eitaa logo
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
3.8هزار دنبال‌کننده
976 عکس
55 ویدیو
48 فایل
─━━━━━━ا﷽ا━━━━━━─ ⭕️موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) 💢با مدیریت حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا فلاح شیروانی 📍قم، میدان سپاه، بلوار شهید اخلاقی، پلاک۱۲ 📩درگاه ارتباطی و تبادل: @Admin_fotovat 🔺نشر مطالب همراه با آدرس
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 1️⃣ اهمیت حکمت مشاء https://eitaa.com/fvtt_ir/2517 2️⃣ مشرب های سه گانه فلسفی https://eitaa.com/fvtt_ir/2561 3️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2594 4️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2616 5️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (3) https://eitaa.com/fvtt_ir/2638 6️⃣ علوم و اقسام آن (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2677 7️⃣ علوم و اقسام آن (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2715 8️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2848 9️⃣معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2869 🔟معرفت شناسی در فلسفه مشاء (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2886 ⏳ ادامه دارد ... —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش 🔟 🌐 معرفت شناسی در فلسفه مشا 🔘 تقسیم ادراک به جزئی و کلی 🔺 در ادراک جزئی انسان از امر جزئی مادی آگاه می شود و این آگاهی از طریق انتزاع صورت حسی یا خیالی یا درک معنای جزئی از شیء به دست می آید. 🔺 در ادراک عقلی انسان از اشیاء به نحو کلی آگاه می شود؛ یعنی صورت کلی اشیاء که از ماده و عوارض آن به طور کامل مجرد شده، معلوم عقل واقع می شود. بنابراین، ادراک یا به امر جزئی مادی تعلق می گیرد یا به امر کلی که مجرد از ماده است. 🔘 چگونگی علم انسان به ذات خود 🔺 اگر ادراک منحصر در دو قسم جزئی مادی و کلی مجرد است، ادراک انسان به ذات خود چگونه ادراکی است و به کدام یک از این قسم متعلق است؟ 🔘 پاسخ ابن سینا 🔺 آنچه درباره انواع ادراکات و مدرَکات آنها گفته شده، آن است که معنای کلی هرگز با ادراک جسمانی ادراک نمی شود، ولی این طور نیست که مدرک هر امر جزئی لزوماً باید جسمانی باشد. 🔺 امور جزئی دو دسته اند: برخی با مدرک جسمانی درک می شوند و برخی با مدرک غیرجسمانی. آن امور جزئی که با عوارض مادی تشخص می یابند به وسیله مدرک جسمانی، یعنی حس، خیال و وهم درک می شود و امر جزئی ای که تشخص آن از طریق ماده و عوارض آن به دست نمی آید، به وسیله مدرک جسمانی ادراک نمی شود و هرگز اثبات نشده است که مدرک موجود جزئی فقط جسم و جسمانی است؛ یعنی قوه مدرکه مجرد ممکن است امر جزئی را ادراک کند. همین طور در هیچ جایی اثبات نشده که امر جزئی در حکم امر کلی در نمی آید. 🔺 هیچ استدلالی بر این مدعا نداریم که هر امر جزئی، یعنی حتی شخص مجرد، فقط با جسم درک می شود و شیء مجرد هرگز هیچ جزئی را درک نمی کند. 🔘 تفکیک ابن سینا میان دو دسته از اشخاص جزئی: 🔺 تشخص برخی از اشخاص ناشی از عوارض مشخصه هیولانی، مانند کمّ، وضع، زمان و مکان است، اما تشخص برخی از اشخاص ناشی از هیئات و عوارضی است که مختص امور غیرجسمانی است. 🔺 اشخاصی که تشخص آنها به عوارض مادی است، با اشخاصی که تشخص آنها به عوارض غیرمادی است، تفاوت دارند. عقل و نفس عاقله قادر به ادراک اشخاصی اند که تشخص آنها ناشی از عوارض غیرمادی است. 🔘 تقسیم ادراک به تصور و تصدیق 🔺 صورتی که در ذهن نقش می بندد و علم ما به یک معلوم را تشکیل می دهد، ممکن است یکی از این دو قسم باشد: آن صورت، یا فهم صدق قضیه است یا فهم صدق قضیخ نیست. فهم صدق قضیه «تصدیق» نامیده می شود و صورتی که فهم صدق قضیه نباشد «تصور». 🔺 تقسیم علم به تصور و تصدیق را نخستین بار فارابی مطرح کرده است. 🔘 تصور 🔺 آن صورت ذهنی ای است که مشتمل بر حکم و اذعان نفس به وقوع یا عدم وقوع نباشد. 🔺 صورت ذهنی مفرد، صورت ذهنی مرکب، صورت ذهنی قضیه مشکوکه و صورت ذهنی جمله های انشایی به دلیل آنکه فاقد فهم صدق اند، تصور به معنای خاص کلمه اند. 🔘 تصدیق 🔺 تصدیق، فهم صدق قضیه است. با توجه به آنکه تصدیق قسمی از علم، و عمل نیز صورت حاصل از شیء در ذهن است، پس تصدیق صورت حاصله خاصی است. ویژگی صورت حاصله ای که تصدیق است، حکم است. منظور از حکم، همان فهم و علم به مطابقت صورت ذهنی مشتمل بر نسبت حکمیه با واقعیت خارجی است. 🔺 حکم، پدیده ای معرفتی و دارای کاشفیت و حکایت گری است و این طور نیست که فعل نفسانی ای باشد که از پیزی کاشفیت نداشته باشد و مانند دیگر حالت های نفسانی مثل غم، اندوه، شادی و محبت خارج از مقوله علم باشد. 🔺 بنابراین، می توان گفت تصدیق همان فهم صدق قضیه یا علم به درستی قضیه است. 📚 منبع: کتاب حکمت مشاء ص 58_62 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 ❇️ از منظر امام خمینی 🔺امام خمینی در آثار عرفانی خود از محیی‌الدین به عظمت یاد می کند. ایشان برخی متون عرفانی مانند شرح فصوص الحکم ابن عربی را به طور خصوصی در طول مدت هفت سال از محضر سالک واصل و عارف کامل آیت‌الله میرزا محمدعلی شاه آبادی که خود از شاگردان دو حکیم و عارف بزرگ میرزا جهانگیرخان قشقایی و میرزا هاشم اشکوری بود، فرا گرفت. 🔺حضرت امام خمینی به مجموعه آثار این عارف بنام عموماً و به دو کتاب فتوحات مکیه و فصوص‌الحکم خصوصاً عنایت خاصی داشته اند. به طور کلی اصل مباحث ابن عربی برای امام قابل قبول بوده، ولی در بعضی جاها با او اختلاف نظر دارند. تعلیقه ای هم بر فصوص نگاشته اند. 🔺امام خمینی در آثار عرفانی خود مانند شرح دعای سحر، مصباح الهدایة الی الخلافة والولایة، تعلیقة علی الفوائد الرضویه، سرّ الصلوة، آداب الصلاة و چهل حدیث، در موارد متعدد از محیی‌الدین به عظمت یاد کرده است. و تحت عناوین با شکوهی مانند: شیخ کبیر، شیخ عارف، شیخ محقق، بزرگمرد، از او نام برده و به عنوان یکی از «بزرگان مشایخ ارباب عرفان» او را ستوده است 🔺از مواردی که اشاره به نظر حضرت امام درباره محیی‌الدین دارد، نامه معروف و پیام تاریخی ایشان خطاب به گورباچف می باشد که در بخشی از آن آمده است: «دیگر شما را خسته نمی کنم و از کتب عرفا به خصوص محیی‌الدین ابن عربی نام نمی برم که اگر خواستید از مباحث این بزرگمرد مطلع گردید، تنی چند از خبرگان تیزهوش خود را که در این گونه مسائل قویاً دست دارند، راهی قم گردانید تا پس از چند سالی با توکل به خدا از عمق لطیف باریکتر ز موی منازل معرفت آگاه گردند که بدون این سفر، آگاهی از آن امکان ندارد.» 🔺مطلب دیگر پیرامون نظر حضرت امام خمینی درباره محیی‌الدین ابن عربی، سخن استاد سید جلال‌الدین آشتیانی است که در انتهای مقدمه مبسوط خود بر کتاب مصباح الهدایة الی الخلافة والولایه چنین مرقوم نموده است: «مرحوم امام رضوان‌الله علیه از کثیری از اکابر ارباب عرفان به
 «خلّص شیعیان امیر مؤمنان علیه السلام»
تعبیر کرده اند. نمونه آن بیانات ابن عربی است در جواب 153 سؤال حکیم ترمذی در مسائل مختلف که برخی از آن مسائل از عویصات است. شیخ اکبر سالیان متمادی بعد از رحلت ترمذی در فتوحات مکیه[28] به این سؤالات جواب داده است» منبع
💠 📚 1️⃣جایگاه عزم https://eitaa.com/fvtt_ir/2814 2️⃣درآمدی بر دیدگاهها و باورداشتهای اسلامی-انقلابی https://eitaa.com/fvtt_ir/2871 3️⃣پنج رویکرد مادر در مکتب امام https://eitaa.com/fvtt_ir/2889 ⏳ ادامه دارد ... 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 📚 🔰🔰 «پنج رویکرد مادر در مکتب امام» عنوان کتابچه ایست که مختصرا به یکی از ویژگی های پایه و اصلی مکتب امام می پردازد. 🔰این کتاب که به همت پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم(ع) پیشتر منتشر شده بود بنا به درخواست فرهیختگان ارجمند بصورت منتشر شد. برای دریافت کتاب اینجا کلیک فرمایید. —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 1️⃣ معرفی محتوای کتاب https://eitaa.com/fvtt_ir/2466 2️⃣ معنای لغوی تصوف https://eitaa.com/fvtt_ir/2492 3️⃣ معنای اصطلاحی تصوف https://eitaa.com/fvtt_ir/2541 4️⃣ معنای اصطلاحی عرفان https://eitaa.com/fvtt_ir/2582 5️⃣ عرفان عملی و نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/2603 6️⃣ عرفان عملی https://eitaa.com/fvtt_ir/2628 7️⃣ عرفان نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/2655 8️⃣ محورهای اساسی در عرفان نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/2688 9️⃣ امکان دستیابی به معارف شهودی https://eitaa.com/fvtt_ir/2704 🔟 هماهنگی عرفان با عقل و دین https://eitaa.com/fvtt_ir/2718 1️⃣1️⃣ تأثیرات عرفان عملی و نظری بر یکدیگر https://eitaa.com/fvtt_ir/2755 2️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفان اسلامی (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2813 3️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفانِ اسلامی (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2820 4️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفانِ اسلامی (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2834 5️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفانِ اسلامی (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/2855 6️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2874 7️⃣1️⃣ادوار پنجگانه عرفان اسلامی (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2892 ⏳ ادامه دارد ... —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش 7️⃣1️⃣ 🌐 ادوار پنج گانه عرفان اسلامی (2) 🌐 دورۀ اول: دورۀ آغازین عرفان اسلامی 🔘 شخصیت های دورۀ آغازین عرفان اسلامی 1️⃣ اویس قرنی (م 37) 🔺 از سرزمین یمن و از قبیلۀ بنی مراد است. زندگی او به گونه ای بوده که اطرافیانش وی را دیوانه می پنداشتند اما بعد ها به خاطر انتشار جملاتی از رسول الله (ص) در شأن اویس، آرام آرام مورد توجه مردم و مسلمین قرار گرفت. 🔺 ایشان در زمان خلیفۀ دوم او را به ترک خلافت توصیه می کند، اما در زمان خلافت ظاهری حضرت علی (ع) با وی بیعت می کند و در پیکار صفین به فیض شهادت می رسد. 2️⃣ حسن بصری (م110) 🔺 از جمله افرادی که سلسله های صوفیه به او اعتنای فراوان دارند و مطابق برخی نظرات، سلسله صوفیه از طریق وی خود را به امیر مؤمنان، علی (ع) می رسانند ،حسن بصری است. وی در اصل ایرانی است. 🔺 استاد شهید مطری (ره) در کلیات علوم اسلامی در شرح احوال حسن بصری می گوید: کتابی به نام رعایة حقوق الله تألیف کرده که می تواند اولین کتاب تصوف شناخته شود. 3️⃣ حبیب عجمی (م119) 🔺 در ابتدا اهل فساد و ربا خواری بوده است، اما پس از توبه و انقلاب درونی، آن قدر در مسیر طاعت و بندگی پیش می رود که صاحب کرامات می شود. 4️⃣ مالک بن دینار (م131) 🔺 آنچه از وی نقل شده است، افراط در زهد است، آن چنان که گاهی با ازدواج نیز مخالفت می نموده و وقتی از او می پرسند: چرا ازدواج نمی کنی؟ در پاسخ می گوید: اگر بتوانم، خود را طلاق می دهم! 🔺 در زندگی او علاوه بر زهد، دو چیز دیگر نیز قابل دقت است؛ یکی غلبۀ حال حزن بر اوست، دیگر اینکه از کتب مقدس همچون تورات و انجیل کلمات فراوان نقل کرده است که از دیدگاه برخی بررسی های تاریخی دارای اهمیت است. 5️⃣ ابوهاشم صوفی کوفی 🔺 وی آغازگر مرحلۀ دوم در دورۀ آغازین است؛ زیرا اول کسی است که به اسم صوفی خوانده شده است و به نظر می رسد قبل از او نحلۀ صوفیه وجود داشته است؛ زیرا سفیان ثوری که از شاگردان ابوهاشم است، می گوید: من صوفی را نمی دانستم که چیست تا اینکه ابوهاشم صوفی را دیدم. پس معلوم می شود قبل از آنکه ثوری، ابوهاشم را ببیند، مسئلۀ صوفی و تصوف مطرح بوده است. 6️⃣ ابراهیم ادهم (م161_166) 🔺 وی از اشخاصی است که بسیار مورد توجه عرفاست. جنید دربارۀ او می گوید: «مفاتیح العلوم ابراهیم؛ ابراهیم ادهم کلیدهای علوم الهی و سلوکی است». 🔺 در زندگی خود داستانی شبیه داستان بودا دارد؛ زیرا در بلخ پادشاه زاده بوده و پس از توبه مسافرت ها دارد و با فضیل عیاض و سفیان ثوری صحبت داشته است. 📚 منبع: کتاب آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی ص 107_114 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 1️⃣ معرفی فلسفۀ فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/2526 2️⃣ دسته بندی مباحث فلسفۀ فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/2572 3️⃣ معیار بداهت تصوری در باب مفاهیم بدیهی https://eitaa.com/fvtt_ir/2600 4️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2622 5️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2644 6️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2735 7️⃣ معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۴) https://eitaa.com/fvtt_ir/2858 8️⃣معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۵) https://eitaa.com/fvtt_ir/2878 9️⃣معیار بداهت مفاهیم از دیدگاه فیلسوفان مسلمان (۶) https://eitaa.com/fvtt_ir/2895 ⏳ ادامه دارد ... 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac