eitaa logo
امتداد حکمت قرآنی و فلسفه الهی
1.4هزار دنبال‌کننده
570 عکس
153 ویدیو
28 فایل
حکمت قرآنی در اندیشه فیلسوفان انقلاب اسلامی: امام خمینی علامه طباطبایی شهیدان مطهری، بهشتی، صدر آیات علامه جعفری، مصباح یزدی، جوادی آملی و امام خامنه ای
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 عیون الخمینی خاطره آیت الله رمضانی از ارادت حضرت علامه حسن زاده آملی نسبت به عارف یگانه حکیم بی‌بدیل و فقیه موسس حضرت آیت الله العظمی امام خمینی •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/2069
📌 اجازه نامه مرجع تقلید برای تدریس فلسفه و حکمت و ریاضی دو اجازه ی مهم تدریس فلسفه صادره از مرحوم آیت الله العظمی به مرحومان سیّد محمّدعلی داعی الاسلام و شیخ محمّدحسین فاضل تونی «مخفي نماند که جناب مستطاب سيّد الأفاضل الأعلام وسند الأماجد الفخام آقاي حاج سيّد محمّدعلی الملقّب و المدعوّ بداعی الإسلام (دام تأييده) که هميشه در علوم متشتّته از معقول و منقول و غير ذلك تدريس و تدرّس داشته ... ؛ مجازند از جانب احقر در تدريس معقول و حکمت الهی و رياضی و ساير علوم که کما فی السّابق به افاضات علميّه خود ، مستعدّين از اهل تحصيل را مستفيض نمايند. حرّره الأحقر أبوالحسن الموسوی الاصفهانی». از کانال کشکول ناب حوزوی •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/2071
📌 اجتهاد در برابر نص 🔹ریشه‌ی همه‌ی مشکلات در تاریخ اسلام به یک اجتهاد بر می‌گردد «اجتهاد در برابر نص». آن هنگام که جمعی از مسلمین علیرغم صراحت و شفافیت بیان رسول اکرم (صل الله علیه و آله)، خود را دلسوزتر از پیامبر برای آینده اسلام دانستند و براساس رأی خود به اجتهاد پرداختند و با تفسیر غلط از قرآن کریم و سیره نبوی ، دیگری را جایگزین امیر المؤمنین کردند و همین شد آغاز انحراف. این جریان پر طمطراق با ادعای «اجتهاد»، «نوآوری»، «دلسوزی» و «انقلابی‌گری» با ابزار قدرتمند رسانه‌ای و خطابی، هرگونه مخالف و منتقدی را به حاشیه می‌کشاندند و از متن جامعه و تاثیر گذاری اجتماعی حذف کردند. 🔸 «اجتهاد در برابر نص» در ابتدا خیلی زیبا و انقلابی جلوه می‌کند و بسیاری از اهالی جامعه و حتی دلسوزان نسبت به آینده را با خود همراه می‌کند و عموم افراد تصور می‌کنند که این مدعیان پر طمطراق اجتهاد و نوآوری می‌توانند بار حل مسائل آینده جامعه و تمدن را به دوش بکشد. از این‌رو، عموم رسانه‌ها و حتی بسیاری از نخبگان جامعه، به تعریف و ترویج این مدعیان اجتهاد و نوآوری می‌پردازند و هرگونه نقد آنها را بر نمی‌تابند و منتقدین دلسوز و آینده‌نگر را با ترفندهای مختلف و برچسب‌های متنوع در چشم عموم مردم تخریب می‌کنند و آنها را از متن حذف و به حاشیه می‌کشانند. 🔹انقلاب اسلامی ایران هم در معرض این خطر بزرگ است کسانی به اسم انقلابی‌گری، در مقابل صریح بیانات و آثار رهبران و متفکران اصیل انقلاب اسلامی، به بهانه‌ی اجتهاد و نوآوری و تکامل، درصدد تغییر مبانی فلسفی، عرفانی و فقاهتی انقلاب و نظام اسلامی هستند و خود را دلسوزتر از رهبران انقلاب می‌دانند و به متفکر سازی و داستان‌سرایی درباره‌ی افرادی مشغولند که در ذهن و دل اساس مبانی حکمی و فقاهتی انقلاب اسلامی و امام خمینی و رهبر معظم انقلاب را قبول ندارند و درصدد ارائه جایگزین‌هایی برای آن از حیث فلسفه، عرفان و فقاهت هستند. اما این جایگزین‌ها را با اسم «مکتب انقلاب اسلامی» به خورد جامعه می‌دهند. 🔸 «اجتهاد در برابر نص در انقلاب اسلامی»، می‌تواند موضوع چند رساله‌ی دکتری و کتاب علمی و پژوهشی باشد تا خطرات پیش‌روی انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی را آشکار کند البته یک پیش شرط اصلی دارد و آن شجاعت علمی و نهراسیدن از صاحبان رسانه‌های قدرتمند و مقاومت در برابر بهره‌مندان ویژه از بودجه‌های کلان نهادهای مذهبی، انقلابی و دولتی است. ۱۰ خرداد ۱۴۰۳ •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/2072
انا لله و انا الیه الراجعون درگذشت عالم بزرگوار و عموزاده گرامی، آیت الله حاج سید هاشم غضنفری خوانساری فرزند آیت الله حاج سید محمد تقی غضنفری خوانساری را به محضر خانواده ایشان، مردم خوانسار و قم تسلیت عرض می‌کنم. از خداوند متعال برای آن عالم وارسته مغفرت و رحمت و برای خاندان و اردتمندان آن مرحوم صبر و سکینت را مسئلت دارم. سید مهدی موسوی ۱۱ شهریور ۱۴۰۳ https://eitaa.com/hekmat121/2073
📌 عبور از جامعه جاهلی عربی به مدینه فاضله نبوی 🔹یکی از معجزات بزرگ پیامبر اسلام (صل الله علیه و آله) تبدیل جامعه جاهلی عربی به مدینه فاضله نبوی است. شناخت این تغییر و تحول بزرگ اجتماعی می‌تواند یکی از بهره‌های ما از آن وجود مبارک باشد. 🔸 این پرسش مطرح است که پیامبر اسلام (صل الله علیه و آله) چگونه توانست این تغییر و تحول اجتماعی را به وجود آورد؟ اطلاع از چگونگی این تغییر می‌تواند الهام بخش ما در مسیر جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی باشد. 🔹 قرآن کریم بزرگترین راهنمای پیامبر اسلام در این زمینه است. قرآن کریم با ایجاد یک شبکه‌ی مفهومی از حقایق، نظم عقلانی ویژه را به انسان عربی ارائه دارد که به تدریج از جاهلیت بدوی خارج و عقلانیت توحیدی را بپذیرند و براساس آن سلوک خود را بازسازی و جامعه خود را با تعریف کنند. 🔸 در این دستگاه عقلانی جدید، همه چیز بر محور توحیدی می‌چرخد که عقل انسان بدان گواهی استدلالی و نشانه‌ای می‌دهد و با الهام از قرآن کریم و سیره و سنت پیامبر و خاندان طاهرینش (علیهم السلام) توان امتداد توحید به همه‌ی عرصه‌های زندگی بشر را در قالب قانون و اخلاق دارد. 🔰 به همین جهات رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند: «اگر از گنجینه وجود پیامبر(ص) استفاده کنیم، امت اسلامی به آنچنان موقعیتی خواهد رسید که نتوانند دیگر به او زور بگویند و او را زیر فشار و تهدید قرار بدهند؛ این درس است برای ما.» •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/2074
هدایت شده از تأملات اجتماعی
📌فهرست و آدرس یادداشت های منتشر شده، تاکنون، پیرامون کتاب «درامدی بر نظریه ی علوم انسانی آیت الله خامنه ای» ▪️مقدمه: نقطه ی عطف (جایگاه شناسی کتاب، در میان آثار علوم انسانی اسلامی) https://eitaa.com/taamollat/977 ▪️یادداشت اول: مروری بر روش شناسی کتاب، در معرفی نظام اندیشه ی آیت الله خامنه ای https://eitaa.com/taamollat/978 ▪️یادداشت دوم: - ادامه ی روش شناسی تحقیق در اندیشه ی متفکران مسلمان - معرفی «الهیات اجتماعی» بعنوان خاستگاه نظریه ی علوم انسانی ایشان https://eitaa.com/taamollat/1072 👈 درباره ی الهیات اجتماعی (مفهوم و تاثیر آن در علوم انسانی) https://eitaa.com/taamollat/1073 ▪️یادداشت سوم: تبیین بیشتر الهیات اجتماعی بمثابه ی خاستگاه علوم انسانی (بخش اول) ، تبار شناسی تاریخی مبنای الهیات اجتماعی https://eitaa.com/taamollat/1078 👈الهیات اجتماعی بمثابه خاستگاه علوم انسانی آیت الله خامنه ای ، مهمترین و مبنایی ترین مدعای کتاب: https://eitaa.com/taamollat/1079 👈نوآوری متفکران مسلمان در ایجاد خاستگاه دینی برای علوم انسانی https://eitaa.com/taamollat/1088 ▪️یادداشت چهارم: الهیات اجتماعی بمثابه ی خاستگاه علوم انسانی (بخش دوم) https://eitaa.com/taamollat/1093 ▪️یادداشت پنجم: گزارشی از فرایند روش تحقیق در نظام اندیشه ایت الله خامنه ای، بمنظور دستیابی به نظریه ی علوم انسانی ایشان https://eitaa.com/taamollat/1109 👈 چرا پرداختن به نظریه ی علوم انسانی و نظریه ی اجتماعی متفکران انقلاب اسلامی مهم است؟ https://eitaa.com/taamollat/1110 ▪️یادداشت ششم: گزارش فصل دوم: «شخصیت علمی و پایگاه معرفتی آیت الله خامنه ای» https://eitaa.com/taamollat/1112 👈درباره ی نظریه ی اجتماعی: https://eitaa.com/taamollat/1116 ▪️یادداشت هفتم: علم در اندیشه ی آیت الله خامنه ای ، مقدمات تاریخی https://eitaa.com/taamollat/1153 👈تعریف علم در اندیشه ی آیت الله خامنه ای و تاثیرات آن بر نظریه ی علوم انسانی https://eitaa.com/taamollat/1155 ▪️یادداشت هشتم: مقایسه ی کوتاه بین فضای علم در غرب و جهان اسلام https://eitaa.com/taamollat/1179 https://eitaa.com/taamollat/1195 ▪️یادداشت نهم: چیستی علم: لایه های نگاه ایشان به مقوله ی علم https://eitaa.com/taamollat/1218 👈دو نکته در رابطه با علم و حیات اجتماعی https://eitaa.com/taamollat/1220 👈درباره ی روش استخراج نظام اندیشه متفکران(روش شناسی خود کتاب) https://eitaa.com/taamollat/1221 @taamollat
📌 عرفان امام خمینی مهمترین کتاب عرفانی امام خمینی کتاب شریف مصباح الهدایة الی الخلافة و والولایة است. هر تقریری از عرفان امام خمینی بدون توجه به این کتاب، تحریف اندیشه امام خمینی است. •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/2079
📌 مقام عرفانی شهادت در مکتب عرفانی امام خمینی 🔸برخلاف اهل تصوف که بر تنقیص شهادت اهتمام دارند و شهادت را نتیجه عدم ارادت به مرشد خود می‌پندارند، در منطق قرآن کریم و معارف اهلبیت (علیهم‌السلام)، و اوج مقامات عرفانی و منازل سیر و سلوکی انسان سالک است. 🔹بر همین مبنا در مکتب عرفانی و تربیتی امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه) «از شهدا که نمی‌شود چیزی گفت. شهدا شمع محفل دوستانند.‏‎ ‎‏شهدا در قهقهۀ مستانه شان و در شادی وصولشان ‏‏عِندَ رَبِّهِم یُرزَقون‌اند؛ و از «نفوس‏‎ ‎‏مطمئنه ای» هستند که مورد خطاب ‏‏فَادخُلِی فِی عِبادِی وادخُلیِ جَنَّتِی پروردگارند. اینجا‏‎ ‎‏صحبت عشق است و عشق؛ و قلم در ترسیمش برخود می‌شکافد.» ✍صحیفه امام جلد ۲۱ ص ۱۴۷ •┈┈••✾••┈┈• ❇️ https://eitaa.com/hekmat121/2080
📌 پیام یکی از اعضای کانال امتداد ... واقعا کسی نیست که نسبت به این انحراف بزرگ موضع بگیرد و مکتب فکری انقلاب اسلامی را از خطر تحریف و انحراف نجات دهد؟؟؟ https://eitaa.com/hekmat121/2081