eitaa logo
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
3.7هزار دنبال‌کننده
967 عکس
54 ویدیو
48 فایل
─━━━━━━ا﷽ا━━━━━━─ ⭕️موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) 💢با مدیریت حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا فلاح شیروانی 📍قم، میدان سپاه، بلوار شهید اخلاقی، پلاک۱۲ 📩درگاه ارتباطی و تبادل: @Admin_fotovat 🔺نشر مطالب همراه با آدرس
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔘 خلاصه ای از مقدمات تدریس کتاب بدایة الحکمة استاد امینی نژاد 🔻 بخش 1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1456 🔻 بخش 2️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1488 🔻 بخش 3️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1511 🔻 بخش 4️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1526 🔻 بخش 5️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1527 🔻 بخش 6️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1528 🔻 بخش 7️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1529 🔻 بخش 8️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1560 🔻 بخش 9️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1562 🔻 بخش 0️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1599 🔻 بخش 1️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1622 🔻 بخش 2️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1640 🔻 بخش 3️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1681 🔻 بخش 4️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1822 🔻 بخش 5️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1849 🔻 بخش 6️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1880 🔻 بخش 7️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1952 🔻 بخش 8️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2016 🔻 بخش 9️⃣1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2076 🔻 بخش0️⃣2️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2121 🔻 بخش1️⃣2️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2264 🔻 بخش 2️⃣2️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2342 🔻 بخش 3️⃣2️⃣ (بخش پایانی) https://eitaa.com/fvtt_ir/2428 🔚 به پایان رسید (بحمدالله و المنه) ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
3️⃣2️⃣ خلاصه ای از مقدمات تدریس کتاب بدایة الحکمة استاد امینی نژاد (بخش پایانی) 💠آموزش فلسفه (2) 🔹اهمیت مواجهه اول با یک دانش مواجهه اول با دانش مهم است به لحاظ فهم دانش و ایده‌ها و فهم‌های ناب در مواجهه اول خیلی رخ می‌دهد و این مواجهه اول را باید جدی گرفت و حتی می‌گوییم این استاد باید ورزیده باشد. 🔹دنبال پاسخ سریع به مسائل خود نباشید، زمان می‌خواهد دنبال حل شدن سوال‌های خود به زودی نباشید: ممکن است سوالی در ذهن انسان مدت‌ها بماند و بعد از مدتی وقتی جواب گرفت به عمق جانش بماند و بنشید و این روند در آموزش وجود دارد. 🔹تفکر محور اصلی محور اصلی تفکر است. یعنی باید تفکر تفکر تفکر تا بشود بومی خودتان و به عمق انسان بنشیند و این با تفکر شکل میگیرد. باید ساختار درست کنید و خراب کنید و دوباره درست کنید تا بومی خودتان شود. 🌐 کتاب بدایه الحکمه 🏷 بهتر بودن کتاب نسبت به شرح منظومه حاجی سبزواری قبل از این کتاب شرح منظومه حاجی سبزواری خوانده میشد اما این کتاب بهتر است گرچه آن کتاب خیلی مزیت داشت محور اصلی که در بدایه استفاده شده است همین شرح منظومه خواجه سبزواری است محور اصلی در نهایه اسفار و حاشیه هایشان بر اسفار است 🏷نکات کلاس درس 🔺حضور فعال در کلاس حضور فعال در کلاس که اقل آن حضوردر کلاس است که اگر کسی جلسه‌ای نبود باید تدارک ببیند آن جلسه را، و با تمام وجود در کلاس حاضر باشیم که در این صورت 60 -70 درصد کار حل شده است. 🔺یادداشت نوشتن حداقلی باشد نوشتن باید حداقل باشد، کلمات کلیدی و جمله‌های کلیدی نوشته شود - در حین نوشتن نمی‌توان فکر کرد که این مضر است - اکثر پروسه فکر در کلاس مطرح می‌شود 🔺مطالعه سنگین بعد مطالعه سنگین: اول مرور 5 دقیقه‌ای بر کل مطالب که در این گام مطالب بغرنج را متوجه می‌شویم بعد مطالعه بسیار جدی و عمیق 🔺حاشیه نویسی در کتاب با کتاب کار کنید، مطالبی که الان برایتان واضح است 20 روز دیگه براتون واضح نیست. در کتاب دست ببرید یعنی حاشیه بزنید و جوری باشد که یکسال دیگر راحت متوجه بشوید. 🔺جدی بودن مباحثه در کتاب اول مباحثه در کتاب اول جدی است - مطالعه سنگین هم که جای خود دارد بعد از مطالعه سنگین و مباحثه بعضی سوالات حل نمی‌شود بعد از پرسیدن از استاد هم باز حل نمی‌شود. نکات به دست آمده از مباحثه هم در کنار کتاب نوشته شود - سوالات حل نشده را در آن صفحه و یا جدا بنویسید تا به مرور در کتاب ها و کارهای بعدی حل شود. 🔚 بخش پایانی (بحمدالله و المنه) ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 معرفی مختصر مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) 🔺 بخش 1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2141 🔺 بخش 2️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2173 🔺 بخش 3️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2192 🔺 بخش 4️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2226 🔺 بخش 5️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2311 🔺 بخش 6️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2382 🔺 بخش 7️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/2434 ⏳ ادامه دارد ... ⭐️⭐️ هر جمعه یک پست معرفی مؤسسه ⭐️⭐️ —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 معرفی مختصر مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) 💠 بخش 7️⃣ ❇️ «فرهنگ و تمدن توحیدی(فتوت)» نام مؤسسه ای راهبردی است که علاقه مند است بر اساس تعریفی غنی‌شده با نگاه سخت گیرترین اسلام شناسان روزگار ما صورت بسته، بروید. 4️⃣ تلاش‌ها و دست‌آوردها 1️⃣ تعلیم و تربیت [در پست های قبل توضیح داده شد.] 2️⃣ پژوهش 🌐 بخش پژوهش با تأکید بر نقاط کلان زیر فعالیت‌های خود را دنبال کرده است: ➖ 1. قرائت و نظام‌بخشی به سرمایه‌ها و تراث عقلی ـ نقلی اسلامی و تشکیل یک پیوستار نظری از جهان‌بینی (عقیده) تا ایدئولوژی (شریعت) اسلامی، به منظور بازخوانی همدلانه و اتخاذ رویکردهای نومکتبی و تقویت بنیادهای نظری فکر اسلامی معاصر(تحقیقات بنیادین محض)؛ ➖ 2. امتدادبخشی به این میراث معرفتی و کشیدن آن تا افق دغدغه‌ها و مسأله‌های تمدنی و تأمین پشتوانه‌های نظری نهضت تمدن‌سازی توحیدی(تحقیقات بنیادین جهت‌دار)؛ ➖ 3. امتدادبخشی به اندیشه‌های پایه و تئوریهای مادر «تمدنی» تا ساحت حیات فعال انقلابی ـ تمدنی و تلاش جهت ارائۀ نسخه‌های عینی برای حل معضلات امروز جوامع اسلامی(تحقیقات کاربردی)؛ 🌐 این تحقیقات غیر از «رویکرد اسلامی، انقلابی، تمدنی و مکتب امامی» از نوعی «اندیشۀ نوین پژوهشی» که بر دسته‌ای مبانی «معرفت‌شناختی»، «روش‌شناختی»، «سیاست‌گذاری تولید علم» و «مدیریت مراکز دین‌پژوهی» مبتنی است، تغذیه می‌نماید. 🔘 امیدواریم این دو نگاه متمایز «محتوایی» و «روشی» منتهی به رهیافت‌های نظری کاملاً اصیل، درعین حال ممتاز، نیرومند و منطبق بر نیازهای واقعی نهضت اسلامی بشود. 🔺از جمله در تلاشیم با برجسته کردن رویکرد روشی «اقدام‌پژوهی» پیوند بیشتری با اقدام و پویشهای حل مسألۀ عینی بگیریم و با جذب عقلانیّت عمل‌گرا و خلاقیّت‌های سر صحنه و دریافت بازخورد عینی ایده‌ها و طرح‌ها چرخۀ نوینی در توسعۀ فهم اسلامی فعال نماییم. ❇️ منظومۀ دغدغه‌های پژوهشی مؤسسه تا کنون در قالب سه گروه علمی و یک اندیشکدۀ داخلی به شرح ذیل دنبال شده است: 1. گروه مطالعات پایه تمدنی: 2. گروه مطالعات تراث و تحقیقات بنیادین تمدن: 3. گروه مطالعات کاربردی تمدن: 1️⃣ گروه مطالعات پایه تمدنی این گروه در قالب چند کارگروه (کارگروه «فلسفه فرهنگ»، کارگروه «هستی‌شناسی سبک زندگی»، کارگروه «الهیات کاربردی با رویکرد تمدنی» و کارگروه «هستی‌شناسی زن») موضوعات تعریف شده را دنبال نموده است. این گروه پژوهشی افزون بر موارد فوق در آستانۀ تشکیل کارگروه‌های «فلسفۀ هنر»، «فلسفۀ تمدن»، «فلسفۀ کلام انقلابی» و «تربیت عمومی معنوی» می‌باشد. ➖ کارگروه «فلسفه فرهنگ» این کارگروه با حضور حجج اسلام یزدان‌پناه، الویری، رهدار، میرزایی، بابایی، امینی‌نژاد، فلاح، حیدری‌پور، موسوی در طول بیش از دو سال با جلسات مستمر به طور متوسط (2 تا 4 جلسه ماهیانه) مبتنی بر تحقیقات بدیع و تازۀ اعضا مباحثاتی را در حوزۀ فلسفۀ فرهنگ پی گرفته است. یکی از ارئه‌های برجسته متعلق به استاد آیت الله یزدان‌پناه با موضوع نحوۀ وجود فرهنگ بود. این تحقیق مبتنی بر مبانی حکمت متعالیه بود و قریب به سی جلسه برگزار گردید و پس از مباحثات اعضا و پیاده‌سازی جلسات و طی مراحل نهایی تدوین زیر نظر استاد به چاپ سپرده شده است. اثر برجستۀ دیگر متعلق به استاد حجت الاسلام والمسلمین امینی‌نژاد از اعضای پیوسته این کارگروه بود. ایشان با بسط نظریه علامه طباطبایی(ره) در حوزه «عالم اعتبارات» به ارائۀ تحلیل عمیقی در باب چیستی و نحوۀ وجود فرهنگ پرداختند. این اثر نیز مراحل تدوین را زیر نظر استاد طی می‌کند. این کارگروه در قالب نشست‌های علمی با برخی از اندیشمندان حوزۀ ضروری «فلسفه فرهنگ» و انجام برخی مسافرتهای گروهی علمی به تبادل نظر با اندیشمندان متعدد این حوزه و نقد و بررسی سایر اندیشه‌ها پرداخته است و از رهگذر این تبادلات علمی به غنی‌سازی اندیشۀ تخصصی خویش در این باب می‌پردازد. ➖ کارگروه «هستی‌شناسی سبک زندگی» طی سالها پژوهش، تبادل علمی، ارائۀ رهیافتهای نظری در مراکز تخصصی حوزوی اثری را در این حوزه نهایی کرده است. ➖ کارگروه «الهیات کاربردی با رویکرد تمدنی» مبتنی بر دسته‌ای تحقیقات بنیادین و کاربردی و پس از تنظیم مباحث مربوط به حوزۀ فلسفۀ علمی «الهیات کاربردی» و دریافت مقاله‌های متعدد پیرامون موضوع به ارائه‌های مکرر این رهیافت نظری پرداخته و آمادۀ تدوین اثر مربوط به این بحث می‌باشد. ➖ کارگروه «هستی‌شناسی زن» این کارگروه علاوه بر تحقیق «هستی‌شناسی زن»، در حال حاضر یک کتاب با عنوان «میثاق مهر و ماه» چاپ کرده است. ⭐️⭐️ هر جمعه یک پست معرفی مؤسسه ⭐️⭐️ —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 با رویکرد تمدنی 💠 1️⃣ معرفی بحث الهیات کاربردی https://eitaa.com/fvtt_ir/2231 2️⃣ نگرش و نقش نگاه https://eitaa.com/fvtt_ir/2326 3️⃣ نگرش الهی و توحیدی https://eitaa.com/fvtt_ir/2387 4️⃣ آثار نگرش توحیدی (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2438 5️⃣ آثار نگرش توحیدی (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2479 6️⃣ آثار نگرش توحیدی (3) https://eitaa.com/fvtt_ir/2530 7️⃣ آثار نگرش توحیدی (4) https://eitaa.com/fvtt_ir/2597 8️⃣ آثار نگرش توحیدی (5) https://eitaa.com/fvtt_ir/2641 ⏳ ادامه دارد ... —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 با رویکرد تمدنی 💠 ☑️ یادداشت شماره 4️⃣ 🌐 مقدمه 4️⃣: ▫️آثار نگرش توحیدی 🔺این بحث بسیار مهم است. نگرش توحیدی هرچند از منظر کلامی یا فقه عقائدی واجب است(به ویژه سطوحی از آن) ولی به واسطۀ آثار ویژه‌اش از زاویه‌های متعددی مورد اعتنای جدی است. این آثار هم در حوزۀ تربیتی و هم حوزۀ معرفتی و هم حوزه‌های دیگر حیات بشری دیده می‌شود. به برخی از این آثار اشاره‌ای می‌نمائیم. ❇️ تأثیرات روحی ـ عاطفی روی شخص 🔺در فرهنگ اسلامی برای بشر گونه‌ای از معرفت زیرساختی و نهادی به نام معرفت فطری قائلند و بر این باورند که انسان اساساً با این شناخت(که حضوری، وجودی و ساختی است) آفریده می‌شود. 🔺عنْ زُرَارَةَ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَاعَبْدِاللَّهِ ع عَنْ قَوْلِ اللَّهِ‏ «فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْها.»(روم، 30) قَالَ : «فُطِرُوا عَلَى التَّوْحِيدِ.»(المحاسن، ج‏1، ص241) 🔺این باور در فکر و فرهنگ اسلامی مبنای نگاه متفاوتی به انسان و دارائیها و استعدادها و تخمین رفتارهای او شده است. برخی از اندیشمندان مسلمان مبنای حسن و قبح ذاتی افعال و توان نهفتۀ درک خوبی و بدی در انسانها را همین ساخت ویژه و مشترک بشری می‌دانند و آن را فراتر از همۀ عناصر و عوامل و سوابق تربیتی انسانی می‌نشانند. 🔺انسان نهاد عاقل، خداپرست، بلکه شدیداً عشق‌پیشه‌ای دارد. بر این نهاد غبار تن نشسته است و با شکل‌گیری هویّت نفسی ـ به ویژه و لاجرم نفس اماره ـ آن را به عنصری مکنون و نیازمند شکوفایی تبدیل کرده است. به همین جهت وقتی امیرالمؤمنین علیه‌السلام به بیان فلسفۀ نبوت می‌پردازند آنچنان آن را به سابقه‌ها و ژرفامندی خلقت انسان گره می‌زنند که برای هر شنونده‌ای تأمل برانگیز می‌شود. 🔺«بَعَثَ فِيهِمْ رُسُلَهُ وَ وَاتَرَ إِلَيْهِمْ أَنْبِيَاءَهُ لِيَسْتَأْدُوهُمْ مِيثَاقَ فِطْرَتِهِ وَ يُذَكِّرُوهُمْ مَنْسِيَّ نِعْمَتِهِ وَ يَحْتَجُّوا عَلَيْهِمْ بِالتَّبْلِيغِ وَ يُثِيرُوا لَهُمْ دَفَائِنَ‏ الْعُقُولِ.»(نهج البلاغة، خطبه1) 🔺 همان‌طور که پیشتر اشاره شد انسان به جهت هویّت انسانی در حیات استکمالی خود که در این دنیا رقم خورده است از ناحیۀ سر و دیده وارد عالم می شود. معرفتها چشم انسان را در عالمهای جدید می‌گشاید و عملاً انسان به لحاظ روحی در عالمی که دیده زندگی می‌کند. 🔺تصویر کردن جهانی ملائم با ساخت درونی انسان با رویکرد توحیدی، مایۀ شورمندی و شکوفایی بشر است. انسان با این برداشتها و با زیستی متناسب با این باورها تفسیر می‌شود و احساس معناداری می‌کند. هرچه غیر این انسان را پژمرده، پرخاشگر، بی‌آرام و همواره سرگردان می‌کند. 🔺«أَلاٰ بِذِكْرِ اَللّٰهِ تَطْمَئِنُّ اَلْقُلُوبُ.» ﴿الرعد، 28﴾ 🔺تغذیۀ اعتقادی نیاز زنده و جاری هر انسانی است و عقاید توحیدی طعام روح متعالی و تعالی طلب انسان است. —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 ☑️ عرفان اسلامي از نگاه امام خميني (ره) 💢بخش 1️⃣ ابعاد بنیادهای عرفانی امام خمینی https://eitaa.com/fvtt_ir/1929 💢بخش 2️⃣ ادوار عرفان نظری (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/1997 💢بخش 3️⃣ ادوار عرفان نظری (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2041 💢بخش 4️⃣بنيادهاي عرفان نظري حضرت امام (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2095 💢بخش 5️⃣ بنيادهاي عرفان نظري حضرت امام (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2148 💢بخش 6️⃣ بنيادهاي عرفان عملی حضرت امام (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2176 💢بخش 7️⃣ بنيادهاي عرفان عملی حضرت امام (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2196 💢بخش 8️⃣ پرسش و پاسخ حضار (بخش 1) نحوه سازگاری بحث ناب‌سازي آموزه‌هاي وحياني با بحث عدم جدایی دین، فلسفه و عرفان https://eitaa.com/fvtt_ir/2234 💢بخش 9️⃣ پرسش و پاسخ حضار (بخش 2) نحوه سازگاری بحث ناب‌سازي آموزه‌هاي وحياني با بحث عدم جدایی دین، فلسفه و عرفان https://eitaa.com/fvtt_ir/2320 💢بخش 🔟 وحدت عرفان و تشيع https://eitaa.com/fvtt_ir/2393 💢بخش 1️⃣1️⃣ دستيابي به عرفان شيعه فقاهتي https://eitaa.com/fvtt_ir/2441 💢بخش 2️⃣1️⃣ سلوك عرفاني حضرت امام (بخش پایانی) https://eitaa.com/fvtt_ir/2482 🔚 به پایان رسید بحمدالله —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac