✅ جلسه #استاد_یزدان_پناه با طلاب دوره جامع حکمت و عرفان
🔷 #درباره_طلبگی
🔴 بخش 1️⃣
📝 حفظ انگیزه الهی و توجه به مسیر طلبگی
https://eitaa.com/fvtt_ir/525
🔴بخش 2️⃣
📝 موقعیت ویژه طلبه در عصر انقلاب
https://eitaa.com/fvtt_ir/549
🔴 بخش 3️⃣
📝 تنظیم زندگی با درس
https://eitaa.com/fvtt_ir/823
🔴 بخش 4️⃣
📝 تحکیم پایه های علمی سپس به دست آوردن بال دوم
https://eitaa.com/fvtt_ir/869
🔴 بخش 5️⃣
📝 روش یاد بگیرید(قسمت 1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/962
🔴 بخش 6️⃣
📝 روش یاد بگیرید(قسمت 2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/1010
🔴 بخش 7️⃣
📝 روش یاد بگیرید(قسمت 3)
https://eitaa.com/fvtt_ir/1080
🔴بخش8️⃣
📝استقلال طلبه(قسمت 1)
https://eitaa.com/fvtt_ir/1147
🔴بخش9️⃣
📝استقلال طلبه(قسمت 2)
https://eitaa.com/fvtt_ir/1207
🔴بخش 0⃣1⃣
📝 نحوه فعالیت در عرصه های غیرحوزوی
https://eitaa.com/fvtt_ir/1237
🔴بخش1️⃣1️⃣
📝 بیان ضرورت و شیوه پرداختن طلاب علوم دینی به مسائل طلبگی(قسمت اول)
https://eitaa.com/fvtt_ir/1272
🔴بخش2️⃣1️⃣
📝 بیان ضرورت و شیوه پرداختن طلاب علوم دینی به مسائل طلبگی(قسمت دوم)
https://eitaa.com/fvtt_ir/1276
🔴بخش3️⃣1️⃣
📝فلسفه های مضاف
https://eitaa.com/fvtt_ir/1310
🔴بخش 4️⃣1️⃣
📝 قرآن خواندن و استفاده از قرآن
https://eitaa.com/fvtt_ir/1770
🔴بخش5⃣1⃣
📝 روش تحصیل
https://eitaa.com/fvtt_ir/1816
🔴بخش 6⃣1⃣ (بخش پایانی)
📝 دغدغه های اجتماعی طلاب
https://eitaa.com/fvtt_ir/1844
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
✅ جلسه حضرت آیت الله #استاد_یزدان_پناه با طلاب دوره جامع حکمت و عرفان
🔷 #درباره_طلبگی
🔷 بخش 7️⃣1️⃣ (بخش پایانی)
📝#دغدغه_های_اجتماعی_طلاب
✅سوال: ببخشید در مورد بحث دغدغه ها اجتماعی و فعالیت های اجتماعی یک اشاره ای فرمودید که باید به درس خواندن لطمه نزند، با درس خواندن جمع بشود، یک سبکی هست که میگویند حالا کلاً فعلاً درس بخوان بعد میرسی یک کاری بکنی، راه حل های دیگری هست که با هم جمع کنی، یک راه حل هست که الان مطالعات فلان را انجام بده بعداً فلان کن، کدامش مطلوب است؟
☑️پاسخ: واقعیتش من خودم معتقدم که ارتباطات اجتماعی میتواند ما را تنظیم کند، یک راه که حوزه تنظیم کرده این است، محرم تعطیل است شما بروید تبلیغ، این یک راه ارتباط اجتماعی است، فضای خاص خودش را دارد، حالا هر کاری که انسان میتواند بکند، این یک راه است.
🔹یک راه دیگر اینکه پنجشنبه ها را تعطیل میکنند میروند کار اجتماعی میکنند، اینها اشکالی ندارد، اگر این است، ولی اگر هفته ای چهار روز را تعطیل میکنند که کار اجتماعی بکنند، این نه دیگر، این با فضای طلبگی جور در نمیآید، یعنی نمیشود، واقعاً نمیشود، مگر اضطرار باشد، اضطرار خودش حکمش جداست دیگر، و الا نمیشود این کارها را نباید کرد.
🔹بنده خودم از آنهایی هستم که استقرارم به هم بخورد نمیتوانم درس بخوانم، ولی بعضی هستند نه، راحت پنجشنبه میرود، برمیگردد، اصلاً هم از درس نیفتاده، هیچ چیزی هم به هم نخورده، این اشکالی ندارد، خیلی خوب است، آن دیگر با شماست.
🔹ولی در مورد مطالعات اجتماعی که باید در رشته ی خاصی که میخواهد برسد، فقط این را دقت کنید که این کاری که میخواهید انجام بدهید، فرض کنید اصلا مقصود اصلی تان هم اصلاً همین است، من میگویم اول بیایید ببینید در حوزه پایه هایش چیست؟ مثلاً پایه های این در حوزه فلسفه است، فقه است، هر چیزی که هست، تفسیر است، اولاً آن را محکم کنید، ولی از اول که محکم میکنید، سمت و سو هم داشته باشید، سمت و سو داشتن چیست؟ باید یک نحوه ارتباط داشته باشم دیگر، ارتباط با یک شیب خیلی آهسته، آهسته آهسته مطالب را جذب میکند تا بتواند در فضا بیفتد، که آن فضا را باید حفظ کند و آخرش هم به همان سمت و سو میرود.
🔹ولی عزم یادتان نرود، این عزم را معمولاً کسانی در وسط راه از ما میگیرند. در کار طلبگی من به نظرم اگر کسی عزمش را درست کند و تصویر درستی داشته باشد، کار طلبگی یکی از فایده هایش این است، عمر که می-گذارد، نه یک روز و دو روز، عمر میگذارد نتیجه میگیرد.
🔘 ان شاء الله موفق باشید، خیلی خوشحال شدیم که خدمت سروران محترم رسیدیم. و السلام علیکم و رحمة الله.
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🔰رویداد هم اندیشی مجازی با موضوع:
🔹تکنولوژی مشاوره تحصیلی از طریق مصاحبه
🔹مصاحبه به مثابه ابزاری برای راهبری فکری فرهنگی وگفتمانسازی
🔶حجتالاسلام سید مصطفی مدرس
📆یکشنبه 17فروردین
⏱ساعت 17:00
✅ویژه طلاب
🔷جلسه دوم
🔸از طریق لینک زیر در فضای اسکای روم
https://www.skyroom.online/ch/samm.mostafa/neshast
🔸کافی است لینک را لمس کرده و به عنوان مهمان وارد کلاس شوید ونام خود را وارد کنید
〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
🔰 کارگروه فناوری تعلیم حکمت
🇮🇷 موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت)
@talim_hekmat
#مقدمات_ورود_به_فلسفه
🔘 خلاصه ای از مقدمات تدریس کتاب بدایة الحکمة استاد امینی نژاد
🔻 بخش 1️⃣0️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1456
🔻 بخش 2️⃣0️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1488
🔻 بخش 3️⃣0️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1511
🔻 بخش 4️⃣0️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1526
🔻 بخش 5️⃣0️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1527
🔻 بخش 6️⃣0️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1528
🔻 بخش 7️⃣0️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1529
🔻 بخش 8️⃣0️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1560
🔻 بخش 9️⃣0️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1562
🔻 بخش 0️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1599
🔻 بخش 1️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1622
🔻 بخش 2️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1640
🔻 بخش 3️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1681
🔻 بخش 4️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1822
🔻 بخش 5️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1849
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#استاد_امینی_نژاد
#بدایة_الحکمة
#فلسفه_ی_فلسفه
#مقدمات_ورود_به_فلسفه
#نسبت_فلسفه_با_دین
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
5️⃣1️⃣ خلاصه ای از مقدمات تدریس کتاب بدایة الحکمة استاد امینی نژاد
🔺نسبت فلسفه با دین
3️⃣ تعامل فلسفه و دین / بخش 1️⃣
☑️ خدمات و تعامل قبل از اثبات دین
لب و مغز دین تعقل و تفکر است. و فلسفه با روش تعقل آزاد یا راه دین را مسدود میکنند و یا هموارکننده راه دین است. فلسفه اسلامی قبل از دین هموارکننده راه دین و کمک کننده آن و مدافع آن در مقابل فلسفههای الحادی است.
دیالوگ فلسفی قبل از اثبات دین با دیگران مانند صحبت دو متفکر است.
☑️خدمات و تعامل پس از اثبات دین
🔘خدمات دین به فلسفه
🔺نگاه فیلسوف اسلامی به دین: بازگردان و ترجمه حقیقت و نظام واقع به زبان گفتاری
نگاه فیلسوف اسلامی به دین بازگردان و ترجمه حقیقت و نظام واقع به زبان گفتاری است. یعنی قرآن و روایات از واقع در چند مرحله به این مکتوب تبدیل شده است و من میتوانم با این واسطهها به واقع دست پیدا کنم.
🔺سنجه بودن خارج از دانش؛ آموزههای دینی
منطق در علوم عقلی به عنوان میزان عمل میکند. منطق ما باید به قدری رشد کند که کاملا از روش تعقل آزاد پیروی کند.
علاوه بر سنجه دانشی، چیزی به نام سنجه خارج از دانش وجود دارد و آن گزارههای دینی است. یک چشم فیلسوف دینی به گزارههای دینی است. یعنی اگر نتیجه تعقل آزادی که دارد به آموزه دینی رسید مناسب است، اما اگر یکی نبود و یا متعارض بود برمیگردد و به روشها و منطق خود دوباره نگاه میکند و میبیند که ممکن است در جایی از روش تعقل آزاد خود دچار اشتباه شده است. البته به شرطی که گزارههای دینی قطعی الصدور و مسلم باشد. اینجا نوسانهایی وجود دارد مثلا در مورد ملائکه نگاهی در مورد تجرد محض آنها وجود داشته اما میدانیم که همین ملائکه هم مراتب دارند. اگر با بازنگری هم باز نتوانست توجیه کند آن جا تعارض دین و عقل بوجود میآید مثل ابن سینا در مورد معاد جسمانی که گفت من معاد جسمانی را قبول دارم ولی با عقل نتوانستم ثابت کنم
مواضعی که به طور طبیعی و بحسب خودش نمیتواند به آن ورود پیدا کند اما اگر به طور شهودی کشف شد میتواند به دنبال آن، آنها را فتح کند. و گزارههای دینی این نقش را برای عقل باز میکنند.
🔺عقل منور به دین
در بعضی جاهای دیگر عقل منور به شهود است. اگر شهود نبود از اول نمیتوانستند آن موضوع را کشف کنند. تحول بسیار در فلسفه با لحاظ کشف و شهود بوجود آمده است به این می گوییم عقل منور و ما در اینجا عقل منور به دین را مطرح میکنیم. جاهایی وجود دارد که عقل به تنهایی نمیتواند آن فضا را درک کند ولی بعد از طرح شدن آن از جانب دین، عقل میتواند آن را به روش عقلی درک و فهم کند. در دین دستورات فراوانی در مورد تدبر و تعقل در آموزههای دینی برای فهم بهتر و درک تعقلی مسائل داریم.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#استاد_امینی_نژاد
#بدایة_الحکمة
#فلسفه_ی_فلسفه
#مقدمات_ورود_به_فلسفه
#نسبت_فلسفه_با_دین
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
#دیدگاهها_و_باورداشتهای_اسلامی_انقلابی
#حجت_الاسلام_محمدرضا_فلاح
🔺 جلسه با جمعی از طلاب
💠 بخش 1️⃣
🔴 #تحصیل_حوزوی بهعنوان یک تخصص برای خدمت به جامعه
◀️ شما حوزه آمدهاید که تخصصی را کسب کنید و در یک سطح بالاتری شروع به خدمت کردن به جامعهی خودتان بکنید.
◀️ شما مواجهات مذهبیای را که قبلاً با جامعه داشتید و دربارهی شعور مذهبی مردم، رفتار دینی مردم، اخلاق مردم و غیره جستجو میکردید را نمیپسندیدید، آمدهاید که در یک سطح بالاتری، توانایی داشته باشید بتوانید برگردید به جامعه خدمت بکنید. این یعنی تخصص
◀️ ما طلبهها تخصصمان را چه جوری داریم از آب درمیآوریم؟
◀️ یک سنجه و علامت این است که حضرت آقا اعلام نارضایتی کردند! گلایه کردند که: از میان انقلابهای واقعیای که صورت گرفت ما جزو کمکارترین انقلابها به لحاظ رسیدگی به مبانی تئوریک هستیم. این عبارت به چه کسی برمیگردد؟ به حوزه برمیگردد.
◀️ حضرت آقا فرمودند: فلسفهی وجودی حوزه مردم هستند.
ما گاهی این را فراموش میکنیم! امام خطاب به علمای نجف میفرماید: الآن حوزهی علمیهی قم زنده است. چون کشته میدهد. اگر بتواند میکشد، اما شماها هیچ خاصیتی ندارید. اصلاً بنا بر این نبود که ما بیاییم اینجا فقط بنشینیم کتاب بخوانیم. بنا بر این بود که علما زندگی دینی مردم را اداره کنند!
◀️ طلبهی خوب بودن را از داخل این نشریه و دفتر تحریریه و ... نباید بپرسیم. باید ببینیم ما چه خاصیتی برای این جامعه داریم.
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
♨️مصاحبه با موضوع امتداد حکمت
⭕️خلاصه مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین استاد امینی نژاد
💢بخش 1️⃣0️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1230
💢بخش 2️⃣0️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1258
💢بخش 3️⃣0️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1286
💢بخش 4️⃣0️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1305
💢بخش 5️⃣0️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1339
💢بخش 6️⃣0️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1389
💢بخش 7️⃣0️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1441
💢بخش 8️⃣0️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1503
💢بخش 9️⃣0️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1546
💢بخش 0️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1568
💢بخش 1️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1602
💢بخش 2️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1803
💢بخش 3️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1857
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🎤مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین استاد امینی نژاد
🔰موضوع مصاحبه: امتداد حکمت
💢بخش 3️⃣1️⃣
🔘تقاضای امتدادهای فلسفی، سبب عرضه ی آن
🔺سوال: با این بیاناتی که حضرتعالی داشتید، اولاً ما نسبت به حرکتی که حوزه ی علمیه در کار فلسفی و حکمی که الان دارد رقم می خورد و انجام شده، چه ارزیابی ای می توانیم داشته باشیم؟
ثانیاً اینکه علت بعضی عدم توفیق ها برای امتداد می تواند چه چیزی باشد و همچنین امیدها و چشم اندازهایی که جلوی ما وجود دارد در حوزه ی علمیه برای امتداد حکمت چه چیزهایی می تواند باشد؟
🔹 پاسخ: مطلبی که حضرتعالی فرمودید که الان ما در چه وضعیتی هستیم؟ و چه چشم اندازی در آینده داریم؟ و پرسش هایی در این ساختار. من چند تا نکته را یادداشت کردم، ببینید این قاعده هست که
🔺هر جا تقاضا افزایش پیدا بکند، عرضه افزایش پیدا میکند، ممکن است عکس آن نباشد، یعنی ممکن است عرضه زیاد بشود ولی تقاضا زیاد نشود ولی قطعاً اگر تقاضا زیاد بشود، عرضه زیاد می شود. چطور فقهای ما وقتی تا کنون مورد پرسش و سوال از خیلی از مسائل نبودند، آن بخش های از فقه همچنان لاغر مانده یا اصلاً شکل نگرفته، همین بحث هم در مباحث حکمی و فلسفی هست. وقتی تا کنون از حکمت و فلسفه در عرصه ی امتدادها پرسش نشده و تقاضا نشده، ذهن فیلسوف و فلسفه پژوه تحریک نمی شود به سمت اینکه این امتدادها را استخراج کند، مگر اینکه خودش دغدغه هایی داشته باشد. مگر اینکه خودش صاحب شئون متعدد باشد، افزون بر اینکه فیلسوف هست، در ساحت های دیگر هم حضور داشته باشد.
🔺یکی از چیزهایی که خیلی کمک می کند تقاضا است؛ چنانچه همین الان وقتی شما می بینید مقام معظم رهبری مسئله ی امتدادها را دارد مرتب مطرح می کند، یک جنب و جوشی در فضاهای فلسفی راه می افتد، ما این را باید وسیع کنیم، باید تبدیل به گفتمان بکنیم، به نحوی که جوری بشود که هر بحث فلسفی ای که در هر کلاس فلسفهای، خصوصاً کلاس های بالاتر فلسفی مطرح می شود، حتماً یک پیوست امتدادی داشته باشد، یعنی آن فیلسوف، آن استاد فلسفه، آن فلسفه پژوه ذهنش دست کم درگیر با این بشود که این مسئله ی بنیادین فلسفی چه تأثیرهای امتدادی می تواند در شئون متعدد داشته باشد.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#استاد_امینی_نژاد
#امتداد_حکمت
#مصاحبه
#ارتباط_فلسفه_و_فقه
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
#فلسفه_از_نگاه_امام_و_رهبری
#کلام_رهبری
💢 تجلیل از ملاصدرا
🔺 از تشكيل اين مجمع بزرگ علمي و فكري كه بر گرد انديشه و شخصيّت فيلسوف نامدار ايراني، حكيم صدرالمتألّهين شيرازي فراهم آمده، احساس افتخار و مسرّت ميكنم و خداي سبحان را سپاس ميگويم.
🔺 اگرچه دانسته هاي دنياي غرب و حتي بخشهايي از دنياي اسلام از اين شخصيّت كم نظير چندان وسيع نيست، ولي حوزه هاي فلسفي ايران لااقل در سه قرن اخير - يعني تقريباً از صد سال پس از تأليف كتاب اسفار تاكنون - يكسره از آراء فلسفي صدرالمتألّهين تغذيه شده و كتابها و آراء مهمّ او - كه بسياري از آنها حداقل در قالب استدلالي و عقلاني اش از ابتكارات اوست - محور درس و تحقيق و شرح و تنقيح بوده است. از طرفه هاي زمانه اين است كه صدرالمتألّهين، هم بيشترين پيروان و منتحلان فلسفي و هم بيشترين منتقدان و مخالفان را در مدت چهار قرن گذشته داشته است. در اين مدت بيشترين مشعلداران فلسفه ي الهي در ايران، دنباله روان و شارحان فلسفه يي بشمار ميروند كه او با نبوغ و ابتكار خود همچون ناسخ شيوه هاي معروف مشايي و اشراقي، و مشتمل بر همه ي برجستگيهاي آن، بنيان نهاد و مباني آن را در هزاران صفحه با تقرير رسا و پر جاذبه ي خويش، تبيين كرد. و باز در همين مدّت كسان زيادي از منتحلان عقايد او در ابواب وجود و الهيات خاص و معاد و غيره، به همان سرنوشتي دچار شدند كه وي در دوران زندگي اش آن را بتلخي آزموده و موطن مألوف را بخاطر آن ترك كرد. البتّه نقد علمي و تحقيقي آراء او بدور از توسّل به طعن و جنجال نيز از دوران يكي از دو شاگرد بلافصل و مقرّبش تا امروز ادامه داشته و نام آوراني چند از حكماي متأله، در برخي از اصليترين مباني دستگاه فلسفي شامخ صدرايي، مناقشات جدّي وارد كرده اند. ترديد نبايد كرد كه هم آن تاثير خاضع كننده بر روي بزرگاني از سرآمدان فلسفي، و هم اين برانگيختگي عقيدتي يا علمي از سوي منتقدان و مخالفان، به نقطه ي يگانه يي اشاره ميكند كه همانا جز عظمت فكري، و نيروي ابداع، و بنيان رفيع فلسفه ي اين حكيم بزرگ، چيز ديگري نيست.
📚 پيام به كنگره ي بزرگداشت صدرالمتألّهين (ملاصدرا) 01/03/1378
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
#کلام_استاد
☑️ #كاركردهاي علمي معنوي فرهنگي #فلسفه_خواني
💠گفتوگو با #استاد_یزدان_پناه
💢بخش 1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1828
💢بخش 2️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1862
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
☑️ #كاركردهاي علمي معنوي فرهنگي #فلسفه_خواني
💠گفتوگو با #استاد_یزدان_پناه
🔻 بخش 2️⃣
📝سوال: فلسفه خوانی چه نقشی در حیات علمی، معنوی و فرهنگی طلبه دارد؟
✅ پاسخ: [بخش دوم]
🔹حضرت استاد حسن زاده میفرمودند همان گونه که ما برای اجتهاد در احکام شرعی، نیاز به خواندن فقه و اصول با همین روال معلوم حوزوی داریم، برای اجتهاد در باب معارف هم به کتابهای بوعلی، فارابی، شیخ اشراق و بهتر از همه ملاصدرا و ابن عربی احتیاج داریم که واقعاً هم مسائل را حل میکنند. بدون اغراق، گاهی در جلساتی از بحث فصوص، باید سیصد روایت در کنار هم چیده میشد تا میتوانستیم یک نتیجه گیری کنیم.
🔹لذا اگر طلبهای میخواهد در باب معارف مجتهد شود، حتماً نیاز به بحثهای فلسفی – عرفانی در این سنتی که تا کنون شکل گرفته دارد. باید تمام این کتابها خوب خوانده شود.
بسیاری از بزرگان ما که در وادی معقول نیامده اند، وقتی که از معارف حرف میزنند، در حدّ سطح و فهم عادی است و این خوب نیست و همین باعث میشود که مثلا راحت جبر را میپذیرند. بعضی از بزرگان راحت تصریح میکنند: «اینجا که رسید قلم بشکست»؛ چرا باید اینطور باشد؟! چرا وقتی به بحث توحید میرسند، بعضی از اقوال خیلی ضعیف میتواند راحت در دل آنها بنشیند و «خلق و ایجاد» را به ضعیفترین طرح قبول کنند ولو اینکه با بسیاری از متون دینی دیگر جور در نیاید.
🔹شخصی خیلی راحت میگفت: «خلق، یعنی خدا گفت باش و شیء ایجاد شد»! و در ادامه نیز، قرب وریدی حضرت حق را نمیتوانست تبیین کند؛ اینکه در عین خلق، خداوند در تار و پود مخلوق حاضر باشد؛ «نحن اقرب الیه من حبل الورید» یعنی از رگ گردن به شما نزدیک تریم. نباید اینطور بگوییم که نسبت خداوند با مخلوقات، مثل نسبت من با این صندلی است که بعد از خلق، ربطی به من ندارد. میگفت «ما طبق روایات، قائل به بینونت عزلی نیستیم» ولی در توضیح مسئله مجددا همان بینونت عزلی را میگفت و فاصلهای بین خالق و مخلوق درست میکرد!
🔹وقتی به معارف میرسند، یک مقدار تأمل کم میشود. چطور در باب احکام شرعی که با طوائف مختلف روایات رو به رو میشویم؛ نکات هر طائفه را نام برده و وجه جمع آنها را بررسی میکنیم تا یک نتیجه بگیریم و میگوییم این کار از غیر مجتهد بر نمیآید، که کار بسیار خوبی هم است؛ همین را در باب معارف هم باید انجام داد، که به کمک فلسفه انجام میگیرد.
🔹الان بزرگانی داریم که تقریرها و تحلیل هایشان عمیق است. علامه طباطبایی که المیزان را نوشته، فقط ظهورگیری قوی داشته؟ من به ظهورگیری قائل ام، اما قوتها و قدرتهای زیادی جمع شد که این کتاب نوشته شد. چرا المیزان اینقدر قوت دارد؟ دلیلش این است که سر این سفره نشسته است. ایشان با این سنت و با شیوهی ظهورگیری درست و روش فهم درست متن آشناست. به نظرم در روش فهم معارف، فلاسفه از همه جلوترند. متأسفانه ما در جاهای دیگر با چنین روش فهمی رو به رو نیستیم؛ این آقایان هستند که روش فهم درست را میدانند. در روش فهم و روش تحلیل مسائل و قوتی که در فهم هست، همه از سفرهی فلسفه بلند میشود.
🔹طلبهای که میخواهد مجتهد شود، باید این راه را طی کند، حال گاه فهم دینی در باب احکام میشود و گاه فهم دینی در باب معارف. معارف، کمتر از احکام نیست؛ بلکه بیشتر هم است و فقه اکبر است. اگر اصول و عقاید را با عمق آن، در حوزه نخوانند، پس در کجا باید بخوانند؟
📖منبع: مصاحبه نشریه خط با استاد یزدانپناه
#كاركردهاي_فلسفه_خوانی
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
درس اخلاق استاد وزیری فرد- 981008 -LQ.mp3
9.43M
🎧 #درس_اخلاق_استاد_وزیری_فرد
🗓 تاریخ جلسه: #08_10_98
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #بیانات_اخلاقی، #استاد_فلاح_شیروانی
💠ادب سجده بعد از بیدار شدن از خواب
🔺واقعیتهایی ما را فراگرفته که خیلی برای انسان سهمگین است، ما معمولا در غفلت از این واقعیتها به سر میبریم. این گزارش خیلی مهمی است. این وضعیت حال ما را خیلی مخاطره آمیز میکند.
🔺از میان آداب اسلامی یکی این است که به ما توصیه شده که تا بیدار شدیم به سجده برویم و این ذکر را بگوییم
🔹اَلْحَمْدُ ِللهِ الَّذِي اَحْيانِي بَعدَ مَا اَماتَنِي وَ اِلَيهِ النُّشُورُ
🔺نوم اخ موت است.
🔹اَلحَمدُ ِللهِ الَّذِي رَدَّ عَلَيَّ رُوحِي لِاَحْمَدَهُ وَ اَعْبُدَهُ
🔺مثل اینکه هر روز صبح پولی به من میدهند و میگویند چه کارش بکنیم.
🔺خیلی ادب پر معنا و پر دلالتی است.
🔺یک بازگشت دیگری هم شبیه نشر داریم.
🔘این خیلی حزن آور است که ما این حقایق را فراموش میکنیم. فراموشی این حقیقت این سوال را پدید میآورد که ما کجاییم و چه کار میکنیم.
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
#کلام_استاد
☑️ ریشه داری عرفان اسلامی در کتاب و سنت
💠 #استاد_یزدان_پناه
💢بخش 1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1800
💢بخش 2️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1838
💢بخش 3️⃣ (پایانی)
https://eitaa.com/fvtt_ir/1869
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
✅ #کلام_استاد
🔻 #استاد_يزدانپناه
☑️ ریشه داری عرفان اسلامی در کتاب و سنت / بخش 3️⃣ (پایانی)
🔘این ادعا که عرفان اسلامی در قرآن و سنت ریشه دارد، با شواهد متعددی همراه است:
🔘 شاهد اول و دوم در پست قبلی آمده است.
🔺شاهد سوم، بررسی دقیق و استقرای متون و سخنان و احوال عرفای اسلامی در سدههای نخستین است که ما را از نظرگاه تحقیقی، به خاستگاه اسلامی عرفان راهنمایی میکند. این روش از شاهد دوم کمی فراتر رفته و آنچه را بر وجدان و شهود علمی به دست آمده است، به طور مستند برای همگان قابل ارائه میکند. این روش را «پل نویا» با دقت و از سر حوصله در کتاب ««تفسیر قرآنی و زبان عرفانی» پی گرفت که از جهتی مرحلهی نوینی در مطالعات عرفان اسلامی است.
🔺وی بر این باور است که به لحاظ پژوهش تاریخی میتوان اثبات کرد که واژگان و تحلیل عارفانه، نخست از تأمل در قرآن و تفسیر آن بر حسب تجربهی معنوی آغاز شده و در دل تأویل عرفانی و تفسیر باطنی، اندک اندک زبان عرفانی و اصطلاحات خاص، مناسب با مقتضیات تحلیل شکل گرفته است. ولی به مدد متونی که از عرفای سدههای نخستین به دست آورد، توانست چنین امری را اثبات کند که در حقیقت، عارفان در پی تأمل و تدبر در قرآن به همراه شهود، به چنین فضای معنوی رهنمون شده اند.
🔺به هر روی، یکی از ثمرههای قرآن و سنت در طی قرون و اعصار، عرفان اسلامی است. همان گونه که انتظار میرفت، معنویت ژرف و توحید ناب و متعالی در بطن اسلامی شکوفا شد و به گونهای گسترده شکل گرفت و تنوانست بخشی از آنچه در اسلام نهاده شده است را نشان دهد. بی گمان میتوان از عرفان اسلامی به بُعد معنوی اسلام یاد کرد. امید میرود از این پس نیز عرفان اسلامی هر چه بیشتر گوهرهای ناب موجود در دین مبین اسلام را به چشم آورد.
📖منبع: نشریه حکمت عرفانی، بهار 1391، شماره 3
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac