eitaa logo
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
3.8هزار دنبال‌کننده
971 عکس
54 ویدیو
48 فایل
─━━━━━━ا﷽ا━━━━━━─ ⭕️موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) 💢با مدیریت حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا فلاح شیروانی 📍قم، میدان سپاه، بلوار شهید اخلاقی، پلاک۱۲ 📩درگاه ارتباطی و تبادل: @Admin_fotovat 🔺نشر مطالب همراه با آدرس
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 💠 💢بخش 5️⃣ 2️⃣ زندگی علمی و سلوکی سهروردی 🔺شهاب الدین یحیی بن حبش بن امیرک سهروردی در سال 549ق، در سهرورد زنجان چشم بر جهان گشود. وی تحصیلات آغازین خود را نزد مجدالدین جیلی گذراند و سپس تحصیلات تکمیلی خود را در اصفهان نزد ظهیرالدین فارسی به پایان برد. پیش از بیست سالگی، دورۀ تحصیل او به پایان رسید و پس از این زمان، وی حکیمی مشایی بود که به گفته خود به شدت از مبانی حکمت مشاییان دفاع کرد. 🔺 پس از این دوره، به سبب پیش زمینه های ذاتی اش، به سیر و سلوک روی آورد و به ریاضت ها و مجاهدت های دشوارِ دور از تصور پرداخت و به تدریج، با دست دادن برخی مکاشفه ها و مشاهده های روحانی، به بطلان یا نقص بسیاری از مبانی و مباحث حکمت مشایی معتقد شد. 🔺 هرچند از این زمان می گذرد، حجم تجربه های عارفانه او افزایش می یابد تا آنجا که استعداد لازم برای دریافت انبوهی از معارف شهودی متراکم را در یک کشف معنوی به دست می آورد. این همان لحظه ای است که خود به عنوان «روزی عجیب» از آن یاد می کند که دمندۀ قدسی، همۀ آن معارف مندمج را به یکباره بر وی القا می کند؛ هرچند تقریر و تحریر آنها به سبب وجود موانع بسیار که لازمۀ سفرهای سلوکی او بوده است، چندین ماه به طول می انجامد. سهروردی در نهایت، مکتب اشراقی و حکمت نوری خود را در 39 سالگی در مهم ترین کتابش « حکمة الشراق » عرضه کرد. 🔺 مهم ترین شاخصه حیات علمی سهروردی همراهی خردورزی و سلوک و شهود است. 🔺 سهروردی بیشتر عمر خود را در سفرها می گذراند و یکی از اهداف مهم او در این سفرها یافتن مشارک مطّلع بود. می خواست بداند آیا کس دیگری نیز مکاشفاتی مانند او داشته است. وی در سال 579ق، بنا به نقل ابن ابی اصیبعه، به سوی حلب، سفر کرد. حاکم حلب در آن زمان ظاهرالدین ،پسر صلاح الدین ایوبی بود. 🔺به تدریج سهروردی با طرح دیدگاه های حکمی و فلسفی جدید خود _ که بر سطحی نگران گران می آمد _ و به دلیل فائق آمدن او بر آنان در بحث ها و مناظره ها و شاید هم به دلیل مذهبش، مورد بغض و کینه این علما قرار گرفت و شکایت او را نزد مَلِک ظاهرالدین برد؛ اما وی به دلیل عنایت ویژه اش به شیخ اشراق به شکایت آنان وقعی ننهاد. از همین رو، آن علما به گمان خویش، از بیم آنکه شیخ اشراق موجب گمراهی ظاهرالدین شود، نامه ای بر ضد او به صلاح الدین، پدر ظاهرالدین می نویسند و او نیز حکم قتل شیخ را صادر می کند و سهروردی در دیار غربت و پس از نزدیک به یک دهه سکونت در حلب، در همان جا به قتل می رسد و به «شیخ مقتول» شهره شد. 📚 منبع: کتاب آموزش حکمت اشراق ص 11_15 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🔰 ثبت‌نام دوره عمومی فلسفه و عرفان اسلامی 🔷️ با توکل بر خداوند متعال و توسل بر اهل بیت معصومین علیهم‌السلام، همزمان با عید الله الاکبر ، عید سعید غدیر، ثبت‌نام دوره عمومی فلسفه و عرفان اسلامی آغاز شد. 🔶️ این دوره به صورت مجازی و به مدت سه ساله، توسط مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات برگزار می‌گردد. ⏱ زمان ثبت نام: تا ۳۱ مرداد ۱۳۹۹ 🏷 برای اطلاعات بیشتر و ثبت‌نام در دوره به سامانه نفحات مراجعه نمایید؛ http://samaneh.nafahat-eri.ir 💢 مؤسسه نفحات @nafahat_eri —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🔰 ثبت‌نام دوره فشرده حکمت اسلامی 🔷️ با توکل بر خداوند متعال و توسل بر اهل بیت معصومین علیهم‌السلام، همزمان با عید الله الاکبر ، عید سعید غدیر، ثبت‌نام دوره فشرده حکمت اسلامی آغاز شد. 🔶️ این دوره به صورت مجازی و به مدت یک ساله، توسط مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات برگزار می‌گردد. ⏱ زمان ثبت نام: تا ۳۱ مرداد ۱۳۹۹ 🏷 برای اطلاعات بیشتر و ثبت‌نام در دوره به سامانه نفحات مراجعه نمایید؛ http://samaneh.nafahat-eri.ir 💢 مؤسسه نفحات @nafahat_eri —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 1️⃣ اهمیت حکمت مشاء https://eitaa.com/fvtt_ir/2517 2️⃣ مشرب های سه گانه فلسفی https://eitaa.com/fvtt_ir/2561 3️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2594 4️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2616 5️⃣ مشائیان و آثار مکتوب آنها (3) https://eitaa.com/fvtt_ir/2638 6️⃣ علوم و اقسام آن (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2677 7️⃣ علوم و اقسام آن (2) https://eitaa.com/fvtt_ir/2715 ⏳ ادامه دارد ... —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش 6️⃣ 🌐 علوم و اقسام آن 🔘 اهمیت تقسیم علوم 🔺منظور فیلسوفان از فلسفه یا حکمت مجموع علوم عقلی است. آنها برای معرفی فلسفه به این معنا دست به تقسیم آن زده، به تعریف هر یک از اقسام و معرفی موضوع و فروعات و مسائل آنها پرداخته اند. 🔺برای تقسیم بندی علوم اغراضی گوناگون را می توان در نظر گرفت. اما احتمالاً آسان شدن آموزش و آموختن را می توان یکی از مهم ترین آنها دانست. 🔘 تقسیم بندی ارسطوئی 🔺تقسیم بندی ارسطوئی، با آنکه منسوب به ارسطوست، همان تقسیم بندی ارسطو نیست و با آن تفاوت هایی دارد. 🔺ارسطو حکمت را به سه قسم«نظری، عملی، تولیدی» تقسیم و حکمت نظری را به سه قسم: طبیعی، ریاضی و الهی تقسیم کرده ، ولی حکمت عملی را به اقسامی تقسیم نکرده است. گرچه او اخلاق ، سیاست و تدبیر منزل را تحت عنوان حکمت عملی گنجانده است، اما آنها را از اقسام آن نشمرده است، بلکه آن را همان سیاست معرفی کرده، علومی مانند اخلاق ، تدبیر منزل، و علم لشکرکشی را در خدمت آن ( یعنی در خدمت سیاست) دانسته است. او تقسیمی برای حکمت تولیدی نیز بیان نکرده، آن را همان شعر معرفی کرده است. 🔺 این تقسیم بندی عیناً در آثار فیلسوفان مسلمان مشاهده نمی شود، بلکه با اصلاحاتی که شامل افزایش و کاهش است، مشاهده می گردد. آنها فلسفه را به جای سه قسم، به دو قسم نظری و عملی، و فلسفه نظری ر ابه همان سه قسم طبیعی، ریاضی و الهی تقسیم کردند که در آثار ارسطو نیز آمده بود. اما فلسفه عملی را به سه قسم اخلاق، تدبیر منزل و سیاست مدن تقسیم کرده اند. این تقسیم بندی در آثار فیلسوفان پیش از ابن سینا مانند کندی و فارابی دیده نمی شود. در آثار فیلسوفان پیش از اسلام نیز به این تقسیم بندی تصریح نشده است. 🔺از این رو ، می توان احتمال داد نخستین بار ابن سینا بود که به این طبقه بندی علوم تصریح کرده. طبقه بندی یاد شده در آثار گوناگون ابن سینا یکسان نیامده است، ولی روح آن در آثار متفاوت او یکی است و فیلسوفان بعدی، حتی اشراقیان و صدراییان نیز در آثار خود آن را آورده اند. 🔘تقسیم بندی فارابی 🔺فارابی در احصاء العلوم ، بدون آنکه درصدد تقسیم بندی و طبقه بندی علوم برآید، به شمارش علوم و معرفی اجمالی آنها می پردازد. می توان گفت او صرفاً به شمارش و احصای دانش ها نپرداخته، بلکه خواسته است آنها را به نوعی طبقه بندی کند. 🔺فارابی هشت علم را در پنج فصل معرفی کرده است: 1)زبان (شامل لغت و قوانین الفاظ«صرف و نحو»)؛ 2)منطق (شامل مقولات، عبارت، قیاس، برهان، جدل، سفسطه، خطابه و شعر)؛ 3)ریاضیات یا تعالیم(شامل علم عدد، علم هندسه، علم مناظر، علم نجوم، علم اثقال و علم حیل)؛ 4) طبیعی( شامل سماع طبیعی، سماء و عالم، کون و فساد، آثار علوی، معادن، نبات، حیوان و نفس)؛ 5)علم الهی یا مابعدالطبیعه (شامل بحث درباره موجود بما هو موجود، فحص از مبادی براهین در علوم نظری، فحص از موجودات غیرمادی) ؛ 6)علم مدنی (شامل اخلاق و سیاست)؛ 7) علم فقه؛ 8) علم کلام. 🔺نکته قابل توجهی که در اینجا دیده می شود و در آثار دیگر فارابی نیز وجود دارد، آن است که او اخلاق و سیاست را از اجزای علم مدنی برشمرده. 📚 منبع: کتاب حکمت مشاء ص 33_39 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🔺کتاب
«زندگی مطلوب طلبه» 
به قلم در 75 صفحه، به همت موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی آماده چاپ گشته و توسط انتشارات پژوهشکده باقرالعلوم به زیور طبع آراسته خواهد شد. ▪️اثر حاضر تبیینی نوین از زندگی مطلوب طلبه در تناسب با عصر انقلاب اسلامی می باشد. در این اثر با خوانشی تربیتی از الگوی امام خمینی ره سعی شده گامی به سوی تعریف یک تیپ تخصصی متناسب با آنچه که در عصر انقلاب اسلامی از طلاب توقع و انتظار می رود برداشته شود. —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 1️⃣ معرفی محتوای کتاب https://eitaa.com/fvtt_ir/2466 2️⃣ معنای لغوی تصوف https://eitaa.com/fvtt_ir/2492 3️⃣ معنای اصطلاحی تصوف https://eitaa.com/fvtt_ir/2541 4️⃣ معنای اصطلاحی عرفان https://eitaa.com/fvtt_ir/2582 5️⃣ عرفان عملی و نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/2603 6️⃣ عرفان عملی https://eitaa.com/fvtt_ir/2628 7️⃣ عرفان نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/2655 8️⃣ محورهای اساسی در عرفان نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/2688 9️⃣ امکان دستیابی به معارف شهودی https://eitaa.com/fvtt_ir/2704 🔟 هماهنگی عرفان با عقل و دین https://eitaa.com/fvtt_ir/2718 1️⃣1️⃣ تأثیرات عرفان عملی و نظری بر یکدیگر https://eitaa.com/fvtt_ir/2755 2️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفان اسلامی (1) https://eitaa.com/fvtt_ir/2813 ⏳ ادامه دارد ... —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش 8️⃣ 🌐 محورهای اساسی در عرفان نظری 🔺 در عرفان نظری یا علم عرفان نظری حداقل چهار محور اساسی مطرح است؛ اول آنکه عرفان نظری از سنخ معرفت، علم و دانش است، نه از سنخ عمل و خود شهود نیز جزء عرفان نظری به حساب نمی آید، بلکه معرفتی که از راه شهود حاصل می شود و نتیجۀ مشاهدات است و به تعبیر و بیان آمده، عرفان نظری است. 🔺دوم آنکه محتوای عرفان نظری، هستی شناسیِ عرفانی است که در آن روابط خداوند و اسما، صفات، افعال و مظاهرش تبیین می گردد. 🔺سوم آنکه روش وصول به معارف در عرفان نظری و آنچه مبنای کار در آن است، روش و مبنای شهودی است. 🔺 و آخرین محور اساسی در علم عرفان نظری، عنصر تبیین و توضیح است و در همین جاست که قدرت علمی، فلسفی و زبانی عارفان خود را نشان می دهد و ایشان را متفاوت می سازد. 🌐مقایسه عرفان نظری با فلسفه 🔘شباهت ها 1️⃣شباهت ماهوی 🔺هر دو از سنخ معرفت حصولی ،علم و دانش می باشند و انسان در عرفان نظری همچون فلسفه، درصدد کسب معارف است. 2️⃣شباهت محتوایی 🔺هر دو در پی تفسیر نظام هستی و تحلیل پدیده های آن می باشند؛ هم عرفان نظری و هم فلسفه در پی ارائه یک جهان بینی و جهان شناسیِ مطابق با واقع هستند. 🔘تفاوت ها 1️⃣تفاوت ماهوی 🔺معرفتی که فیلسوف به دنبال آن است، معرفتی حصولی و ذهنی است؛ یعنی فیلسوف از طریق علم حصولی و محصولات ذهنی ،خواهان شناخت نظام هستی است، اما مطلوب اصلی عارف، معرفت حصولی و شهودی است که لازمۀ آن عرفان نظری و معرفت حصولی است. 2️⃣تفاوت محتوایی 🔺هر دو درصدد ارائه هستی شناسی و جهان بینی هستند، اما هستی شناسی فلسفی با هستی شناسی عرفانی بسی متفاوت است. 🔺نهایی ترین نظری که در فلسفۀ اسلامی پیرامون هستی داده می شود، «نظام تشکیک خاصی» است، یعنی یک وجود شخصی سریانی که از مرحلۀ شدت نامتناهی آغاز و با تنزلات پی در پی به نهایت ضعفِ وجودی می رسد، ساختار هستی را تشکیل می دهد.در این دستگاه، همۀ مراتب و همه موجودات، به طور حقیقی موجودند، اما نسبت به نقطۀ اوج وجود که خدای سبحان است، محتاج و فقیر، بلکه خود احتیاج و فقرند. 🔺اما در عرفان نظری، به یک وجود شخصی لایتناهی (وحدت شخصیه) که همانا خداوند متعال است، معتقدندو همۀ مخلوقات، مظاهر و شئون او بوده و وجودهای حقیقی محسوب نمی شوند. 3️⃣تفاوت در روش 🔺در فلسفه تنها روش قابل قبول، روش عقلی و طریقۀ برهانی است؛ اما مبنای اساسی و روش کلیدی در عرفان، روش شهودی و دریافت های حضوری است. 📚 منبع: کتاب آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی ص 59_61 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🔺کتاب «برای هم بودن» گفتاری از در 64 صفحه، به همت موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی آماده چاپ گشته و توسط انتشارات پژوهشکده باقرالعلوم به زیور طبع آراسته خواهد شد. ▪️در توضیح پشت جلد این کتاب آمده است: "رزمایش و همدلی، حقیقت فطریِ انسان متألّه و مرتبت عقلانیت جامعه ایمانی و شیعی را نشان داد؛ حضرت امیر علیه السلام به ما آموخته اند که فی تقلّب الاحوال علم جواهر الرجال! در ابتلائاتی نظیر همه گیری کروناست که جوهره جامعه ایمانی و جامعه کفر خود را نشان می دهد هر چند پیش از این به واسطه سحر سحره امپراتوری رسانه ای غرب نظم مدرن و سبک زندگی آمریکایی قلّه حیات انسانی نشان داده می شد اما رب العالمین به همه جهانیان نشان داد که قدرت ایمان بالاتر از همه قدرتهاست و عقلانیت شیعی برترین عقلانیتهاست. همچنین این رزمایش گامی دیگر جامعه ایران را به مرتبت و منزلت امامت امم نزدیک ساخت؛ این راهبرد ساخت درونی ملت ایران را به لحاظ عقیدتی و عاطفی تحکیم ساخته و همبستگی اجتماعی مردم ایران را تقویت نمود. متن حاضر در پی تبیین فکر و فرهنگ پشتیبان رزمایش همدلی و مواسات می باشد." —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac