eitaa logo
قاسم ابراهیمی پور
208 دنبال‌کننده
78 عکس
22 ویدیو
12 فایل
1️⃣ اطلاع‌رسانی برنامه‌ها، سخنرانی‌ها و کلاس‌ها 2️⃣ معرفی جامعه شناسی اسلامی، انديشه و منابع تفکر اجتماعی مسلمین و تحلیل اجتماعی مسائل روز از آن منظر ارتباط با ادمین: @Ghebrahimipour14
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸هنگامی که مسلمانان با ظواهر روبرو شدند، برخی مات و مبهوت و برخی شیفته و تنها عده کمی هم مشکوک و منتقد شده بودند. اندکی پس از مواجهات نظامی و تکنولوژیک، علم و -غرب نیز به کشورهای اسلامی سرازیر شد. اما به راستی طرف گفت و گوی فلسفی با غرب که بود؟ 🔸پاسخ را در سیره فقهای بزرگ میتوان یافت. هنگامی که مسئله عقلی مشکلی از شیخ انصاری سوال می‌کردند، شیخ می‌فرمود: من اسلامم و است. به ایشان مراجعه نمایید. زیرا از منظر ایشان وظیفه بیان احکام شرعیه فرعیه است. و نباید از این منصب تجاور نمایند و در مسائل عقلیه وارد شوند (میرزامحمد ثقفی، تفسیر روان جاوید، ج1، ص 111-113). 🔸اکنون که ، ، ، و ... جامعه دانشگاهی ما را در نوردیده، و بسیاری را با خود برده است، چرا میراث هزارساله فلسفی ما وارد گفت و گوی رسمی و روشمند با این جریان های فلسفی نمی‌شود؟ تا کی بر حکمت صدرایی شرح و حاشیه خواهیم زد؟ چرا اصول فلسفه و روش رئالیسمی دیگر تدوین نمی‌شود؟ 🔸گاه آن است که حوزه علمیه هماوردی فلسفه غرب را پاسخ گوید و جریان‌ها و مکاتب فلسفی غرب را در خود هضم نماید. ✍️ https://eitaa.com/ghebrahimipour
جلسه شانزدهم: ، 🔹سخنران:🎤حجت الاسلام دکتر 🔰پیش فرض‌ها: 🔸منظور از علم مجموعه مسائل حول موضوع واحد است. 🔸و منظور از ، نظریه‌پردازی حول مجموعه مسائل مزبور است. به عبارت دیگر تولید علم که بر اساس ، و به پرسش‌های مطرح شده در حوزه آن علم پاسخ می‌دهد. 🔸منظور از هم به منظور با مبانی، اهداف و منابع اسلامی است. 🔰مراحل: در سند تولید علوم انسانی اسلامی موسسه امام، برای تولید علم اسلامی هشت مرحله به شرح ذیل تعریف شده است: ۱. نظام انديشه اسلامی؛ ۲. مبانی و روش عام علوم از دیدگاه اسلام؛ ۳. علم مورد نظر با دیدگاه انتقادی؛ ۴. فلسفه آن علم؛ ۵. فلسفه رایج آن علم؛ ۶. روش از منابع اسلامی مربوط به علم مورد نظر؛ ۷. فلسفه آن علم از دیدگاه اسلام؛ ۸. و و نظریه اسلام دربارۀ آن علم. . ✍️ https://eitaa.com/ghebrahimipour
✍️دوره‌بندی تاریخ علوم حدیث، امکان و آینده را برای ما فراهم می‌آورد. 🔸یکی از روش‌های دوره‌بندی تاریخ علم که کمتر مورد توجه تاریخ‌نگاران علم قرار گرفته، دوره‌بندی بر اساس تعداد عناوین یا مجلدات آثار تولید شده است. 🔸نمودار فوق با استفاده از نرم‌افزار جامع‌الاحاديث (حاوی متن 431 عنوان کتاب در 1153 جلد از منابع روايي شيعه) و تکمیل آن با استفاده سایر منابع ترسیم شده است. 🔸بر اساس نمودار فوق، تعداد مجلدات آثار حدیثی تولید شده در قرون دوم، پنجم، دوازدهم و به‌ویژه پانزدهم، رشد قابل توجهی داشته است. 🔸اما در قرون هشتم، نهم، دهم، یازدهم، سیزدهم و چهاردهم، کاهش تدوین آثار حدیثی مشاهده می‌شود. 👈(منبع: درآمدی جامعه‌شناختی بر ادوار علوم حدیث شیعه، قاسم ابراهیمی‌پور، ص40). ✍️ https://eitaa.com/ghebrahimipour
✍️یکی دیگر از روش‌های ‌‎ که کمتر مورد توجه تاریخ‌نگاران علوم مختلف قرار گرفته است؛ دوره‌بندی بر اساس آن علم در طول تاریخ است. 🔸نمودار بالا، توزیع تاریخی محدثین شیعه را از قرن چهارم به بعد نشان می‌دهد. فرازوفرودهای تعداد راويان در این نمودار به معناي افزایش یا کاهش است. 🔸تعداد محدثین در قرون چهارم، پنجم، چهاردهم و پانزدهم، رشد داشته، اما در قرون ششم تا سیزدهم به ویژه در قرون هشتم، دهم و سیزدهم، کاهش یافته است. 🔸افزایش یا کاهش تعداد محدثین تقریبا با میزان آثار حدیثی تدوین شده، تناسب دارد. اما افت شدید هر دو متغیر در قرون هشتم، دهم و سیزدهم، قابل توجه و نیازمند تبیین است. 🔸کاهش فعالیت‌های حدیثی در قرون هشتم و دهم، به دلیل باور اندیشمندان به حدیثی موجود از یک سو و به دلیل ناکافی بودن یا فقدان مناسب از سوی دیگر بوده است. 🔸اما در قرن سیزدهم شاهد اسلامی هستیم که دلیل آن را باید در نامناسب جست‌وجو کرد. 👈(منبع: درآمدی جامعه‌شناختی بر ادوار علوم حدیث شیعه، قاسم ابراهیمی‌پور، ص42). ✍️ https://eitaa.com/ghebrahimipour
👆 ✍️، امکان و آیندۀ آن را به عنوان زمینه‌های ضروری برای علمی فراهم می‌آورد. 🔹یکی از روش‌های که کمتر مورد توجه علم قرار گرفته، دوره‌بندی بر اساس تعداد عناوین یا (حجم) آثار تولید شده است. 🔹رشد آثار تفسیری در قرون 5 و 6، به دلایل مختلفی از جمله غلبۀ عقل‌گرایی در میان تشیع و رونق تفسیر به عنوان رخ داده است. اما در قرن 12 بیشتر موجب فزونی آثار تفسیری با رویکردهای فقهی، روایی و ترویجی شد. 🔹در دو قرن اخیر عرضه به قرآن و ظهور برای اولین بار در طول تاریخ، از جمله عوامل رشد تفسیر است. 🔹افول تفسیر در قرون 7 و 8، علل مختلفی چون ، و مناسب دارد. مثلا در قرون 7 و 8، اندیشمندان برجسته، فقه را رونق بخشیدند و تفسیر تحت‌الشعاع آن قرار گرفت. 🔹قرون 9 و 13 نیز همه علوم اسلامی از جمله تفسیر را تحت تاثیر قرار داده بود. ✍️ https://eitaa.com/ghebrahimipour
👆 ✍️ مورد توجه بسیاری قرار گرفته اما دوره‌بندی بر اساس از ابتکارات این پژوهش است. ♦️بنابر نمودار بالا تا قبل از قرن 13 رونق چندانی نداشته؛ در قرون 4، 11 و 12 رشد داشته و در قرن 8، و از 11 تا دوره کنونی در حال رشد بوده است. ♦️ فقه روایی و استدلالی به غیر از قرون 9، 11 و 12 تقریباً نسبت عکس دارند. که به معنای تقابل معرفتی این دو رویکرد است. در قرون 11 و 12، ظهور و ، رشد آثار فقهی با هر دور رویکرد را به دنبال داشت. اما ، آثار فقهی روایی را بی‌رونق نمود. ♦️ با همۀ رویکردهای سه‌گانه در قرون 6، 7 و 9 بیشتر به دلیل مثل و ایجاد ناامنی‌های سیاسی و اجتماعی است. ♦️اما رشد چشم‌گیر تدوین آثار فقهی با رویکردهای فتوایی و استدلالی و افول فقه روایی در به دلایل مختلفی از جمله ، ، و قرار گرفتن فقه در منصب است. ♦️بدیهی است فقه در مواجهه با فراوان در ، ناگزیر از اتخاذ رویکرد استدلالی است. نسبت تاریخی فقه با علومی مثل و ، حاکی از شکوفایی و رونق فقه بوده و جدایی تاریخی فقه از همواره فقه را دچار رکود ساخته است. ✍️ https://eitaa.com/ghebrahimipour
✍️ بر اساس تعداد آثار کلامی تولید شده در هر قرن، یکی از روش‌های دوره‌بندی تاریخ علم است که کمتر مورد توجه علم قرار گرفته است. 🔹بر اساس نمودار بالا، می‌توان گفت، ناموزون‌ترین نمودار توزیع آثار علمی، مربوط به علم کلام است. 🔹بیشترین آثار کلامی تولید شده مربوط به قرون 3 تا 5 و دورۀ معاصر است. از جمله دلایل در قرون مذکور می‌توان به این موارد اشاره کرد: آغاز و سرازیر شدن سیل علیه باورهای شیعی، ظهور ، رشد علوم عقلی، آل‌بویه، ظهور فرقه‌ای در عرصه اجتماع و افزایش بین جریان های فکری. 🔹در قرن اخیر اما شاهد و افزایش چشم‌گیر تدوین آثار کلامی با رویکردهای متفاوت هستیم، که مهم‌ترین دلیل آن مواجهه با و علم و و و ناشی از آن است. 🔹اما از قرن 6 تا 14 به استثنای قرن 8 و 11، به دلیل رقابت و ادغام کلام در فلسفه، کمرنگ شدن با و همچنین زمینه‌های نامناسب سیاسی با حضور مغول بوده است. 👈نکته: تحولات علم کلام، علوم متعددی چون ، ، و را تحت تاثیر قرار می‌دهد. و برخی از علوم مثل فقه بدون تحول در علم کلام امکان‌پذیر نخواهد بود. ✍️ https://eitaa.com/ghebrahimipour
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️شب شهادت امام . قم، شهرک پردیسان، منزل حجت‌الاسلام سهیلی، 28 خرداد 1402. 👈سخنران: حجت الاسلام ابراهیمی‌پور🎤 ❇️ در . ❇️ وضعیت در عصر ، ، ، ، علیهم‌السلام. ❇️ وضعیت فرهنگی در عصر ، ، . ❇️ وضعیت فرهنگی در ، ، ، و حجاب. ❇️مواجهۀ امام جواد و اصحاب آن حضرت با https://eitaa.com/ghebrahimipour
👆 ✍️ بر اساس تولید شده، شیوه‌ای است که مسائل متفاوتی را پیش روی علم قرار می‌دهد. 🔰بر اساس نمودار بالا، ، در قرون 5، 11، 14 و 15 صورت گرفته است. 🔺آغاز به زبان عربی در قرن 2 و 3؛ 🔺 توسط اندیشمندانی مثل و در قرون 4 و 5؛ 🔺 توسط مرحوم در قرن 11، 🔺شکل گیری 🔺و احیای حکمت متعالیه در قم توسط و در قرن 14 و 15؛ از جمله هستند. 🔰اما در قرون 8، 9، 10 و 12 و 13 با افول آثار فلسفی مواجه هستیم. 🔺شرایط نامناسب در قرون 8 و 9؛ 🔺حضور در صحنه قدرت سیاسی و عرصه اجتماع در قرن 10؛ 🔺 و پراکنده شدن فلاسفه در قرن 12؛ 🔺و زمینه‌های نامناسب سیاسی در قرن 13؛ موجب افول همه علوم از جمله فلسفه شد. ✍️ https://eitaa.com/ghebrahimipour
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰: 🔻کشف حجاب اختیاری 🔻کشف حجاب اکراهی 🔻کشف حجاب اضطراری 🔰 🔻رفتار جمعی 🔻عادتی 🔻ناشی از ملکات 🎤 https://eitaa.com/ghebrahimipour