♨️مصاحبه با موضوع امتداد حکمت
⭕️خلاصه مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین استاد امینی نژاد
💢بخش 1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1230
💢بخش 2️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1258
💢بخش 3️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1286
💢بخش 4️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1305
💢بخش 5️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1339
💢بخش 6️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1389
💢بخش 7️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1441
💢بخش 8️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1503
💢بخش 9️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1546
💢بخش 0️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1568
💢بخش 1️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1602
💢بخش 2️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1803
💢بخش 3️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1857
💢بخش 4️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1888
💢بخش 5️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1938
💢بخش 6️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/2006
💢بخش 7️⃣1️⃣ (بخش پایانی)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2058
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🎤مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین استاد امینی نژاد
🔰موضوع مصاحبه: امتداد حکمت
💢بخش 2️⃣1️⃣
🔺ارتباط فلسفه و فقه
🔹 اینکه مقام معظم رهبری در صحبت های اخیرشان فرمودند فلسفه خوب است، بلکه لازم است، منتها الان آن که سر صحنه مشکلات ما را حل می کند بحث فقه است، وقتی به اجزای مختلف این بحث توجه کنیم، این بیان خیلی بیان حکیمانه و عمیقی بوده است.
🔹 من یک بحثی را از یکی از اقتصاددانان برجسته ی کشورمان شنیدم که اتفاقاً اعتقاد جدی به اقتصاد اسلامی داشتند، هم اقتصاددانی هستند که در فضاهای آکادمیک و دانشگاهی ما مطرح هستند و هم معتقد به فضای اقتصاد اسلامی هستند که ما باید به اقتصاد اسلامی برسیم، برخی از دانشجویان آن بزرگوار مطرح می کردند که ما وقتی اخیراً خدمتشان رسیدیم، ایشان فرمودند الان ما کارهای روی زمین مانده ی وسیعی داریم که نمی توانیم منتظر بمانیم تا اقتصاد اسلامی به معنای حقیقی و وسیع و دقیق کلمه شکل بگیرد و بعد آنها را حل بکنیم، الان سر میدان ما مشکل داریم. فرمایش مقام معظم رهبری این است که الان ما در میدان عمل نیازمند به نظر هستیم، نیازمند به ارائه ی یک سری گزاره ها هستیم، این گزاره ها را الان اگر بتواند دانشی برای ما برآورده بکند، دانش فقه است که دارد انجام می دهد. اما اگر بخواهیم فقه به معنای حقیقی و عمیق کلمه، آن طوری که تمدن عظیم بزرگ اسلامی را بسازد، آن طوری که تمام نیازهایی که جوامع اسلامی ما به دانش های متعدد غربی اعم از دانش های مرتبط با فرد و خانواده و اجتماع، در خودشان احساس می کنند، همه را برطرف بکند، اگر فقه بخواهد همه ی این ساحت های نیازمندی های ما را برطرف بکند، ما باید کار را از ریشه شروع کنیم.
🔹 یعنی معنای این سخن این است که دائماً باید در ارتباط با فلسفه ی اسلامی، امتدادهای فلسفه ی اسلامی و مسائلی که مطرح کردیم، فکر بشود تا ما به یک سری نتایج برسیم، آن وقتی که ما به این نتیجه رسیدیم، خودش را در عرصه ی عمل، نمود و ظهور خواهد داد. چنانچه بخش هایی را جواب داده و بخش هایی را همچنان مسئله هست؛ آن کیفیت ترابط فقه و فلسفه که عرض کردم که می تواند بسیار مبارک و عالی باشد، آنها را هم که به آن توجه کنیم.
🔹ما الان نیازهایمان را باید چکار کنیم؟ ما در عرصه ی بین الملل ده ها پرسش داریم، ما در عرصه ی حکومت ده ها پرسش داریم، ما در عرصه ی مسائل اجتماعی اسلام، ده ها پرسش داریم، در مسئله ی حجاب پرسش داریم، در مسائل اقتصاد پرسش داریم، الان کی می تواند اینها را جواب بدهد؟ فقه است که سر صحنه است، لذا دائماً فقه پژوهان ما باید کار بکنند.
🔹ولی همیشه یک تلاش جدی و پیگیر باید صورت بگیرد، همان که خود مقام معظم رهبری هم شروع اصلی آن را مطرح فرموده، آن هم اینکه باید فلسفه امتدادهای خودش را در عرصه ی عینیت به نحو تمام عیار نشان بدهد، آنجاست که رابطه ی عمیق حکمت و فلسفه با فقه کاملاً روشن خواهد شد. حالا ببینید این مسئله ای که عرض کردیم چقدر در اصول فقه اثرگذار خواهد بود، چقدر در قواعد فقهی اثرگذار خواهد بود، چقدر در باز شدن فضاهای متعدد اثرگذار خواهد بود.
🔘 مرتب پرسیده می شود که فلسفه چه تأثیری در فقه دارد؟ اگر تنظیمات حکمت عملی این طور ضعیف نمی شد، [این مشکلات را نداشتیم]. حکمت عملی یعنی مجموعه دانش هایی را که همه ی ساحت های حیات بشری را پوشش می دهد یعنی ما به نحو فلسفی فکر کردیم به این نتیجه رسیدیم که حکمت عملی یا اخلاق است یا تدبیر منزل است یا سیاست مدن، اگر هم قرار باشد ساحت های دیگر مطرح بشود، این باز با مطالعه ی فلسفی و حکمی در ارتباط با انسان فضایش باز خواهد شد. به عبارتی وقتی شما راجع به انسان تأمل می کنید متوجه می شوید این شئون را دارد، فلسفه است که این کار را می کند، وقتی فلسفه این کار را کرد، زاویه دیدهای جدیدی برای فقه باز می شود و فقه استنباط های خودش را با همان روش های مجربی که دارد، انجام می دهد و آن ساحت ها را پر می کند.
🔹اگر حکمت عملی جدی بود، تبویب ابواب فقهی ما به سبک خاصی شکل می گرفت، اگر حکمت عملی ما جدی بود، آن وقت مسئله ی اخلاق در دنیای اسلام تا به این حد مغفول نمی ماند و استنباط حوزه ی اخلاق و گزاره های اخلاقی از دین تا بدین حد ضعیف نمی شد. اگر بحث حکمت عملی ما جدی بود، الان ما مشکلی در فقه حکومتی نمی داشتیم چون می دانستیم بخش وسیعی از شأن انسانی، سیاست مدن است، چون ما به آن ساحت توجه نکردیم، ذهن ما در ابعاد حکومتی در مسائل فقهی چندان تیز نشده، پس بنابراین به این بحث باید ما توجه داشته باشیم.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#استاد_امینی_نژاد
#امتداد_حکمت
#مصاحبه
#ارتباط_فلسفه_و_فقه
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
هدایت شده از تعلیم حکمت
🔰رویداد هم اندیشی مجازی با موضوع:مصاحبه
🔹متدولوژی مصاحبه
🔹تکنولوژی مشاوره تحصیلی از طریق مصاحبه
🔹مصاحبه به مثابه ابزاری برای راهبری فکری فرهنگی وگفتمانسازی
🔶حجتالاسلام سید مصطفی مدرس
📆پنجشنبه 7فروردین
⏱ساعت 18
🔸از طریق لینک زیر در فضای اسکای روم
https://www.skyroom.online/ch/samm.mostafa/neshast
🔸کافی است لینک را لمس کرده و به عنوان مهمان وارد کلاس شوید ونام خود را وارد کنید
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
🔰 کارگروه فناوری تعلیم حکمت
🇮🇷 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت)
@talim_hekmat
#فلسفه_از_نگاه_امام_و_رهبری
#کلام_امام
💢 شرایط سخت فلاسفه (تقيه و رمز در كلمات پيشينيان)
🔺مرحوم آخوند رحمه الله مىفرمايد: افلاطون و ارسطو و ديگر قدما هم به همين قول اعتقاد داشتند و چون در زمان خودشان گرفتار تقيّه بودند، نتوانستند با صراحت لهجه، مراد و مقصود خودشان را بيان كنند، بلكه طبق عقيده و اعتقاد عامه مردم سخن گفتند؛ چنانكه هم اكنون در قلوب مسلمانان همين معنى راسخ است كه نفس قبل از بدن وجود داشته و سپس وارد بدن شده است، با اينكه اين عقيده از آنِ مسلمين نيست، بلكه از قديم در قلوب مردم ارتكاز داشته است و عدهاى از روضهخوانها به چند روايتى كه سند مشخصى نداشته و در كتب شيعه هم نمىباشد بلكه متّخَذ از روايات عامه است و معنايش را هم درست تلقّىنكرده و نفهميدند، براى اثبات اين ارتكاز عمومى تمسّك جستند و به عنوان روايات نقل كردند و گويا از ضروريات دين شمرده مىشود.
🔺اكنون هم بين عامه مردم، بلكه حتى بين علما هم نمىشود گفت كه مرحوم آخوند رحمه الله چه گفته است، پس به نظر مىرسد كه افلاطون و ارسطو هم در زمان خودشان گرفتار تقيه بودند و لذا كلماتشان را طورى ادا مىكردند كه اگر مخالفين قصد مؤاخذه مضامين كلماتشان را داشته باشند، آنها بتوانند محاجّه كنند و در عين حال مرادشان را هم با اشاره و ايماء بيان داشتند كه اگر به دست اهلش افتد، بتواند مراد و مذاق آنها را دريابد.
📚 تقريرات فلسفه ج3 / 414
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
✅ جلسه #استاد_یزدان_پناه با طلاب دوره جامع حکمت و عرفان
🔷 #درباره_طلبگی
🔴 بخش 1️⃣0️⃣
📝 حفظ انگیزه الهی و توجه به مسیر طلبگی
https://eitaa.com/fvtt_ir/525
🔴بخش 2️⃣0️⃣
📝 موقعیت ویژه طلبه در عصر انقلاب
https://eitaa.com/fvtt_ir/549
🔴 بخش 3️⃣0️⃣
📝 تنظیم زندگی با درس
https://eitaa.com/fvtt_ir/823
🔴 بخش 4️⃣0️⃣
📝 تحکیم پایه های علمی سپس به دست آوردن بال دوم
https://eitaa.com/fvtt_ir/869
🔴 بخش 5️⃣0️⃣
📝 روش یاد بگیرید(قسمت 1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/962
🔴 بخش 6️⃣0️⃣
📝 روش یاد بگیرید(قسمت 2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/1010
🔴 بخش 7️⃣0️⃣
📝 روش یاد بگیرید(قسمت 3)
https://eitaa.com/fvtt_ir/1080
🔴بخش8️⃣0️⃣
📝استقلال طلبه(قسمت 1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/1147
🔴بخش9️⃣0️⃣
📝استقلال طلبه(قسمت 2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/1207
🔴بخش0️⃣1️⃣
📝 نحوه فعالیت در عرصه های غیرحوزوی
https://eitaa.com/fvtt_ir/1237
🔴بخش1️⃣1️⃣
📝 بیان ضرورت و شیوه پرداختن طلاب علوم دینی به مسائل طلبگی(قسمت اول)
https://eitaa.com/fvtt_ir/1272
🔴بخش2️⃣1️⃣
📝 بیان ضرورت و شیوه پرداختن طلاب علوم دینی به مسائل طلبگی(قسمت دوم)
https://eitaa.com/fvtt_ir/1276
🔴بخش3️⃣1️⃣
📝فلسفه های مضاف
https://eitaa.com/fvtt_ir/1310
🔴بخش 4️⃣1️⃣
📝 قرآن خواندن و استفاده از قرآن
https://eitaa.com/fvtt_ir/1770
🔴بخش 5⃣1⃣
📝 روش تحصیل
https://eitaa.com/fvtt_ir/1816
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
✅ جلسه حضرت آیت الله #استاد_یزدان_پناه با طلاب دوره جامع حکمت و عرفان
🔷 #درباره_طلبگی
🔷 بخش 5️⃣1️⃣
📝روش تحصیل 1️⃣
✅سوال: چند تا از همین روش های تحصیلی که خودتان مفید دیدید، مثلاً همین سبک علامه که یکی از این نمونه هاست، چند تا از همین ها که خودتان تجربه کردید بفرمایید.
☑️پاسخ: تجربه زیاد است، هر کس به حسب خودش، من معتقدم هیچ کدام طلبه ها را نمیشود در یک سایز قرار بدهی، هر کسی به شکلی، الان طلبه ای آمده بود گفته بود من میخواهم درس بخوانم، چند ساعت بخوانم؟ گفتم من واقعیتش نمیتوانم درباره ی شما قضاوت کنم، توان خودتان را باید ببینید، یک طلبه میتواند دوازده ساعت بخواند، من الان خودم هشت ساعت بیشتر نمیتوانم، یکی دیگر ده ساعت. من اگر هشت ساعت بیشتر بخوانم بعدش فردا هر چه میخواهم بخوانم میبینم هیچی نمیتوانم، این مشخص است دیگر، این دسته از مسائل برمیگردد به فرد، مثلاً شاید یک نفر باشد هم به لحاظ مزاجی، هم به لحاظ تربیتی که شده اصلاً نشستن این طوری که علامه طباطبایی نشسته خودکشی باشد! اصلاً میگوید از دستم برنمی آید.
🔹 راه ها متعدد است، هر کس انتخاب میکند، مثلاً یکی از راه ها تمرکز است، تمرکز در یک رشته، شما یک رشته را شروع کردید، آن رشته ای که اصلی میشود روی آن تمرکز بیشتری کن، تمرکزها شیوه هایی دارد، هر کس به حسب کار خود، مثلاً فرض کنید طلبه ای است در طول سال اصول میرود، فقه میرود، فلسفه هم میرود، میخواهد اصول را تمرکز کند، به او میگوییم در طول سال که این طوری میخوانی، تعطیلات حوزه چقدر است، دو سوم است، حالا دو سوم نه، یک سوم، یک سوم هم اختصاص بده به اصول، شما که رشته ات میخواهد اصول باشد. یک سوم را اختصاص دادی یعنی چکار کردی؟ اینجا روزی سه تا درس میگرفتی، آن سه تا درس رفته روی یک درس، یک سوم که جدا کردید از سال، آن را تمرکز میکنید راحت میبینید به اندازه ی چهار سال اصول خواندید، یک سال درس، سه سال هم تعطیلات، بلکه بیشتر میشود، این یک شیوه تمرکز است.
🔹بعضی از آقایان میگویند شما این کار را بکنید، این شیوه ی تمرکز را ما خیلی میپسندیم، میگویند میخواهی در چهار رشته متخصص بشوی، اول در یک رشته متخصص شو، اول یاد بگیر در یک فضا مجتهد شو، بعد یاد گرفتی میتوانی آن شیوه را در بخش های دیگر هم اعمال کنی، این را ما میگوییم تمرکز، شیوه ی تمرکز خیلی چیز خوبی است، مثلاً شیوه های موجود در علم که قبلاً هم خدمتتان گفتم، در یک رشته میشود گفت، بنده خدایی، علم رجال را نمیدانم حتماً رفتید کارهایش را دیدید، علم رجال انضباط علمی اش به زحمت است، یعنی شما بخواهید بگویید چه چیزهایی است، ولی بعضی رفتند گفتند این بزرگوار که در رجال این قدر قوی است، من روش هایش را به دست آوردم، ببینید یعنی این قدر که انضباط ضعیف است معمولاً، قوت های انضباطی در علم رجال نیست، بلکه باید انواع راه ها را باز کرد تا بتوان درستش کرد، ایشان رفته تمام شیوه هایش را به دست آورده، شیوه را به دست آوردی راه را درست کردی، [بقیه اش ساده است]
وقتی میروید درس استاد، [شیوه استاد را] یاد بگیرید، ولی یک جور هم نباشد بعضی را من میبینم از بس برایشان شیوه جدی میشود، از درس میافتند، این را نمیگویم اصلاً، من اصلاً این را معتقد نیستم، درس را آن موقع خوب گوش بدهید ولی بعدش میتوانید بگویید حالا ببینم چه شد؟ چکار کرد استاد؟ این که کار سختی نیست.
🔹حتی دیدم بعضی ها را، این شیوه را میگویم سخت است ولی به حسب افراد دیگر، طرف میگفت من آنجا سر درس پیش مطالعه میکردم، حرف استاد را گوش میدادم، مباحثه اش را هم کردم آنجا، سر درس، یک درس می-رفت هر سه کار را یکجا انجام میداد، شاید تعجب کنید که چطور میشود، بسته به افراد است، یعنی یاد که بگیرد میتواند انجام بدهد، تا استاد میخواست مطلب را توضیح بدهد، متن را می¬خواند، سه سطر چهار سطر را خوانده، بعد استاد که میگوید همراهش هم خوانده، بعد اینجا مطالبی به نظرش رسیده، مباحثه اش را هم کرده، ولی این شیوه که برای همه نیست، بسته به افراد است دیگر، آقا این کارها را نکنید! یعنی کاری حل نمیکند، این برای بعضی است که میتوانند این شیوه ها را اعمال کنند.
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
✅ جلسه حضرت آیت الله #استاد_یزدان_پناه با طلاب دوره جامع حکمت و عرفان
🔷 #درباره_طلبگی
🔷 بخش 5️⃣1️⃣
📝روش تحصیل 2️⃣
🔹بنده خودم الان این طوری هستم که طبقه بندی نمیتوانم بکنم، مثلاً بخواهم هم آن کار را برسم، هم آن کار را، هم آن کار را. طبقه بندی ذهنی ام خوب نیست، یکی هست طبقه بندی ذهنی اش خوب است، یک ساعت درس میدهد، یک ساعت کار میکند، یک ساعت چه میکند، همه را هم میتواند جمع و جور کند، خب این یک شیوه ای را دارد اعمال میکند، من بلد نیستم. یعنی میخواهم بگویم اینها برمی گردد به افراد.
🔹دیگر باید خودشان انتخاب کنند ولی یاد بگیریم روشمند عمل کنیم، تأمل کنیم در کار خودمان که چکار کنیم، اینهایی که عرض کردم انجام بدهید میشود، مثلاً یکی از کارها را به شما بگویم، من دیدم بعضی از آقایان، نمیگویم این را اجرا کنید فقط بدانید، مثلاً یکی از بزرگواران که خیلی آدم قوی ای هست، سبک مطالعه اش اینطوری است که قطاری حرکت میکند، آهسته آهسته آهسته آهسته، ولی یک وقتی که حل میکند، میبینی همه چی را حل کرده، اصلاً سطر به سطر دارد درست میکند، دارد همان جا فکر میکند، یعنی یک جمله را تمام میکند، زود نمیرود جمله ی بعد، این کار را اگر من بکنم، من بیچاره میشوم، تا یک دور کتاب را نخوانم، ندانم چی گذشته، نمیتوانم ببینم اینجا الان چه خبر است؛ ولی ایشان یک سطر را میخواند، تأمل میکرد، حلش میکرد، نظرش را پیدا میکرد بعد ادامه میداد، یک جمله یک جمله، یک پاراگراف یک پاراگراف، ایشان این کار را میکرد، بسته به افراد است، میخواهم بگویم بستگی دارد به خودتان و جوشش خودتان.
🔹یکی از آقایان این کار را میکرد در تتبع، کتاب را که میخواند، رسیده به بحث بعدی، یک دفعه میدید مطلبی هست که میخورد به بحث قبلی، زود آدرس میداد، مینوشت آنجا، اینجا هم مینوشت، البته نه سر درس، بعدش این کار را میکرد، بعد از مدتی این کتاب را هر جایش را باز میکردی میدیدی آدرس داده به آنجا، آنجا میرفتی میدیدی آدرس داده، تمام مطالب به هم وصل است، این یک شیوه است. ولی شیوه ی خواندن یک متن است.
🔹بعضی افراد مثلاً طرف میدید اینجا مطلبی وجود ندارد، میگفت قول اول، خودش میساخت، جواب میداد، قول دوم، جواب میداد، قول سوم، بعد میدیدی حالا دیگر فضا برایش آشنا شده و راحت نظر میدهد، این دیگر بسته به افراد است و شما باید انتخاب کنید.
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
#مقدمات_ورود_به_فلسفه
🔘 خلاصه ای از مقدمات تدریس کتاب بدایة الحکمة استاد امینی نژاد
🔻 بخش 1️⃣0️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1456
🔻 بخش 2️⃣0️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1488
🔻 بخش 3️⃣0️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1511
🔻 بخش 4️⃣0️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1526
🔻 بخش 5️⃣0️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1527
🔻 بخش 6️⃣0️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1528
🔻 بخش 7️⃣0️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1529
🔻 بخش 8️⃣0️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1560
🔻 بخش 9️⃣0️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1562
🔻 بخش 0️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1599
🔻 بخش 1️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1622
🔻 بخش 2️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1640
🔻 بخش 3️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1681
🔻 بخش 4️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1822
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#استاد_امینی_نژاد
#بدایة_الحکمة
#فلسفه_ی_فلسفه
#مقدمات_ورود_به_فلسفه
#نسبت_فلسفه_با_دین
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac