مفهومی بدون داشتن تصوری از وجود آن ممکن نیست ، پس فقط صورت اول می‌ماند . ⬅️آگاهان می‌دانند که معرفت شناسی کانت و پیروان او ، مبنی بر فطری بودن مفهوم وجود ، با مبنای ما نمی‌خواند . 💠مفاهیم بدیهی و اولیات ، "خود موجه" هستند .یعنی تعریف محتوایی تصورات اولیه مانند "وجود" و استدلال برای پذیرش تصدیقات اولیه مانند "اصل هویت" و "اصل تناقض" امکان ندارد ، اولیات خودشان واضح هستند و نیازی برای تعریف و استدلال ندارند. 💠این اولیات در توجیه و درستی ، به خودشان متکی هستند ، از این جهت "نیازی به توجیه با استفاده از مفاهیم دیگر" ندارند . 💠نکته ی بسیار دقیقی که باید مد نظر قرار داد این است که در ذهن ما ، علیت نیز برقرار است . علیت در ذهن همان دلالت و استدلال است. 💠یعنی مفهومی داریم که بدیهی و اولی نیست و برای توجیه و پذیرش آن نیاز به مفاهیم دیگری داریم (معلول) . اولیات در توجیه ، معلول مفاهیم دیگر نیستند بلکه علت توجیه مفاهیم دیگر می‌شوند و در توجیه به خودشان متکی هستند (همانند واجب الوجود که علت هستی مخلوقات است ، اما چیزی هستی بخش آن نیست). ⬅️با فهم دقیق نکته ی بالا ، برهان علیت نیز به خوبی فهمیده می‌شود و تسلسل در معلول ها نیز واضح البطلان می‌شود . چه اینکه اگر تسلسل در معلول ها ممکن می‌بود ، آنگاه اولیات نیز در توجیه نیاز به علت می‌داشتند و این باعث انکار معرفت می‌شود.♥️ 💢 ... . . . . . . . . ➖➖➖➖➖➖ 🔴کانال 🌿فلسفه نظری🌿 🆔 @falsafeh_nazari
🔴مشغول شدن به دنیا و آخرت انسان را از معدن عظمت دور می سازد ⬅️"الهی هَب لی کمالَ الانقِطاعِ الیک" 💠 توجه به غیر خدا، انسان را به حجابهای «ظلمانی» و «نورانی» محجوب نماید. کلیهٔ امور دنیوی اگر موجب توجه انسان به دنیا و غفلت از خداوند متعال شود، باعث حجب ظلمانی می‌شود. تمام عوالم اجسام حجابهای ظلمانی می باشد؛ و اگر دنیا وسیلهٔ توجه به حق و رسیدن به آخرت که «دارُالتشریف» است، باشد حجابهای ظلمانی به حجابهای نورانی مبدل می گردد؛ و «کمال انقطاع» آن است که تمام حجب ظلمانی و نورانی پاره و کنار زده شود، تا به مهمانسرای الهی که «معدن عظمت» است بتوان وارد گردید. ♨️جهاد اکبر، صفحه 32. ➖➖➖➖➖➖ 🔴کانال 🌿فلسفه نظری🌿 🆔 @falsafeh_nazari
فلسفه نظری
🔴شرح فلسفه. ♨️قسمت سیزدهم. ⬅️اینجا به نقل مویدات متون دینی برای طرز اکتساب مفهوم وجود می‌پردازیم .
🔴شرح فلسفه ♨️قسمت چهاردهم. ⬅️عام بودن مفهوم وجود...! 💠 پس از بررسی نحوه ی ادراک مفهوم وجود و تشخیص متفاوت بودن مفهوم حاصل از محسوس بالعرض (مانند توپ) و مفهوم حاصل از محسوس بالذات (مانند رنگ توپ) و مفهوم وجود ، به ویژگی های مفهوم وجود می‌پردازیم. 💠 مفهوم وجود هم بر واقعیت مستقلی مانند توپ (محسوس بالعرض) و هم بر واقعیت وابسته ای مانند رنگ توپ (محسوس بالذات) و هم بر واقعیات ذهنی صدق می‌کند . یعنی می‌توانیم بگوییم توپ وجود دارد ، رنگ توپ وجود دارد ، مفاهیم در ذهن هم وجود دارند. 💠گاهی می‌توانیم با محسوس بالذات به واقعیات مستقل دیگری غیر از محسوس بالعرض اول هم پی ببریم ، مثلا با دست زدن به ظرف داغ ، هم به وجود ظرف پی می‌بریم ، هم به وجود کسی که ظرف را داغ کرده است ، گرچه محسوس بالذات نباشد. منتهی برای اثبات وجود محسوس بالعرض دوم باید ادله ای منطقی ارائه بدهیم. 💠نکته ی مهم اینکه خداوند ، به معنایی که عرض کردیم ، محسوس بالعرضی است که مستقیم حس نمی‌شود ، البته برای حس نشدنش دلیل منطقی و بدیهی خواهیم آورد . این یعنی بحث از وجود خداوند بحث از واقعیت است نه افسانه ها ، که بعدها وجودش را اثبات خواهیم کرد . ⬅️برای این نکته نیز مؤید نقلی خواهیم آورد. 💠 بنابراین مفهوم وجود مفهومی عام است که مانعی برای اطلاق آن بر چیزی وجود ندارد ، مگر آنکه به محال بودن بیانجامد . 💠 از این جهت تا اینجا راه برای بحث از وجود ماده و غیرماده باز است و عام بودن مفهوم وجود دالّ بر آن است . 💠کسی که مفهوم وجود را منحصر در ماده می‌داند باید دلایلی بیاورد تا اثبات کند" اطلاق مفهوم وجود بر غیرماده محال است" و این عام بودن مفهوم وجود را محدود کند و یا اثبات کند محسوس بالعرض ها ، همگی مادی هستند. 💠و نیز کسی که قائل به وجود غیرماده است باید اثبات کند ، اما عدم اثباتش نشان از انحصار هستی به ماده نیست. 💠این ویژگی مفهوم وجود امکان بحث از «مابعدالطبیعه» و علم کلی بررسی موجودات را نشان می‌دهد.♥️ 💢 ... . . . . . . . . . . . ➖➖➖➖➖➖ 🔴کانال 🌿فلسفه نظری🌿 🆔 @falsafeh_nazari
🔴ﺯﻣﯿﻦ ﻣﻨﺤﺼﺮ ﺑﻔﺮﺩ ﺍﺳﺖ ⬅️نظم شگفت انگیز عالم و ویژگی منحصر بفرد زمین! درپست های قبلی به شما نشان دادیم که دانشمندان از نظم جهان حیرت زده شده اند اما این بار به مقایسه زمین با دیگر سیاره ها نگاهی می‌اندازیم.☑️ 💠ﺑﺮﺍﯼ ﺍﻭﻟﯿﻦ ﺑﺎﺭ ﻣﺤﻘﻘﺎﻥ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﺳﻮﺋﺪ ﺗﻤﺎﻡ ﺟﻬﺎﻥ ﺑﻪ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﻫﻤﻪﯼ 700 ﮐﻮﺍﻧﺘﯿﻠﯿﻮﻥ ﺳﯿﺎﺭﻩﯼ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﺩﻗﯿﻖ ﺷﺒﯿﻪ ﺳﺎﺯﯼ ﻭ ﻣﻮﺭﺩ ﺑﺮﺭﺳﯽ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻩ ﻭ ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺣﯿﺮﺕﺍﻧﮕﯿﺰ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺩﺭ ﮊﻭﺭﻧﺎﻝ ﻓﯿﺰﯾﮏ ﻧﺠﻮﻣﯽ ﻭ ﮊﻭﺭﻧﺎﻝ Scientific American ﻣﻨﺘﺸﺮ ﮐﺮﺩﻧﺪ . 💠اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﻧﺸﺎﻥ ﺩﺍﺩ ﮐﻪ ﺳﯿﺎﺭﻩﯼ ﺯﻣﯿﻦ ﺩﺭ ﻣﯿﺎﻥ ﻫﻤﻪﯼ 700 ﮐﻮﺍﻧﺘﯿﻠﯿﻮﻥ ﺳﯿﺎﺭﻩﯼ ﺧﺎﮐﯽ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﺩﺭ ﺟﻬﺎﻥ ﻣﻨﺤﺼﺮ ﺑﻪ ﻓﺮﺩ ﺍﺳﺖ...!✅ 💠ﺍﯾﻦ ﻣﺤﻘﻘﺎﻥ ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩﯼ ﺳﯿﺎﺭﺍﺕ ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﻭ ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺍﮐﺘﺸﺎﻓﺎﺕ ﻧﺎﺳﺎ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﺍﺯ ﺟﻬﺎﻥ ﺍﻭﻟﯿﻪ ﻭ ﻗﻮﺍﻧﯿﻦ ﻓﯿﺰﯾﮏ ﺗﺮﮐﯿﺐ ﮐﺮﺩﻩ ﺗﺎ ﻫﻤﻪﯼ 13.8 ﻣﯿﻠﯿﺎﺭﺩ ﺳﺎﻝ ﮔﺬﺷﺘﻪ ( ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺑﯿﮓ ﺑﻨﮓ ) ﺭﺍ ﺑﺎﺯﺳﺎﺯﯼ ﻭ ﺷﺒﯿﻪ ﺳﺎﺯﯼ ﮐﻨﻨﺪ . 💠ﻧﺘﯿﺠﻪﯼ ﻏﯿﺮﻣﻨﺘﻈﺮﻩﯼ ﺑﺪﺳﺖ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺯﻣﯿﻦ می‌توﺍﻧﺪ ﺩﺭ ﻣﯿﺎﻥ ﻫﻤﻪﯼ 700 ﮐﻮﺍﻧﺘﯿﻠﯿﻮﻥ ﺳﯿﺎﺭﻩﯼ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﺩﺭ ﺗﻤﺎﻡ ﮔﺴﺘﺮﻩﯼ ﺟﻬﺎﻥ ﻣﻨﺤﺼﺮ ﺑﻪ ﻓﺮﺩ ﺑﺎﺷﺪ . ﻟﯿﻨﮏ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺩﺭ ﮊﻭﺭﻧﺎﻝ Scientific American: https://www.scientificamerican.com/article/exoplanet-census-suggests-earth-is-special-after-all / ﻟﯿﻨﮏ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺩﺭ ﮊﻭﺭﻧﺎﻝ ﻓﯿﺰﯾﮏ ﻧﺠﻮﻣﯽ : http://iopscience.iop.org/article/10.3847/1538-4357/833/2/214 💠ﺍﯾﻦ ﺧﺒﺮ ﺩﺭ ﺣﺠﻢ ﻭﺳﯿﻌﯽ ﺑﺎﺯﺗﺎﺏ ﭘﯿﺪﺍ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ . ﺍﮐﺜﺮ ﺳﺎﯾﺖﻫﺎﯼ ﻋﻠﻤﯽ ﻭ ﺧﺒﺮﯼ ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﭘﺮﺩﺍﺧﺘﻪﺍﻧﺪ ﮐﻪ ﺗﻌﺪﺍﺩﯼ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﻣﯽﺁﻭﺭﯾﻢ. 💠ﺳﺎﯾﺖ ﻋﻠﻤﯽ Tech Times: ﯾﮏ ﺗﯿﻢ ﺳﻮﺋﺪﯼ ﺍﺯ ﺩﺍﻧﺸﻤﻨﺪﺍﻥ ﺑﻪ ﺳﺮﭘﺮﺳﺘﯽ ﺳﺘﺎﺭﻩ ﺷﻨﺎﺱ ﺍﺭﯾﮏ ﺯﺍﮐﺮﺳﻮﻥ ﺗﻤﺎﻡ ﺳﯿﺎﺭﻩﻫﺎﯼ ﺧﺎﮐﯽ ﺍﺣﺘﻤﺎﻟﯽ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﺩﺭ ﺟﻬﺎﻥ ﻗﺎﺑﻞ ﻣﺸﺎﻫﺪﻩ ﺭﺍ ﺑﺮﺭﺳﯽ ﮐﺮﺩﻧﺪ . ﺍﯾﻦ ﺗﯿﻢ ﺍﺯ ﻫﻤﻪﯼ ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ﺑﺪﺳﺖ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺯ ﺗﻠﺴﮑﻮﭖ ﻓﻀﺎﯾﯽ ﮐﭙﻠﺮ ﻧﺎﺳﺎ ﻭ ﺳﺎﯾﺮ ﺍﮐﺘﺸﺎﻓﺎﺕ ﻧﺎﺳﺎ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﮐﺮﺩﻧﺪ . ﺗﻘﺮﯾﺒﺎ 700 ﮐﻮﺍﻧﺘﯿﻠﯿﻮﻥ ﺳﯿﺎﺭﻩﯼ ﺧﺎﮐﯽ ﺩﺭ ﺟﻬﺎﻥ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ . ﺩﺍﻧﺸﻤﻨﺪﺍﻥ ﻣﺪﺕﻫﺎ ﺗﺼﻮﺭ می‌کرﺩﻧﺪ ﮐﻪ ﺳﯿﺎﺭﻩﻫﺎﯼ ﺯﯾﺎﺩﯼ ﺷﺒﯿﻪ ﺑﻪ ﺯﻣﯿﻦ ﺩﺭ ﺟﻬﺎﻥ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﮐﻪ ﻗﺎﺑﻠﯿﺖ ﺣﻤﺎﯾﺖ ﺍﺯ ﺣﯿﺎﺕ ﺩﺍﺭﻧﺪ . ﺍﯾﻦ ﻧﻈﺮﯾﻪ ﺑﺎ ﺍﺻﻞ ﮐﻮﭘﺮﻧﯿﮏ ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ می‌شوﺩ ﻭ ﺑﯿﺎﻥ می‌کند ﮐﻪ ﺯﻣﯿﻦ ﺳﯿﺎﺭﻩﺍﯼ ﻣﻌﻤﻮﻟﯽ ﺍﺳﺖ ﺩﺭ ﮔﺴﺘﺮﻩﯼ ﺟﻬﺎﻥ ﺍﺳﺖ . ﺍﻣﺎ ( ﺍﮐﻨﻮﻥ ) ﺩﺍﻧﺸﻤﻨﺪﺍﻥ ﺩﺭﯾﺎﻓﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﺳﯿﺎﺭﻩﯼ ﺯﻣﯿﻦ ﺩﺭ ﺗﻤﺎﻡ ﺟﻬﺎﻥ ﻗﺎﺑﻞ ﻣﺸﺎﻫﺪﻩ ﻣﻨﺤﺼﺮ ﺑﻪ ﻓﺮﺩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻫﯿﭻ ﺳﯿﺎﺭﻩﯼ ﺩﯾﮕﺮﯼ ﺍﺯ ﺑﯿﻦ 700 ﮐﻮﺍﻧﺘﯿﻠﯿﻮﻥ ﺳﯿﺎﺭﻩﯼ ﺧﺎﮐﯽ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﺩﺭ ﺟﻬﺎﻥ ﺷﺒﯿﻪ ﺧﺎﻧﻪﯼ ﻣﺎ ( ﺯﻣﯿﻦ ) ﻧﯿﺴﺖ . http://www.techtimes.com/articles/135459/20160222/earth-unique-among-700-quintillion-planets-in-known-universe.htm 💠ﺩﯾﻠﯽ ﻣﯿﻞ ( Daily Mail ) : ﺯﻣﯿﻦ ﻭﺍﻗﻌﺎ ﻭﯾﮋﻩ ﻭ ﺧﺎﺹ ﺍﺳﺖ : ﺗﺤﻘﯿﻘﺎﺕ ﻧﺸﺎﻥ ﺩﺍﺩﻧﺪ ﻫﯿﭽﮑﺪﺍﻡ ﺍﺯ 700 ﻣﯿﻠﯿﻮﻥ ﺗﺮﻟﯿﻮﻥ ﺳﯿﺎﺭﻩﯼ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﺩﺭ ﺟﻬﺎﻥ ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪﻩﯼ ﻣﺎ ﺷﺒﯿﻪ ﺯﻣﯿﻦ ﻧﯿﺴﺖ . ﺍﺻﻞ ﮐﻮﭘﺮﻧﯿﮏ ﻣﯿﮕﻮﯾﺪ ﮐﻪ ﺯﻣﯿﻦ ﺩﺍﺭﺍﯼ ﺍﻣﺘﯿﺎﺯ ﺧﺎﺻﯽ ﺩﺭ ﺟﻬﺎﻥ ﻧﯿﺴﺖ ﺍﻣﺎ ﺁﺧﺮﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻘﺎﺕ ﺑﺎ ﺷﺒﯿﻪ ﺳﺎﺯﯼ ﻫﻤﻪﯼ ﺟﻬﺎﻥ ﻫﺴﺘﯽ ﺍﯾﻦ ﺑﺎﻭﺭ ﺭﺍ ﺑﻪ ﭼﺎﻟﺶ ﮐﺸﯿﺪ . ﻫﯿﭽﮑﺪﺍﻡ ﺍﺯ 700 ﮐﻮﺍﻧﺘﯿﻠﯿﻮﻥ ﺳﯿﺎﺭﻩﯼ ﺍﺣﺘﻤﺎﻟﯽ ﺷﺒﯿﻪ ﺯﻣﯿﻦ ﻧﺒﻮﺩﻧﺪ . http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-3455512/Earth-really-special-None-700-million-trillion-planets-known-universe-similar-study-finds.html 💠ﺳﺎﯾﺖ ﻋﻠﻤﯽ Science Alert : ﺗﺤﻘﯿﻘﺎﺕ ﻧﺸﺎﻥ ﺩﺍﺩﻧﺪ ﮐﻪ ﺯﻣﯿﻦ ﻣﯿﺘﻮﺍﻧﺪ ﺩﺭ ﺑﯿﻦ 700 ﮐﻮﺍﻧﺘﯿﻠﯿﻮﻥ ﺳﯿﺎﺭﻩﯼ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﺩﺭ ﺟﻬﺎﻥ ﻣﻨﺤﺼﺮ ﺑﻪ ﻓﺮﺩ باﺷﺪ . https://www.sciencealert.com/earth-could-be-unique-among-700-quintillion-planets-in-the-universe-study-finds 💠ﺻﺪﺍﯼ ﺁﻣﺮﯾﮑﺎ ( VOA ) : ﺍﺣﺘﻤﺎﻻﺕ ﭘﯿﺸﻨﻬﺎﺩ ﺩﺍﺩﻩ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﮐﻪ ﻓﻘﻂ ﺩﺭ ﮐﻬﮑﺸﺎﻥ ﺧﻮﺩﻣﺎﻥ ( ﮐﻬﮑﺸﺎﻥ ﺭﺍﻩ ﺷﯿﺮﯼ ) ﺑﺎﯾﺪ 50 ﺑﯿﻠﯿﻮﻥ ﺳﯿﺎﺭﻩ ﺷﺒﯿﻪ ﺳﯿﺎﺭﻩﯼ ﻣﺎ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ . ﺍﻣﺎ ﻃﺒﻖ ﻣﺪﻝ ﺍﺭﯾﮏ ﺯﺍﮐﺮﺳﻮﻥ , ﺯﻣﯿﻦ ﺧﻼﻑ ﻗﺎﺋﺪﻩﯼ ﺁﻣﺎﺭﯼ ﺍﺳﺖ . ﻧﺘﯿﺠﻪﯼ ﻏﯿﺮﻣﻨﺘﻈﺮﻩﯼ ﺑﺪﺳﺖ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺯﻣﯿﻦ ﻣﯿﺘﻮﺍﻧﺪ ﻣﻨﺤﺼﺮ ﺑﻪ ﻓﺮﺩ ﺑﺎﺷﺪ . https://www.voanews.com/a/uppsala-study-earth-universe/3209462.html 💠ﺳﺎﯾﺖ ﻋﻠﻤﯽ Discover Magazine : ﻣﺪﻝ ﺍﺭﯾﮏ ﺯﺍﮐﺮﺳﻮﻥ ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩﯼ ﺳﯿﺎﺭﺍﺕ ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺩﺍﻧﺶ ﻭ ﻓﻬﻤﻤﺎﻥ ﺍﺯ ﺟﻬﺎﻥ ﺍﻭﻟﯿﻪ ﻭ ﻗﻮﺍﻧﯿﻦ ﻓﯿﺰﯾﮏ ﺗﺮﮐﯿﺐ ﮐﺮﺩ ﺗﺎ ﻫﻤﻪﯼ 13.8 ﻣﯿﻠﯿﺎﺭﺩ ﺳﺎﻝ ﮔﺬﺷﺘﻪ ( ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺑﯿﮓ ﺑﻨﮓ ) ﺭﺍ ﺑﺎﺯﺳﺎﺯﯼ ﮐﻨﺪ . ﺍﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻘﺎﺕ ﺟﺪﯾﺪ ﻧﺸﺎﻥ ﺩﺍﺩ ﮐﻪ ﺗﻘﺮﯾﺒﺎ 700 ﮐﻮﺍﻧﺘﯿﻠﯿﻮﻥ ﺳﯿﺎﺭﻩ ﺩﺭ ﺟﻬﺎﻥ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ ﺍﻣﺎ ﺯﻣﯿﻦ ﻣﻨﺤﺼﺮ ﺑﻪ ﻓﺮﺩ ﺍﺳﺖ . http://blogs.discovermagazine.com/d-brief/2016/02/22/earth-is-a-1-in-700-quintillion-kind-of-place/#.WUoba8b_rIV 💠ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﻣﯽ ﺳﯽ ﺳﯽ ﭘﯽ ﺁﻣﺮﯾﮑﺎ : ﺑﺮﺧﻼﻑ ﺍﺻﻞ ﮐﻮﭘﺮﻧﯿﮏ ( ﮐﻪ ﺍﺩﻋﺎ ﻣﯿﮑﺮﺩ ﺯﻣﯿﻦ ﯾﮏ ﺳﯿﺎﺭﻩﯼ ﻣﻌﻤﻮﻟﯽ ﺩﺭ ﺟﻬﺎﻥ ﺑﯽ ﮐﺮﺍﻥ ﺍﺳﺖ ) ﺍﯾﻦ ﯾﺎﻓﺘﻪﻫﺎﯼ ﺟﺪﯾﺪ ﺑﻪ ﻣﺎ ﻣﯿﮕﻮﯾﺪ ﮐﻪ ﺯﻣﯿﻦ ﯾﮏ ﻣﮑﺎﻥ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﻭﯾﮋﻩ ﻭ ﺧﺎﺹ ﺩﺭ ﺗﻤﺎﻡ ﺟﻬﺎﻥ ﺍﺳﺖ . https://www.math.usm.edu/lee/mathphys/?p=126 ⬅️ﻟﯿﻨﮏ ﺧﺒﺮ ﺩﺭ ﺳﺎﯾﺖ ﻋﻠﻤﯽ phys. Org: https://phys.org/news/2016-02-earth-unique-thought.html . . . . . . . . ➖➖➖➖➖➖ 🔴کانال 🌿فلسفه نظری🌿 🆔 @falsafeh_nazari