eitaa logo
فکرت
9.7هزار دنبال‌کننده
4.4هزار عکس
1.2هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹دین و قدرت دکتر سروش 🎙گوینده: الیاس فلاحتی 🔖ما را دنبال کنید در: ⭕️ https://www.instagram.com/fekratmedia/ ⭕️ @fekratmedia
📚 🔻معماری شناختی با رویکرد اجتماعی 🔸یک از مباحث این کتاب بررسی اجمالی معماری شناختی سال‌های اخیر برای مدل سازی فرایندهای شناختی عامل‌های شناختی فردی است. 🔸برای این کار «کلاریون» یک معماری شناختی واحد است که تعریف و توسعه یافته است. این معماری شناختی به طور کلی یک مدل یک پارچه و شامل تعدادی از زیر سیستم‌های کاربردی است که تا کنون در ضبط و کنترل تعداد مختلفی از فرایند‌های شناختی در دامنه‌های متعدد تکلیف بر اساس این تقسیم بندی واحدها، موفق بوده است. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• #÷شناخت 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/4240 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻هوش مصنوعی و دگرگونی بنیادین ماهیت انسانی ما 🖋نیر ایسیکویتس استادیار فلسفه در دانشگاه ماساچوست 🔸الگوریتم‌های هوش مصنوعی به زودی- اگر تاکنون این کار را نکرده باشند- بهتر از گذشته درک خواهند کرد که شما دفعه بعد چه برنامه‌ای را دوست دارید تماشا کنید و کدام متقاضی شغلی را باید استخدام کنید. 🔸حتی یک روز انسان‌ها ممکن است راهی پیدا کنند که ماشین‌ها بتوانند بدون برخی از سوگیری هایی که انسان‌ها نوعا از خود نشان می‌دهند این تصمیمات را بگیرند. 🔸اما به همان اندازه که غیرقابل پیش بینی بودن بخشی از نحوه ادراک انسان ها از خود است و در اینکه چه چیزهایی را در ارتباط با خودشان دوست دارند نقش دارد، بشر در روند از دست دادن چیزی بسیار مهم قرار دارد. 🔸در حالی که هر چه می‌گذرد آنها پیش بینی پذیرتر می‌شوند، این موجودات ساکن در دنیایی که هر چه می گذرد هوش مصنوعی بیشتر میانجی این دنیا با آنها می شود، شباهت‌شان به ما کمتر و کمتر خواهد شد. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3847 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
فکرت
🌐 معنای لغوی تصوف ✍️ استاد علی امینی نژاد 🔘ریشه های غیرقابل قبول 🔺 در اشتقاق لغویِ صوفی و تصوف، صح
🌐 ادوار پنج گانه عرفان اسلامی (11) ✍️ استاد علی امینی نژاد 🌐 تکملۀ دورۀ دوم 🔘 عرفای بخشی از نیمۀ اول قرن هفتم 3️⃣ فریدالدین محمد عطار نیشابوری (م 618 تا 627) 🔺 از برجسته ترین عارفان اسلامی است. اوج عرفان ادبی که یکی از ابعاد مختلف عرفان اسلامی است، خود را در آثار عطار نشان می دهد، آن چنان که مولانا سخت تحت تأثیر او و سنایی است. 🔺 بنا بر برخی نقل ها: مولانا در کودکی با عطار در سن پیری ملاقاتی داشته و عطار اسرارنامه خود را به وی داده است. 🔺 جامی در چگونگی تحول درونی عطار می نویسد: روزی درویشی بر دکان عطار روی آورد و چند بار از او طلبی کرد، ولی عطار توجهی ننمود، درویش گفت: ای خواجه! تو چگونه خواهی مُرد؟ عطار گفت: چنان که تو خواهی مُرد. درویش گفت: تو همچون من می توانی مُرد؟! عطار گفت: بلی. درویش کاسه ای چوبین داشت. زیر سرنهاد و گفت: الله! و جان بداد. این واقعه سبب تغییر حال عطار شد. 🔺 وی آثار فراوانی دارد؛ الهی نامه، اسرارنامه، جواهرنامه، خسرونامه، مصیبت نامه، شرح القلب، دیوان قصاید وغزلیات، مختارنامه که مجموعۀ رباعیات اوست و سرانجام منطق الطیر یا مقامات طیور که از شاهکار های ادبی جهان است. 🔺 عطار به احتمال قوی در حملۀ مغول به نیشابور که به نقل تاریخ با خاک یکسان شد و هیچ سکنه ای در آن نماند، به سال 618ق به شهادت رسید. 4️⃣ شهاب الدین ابوحفص عمر سهروردی (م632) 🔺 وی غیر از شهاب الدین یحیی بن حبش سهروردی است که فیلسوف اشراقی و صاحب حکمة الاشراق است و در برخی نوشته ها به جهت خلط بین سهروردی فیلسوف با سهروردی عارف، بسیاری از آثار شیخ مقتول به سهروردی _ عارفِ مورد بحث_ نسبت داده شده است. 🔺 مرید عموی خود ابوالنجیب عبدالقاهر سهروردی بود و همچنین شاگرد طریقتی عبدالقادر گیلانی به شمار می آمد. 🔺 وی در زمان خود شیخِ مطلق عراق بود و از اطراف سؤال های عرفانی و سلوکی به سوی او فرستاده می شد. 🔺 او تألیفاتی دارد که مشهورترین آنها که شهرت سهروردی نیز به خاطر آن است، عوارف المعارف است که از کتب معتبر و مشهور عرفا به حساب می آید. استاد مطهری دربارۀ او می گوید: شیخ سعدی شیرازی و کمال الدین اسماعیل اصفهانی، شاعر معروف از مریدان او بوده اند. 5️⃣ ابوحفص عمربن فارض مصری (م632) 🔺 از بزرگان عرفای اسلامی به شمار می آید. ماجراهای عجیبی دارد و بیشتر فتوحات معنوی و مکاشفات وی به اشارت پیری گمنام در مکه روی داده است. 🔺 ابن فارض اثری به نثر ندارد، بلکه همۀ آثارش به شعر است و دو قصیدۀ «خمریّه» و «تائیه» او در میان محققان درخشش بی نظیری داشته و بر آن شرح های فراوانی نگاشته اند. شهید مطهری می نویسد: «اشعار عرفانی او در عربی با اشعار عرفانی حافظ در زبان فارسی قابل مقایسه است. محیی الدین عربی به او گفت: خودت بر اشعارت شرحی بنویس، او گفت: کتاب فتوحات مکیّه شما شرح این اشعار است». 🔺 در قصیدۀ تائیّه منازل و مقامات سلوک را به دقیق ترین وجه به نظم درآورده است. خودش می گوید: چون قصیدۀ تائیّه گفته شد، رسول الله (ص) را در خواب دیدم که فرمود: نام آن را چه گذاشتی؟ گفتم: یا رسول الله (ص)! لوایح الجِنان و روایح الجَنان. فرمود: لابَل سَمِّها نَظمَ السلوک، فَسَّمَیتُها بِذلِکَ؛ «فرمود: نه، بلکه آن را نظم السلوک نام گذار» و من نیز همان کردم. 🔺 شاگردان ابن فارض می گویند: در قصیدۀ تائیه تمام هفت صدوپنجاه بیت در حال جذبه گفته شده است. 6️⃣شیخ اوحدالدین حامد کرمانی (م 635) 🔺 وی مرید شیخ رکن الدین سُنجاسی (یا سُجاسی) است و با محیی الدین بن عربی مصاحبت داشته و ابن عربی برخی از احوال وی را در فتوحات آورده است. 📚 منبع: کتاب آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی ص 164_167 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
▫️فایل صوتی سخنرانی حجت الاسلام دکتر حمید پارسانیا با عنوان « نقش فلسفه و حکمت در برون‌رفت بحران‌های انسانی معاصر » 🔹۲۲اسفندماه ۱۳۹۹ به صورت مجازی 🔹هفتمین دورهٔ علمی‌پژوهشی مشکات، انجمن علمی دانشجویی الهیات دانشگاه امام صادق(علیه‌السلام) 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
هدایت شده از یاران مهدی
💠کافه عدالت برگزار می‌کند: 🔻نشست تخصصی تبیین عدالت‌خواهی با «محوریت اصلح عادل» باحضور: 🔸محسن مهدیان؛ سردبیرخبرگزاری فارس موضوع: بررسی و بازنمایی نسبت اصلحیت و عدالت‌خواهی 🔸دکتر شریف لک‌زایی؛ عضوهیات علمی دانشگاه باقرالعلوم موضوع: بررسی آسیب شناسانه‌ی تحقق عدالت در نظام اسلامی 🔸 حجت‌الاسلام سید کاظم رجایی؛ عضو هیات علمی دانشگاه امام خمینی(ره) موضوع: تبیین جایگاه دولت در برقراری عدالت اقتصادی 🔸دکتر محمدعلی شکوهیان راد؛ پژوهشگر و استاد دانشگاه تهران موضوع: تبین نقش دولت در برقراری عدالت سایبرنتیک پخش لایو از صفحه اینستاگرمی کافه عدالت: @cafe_edalat •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔@cafe_edalat
هدایت شده از مجله خردورزی
ZOOM0030_1.mp3
10.59M
📻 🏷 نقد نظریه دین و قدرت 🔶نقدهایی که جناب کدیور به نظریه دین و قدرت دکتر سروش وارد نموده‌اند را در این اپیزود از رادیو فکرت بشنوید •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔖ما را دنبال کنید در: ⭕️ https://www.instagram.com/fekratmedia/ ⭕️ @fekratmedia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پارت اول 🔹هوشیاری نسبت به هدف خلقت 🔻استاد اصغر طاهر زاده 🔖ما را دنبال کنید در: ⭕️ https://www.instagram.com/fekratmedia/ ⭕️ @fekratmedia
📋 🔻مسئله حجاب و پوشش زن در جامعه 🖋محدثه زاهری؛ دکترای فقه و حقوق خصوصی 🔸شهید مطهری (ره) در بیان آزادی می‌فرمایند: آزادی یعنی چه؟ یعنی جلوی راهش را نگیرند؛ پیش رویش مانع ایجاد نکنند‌، ممکن است یک موجود زنده امنیت داشته باشد، عوامل رشد هم داشته باشد ولی در عین حال جلوی رشدش را بگیرند. 🔸انسان‌ها‌ی آزاد انسان‌هایی هستند که با موانعی که جلوی رشد و تکاملشان هست، مبارزه می‌کنند و تن به وجود مانع نمی‌دهند. 🔸حجاب مانعی برای آزادی و پیشرفت در تحصیل و شغل نیست. بلکه چون نگاه جنسیتی به زن نمی‌شود می‌تواند عامل پیشرفت باشد. همانطور که در جمهوری اسلامی بعد انقلاب درصد زیادی از زنان ما تحصیلات بالا و شغل‌های اجتماعی خوبی دارند. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/4249 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
🎙 🔻عمل به‌وقت دعا 🎤محسن مهاجرنیا 🔸باید توجه کرد که مباحث فقه سیاسی را نیز می‌توان در قالب ادعیه شاهد بود و همان‌طور که می‌دانید فقه، مانیفست رفتاری ما است و اموری را بیان می‌کند که مکلف باید به آن عمل کند؛ بنابراین ادعیه کاملا می‌تواند منبعی برای عمل متدینین باشد. 🔸وقتی با خدا حرف می‌زنید، همه سبک زندگی خود را با خدا به اشتراک می‌گذارید و با او حرف می‌زنید؛ بنابراین این‌گونه نیست که تنها اعتقادات خود را بیان کنید. 🔸در برخی ادعیه می‌گویید: خدایا من تشکر می‌کنم این نعمت را به من دادید، این نعمت ولایت را مثلا به من دادید. من از مشروعیت و توجیه حاکمیت و قدرت تشکر می‌کنم و این کاملا در حوزه کلام سیاسی است. 🔸بنابراین همه ابعاد و زوایا را می‌توان از ادعیه استخراج کرد و یک دوره اندیشه کامل سیاسی در سطوح و لایه‌های مختلف را مطرح کرد. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3850 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻نقش جنسیت در صورت بندی ساختار اجتماعی حکومت اسلامی ✍️ فاطمه پورحسن درزی،دانشجوی دکتری مدرسی معارف اسلامی 🔹راهبرد حجاب اسلامی، که پوشش اجتماعی زنان مسلمان است، زمینه حل بسیاری از موانع حضور اجتماعی زن را مهیا نموده است. 🔹اسلام با تشریع حجاب برای زنان، توانسته است، توجه جامعه را از جاذبه‌های جنسی زن به گوهر وجودی و انسانی او متمایل سازد. 🔹 مسئله‌ای که برای زنان شاغل در جوامع غربی، مانعی بزرگ برای تمرکز بر کار ایجاد نموده است. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/4263 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 🔻بازخوانی «رسالت زن» در اندیشه امامین انقلاب ✍️ رضا جوادی‌مقدم 🔸اساس فرهنگ غرب این است که زن را به عنوان یک کالا، به عنوان یک وسیله‌ی تمتع برای مرد در جامعه عرضه بکند. 🔸در غرب، زن‌آزاری در طول صد سال و دویست سال گذشته افزایش پیدا کرده است، کاهش پیدا نکرده است. 🔸آزادی جنسی و بی بند و باری جنسی در غرب موجب نشده است که دیگ شهوتِ بشری که غریزی و طبیعی است، از جوشش بیفتد. عملاً معلوم شد که قضیه بعکس است. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/?p=4257 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
بیست و هشتمین نشست از سلسله نشست های همایش ” چالش های ایمان و عصر جدید” با موضوع ” رابطه ایمان و عمل؛انضمامی یا اتحادی؟” برگزار می گردد. 📌 لینک ورود به جلسه: 🌐 https://marref.ir/ikq 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
هدایت شده از مجله خردورزی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹معرفی کتاب ارتداد 🎙گوینده: ساحل زند 🔖ما را دنبال کنید در: ⭕️ https://www.instagram.com/fekratmedia/ ⭕️ @fekratmedia
40.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹امام نه جزء رویکرد غربگزینی و نه جزء رویکرد غربگریزی است. 🔻آیت الله میر باقری 🔖ما را دنبال کنید در: ⭕️ https://www.instagram.com/fekratmedia/ ⭕️ @fekratmedia
📋 ◾️مقایسه عدالت و برابری جنسیتی در مکتب اسلام و فمنیسم ✍️ رضا اجاق 🔸براساس استدلالات فلسفی مرد یا زن بودن در اصل انسانیت، بی اثر بوده و به تعبیری به صرف مرد یا زن بودن، انسانیت کسی شدت یا ضعف پیدا نمی‌کند. 🔸چرا که جنسیت امری عرضی است که عارض بر ذات می‌شود، نه یک امر ذاتی تا تفاوت جوهری را ایجاب نماید. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/?p=4267 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 ◾️ترسیم سیر تحولات روحانیت شیعه در یکصدسال گذشته ✍️ دکتر محمد فنایی‌اشکوری 🔹آنان باید روحانیت سنتی را متقاعد کنند که اسلام فقط عبادت‌های فردی نیست، بلکه دینی اجتماعی و تمدن‌ساز است و ما امروز این رسالت را بر دوش داریم. 🔹از سوی دیگر باید برای روشنفکران دینی و روحانیون متاثر از آنها تبیین و اثبات کنند که اسلام در درون خود سازوکاری دارد که می‌تواند چالش‌های نوشونده را حل کند. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3843 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📍 📰 ✅پیشنهاد دانلود 💠 موسسه فرهنگی رسانه‌ای شناخت تقدیم کرد: 🔸ششمین نشریه خردورزی 🔻 زنان نقش مهم و تأثیرگذاری در هویت‌بخشی به جامعه و جامعه‌سازی دارند. از طرف دیگر هجمه جریان‌های روشنفکر و منحرف فمنیستی و تفسیرهای غلط و ناروا از احکام و قوانین اسلامی منجر به خدشه‌دار شدن نقش واقعی زن مسلمان در جامعه گشته است. 🔻از این رو بر آن شدیم تا این شماره از نشریه تخصصی خردورزی را به مسئله زن از زوایای مختلف اجتماعی، فرهنگی، روانشناختی، هنری و رسانه‌ای اختصاص دهیم؛ 🔻 در این شماره از نشریه زن را در آیینه‌ی زنانگی قرار داده‌ایم و به موضوعاتی مانند: آسیب شناسی جایگاه و نقش زنان در غرب، افشای راهبردهای سایبری غرب علیه زنان، جریان‌شناسی فمینیسم در سینمای ایران، فمینیسم به مثابه ایدئولوژی زنانه در عصر پسامدرن و زن در نظام آفرینش از نگاه آیت‌الله مصباح (ره) می‌پردازیم. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• لینک شماره ششم خردورزی: 🌐http://fekrat.net/?p=4272 لینک شماره پنجم خردورزی: ♻️http://fekrat.net/?p=4083 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
خردورزی 6 - کم حجم.pdf
16.64M
📍 📰 ✅پیشنهاد دانلود 💠 موسسه فرهنگی رسانه‌ای شناخت تقدیم کرد: 🔸ششمین نشریه خردورزی 🔻زنان نقش مهم و تأثیرگذاری در هویت‌بخشی به جامعه و جامعه‌سازی دارند. از طرف دیگر هجمه جریان‌های روشنفکر و منحرف فمنیستی و تفسیرهای غلط و ناروا از احکام و قوانین اسلامی منجر به خدشه‌دار شدن نقش واقعی زن مسلمان در جامعه گشته است. 🔻از این رو بر آن شدیم تا این شماره از نشریه تخصصی خردورزی را به مسئله زن از زوایای مختلف اجتماعی، فرهنگی، روانشناختی، هنری و رسانه‌ای اختصاص دهیم؛ 🔻 در این شماره از نشریه زن را در آیینه‌ی زنانگی قرار داده‌ایم و به موضوعاتی مانند: آسیب شناسی جایگاه و نقش زنان در غرب، افشای راهبردهای سایبری غرب علیه زنان، جریان‌شناسی فمینیسم در سینمای ایران، فمینیسم به مثابه ایدئولوژی زنانه در عصر پسامدرن و زن در نظام آفرینش از نگاه آیت‌الله مصباح (ره) می‌پردازیم. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• لینک شماره ششم خردورزی: 🌐http://fekrat.net/?p=4272 لینک شماره پنجم خردورزی: ♻️http://fekrat.net/?p=4083 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📋 ◾️تفاوت جنسیتی: عدالت یا تبعیض؟ ✍️ میلاد پورعسگری 🔻مراد از انسانیت همان اصل خلقت است. خود فمنیسم‌ها هم همان گونه که قبلا بیان شد تفاوت‌های زنان و مردان در برخی جهات زیستی و روانی را قبول دارند. ولی انسانیت در زن و مرد نمی‌تواند ملاک خوبی برای برابری حقوق باشد. 🔻چون جدای از زن و مرد بودن انسان، ملاک‌های دیگری نظیر «بالغ و نابالغ»، «عاقل و مجنون» و «سالم و مریض» بودن هم در تعیین هویت جنسیتی و حقوق و تکالیف زنان و مردان موثر هستند. همین امور باعث می‌گردد تا حقوق انسان ها با هم برابر نباشد. 🔻جدای از این اگر اشتراک در انسانیت تنها معیار و مبنا باشد، هیچگاه نمی‌توان تعدد و تکثر نقش‌ها (مثل: نقش‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی) را توجیه نمود. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/?p=4276 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net
📋 ◾️یک شبکه عصبی رایانه‌ای چیست؟ ✍️ تم نگوین، استادیار دانشگاه دیتون 🔻شبکه‌های عصبی در واقع مدت‌ها پیش در سال ۱۹۴۳ اختراع شده‌اند، زمانی که وارن مک کولوچ و والتر پیتز مدلی محاسبه گر را برای شبکه‌های عصبی بر اساس الگوریتم ها درست کردند. 🔻اما این ایده برای مدتی طولانی به حالت رکود درآمد، چون برای ساخت شبکه‌های عصبی به منابع محاسباتی کلانی نیاز بود که هنوز وجود خارجی نداشتند. اخیرا این ایده بار دیگر با جدیت مطرح شده است، از جمله به لطف پیشرفت‌های منابع محاسباتی مثل واحدهای پردازش گرافیکی. 🔻 این واحدها تراشه‌هایی هستند که تا مدت‌ها برای پردازش گرافیک در بازی‌های ویدئویی استفاده می‌شدند، اما اکنون معلوم شده که این تراشه‌ها برای خرد کردن داده‌های مورد نیاز برای راه اندازه شبکه‌های عصبی نیز بسیار کارآمد هستند. به همین دلیل است که هم اکنون شاهد تکثیر شدید شبکه‌های عصبی هستیم. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐http://fekrat.net/3853 📌آدرس کانال؛ 🆔@fekrat_net