eitaa logo
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
3.7هزار دنبال‌کننده
978 عکس
56 ویدیو
48 فایل
─━━━━━━ا﷽ا━━━━━━─ ⭕️موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) 💢با مدیریت حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا فلاح شیروانی 📍قم، میدان سپاه، بلوار شهید اخلاقی، پلاک۱۲ 📩درگاه ارتباطی و تبادل: @Admin_fotovat 🔺نشر مطالب همراه با آدرس
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 راهكارهاي ارتقاي فلسفه در حوزه ✅مصاحبه نشریه خط با ◀️بخش 4️⃣ 📝با همین انگیزه‌ها، مؤسسه هایی شکل گرفته اند و فلسفه را تدریس می کنند. مگر هدف این نیست؟ پس چرا می گویید باید دوباره مؤسسه هایی به صورت تخصصی به این مقوله بپردازند؟ ... ادامه 🔺رهبر معظم انقلاب فرمودند: ما باید در هر حوزه‌ای از حوزه‌ها که وارد می‌شویم، ناظر به این علوم موجود در غرب باشیم. 🔸یکی از بحث‌های جدی در معرفت شناسی این است که عموم طلبه‌ها، به نحوی درگیر شوند، ولی ما کتاب قوی ای نداریم که اندیشه‌های ما را کامل گفته و دقیقاً به معرفت شناسی غرب پرداخته و ذره ذره آن را نقد کرده باشد. 🔸اگر چنین رشته‌ای حاصل شود، هم روزآمد است و می‌تواند به دغدغه‌های روز جواب بدهد، هم می تواند در سنت اصیل خودمان نفس بکشد. همین مسئله باعث می‌شود که ما برخی کتاب ها را تغییر بدهیم. 🔸در فضای سنتی، طولانی بودن کار، مانع است و می خواهیم این دوره را کاهش بدهیم. بی گمان به کتاب های جدید نیاز است. به ویژه اگر قرار باشد، ناظر به بحث‌های روز هم باشد. 🔸ما معمولاً در حوزه متن محور هستیم. برای همین معتقدم متن محوری باید به روز باشد. روال متن محوری باشد، ولی در کنارش هر بیست، سی سال، به تجدید نظر متن بپردازند و بر اساس نیازهایی که به وجود می آید، متن جدیدی تولید شود. البته با این شرط که متون اصیل ما هم خوانده شوند، یعنی این متون جدید، مثلا جای «اسفار» را نگیرد. 🔺به نظر من، جای درگیری محققان فلسفه با مباحث روز و مسائل مستحدثۀ این دانش خالی است. 🔸به تازگی مرکزی را دیدم که درباره مسائل زنان، فعالیت های علمی و پژوهشی انجام می دهد و پرسشی را مبنی بر این که آیا جنسیت انسان مؤثر است یا نه، مطرح می کند و با بسیاری از اندیشمندان در میان می گذارد. 🔸ما موضوع های فراوانی از این دست داریم؛ افرادی که از نظر علمی توانمند هستند و محقق به شمار می آیند، باید با این مباحث درگیر شوند و به آن ها فکر کنند. 🔸البته برای درگیرشدن، همین اندازه که یک لبی تَر ‌شود، کافی است، نه این که خیلی در این حوزه‌ها وارد شوند. اما همین مقدار هم کم چیزی نیست. منتها اگر همین طور امتداد یابد، یک نسل می‌گذرد و به اندیشه‌ای تبدیل می‌شود که با مباحث جدید درگیر بوده و با آن ها آشناست. 🔸به همین دلیل، باید با پرسش‌های جهانی در ساحت فلسفه ارتباط برقرار کنیم. —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
📝گام دوم، فصل صراحت انقلابی و تمدنی است. 🔺خلاصه بیانات استاد فلاح شیروانی در جمع مدیران کل سازمان تبلیغات اسلامی، روزنامه قدس. فایل با کیفیت،در پست زیر 👇👇👇 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
930028.pdf
422.9K
📝گام دوم، فصل صراحت انقلابی و تمدنی است. 🔺خلاصه بیانات استاد فلاح شیروانی در جمع مدیران کل سازمان تبلیغات اسلامی، روزنامه قدس. —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🌸 ▫️نشر و تبیین اندیشه های حجت الاسلام و المسلمین استاد سید یدالله یزدانپناه 🔰وجودی بودن، سازواری و شکوه دستگاه فلسفی ملاصدرا —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🌸کلام استاد ▫️نشر و تبیین اندیشه های حجت الاسلام و المسلمین استاد سید یدالله یزدانپناه 🔰وجودی بودن، سازواری و شکوه دستگاه فلسفی ملاصدرا 🔺فلسفه ملاصدرا وجودی است؛ یعنی به‌لحاظ محتوا رنگ خاصی دارد . حکمت متعالیه هویت وجودی دارد و ملاصدرا را می‌توان فیلسوف وجود نامید. 🔸نقطه آغاز فلسفه ملاصدرا وجود است. او با به‌کارگیری ابزارهای فلسفی لازم، فلسفه وجودی خود را بسط می‌دهد و دستگاه هستی‌شناختی سازوار و منسجمی را عرضه می‌کند. 🔺دستگاه سازوار هستی‌شناختی صدرا، حقیقتاً دستگاه باشکوه و قدرتمندی است؛ 🔸باشکوه به دلیل اینکه بسیار خودش را باز کرده، بسط داده، همه جا را گرفته و به همه جا رنگ وجودی داده است. 🔹این دستگاه بسیار باشکوه است، یعنی اینطور نیست که تنها چند مطلب افزوده باشد ،بلکه بسیار گسترده دامن است. 🔸قدرتمند است یعنی قدرت تحلیل همه مسائل را در دستگاه خودش دارد. 👈این دستگاه با شکوه قدرتمند، در سنت فلسفی ما رقیبی ندارد. 📚(برگرفته از جلسات 5 و 6 دروس حکمت متعالیه استاد یزدان‌پناه (سال نخست)) ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🗂 ♨️نهضت مصاحبه با موضوع امتداد حکمت ⭕️خلاصه مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین استاد امینی نژاد 💢بخش1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1230 💢بخش2️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1258 💢بخش3️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1286 💢بخش4️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1305 💢بخش5️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1339 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
♨️امتداد حکمت ⭕️خلاصه مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین استاد امینی نژاد 💢بخش1️⃣ 🔺این تعبیر[امتداد حکمت] را مقام معظم رهبری حفظه الله در سنوات اخیر رواج دادند. این یک موضوع بسیار هوشمندانه و دقیقی است که از سوی ایشان مطرح شده است. 🔺مقام معظم رهبری در این عرصه که یک عرصه بسیار بزرگ فرهنگی است، سه مسئله و نکته ی اساسی و مهم مطرح فرموده اند: 🔸یکی اینکه موضوع احیاء تمدن بزرگ اسلامی را خیلی برجسته کردند. اصل مسئله، توسط حضرت امام به عرصه ی فرهنگی ما وارد شده است، در این، جای هیچ گونه شک و تردیدی نیست ولی تا جایی که بنده اطلاع دارم، این نحوه زبان دادن که اساساً هدف عظیم انقلاب کبیر ما، احیاء مجدد تمدن بزرگ اسلامی است، نکته ی بسیار مهمی است؛ یعنی ما نباید در بحث انقلاب اسلامی به اهداف سطحی تر و نازل تر توقف بکنیم. این نشان می دهدکه دورنمای ما در انقلاب اسلامی چیست. 👈انقلاب اسلامی به سمت احیاء تمدن بزرگ اسلامی حرکت می کند، این نکته اول. 🔸نکته ی دوم این بود که ایشان نشان دادند اگر قرار باشد تمدن بزرگ اسلامی احیاء شود، نقطه ی اصلی کار، مسئله ی علوم و دانش ها هستند. به نحو خاص ایشان روی علوم تأکید کردند و روی پیشرفت علمی پافشاری کردند. در شعب و گونه های مختلف علم فرمودند که باید این پیشرفت حاصل شود. این زمینه ی شکل گیری تمدن بزرگ اسلامی است. 🔸گام سومی هم ایشان پیموده است که آن هم بسیار اساسی است و این پازل را کامل می کند. ایشان فرمودند نقطه ی ثقل و اساس شکل گیری این روند، تکیه و توجه به اندیشه های بنیادی و فلسفی است. 🔺بسیار هوشمندانه این گام ها طی شده است. نقطه ی اصلی کار، حکمت و فسلفه ی اسلامی است و همین حکمت و فلسفه ی اسلامی، مجموعه ی علوم و دانش ها را رهبری می کند، جهت گیری ها صورت می گیرد، فلسفه های مضاف و علوم مختلف شکل می گیرد و در نهایت منجر می شود به احیاء و شکل گیری تمدن بزرگ اسلامی. 🔺این یک مجموعه ای است که کاملا اجزای آن به هم مرتبط است. در این فضا است که مقام معظم رهبری بحث امتدادهای حکمت را مطرح کردند و جدی گرفتند و در جلسات متعدد که با اندیشمندان فلسفی و بزرگوارانی که در این فضا کار می کنند، مرتب روی بحث امتدادها تأکید می فرمودند. 🔸چنانچه همیشه یک مقایسه ای در کلام ایشان بین امتدادهای فلسفه ی اسلامی و امتداد های فلسفه ی غرب صورت می گرفت که دنیای غرب، امتدادهای خودش را در ساحت های متعدد حیات بشری پیدا کرده است منتها متأسفانه در فضای حکمت و فلسفه ی اسلامی با اینکه از غنای محتوایی بیشتری برخوردار است، از قوت و عمق بیشتری برخوردار است، متأسفانه ما این امتدادها را چندان به چشم نمی بینیم. 🔸باید ما بدانیم بر اساس همان فضای سه ضلعی که مقام معظم رهبری فرموده، اگر این فضا جدی گرفته نشود به اصل تمدن بزرگ اسلامی ضربه خواهد زد و از عمق این تمدن بزرگ اسلامی کاسته می شود. لذا مسئله ی امتداد فلسفه و حکمت اسلامی، بحث جدی است و من فکر می کنم ما مسائل علمی و دانشی فراوانی را باید در خصوص بحث امتداد فلسفه ی اسلامی پی بگیریم. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
☑️ 🔹 بیان شده در روز های چهارشنبه دوره سال ۹۸-۹۷ جلسه1️⃣0️⃣: https://eitaa.com/fvtt_ir/207 جلسه2️⃣0️⃣: https://eitaa.com/fvtt_ir/399 جلسه3️⃣0️⃣: https://eitaa.com/fvtt_ir/511 جلسه4️⃣0️⃣: https://eitaa.com/fvtt_ir/583 جلسه5️⃣0️⃣: https://eitaa.com/fvtt_ir/727 جلسه6️⃣0️⃣: https://eitaa.com/fvtt_ir/836 جلسه7️⃣0️⃣: https://eitaa.com/fvtt_ir/945 جلسه8️⃣0️⃣: https://eitaa.com/fvtt_ir/998 جلسه9️⃣0️⃣: https://eitaa.com/fvtt_ir/1063 جلسه0️⃣1️⃣: https://eitaa.com/fvtt_ir/1093 جلسه1️⃣1️⃣: https://eitaa.com/fvtt_ir/1127 جلسه2️⃣1️⃣: https://eitaa.com/fvtt_ir/1152 جلسه3️⃣1️⃣: https://eitaa.com/fvtt_ir/1193 جلسه4️⃣1️⃣: https://eitaa.com/fvtt_ir/1206 جلسه5️⃣1️⃣: https://eitaa.com/fvtt_ir/1234 🔸اتمام جلسات در سال تحصیلی ۹۸-۹۷ —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
☑️بیانات اخلاقی #استاد_امینی_نژاد 🔹 بیان شده در روز های چهارشنبه دوره #نهایه_الحکمه سال ۹۸-۹۷ 🎧جلسه پانزدهم (استثنائاً یکشنبه) 🗓1398/02/08 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
✅ جلسه با طلاب دوره جامع حکمت و عرفان 🔷 🔴 بخش 1️⃣ 📝 حفظ انگیزه الهی و توجه به مسیر طلبگی https://eitaa.com/fvtt_ir/525 🔴بخش 2️⃣ 📝 موقعیت ویژه طلبه در عصر انقلاب https://eitaa.com/fvtt_ir/549 🔴 بخش 3️⃣ 📝 تنظیم زندگی با درس https://eitaa.com/fvtt_ir/823 🔴 بخش 4️⃣ 📝 تحکیم پایه های علمی سپس به دست آوردن بال دوم https://eitaa.com/fvtt_ir/869 🔴 بخش 5️⃣ 📝 روش یاد بگیرید(قسمت 1) https://eitaa.com/fvtt_ir/962 🔴 بخش 6️⃣ 📝 روش یاد بگیرید(قسمت 2) https://eitaa.com/fvtt_ir/1010 🔴 بخش 7️⃣ 📝 روش یاد بگیرید(قسمت 3) https://eitaa.com/fvtt_ir/1080 🔴بخش 8️⃣ 📝استقلال طلبه(قسمت 1) https://eitaa.com/fvtt_ir/1147 🔴بخش9⃣ 📝استقلال طلبه(قسمت 2) https://eitaa.com/fvtt_ir/1207 🔴بخش🔟 📝 نحوه فعالیت در عرصه های غیرحوزوی https://eitaa.com/fvtt_ir/1237 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
✅ جلسه استاد یزدانپناه با طلاب دوره جامع حکمت و عرفان 📝 نحوه فعالیت در عرصه های غیرحوزوی 🔷 درباره طلبگی 🔷 بخش 0️⃣1️⃣ 🔺بعد از آنکه این فضای علمیت را قوی کردید، بکشید به سمت حوزه های دیگر. 🔸هر جا می خواهید بروید، هر کاری می خواهید بکنید، می خواهید در فضاهای حاکمیتی، اجتماعی، تمدن اسلامی، هر چه، هر چیز جدیدی می خواهید با یک شیب آهسته و آرام بروید ولی اول باید کار علمی تان را قوی کنید. 👈آهسته آهسته خیز بردارید، این را خیلی جدی در نظر بگیرید. 🔸مثلاً من قرار است بروم در فضای تمدنی چه بحث هایی را باید بخوانم؟ چه کتاب هایی را باید بخوانم؟ چه اساتیدی را باید ببینم؟ آهسته، تاکید می کنم، یک مرتبه این قدر قوی نشود که پایه محکم نشود. 🔸تمام بنیادهایی که ما نیاز داریم، آن بنیادها را محکم درست می کنیم بعد می آییم دنبال این، بعدش هم منظورم این نیست که می گذاریم بیست سال بگذرد که ذهن دیگر هیچ ارتباطی با آن برقرار نکند! نه آن را نمی گویم، از همان اول ارتباط برقرار می کند اما یک ارتباط این شکلی برقرار می کند. 🔸همین الان هم به شما بگویم که هر رشته ای می روید از قرآن جدا نشوید، هر رشته ای، فلسفه است، فقه است، هر چه هست. ⚠️از قرآن جدا نشوید و بعد از آن هم از روایات جدا نشوید. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
قال الامام ابو جعفر محمد بن علی الباقر علیه السلام: ⚫️انما يداق الله العباد في الحساب يوم القيامة علي قدر ما اتاهم من العقول في الدنيا. ◾️خدا در روز قيامت نسبت به حساب بندگانش به اندازه عقلي كه در دنيا به آنها داده است باريك بيني مي كند. شهادت پنجمین خورشید آسمان امامت،حضرت باقرالعلوم علیه السلام بر شیعیان و شیفتگان حضرتش تسلیت باد —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
♨️ #فلسفه_از_نگاه_امام_و_رهبری 🔸 #کلام_امام 💢نگاه حوزه قدیم به فلسفه و عرفان 🔺اين از مسائل رايج حوزه ها بود كه هر كس كج راه مى رفت، متدين تر بود. ❗️ياد گرفتن زبان خارجى، كفر؛ و فلسفه و عرفان، گناه و شرك بشمار مى رفت. ❓در مدرسه فيضيه فرزند خردسالم، مرحوم مصطفى از كوزه هاى آب نوشيد، كوزه را آب كشيدند، چرا كه من فلسفه مى گفتم. ⚠️ترديدى ندارم اگر همين روند ادامه مى يافت، وضع روحانيت و حوزه ها، وضع كليساهاى قرون وسطى مى شد كه خداوند بر مسلمين و روحانيت منت نهاد و كيان و مجد واقعى حوزه ها را حفظ نمود. 📚صحيفه امام ج21 / 279 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
✅ راهكارهاي ارتقاي فلسفه در حوزه 🔵 مصاحبه نشریه خط (شماره 4) با 🔷 بخش 1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1125 🔷 بخش 2️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1184 🔷 بخش 3️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1196 🔷 بخش 4️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1219 🔷 بخش 5️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1250 🔷 بخش 6️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1294 🔷 بخش 7️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1327 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🔰راهكارهاي ارتقاي فلسفه در حوزه ✅مصاحبه نشریه خط با ◀️بخش 5️⃣ 📝تغییر کتاب های درسی و یادگیری زبان، جزء دغدغه‌ های قدیم حوزه است، ولی متأسفانه ‌می بینیم هنوز به جایی نرسیده است. به نظر شما، چه موانع و مشکلاتی بر سر راه این دغدغه ها وجود دارد؟ 🔺یکی دیگر از مسئله هایی که باید به شکل بنیادین حل شود، مسئله زبان تخصصی است. 🔸زبان تخصصی را باید به شکلی درآورد که همه طلبه‌های این رشته به خوبی آن را بدانند. یعنی وقتی فلسفه می‌خوانند، بتوانند متون فلسفی غرب را به زبان اصلی ببینند. 🔸اگر این کار انجام بشود، فکر کنم هر کسی که بعدها پژوهشگر می‌شود، به سرعت با منابع اصلی پیوند برقرار می کند. این نکته هم باید در همان رشته تخصصی ترسیم شود. 🔸متأسفانه ما آثار دست دوم و سوم را می‌خوانیم و گاه سی سال می‌گذرد و بعدها متن دست اولی ترجمه می شود. این مسئله هم باید حل شود. 🔺راه حلی که به ذهنم می‌رسد، نگاه سازمانی است. 🔸باید رشته ای تخصصی ایجاد شود. اگر این رشته تخصصی بخواهد شکل بگیرد، مجبور می شوند همه فقدان ها را جبران کنند. 🔸اما به شکل فعلی، برای طلبه هیچ التزامی وجود ندارد که به سمت زبان تخصصی برود. 🔸برای نمونه، پیشنهادم این است که اگر آن رشته تخصصی حاصل شد، ما برخی درس‌ها را به زبان تخصصی ارائه کنیم. متن، متن انگلیسی باشد. یکی، دو دوره اول، زبان عمومی، بعد زبان تخصصی فراگرفته شود. طلبه به این سبک، زود یاد می گیرد. 🔸چرا الان نمی شود چنین کاری انجام داد؟ چون طلبه هیچ احتیاج و التزامی به آن ندارد. اگر نگاه سازمانی شکل بگیرد، این مشکل حل می شود. —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🗓 #عرفه روز نزدیک شدن دلها به خداوند گرامی باد 🔸بنده امیدوارم که خداوند به شما مردم مؤمن این توفیق را بدهد که از روز عرفه برای نزدیک شدن دلهایتان به خدای متعال هر چه بیشتر استفاده کنید و این روز را قدر بدانید. عرفه روز بزرگی است. تطهیر روح و صفا دادن به نفس، برای یکایک ما در هر جا که هستیم مسأله اساسی و مهمّی است. این فرصتها را کوچک نشمارید و این مسائل را ناچیز ندانید. در راه حرکتِ بزرگ ملت ایران و سازندگی و پیروزی بر دشمنان و ایستادگی در مقابل زورگویان و رسیدن به اهداف عالیه نظام اسلامی، ارتباط با خدا و توجّه و توسّل و تضرّع به پروردگار نقش دارد. فرصت و وقت آن نیز همین اوقاتی است که معیّن شده است و مهمترین آنها، یا از جمله مهمترین آنها، روز عرفه است. بیانات مقام معظم رهبری ۱۳۷۳/۰۲/۲۸  —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 نماهنگ | امتحان الهی 🔻 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای:«اگر به حکمت مندرج در #عید_قربان توجه شود، خیلی از راه‌ها برای ما باز میشود. در عید قربان یک قدردانی بزرگ الهی نهفته است از پیامبر برگزیده‌ی حضرت حق، حضرت ابراهیم (علیه‌السّلام) که آن روز ایثار کرد. بالاتر از ایثار جان، در مواردی ایثار عزیزان است ... امتحانهائی که ما میشویم، در واقع نقطه‌ی اصلی‌اش همین است؛ پای یک ایثار و یک گذشت به میان می‌آید ... امتحان الهی برای این نیست که خدا ما را بشناسد، ببیند ما در چه وزنی، در چه حدی هستیم؛ خود امتحان در حقیقت یک گام است به سوی مقصد... امتحان یعنی عبور از وادی محنت. یک محنتی را، یک شدتی را جلوی پای یک انسانی یا یک ملتی میگذارند؛ عبور از این محنت، امتحان است. اگر توانست عبور کند، به آن منزل مقصود میرسد.» ۱۳۸۹/۰۸/۲۶ 🔺 پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR به‌مناسبت عید سعید قربان نماهنگ « امتحان الهی» را منتشر می‌کند. 📥 سایر کیفیتها: http://farsi.khamenei.ir/video-content?id=37569
🌸 ▫️نشر و تبیین اندیشه های حجت الاسلام و المسلمین استاد سید یدالله یزدانپناه 🔰نقص دستگاه حکمت مشائی —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🌸کلام استاد ▫️نشر و تبیین اندیشه های حجت الاسلام و المسلمین استاد سید یدالله یزدانپناه 🔰نقص دستگاه حکمت مشائی 🔺با مختصه وجودی بودن حکمت صدرایی، تقریبا می‌توان میان فلسفه صدرا با فلسفه مشاء و فلسفه اشراق فاصله انداخت. 👈حکمت مشاء حکمتی "خام" است. 🔸البته فلسفه مشاء در بستر تاریخی جایگاه خود را داشته و امثال بوعلی و فارابی کار‌های عظیمی انجام داده‌اند. 🔸اما وقتی به ابزارها، شیوه‌های تحلیل، نتیجه گیری‌ها و حل‌وفصل‌های آنها از مسائل نگاه می‌کنید، می‌بینید [که] می‌توانیم این فلسفه را فلسفه‌ای خام بدانیم. البته فلسفه مشاء در آغاز حرکت فلسفۀ اسلامی بوده است. 🔸پس از مطالعه حکمت متعالیه استدلال ها و مباحث حکمت مشائی نامأنوس به نظر می‌آید. 🔺هر چند مشائیان موضوع فلسفه را "وجود" قرار داده‌اند، گاه به علت خلط میان ذهن و عین، بستری ماهوی بر اندیشه آنان حاکم است. 🔸از این روست که هرچند وجود را محور قرار می‌دهند، هیچ‌گاه نتوانسته‌اند به مسائلی که حکمت متعالیه به آنها رسیده، دست پیدا کنند. 📚(برگرفته از دروس حکمت متعالیه، جلسه 6) ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🗂 ♨️نهضت مصاحبه با موضوع امتداد حکمت ⭕️خلاصه مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین استاد امینی نژاد 💢بخش1️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1230 💢بخش2️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1258 💢بخش3️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1286 💢بخش4️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1305 💢بخش5️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1339 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
♨️امتداد حکمت ⭕️خلاصه مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین استاد امینی نژاد 💢بخش2️⃣ 🔺امتداد یابی یک فلسفه مثل فلسفه و حکمت اسلامی چه معنایی می تواند داشته باشد، اصلا امتداد یعنی چه؟ 🔺می توانیم بگوییم که مراد از امتداد فلسفه و حکمت اسلامی این است که بتواند در غیر فضای حکمت و فلسفه سرریز بکند و در آنجا توصیه ها و مباحثی را عرضه بکند که منجر به تغییر و تحولاتی در آن ها بشود. 🔸عرصه های فراوانی برای حیات انسانی وجود دارد، اعم از علوم انسانی، علوم تجربی، علوم ریاضی و ... و شئون و ساحت های متعددی که حیات انسانی اقتضای آن را دارد. چه به لحاظ فردی، چه به لحاظ اجتماعی، خود فضای اجتماعی هم عرصه های متعددی دارد. 🔸اگر بنا باشد حکمت و فلسفه ی اسلامی به عنوان یک اندیشه ی بنیادین و عمیق انسانی، خودش را در همه ی این عرصه ها یا هر یک از این عرصه ها حاضر بکند، چه پیامد هایی دارد. 🔺ورود و نتیجه گیری از مباحث فلسفی در عرصه های علوم دیگر می تواند می تواند یک تفسیر و تحلیل از امتداد فلسفه ی اسلامی باشد. 🔺اولین امتداد و پیامدی که یک فلسفه ی بنیادین مانند فلسفه و حکمت اسلامی می تواند در ساحت های دیگر داشته باشد تولید فلسفه های مضاف به دانش ها و فلسفه های مضاف به موضوعات متعدد است ولی فقط در همین حد هم اکتفا نمی شود بلکه در نفس پیکره ی مسائلی که در آن دانش ها و موضوعات مختلف مطرح هست می تواند دخالت پیدا بکند. 🔸بنابراین یک معنا از امتداد این است که ما بگوییم فلسفه به عنوان یک دانش، پیامدها و نتایجش در دانش های دیگر و موضوعات دیگر به چه شکلی در می آید. 🔺یک معنای دقیق تر و عمیق تر از امتداد وجود دارد. 🔸فلسفه اعم العلوم است و موضوع فلسفه اعم الموضوعات است، تمام علوم با تمام مسائل و تمام موضوعات، می تواند با زاویه دید فلسفی و حکمی مورد مطالعه قرار بگیرد. 🔸مراد از این بحث، این است که موضوع فلسفه با زاویه دیدی که وجود دارد، آنچنان اعم است که موضوعات تمام علوم و تمام شئون حیات بشری را از منظر موضوع خودش می تواند مورد مطالعه قرار دهد. 🔺در چنین فضایی ما می توانیم بحث امتداد فلسفه را مطرح بکنیم که مراد از امتداد فلسفه و حکمت اسلامی این است که اگر یک فیلسوف و یک اندیشمند فلسفی، از منظر فلسفی بخواهد به سایر علوم، به موضوعاتشان، به مجموعه مباحثی که در حوزه انسانی و غیر انسانی مطرح هست، نگاهی بیندازد، نتایج این نگاه به چه شکلی درخواهد آمد. مراد ما از این امتدادها، یک چنین چیزی باشد. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
☑️ 🔹 بیان شده در جلسات تدریس دوره جامع حکمت و عرفان اسلامی،مقطع تمهیدی سال تحصیلی ۹۸-۹۷ جلسه1️⃣0️⃣ https://eitaa.com/fvtt_ir/1263 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 بیانات اخلاقی، استاد فلاح شیروانی 🎧 صوت جلسه اول 🗓 تاریخ جلسه: 1397/07/03 ⏱ زمان: 2 دقیقه 📥 حجم: 1 مگابایت —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 ، استاد فلاح شیروانی 🌺امام على «ع» 🔺منْ‏ أَسْهَرَ عَيْنَ‏ فِكْرَتِهِ‏ بَلَغَ كُنْهَ هِمَّتِه‏ [آنكه چشم انديشه خود را بيدار نگاه دارد، به منتهاى خواسته خويش برسد.] 🔸همَّت یعنی چه؟ انگیزه، عزم، همت، اراده، طلب، همه ی این ها با هم فرق دارد 🔸همت یعنی دل مشغولی، از اهتمام می آید. آرزو جزء دل مشغولی ها است. 🔸أسْهَرَ یعنی بیدار ماندن، پلک نزدن. 🔺اگر انسان با فلاکت و سختی چشم های فکر خودش را بیدار نگه دارد، به غایت دل مشغولی های خودش می رسد. —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
✅ جلسه با طلاب دوره جامع حکمت و عرفان 🔷 🔴 بخش 1️⃣0⃣ 📝 حفظ انگیزه الهی و توجه به مسیر طلبگی https://eitaa.com/fvtt_ir/525 🔴بخش 2️⃣0⃣ 📝 موقعیت ویژه طلبه در عصر انقلاب https://eitaa.com/fvtt_ir/549 🔴 بخش 3️⃣0⃣ 📝 تنظیم زندگی با درس https://eitaa.com/fvtt_ir/823 🔴 بخش 4️⃣0⃣ 📝 تحکیم پایه های علمی سپس به دست آوردن بال دوم https://eitaa.com/fvtt_ir/869 🔴 بخش 5️⃣0⃣ 📝 روش یاد بگیرید(قسمت 1) https://eitaa.com/fvtt_ir/962 🔴 بخش 6️⃣0⃣ 📝 روش یاد بگیرید(قسمت 2) https://eitaa.com/fvtt_ir/1010 🔴 بخش 7️⃣0⃣ 📝 روش یاد بگیرید(قسمت 3) https://eitaa.com/fvtt_ir/1080 🔴بخش8⃣0⃣ 📝استقلال طلبه(قسمت 1) https://eitaa.com/fvtt_ir/1147 🔴بخش9⃣0⃣ 📝استقلال طلبه(قسمت 2) https://eitaa.com/fvtt_ir/1207 🔴بخش0⃣1⃣ 📝 نحوه فعالیت در عرصه های غیرحوزوی https://eitaa.com/fvtt_ir/1237 🔴بخش1⃣1⃣ 📝 بیان ضرورت و شیوه پرداختن طلاب علوم دینی به مسائل طلبگی(قسمت اول) https://eitaa.com/fvtt_ir/1272 🔴بخش2⃣1⃣ 📝 بیان ضرورت و شیوه پرداختن طلاب علوم دینی به مسائل طلبگی(قسمت دوم) https://eitaa.com/fvtt_ir/1276 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac