eitaa logo
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
3.7هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
60 ویدیو
49 فایل
─━━━━━━ا﷽ا━━━━━━─ ⭕️موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) 💢با مدیریت حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا فلاح شیروانی 📍قم، میدان سپاه، بلوار شهید اخلاقی، پلاک۱۲ 📩درگاه ارتباطی و تبادل: @Admin_fotovat 🔺نشر مطالب همراه با آدرس
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 ☑️ عرفان اسلامي از نگاه امام خميني (ره) 💢بخش 1️⃣ ابعاد بنیادهای عرفانی امام خمینی https://eitaa.com/fvtt_ir/1929 💢بخش 2️⃣ ادوار عرفان نظری (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/1997 💢بخش 3️⃣ ادوار عرفان نظری (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2041 💢بخش 4️⃣بنيادهاي عرفان نظري حضرت امام (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2095 💢بخش 5️⃣ بنيادهاي عرفان نظري حضرت امام (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2148 💢بخش 6️⃣ بنيادهاي عرفان عملی حضرت امام (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2176 💢بخش 7️⃣ بنيادهاي عرفان عملی حضرت امام (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2196 💢بخش 8️⃣ پرسش و پاسخ حضار (بخش 1) نحوه سازگاری بحث ناب‌سازي آموزه‌هاي وحياني با بحث عدم جدایی دین، فلسفه و عرفان https://eitaa.com/fvtt_ir/2234 💢بخش 9️⃣ پرسش و پاسخ حضار (بخش 2) نحوه سازگاری بحث ناب‌سازي آموزه‌هاي وحياني با بحث عدم جدایی دین، فلسفه و عرفان https://eitaa.com/fvtt_ir/2320 💢بخش 🔟 وحدت عرفان و تشيع https://eitaa.com/fvtt_ir/2393 💢بخش 1️⃣1️⃣ دستيابي به عرفان شيعه فقاهتي https://eitaa.com/fvtt_ir/2441 💢بخش 2️⃣1️⃣ سلوك عرفاني حضرت امام (بخش پایانی) https://eitaa.com/fvtt_ir/2482 🔚 به پایان رسید بحمدالله —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 ☑️ عرفان اسلامي از نگاه امام خميني (ره) 💢بخش 🔟 📝 پرسش و پاسخ حضار (بخش 3) ☑️وحدت عرفان و تشيع 🏷 سوال: با اينكه عارف واقع را شهود مي‌كند، چرا تقارب عرفان و تشيع در دورة دوم، به وحدت عرفان و تشيع نينجاميد؟ ✅ پاسخ استاد يزدان‌پناه: اتفاقاً من مي‌خواهم بگويم كه به وحدت آنها انجاميد. ابن‌عربي مطالبي دارد كه اگر بعضي از ما بشنويم تعجب مي‌كنيم، هم دربارة مقام اميرالمؤمنين و هم در مورد اينكه در شهودش ديده كه ترتيب خلفا اين‌گونه نيست. قصد ورود به اين مطلب را ندارم؛ چون باب جداگانه‌اي است. اتفاقاً از همان جا شروع مي‌شود و بعد از مكتب ابن‌عربي گرايش عرفا به شيعه زياد شده است. اگر تاريخ را مطالعه كنيد، شاگرد او مثلاً جناب قونوي وصيتنامه‌اي دارد و در آن مي‌گويد كه اگر در كتاب‌هاي من مسائل مشكل و سختي يافتيد، دست نزنيد و تأويل هم نكنيد، بگذاريد باشد ان‌شاءالله حضرت حجت خواهد آمد و معارف را از او مي‌شنويد. ابن‌عربي در مورد حضرت حجت چيزهايي را گفته كه هيچ جايي آن را پيدا نمي‌كنيد. همين باعث شد كه عارفان به سمت شيعه كشانده شوند؛ گرچه من معتقد هستم كه عارفان از اول ريشه‌اي دارند كه به سمت اهل بيت مايلند. اين يك زمينه است. 🔺زمينۀ ديگر كه همين الآن هم برخي از سروراني كه در اين زمينه خبردارند مي‌گويند كه ما در كشورهاي اهل سنت كه ميرويم راه ورود ما همين عرفا هستند خودشان هم مي‌دانند. يكي از دوستان به مزار مولانا رفته بود و چون با متصدي مجموعه مولانا دوست بود مي‌گفت به من اجازه داد كه داخل بروم و انگشتر اختصاصي مولانا را به من نشان داد كه نوشته بود: «علي ممسوس في ذات الله». اين يك واقعيت است، بالاي آن بقعه هم اسم چهارده معصوم را نوشته بود. ما كه نمي‌فهميم ولي اين‌گونه هست. دوازده معصوم در خفا براي آنها مطرح است و در فضاي علني به شكل ديگري بيان مي‌كنند، اين راه آنها است. اما بعد از ابن‌عربي، من سؤالي مي‌كنم و شما جواب بدهيد. اينكه علماي ما شرح اصول كافي نوشتند از چه زماني غني و قوي شد؟ شرح اصول كافي در بحث امامت وشرح روايات امامت را مطالعه كنيد، بعد از ابن‌عربي است؛ يعني از صدرا، صدرا سر سفره اين بزرگان نشسته و اين را حل كرده است. قبلي‌ها راببينيد، نه اينكه آنها قوي نباشند، آنها هم زحمت كشيدند؛ ولي بعضي از روايات را نتوانستند حل كنند. —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
هدایت شده از تعلیم حکمت
⬅️ چرا فلسفه ما در زندگی ما حضور ندارد ؟ ⬅️ مشکل اساسی فلسفه ای که در حوزه خوانده میشود چیست ؟ ⬅️ فلسفه آموزی ایده آل چگونه است ؟ 🔰مقام معظم رهبری (مد ظله العالی ) 🔰 👈 بدون آزاد اندیشی ، رشد علمی ، فلسفی و اجتماعی ممکن نخواهد بود. ✳️ کارگروه تعلیم حکمت موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی ، در راستای گردآوری و شنیده شدن نظرات گوناگون و همچنین نزدیک شدن به یک نظام تعلیم حکمت مطلوب ، قصد دارد مصاحبه هایی را حول سه محور : 🔴 آسیب شناسی تعلیم حکمت 🔴 نظام تعلیم حکمت مطلوب 🔴 ثبت تجارب اساتید حکمت با اساتید و پژوهشگران مطرح حکمت در سطح حوزه های علمیه ، ترتیب دهد . 🔰🔰🔰 ان شاءالله گزارش این جلسات در همین کانال به سمع و نظر علاقه مندان خواهد رسید. *┄┄┄┅═✧﷽✧═┅┄┄┄* 🔰کارگروه فناوری تعلیم حکمت 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی | فتوت @talim_hekmat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 ☑️ بریده هایی از کلاس 💢بخش 1️⃣ نقطه شروع فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/1935 💢بخش 2️⃣ بداهت واقعیت بیرون از خود (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2003 💢بخش 3️⃣ بداهت واقعیت بیرون از خود (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2051 💢بخش 4️⃣ شهود عقلی (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2104 💢بخش 5️⃣ شهود عقلی (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2155 💢بخش 6️⃣ نگاه پیشینی به فلسفه (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2185 💢بخش 7️⃣ نگاه پیشینی به فلسفه (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2203 💢بخش 8️⃣ واقع بما هو واقع (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2243 💢بخش 9️⃣ واقع بما هو واقع (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2333 💢بخش 🔟 واقع بما هو واقع (3) https://eitaa.com/fvtt_ir/2404 💢بخش 1️⃣1️⃣ واقع بما هو واقع (4) https://eitaa.com/fvtt_ir/2456 💢بخش 2️⃣1️⃣ واقع بما هو واقع (5) https://eitaa.com/fvtt_ir/2487 💢بخش 3️⃣1️⃣ علی وجهٍ کلی (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2536 💢بخش 4️⃣1️⃣ علی وجهٍ کلی (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2576 ⏳ ادامه دارد ... —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 ☑️ بریده هایی از کلاس 💢بخش 0️⃣1️⃣ 🌐 واقع بما هو واقع (3) 🏷 آيا چنين نيست كه «بما هو واقع»، قيد موضوع فلسفه قرار گرفته و آن را خاص كرده و بدان رنگي ويژه بخشيده است؟ ✅ پاسخ اين است كه
حیثیت در اينجا قيد نيست
، بلكه بيان اطلاق و بي‌رنگي است. منظور اين است كه در ساحت خود واقع بمان و به ساحت واقعيت‌ها خاص قدم مگذار.
موضوع فلسفه، حتي مقيد به اطلاق نيست، 
ازهمين‌رو، جزئي‌ترين موجودات را هم شامل است و فلسفه مي‌تواند دربارة جزئي‌ترين موجودات نيز بحث كند، البته از منظر واقعيت. بنابراين حيثيت و قيد مذكور، قيد تأسيسي نيست، بلكه توضيحي است. اين ادبيات فقط اين نكته را بيان مي‌كند كه در فلسفه به واقع، ازآن‌جهت كه واقع است، نگريسته مي‌شود. 🔺از نحوة وجود محكي‌هاي معقولات ثاني فلسفي، مانند وحدت و فعليت و ... بايد در فلسفه بحث كرد. همچنين است نحوة وجود معقولات ثاني منطقي، نحوة وجود ماهيات (بر اساس اصالت وجود)، نحوة وجود كثرت، قوه، جسم، نفس، عقل، علم، مفهوم، حركت، زمان، مكان، عدم مضاف، عدم مطلق، معلول، واجب‌الوجود و ... . نيز مي‌توان در فلسفه از نحوة وجود حقايقي بحث كرد كه تا كنون فيلسوفان بدان نپرداخته‌اند؛ مانند نحوة وجود جامعه. آيا اصلا غير از افراد، حقيقتي با عنوان جامعه وجود دارد و يا اينكه جامعه يك امر اعتباري است، مانند لشكر، و غير از افراد، در خارج چيزي وجود ندارد. علامه طباطبايي از نحوة وجود اعتباريات، در برابر امور حقيقي، بحث كرده است. بحث دربارة نحوة وجود اشيا،‌‌ شأن فيلسوف است. تا هرجا كه واقع بما هو واقع پيش برود، فيلسوف مي‌تواند با نگاه وجودي دربارة آن بحث كند. در فلسفة هنر، بايد از نحوة وجود زيبايي سخن گفت و در هرمنوتيك (فلسفة فهم) بايد از نحوة وجود فهم بحث كرد. 📚 منبع: درس خارج نهایه - سال اول - 1393-1392 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 1️⃣تحصیل حوزوی یک تخصص برای خدمت به جامعه https://eitaa.com/fvtt_ir/1854 2️⃣ عناصر مؤثر برای رسیدن به تخصصی مؤثر در حوزه برای خدمت به نهضت https://eitaa.com/fvtt_ir/1885 3️⃣ دغدغه‌ها انسان‌سازند https://eitaa.com/fvtt_ir/1915 4️⃣ ظرفیت‌های حیاتطلبگی https://eitaa.com/fvtt_ir/1941 5️⃣ حادثه‌ای عظیم(1) https://eitaa.com/fvtt_ir/1985 6️⃣ حادثه‌ای عظیم(2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2010 7️⃣ پیچ تاریخی (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2029 8️⃣ پیچ تاریخی (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2063 9️⃣ پیچ تاریخی (3) https://eitaa.com/fvtt_ir/2108 🔟 روند تعریف مأموریت(1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2137 1️⃣1️⃣ روند تعریف مأموریت(2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2159 2️⃣1️⃣ روند تعریف مأموریت(3) https://eitaa.com/fvtt_ir/2209 3️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2251 4️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2350 5️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(3) https://eitaa.com/fvtt_ir/2410 6️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(4) https://eitaa.com/fvtt_ir/2450 7️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(5) https://eitaa.com/fvtt_ir/2472 8️⃣1️⃣ اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی(6) https://eitaa.com/fvtt_ir/2496 ⏳ ادامه دارد ... —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 🔺 جلسه با جمعی از طلاب 💠 بخش 5️⃣1️⃣ 🔴تأملی در مختصات نگرش نوین توحیدی (3) ✅ (2) 5️⃣ 👈 با دو حرکت به پیروزی قطعی رسید: 🔺 1. فروریختن نظام استبدادی در بهمن 57 🔹 آن شب 22 بهمن خیلی کلیدی بود که امام گفت بریزید بیرون؛ یعنی بعدها خیلی تحلیل آمد روی آن. اصلاً عجیب بود این دریافت حضرت امام، اگر آن کار را ایشان نمی‌کرد رئوس انقلابیون را درو می‌کردند؛ انقلاب عقیم می‌شد. هم دولت داخلی منفعل بود هم نظام سلطه نمی‌فهمید چه اتفاقی دارد می‌افتد. در وضع انفعال امام آخرین ضربه را زد؛ که دیگر معلوم شد اینجا تقلب کرد و از روی دست امام زمان خواند. 🔺 2. برپایی نظام نوین ایران 🔹 ما اولین انقلابی هستیم که 50 روز بعد انقلاب تکلیف ساختار حکومت روشن‌شده است. 50 روز بعد از پیروزی انقلاب رفراندوم برگزار کردیم. 🔹دشمنان دارند خباثت می‌کنند والا سجده می‌کنند در برابر ایران، اندیشمندانی که دموکراسی می‌فهمند به خاطر این دموکراسی واقعی که اینجا جاری است، در برابر ایران سجده می‌کنند. 🔹 بعدش هم حضرت امام در آن پیام خطاب به ملت ایران نوشت که روزِ نخستینِ حکومت الله در زمین را به شما تبریک می‌گویم. 🔹 تصویب در همان سال، سال 58، یعنی چهارده ماه بعد از پیروزی، تصویب قانون اساسی عجیب است. آیت‌الله جوادی حفظه‌الله می‌فرمودند؛ این قانون اساسی وزن علمی‌اش از رساله‌های عملیه بالاتر است، می‌فرمودند هفتادتا فقیه بر سر هم زدیم تا شد این قانون اساسی. 6️⃣👈 وجود آگاهی و انضباطی مطلوب در مسیر پیگیری انقلاب 🔺 عزیزان ما در مورد انقلابمان خیلی چیز کم می‌دانیم، و این چیز عجیبی است. یک خانمی به نام تدا اسکاچ پل، ایشان محقق انقلاب‌ها، یک جامعه‌شناس است رشته‌ی تخصصی‌اش انقلاب‌هاست. ایشان یک تزی داشت، آن‌هم اینکه انقلاب‌ها ساخته نمی‌شوند، انقلاب‌ها پدید می‌آیند. کسی نمی‌تواند ادعا بکند من این انقلاب را درست کردم. ایشان بعد انقلاب ایران را که نگاه می‌کند نظرش عوض می‌شود، کتابش را ویرایش می‌زند، می‌گوید البته این استثناء است. 🔺 ببینید انقلاب یک آگاهی و انضباط عالی از خودش نشان داد انقلاب اسلامی ایران، نقطه‌ی مطلوب انقلاب را آگاهانه هدف گرفته‌شده بود. 🔺 حضرت امام همه‌ی مخاطرات را به‌موقع شناخت و بهترین راه‌حل‌ها را برای آن‌ها یافت و ایده‌های نو و بومی در میان آورد؛ 🔺 از همه‌ی ظرفیت‌های در اختیار هوشیارانه و با تسلط استفاده کرد. نظام سلطه را با همه‌ی تکاپویی که می‌کرد، با تعجب زیاد، پشت پرچین خواست‌ها و اراده‌های خود نگه داشت. 7️⃣ 👈 برای این پایه تسلط و برای پیروزی قطعی نیاز به پشتوانه‌های چندی بود: 🔺 1. هدف‌گذاری روشن، و ثبات هدف‌ها 🔹شما اگر در وضعیت پرآشوبی بخواهید حرکت بکنید برای این‌که به مقصد برسید باید مقصد برایتان خیلی روشن باشد والا سیل حوادث می‌آید یک‌دانه می‌زند در گوشتان صورتتان برمی‌گردد و دیگر قبله‌تان عوض می‌شود و دیگر از آن‌وقت این‌طرفی دارید می‌روید. 🔺 2. انضباط‌های روشن و ایده‌های راه گشا 🔹یکی از نیازهای جدی انضباط‌های روشن و ایده‌های راه گشا است. این لازم است برای این‌که شما بتوانید مسلط عمل بکنید. 🔺 3. توان اجتماعی بالایی که یارای فشارهای متنوع نظام سلطه را داشته باشد. 🔹 فشارهای مستقیم مثل گرفتن یا کشتن مجاهدین، متلاشی کردن ارتباط‌ها و پیوندها؛ 🔹بعد هم همین‌طور حیله‌گری‌ها، تردید افکنی، القای تعبیرهای غلط، راه‌های انحرافی و وعده‌های دروغ. 8️⃣ 👈 برای هدف‌گذاری، انضباط‌ها و ایده‌های درست و توان به‌کارگیری چالاک سرمایه‌ها 🔺 1. نیاز به اندیشه و هوشیاری بالایی بود 🔺 2. این اندیشه باید به دانش‌هایی تکیه می‌داشت. —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اهمیت پرداختن حوزه های علمیه به فلسفه و علوم عقلی بیانی از رهبر معظم انقلاب امام خامنه ای —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
ثبت نام دوره جامع حکمت و عرفان اسلامی در مقطع تمهیدی آغاز شد. مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی برای سال تحصیلی 1400-1399 علاوه بر دوره حضوری دوره حکمت و عرفان اسلامی را نیز راه اندازی کرده است. (خواهران از اینجا ثبت نام کنند) تحت اشراف اساتید معظم: 1️⃣ آیت الله یزدانپناه 2️⃣ حجت الاسلام و المسلین امینی نژاد 3️⃣ حجت الاسلام و المسلین فلاح شیروانی 💠 مقطع تمهیدی - 1 ساله - با محوریت کتاب بدایه الحکمه 🔴 نحوه برگزاری 1️⃣ کلاس ها به صورت آنلاین و در پلتفرم اسکای روم برگزار خواهد شد. (همراه با امکان پرسش و پاسخ با استاد) 2️⃣ مصاحبه های علمی نیز به صورت آنلاین گرفته خواهد شد. 3️⃣ دوره مجازی دقیقا شبیه دوره حضوری است، فقط مطلوبیت حضور در مکانی که استاد و بقیه شرک کنندگان در کلاس هستند را ندارد. 👈 ثبت نام : https://b2n.ir/fvtt_majazii ⏰مهلت: 20 مرداد 99 📋دفترچه راهنما: https://b2n.ir/daftarcheh 🔍پاسخ به سوالات: 🆔 @Admin_fvtt —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔘 خلاصه ای از مقدمات تدریس کتاب بدایة الحکمة استاد امینی نژاد 🔻 بخش 1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1456 🔻 بخش 2️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1488 🔻 بخش 3️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1511 🔻 بخش 4️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1526 🔻 بخش 5️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1527 🔻 بخش 6️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1528 🔻 بخش 7️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1529 🔻 بخش 8️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1560 🔻 بخش 9️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1562 🔻 بخش 0️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1599 🔻 بخش 1️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1622 🔻 بخش 2️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1640 🔻 بخش 3️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1681 🔻 بخش 4️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1822 🔻 بخش 5️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1849 🔻 بخش 6️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1880 🔻 بخش 7️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1952 🔻 بخش 8️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2016 🔻 بخش 9️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2076 🔻 بخش0️⃣2️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2121 🔻 بخش1️⃣2️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2264 🔻 بخش 2️⃣2️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2342 🔻 بخش 3️⃣2️⃣ (بخش پایانی) https://eitaa.com/fvtt_ir/2428 🔚 به پایان رسید (بحمدالله و المنه) ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
3️⃣2️⃣ خلاصه ای از مقدمات تدریس کتاب بدایة الحکمة استاد امینی نژاد (بخش پایانی) 💠آموزش فلسفه (2) 🔹اهمیت مواجهه اول با یک دانش مواجهه اول با دانش مهم است به لحاظ فهم دانش و ایده‌ها و فهم‌های ناب در مواجهه اول خیلی رخ می‌دهد و این مواجهه اول را باید جدی گرفت و حتی می‌گوییم این استاد باید ورزیده باشد. 🔹دنبال پاسخ سریع به مسائل خود نباشید، زمان می‌خواهد دنبال حل شدن سوال‌های خود به زودی نباشید: ممکن است سوالی در ذهن انسان مدت‌ها بماند و بعد از مدتی وقتی جواب گرفت به عمق جانش بماند و بنشید و این روند در آموزش وجود دارد. 🔹تفکر محور اصلی محور اصلی تفکر است. یعنی باید تفکر تفکر تفکر تا بشود بومی خودتان و به عمق انسان بنشیند و این با تفکر شکل میگیرد. باید ساختار درست کنید و خراب کنید و دوباره درست کنید تا بومی خودتان شود. 🌐 کتاب بدایه الحکمه 🏷 بهتر بودن کتاب نسبت به شرح منظومه حاجی سبزواری قبل از این کتاب شرح منظومه حاجی سبزواری خوانده میشد اما این کتاب بهتر است گرچه آن کتاب خیلی مزیت داشت محور اصلی که در بدایه استفاده شده است همین شرح منظومه خواجه سبزواری است محور اصلی در نهایه اسفار و حاشیه هایشان بر اسفار است 🏷نکات کلاس درس 🔺حضور فعال در کلاس حضور فعال در کلاس که اقل آن حضوردر کلاس است که اگر کسی جلسه‌ای نبود باید تدارک ببیند آن جلسه را، و با تمام وجود در کلاس حاضر باشیم که در این صورت 60 -70 درصد کار حل شده است. 🔺یادداشت نوشتن حداقلی باشد نوشتن باید حداقل باشد، کلمات کلیدی و جمله‌های کلیدی نوشته شود - در حین نوشتن نمی‌توان فکر کرد که این مضر است - اکثر پروسه فکر در کلاس مطرح می‌شود 🔺مطالعه سنگین بعد مطالعه سنگین: اول مرور 5 دقیقه‌ای بر کل مطالب که در این گام مطالب بغرنج را متوجه می‌شویم بعد مطالعه بسیار جدی و عمیق 🔺حاشیه نویسی در کتاب با کتاب کار کنید، مطالبی که الان برایتان واضح است 20 روز دیگه براتون واضح نیست. در کتاب دست ببرید یعنی حاشیه بزنید و جوری باشد که یکسال دیگر راحت متوجه بشوید. 🔺جدی بودن مباحثه در کتاب اول مباحثه در کتاب اول جدی است - مطالعه سنگین هم که جای خود دارد بعد از مطالعه سنگین و مباحثه بعضی سوالات حل نمی‌شود بعد از پرسیدن از استاد هم باز حل نمی‌شود. نکات به دست آمده از مباحثه هم در کنار کتاب نوشته شود - سوالات حل نشده را در آن صفحه و یا جدا بنویسید تا به مرور در کتاب ها و کارهای بعدی حل شود. 🔚 بخش پایانی (بحمدالله و المنه) ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 معرفی مختصر مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) 🔺 بخش 1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2141 🔺 بخش 2️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2173 🔺 بخش 3️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2192 🔺 بخش 4️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2226 🔺 بخش 5️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2311 🔺 بخش 6️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2382 🔺 بخش 7️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2434 ⏳ ادامه دارد ... ⭐️⭐️ هر جمعه یک پست معرفی مؤسسه ⭐️⭐️ —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 معرفی مختصر مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) 💠 بخش 7️⃣ ❇️ «فرهنگ و تمدن توحیدی(فتوت)» نام مؤسسه ای راهبردی است که علاقه مند است بر اساس تعریفی غنی‌شده با نگاه سخت گیرترین اسلام شناسان روزگار ما صورت بسته، بروید. 4️⃣ تلاش‌ها و دست‌آوردها 1️⃣ تعلیم و تربیت [در پست های قبل توضیح داده شد.] 2️⃣ پژوهش 🌐 بخش پژوهش با تأکید بر نقاط کلان زیر فعالیت‌های خود را دنبال کرده است: ➖ 1. قرائت و نظام‌بخشی به سرمایه‌ها و تراث عقلی ـ نقلی اسلامی و تشکیل یک پیوستار نظری از جهان‌بینی (عقیده) تا ایدئولوژی (شریعت) اسلامی، به منظور بازخوانی همدلانه و اتخاذ رویکردهای نومکتبی و تقویت بنیادهای نظری فکر اسلامی معاصر(تحقیقات بنیادین محض)؛ ➖ 2. امتدادبخشی به این میراث معرفتی و کشیدن آن تا افق دغدغه‌ها و مسأله‌های تمدنی و تأمین پشتوانه‌های نظری نهضت تمدن‌سازی توحیدی(تحقیقات بنیادین جهت‌دار)؛ ➖ 3. امتدادبخشی به اندیشه‌های پایه و تئوریهای مادر «تمدنی» تا ساحت حیات فعال انقلابی ـ تمدنی و تلاش جهت ارائۀ نسخه‌های عینی برای حل معضلات امروز جوامع اسلامی(تحقیقات کاربردی)؛ 🌐 این تحقیقات غیر از «رویکرد اسلامی، انقلابی، تمدنی و مکتب امامی» از نوعی «اندیشۀ نوین پژوهشی» که بر دسته‌ای مبانی «معرفت‌شناختی»، «روش‌شناختی»، «سیاست‌گذاری تولید علم» و «مدیریت مراکز دین‌پژوهی» مبتنی است، تغذیه می‌نماید. 🔘 امیدواریم این دو نگاه متمایز «محتوایی» و «روشی» منتهی به رهیافت‌های نظری کاملاً اصیل، درعین حال ممتاز، نیرومند و منطبق بر نیازهای واقعی نهضت اسلامی بشود. 🔺از جمله در تلاشیم با برجسته کردن رویکرد روشی «اقدام‌پژوهی» پیوند بیشتری با اقدام و پویشهای حل مسألۀ عینی بگیریم و با جذب عقلانیّت عمل‌گرا و خلاقیّت‌های سر صحنه و دریافت بازخورد عینی ایده‌ها و طرح‌ها چرخۀ نوینی در توسعۀ فهم اسلامی فعال نماییم. ❇️ منظومۀ دغدغه‌های پژوهشی مؤسسه تا کنون در قالب سه گروه علمی و یک اندیشکدۀ داخلی به شرح ذیل دنبال شده است: 1. گروه مطالعات پایه تمدنی: 2. گروه مطالعات تراث و تحقیقات بنیادین تمدن: 3. گروه مطالعات کاربردی تمدن: 1️⃣ گروه مطالعات پایه تمدنی این گروه در قالب چند کارگروه (کارگروه «فلسفه فرهنگ»، کارگروه «هستی‌شناسی سبک زندگی»، کارگروه «الهیات کاربردی با رویکرد تمدنی» و کارگروه «هستی‌شناسی زن») موضوعات تعریف شده را دنبال نموده است. این گروه پژوهشی افزون بر موارد فوق در آستانۀ تشکیل کارگروه‌های «فلسفۀ هنر»، «فلسفۀ تمدن»، «فلسفۀ کلام انقلابی» و «تربیت عمومی معنوی» می‌باشد. ➖ کارگروه «فلسفه فرهنگ» این کارگروه با حضور حجج اسلام یزدان‌پناه، الویری، رهدار، میرزایی، بابایی، امینی‌نژاد، فلاح، حیدری‌پور، موسوی در طول بیش از دو سال با جلسات مستمر به طور متوسط (2 تا 4 جلسه ماهیانه) مبتنی بر تحقیقات بدیع و تازۀ اعضا مباحثاتی را در حوزۀ فلسفۀ فرهنگ پی گرفته است. یکی از ارئه‌های برجسته متعلق به استاد آیت الله یزدان‌پناه با موضوع نحوۀ وجود فرهنگ بود. این تحقیق مبتنی بر مبانی حکمت متعالیه بود و قریب به سی جلسه برگزار گردید و پس از مباحثات اعضا و پیاده‌سازی جلسات و طی مراحل نهایی تدوین زیر نظر استاد به چاپ سپرده شده است. اثر برجستۀ دیگر متعلق به استاد حجت الاسلام والمسلمین امینی‌نژاد از اعضای پیوسته این کارگروه بود. ایشان با بسط نظریه علامه طباطبایی(ره) در حوزه «عالم اعتبارات» به ارائۀ تحلیل عمیقی در باب چیستی و نحوۀ وجود فرهنگ پرداختند. این اثر نیز مراحل تدوین را زیر نظر استاد طی می‌کند. این کارگروه در قالب نشست‌های علمی با برخی از اندیشمندان حوزۀ ضروری «فلسفه فرهنگ» و انجام برخی مسافرتهای گروهی علمی به تبادل نظر با اندیشمندان متعدد این حوزه و نقد و بررسی سایر اندیشه‌ها پرداخته است و از رهگذر این تبادلات علمی به غنی‌سازی اندیشۀ تخصصی خویش در این باب می‌پردازد. ➖ کارگروه «هستی‌شناسی سبک زندگی» طی سالها پژوهش، تبادل علمی، ارائۀ رهیافتهای نظری در مراکز تخصصی حوزوی اثری را در این حوزه نهایی کرده است. ➖ کارگروه «الهیات کاربردی با رویکرد تمدنی» مبتنی بر دسته‌ای تحقیقات بنیادین و کاربردی و پس از تنظیم مباحث مربوط به حوزۀ فلسفۀ علمی «الهیات کاربردی» و دریافت مقاله‌های متعدد پیرامون موضوع به ارائه‌های مکرر این رهیافت نظری پرداخته و آمادۀ تدوین اثر مربوط به این بحث می‌باشد. ➖ کارگروه «هستی‌شناسی زن» این کارگروه علاوه بر تحقیق «هستی‌شناسی زن»، در حال حاضر یک کتاب با عنوان «میثاق مهر و ماه» چاپ کرده است. ⭐️⭐️ هر جمعه یک پست معرفی مؤسسه ⭐️⭐️ —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 با رویکرد تمدنی 💠 1️⃣ معرفی بحث الهیات کاربردی https://eitaa.com/fvtt_ir/2231 2️⃣ نگرش و نقش نگاه https://eitaa.com/fvtt_ir/2326 3️⃣ نگرش الهی و توحیدی https://eitaa.com/fvtt_ir/2387 4️⃣ آثار نگرش توحیدی (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2438 5️⃣ آثار نگرش توحیدی (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2479 6️⃣ آثار نگرش توحیدی (3) https://eitaa.com/fvtt_ir/2530 7️⃣ آثار نگرش توحیدی (4) https://eitaa.com/fvtt_ir/2597 8️⃣ آثار نگرش توحیدی (5) https://eitaa.com/fvtt_ir/2641 ⏳ ادامه دارد ... —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 با رویکرد تمدنی 💠 ☑️ یادداشت شماره 4️⃣ 🌐 مقدمه 4️⃣: ▫️آثار نگرش توحیدی 🔺این بحث بسیار مهم است. نگرش توحیدی هرچند از منظر کلامی یا فقه عقائدی واجب است(به ویژه سطوحی از آن) ولی به واسطۀ آثار ویژه‌اش از زاویه‌های متعددی مورد اعتنای جدی است. این آثار هم در حوزۀ تربیتی و هم حوزۀ معرفتی و هم حوزه‌های دیگر حیات بشری دیده می‌شود. به برخی از این آثار اشاره‌ای می‌نمائیم. ❇️ تأثیرات روحی ـ عاطفی روی شخص 🔺در فرهنگ اسلامی برای بشر گونه‌ای از معرفت زیرساختی و نهادی به نام معرفت فطری قائلند و بر این باورند که انسان اساساً با این شناخت(که حضوری، وجودی و ساختی است) آفریده می‌شود. 🔺عنْ زُرَارَةَ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَاعَبْدِاللَّهِ ع عَنْ قَوْلِ اللَّهِ‏ «فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْها.»(روم، 30) قَالَ : «فُطِرُوا عَلَى التَّوْحِيدِ.»(المحاسن، ج‏1، ص241) 🔺این باور در فکر و فرهنگ اسلامی مبنای نگاه متفاوتی به انسان و دارائیها و استعدادها و تخمین رفتارهای او شده است. برخی از اندیشمندان مسلمان مبنای حسن و قبح ذاتی افعال و توان نهفتۀ درک خوبی و بدی در انسانها را همین ساخت ویژه و مشترک بشری می‌دانند و آن را فراتر از همۀ عناصر و عوامل و سوابق تربیتی انسانی می‌نشانند. 🔺انسان نهاد عاقل، خداپرست، بلکه شدیداً عشق‌پیشه‌ای دارد. بر این نهاد غبار تن نشسته است و با شکل‌گیری هویّت نفسی ـ به ویژه و لاجرم نفس اماره ـ آن را به عنصری مکنون و نیازمند شکوفایی تبدیل کرده است. به همین جهت وقتی امیرالمؤمنین علیه‌السلام به بیان فلسفۀ نبوت می‌پردازند آنچنان آن را به سابقه‌ها و ژرفامندی خلقت انسان گره می‌زنند که برای هر شنونده‌ای تأمل برانگیز می‌شود. 🔺«بَعَثَ فِيهِمْ رُسُلَهُ وَ وَاتَرَ إِلَيْهِمْ أَنْبِيَاءَهُ لِيَسْتَأْدُوهُمْ مِيثَاقَ فِطْرَتِهِ وَ يُذَكِّرُوهُمْ مَنْسِيَّ نِعْمَتِهِ وَ يَحْتَجُّوا عَلَيْهِمْ بِالتَّبْلِيغِ وَ يُثِيرُوا لَهُمْ دَفَائِنَ‏ الْعُقُولِ.»(نهج البلاغة، خطبه1) 🔺 همان‌طور که پیشتر اشاره شد انسان به جهت هویّت انسانی در حیات استکمالی خود که در این دنیا رقم خورده است از ناحیۀ سر و دیده وارد عالم می شود. معرفتها چشم انسان را در عالمهای جدید می‌گشاید و عملاً انسان به لحاظ روحی در عالمی که دیده زندگی می‌کند. 🔺تصویر کردن جهانی ملائم با ساخت درونی انسان با رویکرد توحیدی، مایۀ شورمندی و شکوفایی بشر است. انسان با این برداشتها و با زیستی متناسب با این باورها تفسیر می‌شود و احساس معناداری می‌کند. هرچه غیر این انسان را پژمرده، پرخاشگر، بی‌آرام و همواره سرگردان می‌کند. 🔺«أَلاٰ بِذِكْرِ اَللّٰهِ تَطْمَئِنُّ اَلْقُلُوبُ.» ﴿الرعد، 28﴾ 🔺تغذیۀ اعتقادی نیاز زنده و جاری هر انسانی است و عقاید توحیدی طعام روح متعالی و تعالی طلب انسان است. —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 ☑️ عرفان اسلامي از نگاه امام خميني (ره) 💢بخش 1️⃣ ابعاد بنیادهای عرفانی امام خمینی https://eitaa.com/fvtt_ir/1929 💢بخش 2️⃣ ادوار عرفان نظری (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/1997 💢بخش 3️⃣ ادوار عرفان نظری (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2041 💢بخش 4️⃣بنيادهاي عرفان نظري حضرت امام (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2095 💢بخش 5️⃣ بنيادهاي عرفان نظري حضرت امام (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2148 💢بخش 6️⃣ بنيادهاي عرفان عملی حضرت امام (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2176 💢بخش 7️⃣ بنيادهاي عرفان عملی حضرت امام (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2196 💢بخش 8️⃣ پرسش و پاسخ حضار (بخش 1) نحوه سازگاری بحث ناب‌سازي آموزه‌هاي وحياني با بحث عدم جدایی دین، فلسفه و عرفان https://eitaa.com/fvtt_ir/2234 💢بخش 9️⃣ پرسش و پاسخ حضار (بخش 2) نحوه سازگاری بحث ناب‌سازي آموزه‌هاي وحياني با بحث عدم جدایی دین، فلسفه و عرفان https://eitaa.com/fvtt_ir/2320 💢بخش 🔟 وحدت عرفان و تشيع https://eitaa.com/fvtt_ir/2393 💢بخش 1️⃣1️⃣ دستيابي به عرفان شيعه فقاهتي https://eitaa.com/fvtt_ir/2441 💢بخش 2️⃣1️⃣ سلوك عرفاني حضرت امام (بخش پایانی) https://eitaa.com/fvtt_ir/2482 🔚 به پایان رسید بحمدالله —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 ☑️ عرفان اسلامي از نگاه امام خميني (ره) 💢بخش 1️⃣1️⃣ 📝 پرسش و پاسخ حضار (بخش 4) ☑️ دستيابي به عرفان شيعه فقاهتي 🏷 سؤال: با همۀ تلاشهايي كه عرفاي شيعه انجام داده‌اند آيا به نظرحضرت‌عالي به مقصد نهايي دست يافتيم يا اينكه بايد قدم‌هايي برداشته شود تا به عرفان شيعة فقاهتي بينجامد؟ ✅ پاسخ: هيچ‌يك آنهايي كه دراين باره نوشته‌اند، از دوره دوم و سوم، هيچ‌گاه ادعا نكرده‌اند كه ما همۀ آنچه كه در دين آمده را به دست آورده‌ايم. از محققاني كه ما مي‌شناسيم، هيچ‌كس اين‌طوري نگفته است. مثلاً ابن‌عربي مي‌گويد كه آنچه گفتم، از خزينه‌هاي قرآن گرفتم و بعد مي‌گويد كه در آخرت، قرآن همچنان بكر است. حرف همۀ اين بزرگواران اين است كه هستي‌شناسي قدسي كه از امام معصوم، حجت خدا، رسول الله و خداوند سبحان وجود دارد، پايه و نقشۀ كار ما است. ما تلاشمان اين است كه به اندازه خودمان به عمق آن برسيم. در اين زمينه حركت‌هايي كرده‌ايم؛ ولي هيچ‌گاه ادعا نمي‌كنند به عمق نهايي آن كه از آن معصوم است، رسيديم. اگر كسي ادعا كند كه همۀ آن را فهميده، اين يعني فاصله گرفتن. هيچ فقيهي به خودش اجازه نمي‌دهد كه ادعا كند من همۀ احكامي را كه نزد حضرت حجت است، مي‌دانم. مي‌گويد كه من تلاشم راكردم و مي‌دانم كه مرضي امام زمان است؛ ولي اينكه بگويم به آن رسيدم، معلوم نيست. همه جا همين‌طور است چون واقعش آن ساحت بي‌نظير است. حجت خدا وصل به درياي بيكران الهي است. همان‌گونه كه فقيه به خودش اجازه مي‌دهد بگويد كه الحمدلله به بسياري از احكام فقهي رسيدم يا در اين مسير هم مرضي حجج الهي است، اينها هم به همين شكل ادعا دارند و بيشتر از اين ادعا ندارند. اگر كسي اين را مي‌خواهد بگويد، اشكالي ندارد؛ ولي اگر از اين نتيجه ديگر بگيرد، حرف درستي نيست. 🔹 همايش «عرفان اسلامي از نگاه امام خميني؛ بنيادها و دستاوردها» 7/3/94 (برگزار کننده: مجمع عالی حکمت شعبه مشهد) —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac