eitaa logo
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
3.7هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
60 ویدیو
49 فایل
─━━━━━━ا﷽ا━━━━━━─ ⭕️موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) 💢با مدیریت حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا فلاح شیروانی 📍قم، میدان سپاه، بلوار شهید اخلاقی، پلاک۱۲ 📩درگاه ارتباطی و تبادل: @Admin_fotovat 🔺نشر مطالب همراه با آدرس
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 💠 💢بخش 6️⃣1️⃣ 🌐 متافیزیک نوری حکمت اشراق 🔘 اهمیت نظام نوری 🔺 مهم ترین بحثی که بنیاد حکمت اشراق را آشکار می سازد نظریه نظام نوری سهروردی است. اهمیت این بخش تا بدان پایه است که روش اشراقی و معرفت النفس اشراقی برای دستیابی به این بخش سامان یافته است و اساساً به همین جهت سهروردی فلسفه خود را حکمت نوری، فقه الانوار و علم الانوار می نامد. 🔘نظام نوری ابتکار شیخ اشراق 🔺 نظریه نظام نوری با همه جوانب و گستردگی اش، قطعاً از نوآوری های فلسفی شیخ اشراق است که به اعتقاد خود وی از القای الهی نشئت گرفته است و سابقه ای در میان حکمت مشایی وارداتی ندارد. با این حال، وی در مواجهه ای همدلانه با حکمت پیشینیان و مشاهیری همچون افلاطون و حکمای قدیم ایران، همۀ آنها را مبتنی بر نظام نوری دانسته و بر اساس همین نظام نیز آنها را بازسازی می کند. سهروردی اگرچه در آثار دیگرش همیشه اشاره ای به این نظام دارد، اما طرح تفصیلی این نظام تنها در مهم ترین اثرش حکمة الاشراق، صورت بسته است. 🌐 مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق 🔘 مقدمۀ 1. معرفت نفس، نقطه آغازین متافیزیک نوری 🔺 شروع فلسفۀ اشراق، هم به لحاظ اتفاق تاریخی و هم به لحاظ تعلیمی، از معرفت نفس است. شناسایی نفس و درک هویت نوری آن، نقطۀ عطف در دستیابی به نظام نوری و درک و فهم هستی شناسی اشراقی است. 🔺 سهروردی می کوشد پس از تثبیت هویت نوری نفس، هویت نوری موجودات مافوق نفس تا حق تعالی را اثبات کرده، راهی روشن به متافیزیک و الهیات نوری باز کند. وی این مسیر را در سه گام اساسی طی کرده است: 🔘گام نخست: علم حضوری نفس به خود 🔺 علم حضوری نفس به خود، در دو سطح جریان دارد: 🔺 الف) سطح برتر از علم حضوری نفس به نفس که ویژه خواص است و در حال تجرد از بدن و خلع بدن روی می دهد. 🔺ب) سطح نازل تر از علم حضوری نفس به نفس، همگانی است؛ به گونه ای که در همه انسان ها از خواص و عوام وجود دارد. این سطح از علم حضوری که هنگام ارتباط معمولی نفس با بدن تحقق دارد، با اندکی تأمّل و درنگ درونی آشکار می شود. 🔘گام دوم: هویت نوری نفس 🔺 حقیقت نفس، حقیقتی ادراکی است به گونه ای که علم حضوری نفس به نفس همیشگی و یکپارچه بوده، سراسر نفس را در همۀ لحظات بقای آن پوشش می دهد. نه یک لحظه غیبت وجود دارد ونه هیچ کجای آن غایب است، بلکه نفس واقعیتی بسیط و یکسره ادراک است. بنابراین، نفس هویتی جز ادراک حضوری خود و عدم الغیبه ندارد و خود پیدایی و خود آشکاری، همۀ واقعیت نفس را شکل می دهند. 🔺 سهروردی چنین واقعیتی را هویت نوری می داند و از نفس به دلیل همین ویژگی به عنوان «نور محض» یاد می کند. 🔘 گام سوم: هویت نوری موجودات مافوق نفس 🔺 شیخ اشراق با روش برهانی مبتنی بر مقدمّه شهودی و حضوری، هویت نوری موجودات ما فوق نفس تا باری تعالی را اثبات می کند و می گوید وقتی نفس هویتی ادراکی و نوری دارد و حقیقتی بسیط و امری یکسره ظهور و ادراک است، موجودات مافوق نفس که حقایقی برتر و عالی تر از نفس هستند به طریق اولی دارای هویت نوری و ادراکی اند. 🔺 شیخ اشراق به تدریج به این نتیجه می رسد که نفس انسان واسطۀ میان عالم نور و ظلمت عالم ماده است؛ زیرا آنچه مافوق نفس است، هویتی نوری خواهد داشت و آنچه مادون نفس است، هویتی غیر ادراکی دارد و یکسره ظلمت و تاریکی است. 🌐 حیات و فیاضت نور 🔺 سهروردی، به راحتی مسئله نور جوهری را با حقیقت حیات گره می زند؛ زیرا جوهر نوری مساوق علم و علم و ادراک یا خود حیات است؛ یا اثر آن. بنابراین، هر نور جوهری ضرورتاً حیّ و زنده است؛ یعنی شیخ اشراق از راه یکی از دو نشانۀ حیات که همان ادراک و علم است به وجود حیات در نورهای جوهری دست یافته است. 🔺 نور حقیقتی است که « ظاهرٌ بذاته و مُظهِرٌ للغیر» است، یعنی نور ذاتاً خودپیدا و پیدا کننده و آشکار ساز اشیای دیگر است؛ چراکه هویت نور، اشراق و نورافشانی است. بنابراین، نور ذاتاً فیّاض و مُشرق است. 🔺 سهروردی با توجه به این روند همۀ موجودات عالم را به دو قسم حیّ و میت (زنده و مرده) تقسیم می کند؛ نفس و مافوق آن حیّ و موجودات جسمانی و مادی که مادون نفس اند، مرده و میّت اند. 📚 منبع: کتاب آموزش حکمت اشراق ص 49_56 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 1️⃣ اهمیت حکمت مشاء https://eitaa.com/fvtt_ir/2517 2️⃣ مشرب های سه گانه فلسفی https://eitaa.com/fvtt_ir/2561 3️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2594 4️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2616 5️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (3) https://eitaa.com/fvtt_ir/2638 6️⃣ علوم و اقسام آن (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2677 7️⃣ علوم و اقسام آن (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2715 8️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2848 9️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2869 🔟معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2886 1️⃣1️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/2902 2️⃣1️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/2930 ⏳ ادامه دارد ... —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش 2️⃣1️⃣ 🌐 معرفت شناسی در فلسفه مشا 🔘اقسام تصور جزئی 3️⃣ ادراک وهمی 🔺 مشائیان ادراک وهمی را از سنخ ادراک صورت ندانسته، آن را ادراک معنا شمرده اند. 🔺 فرق صورت با معنا در این است که صورت، ویژگی و وصفی در اشیای مادی است که به وسیله یکی از حواس پنجگانه ظاهری ادراک می شود، ولی معنا، ویژگی و وصفی در اشیای محسوس است که به وسیله قوای مدرکه ظاهری قابل درک نیست و فقط قوای مدرکه باطنی آن را درک می کنند. 🔺 پس از آنکه شیء مادی به وسیله حواس صورت حسی ادراک شد، قوه مدرکه باطنی، یعنی واهمه از همان شیء مادی معنایی جزئی را درک می کند که ادراک وهمی نامیده می شود. 🔺 ادراک وهمی، ادراک معنایی نامحسوس در اشیای محسوس است؛ مانند درک دوستی، دشمنی، خیریت و شریّت یک شیء برای ما یا دیگران. 🔺 از آنجا که این ادراک حسی آن شیء مادی و محسوسی متوقف است که این معنا در آن وجود دارد و آن معنا را وابسته به آن امر جزئی درک می کند، قابل صدق بر کثیرین نیست و ادراک جزئی است. 🔺 ادراک وهمی برای نخستین بار در آثار فیلسوفان مسلمان مطرح شده و در آثار فیلسوفان یونانی نیامده است. اما فیلسوفان بعدی، از جمله ملاصدرا آن را ادراکی مستقل ندانسته و به ادراک عقلی ملحق کرده اند. 🔺 عموم مشائیان ادراک های حسی، خیالی و وهمی را به سبب مادی بودن، ادراک جزئی دانسته اند، ولی این دیدگاه، هم از سوی برخی از مشائیان و هم به وسیله فیلسوفان بعدی به چالش کشیده شده است. 4️⃣ ادراک عقلی 🔺 ادراک عقلی، ادراکی است که انسان از یک شیء، خواه جوهر یا عرض دارد و آن ادراک قابل صدق بر کثیرین است. این ادراک کاملا مجرد است. 🔺 تصور عقلی، تصوری از شیء است که به طور کامل از ماده و عوارض مادی مجرد است. 🔺 ادراک عقلی از بالاترین مرتبه تجرید برخوردار است. ادراک عقلی، یا ادراک موجود معقول و مجرد است یا ادراک شیئی مادی است. اگر ادراک موجود مجرد باشد، بر تجرید متوقف نیست، ولی اگر ادراک موجود مادی باشد، بر تجرید آن از ماده و عوارض مادی متوقف است. 🔘 تفاوت ادراک های حسی، خیالی، وهمی و عقلی 🔺 تفاوت در مقدار تجرد آن از ماده و عوارض مادی است. ادراک حسی، تجرد اندکی از ماده و عوارض مادی دارد، ولی تجرد ادراک عقلی از ماده و عوارض مادی کامل است، و آنچه سبب جزئیت و کلیت ادراک می شود، همین تجرد یا عدم تجرد از ماده و عوارض مادی است. در ادراک های حسی، خیالی و وهمی، به سبب حضور ماده یا عوارض مادی، ادراک جزئی است، ولی در ادراک عقلی، به سبب نبودن ماده و عوارض آن، ادراک کلی و قابل صدق بر کثیرین است. 🔘 لازمه ی درک عقول و مجردات 🔺 برای آن که انسان عقول و مجردات را ادراک کند، لازم است میان آنها و انسان رابطۀ ویژه ای برقرار شود و آنها به نحوی به عقل انسان اثر بگذارند تا به دنبال این تأثیر و تأثر، صورتی از آنها در نفس انسان حاصل شود؛ گرچه برای تأثر نفس از آنها، به تجرید و تقشیر نیازی نیست. 📚 منبع: کتاب حکمت مشاء ص 65_70 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 📚 1️⃣جایگاه عزم https://eitaa.com/fvtt_ir/2814 2️⃣درآمدی بر دیدگاهها و باورداشتهای اسلامی-انقلابی https://eitaa.com/fvtt_ir/2871 3️⃣پنج رویکرد مادر در مکتب امام https://eitaa.com/fvtt_ir/2889 4️⃣اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی https://eitaa.com/fvtt_ir/2932 ⏳ ادامه دارد ... 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🔰🔰 «اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی» عنوان کتابی است که به معرفی به عنوان اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی می پردازد. 🔰این کتاب که به همت پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم(ع) پیشتر منتشر شده بود بنا به درخواست فرهیختگان ارجمند بصورت منتشر شد. 🔗برای دریافت کتاب اینجا کلیک کنید. —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 1️⃣ معرفی محتوای کتاب https://eitaa.com/fvtt_ir/2466 2️⃣ معنای لغوی تصوف https://eitaa.com/fvtt_ir/2492 3️⃣ معنای اصطلاحی تصوف https://eitaa.com/fvtt_ir/2541 4️⃣ معنای اصطلاحی عرفان https://eitaa.com/fvtt_ir/2582 5️⃣ عرفان عملی و نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/2603 6️⃣ عرفان عملی https://eitaa.com/fvtt_ir/2628 7️⃣ عرفان نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/2655 8️⃣ محورهای اساسی در عرفان نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/2688 9️⃣ امکان دستیابی به معارف شهودی https://eitaa.com/fvtt_ir/2704 🔟 هماهنگی عرفان با عقل و دین https://eitaa.com/fvtt_ir/2718 1️⃣1️⃣ تأثیرات عرفان عملی و نظری بر یکدیگر https://eitaa.com/fvtt_ir/2755 2️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفان اسلامی (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2813 3️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفانِ اسلامی (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2820 4️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفانِ اسلامی (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2834 5️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفانِ اسلامی (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/2855 6️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2874 7️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2892 8️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2908 9️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی(۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/2935 ⏳ ادامه دارد ... —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش 9️⃣1️⃣ 🌐 ادوار پنج گانه عرفان اسلامی (4) 🌐 دورۀ دوم: دورۀ بالندگی و تکامل 🔺 دورۀ دوم از نظر زمانی از ابتدای قرن سوم تا اوایل قرن هفتم و به طور دقیق قبل از محی الدین عربی (م 638) ادامه می یابد. 🔘ویژگی های دورۀ دوم 🔺 الف) وقتی حجم تعالیم عرفانی گسترده شد، عرفا نیاز دیدند که آموزه های عارفانه را تنظیم، تدوین و حفظ نمایند. از این رو در این دوره عرفا به تألیف و تصنیف دست بردند و در این دوره آثار مهمی شکل گرفته است و بیشتر مشایخ و صوفیان این دوره صاحب رساله و کتاب هستند. 🔺 ب) از ویژگی های این دوره، استحکام و استقرار کامل فرقه های صوفیه است. تشکیلات و سلسله مراتب گروهی، سنن، آداب و استحسانات صوفیانه شکل کامل خود را پیدا می کند. 🔺 ج) هرچند عرفان اسلامی از همان ابتدا صبغه رنگ و بوی عملی داشته است، اما در این دوره عرفان عملی که در واقع بنیان اصلی عرفان اسلامیِ قبل از دورۀ سوم را تشکیل می داده، از جنبه های مختلف به اوج خود می رسد. 🔺 د)از ویژگی های این دورۀ رشد قابل توجه و به تدریج اوج گیری احساست عرفانی است که در قالب نظم و نثر خود را نشان می دهد و در زبان فارسی و عربی بزرگ ترین شاهکارهای ادبی را پدید می آورد. 🔺 ه) عرفان اسلامی در این دوره، با دیگر نحله هایی که در میان مسلمین پدید آمده اند، همچون متکلمین و فلاسفه رابطۀ جدی برقرار می کند. 🔺 و) در این دوره، اصطلاحات خاص عرفانی که به طور عمده از شریعت و گاهی از فلسفه و کلام گرفته شده است، شکل خاص خود را می گیرد. 🔺ز) از خصوصیات بارز این دوره، پدید آمدن مشایخ بزرگ عرفانی همانند: ذوالنون مصری، بایزید بسطامی، جنید بغدادی، حلاج، ابوسعید ابوالخیر، خرّاز و ده ها عارف گران سنگ دیگر است. 🌐 عرفای طراز اول و مشهور قرن سوم 1️⃣ بشر حافی (م 227) 🔺 مقیم بغداد و از مشاهیر عرفا بوده است. در ابتدا اهل فسق بوده و داستان توبۀ او به دست حضرت موسی بن جعفر(ع) معروف است. 2️⃣ حارث محاسبی (م243) 🔺 وی از معاصران جنید و استاد اوست. در علوم ظاهر و باطن مهارت داشته و نوشته های فراوانی دارد. 3️⃣ ذوالنون مصری (م 245) 🔺 وی اهل «إِخمیم» مصر و از ارکان عمده و مهم عرفاست. شاگرد اسرافیل مغربی و استاد عارفان بزرگی همچون: سهل تستری و ابوسعید خرّاز و دیگران است. 4️⃣ سری سَقَطی (م 253) 🔺 وی شاگرد معروف کرخی و دایی جنید و استاد او و سایر بغدادیان است و از اقران و هم ردیفان حارث محاسبی و بشر حافی به حساب می آید. گفته می شود: اول کسی که در توحید، ترتیب مقامات و احوال عارفان سخن گفته است، اوست. 5️⃣ بایزید بسطامی (م 261) 🔺 عظمت او در عرفان به حدی است که جنید بغدادی _شیخ و سید طایفه _ دربارۀ او می گوید: ابویزید منّا بمنزلة جبرئیل من الملائکة. از همین روی «سلطان العارفین» لقب گرفته است و اول کسی است که دربارۀ مقامات «فناء فی الله» و وحدت شخصیه، خوب سخن گفته است. 🔺 جنید از طریق ابوموسی عیسی بن آدم که برادرزاده و مرید بایزید بود، به گفته های او آگاهی یافت و آنها را به عربی ترجمه کرده که با شرح آن در اللمع سرّاج به ما رسیده است و از خود با یزید هیچ نوشته ای برجای نمانده است. 🔺 پیروان بایزید از آن روی که نام وی «طیفور» بود، به «طیفوریّه» شهرت یافته اند. 📚 منبع: کتاب آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی ص 118_123 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
❇️سلسله نشست های توحیدی نشست 5⃣ ✅موضوع: پوشش گفتمانی حیات انقلابی امروز با اندیشه توحیدی 👨‍💻ارائه دهنده: حجه الاسلام والمسلمین فلاح(زید عزه) 🕤زمان: پنجشنبه 99.10.04_ ساعت 12.45 لینک حضور مجازی در نشست: 🌐https://www.skyroom.online/ch/fvtt_ir/hamandishi *********** 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
♻️ سلسله نشست‌های «تبیین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی » 2️⃣ نشست دوم: ماموریت طلبه عصر انقلاب در مواجهه تمدنی با غرب در گام دوم انقلاب اسلامی و الزامات آن در سبک و شیوه طلبگی 🎙سخنران: جناب استاد یزدان پناه حفظه الله 🗓 زمان: پنجشنبه ۴ دی ماه 🕥 ساعت ۱۰/۳۰ الی ۱۲ 📡از طریق لینک زیر در این نشست مجازی شرکت نمایید. http://vc.masoumieh.ir/tahzib توجه: ترافیک(ارسال و دریافت داده) در این همایش برای کلیه کاربران رایگان می‌باشد. ******* 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
💠 #نشست_فلسفی 2️⃣ ☑️ مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی برگزار می کند؛ 🔘 سلسله نشست های فلسفی 🌐 موضوع نشس
ج2-نشست فلسفی-استاد امینی نژاد-990927.MP3
23.42M
💠 2️⃣ 🔉 🌐 موضوع : نحوه تقرر ماهیت ❇️ با حضور استاد محترم: حجت الاسلام و المسلمین 🕢 زمان برگزاری: پنج شنبه 27 آذرماه 99 ✔️ توضیحاتی در مورد نشست دوم + سؤال نشست: https://eitaa.com/fvtt_ir/2904 🔊 همین فایل صوتی را می توانید از لینک زیر نیز بفرمایید: https://b2n.ir/249742 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 1️⃣ معرفی فلسفۀ فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/2526 2️⃣ دسته بندی مباحث فلسفۀ فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/2572 3️⃣ معیار بداهت تصوری در باب مفاهیم بدیهی https://eitaa.com/fvtt_ir/2600 4️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2622 5️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2644 6️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2735 7️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/2858 8️⃣معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/2878 9️⃣معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/2895 🔟معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۷) https://eitaa.com/fvtt_ir/2912 1️⃣1️⃣مولفه‌های معرفت یقینی https://eitaa.com/fvtt_ir/2942 ⏳ ادامه دارد ... 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش 1️⃣1️⃣ 🌐 مؤلفه های معرفت یقینی 🔘 وجه نیاز به فلسفه 🔺 پس از تثبیت اجمالی حقایق و موجوات حقیقی، ما در شناخت موجود بودن یا نبودن اشیا، گاه دچار خطا می شویم. از باب نمونه، بخت در واقع موجود نیست، اما برخی آن را موجود می پندارند، و عقل فعال موجود است، ولی برخی آن را معدوم می انگارند. بنابراین نیازمند بحث دربارۀ موجود، از آن جهت که موجود است هستیم. 🔘نیازمندی فلسفه به برهان 🔺 بحث فلسفی باید یقین آور باشد، وگرنه شک ما دربارۀ حقیقت اشیا برطرف نمی شود. برای حصول یقین، بحث ها باید برهانی باشند. برای اینکه بحث دربارۀ واقع بما هو واقع به گونۀ یقینی باشد، تنها باید از قیاس برهانی استفاده کرد. 🔺 از میان تصدیق و اعتقاد، در فلسفه تصدیق و اعتقاد یقینی اهمیت دارد، نه ظنی و تقلیدی. اعتقاد کاشف واقع، که رافع شک نیز باشد، فقط اعتقاد یقینی است. 🔘 خاستگاه بحث دربارۀ صناعت برهان 🔺 اگر قرار است به واقع دست یابیم و هیچ احتمال خلافی نیز در کار نباشد، باید از راه برهان حرکت کنیم. 🔺 دغدغه رسیدن به واقع، همان گونه که هست، خاستگاه بحث در باب برهان بوده است. قصد پدید آوردن گزاره هایی حق و صادق، که متن واقعیت را گزارش کنند، و یقین مطابق با واقع بیافرینند، به شکل گیری بحث درباره برهان می انجامد. 📚 منبع: کتاب تأملاتی در فلسفه‌ی فلسفه‌ی اسلامی ص 79_82 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 📚 1️⃣جایگاه عزم https://eitaa.com/fvtt_ir/2814 2️⃣درآمدی بر دیدگاهها و باورداشتهای اسلامی-انقلابی https://eitaa.com/fvtt_ir/2871 3️⃣پنج رویکرد مادر در مکتب امام https://eitaa.com/fvtt_ir/2889 4️⃣اندیشه پشتیبان انقلاب اسلامی https://eitaa.com/fvtt_ir/2932 5️⃣مقام مردم https://eitaa.com/fvtt_ir/2944 ⏳ ادامه دارد ... 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🔰طی سالهای حیات حضرت امام رحمة‌الله‌علیه آنچه از ایشان در باب مردم دیدیم و شنیدیم واقعاً عجیب و نادر بود. این موضع متفاوت شامل نوع نگاه به مردم و نقش، جایگاه و اقتدارات آنها، عواطفی ویژه و پیامبرگونه نسبت به ایشان، تعاملی بسیار کریمانه و انسانی با آنها و در کنار همه اعتماد شگفت‌انگیزی بود که به تعهد، تحرک و همراهی مردم داشت.با نظر به دیدگاه‌های مردم‌محور حضرت امام و نقش مؤثر این نگاه در ویرایش زندگی معاصر کشور ما، با این که از اهتمامهای عمیق ایشان به فلسفۀ فطرت یا فلسفۀ ولایت و موضوعاتی از این دست باخبریم، می‌توانیم ایشان را «» بخوانیم و نگاه‌های جدی الهیاتی ایشان به انسان، جامعه، عیال الله و مردم را جدی بگیریم. 🔰 «مقام مردم» عنوان کتابی است که به تبیین دیدگاه و نظرگاه حضرت امام ره درباره مردم می پردازد. 🔰این کتاب که به همت پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم(ع) پیشتر منتشر شده بود بنا به درخواست فرهیختگان ارجمند بصورت منتشر شد. 🔗برای دریافت کتاب اینجا کلیک کنید. —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 1️⃣ توضیحی در مورد فلسفه اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2508 2️⃣ کلیاتی در باب حکمت اشراقی https://eitaa.com/fvtt_ir/2553 3️⃣ چالش در فلسفۀ اسلامی مشایی https://eitaa.com/fvtt_ir/2591 4️⃣ سیر دگرگونی فلسفه در اندیشه مسلمانان https://eitaa.com/fvtt_ir/2635 5️⃣ زندگی علمی و سلوکی سهروردی https://eitaa.com/fvtt_ir/2667 6️⃣ جوهره حکمت اشراق / سه جهت تحول در حکمت اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2694 7️⃣ عدم تعارض عقل و شهود (بحث و ذوق) https://eitaa.com/fvtt_ir/2710 8️⃣ تبیین جایگاه منطقی شهود https://eitaa.com/fvtt_ir/2728 9️⃣ تأثیر روش شهودی در اندیشۀ فلسفی https://eitaa.com/fvtt_ir/2761 🔟 منابع حکمت اشراق (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2817 1️⃣1️⃣ منابع حکمت اشراق (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2830 2️⃣1️⃣نام‌های به‌کار رفته برای فلسفه سهروردی https://eitaa.com/fvtt_ir/2845 3️⃣1️⃣حیات حکمت اشراقی پس از سهروردی https://eitaa.com/fvtt_ir/2866 4️⃣1️⃣کتاب‌شناسی توصیفی آثار اشراقی https://eitaa.com/fvtt_ir/2883 5️⃣1️⃣آثار اشراقی پس از شیخ اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2899 6️⃣1️⃣متافیزیک نوری حکمت اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2927 7️⃣1️⃣مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2947 ⏳ ادامه دارد ... 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش 7️⃣1️⃣ 🌐 مقدمات متافیزیک نوری حکمت اشراق 🔘 مقدمه 2. تقسیم های نور و ظلمت 🔺 سهروردی پس از آنکه در میان مادّه و مادیات و عالم ابعاد _که وجودهای غیر ادراکی اند_ وجود نوری و ادراکی موجودات مافوق نفس را به اثبات رساند، به نظامی در تبیین هستی دست می یابد که می توان آن را «نظام نور و ظلمت» نام داد. 🔘 تقسیمات نور 🔺 نور چون وجود به دو قسم «نور فی نفسه لنفسه» و «نور فی نفسه لغیره» منقسم می شود. 1️⃣ انوار جوهری 🔺 «نور فی نفسه لنفسه» همان نورهای جوهری اند، نورالانوار، انوار طولی و عَرضی، نفوس فلکی و انسانی همگی نورهای جوهری اند. سهروردی از نورهای جوهری به نور «نور محض» یاد می کند. 2️⃣ انوار عرضی 🔺 «نور فی نفسه لغیره» نورهای عرضی اند که شیخ از آنها به « نور عارض» تعبیر می کند. نورهای عارض نیز دو قسم اند؛ « نور عارض مجرد» نورهایی هستند که از نورهای جوهری عالی بر نورهای جوهری پایین دست می تابند و اشراق می شوند. این نورها نسبت به جواهر نوری سافل، نورهای عرضی محسوب می شوند که موجب ازدیاد روشنائی آنان می شود. سهروردی از این نورهای عارض مجرد به «نور سانح» یاد کرده است. 🔺 قسم دیگر از نورهای عارض، «نورهای عرضی مادی» هستند. همه نورهایی که در عالم ماده قرار دارند مثل نور خورشید و نور چراغ ها و نور شمع همگی نورهای عارض بر جوهر تاریک جسم اند و بدین ترتیب، تقسیم حوزۀ نورها به پایان می رسد. 🔘 تقسیمات ظلمت 1️⃣ ظلمت جوهری 🔺 حوزه ظلمت نیز دو گونه است. گونه نخست ظلمت جوهری است. ظلمت جوهری، همان جسم است که در اصطلاح خاص اشراقی از آن به «برزخ» یاد می شود. جوهر ظلمانی به علت غیبتی که سراسر آن را فراگرفته، هیچ گونه نور، ادراک و شهودی در آن وجود ندارد. 2️⃣ ظلمت عرضی 🔺 غیبت و احتجاب جسم، موجب غیبت و احتجاب همه اعراض جسم، همانند سفیدی، سیاهی، اضافات _به غیر از نور عرضی مادی_ می شود و با این حساب، عالم ماده یکپارچه هویتی غیرادراکی یافته و در تاریکی و ظلمت غوطه ور است. 🔘 چالش های نظام نور و ظلمت 1️⃣ مشکلات ظلمت محض دانستن عالم ماده 🔺 ظلمت دانستن عالم ماده مشکلات فلسفی، عرفانی و دینی به همراه دارد؛ چراکه اگر نظام عالم براساس نظم تشکیکی شکل گرفته باشد، نمی توان عالم ماده را که ضعیف ترین مراتب موجودات است به کلی از نور بی بهره دانست. به تعبیر صدرالمتألهین اگر عالم ماده _به جهت امتداد مقداری_ سراسر غیبت است، از جهتی دیگر _که همان جهت وحدت اتصالی است_ دارای حظّ نوری است. 🔺 عرفان نیز با توجه به مبنای وحدت شخصیه وجود، همه عالم را یکسره نور تلقی می کنند و تعبیرهای آنها درباره ظلمت عالم ماده در فضای نسبیت معنا و تفسیر می شود. از منظر دینی تسبیح گویی همه موجودات حتی ذرات عالم ماده با تحلیل شیخ اشراق از ظلمت عالم ماده ناسازگار است. 2️⃣ ناهماهنگی قائل شدن به نور عرضی مادی با مبنای فلسفی نظریه نور و ظلمت 🔺 تحلیل شیخ اشراق از نور عرضی مادی و جای دادن آن در حوزه نور با تفسیر فلسفی ای که وی از نور مطرح کرده، کاملاً ناهماهنگ است. تفسیر فلسفی نور به ظهور و حضور و ادراک باز می گردد. این در حالی است که نور مادی هیچ گونه ادراکی برای خود یا دیگران همراه ندارد؛ جز آنکه جزء شرایط اشراق ابصاری نفس به موجودات در عالم ماده است. 3️⃣ نامشخص بودن جایگاه موجودات مثالی در این طرح 🔺 با آن که شیخ شهاب الدین سهروردی کاشف عالم مثال است، ولی جایگاه این عالَم و موجودات مثالی در نمودار ارائه شده روشن نیست. آیا موجود مثالی در حوزه اقسام نور قرار دارد، یا در حوزه عالم ظلمت است، یا حقیقتی میانه دارد و نیمه نورانی و نیمه ظلمانی است؟ و اگر بعدها در دستگاه فلسفی ملاصدرا مشخص شده و موجود مثالی را نیمه تجردی محسوب داشته اند و فرض اخیر را درباره موجود مثالی بپذیریم، تبیین حقیقت نیمه نوری چگونه خواهد بود؟ 📚 منبع: کتاب آموزش حکمت اشراق ص 56_59 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 1️⃣ اهمیت حکمت مشاء https://eitaa.com/fvtt_ir/2517 2️⃣ مشرب های سه گانه فلسفی https://eitaa.com/fvtt_ir/2561 3️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2594 4️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2616 5️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (3) https://eitaa.com/fvtt_ir/2638 6️⃣ علوم و اقسام آن (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2677 7️⃣ علوم و اقسام آن (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2715 8️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2848 9️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2869 🔟معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2886 1️⃣1️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/2902 2️⃣1️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/2930 3️⃣1️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/2950 ⏳ ادامه دارد ... —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش 3️⃣1️⃣ 🌐 معرفت شناسی در فلسفه مشا 🔘 تقسیم معقولات به اولی و ثانویه 🔺 در فلسفه اسلامی، معقولات به سه قسم معقولات اولی یا مفاهیم ماهوی، معقولات ثانیه منطقی یا مفاهیم منطقی و معقولات ثانیه فلسفی یا مفاهیم فلسفی تقسیم شده است. اما مشائیان این تقسیم را به شکل کنونی نداشته اند. آنها معقولات را دو قسم کرده اند: معقولات اولی و معقولات ثانویه. 🔺 اولی، همان مفاهیم کلی ای هستند که از اشیای خارجی در ذهن حاصل می شود و ماهیت آنها را تشکیل می دهد. 🔺 معقولات ثانویه، آن دسته از مفاهیم عقلی هستند که از معقولات اولی در ذهن انتزاع می شوند. 🔺 درحالی که معقولات اولی از اشیای خارجی حکایت می کنند، معقولات ثانیه، مفاهیم ذهنی را توصیف می نمایند. 🔘 دیدگاه فارابی و ابن سینا در تقسیم معقولات به اولی و ثانیه 🔺 ایشان جایگاهی برای معقولات ثانیه فلسفی در نظر نگرفته اند و در هیچ جای دیگر نیز این عنوان را مطرح نکرده اند، ولی در مقام تعریف فلسفه اولی و تعیین موضوع آن، به مفاهیمی مانند قوه، فعل، وجوب، امکان، علت و معلول اشاره کردند و آنها را از معقولات اولی و نیز از معقولات ثانیه منطقی، متمایز کردند و وجه جامع آنها را موجود بما هو موجود دانستند و گفتند در فلسفه اولی از این امور سخن گفته می شود. 🔺 با توجه به اینکه این فیلسوفان موجود بما هو موجود را جامع این مفاهیم می دانستند، می توان گفت آنها این مفاهیم را حاکی از خارج، و بیانگر احکام و اوصاف موجودات خارجی می دانستند. اما پس از ابن سینا، فیلسوفانی چون بهمنیار، سهروردی و حتی محقق طوسی و برخی از شارحان آنها این مفاهیم را به معقولات ثانیه (منطقی) ملحق کردند و آنها را مانند منطقی، ذهنی و اعتباری شمردند. 🔘 تقسیم علم به بدیهی و نظری 🔺 علم بدیهی، علمی است که بدون فکر و نظر حاصل شود و علم نظری، علمی است که حصول آن متوقف بر فکر و نظر باشد. 🔺 تقسیم به بدیهی و نظری فقط به ادراکات کلی مربوط است؛ جزئی نه کاسب است و نه مکتسب، یعنی جزئی، نه نتیجه فکر و استدلال است و نه مقدمه ای که در استدلال به کار گرفته می شود. 🔺 استدلال فیلسوفان بر وجود ادراک های بدیهی، لزوم دور و تسلسل بر فرض نظری بودن همۀ ادراک ها و در نتیجه، نفی هرگونه علمی است. 🔘 اتحاد عاقل و معقول 🔺 ابن سینا در این زمینه دو پاسخ کاملاً متعارض داده است. او در المبداء و المعاد، اتحاد عاقل و معقول را پذیرفته، بر آن استدلال کرده است و در مواردی از آثار دیگر، از جمله در الالهیات من کتاب الشفاء، موافق آن سخن گفته است. اما در الاشارات و التنبیهات، قول به اتحاد عاقل و معقول را سخنی شعری شمرده، با استدلال های متفاوتی آن را نقد کرده است. 🔘 دیدگاه ملاصدرا 🔺 ملاصدرا کوشیده است اتحاد عقل و عاقل و معقول را اثبات کند. درحالی که اگر در برخی آثار ابن سینا بر اتحاد عاقل و معقول تأکید شده، در همان آثار بر نفی اتحاد حاس و محسوس نیز تصریح شده است، اما ملاصدرا همان گونه که به اتحاد عاقل و معقول قائل شده، به اتحاد حاس و محسوس و نیز اتحاد متخیِّل و متخیَل نیز قائل شده است. 📚 منبع: کتاب حکمت مشاء ص 71_77 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
❇️ سلسله نشست های تبیین بیانیه گام دوم انقلاب 💠 موضوع: مأموریت در مواجهه تمدنی با غرب در و الزامات آن در سبک و شیوه طلبگی ✳️ ارائه دهنده: 🌐 برگزار شده توسط مدرسه معصومیه (س) @masoumieh_ir 🔊 را در پست بعد دانلود کنید —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
Neshaste Dovom.mp3
19.97M
💠 مأموریت در مواجهه تمدنی با غرب در و الزامات آن در سبک و شیوه طلبگی ✳️ ارائه دهنده: 🌐 برگزار شده توسط مدرسه معصومیه (س) @masoumieh_ir کانال استاد یزدانپناه @nasimehekmat —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac