🎙#مصاحبه
🔻فلسفهبافتن تقدیر ماست
🎤دکتر سیدمحمد اصغری
👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فلسفه #تقدیر #فلسفه_ورزی
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🎙#مصاحبه
🔻فلسفهبافتن تقدیر ماست
🔹باید توجه کنیم که امروز فلسفه معاصر غرب به فلسفهها و اندیشههای عرفانی و بودیستی گرایش زیادی پیدا کرده و ماحصل این گرایش، گسترش نوعی فلسفههای میانفرهنگی و تطبیقی است که در سطح وسیعی ذهن متفکران در حوزه فلسفه را به خود مشغول کرده است.
🔹البته ناگفته نماند که مواجه فلسفه غرب با اندیشههای شرقی به قرن 19 برمیگردد که نفوذ اندیشه شرقی حداقل بر ذهن و قلم شوپنهاور و نیچه برکسی پوشیده نیست هرچند در قرن بیستم فیلسوف بزرگی مثل هایدگر از اندیشههای بودیستی الهام گرفته است.
🔹درنهایت باید گفت که درهمتنیدگی رشتههای دانش و رخنه فلسفه در درون این رشتهها همانند درهمتنیدگی ریشههای درختان در دل همدیگر است که نمیتوان مرز دقیقی بین ریشهها و حتی شاخههای این درختان ترسیم کرد.
🔹بهنظر میرسد که قرنی که در آن پاگذاشتهایم به ظهور اندیشه و دانش پیچیدگی آری میگوید و از کثرت در وحدت و از وحدت در کثرت - نه در سطح انتزاعی بلکه در سطح انضمامی(اجتماعی، سیاسی، هنری، علمی و...)- استقبال میکند. ممکن است تصویری که در اینجا به ذهن خواننده خطور کرده برای او کمی دلهرهآور و ترسناک باشد ولی به همان اندازه نیز امیدآفرین و شادیآور است.
🔹اگر هگلی به این قضیه نگاه کنیم خواهیم دید که در دل هر ترسی امیدی و در دل هر امیدی ترسی نهفته است و این تقدیر ما آدمیان است که میکوشیم فلسفه ببافیم تا به زندگی خود معنا ببخشیم.
🎤دکتر سیدمحمد اصغری
👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فلسفه #تقدیر #فلسفه_ورزی
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻سپردن مرگ و زندگی انسانها به دست الگوریتمها
🔸در جهانی با جمعیتی بیش از اندازه خیلی ها پرسیده اند «جان انسان چه ارزشی دارد؟» همه گیری کووید19 یک بار دیگر این مسئله را پیش کشیده است «اگر منابع کافی برای نجات جان همگان وجود نداشته باشد، چه کسی اول باید بمیرد؟»
🔸در چهارچوب به اصطلاح آزمایش ماشین اخلاقی نیز سئوال های مشابهی از پاسخگویانی در سراسر جهان پرسیده شده است تا از داده های گردآوری شده برای تعیین ترجیحات اخلاقی در وضعیت هایی که ماشین های خودکار در آن نقش دارند استفاده شود. حتما کسانی با این استدلال که یک الگوریتم منصف است، این کار را ترجیح خواهند داد.
🔸اما استفاده از الگوریتم به طور بالقوه به معنای اتخاذ تصمیمات تصادفی است. البته ما نمی خواهیم بگوییم که مردم باید به طور تصادفی بمیرند – یا به طور کلی – بمیرند. چنین چیزی با اصل بنیادین کرامت انسانی در تناقض قرار دارد، حتی اگر مرگ بدون درد باشد.
🔸در واقع کلان داده ها، هوش مصنوعی و فناوری های دیجیتال، ما را در برابر چالش هایی که اکنون فراروی ماست به شکل شگفت انگیز و غافلگیرکننده ای نامجهز و ناآماده گذاشته اند، حال این چالش ها چه تغییرات اقلیمی، همه گیری کووید19 باشد و چه اخبار جعلی و سخنان نژادپرستانه یا حتی امنیت سایبری.
🔸این سئوال توضیح ساده ای دارد: هرچند «بهینه سازی جهان با استفاده از داده ها کار خوبی به نظر می رسد، اما این بهینه سازی بر اساس یک هدف تک بعدی صورت گرفته که پیچیدگی جهان را به یک شاخص واحد تقلیل می دهد.
✍️درک هلبینگ و پیتر سیل
👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#مرگ #زندگی #الگوریتم
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🔊#فایل_صوتی
🔻نسبت دین و معنویت
▪️#قسمت_ششم
☑️ آیا معنویت برآمده از دین است یا خارج از دین هم می توان به معنویت دست یافت؟
🔹مجموعه سخنان حجت الاسلام دکتر #محمد_جعفری، دانشیار فلسفه دین موسسه امام خمینی که از رادیو معارف پخش شده است.
@meshkatnoor
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فلسفه #فلسفه_اسلامی #فلسفه_غرب #فلسفه_سکولار #معنویت #دین
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat.net
6.mp3
14.05M
🔊#فایل_صوتی
🔻نسبت دین و معنویت
▪️#قسمت_ششم
☑️ آیا معنویت برآمده از دین است یا خارج از دین هم می توان به معنویت دست یافت؟
🔹مجموعه سخنان حجت الاسلام دکتر #محمد_جعفری، دانشیار فلسفه دین موسسه امام خمینی که از رادیو معارف پخش شده است.
@meshkatnoor
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فلسفه #فلسفه_اسلامی #فلسفه_غرب #فلسفه_سکولار #معنویت #دین
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat.net
✅#اختصاصی
🔊#درس_گفتار
🔻رسانه و جنگ نرم (قسمت اول)
💠 دکتر رفیع الدین اسماعیلی
🔘باهمکاری انجمن سواد رسانه قم
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فکرت #رسانه #شناخت #فرهنگ #سواد_رسانه
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
96.10.07 resane va jang narm. esmaiili 1.mp3
21.73M
✅#اختصاصی
🔊#درس_گفتار
🔻رسانه و جنگ نرم (قسمت اول)
💠 دکتر رفیع الدین اسماعیلی
🔘باهمکاری انجمن سواد رسانه قم
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فکرت #رسانه #شناخت #فرهنگ #سواد_رسانه
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻گذار ناگزیر از صلح سرد به صلح گرم
🔹همان شاخصهایی که نشان میدهد در جامعه صلح گرم وجود دارد همانها پیامدها و نتایج وجود صلح گرم نیز هستند.
🔹مهمترین شاخصها و پیامدهای صلح گرم در حوزه داخلی عبارتند از: نخست؛ پرهیزِ بخشهای مختلف حاکمیت و جناحها و گروههای سیاسی از تخطئه و تضعیف و حذف یکدیگر و اقدام به همکاری در جهت اهداف ملی و پایهای جامعه.
🔹 طبیعی است که هر حزب و گروهی بهدنبال موفقیت خودش و غلبه بر رقیب باشد اما نه به هر قیمتی، بلکه با رعایت قواعد بازی و در چارچوب اصول و قواعد روشن و از پیش توافق شده با همه بازیگران، دوم؛ پایبندی و اصرار همه بازیگران سیاسی بر برخی اصول به مثابه خط قرمز در همه حال، مثل پایبندی به: اخلاق، منافع ملی، شایستهسالاری، تخصصگرایی و حجت بودن نظر متخصصان و مواردی از این قبیل که کمرنگ شدن و به حاشیه رفتن آنها به همه و کل کشور آسیب میزند.
🔹سوم اصل بودن گفتوگو برای حل مشکلات و مسائل بین بخشهای مختلف داخل حاکمیت از یک سو و حاکمیت با سمنها و مردم و مخالفان و دشمنان داخلی از سوی دیگر، چهارم استقلال و بیطرفی قوه قضائیه و نیروهای نظامی و انتظامی و امنیتی.
✍️علیاکبر علیخانی
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#صلح #جنگ #ترور
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🎙#مصاحبه
🔻پیوند اخلاق و سیاست سادهلوحانه نیسـت
🎤دکتر نیلوفر چینیچیان
👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#سیاست #اخلاق #ساده_لوحی
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🎙#مصاحبه
🔻پیوند اخلاق و سیاست سادهلوحانه نیسـت
🔸متفکران جماعتگرا شاکله اصلی انسانشناسی و معرفتشناسی خود را برمبنای نقد آموزههای سیاسی و اخلاقی لیبرالیسم ترسیم کردند.
🔸بازتعریف رابطه حق با خیر، فرد و اجتماع، ادعای بیطرفی لیبرالها نسبتبه غایات و شیوه زندگی شهروندان، جهانشمولی یا خاصگرایی ارزشها از منظر اخلاق و خیر مشترک، برخی از مهمترین چارچوبهای معرفتی این جریان فکری معاصر در غرب است.
🔸جماعتگرایان سرگشتگی، ازهمگسیختگی و ظهور انسان اتمیستی را از آفات لیبرالیسم وظیفهگرا میدانند. بهقول السیدر مکاینتایر، فیلسوف جماعتگرا، درپی غلبه نگرش مکانیکی به طبیعت در جهانبینی سدههای هفدهم و هجدهم، باورهای اخلاقی از پشتوانههای غایتگرایانه خود تهی شدند، هرچند بار عینی و جهانشمول خود را به سنت پس از خود منتقل کردند.
🔸عدالت در قلب سیاست و سیاستهای اخلاقی قرار دارد. برابری در بهرهبرداری از مواهب و فرصتها، اقتصاد مبتنیبر مبادلات واقعی بازار، احترام به کرامت انسان و صیانت از آن، شهروندی و مشارکت جملگی از شاخههای درخت تناور عدالت هستند. درختی که حیات و ممات آن منوط بر پیوند اخلاق باسیاست است.
🔸 عدالت، اعتماد مردم را به یک قدرت سیاسی تبدیل میکند [و] موجب انسجام شهروندان میشود. در غیاب عدالت حداقلی، ما با فروپاشی جامعه از درون و بیرون مواجه میشویم.
🎤دکتر نیلوفر چینیچیان
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#سیاست #اخلاق #ساده_لوحی
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
✅#اختصاصی
🔊#درس_گفتار
🔻رسانه و جنگ نرم (قسمت اول)
💠 دکتر احمد باصری
🔘باهمکاری انجمن سواد رسانه قم
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فکرت #رسانه #شناخت #فرهنگ #سواد_رسانه
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
2.mp3
13.28M
✅#اختصاصی
🔊#درس_گفتار
🔻رسانه و جنگ نرم (قسمت اول)
💠 دکتر احمد باصری
🔘باهمکاری انجمن سواد رسانه قم
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#فکرت #رسانه #شناخت #فرهنگ #سواد_رسانه
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
علم دینی از منظر آیت الله مصباح
▫️هر حقیقتی با واسطه کمتری به بدیهیات اولیه برسد، فهم مطابقت آن با واقع سادهتر و احتمال خطا در کشف این مطابقت کمتر است و هرچه واسطهها بیشتر باشد، فهم واقع دشوارتر و احتمال خطا در آن کشف بیشتر است؛ مانند مسائل ریاضی که نتیجه آن قطعی است اما گاهی ممکن است حسابگر اشتباه کند، لکن این حقیقت دلیل بر اشتباه بودن ریاضیات نیست و هرچه مسأله ریاضی سادهتر باشد احتمال خطا کمتر است و هرچه پیچیدهتر و طولانیتر باشد احتمال خطا در آن بیشتر میشود.
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
علم دینی از منظر آیت الله مصباح
بخش1:
▫️بحث علم دینی و به ویژه ضرورت تغییر در علوم انسانی از دیدگاه اسلامی، مدتهای مدیدی است در جامعه ما مطرح شده است؛ از جمله نظریهپردازان علم دینی در ایران آیتالله مصباح یزدی است.
🔻 ایشان با اشراف کافی و وافی نسبت به مباحث علوم انسانی و جایگاه آنها در غرب و همچنین چگونگی ورود این علوم به کشورهای اسلامی، مباحث علم دینی خود را ارائه داده و سعی بر روشن کردن نسبت بین علم و دین برآمدهاند.
🔹آیت الله مصباح یزدی در پاسخ به پرسش «علم به معنای کشف واقعیت تا چه حد امکان پذیر است؟» عقیده دارند که محوریترین مسئله در معرفتشناسی همین پرسش است که آیا دستیابی به دانش واقعی و رسیدن به معرفت حقیقی امکانپذیر است و اگر چنین است، راههای حصول آن چیست؟ و در پاسخ، میبایست گفت، البته دستیابی و کشف آن ممکن است، اما این کشف سلسله مراتبی دارد: گاهی اوقات به صورت دانش حضوری است، که همان واقعیت است و ناسازگاری آن با واقعیت بیمعنیاست، و گاهی اوقات به صورت علم حصولی است و از جنس دانشهای کسبی است.
🔻این نظریهپرداز علمی، عقیده دارند هرچه حقیقت، با واسطه کمتری به بدیهیات اولیه برسد، درک و فهم مطابقت آن با واقع آسانتر و سادهتر و احتمالخطای کمتری در کشف رخ خواهد داد. اما اگر واسطهها بیشتر باشد، فهم و درک واقعیت دشوارتر خواهد بود و احتمال خطا در آن کشف بیشتر است.
#علم_دینی
#آیت_الله_مصباح
#عمار_انقلاب
#عرفان_اجتماعی
#تئوریسین_عقلانیت_انقلابی
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📍 #آنچه_گذشت
♦️ #پر_بازدیدترین مطالب #فکرت در سه هفتهی گذشته :
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
✅👈#وبینار
🔻موضوع: شیوه مواجهه با مسأله خودتحقیری
🎙دکتر غلامرضا بهروزیلک
🆔https://eitaa.com/fekrat_net/2623
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
✅👈#لایو
🔻موضوع: شیوه مواجهه با مسأله خودتحقیری
🎙دکتر محمدجواد نوروزی
🆔https://eitaa.com/fekrat_net/2607
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
✅👈#نشریه
♦️دیدهبان #اندیشه (دو هفته نامه تخصصی رصد رویدادهای اندیشهای)
🆔https://eitaa.com/fekrat_net/2571
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
✅👈#لایو
🔻بازخوانی رویکرد روششناسی دکتر فیرحی
🎙دکتر ذبیحالله نعیمیان
🆔https://eitaa.com/fekrat_net/2569
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
✅👈منشأییت اسلامی و قانونگذاری در نظام مسائل خانواده
🆔https://eitaa.com/fekrat_net/2596
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
📌کانال فکرت:
🆔 @fekrat_net
📚#کتاب
🔻سیر منطقی 250 ساله
🔹 اگر بخواهم بهاجمال به نقاط قوت و نوع مباحث این کتاب اشاره کنم، درباره امامعلی(ع) تمرکز بر دوره خلافت ایشان بوده و اینکه حضرت با چه مشکلاتی دستوپنجه نرم میکردند یا بهتعبیر بهتر، [اینکه] حضرت با چه مشکلاتی روبهرو بوده، تبیین شده است.
🔹بحث [از] عدالت اقتصادی، عدالت نژادی و قومی، مبارزه با انحرافات دینی، مبارزه با فساد اجتماعی و تبعاتی که این مسائل در عصر خلافت حضرت داشته، در کتاب مذکور آمده و این نکته موردتوجه مولف قرار گرفته که [چگونه این موارد] منجربه جنگهای سهگانه شده است.
🔹در هر فصل نکاتی بهصورت ضمنی مطرح شده است، اگرچه خواننده آنها را در عناوین فصلها نمیبیند. مثلا در فصل نخست آنچه بهشدت برجسته شده، تبعیت امیرالمومنین(ع) از پیامبر(ص) در همه شئون و حتی در زندگی فردی است.
🔹مفهوم سنت نبوی و لزوم تبعیت از سنت دربرابر بدعت با شواهد متعدد تبیین شده، درحالیکه اگر عناوین این فصل ملاحظه شود، چنین نکتهای که عرض کردم، در عناوین فصل دیده نمیشود، بلکه در جایجای این فصل، این مساله -یعنی تبعیت از سنت- تبیین شده است.
✍️سعید طاووسی مسرور
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#کتاب #پیشوا #امام
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#گزارش
🔻جهتگیریِ انسانِ توخالی
✍️سیدحسین امامی
🔸علامه طباطبایی توحید را نوعی پدیدارشناسی وجود آدمی دانستند، پدیدارشناسی با حیث التفاتی سروکار دارد. حیث التفاتی دو گونه است؛ یکی حیث التفات ذهنی که هوسرل مطرح میکند و مراد او این است که حالات ذهنی بهسمت چیزی نشانه میروند، علم معلوم میخواهد و [علم] بهسوی چیزی [یعنی به معلوم] التفات دارد.
🔸 دوم، «حیث التفاتی وجودی» که هایدگر مطرح میکند. وجود آدمی حقیقتی است که بهسمت امری گرایش دارد.
🔸حیث التفاتی بدین معنا در سنت دینی ما [نیز] وجود دارد. خدا صمد است و انسان توخالی است و این وجود توخالی باید بهسمت آن وجود توپُر جهت پیدا کند. انسان باید وجودش را با چیزی پر کند.
🔸انسان باید وجودش را با خدا پر کند. این توحید است. به تبع این تمایل وجودی، ذهن انسان نیز بهسمت خداوند حرکت میکند و تمام ابعاد وجودی انسان به خدا گرایش پیدا کرده و دربرابر او سجده میکند.
🔸توحید ربوبی یکی از جهتگیریهای وجودی بهسمت خداست. انسان باید تنها به خدا امید داشته باشد یا تنها از خدا بترسد و... . همه اینها توحید وجودی هستند.
🔸قرآن تنها توحید ربوبی را در کانون توجه قرار نمیدهد، بلکه همه اقسام توحید وجودی را تبیین میکند.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#خدا #انسان #پرستش
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
🎙#مصاحبه
🔻اشراقی بودن ابنسینا در اواخر عمر نیازمند تحقیقی همهجانبه است
🎤دکتر حسین فلسفی
🔹یکی از کارهای ابنسینا همین است که با زمینه دینی به سراغ فلسفه ارسطو میرود و آن را ویرایش میکند و نام چنین ویرایشی را فلسفه اسلامی یا مسیحی یا یهودی میتوان گذاشت وگرنه بیشتر مسائل فلسفه یونان اصلا برای غیرغربیها مساله نیستند زیرا مساله آن است که با آن باید نسبتی داشت و درگیرش بود و ما با بخش بزرگی از فلسفه یونانی نسبتی نداشته و نداریم و از اینروی فلسفه چنان بیروح است که ذوقی برای خوانش آن نیست.
🔹کویر برای کویرنشین و دریا برای دریانورد مساله است نه برعکس. بازیهای زبانی و نظریه تصویری معنای ویتگنشتاین و فلسفه نقادی کانت و عدمیدن عدم و ایدئالیسم مطلق و... واقعا هیچیک مساله اندیشمند شرقی نیست.
🔹مسائل فلسفه غربی مسائل ما شرقیها نیستند بلکه بخشی از اطلاعات ما هستند که درازای دانستن آنها مدرک میگیریم و مدرک میدهیم.
🔹مساله ما این است که آیا جهان حادث است یا قدیم و اگر حادث است ذاتی است یا زمانی یا فقری و مساله ما این است که منظور از استوای بر عرش چیست و چگونه میتوان به خداوند رسید و رسیدن به خداوند چگونه است و... . دین و نگاه دینی، ذات انسان شرقی است که از او جدا نمیشود .
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#ابن_سینا #اشراق #فلسفه
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻«بازتنظیم بزرگ» و معنای انسان بودن در سال 2030
👇ادامه مطلب در پست بعدی👇
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#اینترنت #شبکه_جهانی #فضای_مجازی
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net
📋#یادداشت
🔻«بازتنظیم بزرگ» و معنای انسان بودن در سال 2030
🔸دیوید مالپس رئیس گروه بانک جهانی گفته است که بعد از اجرایی شدن تعطیلی های متعدد، به کشورهای فقیرتر «کمک خواهد شد» تا سرپای خود بایستند.
🔸این «کمک» به این شرط صورت خواهد گرفت که اصلاحات نئولیبرالی که خدمات دولتی را تضعیف می کنند به کار بسته و بیش از پیش تثبیت شوند.
🔸روز 20 آوریل وال استریت جورنال مطلبی منتشر کرد با عنوان «صندوق بین المللی پول و بانک جهانی با موج درخواست کمک از سوی جهان در حال توسعه مواجه شده اند.»
🔸میزان کمکی که این کشورها در قالب تضمین و وام از نهادهای مالی خواستار شده اند، به یک تریلیون و 200 میلیون دلار رسیده است. یک دستورالعمل ایده آل برای تامین مقدمات وابستگی در آینده.
🔸شرکت های در هم ادغام شده به همراه امثال بیل گیتس، در ازای وام های حمایتی یا «پشتیبانی» قادر خواهند شد بیشتر سیاست های ملی این کشورها را دیکته کنند و بقایای حاکمیت ملی دولت ملت ها را نیز از آنها سلب کنند.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#اینترنت #شبکه_جهانی #فضای_مجازی
📌آدرس کانال؛
🆔@fekrat_net