eitaa logo
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
3.7هزار دنبال‌کننده
967 عکس
54 ویدیو
48 فایل
─━━━━━━ا﷽ا━━━━━━─ ⭕️موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) 💢با مدیریت حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا فلاح شیروانی 📍قم، میدان سپاه، بلوار شهید اخلاقی، پلاک۱۲ 📩درگاه ارتباطی و تبادل: @Admin_fotovat 🔺نشر مطالب همراه با آدرس
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 💠 🌐 ۲۴ آبان روز بزرگداشت حکیم مفسر فقیه علامه طباطبایی گرامی باد. ❇️چند جمله از بزرگان حوزه به‌مناسبت این‌روز 🔴 امام خمینی (ره): امام خمینی پس از رحلت علامه طباطبای در طلیعه یكی از بیانات خود فرمودند : « من قبلا باید از این ضایعه ای كه برای حوزه های علمیه و مسلمین حاصل شد و آن رحلت مرحوم علامه طباطبایی است اظهار تاسف كنم و به شما و ملت ایران و خصوص حوزه های علمیه تسلیت عرض كنم خداوند ایشان را با خدمتگزاران به اسلام و اولیای اسلام محشور فرماید و به بازماندگان و متعلقین و شاگردان ایشان صبر عنایت فرماید . صحیفه نور ج 9 ص 134 🔴 رهبر انقلاب: 🔺افکار اجتماعی: مرحوم علّامه‌ی طباطبائی (رضوان‌الله‌‌علیه) جزو روحانیّون روشنفکر و دارای بود، در تفسیر ایشان، این خصوصیّت سرتاپا در مرحوم علّامه‌ی طباطبائی مشخّص است ۱۳۹۶/۰۸/۲۲ 🔺احیاگر فلسفه: مرحوم علامه‌ی طباطبایی(رضوان‌اللَّه‌علیه) در حدی بود که اگر منحصر به فقاهت میشد، یقیناً به تقلید میرسید. ایشان از علمای زمان خودش، اگر بیشتر نبود، کمتر نبود؛ اما فقاهت را به کسانی سپرد که مشغول بودند. آن زمان در قم مرحوم آیةاللَّه بروجردی با آن عظمت، و اساتید بعد از آن بزرگوار، مشغول کار فقاهت بودند؛ اما ایشان آمد مشغول گردید و رکنی شد، و بعد از آن‌که در قم هیچ نشان قابل توجهی از فلسفه نبود، آن را احیا کرد؛ شاگردانی تربیت نمود، معارف فلسفه را راه انداخت و گسترش داد. البته قبل از ایشان امام فلسفه میگفتند، لیکن در دایره‌ی محدودی و با شاگردان مخصوصی؛ اما ایشان گسترش داد، درس را وسیع کرد و عمرش را به فلسفه صرف نمود 31/6/1370. 🔺استقامت: به نظر من مرحوم علامهی طباطبائی (رضوان الله تعالی علیه) این بود که پافشاری کرد و کار خود را در شرائط مختلف ادامه داد. حتّی طبق آن نقلهائی که ما شنیدیم - گرچه آن وقت هم بنده به ذهنم بود، منتها دقیق یادم نیست - هنگامی که ایشان «اسفار» را تعطیل کردند، همان جا در همان مسجد سلماسی «شفاء» را شروع کردند. خب، این یعنی . 23 /11/1391 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 💠 ❇️ سخنان (ره) به مناسبت روز بزرگداشت (ره) 🔺صد سال دیگر به ارزش این مرد پی می‌برند 🔺مجسمه تقوا و معنویت است —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 1️⃣ توضیحی در مورد فلسفه اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2508 2️⃣ کلیاتی در باب حکمت اشراقی https://eitaa.com/fvtt_ir/2553 3️⃣ چالش در فلسفۀ اسلامی مشایی https://eitaa.com/fvtt_ir/2591 4️⃣ سیر دگرگونی فلسفه در اندیشه مسلمانان https://eitaa.com/fvtt_ir/2635 5️⃣ زندگی علمی و سلوکی سهروردی https://eitaa.com/fvtt_ir/2667 6️⃣ جوهره حکمت اشراق / سه جهت تحول در حکمت اشراق https://eitaa.com/fvtt_ir/2694 7️⃣ عدم تعارض عقل و شهود (بحث و ذوق) https://eitaa.com/fvtt_ir/2710 8️⃣ تبیین جایگاه منطقی شهود https://eitaa.com/fvtt_ir/2728 9️⃣ تأثیر روش شهودی در اندیشۀ فلسفی https://eitaa.com/fvtt_ir/2761 🔟 منابع حکمت اشراق (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2817 1️⃣1️⃣ منابع حکمت اشراق (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2830 ⏳ ادامه دارد ... 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش 1️⃣1️⃣ 🌐 منابع حکمت اشراق 3️⃣شریعت اسلامی 🔺فلسفه در حوزه اندیشه خردگرایان اسلامی به شدت تحت تأثیر دین قرار دارد. بر این اساس، از همان آغاز _ در دوره ترجمه _ همۀ آثار یونانی ترجمه نشدند و آثار مادی گرایانه و الحادی و سفسطه آلود به عالم اسلام انتقال نیافت. علت این مسئله کاملاً روشن است. فیلسوف مسلمان که با ادله عقلی اصل دین و اسلام را پذیرفته است، دیگر معنا ندارد افکار الحادی و سفسطه محور را پذیرا باشد. حتی فلسفۀ افلاطون و ارسطو که به دلیل محتوای الهی اجازه ورود به حوزه اندیشه خردگراییِ اسلامی را می یابد، با انواع اصلاحات و تعدیل ها روبه رو می شود. 🔺شاید بتوان انواع تأثیر گذاری های دین و شریعت اسلامی را به صورت فهرست این گونه بیان کرد که دین در « بسترساز کلی» ، « مسئله سازی های جزئی» ، «تأیید و تحکیم روش ها، یا ارائه روش های خاص» ، « جلوگیری از الحاد سفسطه گرایی» و «تصحیح اندیشه» تأثیر های روشنی در فلسفه اسلامی داشته و خواهد داشت. 🔺نباید قید اسلامیت را برای « فلسفه اسلامی » قیدی بی معنا، یا مخلّ تلقی کرد. واقعیت آن است که فلسفه اسلامی واقعاً اسلامی است و وصف اسلامیت برای آن کاملاً بجاست و البته نباید کسی از سوی مقابل دچار توهم شود و فلسفه اسلامی را «کلام» بپندارد. فلسفه و کلام از حیث موضوع، روش و غایت کاملاً از یکدیگر مستقل اند و هرچند در نقطه ای متعالی گمان می رود سه دانش عرفان، فلسفه و کلام تقارب حداکثری با یکدیگر یابند و چه بسا یگانه شوند، اما در وضعیت کنونی، امتیاز های آشکاری از یکدیگر دارند. 🔺حکمت اسلامی به صورت عام، اسلامی است و حکمت اشراقی نه تنها در همین فضای عام قرار دارد، بلکه جلوه های شدیدتری از آموزه های دینی در حکمت اشراقی مشاهده می شوند؛ زیرا در نگاه سهروردی، مقوله وحی و نبوت چنان است که اهل سفارت و شرع و انبیای الهی، در نقطه اوج حکمت حقیقی و ذوقی و شهودی قرار دارند و فرشته وحی _ یعنی جبرائیل که واسطه حق تعالی با انبیا و پیامبران است _ را واهب العلم و التأیید می شمارد. 🔘جمع بندی بحث منابع حکمت اشراق 🔺شیخ اشراق اگرچه از این سه منبع _ حکمت های باستانی، عرفان اسلامی و شریعت اسلامی_ استفاده کرده است، با این حال، به یقین باید گفت در رأس همه این منابع، شایستگی های فردی و شخصی شیخ اشراق قرار دارد. این شایستگی ها را از دو جهت می توان ارزیابی کرد؛ جهت هوش سرشار و نبوغ بالای فکری او که توانست تا پیش از بیست سالگی همه حکمت مشاء را به پایان رساند و تألیفی در تقریر و تحریر این حکمت بنگارد و ایرادهایی به بیشتر مباحث حکمی وارد سازد و از همه مهم تر، پرسش های حساس را در ذهن فیلسوفان پس از خود ایجاد کند. 🔺جهت گیری علوم ذوقی و مکاشفه های وجدانی اوست که در پی ریاضت ها و مجاهدت ها برای او حاصل شده است. 🔺سهروردی پس از آنکه حکمت مشاء را مطلوب نیافت و در پی مجاهدت هایی طاقت فرسا به پاره ای از مکاشفه ها دست یافت، به بررسی حکمت های مختلف پرداخت و با یافتن مشابهت های بنیادین میان آنها به نظریه «خمیرۀ ازلی حکمت» رسید و در یک «بازسازی» و «هماهنگ سازی فیلسوفانه» با تکیه بیشتر بر شریعت و حکمت فهلویان، دستگاه فسفی خود را در قالب«حکمت نوری» عرضه کرد و با تقسیم عالم به دو قسم نور و ظلمت، عالم ماده را یکسره ظلمت محض تلقی کرد و عالم مجرد را متشکل از موجودات نوری دانست که از نورالانوار(واجب الوجود) آغاز و سپس به انوار طولی پرشمار ( عقول طولی) و انوار عرضی ( ارباب انواع) و در ادامه به نورهای اسپهبدی ( نفوس ناطقه فلکی و انسانی) می رسد. 📚 منبع: کتاب آموزش حکمت اشراق ص 34_37 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 💠 1️⃣ معرفی محتوای کتاب https://eitaa.com/fvtt_ir/2466 2️⃣ معنای لغوی تصوف https://eitaa.com/fvtt_ir/2492 3️⃣ معنای اصطلاحی تصوف https://eitaa.com/fvtt_ir/2541 4️⃣ معنای اصطلاحی عرفان https://eitaa.com/fvtt_ir/2582 5️⃣ عرفان عملی و نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/2603 6️⃣ عرفان عملی https://eitaa.com/fvtt_ir/2628 7️⃣ عرفان نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/2655 8️⃣ محورهای اساسی در عرفان نظری https://eitaa.com/fvtt_ir/2688 9️⃣ امکان دستیابی به معارف شهودی https://eitaa.com/fvtt_ir/2704 🔟 هماهنگی عرفان با عقل و دین https://eitaa.com/fvtt_ir/2718 1️⃣1️⃣ تأثیرات عرفان عملی و نظری بر یکدیگر https://eitaa.com/fvtt_ir/2755 2️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفان اسلامی (۱) https://eitaa.com/fvtt_ir/2813 3️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفانِ اسلامی (۲) https://eitaa.com/fvtt_ir/2820 4️⃣1️⃣ هویت اسلامیِ عرفانِ اسلامی (۳) https://eitaa.com/fvtt_ir/2834 ⏳ ادامه دارد ... —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 💠 💢بخش 4️⃣1️⃣ 🌐 هویت اسلامی عرفان اسلامی (3) 🔘 این بحث از بحث های مهمی است که می تواند در اثبات هویت اسلامیِ عرفان اسلامی نقش بسزایی داشته باشد. از دیدگاه عارفان مسلمان، دین در معنای عام خود، مشتمل بر سه بخش است: 1️⃣ مجموعۀ احکام و آداب اسلامی که در دستورات فقهی و اخلاقی نمایان است، که از آن به عنوان «شریعت» یاد می شود. 2️⃣ مسائل سلوکی اسلام که در آنها سیر از مقامی به مقام دیگر و «تقرّب الی الله» و در نهایت وصول به مقام «عنداللهی»، مطرح است که به آن با واژه «طریقت» اشاره می شود. 3️⃣ مباحث هستی شناسانۀ اسلام که در آن حقیقت هستی و نظام ساختاری موجودات تبیین می شود و باعنوان «حقیقت» بدان اشاره می گردد. 🔺 از دیدگاه عرفا، این سه بخش دین، نه تنها سه بخش جدا و گسسته از هم نیستند، بلکه در رابطه ای طولی با یکدیگر مراتب و مراحل دین را تشکیل می دهند. از این رو نسبت این سه حوزۀ دینی در عرفان اسلامی، نسبت ظاهر و باطن است. 🔺 سطح و ابتدای دین، شریعت و بطن آن، طریقت و بطن البطن آن، حقیقت است. گاهی نیز در تبیین نوع ارتباط شریعت، طریقت و حقیقت، از تعبیر «مقدمه» و «ذوالمقدمه» استفاده می شود. 🔺 «جَهَلِۀ صوفیه» پنداشته اند که اگر نسبت میان شریعت، طریقت و حقیقت نسبت مقدمه و ذی المقدمه است با وصول به ذی المقدمه و رسیدن به مراتب برتر، دیگر به مراتب پایین تر نیازی نیست. اما اعتقاد راسخ عارفان محقق بر آن است که هر ظاهری در عین حال که مقدمۀ رسیدن به باطن است، حافظ باطن نیز می باشد. 🔺 یک شخص کامل عارف که بر صراط مستقیم قدم بر می دارد، کسی است که همۀ مراتب را با هم نگاه می دارد. بنابراین اگر کسی پس از رسیدن به طریقت، آداب شریعت را وانهد، احوال طریقی او نابود و برنامه های سلوکی او جز هوا و هوس نخواهد بود و اگر کسی پس از راهیابی به حقیقت، از رعایت شریعت و طریقت دست بردارد، چه بسا به کفر منتهی گردد. 🔺 طرح عرفان بدون فقه که از برخی مراکز فرهنگی معاصر به گوش می رسد، روی دیگر سخن «جهله صوفیه» است. از دیدگاه عارفان حقیقی، این سخن واهی و از سر هوا و هوس است؛ زیرا راهیابی به حقیقت عرفان، جز از طریق شریعت و طریقت حاصل نخواهد شد. 🔺 به اعتقاد عرفا، عرفان اسلامی ضامن دو بخش طریقتی و حقیقتی دین است. 🔺 عارف در عرفان عملی با طریقت و در عرفان نظری با حقیقتِ دین سروکار دارد، لذا عارفان اسلامی از آیات و روایات متعددی که در دو بخش طریقتی و حقیقتی وجود دارند ،بهره های فراوان می برند و الهامات گسترده ای می گیرند. 🔺 از باب نمونه، در عرفان نظری، بحث «اسماءالله» و چینش نظام هستی بر اساس آن از اختصاصات عرفان اسلامی است که با الهام از دین، در عرفان راه پیدا کرده است و از این رهگذر محتوای عرفان اسلامی به محتوای دینی بسیار نزدیک است و از فلسفۀ اسلامی بسیار اسلامی تر به شمار می آید. 📚 منبع: کتاب آشنایی با مجموعه عرفان اسلامی ص 85_90 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 1️⃣ ☑️ مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی برگزار می کند؛ 🔘 سلسله نشست های فلسفی 🌐 موضوع نشست اول: حقیقت ماهیت و چگونگی هستی شناسانه و معرفت شناسانه عینیت ماهوی ❇️ با حضور استاد محترم: حجت الاسلام و المسلمین 🕢 زمان: پنج شنبه 29 آبان ماه ساعت 7 الی 9 صبح 🏠مکان: موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) طبقه سوم 🌐 لینک شرکت مجازی در نشست: https://b2n.ir/452241 ✔️ توضیحاتی در مورد نشست اول: https://eitaa.com/fvtt_ir/2836 ✔️ سؤال نشست اول: https://eitaa.com/fvtt_ir/2837 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 1️⃣ ☑️ توضیحات در مورد 🔺 این سلسله نشست ها با توجه به موضوعات و مباحثاتی که در برخی کلاس های می شود، شکل می گیرد؛ و تلاش دارد به اهم موضوعاتی که بعد از مباحثه و چکش خوردن بین طلاب دوره به عنوان سؤال بالا می آید، بپردازد. دبیر نشست موظف است که سؤال مطرح شده را کمی ورز بدهد و به صورت خلاصه برای استادی که دعوت می شود بفرستد؛ که سؤال نشست اول در پست بعد ارسال می گردد. 🔺 همچنین قبل از نشست تعدادی از طلاب روی موضوع نشست آتی گفتگو می کنند و اگر نیاز بود یک نیز برای آن برگزار می شود. برای نشست اول یک پیش نشست برگزار شد که در آن یک طرح بحثی که برخی طلاب مطرح کرده بودند و با اتکا به بحث رجوع علم حصولی به حضوری که در مرحله 11 مطرح می شود، سؤال عینیت ماهوی در بحث وجود ذهنی را بی وجه می دانستند؛ پاسخ داده شد. در آن پیش نشست که فایل صوتی و خلاصه ای از محتوای آن ذیلا تقدیم می شود، حاج آقای به پاسخ این بحث پرداختند. (در تقریر پیش نشست سعی شد مباحث استاد امینی نژاد در این بحث تقریر شود.) 🔉 فایل صوتی پیش نشست، نشست اول را از لینک زیر دانلود بفرمایید: https://b2n.ir/300577 🏷 خلاصه متن پیش نشست، نشست اول را از لینک زیر دانلود بفرمایید: https://b2n.ir/865821 —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 1️⃣ 📝 سؤال : 🔺 ادعای حکما در بحث وجود ذهنی این است که چون وجود خارجی نمی تواند به ذهن بیاید، ولی ماهیت نسبت به ذهن و خارج ارسال دارد لذا هم می تواند در ذهن تحقق داشته باشد و هم می تواند در خارج تحقق داشته باشد. 🔺 مرحوم علامه طباطبایی در بحث نفس الامر بعد از اثبات اصالت وجود و اینکه متن خارج را صد درصد وجود پر کرده است، می فرمایند اگر توسعه در مفهوم وجود بدهیم می توانیم برای یک سری حیثیات و صفات وجود نیز نفس الامریت قائل شویم، و برای آن ها تقرری در خارج قائل شویم. یکی از این حیثیات ماهیت است که به عنوان حیثیت تقییدیه نفادیه تقرر دارد. 🔺 از آنجا که عینیت ماهیت ذهنی با ماهیت خارجی در بحث وجود ذهنی در نهایت با اشکالاتی که به نظریه حکما وارد می شود، همچنان با چالش هایی مواجه هست؛ چه با تقریر حمل اولی و شایع و چه با تقریر اینکه عینیت یعنی عینت در حکایتگری؛ به نظر می رسد که با دو ماهیت رو به رو هستیم؛ یکی ماهیتی که حیثیت نفادیه این وجود خاص است و به همین شکل حیثیت تقییدیه ای در خارج تحقق دارد؛ و یکی هم مفهوم ماهیت در ذهن است که علامه آن را ظهور الوجود للذهن می دانند؛ به اولی ماهیت موجوده و به دومی ماهیت مفهومه می گوییم. 🔺 ماهیت موجوده حیثیت تقییدیه نفادیه این وجود خاص است؛ و از این وجود خاص جدا نیست؛ ما در خارج وجود متعین داریم و تعین آن وجود متعین که از سقف دارایی آن انتزاع می شود؛ تعین این وجود متعین، تعین اوست و اینطور نیست که مرسل و رها از خارج و ذهن باشد که یک بار به وجود خارجی موجود شود و یک بار به وجود ذهنی. اگر بحث را روی کلی طبیعی ببریم باز سؤال می شود که این تعین خاص این وجود خاص رابطه اش با کلی طبیعی چطوری می شود؟ اصلا تقرر کلی طبیعی به چه شکلی است که هم تعین این وجود خاص در خارج مصداق آن است و هم تعینی که صورت ذهنی این وجود خاص دارد مصداق آن است؟ به هر حال به هر شکلی که این وجود خاص و متعین فرد کلی طبیعی شود، در نهایت ما هم به آن تعین خاص این وجود خاص ماهیت می گوییم، هم به کلی طبیعی متقرر در دل آن (به هر نحوی از تقرر) ماهیت می گوییم و هم به صورت ذهنی که از این ماهیت داریم ماهیت می گوییم! 🔺 پس ما یک ماهیت مفهومه داریم که ظهورات الوجود للاذهان هستند و یک ماهیت موجوده داریم که حیثیت نفادیه وجود هستند؛ یک ماهیت کلی طبیعی داریم که می خواهد ادعا کند که من هر دوی این ها را شامل می شوم. 🔺 از طرفی دیگر در مقوله شناخت عینیت ماهیت مفهومه با ماهیت موجوده را درک می کنیم و همین عینیت مقوله علم و شناخت را در انسان می سازد. انسان بالوجدان درک می کند که شناخت او مطابق خارج است و با توجه به تلاش حکما برای توجیه عینیت معلوم بالذات با معلوم بالعرض (یا عینیت حاکی و محکی) بحث عینیت ماهیت را به میان آوردند؛ اولا این عینیت ماهیت مفهومه و ماهیت موجوده به چه شکل تأمین می شود تا مقوله شناخت و علم به هم نخورد؟ به عبارتی مشکل معرفت شناسی ما در تطابق ماهیت مفهومه به عنوان ظهور الوجود للذهن و ماهیت موجوده به چه شکل برطرف می شود؟ ثانیا ماهیت چه نحو حقیقتی است که کشش این را دارد که بگوییم موجوده و مفهومه اش در عین اینکه غیرتشان واضح است عین همدیگر هستند؟ آیا واقعا با یک اشتراک لفظی بین این دو ماهیت (موجوده و مفهومه) مواجه نیستیم؟ —---— 🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac