🇵🇸 مقایسهٔ بلال خالد، عکاس فلسطینی، از عکسهایی که در جام جهانی قطر و جنگ غزه گرفته | بخش دوم
#فلسطین
📌درآمدی بر بنیانهای معرفتی فقه الاجتماع
✍سید مهدی موسوی
شبکه اجتهاد
http://ijtihadnet.ir/%d8%af%d8%b1%d8%a2%d9%85%d8%af%db%8c-%d8%a8%d8%b1-%d8%a8%d9%86%db%8c%d8%a7%d9%86%d9%87%d8%a7%db%8c-%d9%85%d8%b9%d8%b1%d9%81%d8%aa%db%8c-%d9%81%d9%82%d9%87-%d8%a7%d9%84%d8%a7%d8%ac%d8%aa%d9%85/
📌از علوم انسانی تا فقه الاجتماع
✍سید مهدی موسوی
شبکه اجتهاد
http://ijtihadnet.ir/%d8%a7%d8%b2-%d8%b9%d9%84%d9%88%d9%85-%d8%a7%d9%86%d8%b3%d8%a7%d9%86%db%8c-%d8%aa%d8%a7-%d9%81%d9%82%d9%87-%d8%a7%d9%84%d8%a7%d8%ac%d8%aa%d9%85%d8%a7%d8%b9-%d8%b3%db%8c%d8%af-%d9%85%d9%87%d8%af%db%8c/
📌 یادبود طلبه بسیجی کربلایی محمد حسین خانجانی (رحمة الله علیه)
در ایام شهادت صدیقه طاهره حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) یاد کنیم از حضرت امام خمینی و شهدای اسلام و همچنین سرباز پاک باخته امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) طلبه بسیجی کربلایی محمد حسین خانجانی (رحمة الله علیه) و ایشان را در عزاداریها شریک کنیم.
باشد که موجب مغفرت و تعالی درجات او در عالم برزخ و بهرهمند از سفره کرامت حضرت صدیقه طاهره باشد انشاءالله.
رحم الله تعالی من یقرأ الفاتحة و الاخلاص مع الصلوات.🌺
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم💐
📌 دو محور مهم خطبه فدکیه
خطبه حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها) در مسجد مدینه در حضور مهاجرین و انصار، جاودانه ترین سند مظلومیت و در عین حال حکمت و عقلانیت آن حضرت است.
به نظر میرسد حضرت در این خطبه، دو امر مهم را تذکر میدهد:
🔹 ۱. تبیین جریان هدایت و فلسفهی امامت به عنوان نظامبخشترین رکن جامعه؛
ظاهراً حضرت میخواهند به سران و خواص جامعه بفهمانند که باید دوباره در نظام اندیشه توحیدی اسلام و جایگاه هدایت و نبوت به نحو عمیق بنگرند تا بتوانند فلسفه و جایگاه امامت را درک کنند. چرا که ریشه اصلی انحراف آنان از امامت، غفلت از توحید و نبوت و جریان هدایت و تربیت انسان است.
🔸 ۲. تذکر مسئولیت اجتماعی و مشارکت سازنده مردم در تحولات اجتماعی؛
حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها) در بخش دوم خطابه، مردم و انصار را خطاب قرار میدهند و بیتفاوتی و بیتوجهی آنها گله میکنند و از عوامل روانشناختی و جامعهشناختی بیتفاوتی و بیمسئولیتی آنها در حمایت از جریان امامت پرده بر میدارد. در نهایت تذکر میدهند که دود این بیتفاوتی و انتخاب نادرست به چشم خود آنها خواهد رفت.
#خطبه_فدکیه
#فلسفه_امامت
#مسئولیت_اجتماعی
#نظام_اندیشه_اسلامی
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
ایتا
https://eitaa.com/hekmat121
بله
https://ble.ir/hekmat121
📌 فاطمیه و عقلانیت سیاسی و انقلابی
🔹حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها) معلم بشریت در سیاست و قیام علیه انحراف و تحریف در امر حکومت و ولایت است. در زمانهای که همگان به جهت راحتی و رفاه مادی، چشم بر حقیقت پوشیدند و با بیتفاوت از کنار انتخاب حاکمان گذشتند - چرا که در آن طرف چهرههای رسانهای بزرگی قرار داشتند که سوابق قابل توجه و القاب بزرگی را هم بدک میکشند - در چنین زمانهای در برابر همهی فعالیت رسانهای و اقتدار القاب و اعتبارات اجتماعی میایستد و از حقیقت مظلوم و طریقت حق در امر حکومت و ولایت دفاع میکند.
🔸حضرت زهرا (سلام الله علیها) یک سیاستمدار انقلابی و یک کنشگر حقیقتخواه و دلسوز جامعه و مردم است و از وضعیت آینده مردم نگران است و همواره به مردان و زنان جامعه اسلامی این انذار را میدادند که سکوت در برابر انتخاب نادرست و بیمسئولیتی در برابر حاکمیت اسلامی و نحوه نظم بخشی به جامعه، عنقریب آنها را به جاهلیت باز میگرداند و باید منتظر حوادث شوم و حاکمیت ظالمانه بنی امیه باشند.
✔️ فاطمیه ایام تذکار جریان اقتدار طلب و پر سر و صدای انحراف و تحریف حاکمیت و ولایت اجتماعی است.
✔️ فاطمیه ایام شرکت در کلاس درس سیاست الهی و عقلانیت انقلابی حضرت صدیقه طاهره است که متن آن #خطبه_فدکیه است و شرح آن نهجالبلاغه.
#خطبه_فدکیه
#فلسفه_امامت
#حکومت_اسلامی
#مسئولیت_اجتماعی
#نظام_اندیشه_اسلامی
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
ایتا
https://eitaa.com/hekmat121
بله
https://ble.ir/hekmat121
📌اول متکلم اسلام
🔹 دانش کلام از جمله علوم اسلامی است که عهدهدار تبیین معارف و اصول اسلامی و دفاع از عقاید مسلمین و مرزهای فرهنگی جامعه اسلامی و نقد جریانهای انحرافی است. این دانش بلافاصله بعد از وفات رسول خدا (صل الله علیه و آله) آغاز شد.
🔸 اولین مسئله کلامی که در جامعه اسلامی مطرح شد و به تبع آن مسایل دیگر به وجود آمد مسئله #امامت و #ولایت بود. مسئله مهمی که قرآن کریم از آن به عنوان محور همهی رسالت پیامبر و تکمیل کنندهی دین و عزت جامعهی اسلامی یاد میکند.
🔹 اولین شخصی که تلاش کرد یک تبیین کاملا علمی و دقیق از مسئله امامت و ولایت ارائه دهد و بدین واسطه به دفاع از جریان حق و انتقاد از انحراف و تحریف پرداخت حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها) است.
🔸 خطبهی فدکیه و خطابهی نزد زنان مدینه و همچنین برخورد غضب آلود با سران خلافت، از جمله تلاشهای آن بانوی مطهره است که با هدف یقظه و بیداری جامعهی اسلامی و تبیین صحیح همهی دین اسلام در یک چارچوب منظم علمی و منطقی صورت گرفت.
🔹 ما پیش از خطبه فدکیه، هیچ متن دیگر کلامی نداریم که اینگونه به تبیین اصول دین و دفاع از آن پرداخته باشد و به نقد جریان مقابله اشاره داشته باشد.
🔸 نگاه اجمالی به فهرست مطالب این خطبه به خوبی روشن میسازد که آن حضرت، براساس یک ترتیب منطقی و حکمی از اصل توحید و فلسفه نبوت و حکمت شرایع آغاز میکند تا بتواند فلسفه امامت و ولایت را تبیین سازد و به طرح طرف مقابل پاسخ نظاممند ارائه دهد.
#کلام
#خطبه_فدکیه
#فلسفه_امامت
#حکومت_اسلامی
#نظام_اندیشه_اسلامی
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌 فهم اقتدارگرایانه از ولایت و حکومت، آغاز انحراف امت اسلامی
🔹انحراف از آنجا شروع شد که امامت و خلافت بعد از نبی مکرم اسلام (صل الله علیه و آله) کاملا سیاسی، ارادهگرایانه و اقتدارگرایانه فهم و تفسیر شد. به این معنا که خلافت صرفا ریاست و سرپرستی جامعه و بر عهده گرفتن زمام امور حکومت و سیاست است و هیچ نسبتی با حقایق معنوی و ابعاد وجودی انسان ندارد.
بر اساس چنین فهمی از خلافت و سیاست، در درستی انتخاب پیامبر اسلام (صل الله علیه و آله) در روز غدیر تردید ایجاد شد چرا که اگر خلافت سرپرستی جامعه و برعهده گرفتن امور مادی جامعه است به قدرت و اقتدار متناسب وابسته و در فرهنگ جامعهی آن زمان که هنوز بنیانهای فکری جاهلیت آن زمان حضور فعال داشت، اقتدار در شیخوخیت و قدرت قبیلگی معنا مییافت. با توجه به این فهم، ولایت و امامت به یک امر فرعی و حاشیهای مبدل شد و با خارج کردن آن از اصول عقاید و با «اجتهاد در برابر نص» و تکیه بر تفاهم اجتماعی میان مهاجرین و انصار، مسیر جامعه اسلامی را تغییر دادند و بلغ ما بلغ.
🔸 در حالی که در مکتب فکری حضرت صدیقه کبری فاطمه زهرا (سلام الله علیها) ولایت و خلافت بر مبنای فهم توحیدی از عالم و آدم و در ادامه رسالت نبوت و هدایت قرار دارد و سرپرستی جامعه و مدیریت امور، فقط هدف متوسط ولایت است؛ آنچه غایت اصلی ولایت و خلافت است تربیت نفوس و هدایت دلها به سمت خداوند متعال در محیط سالم اسلامی است. خلیفه، ولی و امام جامعه محور وحدت قلوب و مانع از افتراق و جدایی امت و موجب نظام اجتماعی است. او قلب تپندهی جامعه است و خون عقلانیت و معنویت و عدالت را در رگهای جامعه به حرکت در میآورد تا همه انسانها تربیت شوند و همهی ظرفیتهای وجودیش اعم از معنوی و طبیعی رشد یافته و شکوفا شود. به همین جهت قدرت و اقتدار در این مکتب فکری به اعتبارات اجتماعی و شیخوخیت و تعصبات قومی و قبیلگی وابسته نیست بلکه به قدرت عقل، حکمت و ایمان و میزان وابستگی به خداوند متعال که منبع همه خوبیها و قدرتهاست مرتبط است. در این نگرش،ولایت و امامت از اصول معارف و عقاید اسلامی، عامل کمال دین، اتمام نعمت و رکن همهی شریعت و تنها طریق اقامهی توحید در همهی شئون اجتماعی و تربیت توحیدی انسان است.
🔹بر این مبنا، حکمت انتخاب الهی و ابلاغ آن توسط پیامبر اسلام (صل الله علیه وآله) در روز غدیر آشکار میشود؛ چرا که به اذعان همهی مسلمین، امیرالمؤمنین حضرت علی بن ابیطالب (علیه السلام) اعقل، اعلم، اعبد، افضل و اشرف مردم بعد از نبی مکرم اسلام بود و تنها او بود که به تربیت انسان و شکوفایی استعدادها و ظرفیتهای وجودی انسان و هدایت جامعه در مسیر سعادت و فضیلت علم و قدرت داشت.
🔸 حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها) در اقدامات و خطابههایش، با گریهها و قهرهایش، با بیماری و شهادتش، با نحوه کفن و دفنش، درصدد تعلیم این معرفت بود که:
✔️ اولا ولایت و امامت صرفا یک سرپرستی اجتماعی و اقتدار سیاسی نیست بلکه فراتر از آن و در امتداد نبوت و هدایت در جهت اقامهی توحید و تربیت جامع بشریت است.
✔️ثانیا یک مسئله فرعی و حاشیهای نیست که با اهل حل و عقد مشخص بشود بلکه قوام اسلام و نظام امت است لذا تعیین تکلیف آن بر عهده خداوند متعال و ابلاغ آن در راستای رسالت نبی مکرم اسلام است.
✔️ثالثا قدرت و اقتدار یک امر نسبی و صرفا ارادی نیست بلکه با حقیقت، عقلانیت و حکمت، ایمان و معنویت و اتصال وجودی با خداوند متعال معنا مییابد نه با اعتبار سازی و تفاهم اجتماعی؛
✔️ رابعاً هیچ کس جز حضرت مولی الوحدین علی بن ابی طالب از چنین حقیقت وجودی و شأنیت الهی برخوردار نیست که تربیت انسان و زمان امور به دست او سپرده شود.
🔹 نکته
برای تفصیل این مطلب، مطالعه کتاب ارزشمند امامت و رهبری در اسلام اثر فیلسوف متفکر آیت الله استاد #شهید_مطهری بسیار سودمند است.
#خطبه_فدکیه
#فلسفه_امامت
#ولایت
#حکومت_اسلامی
#تربیت
#هدایت
#سعادت
#نظام_اندیشه_اسلامی
#اراده_گرایی❌
#اقتدار_طلبی❌
#فلسفه_شدن
#فلسفه_قدرت
#اصالت_فاعلیت
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121/1529
📌 توحید در متن زندگی
فیلسوف انقلاب استاد شهید مرتضی مطهری:
از نظر اسلام توحید اگر صرفا توحید نظری باشد یعنی در مرحله فکر و نظر بماند، به مرحله عمل نرسد، در مرحله اندیشیدن متوقف بشود و در مرحله بودن و زیستن انسان تحقق پیدا نکند، این توحید، توحید حقیقی و واقعی نیست.
منبع: خدا در زندگی انسان. درس دوم
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌 تعطیلی عقل
بزرگترین بحران یک جامعه «تعطیلی عقل» و جایگزین کردن امری دیگر است. چرا که ستون و قائمه انسان عقل است.
امروزه بسیاری به بهانهی مختلف این حجت باطنی را تعطیل و چیز دیگری جایگزین آن میکنند.
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌 جبهه مقاومت فکر و فرهنگ
🔹دنیای امروز، تشنهی معارف ناب قرآن و اهلبیت در قامت یک مکتب عمیق فکری و فرهنگی است.
🔸همانگونه که سالک الی الله سردار شهید حاج قاسم سلیمانی (رحمةالله) نشان داد که مکتب امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه) قدرت ایجاد جبهه مقاومت در عرصههای نظامی را دارد به طور قطع میتوان به جبههی مقاومت فکر و فرهنگ فکر کرد و ظرفیتهای فراوان مکتب امام و انقلاب را به دنیا معرفی کرد.
🔹به طور نمونه مکتب سلوکی و تربیتی امام خمینی تنها طریق مطمئن در عرصهی جامعهپردازی و تمدن سازی است چرا کمال امام خمینی در عرفان و حکمت و فقه و سیاست، از او یک شخصیت کمنظیر در تاریخ به وجود آورده است که در محضر او هزاران شهید واصل و صدها حکیم متأله تربیت یافته است و از همه مهمتر او توانست یک ملت را بیدار و در طریق سلوک و مجاهدت الهی قرار دهد بلکه او امت اسلام را زنده کرد.
🔸کدام عارف و حکیم و فقیهی چنین عظمت عرفانی و سعهی وجودی داشته است که عُشر این انقلاب بزرگ روحی و تحول باطنی انسان را در این گسترهی عظیم رقم زند.
🔹بدون تردید حضرت امام خمینی (ره) سرآمد عارفان و حکیمان و فقیهان ماست او نادرهی تاریخ و سازندهی جهانی است که زمینهساز ظهور حضرت موعود (سلام الله علیه) خواهد بود.
🔸ایجاد جبههی جهانی مقاومت فکر و فرهنگ براساس مکتب جامع امام خمینی(ره) رسالت حوزههای علمیه و دانشگاههایی است که دل در گرو مکتب جامع امام خمینی دارند و در افق متعالی تمدن سازی میاندیشند.
#مکتب_تربیتی_امام
#مکتب_فقاهتی_امام
#جبهه_مقاومت_فکر_و_فرهنگ
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌استثنای تاریخ
آیت الله العظمی خامنه ای:
حقیقتاً امام بزرگوار ما یک استثناء در تاریخ ما و یک قلهى بلند در حرکت ملت ایران بود. این را نه از باب عشق و علاقهیى که همچنان کانونش در دل ما نسبت به ایشان گرم است، عرض مىکنیم؛ بلکه نگاه منصفانهى هرکسى این را تأیید مىکند.
امام حقاً و انصافاً یک عنصر استثنایى بود.
رجال تاریخى کشور را ما مىشناسیم. بنده کموبیش با تاریخ آشنا هستم. این شخصیت جامع نه در بین علماى بزرگ ما نظیر دارد، نه در بین زمامداران این کشور نظیر دارد، نه در بین مصلحان و منادیان تحول در این کشور نظیر دارد. بزرگانى مثل مرحوم سید جمال و تحولخواهانى که در کشور ما یا حتّى در دنیاى اسلام بودند، کجا؛ این مرد چند بعدىِ عمیقِ حقیقتاً توصیف ناشدنى کجا؟
ما علما و فقهاى بزرگى داشتیم که سخنان و مطالب آنها در اختیار ماست؛ امام بزرگوار در ردیف اول اینگونه شخصیتها قرار مىگیرد.
بنده شرح حال بسیارى از فلاسفه، عرفا، دانشمندان علوم عقلى، سیاسیون، پیرمردهاى پخته و آدمهاى سنجیده را در کتابها خواندهام یا در زندگىام با آنها برخورد داشتهام؛ حقاً فاصلهى بین آنها و امام بزرگوار، فاصلهى زیادى است. هرکدام از ابعاد گوناگون این شخصیت، به تنهایى از نظایر خود جلوتر و پیشتر است.
❇️ بیانات در دیدار اعضای ستاد برگزاری مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) - 1384/03/10
#امام_خمینی
#مکتب_تربیتی_امام
#مکتب_فقاهتی_امام
#جبهه_مقاومت_فکر_و_فرهنگ
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌 جای تعجب نیست❗️
🔹با غفلت و دوری حوزههای علمیه و نهادهای فرهنگی از مکتب تربیتی امام خمینی و جایگزین شدن آثار و روشهای سایرین، وضعیت نابهنجار فرهنگ و هنر، تربیت و اخلاق در مراکز هنری، علمی، ورزشی و رسانهای خیلی جای تعجبی ندارد.
🔸زمانی که هیچ برنامهی تربیتی و تبلیغی برای #چهرههای کشور وجود ندارد و اصلا حوزه و انقلابیون خود را در قبال آنها مسئول نمیدانند، زمانی که چهرههای مشهور ما از اولیات معارف اسلامی و اصول اخلاقی و تربیتی را #مطلع نیستند چه جای گله گذاری و شکایت کردن است؟
🔹 زمانی که بسیاری از مفاهیم و عناصر زبانی جامعه از معنا تهی شدهاست و نزد نسل جدید فضیلتها رنگ باخته است و مفاهیم ارزشی یا حذف شدهاند و یا تغییر معنا دادهاند چرا انتظار زیست اخلاقی و شرعی باید داشت؟
🔸 امروز، نیاز به کانونهای عظیم تبلیغی مبتنی بر پایگاههای فکری و معرفتی نیاز داریم کانونهایی که طرحی نو دراندازند و طیبانه به سراغ چهرههای هنری و ورزشی و رسانهای بروند و افقهای متعالی حیات طیبهی اسلامی را به آنها معرفی کنید.
بسم الله
جاده و اسب مهیاست بیا تا برویم
جامعه منتظر ماست بیا تا برویم
#مکتب_تربیتی_امام
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺«وحدت حوزه و دانشگاه، راهبردیترین اندیشه حضرت امام خمینی(ره)»
➕
روایتی از شکلگیری طرح دفتر همکاری حوزه و دانشگاه و استقبال حوزویان و دانشگاهیان از این امر
🔻 در گفتگو با: آیت الله محمود محمدی عراقی
📌 عقل عملی
حکیم انقلاب، آیت الله العظمی خامنهای:
🔹 در درجهی اول، نیاز تمدنسازىِ اسلامىِ نوین به ایمان است. این ایمان را ما معتقدین به اسلام، پیدا کردهایم. ایمان ما، ایمان به اسلام است. در اخلاقیات اسلام، در آداب زندگی اسلامی، همهی آنچه را که مورد نیاز ماست، میتوانیم پیدا کنیم؛ باید اینها را محور بحث و تحقیقِ خودمان قرار دهیم.
🔸 ما در فقه اسلامی و حقوق اسلامی زیاد کار کردهایم؛ باید در اخلاق اسلامی و #عقل_عملی اسلامی هم یک کار پرحجم و باکیفیتی انجام دهیم - حوزهها مسئولیت دارند، دانشوران مسئولیت دارند، محققان و پژوهشگران مسئولیت دارند، دانشگاه مسئولیت دارد - آن را مبنای برنامهریزیمان قرار دهیم، آن را در آموزشهای خودمان وارد کنیم؛ این چیزی است که امروز ما به آن احتیاج داریم و باید دنبال کنیم.
🔹این مطلب اول و نکتهی اول در باب تمدنسازی نوین اسلامی و به دست آوردن و رسیدن به این بخش اساسی از تمدن است، که سلوک عملی است.
https://khl.ink/f/21252
۱۳۹۱/۰۷/۲۳
بیانات در دیدار جوانان استان خراسان شمالی
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌تقویت روحیهی مسؤولیتشناسی
آیتالله العظمی خامنهای:
تقویت روحیهی مسؤولیتشناسی در مردم یکی دیگر از ارزشهاست. مردم نباید احساس بیمسؤولیتی کنند. خیلی مهمّ است که این روحیه در همهی مردم بهوجود آید که مسؤولند: در قبال قضایای جامعه همه مسؤولیت دارند و برای پیشبرد جامعه و گذراندن آن از پیچهای خطرناک و پرتگاههای دشوار، هر کاری که میتوانند، باید انجام دهند.
https://khl.ink/f/7227
۱۳۸۱/۱۱/۱۵
بیانات در دیدار مسئولان سازمان صدا و سیما
#عقل_عملی
#مسئولیت_اجتماعی
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
أَنزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَسَالَتْ أَوْدِيَةٌ بِقَدَرِهَا فَاحْتَمَلَ السَّيْلُ زَبَدًا رَّابِيًا وَمِمَّا يُوقِدُونَ عَلَيْهِ فِي النَّارِ ابْتِغَاءَ حِلْيَةٍ أَوْ مَتَاعٍ زَبَدٌ مِّثْلُهُ كَذَٰلِكَ يَضْرِبُ اللَّهُ الْحَقَّ وَالْبَاطِلَ فَأَمَّا الزَّبَدُ فَيَذْهَبُ جُفَاءً وَأَمَّا مَا يَنفَعُ النَّاسَ فَيَمْكُثُ فِي الْأَرْضِ كَذَٰلِكَ يَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ
ﺧﺪﺍ ﺍﺯ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﺁﺑﻲ ﻧﺎﺯﻝ ﻛﺮﺩ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻫﺮ ﺩﺭّﻩ ﻭ ﺭﻭﺩﻱ ﺑﻪ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﮔﻨﺠﺎﻳﺶ ﻭ ﻭﺳﻌﺘﺶ [ ﺳﻴﻠﺎﺑﻲ ] ﺟﺎﺭﻱ ﺷﺪ ، ﺳﭙﺲ ﺳﻴﻠﺎﺏ ، ﻛﻔﻲ ﭘُﻒ ﻛﺮﺩﻩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺭﻭﻱ ﺧﻮﺩ ﺣﻤﻞ ﻛﺮﺩ ، ﻭ ﻧﻴﺰ ﺍﺯ ﻓﻠﺰﺍﺗﻲ ﻛﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺁﻭﺭﺩﻥ ﺯﻳﻨﺖ ﻭ ﺯﻳﻮﺭ ﻳﺎ ﻛﺎﻟﺎ ﻭ ﻣﺘﺎﻉ ، ﺁﺗﺶ ﺑﺮ ﺁﻥ ﻣﻰ ﺍﻓﺮﻭﺯﻧﺪ ، ﻛﻔﻲ ﭘُﻒ ﻛﺮﺩﻩ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺳﻴﻠﺎﺏ ﺑﺮ ﻣﻰ ﺁﻳﺪ ; ﺍﻳﻦ ﮔﻮﻧﻪ ﺧﺪﺍ ﺣﻖ ﻭ ﺑﺎﻃﻞ ﺭﺍ [ ﺑﻪ ﺍﻣﻮﺭ ﻣﺤﺴﻮﺱ ] ﻣَﺜَﻞ ﻣﻰ ﺯﻧﺪ . ﺍﻣﺎ ﺁﻥ ﻛﻒِ [ ﺭﻭﻱ ﺳﻴﻞ ﻭ ﺭﻭﻱ ﻓﻠﺰ ﮔﺪﺍﺧﺘﻪ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﻛﻨﺎﺭﻱ ﺭﻓﺘﻪ ] ﺑﻪ ﺣﺎﻟﺘﻲ ﻣﺘﻠﺎﺷﻲ ﺷﺪﻩ ﺍﺯ ﻣﻴﺎﻥ ﻣﻰ ﺭﻭﺩ ، ﻭ ﺍﻣﺎ ﺁﻧﭽﻪ [ ﭼﻮﻥ ﺁﺏ ﻭ ﻓﻠﺰ ﺧﺎﻟﺺ ] ﺑﻪ ﻣﺮﺩم ﺳﻮﺩ ﻣﻰ ﺭﺳﺎﻧﺪ ، ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻦ ﻣﻰ ﻣﺎﻧﺪ . ﺧﺪﺍ ﻣَﺜَﻞ ﻫﺎ ﺭﺍ ﺍﻳﻦ ﮔﻮﻧﻪ ﺑﻴﺎﻥ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ [ ﺗﺎ ﻣﺮﺩم ﺩﺭ ﻫﻤﻪ ﺍﻣﻮﺭ ﺣﻖ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺑﺎﻃﻞ ﺑﺸﻨﺎﺳﻨﺪ . ]
(رعد ١٧)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 پیام تصویری خبرنگار زن اهل غزه به دیدار امروز رهبر انقلاب: اگر موضع همه ملتها مثل مردم ایران بود، فلسطین تابحال آزاد شده بود
🔹هماکنون در جریان دیدار جمعی از زنان و دختران با رهبر انقلاب، پیام تصویری خانم اِسراء البُحَیصی خبرنگار شبکه العالم از میان ویرانههای شهر غزه در حسینیه امام خمینی پخش شد.
🔹البُحَیصی در سخنانش با سلام و درود به مردم ایران و رهبر انقلاب از مقاومت مردم فلسطین گفت و تاکید کرد که «شما ملت ایران تنها ملتی هستید که پای موضوع فلسطین و مسجدالاقصی ایستادید و بخاطر این حمایت تحت شدیدترین تحریمها و فشارها قرار گرفتید.»
🔹خانم البُحَیصی گفت: من در جلسه شما حاضر نیستم اما پیام من را میشنوید، پیام من این است؛ همانطور که تا الان از مردم فلسطین حمایت کردید، به حمایت خودتان ادامه دهید. اگر موضع و ایستادگی همه کشورهای اسلامی همچون ایران بود، سرزمین فلسطین تا الان آزاد شده بود.
🔹خانم البُحَیصی در بخشی از این ویدیو گفت که معلوم نیست من زنده بمانم و ممکن است خداوند شهادت را نصیبم کند اما از شما درخواست دارم مردم فلسطین و غزه را تنها نگذارید و بدانید که خداوند با ما است. ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
🗓 #دیدار_بانوان۱۴۰۲
#غزه
#فلسطین
#غیرت
📌عجب ماجرایی
🔹این پنجشنبه و جمعه توفیق شد چند کتاب تحلیلی دربارهی جریانهای فکری معاصر ایران بخوانم و بار دیگر در باب چرایی شکلگیری انبوه جریانها و فرقهها با لباسها اسلامی و غیر اسلامی فکر کنم.
🔸شاید در هیچ زمانی به اندازه زمان ما یعنی یکصد سال اخیر فرقه سازی و گروهبندی شکل نگرفته باشد الا در دو سه قرن اول اسلام.
🔹مکتب قرآن گرایان، سوسیالیستهای خداپرست، حزب برادران، نهضت آزادی، فرقان، مجاهدین خلق، حزب توده، چریکهای فدایی خلق، کانون نویسندگان، انجمن شاهنشاهی فلسفه، دارالتبلیغ، گروههای کوچک چپ اسلامی، انجمن حجتیه، و صدها جریان و فرقهی دیگر در پیش از انقلاب اسلامی.
همچنین شخصیتهای چون: احمد کسروی، علی اکبر حکمیزاده، خرقانی، شریعت سنگلچی، تنکابنی، قلمداران، ابوالفضل برقعی، محمدتقی شریعتی، علی شریعتی، محمد حنیفنژاد، احسان طبری، اکبر گودرزی، مسعود رجوی، حسین روحانی، حبیبالله آشوری، مهدی بازرگان، حبیبالله پیمان، احمد فردید، جلال آلاحمد، حسین نصر، سید محمود طالقانی، سبد محمد موسوی خوئینیها و صدها شخصیت فکری و کنشگر اجتماعی دیگر.
🔸هر کدام از این جریانات و شخصیتها بنیانهای فکری و سرنوشت ویژهای داشتهاند که خوانش دقیق آنها میتواند چراغ آیندهی ما و محکی برای شناخت جریانات و گروههای زمان ما باشد.
🔹میتوان با شناخت مشترکات فکری از سرنوشت محتمل جریانات و شخصیتهای زمان خودمان مطلع شد و در انتخاب ها و پیرویها، اعتمادها و بیاعتمادیهای خودمان احتیاط کرد.
🔸در این میان آنچه زیاد خودنمایی میکند فراوانی دغدغهی #چپ_اسلامی و تلاش برای روایت چپگرایانه و عدالتخواهانه از اسلام و نقد تاریخ تشیع و علوم اسلامی بخصوص علوم عقلی همچون فلسفه و منطق اجتهاد (علم اصول) به جهت دغدغهی تغییر اجتماعی و سرپرستی جامعه است.
این جریانها با نگرش انتقادی به تاریخ حوزههای علمیه و علوم اسلامی، تلاش دارند تا شیوههای متفاوتی را برای فهم دین و تغییر اجتماعی و سرپرستی جامعه معرفی کنند. برخی با دال توحید، برخی با اندیشه ولایت، برخی با مفهوم عدالت. اما همه از، نوزایی تفکر (رنسانس) و تأسیس فلسفه، منطق، روش و علوم جدید اسلامی سخن میگویند. جالبتر اینکه بنیاد این رنسانس و تأسیس را هم در انقطاع تاریخی و گسست فرهنگی از تاریخ تشیع و بازگشت بیواسطه به متون اصلی قرآن یا حدیث میدانند.
🔹عموم این جریانها با برساخته دانستن عقل، عقل شیعی از شیخ مفید و فارابی و ابن سینا، تا خواجه نصیرالدین طوسی و ملاصدرا و شیخ انصاری را تابعی از فلسفهی یونانی و جریان اعتزال سنی میدانند و هیچ نوع اصالت و هویت مستقلی برای فلسفهی اسلامی و علم اصول شیعی (منطق اجتهاد) قائل نیستند، از اینرو، بر انقطاع تاریخی و گسست فرهنگی اصرار دارند و بر بازگشت به نقطه صفر و آغاز از نو و تأسیس فلسفه و روش و منطق حجیت تمرکز کردهاند.
🔸پرسش مهم این است که چرا اشخاص و جریانهای #چپ_اسلامی همواره با فلسفه اسلامی موجود و اجتهاد عمیق جواهری مرسوم در حوزهها مخالف هستند و درصدد تولید فلسفههای جدید و تغییر منطق اجتهاد بر پایهی نوعی «سلفیگری مدرن» یا «روشنفکری سلفی» هستند؟
#روشنفکری_سلفی
#سلفیگری_مدرن
#نواخباری
#چپ_اسلامی
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌مؤلفههای انسان بصیر
اميرالمؤمنين امام علی عليهالسلام:
🔹اِنَّمـَا الْبـَصـيـرُ مـَنْ سـَمـِعَ فـَتـَفـَكَّرَ وَ نـَظـَرَ فـَاءَبـْصـَرَ وَانْتَفَعَ بِالْعِبَرِ، ثُمَّ سَلَكَ جَدَداً واضِحاً
🔸انـسـان بـا بـصـيـرت كـسى است كه بشنود و خوب بينديشد و بنگرد و ببيند و از تجارب دنيا بهره گيرد، سپس در راه روشن حركت كند.
📚 نهجالبلاغه ، خ ۱۵۲، ص ۴۷۴
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌 چپ_اسلامی
🔹 #چپ_اسلامی متشکل مجموعهای از نیروهای جوان مسلمان است که با اهداف اجتماعی همچون عدالت خواهی و یا ستیز با تمدن غرب، به کنشگری اجتماعی توجه دارند و علوم حوزوی موجود اعم فلسفه و فقه را برای این کنشگری انقلابی کافی نمیدانند و معتقدند که باید طرحی نو در افکند و علوم جدیدی را بر منطق و پایههای نوین تأسیس کرد. از اینرو، به فلسفههای انتقادی غرب چشم دوخته و با الهام از منطق دیالکتیک و فلسفه تضاد و همچنین نگرشهای کلگرایانه و ساختارگرایانه، سعی در بازسازی اسلام برای کنترل مناسبات انسانی و سرپرستی و تصرف معادلات اجتماعی و ستیز با تمدن غرب بخصوص لیبرال سرمایهداری دارند.
🔸 در جریان #چپ_اسلامی، طیفها و گرایشهای مختلفی وجود دارد، اما وجه مشترک همهی آنها تضاد با لیبرالیسم و کاپیتالیسم و گرایش به سوسیالیسم و جامعهگرایی است هر چند ممکن است در ظاهر نوعی غربستیزی مطلق را هم ترویج کنند و مطالعهی آثار غربیان را تحریم کنند. اما با دقت در زندگی و آثار طراحان اولیهی این جریانات روشن میشود که عمده مبانی فلسفی و روشی خود را از جریانهای انتقادی و چپ غربی همچون #دیالکتیک هگل و #فلسفه_شدن مارکسیسم و #اندیشه_انتقادی مکتب فرانکفورت اخذ کردهاند و سعی زیادی داشتهاند تا آنها را با مفاهیم اسلامی تطبیق دهند.
🔹به لحاظ آن مفهوم اسلامی که نقش تعیین کنندهای در صورتبندی چپ اسلامی دارد، برخی از مهمترین جریانات چپ اسلامی از این قرار است:
✔️یک طیف با برجستهساختن مفهوم #توحید به جامعهی بیطبقهی توحیدی میاندیشند و آموزهی توحید را صرفا طریقی برای مبارزه با هرگونه مظاهر سرمایهداری و اشرافیت تفسیر میکنند. توحید الهام بخش مبارزه با ظلم برای تحقق عدالت و جامعهای بیطبقه و نفی استضعاف است.
✔️ طیف دوم بر مفهوم #عدالت_اجتماعی تمرکز دارند و آن را محور همهی مفاهیم دینی و انسانی معرفی میکنند. در این نگرش، عدالت است که دین و آموزههای آن معنا و نظم میبخشد و آنها را صرفا ابزاری برای تحقق عدالت اجتماعی و ایجاد رفاه اقتصادی طبقهی مستضعف و کارگر میدانند.
این طیف منتقد جدی سیاست تعدیل اقتصادی هستند و دولتی شدن تمام مناسبات اقتصادی را راهکار برون رفت از معضلات اجتماعی معرفی میکنند.
✔️ طیف دیگری با برجستهسازی مفهوم #ولایت (حب و بغض) تلقی نوینی از معارف دینی و انسانی عرضه میکنند. اینان با نفی حجیت ذاتی عقل و انکار حسن و قبح عقلی و اذعان به سلطهی حب و بغض ها بر عقل و تقدم اراده بر معرفت، به نفی مدرنیته و همه مظاهر آن میپردازند. اینان با طاغوتی خواندن تمدن غرب، همه علوم و فنون و قوانین آن را نیز تحت ولایت شیطان میدانند. در این نگرش #قدرت تعیین کننده و معنابخش به توحید و عدالت است. به تعبیر دیگر، هر قدرتی تفسیری از توحید و عدالت میدهد لذا بایستی قدرت را به دست گرفت و در مناسبات قدرت، توحید و عدالت و هر مفهوم هستیشناسی و انسان شناسی و فضیلت اخلاقی معنا پیدا کند و الا تحت قدرت و حاکمیت شیطان قرار دارد و حتی توحید و عدالت و فضیلت هم در شبکهی روابط شیطانی و طاغوتی تفسیر میشود همچنان که فلسفه، کلام و علم اصول فقه شیعی تحت حاکمیت باطل یونان و معتزله نظم گرفته است و به مفاهیم و فضایل معنا بخشیده است.
#چپ_اسلامی
#دیالکتیک
#فلسفه_شدن
#تقدم_اراده_بر_معرفت
#اقتدارگرایی
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌 فیلسوفان امتداد در کلام حکیم انقلاب
❇️ شخصیت اول: «متفکر انقلابی و فیلسوف اجتماعی اسلام علامه سید جمالالدین اسدآبادی(رحمة الله علیه)»
🔹هنر بزرگ #سیدجمال در مبارزهی سیاسی او نبود، بلکه هنر بزرگ او در این بود که اسلام را به عنوان یک دین زنده و به عنوان یک مایهی زندگی و به عنوان یک مکتبی که یک نظام اجتماعی را در خودش دارد دوباره مطرح میکرد.
✍گفتگوی آیت الله خامنهای پیرامون شهادت استاد مطهری 10/2/1362
#فیلسوفان_امتداد
#سیدجمالالدین
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌 فیلسوفان امتداد در کلام حکیم انقلاب
❇️ شخصیت دوم: «فقیه حکیم و عارف مبارز آیتالله العظمی شیخ محمد علی شاهآبادی (رحمة الله علیه)»
🔸امام بزرگوار ما فقیه بزرگی بود؛ انصافاً ایشان فقیه برجستهای بود امّا در عرفان نظری [هم] ایشان یک مجتهد به تمام معنا و صاحبنظر [بود]. یا استاد ایشان مرحوم شاهآبادی؛ امام یک وقتی به خود بنده فرمودند «شما خیال نکنید که آقای شاهآبادی در کار مبارزات نبود؛ چرا، ایشان #مبارزه_میکرد».
حالا تعبیر ایشان یادم نیست؛ به نظرم یک جایی یادداشت کردم که مرحوم شاهآبادی، عارف آنچنانی، به امام گفته بود که «اگر من یاوری داشتم، #خروج میکردم».
✍بیانات در دیدار طلاب حوزههای علمیه
۱۳۹۸/۰۲/۱۸
#فیلسوفان_امتداد
#شاهآبادی
#امام_خمینی
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121
📌 فیلسوفان امتداد در کلام حکیم انقلاب
❇️ شخصیت سوم: «نادرهی نودران، عارف مطلق، حکیم الهی، فقیه نظامساز ، یگانهی دین و سیاست حضرت امام خمینی (رحمة الله علیه)»
🔸امام (رضوان اللَّه علیه) چکیده و زبدهی مکتب ملاصدراست؛ نه فقط در زمینهی فلسفیاش، در زمینهی عرفانی هم همینجور است.
۱۳۸۶/۰۹/۰۸
بیانات در دیدار جمعی از اساتید و فضلا حوزههای علمیه کشور
🔹ما ایرانیان بیش از همه به این فلسفه الهی وامدار و بیش از همه در برابر آن مکلفیم. دوران ما با دمیدن خورشیدی چون #امام_خمینی که #یگانهی دین و فلسفه و سیاست و خود یکی از صاحبنظران برجسته در حکمت متعالیه بود، و نیز با حوزهی درسی و تحقیقی پربرکت حکیم علامهی طباطبایی که استاد یگانه مبانی ملاصدرا در طول سی سال در حوزهی قم به شمار میرفت، و تلاش تلامذه و هم دورههای آنان، بیشک دورهی با برکتی برای فلسفه الهی است.
۱۳۷۸/۰۳/۰۱
پیام به کنگره بزرگداشت ملاصدرا
#فیلسوفان_امتداد
#امام_خمینی
#حکمت_انقلاب_اسلامی
•┈┈••✾••┈┈•
❇️ #امتداد_حکمت_و_فلسفه
https://eitaa.com/hekmat121