eitaa logo
امتداد حکمت قرآنی و فلسفه الهی
1.4هزار دنبال‌کننده
570 عکس
154 ویدیو
28 فایل
حکمت قرآنی در اندیشه فیلسوفان انقلاب اسلامی: امام خمینی علامه طباطبایی شهیدان مطهری، بهشتی، صدر آیات علامه جعفری، مصباح یزدی، جوادی آملی و امام خامنه ای
مشاهده در ایتا
دانلود
حاج اقا کسی خواست از اطرافیان و اشنایان تون خواست کتاب رو بخره از نرم افزار بازار کتاب بخره که هم تخفیف داره هم ارسال رایگان 🙏🏼
📌 درس عرفان علوی استاد اخلاق و عرفانی داشتیم که همواره این شعر مرحوم حسان را در درس و منبر خود برای ما تکرار می‌کرد و به شاگردان یاد می‌داد که تمام عرفان، قدرشناسی از وقت و زمان است: شیعه مرتضی علی عمر هدر نمی کند از لحظات فرصتش صرف نظر نمی کند راه امیر مومنان راه خداست بی گمان شیعه ز راه دیگران هیچ گذر نمی کند تا نرسیده مرگ تو توبه کن از خطای خویش چونکه اجل فرا رسد توبه اثر نمی کند وقت سفر برای ما توشه راه لازمه است بار سفر چه بسته ای مرگ خبر نمی کند تا به دلت کند اثر بار دگر حسان بگو شیعه مرتضی علی عمر هدر نمی کند •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/2286
امتداد حکمت قرآنی و فلسفه الهی
📌 دعوت به مناظره مکتوب 🔹امروز برای معرفی کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی به یکی از مجتمع‌های جامعة المصط
📌 پیام یکی از کاربران سلام خبری از مکاتبات استاد موسوی با اون شخص منتسب با فرهنگستان نشد؟ پاسخ سلام متاسفانه از ۱۷ آذر ۱۴۰۳ تا امروز (بیش از ۲۴ روز) منتظر هستم و تاکنون پاسخی نداده‌اند. سید مهدی موسوی سه شنبه ۱۱ دی ۱۴۰۳ •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/2287
📌 «از بهر خدا ننویسیم» 🔸 تحلیل ماجرای حکمت عملی و نظریه‌های اخلاقی، اجتماعی و سیاسی در تمدن اسلامی بسیار پیچیده و ذوابعاد است و نیاز به مطالعات گسترده در تک تک آثار متفکران مسلمان و اتخاذ یک نظریه جامع علمی از تطورات و تحولات تاریخی آن علم مهم و اساسی دارد که متاسفانه تاکنون روایت صحیح و درستی از آن کمتر ارائه شده است. 🔹 فهم نظرات متفکران حکمت عملی، درگرو فهم نظام فکری آنها و تحولات اجتماعی و سیاسی زمانه‌ی آنها است زمانه‌ای که در آن پرسش‌ها و بحرانهایی آشکار شده است و متفکر حکمت عملی را به اندیشه دعوت کرده است و در مواجهه با نظریه‌هایی تولید شده است. تحلیل یک جزء از این اندیشه، متوقف بر تحلیل نظام فکری و صورت‌بندی آن متفکر از بحرانها، پرسش‌ها و نظریه‌ی کلان اوست، تا از این طریق بتوان فهمید که متفکر چه درکی از دنیا و آخرت دارد و چه راهبردی را برای سعادت و خوشبختی تجویز کرده است. 🔸کلی‌گویی‌های ذوقی و بدیه‌خوانی‌های سطحی نمی‌تواند راهنمای خوبی برای آشنایی با تحولات بسیار پیچیده و تراث عظیم حکمت عملی در تمدن اسلامی باشد بلکه نوعی ره‌زنی علمی است که مخاطب را از مطالعه دقیق تراث و برقراری نسبت عمیق با متفکران باز می‌دارد؛ و چنین القا می‌کند که با مطالعه چند خط و چند مطلب، کل تاریخ یک دانش با صدها متفکر و ده‌ها نظریه‌ی علمی را می‌توان فهم کند و حتی درباره آن داوری و ارزیابی ارائه داد. 🔹اظهارات کلی‌گویانه، شتابزده، غیر روش‌مند و بدون مطالعه‌ی تراث، پیرامون حکمت عملی و نظریه‌های متفکران اجتماعی و سیاسی، ماجرای غم‌انگیزی است که هر از چند گاهی ذهن انسان مسلمان را درگیر می‌کند چرا که این مطلب همواره مطرح شده است که ریشه عقب‌ماندگی جوامع اسلامی را باید در ضعف حکمت عملی و غیاب آن از عرصه‌های اجتماعی و واگذاری رسالت آن به فقه و عرفان جستجو کرد. 🔸 اما این مسئله بسیار پیچیده است و نیازمند مطالعات عمیق و دقیق تراث، تاریخ، فرهنگ و تحولات اجتماعی و سیاسی و اقتصادی جوامع اسلامی است و بدون جمع‌آوری روش‌مند حجم وسیعی از داده‌ها و اطلاعات تاریخی و تحلیل اجتهادی آن، هرگونه اظهار نظری مشمول حکم کلی‌گویی، بدیه‌سرایی، شتابزدگی و ره‌زنی علمی است. •┈┈••✾••┈┈• ❇️ hhttps://eitaa.com/hekmat121/2288
📌 ما در کدام سمت تاریخ ایستاده‌ایم؟ پس از پیام حضرت آقا به همایش رسانه ملی، موج تحلیل‌های ضد و نقیض از عملکرد صدا و سیما آغاز شده است. در پاسخ به این دوستان عزیز عرض می‌شود: سلام علیکم به جای این بحث‌های بی‌فایده، این پرسش را جواب بدهیم که ما طلاب و دانشجویان، ما انقلابی‌ها، چگونه می‌توانیم به صدا و سیما و سایر رسانه‌ها که در میدان جنگ هستند کمک کنیم و پشتبانی صحیحی از آنها داشته باشیم که در این جنگ شناختی بزرگ، موفق بشوند؟ چگونه آنها باید تلاش و ابتکار خود را مضاعف کنند؟ چگونه صحنه جنگ را روایت کنند که پیروزی را تداعی کند؟ و چگونه سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی را بیشتر کنند؟ و چگونه ... ؟ و چگونه ... ؟ ❇️ای کاش به جای آقای جبلی یا در کنار آن بخوانیم: ✍ بسمه‌تعالی جناب آقای جبلی [ و آقای موسوی، آقای احمدی، آقای انقلابی، آقای ... آقایان و خانم‌های طلبه، آقایان علما، آقایان و خانم‌های دانشجو و ... ] شما و این حضرات نقش بی‌بدیل رسانه و تبلیغ را در پیکارهای کنونی جهان-که بیش از همیشه است- میدانید. امروز پیروزی یک طرف را توانایی او در گرفتن و رساندنِ پیام و روایت او از واقعیت، رقم میزند؛ بسیار پیش و بیش از آنکه ابزارهای نظامی وارد میدان شوند و در آن اثر بگذارند. ما در این عرصه‌ی مهم باید دقت و تلاش و ابتکار خود را مضاعف کنیم. این پیام من به این همایش است. 📝 سید علی خامنه‌ای ۱۴۰۳/۱۰/۱۰ •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/2289
💠 بخشی از وصیت‌نامه حاج قاسم (رحمةالله علیه) خداوندا! تو را سپاس که مرا صلب به صلب، قرن به قرن، از صلبی به صلبی منتقل کردی و در زمانی اجازه ظهور و وجود دادی که امکان درک یکی از را که قرین و قریب معصومین است، را درک کنم و سرباز رکاب او شوم. اگر توفیق صحابه رسول اعظمت محمد مصطفی را نداشتم و اگر بی‌بهره بودم از دوره مظلومیت علی‌بن ابی‌طالب و فرزندان معصوم و مظلومش، مرا در همان راهی قرار دادی که آنها در همان مسیر، جان خود را که جان جهان و خلقت بود، تقدیم کردند. 📚 قسمتی از وصیت‌نامه شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی 🌐روح قدس الهی https://eitaa.com/hekmat121/2291
📌 مثلث شوم بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، سه جریان غیر همسو با مکتب فکری انقلاب اسلامی به میدان آمدند و بر فضای رسانه‌ای (هنر و ادبیات، روزنامه و مجله، منبر و رسانه) چنبره انداختند و به تفسیرهای تند و افراطی از انقلاب اسلامی پرداختند سه جریانی که هر کدام دوران ما را به نامی خواندند «عصر عسرت»، «عصر حیرت» و «عصر اضطرار». این سه جریان بیگانه از حکمت و فقاهت اصیل و ریشه‌دار در سنت‌های چپ غربی، توانستند از بودجه مملکت و اعتبار انقلاب اسلامی بیشترین بهره‌ها را ببرند و بعد از رسیدن به آلاف و الوف و جایگاه های احتماعی، حالا به تدریج حقیقت خود را آشکار می‌سازند و برخی از آنها «توبه نامه» می‌نویسند و از سقوط نظام و نابودی ایران دم می‌زنند. مهدی نصیری، محمدعلی زم و بیژن عبدالکریمی فقط چند نمونه از این مثلث شوم هستند و دیر یا زود برخی دیگر از وابستگان فکری به این مثلث التقاط و انحراف، شورش ارتجاعی خود را آشکار خواهند کرد. چه زیبا امام علی علیه السلام فرمودند: «في تَقلُّبِ الأحْوالِ عُلِمَ جواهِرُ الرِّجالِ ، و الأيّامُ تُوضِحُ لكَ السَّرائرَ الكامِنَةَ. امام على عليه السلام :در دگرگونيهاى احوال و زمانه است كه گوهر مردان شناخته مى شود، و روزگار نيّت هاى پنهان را براى تو آشكار مى سازد.» •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/2292
📌 فعالیت گسترده انجمن حجتیه 🔹شواهد میدانی در تهران و مشهد و قم و برخی دیگر از شهرها به خوبی نشان می‌دهد که تفکرات همسو با تفکر انجمن حجتیه به طور مرموز و بی‌نشان، در حال فعالیت گسترده در هیأت‌ها و مساجد و مجامع مذهبی هستند و در حال بدبینی کردن مردم به نظام اسلامی و بی‌تفاوت ساختن آنها نسبت به مسائل اجتماعی و وضعیت جبهه مقاومت هستند. 🔸 انجمن حجتیه در زمان مبارزه با رژیم پهلوی، یاد بهاییت افتادند و به جای مبارزه با شاه، به مقابله با بهاییت پرداختند و مردم را از مبارزه با پهلوی باز می‌داشتند‌. 🔹 جریان خطرناک انجمن حجتیه، در زمان دفاع مقدس، مردم را نسبت دفاع از وطن خود منع می‌کردند و منتظر فرمان امام زمان بودند. 🔸 امروز نیز در زمانه جنگ با اسرائیل، انجمن حجتیه، جریان متحجر ظاهربین، در بسیاری از مساجد و هیأت‌های مذهبی نفوذ کرده‌است و مردم را به مسائل فرعی و حاشیه‌ای مشغول داشته است و از حضور انقلابی و مشارکت فعال اجتماعی در مسیر پیشرفت و تعالی کشور باز می‌دارند. ترویج گسترده‌ی تفرقه‌افکنی مذهبی، و القای یأس و ناامیدی و تأکید بر نق‌زنی و کارشکنی از جمله ویژگی‌های جریانات همسو با انجمن حجتیه است‌. 🔹 بارها در این کانال بحث شد که خطر بزرگ برای حکومت دینی همواره خطر درونی است: ۱. خطر ظاهر گرایی و ۲. خطر باطن گرایی. هر دو ظاهرگرایی و باطن‌گرایی علی‌رغم اختلافات مبنایی و روبنایی، همواره دو لبه یک قیچی هستند که اصل عقلانیت و فقاهت را پاره خواهند کرد. به تعبیر دیگر هر دو با اساس عقلانیت حکمی و فقاهت اجتهادی تعارض دارند فقط بهانه‌ها و شیوه‌های آنها متفاوت است. 🔸 حضرت امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه) در شرح حال این طایفه در اواخر عمر نوشتند: «روحانیون وابسته و نما و هم کم نبودند و نیستند. در حوزه‌های علمیه هستند افرادی که علیه انقلاب و اسلام ناب محمدی فعالیت دارند. امروز عده‌ای با ژست تقدس مآبی چنان تیشه به ریشه دین و انقلاب و نظام می‌زنند که گویی وظیفه‌ای غیر از این ندارند. خطر و احمق در حوزه‌های علمیه کم نیست. طلاب عزیز لحظه‌ای از فکر این مارهای خوش خط و خال کوتاهی نکنند، اینها مروّج اسلام امریکایی‌اند و دشمن رسول الله. آیا در مقابل این افعیها نباید اتحاد طلاب عزیز حفظ شود؟ ... خون دلي كه پدر پيرتان ازاين دسته متحجر خورده است هرگز از فشارها و سختي‌هاي ديگران نخورده است». (صحیفه امام جلد 21 صفحه 278) •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/2293
📌 داستان تاریخ 🔹جامعه‌ای که داستان خود را نمی‌نویسد، نمی‌خواند و نقد نمی‌کند لاجرم غرق در داستان جوامع دیگر می‌شود و خود را فراموش می‌کند. 🔸جامعه کم‌تاریخ، جامعه کوتاه مدت است و سریع خوبی‌ها و بدی‌ها را فراموش می‌کند و نمی‌تواند از تاریخ درس بگیرد. 🔹 اگر گذشت و فراموشی از وقایع در روابط میان فردی یک ارزش است اما گذشت و فراموشی در امور کلان اجتماعی و حوادث تاریخی یک خبط بزرگ و فاجعه نظری است. 🔸جامعه‌ای که در تاریخ خود فکر نکند و از آن عبرت نگیرد، محکوم به تکرار تاریخ است. ✍سید مهدی موسوی یک‌شنبه ۱۶ دی ۱۴۰۳ •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/2294