eitaa logo
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
3.8هزار دنبال‌کننده
972 عکس
54 ویدیو
48 فایل
─━━━━━━ا﷽ا━━━━━━─ ⭕️موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) 💢با مدیریت حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا فلاح شیروانی 📍قم، میدان سپاه، بلوار شهید اخلاقی، پلاک۱۲ 📩درگاه ارتباطی و تبادل: @Admin_fotovat 🔺نشر مطالب همراه با آدرس
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 💠 💢بخش 6️⃣ 🌐 عرفان عملی 🔺 همیشه عارف مسلمان خود را بین مبدأ مادی و مقصد الهی مشاهده می‌کند. مبدأ حرکت، عالم ماده و مقصد نهایی، خدای سبحان است. عارف مسلمان خود را پشت پرده‌ها و حجاب‌های فراوان می‌یابد که حقایق را از وی پوشانده است. این حجاب‌ها باید آرام آرام از میان برداشته شود تا او به مقام اوج که معرفت زلال حقایق هستی است، دست پیدا کند. 🔘 تعریف علم عرفان 🔺 «مجموعۀ برنامه‌ها و دستوراتی که سالک عملاً در خود پیاده می‌کند تا آنکه منازل سلوک را یکی پس از دیگری سیر نماید و به حق نائل شود، عرفان عملی است». 🔺این دستورالعمل‌ها ممکن است اموری ظاهری بوده و یا آنکه به باطن انسان و ضمیر او مربوط باشد، اما در امورظاهری نیز جنبۀ باطنی مورد نظر است. 🌐 ملاحظاتی چند در عرفان عملی 🔘دو محور اساسی عرفان عملی 🔺در عرفان عملی، هدف خداوند متعال و وصول به حضرت حق است. 🔺عرفان عملی یک حقیقت سیری است و پیمودن منازل و مقامات در آن دیده می‌شود 🔘 مراد از عمل در عرفان عملی 🔺در عرفان عملی مراد از عمل، اعمّ از اعمال جوارحی و جوانحی است. 🔺در عرفان عملی، بلکه مطلق عرفان، باطن‌گرای چهره‌ای غالب است. 🔺هرچند واژۀ عرفان عملی در موارد بسیاری به‌طور تسامحی بر علم عرفان عملی اطلاق می‌گردد، اما باید دانست که بین عرفان عملی و علم عرفان عملی تفاوت است. 🔘تفاوت عرفان عملی و علم عرفان عملی 🔺عرفان عملی یعنی آنکه شخصی عملاً وارد سیر و سلوک شده، مقامات را یکی پس از دیگری تحت نظارت استاد وارسته و واردی بپیماید تا به مرحلۀ وصول و فنا دست یابد. 🔺اما عارفان با استفاده از شریعت و بهره‌گیری از تجارب شخصی خود که به‌تدریج و در پیمودن عملی مسیر سلوک حاصل نموده، به تدوین و تنظیم علمیِ منازل، مقامات و احوالِ سالک دست زدند و علم عرفان عملی را پایه‌ریزی نمودند. 🔘نقش علم عرفان عملی در سلوک 🔺پس از شکل گیری علم عرفان عملی،این علم بهترین مقدمات ورود به عرفان عملی و سلوک به حساب می‌آید. 🌐مقایسه عرفان عملی با اخلاق 🔘شباهت ها 1️⃣ در هر دو گرایش به باطن به چشم می‌خورد 2️⃣ هر دو درپی تطهیر و پاک‌سازی ظاهر و باطن انسان هستند 3️⃣ مفاهیم و واژه‌های مشترک بین علم عرفان عملی و علم اخلاق فراوان است 🔘تفاوت ها 1️⃣تفاوت اول: محور اساسی در علم عرفان عملی خدای متعال است، اما در علم اخلاق، محور اساسی اعتدال بخشیدن به قوای باطنی انسان می‌باشد. ازین‌رو نظام‌های اخلاقی غیر الهی نیز نه‌تنها معنا دارند، بلکه واقعیت خارجی یافته‌اند. 2️⃣تفاوت دوم: در علم عرفان عملی، حالت سیر و حرکت وجود دارد،اما در اخلاق چنین معنایی مطرح نیست. 3️⃣تفاوت سوم: در علم عرفان عملی، حالت، واردات و مکاشفات فراوانی که به سالک روی می‌آورد، مطرح است و از همین باب، بحث‌های گسترده‌ای در تفاوت بین خاطرات شیطانی، خواطر رحمانی و القائات ملکی ارائه می‌شود که هیچ‌یک از اینها در علم اخلاق مطرح نیست. 📚 منبع: کتاب آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی ص 47_51 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 1️⃣ دانش تاریخ فلسفه https://eitaa.com/fvtt_ir/2499 2️⃣ سنتهای فلسفی پیش از اسلام / فلسفه هندی پیش از اسلام https://eitaa.com/fvtt_ir/2556 3️⃣ ویژگیهای فلسفۀ هندی https://eitaa.com/fvtt_ir/2585 4️⃣ آشنایی مسلمانان با فلسفۀ هندی https://eitaa.com/fvtt_ir/2631 5️⃣ فلسفه در چین پیش از اسلام https://eitaa.com/fvtt_ir/2664 6️⃣ عدم تأثیر فلسفۀ چینی در شکل گیری فلسفۀ اسلامی https://eitaa.com/fvtt_ir/2697 7️⃣ فلسفه در سنت ایرانی پیش از اسلام https://eitaa.com/fvtt_ir/2707 ⏳ ادامه دارد ... 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💢بخش 4️⃣ 🌐 آشنایی مسلمانان با فلسفۀ هندی 🔺 مسلمانان در صدر اسلام از طرف غرب سوریه، شام و مصر را فتح کردند و در همان زمان یا اندکی بعد، از طرف شرق، افزون بر ایران، نواحی گسترده ای از هند را نیز فتح کردند؛ اما رفتار آنان با آثار فرهنگی این دو ناحیه بسیار متفاوت بود: در حالی که به کتب فلسفه و حکمت یونانی و سریانی اقبالی چشمگیر نشان دادند و نهضت ترجمه به راه افتاد، به کتب فلسفه و حکمت هندی چندان اعتنایی نکردند. 🔺 آثار ابوریحان بیرونی که متعلق به اواخر عصر ترجمه است نیز این مدعا را تأیید می کند. وی، مدعی است آشنایی مسلمانان با افکار و اعتقادات و فلسفۀ هندی و استفاده از آنها ناچیز یا نادرست است. 🔺بیرونی معتقد است پیچیدگی و صعوبت زبان آنان، تباین کلی دین ایشان با دین ما، تا آنجا که در هیچ یک از باورها اشتراک نداریم، جنگهای شدید مسلمانان با هندوان که به خونریزیهای فراوان در هند انجامید و نیز آداب و رسوم و خلق و خوی ایشان سبب دوری آنان از ما شده است. 🔺در مجموع می توان گفت چون اسلام، دین توحید ناب، با دین هندوها که شرک آمیز به نظر می رسید، تفاوت بسیار داشت و همچنین فلسفۀ هندی از دین هندی تفکیک پذیر نبود، مسلمانان به این فلسفه روی نیاوردند. این برخلاف حکمت یونانی است که در نقش دین و آیین ظاهر نشده بود و بسیاری از تعلیمات و معارف آن نیز با معارف دین اسلام هماهنگ و سازگار به نظر می رسید. 🔺 طبق نکات مزبور فلسفۀ اسلامی عقبۀ هندی نداشته است و فلسفۀ هندیِ پیش از اسلام در شکل گیری و تکوین فلسفۀ اسلامی بی نقش بوده است. 📚 منبع: کتاب درآمدی بر تاریخ فلسفه اسلامی جمعی از نویسندگان : زیر نظر دکتر محمد فنایی اشکوری جلد 1 ص 95_96 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
ثبت نام دوره جامع حکمت و عرفان اسلامی در مقطع تمهیدی آغاز شد. مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی برای سال تحصیلی 1400-1399 علاوه بر دوره حضوری دوره حکمت و عرفان اسلامی را نیز راه اندازی کرده است. (خواهران از اینجا ثبت نام کنند) تحت اشراف اساتید معظم: 1️⃣ آیت الله یزدانپناه 2️⃣ حجت الاسلام و المسلین امینی نژاد 3️⃣ حجت الاسلام و المسلین فلاح شیروانی 💠 مقطع تمهیدی - 1 ساله - با محوریت کتاب بدایه الحکمه 🔴 نحوه برگزاری 1️⃣ کلاس ها به صورت آنلاین و در پلتفرم اسکای روم برگزار خواهد شد. (همراه با امکان پرسش و پاسخ با استاد) 2️⃣ مصاحبه های علمی نیز به صورت آنلاین گرفته خواهد شد. 3️⃣ دوره مجازی دقیقا شبیه دوره حضوری است، فقط مطلوبیت حضور در مکانی که استاد و بقیه شرک کنندگان در کلاس هستند را ندارد. 👈 ثبت نام : https://b2n.ir/fvtt_majazii ⏰مهلت: 20 مرداد 99 📋دفترچه راهنما: https://b2n.ir/daftarcheh 🔍پاسخ به سوالات: 🆔 @Admin_fvtt —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 1️⃣ توضیحی در مورد فلسفه اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2508 2️⃣ کلیاتی در باب حکمت اشراقی https://eitaa.com/fvtt_ir/2553 3️⃣ چالش در فلسفۀ اسلامی مشایی https://eitaa.com/fvtt_ir/2591 4️⃣ سیر دگرگونی فلسفه در اندیشه مسلمانان https://eitaa.com/fvtt_ir/2635 5️⃣ زندگی علمی و سلوکی سهروردی https://eitaa.com/fvtt_ir/2667 6️⃣ جوهره حکمت اشراق / سه جهت تحول در حکمت اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2694 7️⃣ عدم تعارض عقل و شهود (بحث و ذوق) https://eitaa.com/fvtt_ir/2710 8️⃣ تبیین جایگاه منطقی شهود https://eitaa.com/fvtt_ir/2728 9️⃣ تأثیر روش شهودی در اندیشۀ فلسفی https://eitaa.com/fvtt_ir/2761 ⏳ ادامه دارد ... 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش 4️⃣ 🌐سیر دگرگونی فلسفه در اندیشه مسلمانان 🔺 فیلسوفان مسلمان، تحت تأثیر عواملی چند، به تدریج متوجه حکمتی برتر و فلسفه ای متعالی تر و خردورزی ای کامل تر از حکمت ارسطویی شدند. تبحّر کامل در همه ابعاد فلسفه یونانی و آشکار شدن جهات ضعف و خلل های آن، شکل گیری مستقل گرایش های عرفانی در حوزه اندیشه اسلامی و برنمودن مدلی متفاوت از هستی شناسی، وجود پاره ای از آموزه های نا هماهنگ با رنگ غالب حکمت مشایی در میان حجم انبوه واردات یونانی، مانند اثولوجیا، و از همه مهم تر، فضای فراهم آمده به برکت معارف وحیانی اسلامی، بستر را برای تحول فسلفه در اندیشه فیلسوفان مسلمان فراهم ساخت. 🔘ابن سینا نخستین تحول خواه درون فلسفی 🔺شاید بتوان به گواهی شواهد تاریخی، نخستین رگه های روشن این نوع «گرایش تحول خواهانۀ درون گروهی» را در فیلسوف سترگ اسلامی ابن سینا جستجو کرد. 🔺 وی وجود حکمتی برتر را گوشزد کرد و در پاره ای از آثارش، تصمیم قلبی خود را برای پی ریزی چنین حکمتی بروز داد. 🔘علت عدم نگارش کتاب فلسفه مشرقیه بوعلی 🔺ابن سینا در ارائه افکار تازه اش بسیار محتاطانه عمل کرد. 🔘 سهروردی آغازگر حقیقی فلسفه مستقل اسلامی 🔺 آنچه سهروردی را در این زمینه از ابن سینا ممتاز می سازد، به گونه ای که به جای ابن سینا، باید او را آغازگر حقیقی و اصلی حکمت مستقل اسلامی و شرقی بدانیم، چند امر است: 1️⃣خود را به رعایت احتیاط هایی از نوع ابن سینا ملزم نمی بیند 2️⃣توفیق او در نشان دادن طرحی از حکمت شرقی 3️⃣ایجاد تحول در روش فلسفی 🔺وی به خوبی می دانست تحوّل اساسی، نخست باید روش فلسفی دگرگون سازد. البته مهم آن است که وی این تحوّل روشی را از موضعی درست آغاز کرده است؛ همان موضعی که پیشینیان وی به ویژه ابن سینا آن را نشان داده بود. 4️⃣زندگی سلوکی و حیات عارفانه شیخ اشراق 📚 منبع: کتاب آموزش حکمت اشراق ص 7_11 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37acد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 1️⃣ اهمیت حکمت مشاء https://eitaa.com/fvtt_ir/2517 2️⃣ مشرب های سه گانه فلسفی https://eitaa.com/fvtt_ir/2561 3️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2594 4️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2616 5️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (3) https://eitaa.com/fvtt_ir/2638 6️⃣ علوم و اقسام آن (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2677 7️⃣ علوم و اقسام آن (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2715 ⏳ ادامه دارد ... —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش 5️⃣ 🌐 مشائیان و آثار مکتوب آنها (3) 8️⃣ فخر رازی 🔺 ابوالفضل محمدبن عمر مشهور به فخرالدین رازی، امام فخر، ابن الخطیب و امام المشکّکین (543_606ق) شارح و ناقد آثار و افکار ابن سیناست. او شرحی انتقادی بر الاشارات و التنبیهات و عیون الحکمة ابن سینا نوشته و کوشیده است کاستی های فلسفه ابن سینا را نشان دهد. اثر فلسفی و مهم دیگر او المباحث المشرقیة است که در آن تقریری انتقادی از حکمت مشاء به دست داده است. 9️⃣ابن رشد 🔺محمدبن احمدبن محمدبن احمدبن رشد (520_595ق) فیلسوف مشائی غرب عالم اسلام است. ابن رشد بیشتر شارح فلسفه ارسطوست تا اینکه فیلسوفی مستقل باشد. او در چهرۀ شارح فلسفه ارسطو شناخته می شود و به سبب وفاداری فراوان به ارسطو، درمقام نقد نوآوری های فارابی و ابن سینا در فلسفه برآمده است. 🔺مهم ترین آثار فلسفی او، شرحی بر متافیزیک ارسطوست. ابن رشد در نقد تهافت الفلاسفة غزالی، تهافت التهافت را نوشته، در آن کوشیده است به اشکال های غزالی پاسخ دهد. وجهۀ نظر او به گونه ای است که در مقام دفاع از فلسفه ارسطوئی بر می آید و اشکال های غزالی را بر تقریر فارابی و ابن سینا از فلسفه ارسطوئی کمابیش وارد می داند. 🔺ابن رشد در نقد هایش بر این دو فیلسوف، در واقع «بر شاخه نشسته و بُن می برد». ابن رشد در فلسفه مغرب زمین شارح بزرگ خوانده می شود و تأثیر او بر فلسفه بعد از او، به مغرب زمین محدود شده، در تاریخ فلسفه اسامیِ بعد از خود چندان اثر نگذاشته است. 🔟خواجه نصیرالدین طوسی 🔺محمدبن محمد بن الحسن خواجه نصیرالدین طوسی (597_672ق) فیلسوف، متکلم، ریاضیدان، منجم و سیاست مدار شیعی ، احیاگر فلسفه مشاء در قرن هفتم است. 🔺 در قرن های پنچم و ششم هجری فلسفه مشاء سینوی از چند جبهه نقد شده بود. غزالی در تهافت الفلاسفة، ابوالبرکات بغدادی در المعتبر، شهرستانی در مصارعة الفلاسفة، فخر رازی در شرحش بر الاشارات و التنبیهات ابن سینا و نیز در المباحث المشرقیة، و سهروردی در حکمة الاشراق آرای ابن سینا را نقد و بررسی کرده بودند و بدین وسیله، فلسفه مشاء رو به کم فروغ شدن گذاشته بود. نقش خواجه در این شرایط ، احیای حکمت مشاء بود. 🔺 شاهکار اصلی خواجه، فلسفی کردن کلام است که در کتاب مهمش تجرید العقاید، تبلور یافته است. مهم ترین آثار فلسفی خواجه اساس الاقتباس (در منطق) و شرح الاشارات و التنبیهات (در منطق و فلسفه) است. او در کتاب اخلاق ناصری آرای خود را در باب حکمت عملی عرضه کرده است. 1️⃣1️⃣ غزالی 🔺زین الدین ابوحامد محمدبن محمد بن احمد طوسی غزالی (450_505ق) مخالف سرسخت فلسفه است . نباید او را فیلسوف مشائی برشمرد، ولی از آنجا که در مقام منتقد فلسفه مشاء، پیش از نگاشتن کتاب تهافت الفلاسفة در نقد فلسفه، مقاصد الفلاسفة را در معرفی آرای مشائیان نوشته است، ذکر نام او در اینجا خالی از فایده نیست. 📚 منبع: کتاب حکمت مشاء ص 29_31 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac