eitaa logo
مجمع عالی حکمت اسلامی
2.6هزار دنبال‌کننده
3.9هزار عکس
553 ویدیو
8 فایل
مجمع عالی حکمت اسلامی، مرکزیتی است برای ترویج و گسترش حکمت اسلامی با حضور اساتید و نخبگان علوم عقلی حوزوی و دانشگاهی
مشاهده در ایتا
دانلود
مجمع عالی حکمت اسلامی
#سهروردی 🔸هشتم مردادماه در تقویم رسمی کشور روز بزرگداشت شهاب الدین یحیی ابن حبش بن امیرک ابوالفتوح
🔰زندگینامه شیخ شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق) ⬅️بخش دوم ▫️سهروردی و تصوف 🔸سهروردی پس از تمام شدن تحصیلات به و سلوک معنوی روی آورد و در داخل ایران به سفر پرداخت و از بسیاری از مشایخ تصوف دیدن کرد و مجذوب آنان شد و با عده‌ای از صوفیان سفر خود را شروع کرد و وارد قلمرو پادشاهان سلجوقی در آسیای صغیر شد و به دیار بکر رسید. شیخ در آنجا به مجاهدت نفس و ریاضت مشغول شد و دوره‌های طولانی را مشغول اعتکاف و و تأمل شد و معتقد بود که ریاضت، نه تنها راهی برای دستیابی حکمت عملی بلکه راهی برای فهم بهتر حکمت نظری است. شیخ در دیار بَکر مورد استقبال حکومت سلجوقی قرار گرفت اما متأسفانه با بی مهری گروهی از عالمان قرار گرفت و مجبور به ترک آنجا شد. ▫️سفر به شهر توقات و تألیف کتاب حکمت الاشراق 🔹سهروردی پس از دیار بکر به آناتولی رفت و از آنجا قصد رفتن به حلب سوریه را کرد. در بین راه سهروردی به شهر ماردین رسید و با فخرالدین ماردینی آشنا شد و متنوعی درباره سنت‌های مصر قدیم، اعتقادات صائبی و تعلیمات هرمسی را پیش وی آموخت. بعد از ماردین سهروردی در ادامه سفرهایش به میافارقین و توقات شهری در استان ارض روم میان قونیه و سیواس رفت و در آنجا کتاب الاشراق را به تاریخ ۲۹ جمادی الآخر ۵۸۲ قمری، کامل کرد. و همچنین کتاب الواح عمادیه را نیز در شهر توقات نوشت. ▫️سفر به سوریه و آشنایی با پسر صلاح الدین ایوبی 🔸سهروردی پس از رفتن به حلب سوریه با ملک ظاهر، پسر صلاح الدین ایوبی دیدار می‌کند و ملک ظاهرکه شیفته شیخ شده بود از او می‌خواهد که در آنجا بماند. شیخ نیز این پیشنهاد را می‌پذیرد و فعالیت‌های خود را در مدرسه حلاویه شروع می‌کند. در همین مدرسه شاگرد وفادار او شمس الدین شهروزی به سهروردی می‌پیوندد. ▫️عناد و دشمنی و فرمان قتل شیخ سهروردی 🔹ملک ظاهر برای معرفی سهروردی به عالمان دربارش مناظراتی را ترتیب می‌دهد. شیخ در این مناظرات اعتقاداتش را بیان می‌کند. بی پردگی و بی احتیاطی سهروردی و بیان مسائل، به خصوص احکام و مسائل مربوط به دین با صراحت سبب می‌شود برخی از فقها و دو عالم شافعی یعنی زین الدین عبدالملک بن نصرالله ابن جهیل و برادرش مجدالدین ظاهر، شهاب الدین را ملحد و سخنانش را خلاف اصول دین بدانند به همین دلیل آنها شیخ را عامل انحراف ملک ظاهر دانسته و ملک ظاهر را تشویق به قتل شیخ کردند اما ملک ظاهر به خواسته آنان توجهی نکرد. سرانجام آنها نامه‌ای به صلاح الدین ایوبی نوشتند و صلاح الدین ایوبی هم به پسرش (ملک ظاهر) دستور قتل شیخ را داد. ▫️تاریخ وفات و آرامگاه سهروردی ▪️ملک ظاهر سهروردی را به زندان انداخت و از غذا منع نمود. علت مستقیم وفات وی معلوم نیست اما بالأخره روز جمعه آخر ماه ذی الحجه سال ۵۸۷ ق جسد سهروردی را از زندان بیرون آوردند و شیخ در سن ۳۷ سالگی به قتل رسید و پیکر او را در مسجد امام سهروردی شهر حلب دفن نمودند. ▫️فلسفه اشراق سهروردی 🔅مکتب فلسفی اشراق بعد از مرگ سهروردی رونق یافت. مکتب سهروردی فلسفه است از این جهت که به اعتقاد دارد، اما عقل را تنها مرجع شناخت نمی‌داند. بلکه عرفان را از این جهت که کشف و شهود و اشراق را شریف‌ترین و بلندمرتبه ترین مرحله شناخت می‌داند. شیخ اشراق آمیزشی از آراء و نظرات افلاطون، ارسطو و نو افلاطیون است. پس از شهادت سهروردی، فلسفه در مشرق زمین به راه خود ادامه داد تا اینکه ملاصدرا با ترکیب ذوق و برهان و درآمیختن استدلال و عرفان توانست به نزاع بین مشاء و اشراق پایان دهد و فلسفه اسلامی بنام «حکمت متعالیه» بنیان نهد. 🆔@hekmateislami
▫️امیرالمومنین علیه‌السلام از قول رسول خدا صلی الله علیه و آله می‌فرمایند: 🔸... حضرت مهدی علیه‌السلام زمین را از عدالت لبریز خواهد کرد همانگونه که از ظلم و ستم آکنده شده باشد. در روزگاری که دنیا را هرج و مرج می‌گیرد و مردم همدیگر را غارت می‌کنند و نه بزرگ به کوچک رحم می‌کند و نه قوی به ضعیف، در چنین روزگاری خدا به او اذن قیام خواهد داد. 🔹يمْلَأُ الْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلًا كَمَا مُلِئَتْ جَوْراً وَ ظُلْماً ذَلِكَ عِنْدَ مَا يَصِيرَ الدُّنْيَا هَرْجاً وَ مَرْجاً وَ يَغَارُ بَعْضُهُمْ عَلَى بَعْضٍ فَلَا الْكَبِيرُ يَرْحَمُ الصَّغِيرَ وَ لَا الْقَوِيُّ يَرْحَمُ الضَّعِيفَ فَحِينَئِذٍ يَأْذَنُ اللَّهُ لَهُ بِالْخُرُوجِ. 📚 كفاية الأثر، ص: ۱۵۱. 🆔@hekmateislami
امام هادى عليه السلام: 🔻إنَّ الحَرامَ لا يَنمي، وإن نَمى لا يُبارَكُ لَهُ فيهِ، وما أنفَقَهُ لَم يُؤجَر عَلَيهِ، وما خَلَّفَهُ كانَ زادَهُ إلَى النّارِ. ▪️همانا حرام رشد نمى كند و اگر هم رشد كند، بركت ندارد، و اگر آن را انفاق كند، پاداشى نمى برد، و آنچه بر جاى مى گذارد، توشه اش به سوى آتش خواهد بود. 📚الكافی جلد5 صفحه125 🆔@hekmateislami
✅ نمایی از فصلنامه‌های علمی_پژوهشی مجمع عالی حکمت اسلامی 🔰درباره ارتباط منطقی بین ادراکات حقیقی و ادراکات اعتباری دو دیدگاه عمده وجود دارد 🔹ادراكات حقيقى، انكشافات و انعكاسات ذهنى واقع و نفس ‏الامر است، ولی ادراكات اعتبارى، فرض‏‌هایى است كه ذهن آنها را به ‏منظور رفع نیازهای حياتى ساخته است و جنبه وضعى، قراردادى و اعتبارى دارند. 🔸درباره ارتباط استنتاج منطقی بین ادراکات حقیقی و ادراکات اعتباری دو دیدگاه عمده وجود دارد: دیدگاه نخست را مبنی بر نفی ارتباط منطقی، محقق اصفهانی پایه ‏گذاری کرد و از سوی علامه‌طباطبایی، امام‌خمینی و شهیدمطهری دنبال شد. اما مطابق دیدگاه دوم، بین ادراکات حقیقی با ادراکات اعتباری‌‏ای که پشتوانه حقیقی و نفس‌‏الامری دارد، رابطة استنتاج منطقی برقرار است. 👈پیروان دیدگاه نخست در پرتو مبنای معرفتی فوق، کاربرد ادراکات حقیقی را در مسائل کلامی صحیح ندانسته، بیانگر خلط میان و می‏‌دانند. اما مطابق دیدگاه صحیح که بیانگر دیدگاه مشهور میان متکلمان و غالب فیلسوفان است، کاربرد ادراکات حقیقی در مسائل کلامی صحیح بوده، به ‏عنوان یک پیش‏فرض معرفت ‏شناختی، مورد پذیرش متکلمان قرار داشته و در دو حوزه تعریفات و استدلالات در علم کلام مشهود است. بر اساس این دیدگاه، مسائل کلامی، یا جزء ادراکات واقعی و نفس‌‏الامری‏ است و یا در صورت اعتباری‌بودن، در نفس‏‌الامر ریشه داشته، جزء اعتباریات محض و مشمول شاخصه‌‏های ادراکات اعتباری محض نیست. 📚 موضوع مقاله: پژوهشی در ادراکات اعتباری در علم کلام 🖋محمدعلی اسماعیلی 🆔@hekmateisl
⬅️از بهترین ابزار مورد استفاده در نظام آموزشی فلسفه و كودك «داستان» است 🔸از داستان برای اهداف گوناگونی بهره گرفته مي‌شود. امروزه به ويژه در جهت افزايش قدرت تفكر و بحث و استدلال، داستان مورد توجه است. ابزار مورد استفاده در نظام آموزشی فلسفه و كودك «داستان» است. از سوی ديگر، فرهنگ ريشه‌دار و كهن پارسی، همواره با ادبيات داستانی قرين بوده است. 🔹يكی از بهترين منابع داستانی پارسی، مثنوی معنوی است كه دارای داستان‌هایی با مضامين عميق و آموزه‌های سازنده زيادی است. اين داستان‌ها مي‌توانند در جهت رشد شناختی و عاطفی كودكان موثر باشند. بكارگيری داستان‌های مثنوی در حلقه‌هاي كندوكاو به سبك آموزش «فلسفه و كودك»، علاوه بر ارتقای مهارت‌های بحث و پرسشگری، در جهت تربيت كودك متفكر نيز مي‌تواند اثربخش باشد. 🔸اين داستان‌ها همچنين با داشتن محتوای برانگيزاننده و سرشار از پرسشها و چالشهای فلسفی و در برخی موارد، داشتن شخصيت‌هايی مشابه كودكان، كارآيی لازم را برای استفاده در آموزش‌های «فلسفه و كودك» دارند. مواضع ناكارآمدی اين داستان‌ها در بسياری از موارد قابل رفع و رجوع است. بومی بودن اين داستان‌ها مزيت ديگر آنها در بهره‌گيری در آموزش‌های «فلسفه و كودك» است. 📚بررسی اثربخشی و كارآيی داستانهای مثنوی(دفتر ششم) در«فلسفه و كودك» 🖋زهرا ستارپناهی؛ زينب برخورداری 🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅 به کارگروه مجمع عالی حکمت اسلامی به نام «حکمت برای کودکان و نوجوانان» بپیوندید. ⬇️⬇️⬇️ 🆔@hekmatkoodak 🆔@hekmateislami
امام علی عليه ‏السلام: 🔸الغِلُّ يُحبِطُ الحَسَناتِ. 🔹كينه، كارهاى نيک را از بين مى ‏برد. 📚غررالحكم حدیث64 🆔@hekmateislami
مجمع عالی حکمت اسلامی
#معرفی_کتاب 📚بنیان‌های نظری هنر اسلامی با تأکید بر حکمت متعالیه 🖋حامده راستایی؛ محمد مهدی حکمت
🔰در آثار ابن‌عربی و صدرالمتألهین به جای هنر از واژه صنعت و مشتقات آن استفاده می‌شود 🔹علی‌رغم آنکه هنرمندان از گذشته تاکنون در صنایع، حرف و هنرهایی همچون خوش‌نویسی، شعر، معماری، مینیاتور، فرش‌بافی ورود داشته‌اند، اما قریب به اتفاق آنها از مباحث نظری هنر به‌صورت مستقیم و صریح سخن نگفته‌اند. 🔸از سوی دیگر، حکمای اسلامی کمتر در مقام پرسش از ذات و ماهیت هنر بوده‌اند و مستقیماً به هنر نپرداخته‌اند. با تورق در آثار آنان مشخص می‌شود که به‌استثنای مواردی در خصوص شعر و موسیقی، کلمه هنر و مترادف آن در آثارشان به‌نحو بارز مشاهده نمی‌شود. 👈هیچ‌یک از اصطلاحات هنر، طبیعت، محتوا و همچنین مضامین مرتبط به زیبایی‌شناسی نزد فلاسفه سنتی به مفهوم رایج امروزی، شایع نیست. به‌طور مثال، در آثار ابن‌عربی و صدرالمتألهین به جای هنر از واژه صنعت و مشتقات آن استفاده می‌شود که البته معنای عام‌تری نسبت به واژه داشته و تقریباً مترادف فضیلت است. 📚بنیان‌های نظری هنر اسلامی با تأکید بر حکمت متعالیه، ص۴۳ 🖋حامده راستایی؛ محمد مهدی حکمت مهر 🆔@hekmateislami
✅ فلسفه علم بسیار آسانی است استاد محمدحسین حشمت پور: 🔸گاهی تبلیغ می شود که فلسفه علم سختی است، در حالی که اصلا اینگونه نیست.بلکه فلسفه علم بسیار آسانی است؛ چرا که علمی به هم پیوسته و منطقی و منظم است که موجب می شود ذهن با مطالب همراه شود. ▪️لکن آنچه فلسفه را سخت کرده است، مطالب این علم نیست بلکه نوع نوشتار گذشتگان است که البته این سخت نویسی نیز بی دلیل نبوده است. 🆔 @hekmateislami
امام على عليه السلام : 🔸بِالمَواعِظِ تَنجَلِي الغَفلَةُ. ◽️با اندرزهاست که پرده غفلت کنار می رود. 📚غررالحكم حدیثش4191 🆔@hekmateislami
✅ نمایی از فصلنامه‌های علمی_پژوهشی مجمع عالی حکمت اسلامی 🔰تنها مفهوم صحیح حق در دانش فلسفه... 🔸تنها مفهوم صحیح حق در دانش ، حق شایستگی است. این مفهوم، هم همه موارد حق را دربرمی‌گیرد و هم مانع اندراج غیرحق زیر عنوان حق می‌شود (جامع افراد و مانع اغیار است). مفهوم شایستگی، از مقایسة انواع صاحبان حق مختار یا غیرمختار با اهداف مطلوب واقعی (غیرپنداری) یا مقاصد حرکت طبیعی‌شان و با توجه به تناسب افعالی که صاحبان حق را به هدف مطلوب یا مقصد حرکت می‌رساند، به‌دست می‌آید. عقل در برخی از موارد به‌طور مستقل قادر به شناسایی حقوق موجودات است، ولی در بیشتر موارد باید برای شناسایی حقوق موجودات و راه‌هایی که آنها را به حقشان می‌رساند، از وحی کمک بگیرد. 📚 موضوع مقاله: طرحی نو در تبيين معنای حق (در دانش فلسفه حق) و تشخیص مصادیق آن 🖋محمدحسین طالبی 🆔@hekmateislami
امام علی علیه السلام: ⭕️ تباه کردن فرصت، موجب اندوه است. 📚حکمت 118 نهج البلاغه 🆔@hekmateislami
مجمع عالی حکمت اسلامی
#معرفی_کتاب 📚 برخی از فیلسوفان معاصر اسلامی در حوزه علمیه 🖋 محمد فنایی اشکوری 🔅آشنایی با حیا
🔰امام تعلیقاتی بر اسفار داشته‌اند كه مفقود شده است 🔸امام خمینی را نزد آیت‌الله میرزاجواد ملكی تبریزی(م 1304ش) و آیت‌الله محمدعلی شاه‌آبادی (1292ـ1369ق) آموخت. او بین سال‌های 1307ـ1314 شمسی از محضر شاه‌آبادی، كتاب‌های شرح فصوص الحكم، مصباح الانس، فتوحات مكیه و منازل السائرین را درس گرفت. آثار قلمی امام در عرفان نیز بسیار است. از میان این آثار می‌توان تعلیقه بر شرح فصوص الحكم قیصری، تعلیقه بر مصباح الانس، اسرار الصلوة، شرح دعای سحر و مصباح الهدایة را نام برد. قدم راسخ امام در عرفان نظری و عملی را می‌توان در آثار قلمی او مشاهده كرد. تألیفات عرفانی او با نوشته‌های عرفای طراز اول برابری می‌كند. ◽️امام چند دوره به تدریس شرح منظومه پرداخت و دست‌كم یك دوره قسمت عمده را به مدت ده سال تدریس نمود. تقریرات درس‌های شرح منظومه سبزواری و قسمت‌هایی از اسفار ملاصدرا، توسط یكی از شاگردان ایشان به نام آیت‌الله سیدعبدالغنی اردبیلی (1299ـ1369 ش) منتشر گردیده است. این درس‌ها بین سال‌های 1323 تا 1328 شمسی در قم ایراد گردیده است. امام تعلیقاتی بر اسفار داشته‌اند كه مفقود شده است. 📚 برخی از فیلسوفان معاصر اسلامی در حوزه علمیه، ص۱۷ 🖋 محمد فنایی اشکوری 🆔@hekmateislami
امام على عليه السلام: 🔹أفضَلُ العِبادَةِ الزَّهادَةُ. 🔸برترين عبادت، دل بركندن از دنياست. 📚غررالحكم حدیث2872 🆔@hekmateislami
نمایی از فصلنامه‌های علمی_پژوهشی مجمع عالی حکمت اسلامی 🔹حکمتِ حکمت مدنی، اجتماعی و سیاسی: به چرایی و چیستی و حتی کلیات چگونگی‌شناسی «حکمت مدنی» می‌پردازد. یعنی خاستگاه، جایگاه و نقش مدنی را شناسایی نموده و می‌شناساند. 🔸 چنان که حکمت مدنی: به چرایی و چیستی و حتی کلیات چگونگی‌شناسی «حکومت مدنی» و بلکه پدیده مدنی، سیاسی و و پدیده‌شناسی آن(ها) می‌پردازد. یعنی خاستگاه، جایگاه و نقش راهبردی حکومت و پدیده مدنی را بر می‌نمایاند. ▫️سیرمتکامل (پلکانی) حکمت مدنی از بنیاد و از آغاز گذار از بدویت و سیر مدنیت انسانی و اجتماعی تا کنون و تا غایت و تا انجام و کمال نهایی به تعبیری مهدوی، مرهون واکاوی حکمت مدنی است. کما اینکه پرسمان حکمت مدنی اعم از معرفت‌شناسی، روش‌شناسی و پدیده‌شناسی حکمت مدنی و حتی علم مدنی از جمله نمودشناسی یعنی دانش مدنی؛ اجتماعی و سیاسی و بلکه سیاست مدنی، به صورت روشمند، قاعده‌مند، نظام‌مند و هدفمند نیز براین‌اساس بوده، و در این راستا می‌باشد. 🔅فارابی و خواجه نصیر دوتن از برجستگان جدی، جهانی و جاویدان این حوزه معرفتی خوشبختانه اسلامی و ایرانی‌اند. نخست مؤسس و دومین مجدد و حکمت مدنی؛ اجتماعی و سیاسی در تاریخ و جهان اسلام و ایران بوده و محسوب می‌گردند. مقاله به تحلیل گفتمان حکمت حکمت مدنی در آثار و آراء و بلکه در نگاه، نظریه و نظام حکمی این دو می‌پردازد. فرضیه اصلی: حکمت مدنی؛ اجتماعی و سیاسی متعالی است. 📚 موضوع مقاله: حکمت حکمت مدنی 🖋علیرضا صدرا 🆔@hekmateislami
🔰پیامد‌های منفی روش تعلیم و تعلم فلسفه در زمان حاضر استاد حسن رمضانی: 🔹متأسفانه روش تعلیم و تعلم در زمان حاضر به این صورت استقرار یافته است که ابتدا و بعد و بعد منظومه را می‌خوانند و در نهایت سر سفره اسفار می‌نشینند. این روش بویژه در سال‌های نخست تحصیل فلسفه برای محصلین رشته فلسفه مشکلاتی به بار آورده و می‌آورد. 🔻این رویه چند پیامد منفی دارد: 1️⃣ نخست آنکه بسیاری از مبتدیان، مباحثی را که بدان‌ها اشاره شد، به خوبی درک نمی‌کنند و این خود سبب می‌شود که افراد کم کم دلسرد شده و فلسفه خواندن را رها کنند و عطایش را به لقایش ببخشند. 2️⃣ دوم آنکه افراد مبتدی آن‌طور که باید نسبت به این‌گونه مباحث احساس نیاز نمی‌کنند؛ در نتیجه از خواندن فلسفه لذت نمی‌برند؛ چون با خود می‌گویند: وجود نه خدای من است، نه پیغمبر من است و نه دردی از دردهای من دوا می‌کند و نه مشکلی از مشکلات دینی را حل می‌کند. اصالت وجود به چه درد من می‌خورد؟ چرا باید وقت من صرف این‌گونه مباحث شود؟ 3️⃣ سوم آنکه رویه یاد شده موجب می‌شود که در بسیاری موارد برای افراد، برداشت‌های دور از واقعیت پیش آید که چه بسا تا پایان در ذهنشان باقی بماند و یا دست‌کم مدت مدیدی ذهن و فکرشان را به خود مشغول کند و پس از سالیانی بفهمند که در طول این مدت کله‌ بی‌صاحب می‌تراشیده‌اند، به شکلی که هم خود از تلقی صحیح بازمانده‌اند و هم دیگران را به اشتباه انداخته‌اند. 🆔@hekmateislami
امام على عليه السلام: 🔸گذشت، تاجِ مکارم اخلاق است. ◽️العَفوُ تاجُ المَكارِمِ. 📚غررالحكم حدیث 520 🆔@hekmateislami
مجمع عالی حکمت اسلامی
#معرفی_کتاب 🔰خداباوری در گذر اندیشه‌ها 🔸فراگیری گسترده و زنده مباحث خداشناسانه در تاریخ اندیشه ب
🔰مسأله امکان‌پذیری ارائه برهان برای اثبات وجود خدا 🔸در باب اثبات وجود خدا چندین بحث هم در فلسفه اسلامی و هم در فلسفة غرب خیلی جدی است. اولین بحث این است که آیا اساساً ارائه برهان بر وجود خدا عقلاً ممکن است؟ 🔹زمانی که کتاب نقد برهان‌ناپذیری وجود خدا را می‌نوشتم با بساطت ذهنی معتقد بودم ارائه برهان بر وجود خدا ممکن است. بعد بر همین اساس، کتاب‌های علمی و شبهات مختلفی را که به زبان فارسی بود با همان امکانات محدودی که داشتم جمع‌آوری کردم و کتاب نقد برهان‌ناپذیری وجود خدا را نوشتم. ولی بعد از سالیانی از نگارش آن کتاب، متوجه شدم که دقیق‌ترین شبهه در باب امکان یا عدم امکان اثبات وجود خدا در میان فیلسوفان ما مطرح شده است و مسأله اثبات واجب‌الوجود بالذات یک مسئله جدی در فلسفۀ اسلامی است و از همه بیشتر ملاصدرا به آن پرداخته است. 📚 خداباوری در گذر اندیشه‌ها 🆔@hekmateislami
پیامبرصلی الله علیه و آله: ▪️بهِ يَمْحَقُ اللَّهُ الْكَذِبَ وَ يُذْهِبُ الزَّمَانَ الْكَلِبَ وَ بِهِ يُخْرِجُ ذُلَّ الرِّقِّ مِنْ أَعْنَاقِكُمْ. ◽️تنها به دستان مهدی است که خداوند دروغ را نابود خواهد کرد و روزگار رنج و سختی را به پایان خواهد رساند و تنها به دستان اوست که بندهای بردگی از گردن شما باز خواهد شد. 📚غیبت طوسی، ص۱۸۵ 🆔@hekmateislami
✅ نمایی از فصلنامه‌های علمی_پژوهشی مجمع عالی حکمت اسلامی ⬅️ دیوید هیوم منکر نظام احسن جهان شده است 🔹یکی از مباحث مهم در کلام و فلسفه دین بحث از نظام احسن جهان است. برخی اندیشمندان مسلمان مانند شهید مطهری با برهان انّی به اثبات نظام احسن جهان پرداخته‌اند و برخی مانند غزالی و آیت‌اللّٰه جوادی آملی با برهان لمّی برای آن استدلال آورده‌اند. 🔸در فلسفه دین غربی، دیوید هیوم منکر نظام احسن جهان شده است و با ارائه دلایلی مبتنی بر شرور و تشکیکاتی که دربارۀ برهان نظم و اوصاف کمالی مطلق خداوند کرده است، کوشیده که نظام احسن جهان را انکار کند. در مقابل، برخی از فلاسفه دین غربی مانند سویین برن به نقد دیدگاه هیوم در این زمینه پرداخته‌اند. 📚 موضوع مقاله: برهان نظم و رابطه آن با نظام احسن 🖋محمد فتحعلی‌خانی 🆔@hekmateislami
📷 گزارش تصویری از چهارمین دوره انتخابات شورای برنامه‌ریزی و نظارت شعبه اصفهان که چهارشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ با حضور اکثریت اعضای پیوسته شعبه در مدرسه صدر خواجو برگزار شد در این جلسه آقایان علی محزونیه، حمید اعلایی نژاد، مهدی آزاد پرور و مجتبی سپاهی به عنوان چهار عضو شورای برنامه‌ریزی و نظارت از سوی اعضای پیوسته شعبه انتخاب شدند و آقای علی کرباسوند به عنوان علی البدل مشخص گردیدند. ▫️همچنین بر اساس آئین نامه تاسیس و راه‌اندازی شعب مجمع عالی و حکمت اسلامی که سه نفر از اعضای شورا از سوی هیئت مدیره مشخص می شوند آقایان دکتر محمد بید هندی، دکتر سید مهدی امامی جمعه و حجت الاسلام آشیخ حسن مظاهری به عنوان سه عضو منصوب هیئت مدیره مشخص شدند. ▪️همچنین حجت‌الاسلام جعفر شاه نظری به عنوان رئیس شورای برنامه‌ریزی و نظارت و حجت‌الاسلام محسن جلالی به عنوان مدیر شعبه اصفهان در دوره چهارم از سوی هیئت مدیره انتخاب و منصوب شدند. 🆔@hekmateislami