🌱 ⸤﷽⸣ 🌱
🔰 امام علی علیهالسلام:
💠 إن أرَدتَ قَطيعَةَ أخيكَ فَاستَبقِ لَهُ مِن نَفسِكَ بَقِيَّةً يَرجِعُ إلَيها إن بَدا لَهُ ذلِكَ يَوما ما
🔺اگر خواستى از برادرت بِبُرى، از خودت چيزى (زمينه دوستىئى) برايش بگذار كه اگر روزى نظرش بر آن قرار گرفت، بازگردد.
🔺If you want to cut off relations with your brother, make sure to leave a place for him in your heart, so he can return to it one day when he so wishes.
🔹relations: روابط
🔹leave: باقیگذاشتم، رهاکردن
🔹return: بازگشتن
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#حیات_معقول
🆔 @hayatemaqul
🌀همه كارم ز خودكامى، به بدنامى كشيد آخر
🌀نهان كى ماند آن رازى، كزو سازند محفلها؟!
🔰 خلاصه شرح
◀️ سالک در مسیر #محبوب نباید جز او را طلب کند؛ که هر طلبی غیر از این #خودکامگی است و فرد خودکامه که در میان این همه #مظاهر الهی غرقشده، خود را محور درک و #عشق میبیند و مقصود او در رسيدن به معشوق رسيدن به خواستههای خود است، زود یا دیر شهره آفاق میشود و بدنامی سراغ او میآید که محبوب ازل را برای خود میخواست.
◀️ اصل سخن مرحوم سعادتپرور:
🔺چون مقصود من در امور ظاهرى به كام #دل رسيدن بود، دچار بدنامى گشتم.
🔺اكنون چگونه بدنامى در امر #باطنى و عشقورزىام به محبوب، كه براى نيل به همين منظور است، نصيبم نگردد، و نگويندم: كه #معشوق را براى خود مى خواهد، و دوستانم محفلها بر اين امر بر پا كردهاند: كه فلانى در راه عاشقى، به كام خويش رسيدن را مى پيمايد.
🔹در واقع مى خواهد بگويد: من وقتى مى توانم كام از او گيرم، كه خود را نبينم.
🔺به گفته خواجه در جايى:
🔸هر كه در پيش بُتان، بر سر جان مى لرزد
🔸بى تكلّف، تنِ او لايق قربان نشود
🔸ذرّه را تا نبود همّتِ عالى حافظ!
🔸طالبِ چشمه خورشيدِ درخشان
📚جمال آفتاب و آفتاب هر نظر؛ شرحى بر ديوان حافظ ج.۱ ص.۲۶
🌺🌺🌺
#نفحهای_از_نفحات_بزرگان
#آیت_الله_سعادت_پرور
#حافظ_علیه_الرحمة
#حیات_معقول
#دیوان_حافظ
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
🆔 @hayatemaqul
🌀 هر روزتان نوروز
آیا میدانید اولین کسی که گفت "هر روز نوروز" یا "هر روزتان نوروز" اميرالمؤمنين عليه السلام بود؟ 😍😍☺️☺️
🔰 اما قصه چه بوده است؟
💠 روزی عدهای که گویا ایرانی بودند هدیهای در نوروز محضر اميرالمؤمنين عليه السلام میبرند. امام علیهالسلام از مناسبت آن میپرسند و آنان میگویند امروز نوروز است 😍
💠 امام عليهالسلام به مزاح میفرمایند: هر روز را نوروز کنید. 😃😃😍
🔸میزان الحکمه ج.۳ ص.۲۱۹۷
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#حیات_معقول
🆔 @hayatemaqul
🔰 سلام بر مهدی، بهار مردمان
✍ اصغر آقائی
_______________________
🔻#مولای من! ای یگانه #باب_رحمت و فضل الهی! ای آنکه جز تو راهی به سوی آن محبوب ازل، نیست! 💖
💠 السَّلامُ عَلَيْكَ يَا بابَ اللّٰهِ الَّذِي لَايُؤْتىٰ إِلّا مِنْهُ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا سَبِيلَ اللّٰهِ الَّذِي مَنْ سَلَكَ غَيْرَهُ هَلَكَ
🔻میدانم تو همان #بهار حقیقی مردمان و طراوت و شادابی ایام هستی:
💠 السَّلامُ عَلَىٰ رَبِيعِ الْأَنامِ، وَ نَضْرَةِ الْأَيَّامِ
🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱🌱
🔻اما بهدور از گوش غنچه بهاری، آهسته با تو نجوا میکنم:
مولای من! آقای من! بهار طبیعت در راه است؛ و آن #غنچه خفته به آواز چکاوکان و نسیم حیاتبخش بهاری، به زودی شکفته خواهد شد؛ اما آن نوباوه بهاری به #امید دیدار تو چشم میگشاید؛ هیچ میدانی اگر نباشی و شکفته شود چه اندوهی بر رخساره نوشکفته آو خواهد نشست؟!
مهربانترین! بهار قلب من! با آمدنت، لبخند این نوشکفته بهاری را مدام و جاری پسند.
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#حیات_قلبها
#حیات_معقول
#بهار_مردمان
#مولای_من
#دلنوشته
🆔 @hayatemaqul
🌀حضورى گر همى خواهى، از او غايب مشو حافظ
🌀مَتى ما تَلْقَ مَنْ تَهْوى، دَعِ الدّنيا وأَمْهِلْها
💠 معنای مصرع دوم: هرگاه به آنچه میخواهی (به #محبوب) نرسیدی، دنیا را رها کن (یعنی توجه خود را به محبوب بیشتر کن)
🔰 خلاصه شرح:
◀️ تنها راه رسیدن به #محبوب_ازلی (خداوند) #توجه دائمی به او و کار را به او سپردن و توقعی نداشتن است.
◀️ اصل سخن مرحوم سعادتپرور رحمه الله علیه:
🔺اى خواجه! اگر طالب #حضور دوست و #مشاهده او مى باشى، بايد #مراقب او بوده و لحظه اى از يادش #غافل نباشى؛ كه:
يا أباذَرّ! ... إحْفَظِ اللَّهَ، يَحْفَظْكَ؛ إحْفَظِ اللَّهَ، تَجِدْهُ أمامَكَ: اى ابوذر! ... [حرمت] خدا را نگاهدار، تا تو را نگاه دارد؛ خدا را [در نظر خود] حفظ كن، تا او را در پيشاپيش خود بيابى.
🔺به گفته خواجه در جايى:
🔸ناصحم گفت: كه جز غم چه هنرداردعشق؟
🔸گفتم: اى خواجه غافل! هنرى بهتر ازاين
📚 جمال آفتاب و آفتاب هر نظر؛ شرحى بر ديوان حافظ/ ج.۱ ص.۲۷
🌺🌺🌺
#نفحهای_از_نفحات_بزرگان
#آیت_الله_سعادتپرور
#حافظ_علیه_الرحمة
#حیات_معقول
#دیوان_حافظ
#غزل_اول
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
🆔 @hayatemaqul
🌱 ⸤﷽⸣ 🌱
🔰 امام صادق علیهالسلام:
🌀اطلبْ مُواخاةَ الأتقياءِ و لو في ظُلُماتِ الأرضِ، و إنْ أفنيتَ عُمْرَكَ في طلبِهِم
💠 و برادرى پرهيزگاران را بجوى، هر چند براى جستن آنها در اعماق زمين فرو روى و هر چند عمر خود را در اين راه صرف كنى.
🔺Seek the brotherhood of the pious even if they are in the darkness of the earth, and even if you have to spend your life seeking them.
🔹 seek: جستجوکردن
🔹 brotherhood: برادری، اخوّت
🔹 pious: متقی، باتقوا
🔹 even if: اگرچه، حتی اگر
🔹 darkness: تاریکی، ظلمات
🔹 spend: هزینهکردن
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#حیات_معقول
#صفات_دوست
#تقوا
#برادری
#اخوت
🆔 @hayatemaqul
🔰 غربتِ مؤمن "الْمُؤْمِنُ غَرِيبٌ"
✍ اصغر آقائی
_______________________
🌀 فهم دقیق روایت به چند بخش مرتبِ با هم وابسته است:
🔹 ۱. معناشناسی ایمان و مراتب آن؛
🔹 ۲. معناشناسی غریب و عوامل غربت؛
🔹 ۳. تببین عوامل غربت مؤمن بر اساس معناشناسی این دو اصطلاح؛
🔹 ۴. بیان نتایج بحث.
💠 ۱. معناشناسی ایمان:
هویت اصلی ایمان به #خضوع قلبی در برابر #حقی است که یا #عقل و یا #نقل و یا هر دو به فرد ارائه میدهند؛ لذا #ایمان سه لایه دارد: ۱. ایمان باطنی؛ ۲. ایمان ظاهری و ۳. ایمان باطنی و ظاهری
◀️ نتایج این #سه لایه ایمانی:
🔻۱. تمام افرادِ پایبند به #عناصر ایمانی (مانند خدا، فرشتگان، پیامبران و ...) و احکام عقلانی مؤمن هستند؛
🔻۲. ایمان و عقلانیت #مراتب مختلفی دارد؛
🔻۳. بنابراین کسانی که در #مرتبه_پایین عقلانیت هستند، #مراتب_بالای ایمان و عقلانیت را درک نمیکنند و به همین علت پیامبر ص فرمود ما انبیاء بر میزان عقلانیت و فهم افراد با آنان سخن میگوییم؛
🔻۴. #متدینِ واقعی به هر #دین توحیدی، مؤمن است؛ لذا مثلا هر مسیحیِ متدینی مؤمن است و هکذا؛ به شرط آنکه پیامبر بعدی را دانسته انکار نکند؛
🔻۵. هر عاقلی که به احکامِ حقیقی عقل چون قبح ظلم عمل میکند مؤمن است؛ به شرط آنکه پیامبران را دانسته انکار نکند.
💠 ۲. معناشناسی غریب و عوامل آن:
🔻#غریب #معانی مختلفی دارد؛ مانند: نامأنوس، بیگانه، غیر متجانس، کلامِ سختفهم، و ...
🔻#غربت ۱) گاه #عامل_درونی دارد و ۲) گاه #عامل_بیرونی؛ یعنی گاه چیزی یا فردی، به دلیل ویژگیِ درونی خاصی، غریب میشود و گاه عاملِ بیرونی غربت را برای شیئ و یا کسی ایجاد میکند؛ مثلا #کتابی دینی گاه به دلیل روشِ بیان نادرست (عامل درونی)، غریب و ناشناخته و نامأنوس برای مردم میشود؛ و گاه به دلیل تبلیغات ضد دینی (عامل بیرونی)، غریب میشود؛
💠 ۳. تبیین عوامل غربت مؤمن:
✔️۱. گاه #خودِ ایمان، عامل غربت مؤمن است؛
✔️۲. گاه #نتایج آن عامل غربت او است؛
✔️۳. گاه #زمینههای بیرونی عامل غربت او است؛
✔️۴. و گاه #چند_عامل درونی یا بیرونی در کنار هم، عامل غربت است؛ و شاید بتوان گفت معمولا اینگونه هست.
◀️ بنابراین مؤمن به چند دلیل و عامل درونی یا بیرونی غریب است:
🔻۱. گاه ایمان در مؤمن #حالتی خاص ایجاد میکند که او خود را از دیگران ممتاز و نامأنوس میبیند؛ مثلا #فهمی از هستی دارد که دیگران ندارند و این عامل غربت اوست؛
🔻۲. ایمان #نتایجی در #سخن او دارد که با سخن دیگران ممتاز است؛ مثلا از احسان در برابر بدی میگوید و این برای غیر مؤمن نامأنوس است؛
🔻۳. ایمان #نتایجی در #عمل او دارد که با عمل دیگران متمایز است؛ مثلا به کوچکتر از خود سلام میدهد، و این برای غیر مؤمن عامل تعجب است؛
🔻۴. این #تمایز در سخن و عمل به دلیل نبود #ظرفیت و #زمینه در دیگران سبب نامتجانسشدنِ مؤمن با دیگران میشود؛ مانند مثالهایی که عرض شد؛
🔻۵. این #عدمِ تجانس گاه به #طرد، گاه به #تمسخر، گاه به #مبارزه_فیزیکی و مانند آنها میانجامد؛ که در #آیات و #روایات و #تاریخ مصادیق فراوانی دارد.
💠۴. بیان نتایج حاصل از عوامل یادشده:
✔️ ۱. هر مقدار بر #ایمانِ فرد در دینی خاص، به #عناصرِ دینی آن #دین بیشتر باشد، از متدینان دیگرِ آن دین نامتجانستر و غریبتر میشود؛
✔️ ۲. هر مقدار #عناصر ایمانی در دینی بیشتر باشد، مؤمنان به آن دین، غریبتر خواهند شد؛ مانند #غربت_مسلمانان نسبت به ادیان دیگر و یا #غربت_شیعیان نسبت به فرقههای دیگر
✔️ ۳. انسان #عاقل نیز به دلیل اینهمانیِ عقل و ایمان در مصداق، به همان میزانی که بر #قوّت_عقل او افزوده میشود؛ #غریب است؛ مثلا یک فرد عاقل در میان افراد #کمعقل احساس غربت میکند؛
✔️ ۴. از آنجا که ایمان هر میزان #تقویت شود، #تراوشات خاص این مؤمن نیز بیشتر میشود، سبب غربت او نیز میشود؛
✔️ ۵. ایمان هرچقدر بیشتر، آن مؤمن غریبتر؛ بنابراین #امام معصوم ع غریبترین فرد حتی میان مؤمنان است؛ زیرا هرچند اطراف او را گرفتهاند، اما او را کامل #درک نمیکنند؛ لذا مرتبهای ویژه از غربت مخصوص #انسان_کامل و #ولیّ_خدا است؛ 🔸به تعبیر #مولانا:
هرکسی از ظنّ خود شد یار من
از درون من نجست اسرار من
✔️۶. هر #عالِم مؤمنِ #نکتهبین نیز غریب و نامأنوس خواهد بود؛ بنابراین مثلاً افرادی چون #یونس بن عبدالرحمن حتی میان اصحاب و شیعیان امام ع غریب بود؛ و عارفان بزرگی چون #ابنعربی نیز میان افرادی غریب است چون #سخنانی برتر بیان میکند.
◀️ پس غربت_مؤمن مراتب مختلفی دارد.
🔹 سلام خدا بر غریبترین مرد تاریخ، اميرالمؤمنين 😔😭
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#شرح_حدیث_المؤمن_غریب
#ایمان_و_عقلانیت
#مراتب_ایمان
#دین_و_عقل
#غربت_مؤمن
#حیات_معقول
🆔 @hayatemaqul
#شعار سال ۱۴۰۲ (مهار تورم،رشد تولید)
🔻 رهبر انقلاب در پیام نوروزی به مناسبت آغاز سال ۱۴۰۲: من با توجه به همهی جهات، هم تورّم، هم تولید داخلی، این چیزهایی که مهم است، تورّم که مشکل اصلی است، تولید داخلی که حتماً یکی از کلیدهای نجات کشور از مشکلات اقتصادی است، با توجه به اینها شعار سال را اینجور اعلام میکنم: «مهار تورم، رشد تولید»، این شعار سال است. یعنی باید همهی همّت مسئولین متوجّه این دو موضوع باشد. در درجهی اوّل مسئولین، در درجهی بعد همینطور که گفتم فعالان اقتصادی و فعّالان مردمی و کسانی که دستشان میرسد کاری انجام بدهند و فعّالان فرهنگی، صدا و سیما که باید فرهنگسازی بکند در این زمینهها، همهی اینها باید متوجه این دو نکتهی اصلی باشند، در درجهی اول مهار تورّم، یعنی واقعاً تورّم را مهار کنند و کاهش بدهند تا آنجایی که ممکن است کاهش بدهند و مسئلهی تولید را افزایش بدهند. ۱۴۰۲/۱/۱
#مهارتورم_رشدتولید 🌱
#حیات_معقول 🌱
#لحظه_طلایی 🌱
#عید_نوروز 🌱
#رشدتولید 🌱
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
🆔 @hayatemaqul
📢 سخنرانی نوروزی رهبر انقلاب، امروز سه شنبه اول فروردین ۱۴۰۲، ساعت ۱۶ از شبکههای صداوسیما بصورت زنده پخش میشود
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#حیات_معقول
🆔 @Hayatemaqul
🌱 ⸤﷽⸣ 🌱
🔰 امام علی علیهالسلام:
🌀 اخْتَرْ مِن كلِّ شيءٍ جَدِيدَهُ، و مِن الإخْوانِ أقدَمَهُمْ.
💠 از هر چيزى جديدش را برگزين و از برادران، قديمى ترينشان را.
🔺Choose the new everything, but the oldest one from among brothers.
🔹 choose: انتخابکردن، برگزیدن
🔹 among: از میان
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#حیات_معقول
#برادری
#اخوت
🆔 @hayatemaqul
🌀 اى فروغِ حُسنِ ماه از روىِ رخشان شما!
🌀آبروىِ خوبى از چاهِ زنخدان شما!
🔰 خلاصه شرح:
#حافظ که گویی هنگام سرودن این غزل، هنوز دری از #مشاهدات #محبوب_ازل به روی او باز نشده است و عمری در انتظار آن است میگوید حسن و زیبایی ماه از آن جهت است که مظهر زیبایی توست.
🔰 اصل سخن مرحوم سعادتپرور:
🔻محبوبا! نور و حسن ماه كه يكى از مظاهر و نمونه و پرتوى از #تجلّيات جمالى توست و همچنين خوبيهايى كه در همه مظاهرت آشكارند، حكايت از حسن و زيبايى تو مى كنند و عاشقانت را از عالم مُلكشان به ملكوتشان دعوت مى نمايند؛ كه فرمود:
💠وَ إِنْ مِنْ شَيْءٍ، إِلَّا عِنْدَنا خَزائِنُهُ، وَ ما نُنَزِّلُهُ إِلَّا بِقَدَرٍ مَعْلُومٍ:
و هيچ چيز نيست جز آنكه گنجينههاى آن نزد ماست، و ما جز به اندازه معيّن و مشخّص آنرا فرو نمى فرستيم.
و نيز فرمود:
💠 قُلْ مَنْ بِيَدِهِ مَلَكُوتُ كُلِّ شَيْءٍ، وَ هُوَ يُجِيرُ وَ لا يُجارُ عَلَيْهِ:
بگو كيست كه ملكوت و باطن هر چيزى به دست اوست و پناه مى دهد و بر او پناه داده نمى شود؟
همچنين فرمود:
💠 فَسُبْحانَ الَّذِي بِيَدِهِ مَلَكُوتُ كُلِّ شَيْءٍ، وَ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ!:
پس پاك و منزّه است خدايى كه ملكوت و باطن هر چيزى تنها به دست اوست، و تنها به سوى او بازگشت مى كنيد!
🔻لذا مى گويد: «آبروى خوبى از چاه ز نخدان شما». در جايى مى گويد:
🔸اى بُردهْ نَرْدِ حُسن، ز خوبان روزگار!
🔸قدّت به راستى، چو سَهى سَرْوِ جويبار
🔸الحق، وجودِ نقش و نشانِ دهان تو
🔸موهومْ نقطه اى است، نه پنهان نه آشكار
🔻و در جايى مى گويد:
🔸به حُسن خُلق و وفا، كس به يار مانرسد
🔸تو را در اين سخن، انكارِ كار ما نرسد
پ. ن
چاه زنخدان: چاله چانه؛ فرورفتگی چانه
◀️ جمال آفتاب و آفتاب هر نظر؛ شرحى بر ديوان حافظ/ ج.۱ ص.۲۸
🌺🌺🌺
#نفحهای_از_نفحات_بزرگان
#آیت_الله_سعادتپرور
#حافظ_علیه_الرحمة
#مظاهر_الهی
#تجلیات_حق
#حیات_معقول
#دیوان_حافظ
#غزل_دوم
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
🆔 @hayatemaqul
🌱 ⸤﷽⸣ 🌱
🔰 امام علی علیهالسلام:
🌀 إنَّ أخاكَ حَقّا مَن غَفَرَ زلّتَكَ، و سَدَّ خَلّتَكَ، و قَبِلَ عُذْرَكَ، و سَتَرَ عَوْرَتَكَ، و نَفى وَجلَكَ، و حَقّقَ أملَكَ.
💠 برادر حقيقى تو كسى است كه از لغزشت درگذرد، نيازت را برآورد، پوزش تو را بپذيرد، عيبت را بپوشاند، ترس را از تو دور كند و آرزويت را برآورد.
🔺Your true brother is the one who forgives your lapse, fulfils your need, accepts your excuse, hides your vices, removes your fear, and lives up to your aspiration.
🔹 true: راستین
🔹 forgive: بخشیدن، عفوکردن
🔹 lapse: خطا و لغزش
🔹 fulfil: برطرفکردن، برآوردهکردن
🔹 need: نیاز
🔹 accept: قبولکردن
🔹 excuse: عذر
🔹 vise: عیب
🔹 remove: ردکردن، برداشتن
🔹 fear: ترس
🔹live up: واقعیتبخشیدن
🔹 aspiration: آرزو
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#اوصاف_دوست
#حیات_معقول
#حدیث_روز
#برادری
#اخوت
🆔 @hayatemaqul
🌀عزم ديدار تو دارد، جانِ بر لب آمده 🌀باز گردد، يا برآيد؟ چيست فرمان شما؟
🔰 خلاصه شرح:
چنان #شوق دیدار تو ای #محبوب ازل در من هست که دیگر گویی جان قصد جدایی از تن را دارد، اما با این همه #ادب و #محضر حق اقتضا میکند هر آنچه تو امر کنی، آن باشد؛ جان من، بازگردد، یا برآید؟
🔰اصل سخن مرحوم سعادتپرور:
🔻 معشوقا! عمرى به #عزم ديدارت قدم در طريق آشنايى با تو نهادم، از فرط شوق آن #جانم به لب رسيد و ثمرهاى جز محروميّت بر نگرفتم. با اين همه، #اختيار با شماست، خواهى جان مرا به #قرب خود بپذير، يا باز گردان: «بازگردد يا برآيد؟ چيست فرمان شما؟».
🔻بخواهد بگويد:
💠 إلهى! كَيْفَ أخيبُ وَأنْتَ أمَلى؟! أمْ كَيْفَ اهانُ وَعَلَيْكَ [أنْتَ] مُتَّكَلى؟! إلهى! كَيْفَ أسْتَعِزُّ وَفِى الذّلَّةِ أرْكَزْتَنى؟! أمْ كَيْفَ لا أسْتَعِزُّ وَإلَيْكَ نَسَبْتَنى؟
معبودا! چگونه محروم و نوميد شوم و حال آنكه تنها آرزويم تويى؛ يا چگونه خوار شوم در صورتى كه تنها تكيه گاهم تويى؟! بارالها! چگونه خود را عزيز و گرامى بشمارم در حالى كه تو خود مرا در ميان ذلّت و خوارى نشاندهاى؟! يا چگونه خود را عزيز ندانم در صورتى كه مرا به خود نسبت دادهاى؟!
🔻در جايى در تمناى آن ديدار مىگويد:
🔸دلِ من در هواىِ روى فَرُّخ
🔸بُوَد آشفته همچون موىِ فرّخ
📚 جمال آفتاب و آفتاب هر نظر؛ شرحى بر ديوان حافظ؛ ج.1 ص.30
🌺🌺🌺
#آیت_الله_سعادتپرور_علیه_الرحمة
#نفحهای_از_نفحات_بزرگان
#حافظ_علیه_الرحمة
#شوق_دیدار_حق
#حیات_معقول
#دیوان_حافظ
#غزل_دوم
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
🆔 @hayatemaqul
🔰 عناصر حداقلی ایمان
✍ اصغر آقائی
___________
💠 #ایمان کامل، #عناصر متعددی از خداوند تا انبیا و فرشتگان و ولایت خاص امامان معصوم ع و ... را فرامیگیرد؛ اما بر اساس آیات الهی، "#خداباوری" و "#معادباوری" در کنار #عمل_صالح، دو #عنصر_حداقلی میان #ادیان الهی است.
🔸 توجه: این دو عنصر در صورتی ایمان حداقلی و نجاتبخش را برای افراد ادیان، به ارمغان میآورد که با #انکار_آگاهانه هیچیک از عناصر دیگر، همراه نباشد.
🔰 توضیح در چند مرحله مرتبط با هم:
◀️ مرحله ۱: تشکیکیبودن ایمان
🔻هر چند در آیه «وَ إِذا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَما آمَنَ النَّاسُ» خداوند #منافقان را به ایمانی چون ایمانِ سایر مردمان دعوت میکند؛
🔻اما همین مردمان دیگر را به ایمانی برتر در آیه «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا آمِنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَالْكِتَابِ الَّذِي نَزَّلَ عَلَى رَسُولِهِ وَالْكِتَابِ الَّذِي أَنْزَلَ مِنْ قَبْلُ» دعوت میکند.
🔸 این یعنی تشکیکیبودن ایمان
◀️ مرحله ۲: لزوم توجه به عمل صالح
🔻خداوند در آیه «لَيْسَ بِأَمَانِيِّكُمْ وَلَا أَمَانِيِّ أَهْلِ الْكِتَابِ مَنْ يَعْمَلْ سُوءًا يُجْزَ بِهِ وَلَا يَجِدْ لَهُ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَلِيًّا وَلَا نَصِيرًا» بعد از آنکه در یک آیه قبل از این آیه، از #درجات اهل ایمان و اعمال صالح در بهشت سخن میگوید، در #تحذیری یکسان، هم #مسلمانان و هم #اهل_کتاب را از #آرزوهای باطل برحذر میدارد و هر دو گروه را به اینکه #جزای #اعمال خویش را خواهند دید، وعده میدهد.
🔸 بنابراین در ادعای ایمان، نباید به حرف و سخن اکتفا کرد که این، گونهای از فریب را همراه دارد.
◀️ مرحله ۳: (مهمترین و اساسیترین مرحله):
🔻 تا اینجا مشخص شد: ایمان هم ۱) مراتب دارد؛ و هم ۲) به آرزو و خیال نیست؛
🔻اما در این میان برخی از آیات الهی هستند که جدای از آیات دیگر (و البته همراه با آنان) در مقام #بیان #اصلی مستقل هستند؛ مانند آنچه در آیه ۶۲ سوره بقره است. خداوند میفرماید:
💠 إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَالَّذِينَ هَادُوا وَالنَّصَارَى وَالصَّابِئِينَ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَعَمِلَ صَالِحًا فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ:
💠 هر یک از مسلمانان و یهود و نصاری و صابئان (پیروان حضرت یحیی) که از روی حقیقت به خدا و روز قیامت ایمان آورد و نیکوکاری پیشه کند، البته آنها از خدا پاداش نیک یابند و هیچ گاه بیمناک و اندوهگین نخواهند بود.
✅ نکات مهم این آیه:
✔️ ۱. #ایمان امری تشکیکی و ذومراتب است؛ زیرا ایمان مسلمانان را ابتدا ذکر کرده، در ادامه همه پیروان ادیان خداباور را به ایمان فرامیخواند که آن ایمان تنها دو عنصر بینشی دارد (خداوند و آخرت) و یک عنصر کُنشی دارد (عمل صالح دائمی)
✔️۲. تمام پیروان ادیان الهی در صورت خضوع قلبی در برابر این #ایمان_باطنی و #عمل_صالحِ برآمده از آن و از عقل، در مسیر #حق و #خضوع در برابر آن هستند؛ هرچند ایمان مسلمانان به دلیل آنکه جدا ذکر شده است، متفاوت است.
✔️۳. از آنجا که ایمان به #انبیا نیز #عنصری مورد تاکید قرآن است؛ اما چرا در آیه بیان نشده است؟ به نظر میرسد دو عنصر اساسیِ #ایمانبخش و #وحدتبخش در آیه، میان تمام ادیان الهی مورد تاکید و مشترک است؛ یعنی دو عنصری که در صورت ایمان واقعی به آنها، فرد در #صراط_مستقیم ایمان، وارد شده است؛ و ورود در این صراط یعنی ورود در حوزه #ولایت الله، حوزهای که #ایمنیبخش است.
🔸 پ. ن
۱. بار دیگر تأکید میکنم ورود در صراط مستقیم الهی یک #شرط بسیار مهم دارد و آن "#عدم #انکار_آگاهانه هیچیک از عناصر ایمان" است.
۲. کسانی که #سخنان انبیاء به آنان نرسیده است، از لسان این آیات بیرون هستند و آنان باید به #احکام_عقلی خویش که در احادیث #حجت_باطنی معرفی شدهاند، باشند؛ مانند تبعیت عملی از #حکم عقل به #قبیحبودن ظلم. چنین احکام صریح عقل، همان حکم خداوند هستند؛ لذا تبعیت از این احکام عقل تبعیت از خداست، آگاهانه یا ناآگاهانه؛ و انکار آن انکار آگاهانه یا ناآگاهانه خداوند است.
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#ایمان
#مراتب_ایمان
#عقل_و_دین
#عقل_و_ایمان
#حیات_معقول
#ادیان_ابراهیمی
#ایمان_مختص_شیعه_نیست
🆔 @hayatemaqul
📚 گلستان یازدهم
🖋 نویسنده: بهناز ضرابیزاده
📝 تقریظ مقام معظم رهبری:
💠 بسماللهالرّحمنالرّحیم
🔹«این روایتی شورانگیز است از زندگی سراسر جهاد و اخلاصِ مردی که در عنفوان جوانی به مقام مردان الهی بزرگ نائل آمد، و هم در زمین و هم در ملأ اعلیٰ به عزّت رسید. هنیئاً له.
🔸راوی -شریک زندگی کوتاه او- نیز صدق و صفا و اخلاص را در روایت معصومانهی خود بهروشنی نشان داده است.
🔹در این میان، قلم هنرمند و نگارش آکنده از ذوق و لطف نویسنده است که به این همه، جان داده است. آفرین بر هر دو بانو؛ راوی و نویسندهی کتاب.»
📖 معرفی کتاب:
📌«گلستان یازدهم» خاطرات زهرا پناهیروا، همسر سردار شهید علی چیتسازیان، به قلم بهناز ضرابیزاده است. این کتاب با زبانی صادقانه به شرح زندگی یک سال و هشتماهة مشترک شهید چیتسازیان و همسرشان پرداخته است.
🔺فرماندهای که در جبهه به دلیل مهارتهای رزمی و شجاعتش به عقرب زرد معروف بود، در خانه با مادر و همسرش به اندازهای با مهر و محبت رفتار میکرد که گویی این قلب رئوف هیچگاه سابقه حضور در حرب و قتال را نداشت. 🔺«گلستان یازدهم» به زیباترین شکل توانسته است قسمت مهمی از نیمه پنهان زندگی شهید چیتسازیان را به مخاطبان معرفی کند.
#گلستان_یازدهم
#مقام_معظم_رهبری
#حیات_معقول
#معرفی_کتاب
#شهدا
#کتاب
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
🆔 @hayatemaqul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 ماجرای قرائت معروفی که بعد از روضه #امام_حسین علیهالسلام خوانده شد!
🔺تلاوت مجلسی معروفی که همه ما آن را شنیده ایم!
🔊 لطفا در سکوت و آرامش این چند دقیقه را بشنوید
#محمد_اللیثی
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#حیات_معقول
🆔 @hayatemaqul
🔰 محبت و ایمان
✍ اصغر آقائی
___________
💠 این داستان شیخ #محمد_اللیثی، در کلیپی که تقدیم شد، این حدیث رو به یاد میآورد:
🔹 قال رسول الله صلی الله عليه و آله و سلم:
🌀 اِنَّ لِلْحُسَيْنِ مَحَبَّةً مَكْنُونَةً في قُلُوبِ الْمُؤْمِنينِ
🌀 برای حسین عليهالسلام محبتی پنهان در قلبهای مؤمنان وجود دارد.
🔻 چند پرسش و پاسخ:
💠 ۱. آیا سخن پیامبر ص هیچ #لازمه و مفهوم دیگری ندارد؟
🌀 پاسخ: یقینا دارد؛ مانند: هر کسی برای حسین ع #اشک بریزد مؤمن است. (هر کسی به #اطلاق کلام شامل همه کسانی که به یاد ایشان اشک میریزند، میشود؛ چه #شیعه، یا #سنی باشد و یا #مسیحی و یا #بیدین؛ هرچند اشک شیعه به دلیل معرفت برتر، والاتر است)
💠 ۲. آیا #گریه برای امام ع تنها یک #انفعال در برابر ظلمهای به ایشان است؟
🌀 پاسخ:
✔️اولاً هرچند موثر است؛ و معمولا انسانها نسبت به مظلوم، احساس همدردی و نوعی محبت دارند اما #تقلیلِ #محبت امام حسین عليهالسلام در این حد #جفا به ایشان است.
✔️ ثانیاً پیامبر ص در مقام بیان #رابطه تکوینی میان محبت امام حسین ع و ایمان است.
💠 ۳. آیا فقط با #ذکر_مصیبت امام ع محبت ایشان غلیان یافته و بروز مییابد؟
🌀 خیر؛ #مؤمن ذاتا با امام حسین عليهالسلام آشناست و احساس #انس و الفت و #قرابت نسبت به وی دارد؛ و خود را جدا از ایشان نمیداند؛ کافی است او را بشناسد؛
🔸هرچند #ذکر مصیبت به دلیل آنکه #زنگار قلوب را سریع میزداید، بسیار موثر است؛ چراکه #وجوه جمال و جلال امام حسین عليهالسلام در #کربلا بیشتر آشکار شده است و به بیانی #کامل و اتم بروز يافتهاند؛ لذا #محبت نسبت به آن هم اتم و به شیوههای مختلفی چون اشک و... بروز مییابد.
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#حیات_معقول
🆔 @hayatemaqul
🔰 محبت و ایمان (۲)
✍ اصغر آقائی
_____________________
💠 چند نکته پایانی و تکمیلی:
🔻 ۱. هرچند #محبت امام حسین عليهالسلام #خاص است و اساساً تلاش اهل بیت علیهم السلام این بوده این محبت خاص باشد تا #اهداف آن خاص شده، به دلیل #ویژگیهای خاص #قیام_کربلا، مورد توجه باشد؛ اما به نظر میرسه این #عبارت_پیامبر ص (در حدیث محبت مکنونة) از #وحدت وجودی ایمان و محبت، نشأت گرفته است؛ یعنی هر جا #حقی باشد به #حکم عقل نسبت به آن حق، به شرط #شناخت، محبت ایجاد میشود؛ لذا امام رضا عليهالسلام فرمود:
🌀 إِنَّ النّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لاَتَّبَعُونا
🌀 اگر مردم سخن نیکوی ما را بدانند، از ما تبعیت خواهند کرد.
🔻 ۲. هرچند #محبت امام حسین عليهالسلام #خاص است؛ اما محبت نسبت به حق (چون خود امام عليهالسلامکه عین حق و تمام حق است) و #بغض نسبت به غیر حق از #لوازم_عقل صریح و فطری بشر است؛ لذا چون #منبعِ حُبّ و بغض، عقل فطری بشر است؛ این دو در کنار هم هستند؛ لذا آنگونه که برخی از افراد میگویند #تفاوت شیعه با دیگران این است که #برائت دارند؛ چون #تولی را همه مثلا اهل سنت نیز دارند؛ این سخن آنان تمام نیست و نادرست است؛ زیرا اساسا نمیتوان #حب به چیزی و #بغض نسبت به دشمن آن را از هم جدا کرد.
🔻 ۳. اگر انسان #عاقلانه نسبت به چیز یا فردی محبت یابد؛ صد در صد نسب به #دشمن آن #بغض خواهد داشت (به شرط اثبات دشمنی او نزد آن فرد)؛ و هرچقدر محبت بيشتر شود، بغض هم بیشتر خواهد بود.
🔻۴. بنابر آنچه در نکته "۳" گفتم، #بغضِ امام معصوم عليه السلام #نسبت_به_دشمن، به دلیل #کاملبودنِ محبتِ امام، #بیشتر از دیگران است.
🔻 ۵. و بنابراین #صبر امام عليهالسلام، به عنوان مثال، در برابر #توهین دیگران #بیشتر از هر شخص دیگر است؛ زیرا محبت امام نسبت به خودشان در اوج قرار دارد؛ لذا شدت #غیرتشان نیز نسبت به خودشان در اوج است؛ بنابراین در اوجِ #برائت از توهین دیگران دارند؛
🔻 ۶. اما #عکسالعملشان نسبت به #توهینکننده در اوج نیست؛ زیرا میان توهین و توهینکننده که فردی انسانی است #تفاوت قائل میشوند و او را فردی مییابند که از روی #جهلی که شایسته انسان نیست، توهین کرده است؛ لذا با #مهربانی میخواهند او را به #حقیقت انسانی خود برگردانند؛ و در حقیقت او را #نیازمند یاری میداند و چون جاهل است نیازمندی او به یاری بسیار زیاد است؛
🔻 ۷. مگر آنکه آن #فرد آگاهانه و عامدانه، یعنی با #علم به #حقانیت امام به وی توهین کرده باشد، که در این مورد #تفاوت عمل امام مشهود است و یقینا با توجه به میزان آگاهی فرد و مانند آن شدت برخورد با او خواهد داشت؛
🔻 ۸. #حدیث_مذکور یعنی محبت مکنونة، هرچند درباره امام حسین عليهالسلام صادر شده است؛ اما این #اختصاص به ذات و #شخص امام ع از آن جهت که فردی با نام حسین بن علی است، ندارد؛ زیرا #رابطه محبت و ایمان، #حقیقتی تکوینی است که میان #محبت و ایمان و #انسان_کامل وجود دارد؛ اما چون امام حسین عليهالسلام همانطور که اشاره کردم، نسبتاً چندجهته و کامل یعنی هم صفات جلال و هم جمال رو در کربلا بروز دادند، لذا از این جهت، خواستند محبت ایشان آشکارتر باشد؛ لذا میتوان، #مثلا اینطور گفت ان للرضا عليهالسلام محبه مکنونة فی قلوب المؤمنین؛ و یا آنکه گفت للحسن عليهالسلام.. و یا ... نسبت به ائمه دیگر عليهم السلام.
🔻 ۹. #محبت نسبت به انسان کامل از طرف دیگر #مختص مؤمن نیست؛ زیرا همه #موجودات ذاتاً #عاشق الله و به تبع آن عاشق #مظهر او یعنی انسان کامل و امام هستند؛ اما #مؤمن به دلیل #زنگار نگرفتن #فطرت او انس و آشناییت بیشتری یا او دارد.
✅ آخرین نکته:
اگر کسی به اصطلاح در واقعهای #مستبصر شده، شیعه میشود؛ خیلی سادهلوحانه است بگوییم ناگهانی در او انقلاب ایجاد شده است. این #تحول، در واقع لحظهای است که ایمان #روبهافزایش وی، به نقطه انفجار میرسد و تمام قلب او را میگیرد؛ و وقتی تمام قلب او با #شناخت_روزافزون حق در برابر آن کم کم متواضعتر شد، طبیعتا این تواضع یا همان #ایمان_باطنی در لحظه انفجار بروز خارجی مییابد.
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#حیات_معقول
🆔 @hayatemaqul
🔰 خلاصه تمام مطالب در متن "محبت و ایمان":
۱. بر اساس حدیث #محبت مکنونة، هر کسی دلش برای امام حسین عليهالسلام بگیرد و مانند آن، مؤمن است؛ در هر مذهبی که باشد؛ البته مراتب دارد.
۲. #تبری و #تولی دوسویه با هم مرتبط هستند؛ بنابراین نمیشود گفت نسبت به چیزی محبت است و بغض نسبت به دشمن آن نيست؛
۳. حدیث "محبه مکنونة" #اختصاصی به امام حسین عليهالسلام از آن جهت که حسین بن علی ع است، ندارد؛ بلکه مختص #مقام_امامت است؛ اما خاص بودن آن در ایشان به دلیل شیوه #بروز_صفات ایشان در حادثه شگرف #کربلا است.
🌺🌺🌺🌺🌺🌺
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#حیات_معقول
🆔 @hayatemaqul
🌱 ⸤﷽⸣ 🌱
🔰 امام علی عليه السلام:
🌀 لا يَكُونَنَّ أخوكَ أقوى على قَطيعتِكَ منكَ على صِلَتِهِ ، ولا تَكُونَنّ على الإساءَهِ أقوى منكَ علَى الإحسانِ
💠 هرگز نبايد توانايى برادرت در قطع رابطه با تو بيشتر از توانايى تو در پيوند با او باشد و نبايد توانايى او بر بدىکردن بيشتر از توانايى تو بر نيكىكردن باشد.
🔺 Do not let your brother be stronger in his avoidance of you than you are in your maintaining realations with him; and do not be stronger in your harm to nim than in your kindness towards him.
🔹 let: اجازهدادن
🔹 avoidance: اجتناب، بریدن
🔹 maintain: حفظکردن
🔹 realations: روابط
🔹 harm: آسیب و ضرررساندن
🔹 kindness: مودت و احسان
🔹 towards: نسبت به
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
#حیات_معقول
#حدیث_روز
#برادری
#اخوّت
🆔 @hayatemaqul
🔰 شرح بیت سوم از غزل دوم:
🌀 كى دهد دست اين غرض يا رب! كه همدستان شوند
🌀 خاطرِ مجموع ما، زُلفِ پريشان شما؟
🔰 خلاصه شرح:
حافظ که #مشتاق دیدار حق است، گویی از #غرقشدن در #مظاهر کثیر و متعدد حق تعالی در #عالم_مُلک و دنیا و تنها آنها را دیدن خسته شده است. مظاهری که گویی هیچ ارتباطی میان آنها نیست و پراکنده هستند و درد سر ساز، و انسان را پراکندهخاطر میکنند. حافظ در چنین جایی، از خداوند میخواهد روزی فرارسد تا با رسیدن به #ملکوت هستی، #وحدتِ پنهان در پس این کثرت را ببیند و با آن یکی شود و «خاطر مجموع» بیابد، و این خاطر و ذهن و نفس آرامشده با وحدت، با این «زُلف پریشان» یعنی مظاهر متعدد خداوند که چون زلفِ پریشان یار، تنها رخ زیبای او را پوشانده، یکی شده؛ و در پسِ این عالم شلوغ و کثیر، رخ وحدتبخش یار را ببیند. در #اصطلاح #عرفان به این مسئله، #وحدت_در_کثرت گفته میشود.
🔰 اصل سخن مرحوم سعادتپرور «رحمه الله علیه»:
🔻 اى دوست! نمىدانم چه زمان به آرزوى خود نايل خواهم شد كه تو را با ديده #وحدت در كثرت مشاهده نمايم و #ديده دل بگشايم و به #ملكوت مظاهرت آشنا گردم؟
🔻 كه:
💠 إلهى! هذا ذُلّى ظاهِرٌ بَيْنَ يَدَيْكَ، وَهذا حالى لا يَخْفى عَلَيْكَ، مِنْكَ أطْلُبُ الوُصُولَ إلَيْكَ، وَبِكَ أسْتَدِلُّ عَلَيْكَ؛ فَاهْدِنى بِنُورِكَ إلَيْكَ، وَأقِمْنى بِصِدْقِ العُبُودِيَّةِ بَيْنَ يَدَيْكَ
💠 بار الها! اين ذلّت و خوارى من است كه در پيشگاهت آشكار است، و اين حال من است كه بر تو پوشيده نيست، از تو وصالت را خواستارم، و به تو بر تو راهنمايى مى جويم، پس با نورت مرا به خويش رهنمون شو، و با بندگى راستين در پيشگاهت بر پادار.
🔻به گفته خواجه در جايى:
🔸ز دستِ كوته خود زيرِ بارم
🔸كه از بالا بلندانْ شرمسارم
🔸مگر زنجيرْ مويى گيردم دست
🔸وگرنه، سر به شيدايى برآرم
🔸ز چشم من بپرس اوضاعِ گردون
🔸كه شب تا روز اختر مىشمارم
📚 جمال آفتاب و آفتاب هر نظر؛ شرحى بر ديوان حافظ؛ ج.1 ص.31
🌺🌺🌺
#آیت_الله_سعادتپرور_علیه_الرحمة
#نفحهای_از_نفحات_بزرگان
#وحدت_در_عین_کثرت
#مظاهر_متکثر_حق
#ملکوت_عالم_مُلک
#حافظ_علیه_الرحمة
#شوق_دیدار_حق
#حیات_معقول
#دیوان_حافظ
#غزل_دوم
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
🆔 @hayatemaqul