#معرفی_کتاب_قادة_الفکر
🔰#طه_حسین در کتاب #قادة_الفکر (رهبران اندیشه)، بر آن است تا موثرترین افراد بر تفکر در طول تاریخ را معرفی و نسبت #زمینههای_اجتماعی و اندیشه آنان را بررسی نماید.
🔸او اولین رهبران خرد را #شاعران میداند و از #هومر آغاز میکند. سپس از انتقال رهبری به #فلاسفه سخن میگوید و #سقراط، #افلاطون و #ارسطو را مورد توجه قرار میدهد.
🔸افول فلسفه پس از ارسطو و انتقال رهبری خرد به یک حاکم نظامی به نام #اسکندر را اینگونه توجیه میکند که کشورگشایی او در حقیقت نه فتح سرزمین که #فتح_عقلانیت بود. چراکه او از این طریق توانست فلسفه را در جغرافیای گستردهای منتشر نماید.
🔸بعد نظامی و یکپارچهسازی نظامی اسکندر را #قیصر تمام کرد و بر #آلمان و #فرانسه تاثیر گذاشت. پس از قیصر، مسیحیت غالب و فلسفه دچار افول شد. اما کمی بعد دوباره در غرب مورد توجه قرار گرفت.
🔸با اختراع صنعت چاپ، آثار فلاسفه منتشر شد و امکان تفتیش عقاید را از بین برد. بعد با ظهور روزنامه، ماهواره، تلفن و ... سرعت انتقال اطلاعات افزایش یافت و این همه زمینهساز #تعدد_رهبران_خرد شد.
#اندیشه_معاصر_مسلمین
#طه_حسین
#معرفی_کتاب
✍️#ابراهیمیپور
https://eitaa.com/ghebrahimipour
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👆سلسله نشستهای دفتر ارتباطات فرهنگی و کانون طلوع، ویژهبرنامهی ماه محرم
🗂 موضوع: چگونکی شکلگیری معروفها و منکره در جامعه
👤 کارشناس: حجتالاسلام والمسلمین دکترقاسم ابراهیمیپور؛
عضو هیآٔت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
🔶 لینک دانلو فایل تصویری برنامه👇
🎥 http://dpfqom.iki.ac.ir/sites/default/files/files/140205041830m.mp4
🔶 لینک آرشیو در آپارات👇
🎥 https://www.aparat.com/v/75jE6
🔶 لینک فایل صوتی👇
🎧 http://dpfqom.iki.ac.ir/sites/default/files/files/140205041830s.mp3
🔶 گزارش این سخنرانی را در اینجا ملاحظه فرمایید👇
🌐 http://dpfqom.iki.ac.ir/node/1464
🔶 لینک این برنامه در ویسگون👇
🌐 https://wisgoon.com/pin/53548984/
🆔 @difqom
https://eitaa.com/difqom
💠 کانال و سایت مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 https://eitaa.com/iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
☎️ 02532113627
https://eitaa.com/difqom
محورهای سخنرانی:
🔰نسبت تغییر ارزش ها و نهادینه شدن منکرات
🔸عناصر فرهنگ: هنجارها، ارزش ها و باورها
🔸اصلاحات بنیادین فرهنگی در عصر بعثت و تحقق معروف در لایه های فرهنگی
🔸غصب خلافت و آغاز انحطاط فرهنگی و رواج منکرات
🔸بازگشت به جاهلیت در عصر معاویه، نهادینه شدن منکرات
🔸معروف شدن منکرات
🔸اصلاحات بنیادین فرهنگ با قیام عاشورا
✍️#ابراهیمیپور
https://eitaa.com/ghebrahimipour
هدایت شده از دفتر ارتباطات فرهنگی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👆سلسله نشستهای دفتر ارتباطات فرهنگی و کانون طلوع، ویژهبرنامهی ماه محرم
🗂 موضوع: ضرورتهای ساختاری و کارکردی اجرای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه
👤 کارشناس: حجتالاسلام والمسلمین دکترقاسم ابراهیمیپور؛
عضو هیآٔت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
🔶 لینک دانلو فایل تصویری برنامه👇
🎥 http://dpfqom.iki.ac.ir/sites/default/files/files/140205051830m.mp4
🔶 لینک آرشیو در آپارات👇
🎥 https://aparat.com/v/1yAix
🔶 لینک فایل صوتی👇
🎧 http://dpfqom.iki.ac.ir/sites/default/files/files/140205051830s.mp3
🔶 گزارش این سخنرانی را در اینجا ملاحظه فرمایید👇
🌐 http://dpfqom.iki.ac.ir/node/1466
🔶 لینک این برنامه در ویسگون👇
🌐 https://wisgoon.com/pin/53824438/
🆔 @difqom
https://eitaa.com/difqom
💠 کانال و سایت مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 https://eitaa.com/iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
☎️ 02532113627
https://eitaa.com/difqom
🔰محورهای سخنرانی
🔻بزرگ ترین مشکل جامعه در عصر امام حسین
🔻منکرهای ساختاری
🔻تعطیلی انواع نظارت در عصر معاویه و یزید
🔻ضرورت نظارت ساختاری و قیام عاشورا
🔻نقش مردم در برابر منکرات ساختاری
🔻مصادیقی از منکرات ساختاری در عصر حاضر
🔻کم فروشی، منکرات نظام بهداشت و درمان
✍️#ابراهیمیپور
https://eitaa.com/ghebrahimipour
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👆سلسله نشستهای دفتر ارتباطات فرهنگی و کانون طلوع، ویژهبرنامهی ماه محرم
🗂 موضوع: زمینهها، اقتضائات و پیش نیازهای محیطی و اجرای امر به معروف و نهی از منکر
👤 کارشناس: حجتالاسلام والمسلمین دکترقاسم ابراهیمیپور؛
عضو هیآٔت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
🔶 لینک دانلو فایل تصویری برنامه👇
🎥 http://dpfqom.iki.ac.ir/sites/default/files/files/140205061830m.mp4
🔶 لینک آرشیو در آپارات👇
🎥 https://www.aparat.com/v/D9Zhp
🔶 لینک فایل صوتی👇
🎧 http://dpfqom.iki.ac.ir/sites/default/files/files/140205061830s.mp3
🔶 گزارش این سخنرانی را در اینجا ملاحظه فرمایید👇
🌐 http://dpfqom.iki.ac.ir/node/1468
🔶 لینک این برنامه در ویسگون👇
🌐 https://wisgoon.com/pin/53829617/
🆔 @difqom
https://eitaa.com/difqom
💠 کانال و سایت مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 https://eitaa.com/iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
☎️ 02532113627
https://eitaa.com/difqom
✅ محورهای سخنرانی:
▪️تکثر فرهنگی در عصر فتوحات
▪️بستر فرهنگی شام در عصر معاویه
▪️احساس خیرخواهی از امر به معروف
▪️انتقادپذیری عمومی
▪️فقدان مسئولیت پذیری اصحاب امیرالمومنین علیه السلام
▪️قلمروی حریم خصوصی
▪️نسبت علم و فرهنگ، جایگاه اجتماعی فقه
#ابراهیمی_پور
https://eitaa.com/ghebrahimipour
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 بررسی جامعهشناختی دغدغههای مقام معظم رهبری در عرصه تبلیغ
◻️دومین نشست علمی و تخصصی بررسی و واکاوی دغدغه های تبلیغی مقام معظم رهبری با حضور حجتالاسلام والمسلمین قاسم ابراهیمی پور، عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و حجتالاسلام والمسلمین عبدالحسین مشکانی، مدیر گروه حوزه و جامعه مرکز مطالعات راهبردی حوزه و روحانیت در مرکز رسانه و خبرگزاری حوزه های علمیه برگزار شد.
مشروح نشست بزودی منتشر خواهد شد
@hawzahnews
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
🔻در دومین نشست علمی تخصصی تبلیغ مطرح شد:
✳️ امروز شاهد رشد تفکر غربی در جامعه و اضمحلال و استحاله فرهنگی هستیم
◻️ پژوهش بر تبلیغ مقدم است
◻️ امروز حوزه گرفتار دپوهای تبلیغی است
◻️ در عرصه تبلیغی حوزه متن آموزشی وجود ندارد
◻️حوزه نیازمند یک مرکز تخصصی مطالعات جامعشناختی دین، روانشناختی دین است
◻️اعطای نقش به جوان = رونق مساجد
◻️تبلیغ دانش بنیان
🔹دومین نشست علمی و تخصصی بررسی و واکاوی دغدغه های تبلیغی مقام معظم رهبری با حضور حجتالاسلام والمسلمین قاسم ابراهیمی پور، عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و حجتالاسلام والمسلمین عبدالحسین مشکانی، مدیر گروه حوزه و جامعه مرکز مطالعات راهبردی حوزه و روحانیت در مرکز رسانه و خبرگزاری حوزه های علمیه برگزار شد.
متن کامل نشست:
https://hawzahnews.com/xcnRf
@HawzahNews | خبرگزاریحوزه
در مورد جمله اول متن بالا که برجسته هم شده و تیتر شده، متاسفانه کمی بی دقتی در پیادهسازی و تنظیم مطالب صورت گرفته است.
ادعای من این است که جامعه ما در وضعیت ولنگاری فرهنگی قرار دارد نه اضمحلال و استحاله. اتفاقا ظرفیتهای غنی تاریخی تمدنی ما موجب مقاومت در برابر فرهنگ غرب شده است. البته اگر دست روی دست بگذاریم دچار استحاله فرهنگی نیز خواهیم شد.
هدایت شده از قاسم ابراهیمی پور
✳️ کارگروه عفاف و حجاب مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار میکند
✅ همایش نقد و بررسی لایحه حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب
👤 سخنران: آیتالله محمود رجبی
♻️ میزگرد اجتماعی سیاسی:
1️⃣ دکتر سید حسین شرفالدین
🔷 موضوع: بازخوانی جامعهشناختی لایحه عفاف و حجاب
2️⃣ حجت الاسلام نصرالله آقاخانی
🔷 موضوع: اشکالات لایحه حمایت از خانواده در مقایسه با قانون مصوب 1384
3️⃣ حجت الاسلام دکتر ابراهیم عباسپور
🔷 موضوع: عرفی سازی ناهنجاری
👤 ارائه:
1️⃣ حجت الاسلام دکتر محمدرضا کدخدایی
🔷 موضوع: چالش سیاست تقنینی جمهوری اسلامی ایران در لایحه عفاف و حجاب
2️⃣ حجت الاسلام دکتر محمدحسن جعفری
🔷 موضوع: بررسی ابعاد اجرایی و مدیریتی لایحه
♻️ میزگرد نقد و بررسی حقوق:
👤 حجج اسلام دکتر سید ابراهیم حسینی، دکتر محمدرضا باقرزاده، دکتر رضا محمدی
🗓 پنجشنبه 2 شهریور 1402 8:30 الی 12
🏢 قم، بلوار جمهوری، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🌐 حضور مجازی👇
🌐 iki.ac.ir/live
🌐 کانال مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🔰 @iki_ac_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👆سلسله نشستهای دفتر ارتباطات فرهنگی و کانون طلوع، ویژهبرنامه بزرگداشت دفاع مقدس را برگزار کرد.
🗂 موضوع: فرهنگ دفاع مقدس؛ الگویی برای جامعه امروز
👤 سخنران:حجتالاسلام دکترقاسم ابراهیمیپور؛
عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
🔶 لینک دانلو فایل تصویری برنامه👇
🎥 http://file.dpfqom.iki.ac.ir/files/140207051700m.mp4
🔶 لینک آرشیو در آپارات👇
🎥 https://aparat.com/v/4gxB9
🔶 لینک فایل صوتی👇
🎧 http://file.dpfqom.iki.ac.ir/files/140207051700s.mp3
🔶 گزارش این سخنرانی را در اینجا ملاحظه فرمایید👇
http://dpfqom.iki.ac.ir/node/1496
🔶 لینک این برنامه در ویسگون👇
🌐 https://wisgoon.com/pin/56947856/
🆔 @difqom
https://eitaa.com/difqom
💠 کانال و سایت مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 https://eitaa.com/iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
☎️ 02532113627
https://eitaa.com/difqom
✅ محورهای سخنرانی: 📹
▪️گونهشناسی جوامع: جامعه عادله، جامعه ظالمه، جامعه مبتنی بر محبت
◾️مختصات فرهنگی عصر دفاع مقدس، تعاملات گرم و نامتقارن
▪️باورهای بنیادین: معادباوری، نسل ولایی
▪️ارزشهای اجتماعی: احسان، ایثار، انفاق
▪️روح حاکم بر جامعه
▪️کارگزاران انتقال فرهنگ دفاع مقدس به نسل بعد
▪️منابع فرهنگی نسل چهارم انقلاب و ولنگاری فرهنگی
▪️مدرسه و متون درسی
◾️رسانه، فضای مجازی رها شده
◾️چه باید کرد؟
✍#ابراهیمی_پور
https://eitaa.com/ghebrahimipour
✳️ گزارشی از #کرسی_ترویجی #ماهیت_کلام_اجتماعی
علم کلام دائم تلاش میکند دیگران را نسبت به یک مسئله اقناع کند از سوی دیگر آنچه زمینهساز شکلگیری و ترویج فرهنگ دینی است، قدرت و حمایت سیاسی است بنابراین اندیشه اجتماعی کلامی، به منظور موفقیت در فضای فرهنگ عمومی، پیوند وثیقی با قدرت دارد.
✅ به گزارش روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) حجت الاسلام و المسلمین دکتر قاسم ابراهیمیپور عضو هیئت علمی مؤسسه به عنوان ارائه کننده در این کرسی ترویجی، در سخنانی به تبیین اهمیت و جایگاه علم کلام پرداخت و گفت: بررسی جایگاه علم کلام در طبقهبندی علوم، موجب ارائهی تبیین دقیقتری از نسبت کلام و اندیشه اجتماعی به دنبال خواهد داشت، از آنجایی که علم کلام از موضوع، غایات و روشهای متنوعی بهره میبرد، میتوان موقعیتهای متنوعی برای آن در طبقهبندی علوم در نظر گرفت.
🔷 وی افزود: اندیشمندان مسلمان با رویکردهای مختلفی به تحلیل موضوعات اجتماعی پرداختهاند و یکی از این رویکردها، رویکرد کلامی است که آن را کلام اجتماعی یا #اندیشه_اجتماعی_کلامی مینامیم.
🔷 حجت الاسلام و المسلمین دکتر ابراهیمیپور خاطرنشان ساخت: علم کلام با دسته اول از غایات در زمره علوم نظری و با دسته دوم از غایات در زمره حکمت عملی قرار میگیرد، آن بخش از کلام که در بخش حکمت نظری قرار میگیرد، مبانی علوم اجتماعی متناسب با خود را تولید میکند و خود به صورت مستقل قادر به تبیین مباحث اجتماعی نخواهد بود.
(ادامه در یادداشت بعدی)👇
(قسمت دوم)
اما آن بخش از کلام که در بخش حکمت عملی قرار میگیرد، خود علمی اجتماعی محسوب میشود.
🔷 عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در ادامه سخنان خود به دانش اجتماعی #کلامی_اشعری اشاره کرد و گفت: #ابنخلدون اندیشمند قرن هفتم هجری، «#علم_عمران» را مبتنی بر کلام اشعری تأسیس و شرح مفصل آن را در مقدمه کتاب تاریخی خود بیان میکند، مقدمهای که بسیار مفصل به صورتی کتابی مستقل مورد توجه قرار گرفت و بعدها تحت عنوان #مقدمه_ابن_خلدون شهرت یافت.
🔷 وی افزود: علم عمران ابن خلدون، او را قادر به تبین اجتماعی از حوادث تاریخی در صدر اسلام میسازد که اقناع عمومی را به دنبال دارد، وی از #سقیفه، #اختلافات امیرالمؤمنین علیهالسلام و معاویه، #قیام_عاشورا، #حکومتطلبی_ابن_زبیر و #امکان_ظهور_منجی_بشریت، تبیین اجتماعی ارائه مینماید. تبیینهای او، از سوی فلاسفه، متکلمین، فقها، محدثین و مورخین، مورد انتقادهای فراوانی قرار گرفته است و جای انتقادهای اجتماعی در میان آنها خالی است.
🔷 حجت الاسلام والمسلمین دکتر قاسمیپور به دانش اجتماعی کلامی شیعی نیز اشاره کرد و ابراز داشت: به خلاف علم عمران که مبتنی بر کلام اشعری تاسیس شد، کلام شیعی (احتمالا به دلیل سیطره فلسفه و فقه) به تاسیس علم اجتماعی اقدام نکرده است، اما نظریه هایی در این خصوص ارائه نموده و ظرفیت های تولید چنین دانشی را برای خود محفوظ داشته است.
🔷 وی با بیان اینکه کار علم کلام به عنوان یک علم عملی، همواره یک فعالیت و عملیات فرهنگی است گفت: علم کلام دائم تلاش میکند دیگران را نسبت به یک مسئله اقناع کند از سوی دیگر آنچه زمینهساز شکلگیری و ترویج فرهنگ دینی است، قدرت و حمایت سیاسی است بنابراین اندیشه اجتماعی کلامی، به منظور موفقیت در فضای فرهنگ عمومی، پیوند وثیقی با قدرت دارد.
🔷 وی افزود: درک دقیق این ضرورت ها متکلمینی مثل #خواجه_نصیر الدین طوسی و #علامه_حلی را بر آن داشت تا با رویکرد اجتماعی، در مورد #فرهنگ (باورها، ارزش ها، هنجارها و رفتارها)، #تقسیم_کار اجتماعی، #همنوایی_اجتماعی، #همبستگی_اجتماعی و #کنترل_اجتماعی دست به نظریه پردازی بزنند، این انباشت علمی حاکمی از کلام شیعی برای تأسیس علمی مدون و با موضوع و روش مشخص تحت عنوان کلام اجتماعی، ظرفیت بالایی دارد.
🔶 دکتر حسن یوسفیان نیز در ادامه این کرسی ترویجی در سخنانی گفت: برخیها معتقدند که باید کلام را توسعه داد و امتداد عملی اش را توسعه داد تا شاخههای متعددی داشته باشد.
🔶 وی افزود: ارائه کننده محترم از ابن خلدون گفت، خب ابن خلدون وقتی وارد جامعه شناسی می شود مبانی کلامی نیز در او نیز موثر خواهد بود.
♻️ خاطرنشان میشود: در پایان این کرسی ترویجی دکتر شرفالدین، دکتر گلستانی، دکتر جعفری، دکتر پرهیزکار، دکتر چراغی و برخی دیگر از حاضرین، به بیان دیدگاهها و نظریات خویش پرداختند و سؤالات خود را مطرح کردند.
🌐 کانال مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🔰 @iki_ac_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#بیمارستان_المعمدانی بعد از حمله اسرائیل👆
#تمدن یا #توحش؟
◾️ظاهر #جهان_غرب، نظم، قانون، ادب، احترام لباسهای اتوکشیده، کراوات و ادکلن، را به ذهن متبادر میکند.
◾️اما آیا ملاک متمدن شمردن یک جامعه همین ظواهری است که توسط رسانهها تبلیغ میشود؟
♦️مرحوم #علامه_طباطبایی در تفسیر المیزان میفرمایند: برای فهم جهان غرب، روابط آنها با خودشان را ملاک قرار ندهید بلکه رفتار آنها با سایر جوامع به خصوص جوامع مستضعف را معیار بدانید. چرا که آنها با خودشان متمدنانه و با دیگران وحشیانه رفتار میکنند.
◾️گذشت تاریخ، #توحش_غرب در تعامل با دیگران را اثبات کرد. اما شواهد حاکی از این است که آنها با خودشان نیز وحشیانه رفتار میکنند. کافی است پلیس اعتصاب کند یا دوربینهای مدار بسته برای ساعتی قطع شوند، آن وقت است که غرب چهره واقعی خود را نشان می دهد. #غارت_فروشگاهها یکی از صدها نمونه رفتار غربیان در چنین شرایطی است.
اکنون این #جامعه_وحشی و به ظاهر متمدن و پیشرفته، در جلوه #صهیونیسم_وحشی، از سر #اضطرار و #ترس به #حماقت کشیده شده، با #بمب_باران بیمارستان، تنها مسیر نابودی خود را هموار میکند.
♦️این پدیده موجب #خشم و #نفرتی_مقدس و البته #عقلانی (و نه هیجانی)، در سینه مسلمانان جهان شده است که تنها خواهان #انتقامی_سخت و سریع هستند. و این #انسجام_امت_اسلام در فریاد انتقام، #سوخت_موشکهایی است که بساط صهیونیسم را برخواهد چید.
#طوفان_الاقصی
#انتقام
✍️#ابراهیمی_پور
https://eitaa.com/ghebrahimipour
گونهشناسی #کشف_حجاب با استفاده از نظریه #تفسیر_کنش_علامه_طباطبایی
#ابراهیمیپور🎤
#صوت این جلسه را در لینک زیر دنبال کنید:
https://sky.webinaronline.ir/playback/presentation/2.3/1e862a33a7363a61c8c4739f04a11798378a23fe-1698474051557
هدایت شده از کانال انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه
#معرفی_کتاب
🔰درآمدی جامعه شناختی بر ادوار تفسیر امامیه
✍️#دورهبندی_تاریخ_علم_تفسیر، امکان #فهم_اکنون و #پیشبینی آیندۀ آن را به عنوان زمینههای ضروری برای #سیاستگذاری علمی فراهم میآورد.
🔹یکی از روشهای #دورهبندی_تاریخ_علم که کمتر مورد توجه #تاریخنگاران علم قرار گرفته، دورهبندی بر اساس تعداد عناوین یا #مجلدات (حجم) آثار تولید شده است.
🔹رشد آثار تفسیری در قرون 5 و 6، به دلایل مختلفی از جمله غلبۀ عقلگرایی در میان تشیع و رونق تفسیر #اهل_سنت به عنوان #رقیب_علمی رخ داده است. اما در قرن 12 بیشتر #انگیزههای_کلامی موجب فزونی آثار تفسیری با رویکردهای فقهی، روایی و ترویجی شد.
🔹در دو قرن اخیر عرضه #مسائل_اجتماعی به قرآن و ظهور #مراکز_تفسیری_مستقل برای اولین بار در طول تاریخ، از جمله عوامل رشد تفسیر است.
🔹افول تفسیر در قرون 7 و 8، علل مختلفی چون #باور_به_کفایت_آثار_موجود، #فقدان_نیروی_انسانی_کافی و #فقدان_تقسیمکار_علمی مناسب دارد. مثلا در قرون 7 و 8، اندیشمندان برجسته، فقه را رونق بخشیدند و تفسیر تحتالشعاع آن قرار گرفت.
🔹قرون 9 و 13 نیز #زمینههای_نامناسب_سیاسی همه علوم اسلامی از جمله تفسیر را تحت تاثیر قرار داده بود.
منبع: درآمدی جامعهشناختی بر ادوار تفسیر امامیه، قاسم ابراهیمیپور، قم، موسسه امام، 1402.
#جامعهشناسی_معرفت
#جامعهشناسی_تفسیر
#تاریخ_علم
✍️استاد ابراهیمیپور
https://eitaa.com/ghebrahimipour
#معرفی_کتاب
#درآمدی_جامعهشناختی_بر_ادوار_علومحدیث_شیعه.
#علوم_حديث در عمر 1454 سالهاش، غير از دورۀ صدور و تدوین، نيمي از حیات خود را در #رشد، و نيم ديگر را در #رکود بهسر برده است.
❇️ علل رشد؛
🔺راهبردهای محتوایی حدیث: روایاتی راهبردی که میتواند در زمینههای فردی و اجتماعی موثر باشد و شکوفایی حدیث را به ارمغان بیاورد.
🔺عوامل فردی: افرادی که بهرغم نامناسب بودن شرایط اجتماعی سیاسی، با رویکردهایی مثل #تکلیفگرایی، در تاریخ حدیث موثر واقع شدند.
🔺#تعاملات_علمي با اندیشمندان ساير مذاهب نیز همواره رشد علوم حدیث را به دنبال داشته است.
🔺#شیوه_سؤالات و #شبهات_بنيادين بیشتر با شکوفاسازی #کلام_نقلی بر تاریخ حدیث موثر بوده است.
❇️علل افول؛
🔺#باور_به_کفایت_آثار_حدیثی موجود، اندیشمندان را از تولیدات جدید بازداشته است. به فاصله زمانی تدوین #کتب_اربعه تا جوامع حدیثی متاخر مثل #بحار توجه کنید.
🔺کافی نبودن تعداد #نیروی_انسانی_متخصص و بر زمین ماندن کارها نیز از گذشته تا کنون مانعی برای رشد حدیث بوده است.
🔺#اشتغال_اندیشمندان به فعالیتهای غیرعلمی یا اشتغال به سایر علوم، به دلیل اولویتهای علمی و اجتماعی، نیز در برخی دورهها موجب رکود حدیث شده است.
👈منبع: درآمدی جامعهشناختی بر ادوار علوم حدیث شیعه، قاسم ابراهیمیپور، قم، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره).
#جامعهشناسی_معرفت
#جامعهشناسی_حدیث
#تاریخ_علم
✍️#ابراهیمیپور
https://eitaa.com/ghebrahimipour
#ارزش_زمان
#اوصیکم_بنظم_امرکم
🔸در سالهای اشتغال در فرهنگستان، چندین بار پیش آمده بود که استاد سمیعی بخواهند به اصل لاتینی لغتی رجوع کنند و برای این منظور از استاد ادیبسلطانی کمک میگرفتند.
🔸هروقت به استاد ادیب تلفن میکردم، بلااستثا میگفتند: شما قطع کنید، من فلان دقیقه و فلان ثانیه دیگر زنگ میزنم. من قطع میکردم و ایشان رأس ثانیه زنگ میزد. این روال همیشگی بود.
🔸یکبار استاد سمیعی تصمیم گرفتند، به رسم تشکر از کمکهای زبانی استاد ادیبسلطانی، برایشان دورۀ مجلۀ نامۀ فرهنگستان را بفرستند.
🔸به ایشان تلفن کردم و خواستم آدرسی مرحمت کنند تا برایشان مجلهها را بفرستیم. فرمودند: «خانم، چند متر است؟» با تعجب پرسیدم: «چه چیز چند متر است؟» فرمودند: «مجلهها». گفتم: «متوجه نمیشوم استاد!» فرمودند: «وقتی شمارهها را به ترتیب دنبال هم بگذاریم و در کتابخانه بچینیم چند متر میشود؟»
🔸من که تا به حال به این پارامتر برای سنجش مجله فکر نکرده بودم گفتم: «راستش نمیدانم!» فرمودند: «لطفاً اندازه بگیرید، من فلان دقیقه و فلان ثانیه دیگر زنگ میزنم.»
🔸بدوبدو رفتم مجلهها را از جعبه بیرون آوردم و چیدم و متر زدم. وقتی زنگ زدند گفتم:«استاد، یک متر و ۲۸ سانتیمتر شد.» فرمودند: «پس متأسفم. نمیتوانم قبول کنم. در کتابخانهام فقط ۵۶ سانتیمتر جا دارم!»
#ساعت_و_مدیریت_زمان_نماد_پیشرفت.
#نظم
#برنامهریزی
✍️#ابراهیمیپور
https://eitaa.com/ghebrahimipour
هدایت شده از کانال خبری رجانیوز
🔻چرا مخالفان علامه مصباح(ره) راهی جز مغالطه در برخورد با او ندارند؟
سیدعلی مهدیون، دانشجوی دکتری اندیشه سیاسی دانشگاه تهران، در یادداشتی پیرامون حملات اخیر برخی از افراد و جریانهای خاص به شخصیت علامه مصباح یزدی(ره) نوشت:
🔹مرحوم علامه مصباح(ره) عمر شریف خود را صرف کسب و نشر علم در سطوح مختلف کردند. ایشان در طول حیات علمی خود از محضر بزرگانی چون آیتالله بروجردی(ره)، حضرت امام (ره)، آیتالله اراکی، علامه طباطبایی، آیتالله بهجت و دیگر بزرگان بهره بردند که هر کدام جزو سرآمدانِ حوزه علمیه بودند.
🔹 علامه مصباح با جد و جهدی که در کسب علم داشت و با تملذّ در محضر اساتید خود توانست در ۲۷ سالگی به مقام اجتهاد برسد. جدای از فقه و اصول که از دروس سنتی حوزه قلمداد میشد، فلسفه و عرفان هم از مهمترین دغدغههای ایشان بود. علاوهی بر این با توجه به اقتضائات زمان توجه ایشان به علوم انسانی غربی جلب شد و ایشان از اولین افرادی در حوزهی علمیه قم بودند که شاگردان خود را ترغیب به خواندن کتب و مطالبی در این حیطه کردند. نوشتن کتب و مقالات متعدد در حوزههای مختلف من جمله فلسفههای مضاف و ارائهی مباحث خود در این قالب نشانگر توجه ایشان به رویکردها و قالبهای جدید علمی است. با این وجود خیلی عجیب است که برخی مخالفان غیر منصف، علامه مصباح(ره) را به جمود فکری متهم میکنند درحالی که ایشان در طول حیات علمی خود همواره راههای جدیدی را در مقابل اهل علم و فکر گشودهاند.
🔹مرحوم علامه مصباح جزو روحانیونی بودند که چه پیش از انقلاب و چه پس از آن دایرهی عمل خود را محدود به حوزهی علمیه و تدریس دروس سنتی نکردند. یکی از مهمترین دغدغههای ایشان عرصهی عمومی و عرصهی سیاسی و کنشگری در این حوزه بود. همین مطلب موجب حملات فراوانی از سوی گروههای مختلف به ایشان بود. کنشگری متفاوت ایشان در حوزهی عمومی مطلوب بسیاری از افراد نبود؛ از طرفی روحانیون سنتیای که حضور روحانیت در عرصهی سیاست را نادرست میدانستند در مقابل ایشان قرار داشتند و از سوی دیگر گروههایی که نگاه فلسفی علامه مصباح را برنمیتابیدند.
🔹گروه دیگری که خود را در مقابل مرحوم علامه(ره) میدیدند، روشنفکرنماهایی بودند که برای آنها دین محدود به حوزهی خصوصی میشد و نگاه حداقلی آنها در مقابل نگاه همه جانبهی علامه مصباح(ره) قرار میگرفت. سیاستمدارانی که رویکردهای جدید در غرب را پذیرفته بودند هم از دیگر مخالفان ایشان بودند. اشکال و نقد این دسته از افراد در فهم فضای سیاسی و احکام سیاسی بود. قدرت محوریترین مفهوم در اندیشهی این افراد بود و ورود احکام اخلاقی و احکام دینی را به این حوزه روا نمیدانستند.
🔹در مقابل محوریترین مفهوم در این حوزه برای علامه مصباح(ره) نه ارادهی معطوف به قدرت بلکه ارادهی معطوف به حقیقت بود. از طرفی ایشان فضای سیاسیِ تهی از احکام دینی و اخلاقی را نمیپذیرفتند و سیاست را واجدِ این احکام میدانستند. جدای از رویکرد تئوریک، رویکرد عملی ایشان هم در سیاست رویکرد به دور از زد و بندهای سیاسی برای استمساک به قدرت به بود.
مقابلهی غیرعلمی با علامه مصباح(ره) از سر ناتوانی
🔹کسانی که با مرحوم مصباح آشنا هستند، حال چه مخالف ایشان و چه موافق ایشان باشند به توانایی و دقت علمی ایشان گواهی میدهند. عبدالکریم سروش، البته سروشِ متاخر، که خود از منتقدین علامه مصباح است در جایی بعد از بیان نقدهای نابجا، در مورد ایشان گفته بود: «مصباح یک فیلسوف بود، فلسفهخوانده بود و خوب هم فلسفه خوانده بود. بنده در حدی که ایشان را میشناسم میتوانم گواهی بدهم که فلسفهی اسلامی را نیکو میدانست، از مدرسین خوب فلسفه بود».
🔹مخالفین مرحوم مصباح وقتی توانایی ایشان در فضای علمی را میبینند و همچنین عدم توانایی خود در نقد و رد مدعاهای علمی ایشان، لاجرم مجبور میشوند که شخصیت ایشان را مورد حمله قرار دهند. در منطق مغالطهای وجود دارد تحت عنوان مغالطهی حمله شخصی “Ad hominem fallacy”. این مغالطه زمانی رخ میدهد که به جای پرداختن به استدلال یا موضع یک شخص، به طور نامربوط به شخص یا جنبهای از شخص استدلالکننده حمله شود.
🔹عموم حملاتی که در طی این سالها به علامه مصباح(ره) شدهاست مصداقی از مغالطهی مذکور است. از مزدوران جیره مواجب بگیر چه در داخل و چه در خارج از کشور انتظاری جز این نمیرود اما جای تعجب است افرادی که خود را روشنفکر قلمداد میکنند هم جز راه توهین و تهمت نتوانستهاند راهی برای مقابلهی علمی و عقلی با مرحوم مصباح پیدا کنند.
🔹البته مشکل از این افراد نیست، قوت استدلالهای مرحوم مصباح در حوزههای گوناگون علمی برای مخالفان راهی جز تخریب شخصیت ایشان باقی نگذاشتهاست.
✅ @Rajanews_com