📌نظریه رفاه بیهزینه و بیمسئولیت
و
ساخت فرهنگ سیاسی بخشهایی از جامعه ایرانی
🔹 یکی از ابتکارات مدعیان تفکر و چهرههای سیاسی ایرانی (در جناحهای مختلف) ارائه نظریه "مطالبهی رفاه بدون هزینه و بدون مسئولیت" است که به طور غیر مصرح در اظهارات آنها مطرح شده است و به جامعه القا میکنند. به این معنا که با طرح دوگانهی دولت و ملت، به جامعه چنین القا میکنند که:
اولا یک دوگانه حقیقی و متقابل وجود دارد که یک طرف حکومت و دولت است که متشکل از افرادی خاص با امتیازات ویژه و استثنایی است و طرف دیگر مردم، که سایر افراد جامعه هستند و غیر از افراد درون حکومت و دولتمردان هستند.
ثانیا حکومت عهدهدار تهیهی همهی مقدمات و لوازم ایجاد #منفعت_شخصی و #رفاه تک تک افراد جامعه است و در این جهت باید عهدهدار اجرای همهی کارها و اقدامات منتهی به رفاه باشد و در این میان مردم هیچ وظیفه و نقشی ندارند و در مسیر پیشرفت و دستیابی به رفاه هیچ هزینهای نباید پرداخت کنند. مردم در مقام ذی نفع مطالبهگر مطلقاند و حکومت در مقام خادم و بدهکار مطلق است. ایجاد شغل و کار، تعلیم و تربیت فرزندان، ازدواج، اقتصاد، مدیریت بازار، به صورت مطلق وظیفه حکومت است و خانوادهها، پدر و مادر، اهل شهر و محله هیچ کدام مسئولیتی ندارند.
🔸لذا هیچ نقص و خطا و کمکاری نباید از حکمرانان اتفاق بیافتد و اگر نقصی بود و یا خطایی به جهت ناآگاهی و یا اشتباه انسانی هم صورت گرفت بدون تردید جفا و خیانت از سوی حکومت به مردم است و باید پاسخگو باشد. لذا افراد جامعه باید فقط حکومت و دولتهای غیر همسوی با خودشان را مقصر همه عقبماندگیها و مشکلات بدانند و عليه آنها اعتراض کنند.
🔹از مجموع این سخنان استفاده میشود که تنها مسئولیت مردم در فرایند رفاه و پیشرفت جامعه، اعتراض به حکومت است و در بقیه موارد باید بنشینند و منتظر خدمات حداکثری دولت باشند. اگر بخشی از این خدمات دیر شد و یا کم وزیاد شد فقط باید اعتراض کنند و هیچ تکلیف و وظیفه ای برای کمک به حکومت و جبران عقبماندگیها ندارند.
🔹این تلقی در فرهنگ عمومی هم منتشر شده است و جا افتاده است و برخی از افراد جامعه هم این انگاره را پذیرفته و به نسل بعدی انتقال داده اند. آنچنان این دوگانه متقابل در جامعه ایرانی نهادینه شده است که اکثر افراد خود را خارج از دولت و طلبکار از دولت می دانند حتی حقوق بگیران دولت و بخصوص کسانی که روزی از مسئولان دولتی بودند و امروز به هر دلیلی در سمتهای دولتی کلان حضور ندارد اما همچنان از حقوق و مزایای دولتی استفاده میکنند.
🔸از اینرو، در فرهنگ سیاسی بخشهای زیادی از جامعه، #منفعت_شخصی اساس رفتارهای اجتماعی و سیاسی است و هیچ درکی از #منافع_عمومی وجود ندارد و این افراد وجود مسئولیت و وظیفه را از خود و سایر مردم نفی کرده اند وحتی نزد آنان بار معنایی منفی پیدا کرده است تا جایی که اگر به نسبت به کار کسی گفته شود «وظیفه ات هست» انگار بزرگترین فحش را به او داده ای. اگر کسی هم کاری انجام میدهد حتی اگر هزینه ان را هم دریافت کند او وظیفه ای نداشته است و صرفا لطفی کرده و بر دیگران منتی دارد.
🔸 در این فرهنگ سیاسی و اجتماعی، افرادجامعه مسئول و پاسخگو در برابر کارها و نقش اجتماعی خود نیستند. مثلا فروشندگی نه یک نقش اجتماعی و پذیرش مسولیت اجتماعی است بلکه یک انتخاب شخصی است و هرکس با هرکه دوست دارد معامله میکند و با دیگری معامله نمی کند و خدمات خود را سلب می کند و هیچ حقی هم ندلرند که از چرایی این عمل او پرسش کنند و او هم به هیچ کسی پاسخگو نیست. ریختن زباله در خیابان، آزار و اذیت همسایهها، بلند کردن صدای ضبط ماشین، عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی، بی توجهی به سالخوردگان در مترو و اتوبوس، توهین و دعواهای خیابانی، عدم وجدان کاری و رعایت نظم، بیارزشی وقت و اتلاف سرمایهها و ... و صدها روحیه و کنش دیگر نشانههایی از اعتقاد به نظریه "مطالبهی رفاه بدون هزینه و بدون مسئولیت" است.
#مسئولیت_اجتماعی
#منفعتطلبی
#منفعت_شخصی
#منافع_عمومی
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌دو جمله مهم از عهدنامه امام علی (علیه السلام) به مالک اشتر:
🔹سه ملاک اصلی در نظر والی (مانعه الخلو):
وَ لْيَكُنْ أَحَبَّ الْأُمُورِ إِلَيْكَ
۱. أَوْسَطُهَا فِي الْحَقِّ
۲. وَ أَعَمُّهَا فِي الْعَدْلِ
۳. وَ أَجْمَعُهَا لِرِضَي الرَّعِيَّةِ
"همانا محبوبترین امور نزد تو امری باشد که ۱. میانهترین در حق ، ۲. شاملترین در عدالت و ۳. جامعترین در رضایت مردم باشد."
🔸عدم تساوی محسن و مسیئ برای جهت دادن به نظر والی :
« لَا يَكُونَنَّ الْمُحْسِنُ وَ الْمُسِيءُ عِنْدَكَ بِمَنْزِلَةٍ سَوَاءٍ فَإِنَّ فِي ذَلِكَ تَزْهِيداً لِأَهْلِ الْإِحْسَانِ فِي الْإِحْسَانِ وَ تَدْرِيباً لِأَهْلِ الْإِسَاءَةِ عَلَى الْإِسَاءَةِ وَ أَلْزِمْ كُلًّا مِنْهُمْ مَا أَلْزَمَ نَفْسَه»
«هرگز نيكو كار و بدكار در نظرت يكسان نباشند، زيرا نيكوكاران در نيكوكارى بىرغبت، و بدكاران در بد كارى تشويق مىگردند، پس هر كدام از آنان را بر أساس كردارشان پاداش ده»
📌دهه هشتادیها
🔹حضور پر رنگ برخی از دهه #هشتادیها در اعتراضات و آشوبهای ۱۴۰۱ امر #طبیعی بود. چرا که دهه هشتادیها مانند دهه هفتادیها و دهه شصتیها و دهه پنجاهیها و دهههای قبلتر #فرزند_زمانه خود هستند و هر کدام در زمانهی خودشان نقشآفرین در حرکتهای اجتماعی_ هیجانی و اعتراضات خیابانی و میدانی با هدف و آرمان متفاوت هستند.
🔸 اصولا شور و نشاط، حس جستجوگری و ماجراجویی، و هیجانات و احساسات لازم برای کنشهای هیجانی متعلق به دوران بلوغ و سنین ۱۷ تا ۲۵ سالگی است که سن نوجوانی و جوانی است. بعد از این سن، عمده افراد وارد دوران پختگی و درگیر با مسائل زندگی و معیشت و کار میشوند که دیگر نه فرصت زیادی دارند و نه از هیجانات احساسی شدیدی برخوردارند تا بتوانند وارد چنین حرکتهایی بشوند مگر کسانی که هنوز در همان سنین ماندهاند و به اقتضائات آن پایبند هستند.
🔹از این رو:
محور حرکتها و کنشهای هیجانی دهه ۵۰ نوجوانان و جوانان دهه ۳۰ و اوایل دهه ۴۰ بودند.
محور کنشهای هیجانی دهه ۶۰ نوجوانان و جوانان دهه ۴۰ و اوایل دهه ۵۰ بودند.
در قضایای دهه ۷۰ متولدین دهه ۵۰ نیروی کف خیابان بودند،
و همین طور در فتنه ۸۸ نوعا دهه شصتیها دارای مشارکت بیشتری بودند.
🔸بنابراین تعجبی نیست که در هیجانات اخیر ۱۴۰۱ دهه هشتادیها بیشترین افراد کف خیابان باشند، چون اینها اهل هیجان و دارای شور و نشاط و دارای فرصت و وقت کنشهای هیجانی هستند و انگیزه لازم جستجوگری و ماجراجویی را دارند.
🔹هرچند میداندار و فرماندهی کف خیابان از آن سلبریتیهای میانسال و پیر(۳۰ تا ۶۲ ساله) و شبکههای جاسوسی دهه پنجاهی و دهه شصتی بودند.
🔸از این تحلیل استفاده میشود که تاکید بیش از اندازه بر حضور برخی از دهه هشتادیها نباید موجب تحلیل غلط از وقایع اخیر شود. بلکه طبیعت کنشهای هیجانی و اعتراضات خیابانی حضور نوجوانان و جوانان سنین ۱۷ تا ۲۵ سال است. همچنان که اگر یک دهه بعد چنین موقعیتی فراهم شود دهه #نودیها در کف خیابان خواهند بود.
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 فلسفه شریعت از دیدگاه ملا صدرا
بخش (۱)
آیت الله احمد مبلغی
#حکمت_عملی
#فلسفه_فقه
#شریعت
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌فضای مجازی، جهان شبکهای و فتنه ۱۴۰۱
(سازو کار نوین قدرت و آیندهپژوهی ایران)
🔹هر فتنه و واقعهای در این کرهی خاکی، خطرات و فرصتهایی را به همراه دارد.
🔸فتنه ۱۴۰۱ هم از این قاعدهی کلی مستثنی نیست و از خطرات و فرصتهای برخوردار بوده و خواهد بود.
🔹یکی از آثار مثبت این فتنه آشکار شدن قدرت فوق العادهی #فضای_مجازی (سایبری) و شبکههای اجتماعی است. ظهور این قدرت نوپدید موجب تغییر الگوهای تربیت و اجتماعی_شدن و تحول اساسی تمام معادلات اجتماعی، تضعیف دولتهای ملی و تخریب زیرساختهای اخلاقی، فرهنگی و هنجاری جامعه میشود که نتیجه آن تغییر #هویتهای ملی و حاکمیت شرکتهای چندملیتی غربی بر سرنوشت بشر است.
🔸 امروزه بشریت وارد یک مرحلهی جدیدی میشود و در حال شکل گیری دنیای دیگری است با قواعد نوینی از مشارکت اجتماعی و حضور جهانی با تلقیهای متفاوتی از هستی، انسان، فکر، معرفت، زمان و مکان، سرعت، هویت، استقلال و حکمرانی.
🔸کارویژهی فضای مجازی در خلق جهان جدید در ادامهی جهان تجدد و تکنیک است جهانی که بر اصول لیبرالیسم و سرمایهداری بنا شده است. این جهان با فردانیت و منفعت، سرعت و عجله، قدرت و اراده، تضاد و دیالکتیک، قهر و غلبه، رقابت و مصرف سرشته شده است. در ابن جهان، انسانیت انسان نه به ذات و فطرت، عقل و معرفت، بلکه به اعراض و نسبتها گره خورده است، حتی جوهر #عقل هم نفی شده است و به عقلانیت و سنجش نسبتها فروکاسته شده است در هر نسبت و موقعیتی انسانیت تغییر مییابد و به تبع ارزشهای اخلاقی و هنجارهای فرهنگی بیاعتبار میشوند. در واقع این معنای انسانیت است که گم میشود و این انسان است که ریشههای خود را از دست میدهد و همواره در میدان تضاد و دیالکتیک، قهر و غلبهی و موفعیت سرعت و مصرفزدگی برآمده از تجدد وتکنیک "خود" را بازسازی میکند. این بازسازی نه براساس خلقت طبیعی (زن و مرد) و نه براساس فطرت ثابت انسانی وارزشهای پایدار اخلاقی یا عقل ومابعدالطبیعه ونه حتی براساس پیشینهی تاریخی وهویتی، بلکه فقط براساس مد ومصرفگرایی، جلوهگری وخودنمایی، دیده شدن ومتفاوت بودن است البته نه آنگونه که خود میاندیشد، انتخاب میکند و میخواهد بلکه آن گونه که رسانههای سازندهی ذهنیت وذائقه او میطلبند و میسازند وضروری والزامی میکنند. دراین جهان معنایی، زنبودن یا مردبودن، لختبودن یا عفیفبودن، مادربودن یا پرستار حیوان خانگیبودن، ایرانیبودن یا وطنفروش بودن، همگی امورحاشیهای وعارضی وکم اهمیت هستند آنچه اصیل است هرآنچیزی است که رسانهها القا میکند و موقعیتی است که خلق میکنند تامجال کنشگری واحساس "بودن" پیدا کند. "بودن" برپایه نمایش نمودهای قدرت، همچون نمایش "بدن".
🔹فتنه ۱۴۰۱ نشان داد که مفهوم حکمرانی و شیوههای جامعهپذیری(اجتماعی شدن) در جهان امروز درحال تغییر است. شرکتهای بزرگ بینالمللی درتلاشند با تطمیع واجیر کردن چهرهها (سلبریتیها) وسیاسیون یک جهان شبکهای وزیستبوم نوینی رادر جهت توسعهی "من سفلی" خلق کنند که درآن بازیگران مختلف ومتنوع وحتی متضاد درکنار همدیگر به گونهای فعالیت کنند که ادارهی کشورها _ در بیرون مرزهای جغرافیایی _ بدست آنها قرار گیرد.
🔹 فتنه ۱۴۰۱ کمک بزرگی به جامعه ایرانی کرد وقبل ازآنکه خیلی دیر بشود #تلنگرهای جدی وضربههای اولیه رابه هویت دینی وملی بخش هایی از کنشگران اجتماعی واردکرد تامتولیان خواب آلوده را متنبه کند که ورود به این جهان جدید وحکمرانی درآن متوقف برصیانت وباغبانی پیچیده، چندلایه وچندوجهی از اخلاق، فرهنگ و هویت است واین نیازمند سیاستگذاری وطراحی قواعد و الگوی جدیدی از حکمرانی و سیاست و بازتعریف "خود" درفضاهای مجازی ودرک عمیق قدرت سایبری وجهان آینده است.
🔹در این نقش آفرینی میبایست قدرتمندانه، عالمانه، مبتکرانه و تاثیرگذار بود و از همهی ظرفیتهای دینی، بومی و بشری استفاده کرد و الا از این حرکت و تغییر پرشتاب عقب خواهیم ماند.
🔸اگر برای عرصههای نوین پیشرو فکر نکنیم و نسبت خود را با فضای مجازي و قدرت سایبری و زیستبوم آن مشخص نکنیم و نقش موثر و سازندهی خود را در جهان پیشرو ترسیم نکنیم و به روند فعلی #رهاشدگی اجتماعی شدن در فضای مجازی و تحت تربیت چهرهها و رسانهها ادامه دهیم در آیندهی نزدیک با خطرات و فتنههای عمیقتر و پرشتابتری مواجه خواهیم بود. فتنههایی که در گام اول تعارضهای شخصیتی و هویتی را در جامعه ایجاد میکند و در گام دوم، هویتهای دینی، انقلابی و ملی کنشگران اجتماعی را نقض میکند و به تضاد با آن وا میدارد. به طور قطع اگر هویت از جامعهای رخت بربست، هرج ومرج داخلی، طمع بیگانه و ویرانی و تخریب سرنوشت محتوم آن است.
#فضای_مجازی
#قدرت_سایبری
#قدرت_نوین
#جهان_شبکهای
#هویت
#تجدد
#اجتماعی_شدن
#حکمت_عملی
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://ble.ir/hekmat121
https://eitaa.com/hekmat121
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 پیشبینی رهبری که به آن توجهی نشد
۱۵ سال پیش رهبر معظم انقلاب در جمع عموم مدیران و نخبگان حوزوی درباره نقش فنآوری اطلاعات و تغییر سبک زندگی و شیوههای حکمرانی مطالب مهمی فرمودند اما دریغ که مدیران و نخبگان حوزه اعتنا نکردند حالا در ۱۴۰۱ نتیجه این بی توجهی آشکار شد ...
#فضای_مجازی
#تربیت
#مسئولیت_اجتماعی
#حکمرانی
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
@hekmat121
📌 در غیاب مسئولیت اجتماعی
🔹دو عنصر مفهومی مهم و مفقود در فرهنگ سیاسی و اجتماعی بخش زیادی از جامعهی ایرانی #عقلانیت و #مسئولیت_اجتماعی است و اگر هم باشند به عنوان مفاهيم حاشیهای در عرض سایر مفاهیم سیاسی و اجتماعی مطرح است که در حاشیه مفاهیم دیگر از معنای غیر پویا و غیر سازنده برخوردارند.
🔸 اما با نگاه دقیق روشن میشود که مرکزی ترین مفهوم مرتبط با عمل انسانی و کنش اجتماعی و سیاسی مفهوم #مسئولیت است و بنیان عقلانیت عملی و حکمت عملی را #انسان_مسئول تشکیل می دهد. اگر این مفهوم حضور فعال و مرکزی در فرهنگ سیاسی و اجتماعی پیدا کرد #حکمت_عملی، معرفتی ضروری وارزشمند برای حرکت و تعالی جامعه تلقی میشود و به عنوان دانش معناساز و جهت دهنده، پیشران همه علوم انسانی و موتور محرک نظریهپردازی های راهبردی و عملياتي قرار می گیرد.
🔹بدون مرکزیت و اصالت مفهوم #مسئولیت در فرهنگ اجتماعی و سیاسی و عدم استقرا آن در فرهنگ عمومی هیچ یک از مفاهیم عملی و علوم انسانی همچون قانون، شریعت، تربیت، عدالت، آزادی، سیاست در جایگاه خود قرار نمیگیرد و هیچ سیاستگذاری و عملياتي به سرانجام مطلوب خود نمیانجامد.
🔸 در غیاب مرکزیت مفهوم #مسئولیت اجتماعی نمیتوان از پایایی و پویایی اعتبارات و تعاعدهای اجتماعی و وفاداری و همراهی کنشگران اجتماعی سخن گفت.
🔹درباب اهمیت و مرکزیت مفهوم مسئولیت همین بس که پيامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمودند:
أَلاَ كُلُّكُمْ رَاعٍ وَ كُلُّكُمْ مَسْئُولٌ عَنْ رَعِيَّتِهِ فَالْأَمِيرُ عَلَى اَلنَّاسِ رَاعٍ وَ هُوَ مَسْئُولٌ عَنْ رَعِيَّتِهِ وَ اَلرَّجُلُ رَاعٍ عَلَى أَهْلِ بَيْتِهِ وَ هُوَ مَسْئُولٌ عَنْهُمْ فَالْمَرْأَةُ رَاعِيَةٌ عَلَى أَهْلِ بَيْتِ بَعْلِهَا وَ وُلْدِهِ وَ هِيَ مَسْئُولَةٌ عَنْهُمْ وَ اَلْعَبْدُ رَاعٍ عَلَى مَالِ سَيِّدِهِ وَ هُوَ مَسْئُولٌ عَنْهُ أَلاَ فَكُلُّكُمْ رَاعٍ وَ كُلُّكُمْ مَسْئُولٌ عَنْ رَعِيَّتِهِ.
همه شما نسبت به آنچه عهده دار شده اید مسئولید، زمامدار و امام مسئول ملّت، مرد مسئول خانواده، زن مسئول امور منزل و فرزندان است ... پس هر کس نسبت به انجام وظایف و حقوقی که به او واگذار شده مسئول است.
#مسئولیت
#انسان_مسئول
#جامعه_ایرانی
#عقلانیت
#حکمت_عملی
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌 غیاب و حضور
🔸در غیاب #مسئوليت_اجتماعی، حکمت و عقلانیت به حاشیه رانده میشوند و احساسات و هیجانات مبدأ کنشهای افراد ومیداندار تحولات اجتماعی قرار میگیرد. متفکران نادیده گرفته میشوند و چهرهها (سلبریتیها)ی سیاسی، دینی، هنری و ورزشی میداندار و مرجع مستقل کنشگران میشوند و بدون اتصال به چشمه حکمت و نمایندگی از حکما و متفکران و بر اساس استحسانات و ذوقیات جامعه را به چپ و راست میکشانند و از طریق وسطی، توازن و تعادل دور میکنند. این خصیصه اختصاصی به هیچ حزب و گروهی ندارد بلکه در غیاب مسئولیت اجتماعی، خانهنشینی حکمت و پستوماندگی عقلانیت، چپ و راست، انقلابی و غیرانقلابی، اصولگرا و اصلاحطلب، عدالتخواه و آزادیطلب، همگی به چهرهها و سلبریتیهای همکیش خود پناه میبرند و از حکما و متفکران بیزار و از تفکر و اندیشهی اصیل تهی میشوند، و به جای آن، عجله و شتاب، غرور علمی، ادعای علامهگی چهرهها، اظهارنظر متخصصگونه پیرامون هر پدیده و مطلبی و اخلاقستیزی و قانونگریزی به بهانههای مختلف به فرهنگ عمومی تبدیل میشود.
🔹اما در حضور #مسئولیت_اجتماعی ضرورت حکمت و عقلانیت در راهبری تصمیمات و کنشهای انسانی احساس میشود و توسط عموم کنشگران، مرجعیت حکما و محوریت متفکران و متخصصان اصیل به رسمیت شناخته میشود و تاملات و نکتههای حکمتآميز راهبر کنش اجتماعی خواهد بود. زیرا بر اساس میدانداری حکمت و سازندگی عقلانیت، امکان رفع تعارضها و تضادهای درونی و بیرونی ممکن است و از این طریق تعادل و توازن (عدالت و نظم) بر جامعه حکمفرما میشود و حقوق و آزادیهای افراد محترم شمرده میشود. در این جامعه، احتیاط و مراقبت (حلم و تقوا) محترم است، نظر کارشناسی ازسوی متخصص مربوطه معيار است، قانون فصل الخطاب است و تمکین به قانون (حتی اگر عليه من باشد و به نفع مخالف من) بزرگترین ارزش اخلاقی و هنجار اجتماعی است. هویت، پیشرفت و امنیت ملی اصل و اساس میشوند، استقلال و میدانداری چهرهها و سلبریتیها نفی میشود و صرفا طریقی برای راهیابی به محضر ارباب معرفت و متفکران اصیل در جهت تقویت هویت، پیشرفت و امنیت ملی تلقی میشوند.
#مسئولیت_اجتماعی
#انسان_مسئول
#جامعه_ایرانی
#عقلانیت
#حکمت_عملی
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌اغتشاش و تحریم دو روی یک سکه
🔹هدف اصلی اغتشاشات و ناآرامیهای اخیر همان هدف تحریمها بعد از فتنه ۸۸ است. هدف هر دو ناامن کردن فضای کسب و کار و آشفته سازی #اقتصاد ایران عزیز است. تا از این طریق مردم را از ادامهی حرکت پرشتاب پیشرفت و توسعه بار دارند.
🔸چرا که رشد اقتصادی و رونق کسب و کار در گرو #امنیت و #آرامش روانی جامعه و اعتماد مردم به بازار و کسب و کار است. اگر امنیت اقتصادی و آرامش بازار وجود داشته باشد همهی تحریمها ناکارآمد خواهد شد. همچنان که بعد از روی کار آمدن دولت سیزدهم بارقههای امید به اقتصاد و کسب و کار در جامعه قابل مشاهده است.
🔹از این رو دشمن و مزدوران داخلی انها درصدد هستند تا با اغتشاشات و ناامنسازی جامعه و تعطیلی بازار، دولت سیزدهم و مسؤلان را مشغول حواشی کنند و کارآمدی تحریمها را در به زانو درآوردن ملت ایران تضمین کنند.
#اقتصاد
#بازار
#آرامش
#امنیت
#فتنه
#لبیک_یا_خامنه_ای
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
قال الامامُ الرِّضا عليه السّلام :
ألا إِنَّ الفَقيهَ مَنْ أَفاضَ عَلَى النّاسِ خَيْرَهُ وأَنقَذَهُمْ مِنْ أَعْدائِهِمْ وَوَفَّرَ عَلَيْهِمْ نِعَمَ جَنانِ اللهِ وَحَصَّلَ لَهُمْ رِضْوانَ الله تَعالى.
بحار الانوار / 2 / 5
متوجه باشید که فقیه کسی است که به مردم خدمت کند و وجودش برای اجتماع سودمند باشد و مردم را از چنگال دشمنان نجات بخشد
L’imam Alí Ar-ridà disse: «Sappiate che il [vero] sapiente [divino] è colui che riversa il proprio bene sugli uomini, li protegge dai loro nemici, aumenta loro i doni del Paradiso di Dio e fa in modo che il Signore Eccelso sia soddisfatto di loro»
{Biharu-l’anwar 2: 5}
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌فلسفه مسئولیت اجتماعی
❇️بخش اول:
۱. انسان در بدو تولد از فعلیتها و استعدادهایی برخوردار است که خداوند متعال در سرشت او به ودیعت نهاده است. جسم نحیف و اعضای کوچک بدن و امکان گریه کردن و مکیدن سینهمادر از فعلیتهای اوست و هزاران امکان برای رشد و پرورش جسمی، عاطفی و روحی از استعدادها و ظرفیتهای بالقوه اوست که میتوانند بالفعل بشوند. ترکیب این فعلیتها و استعدادها سازندهی مجموعهای از #نیازهای انسان برای بقا و تکامل است. بنابراین انسان موجود نیازمند به غیر است.
۲. چون انسان از بدو خلقت و تولد موجود نیازمند به غیر است همواره در حال مطالبه، اکتساب و تحصیل امور مختلف از محیط پیرامونی برای رفع نیازهای خود است. چون نیازهای انسان متنوع و متکثر است مطالبات و اکتسابات انسان نیز عرض عریض و ابعاد مختلفی دارد جسمی، معیشتی، عاطفی، شناختی، امنیتی و مانند آنها. هرچقدر انسان جلوتر میآید، نیازهای او بیشتر و گستردهتر میشود بر همین اساس مطالبات و اکتسابات او هم متنوعتر و متکثر میشود.
۳. با متنوع و متکثر شدن نیازها، مطالبات و اکتسابات، به تدریج نوعی سلسله مراتب و نظام اولویتگذاری میان نیازها و مطالبات شکل میگیرد، نیازهای قویتر در رأس این سلسله قرار میگیرد و نیازهای بعدی هم به ترتیب قدرت، غلبه و نفوذ در ساختار شخصیتی انسان در مراتب بعد قرار میگیرند. البته ممکن است که برخی از نیازها به جهت ضعف و کمرنگی آنها مزد افراد به تدریج مورد غفلت قرار گیرند و از نظام رتبهبندی نیازها حذف شوند.به همین ترتیب مطالبات و اکتسابات انسان هم رتبه بندی میشود و در یک نظام اولویتگذاری قرار میگیرند. مطالبات اهم آن مطالباتی میشود که به نیازهای قدرتمند و غالب پاسخ میدهد و مطالبات کماهمیت در پاسخ نیازهای ضعیف شکل میگیرند. بواسطه غفلت از برخی نیازها در افراد، طبیعتا برخی از مطالبات و اکتسابات هم در آن افراد شکل نگیرد.
۴. براساس حرکت جوهری، انسان بواسطه مطالبات و اکتسابات خود، وجود خود را تعیّن میبخشد وساختار وجودی، خُلق و شاکلهی شخصیتی خود(ماهیت) را میسازد. چرا که انسان تنها موجودی است که بواسط قوه ادراک و اراده متکفل ساختن خود است و میتواند استعدادها و ظرفیتهای نهفته خود را بالفعل کند و یا از آنها غافل شود و جلوی بالفعل شدن آنها را بگیرد. بنابراین انسان آن چیزی است که میخواهد و میطلبد لذا در گرو اکتسابات و مطالبات خویشتن است یا بدین واسطه خود را گروگان میگیرد و به اسارت در می آورد و شاکله¬ای محدود برای خود میسازد یا آنکه خود را از قید و بندها آزاد می کند و در این رهایی، استعدادهای حقیقی خود را فعال میسازد و شاکلهای نامحدود و متعالی را برای خود انتخاب میکند.شاکلهای که سازنده ماهیت و شخصیت انسان است و نشان دهنده ی حدود و ظرفیتهاو امکانهای انسان است. خُلق و شاکله مبدا رفتارها و برون دادهای حقیقت آدمی است. لذا انسان یک چیستی و ماهیت ثابت و واحدی ندارد بلکه بواسطه مکتسبات و اعمال خود، چیستی و ماهیت خود را میسازد. بنابراین انسان #مسئول ساختن شخصیت خود و رشد ابعاد وجودی و استعدادهای نهفته در خود است. این مسئولیت به شناخت، دقت، استحکام و توازن نیازمند است.
5. انسان علاوه بر نقش آفرینی در ساخت خود، در ساخت دیگران و جامعه هم می¬تواند دخیل باشد. والدین در ساخت فرزندان، معلم در ساخت شخصیت شاگرد، کنش همسایه در واکنش همسایه¬ها و ساخت محله، شهروندان در ساخت شهر، کارمندان در ساخت سازمان و مانند آن.
⛔️ ادامه دارد ...
#مسئولیت
#فلسفه_عمل
#حکمت_عملی
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121/907